Nee, de Euro is niet naar beneden gestort, de dollar is de lucht ingeschoten.

Ten opzichte van álle valuta's, daarom zou het alsnog weinig moeten uitmaken. Zeker als er zoals in dit geval geen enkele directe relatie met de euro/dollar is. Sony profiteert juist van de lage Yen.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat Sony voor deze modellen uit is gegaan van de Yen koers van begin dit jaar. Toen zat de Yen in een dip die nu gecorrigeerd is. Wellicht dat daardoor de adviesprijzen achter de schermen zijn verhoogd voordat ze bekend werden.
En dan nog doet dat niks af aan het feit dat Sony's adviesprijzen altijd te hoog zijn.
Bever! schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:39:
[...]
50w805c 949 --> 1099
43w805c 799 -> 899
Overigens zijn de prijzen hoger dan vorig jaar obv adviesprijs. 999 --> 1099 (50w805b, 50w805c) EN dat is een trend die heel erg abnormaal is. Normaliter schuiven de specs van het uitstap model een serie door naar beneden met dito prijspunt. 4K zou nu op die prijspunten moeten liggen, maar wegens dollarkoers is dat dus veranderd. Panelen worden afgerekend met dollars en de cashflow in eu is in euro's, en je kan wel onderdeel zijn van een groter concern dat uiteindelijk in yens de balans opmaakt. Hetgeen er binnenkomt hier zijn euro's en dat moet op een rendabele wijze gebeuren. De prijs wordt van beneden op bepaald, dus costprice doorgerekend naar euro's en dan opgecalculeerd naar een adviesverkoop prijs waar de dealer zijn marge op moet kunnen maken en sony ook nog wat verdient onder aan de streep.
Dat is idd opvallend, die verhoging had ik gemist.
Maar zoals ik hierboven al zeg, lijkt mij dat meer gerelateerd aan de euro/yen.
De Dollar is ten opzichte van elke valuta 20-30% gestegen vorig jaar, ook die van de landen waar de panelen geproduceerd worden.
Daarentegen is sinds de presentatie van deze modellen de Dollar/Yen stabiel terwijl de Yen wel flink gestegen tov de Euro. Genoeg om een dergelijke verhoging te verantwoorden.
Maargoed, we dwalen een beetje af geloof ik.
[
Voor 47% gewijzigd door
P.K. op 21-04-2015 14:15
]