Goed, ik heb de laptop nu eindelijk een paar dagen in gebruik.
Ik heb eventjes Windows 8 gebruikt maar vind dat echt een ramp om mee te werken. Ook omdat het in NL was en het naar engels omkatten niet vlekkeloos werkte (80% was in Engels, de rest in NL..grrr) maar besloten om Windows 7 Pro er op te gooien.
Windows 7 pro werkt goed, afgezien dat GUI scaling natuurlijk nog minder goed geregeld is dan in Windows 8. Ik draai op FullHd resolutie, maar tot mijn verbazing is de scherpte ondermaats - niet wat je verwacht van 4x nearest neighbour downscalign, effectief. Dit komt vermoedelijk door de asymetrische subpixels groepen.
Kleur: Het scherm heeft een duidelijke groene afwijking. Geel wordt te groen weergegeven (ook zichtbaar in de testen, het scherm heeft teveel dekking in de groene hoek). Prima te calibreren met calibrize door groen terug te draaien, of een profi calibratietool natuurlijk.
De fan maakt een aardig blazend geluid
maar slaat tot nu toe niet veel aan en slaat opeens, ook bij weinig doen, langdurig en lawaaierig aan. Erg jammer dat hij alleen op 100% of niks lijkt te kunnen staan. Slechte zaak van Dell.
De touchpad heb ik met de algemen Synaptics software package aan de praat gekregen - gestures e.d. werken nu uitstekend. Enige jammere is dat de snelheid ondermaats is in Windows 7 - moet op max staan in windows om bruikbaar te zijn. Touchpad is in het algemeen niet briljant - de klikbare verzonken buttons vind ik een ramp vergeleken met echte losse buttons. Ik heb ze zo geconfigureerd dat de buttons nooit beweging registreren, alleen kliks. Dat heeft geholpen. Over het algemeen valt de touchpad overigens wel tegen - niet erg gevoelig of prettig vergeleken met mijn oude Latitude E6430.
Toetsenbord : prima, niets mis mee. Nadeel : Je kunt heel makkelijk het touchpad activeren per abuis waardoor je cursor verspringt. De synaptics software is te configureren dat dit niet gebeurt.
Touchscreen : geniaal, heerlijk door facebook en andere lange pagina's swipen. Kan geen touchpad of muis tegenop! Erg accuraat.
Edit: Verder blijkt dat het scherm eigenlijk helemaal niet zo briljant is. De 4k resolutie is veel minder scherp dan je zou verwachten - het is een pentile achtige constructie zodat je géén vierkante pixels hebt maar off-set eenheden. Je ziet dan ook rare artefacten in piepkleine tekst als je dichtbij kijkt. Verder heeft het scherm out of the box een probleem met geelweergave - alles is groenig. Dit komt omdat de dekking ivm sRGB teveel groen heeft. Met calibreren is dat wel op te lossen.
[
Voor 18% gewijzigd door
majic op 02-05-2015 19:56
]