ik vraag mij af of je in dat geval de makelaar niet gewoon in gebreken kunt stellen en hem voor die kosten kunt laten opdraaien..oisyn schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:45:
[...]
Het punt is dat de bankgarantie op dit moment een wassen neus is. Als ze de hypotheek al rond hebben dan gaan ze het huis toch wel kopen, en is de bankgarantie niet nodig. Als ze de hypotheek niet rond hebben dan gaan ze het huis sowieso niet kopen. Dan kun je wel stellig stampvoetend een bankgarantie eisen en uitstel geven, maar de kopers weten toch wel dat het niet gaat lukken, dus die gaan die bankgarantie echt niet regelen, en jij hebt geen enkele hefboom om ze toch wel zo ver te krijgen. Want wat ga je doen, zeggen dat ze het huis niet mogen kopen? Dat kunnen ze toch al niet, want ze hebben de hypotheek immers niet rond. Die 10% moeten ze natuurlijk wel betalen, maar zonder bankgarantie mag je die gaan halen dus hebben zij meer tijd om dat geld bij elkaar te krijgen, en het wellicht zelfs laten uitdraaien op een rechtzaak.
Daarbij kun je wel gewoon 10% als aanbetaling vragen. Als ze die niet willen betalen weet je ook hoe de vork in de steel zit. Vertrouwen komt van twee kanten.
[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 29-01-2015 10:50 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)