Zuinige zelfbouw nas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybrenoppedijk
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-01-2024
Hallo allemaal

Ik ben van plan om een zuinige nas te gaan bouwen. Om nieuwsgroeppen en torrents op te downloaden, backup's van mijn pc en nog een hoop office zooi. Ook wil ik er films vanaf kunnen streamen.
Ik ga er sowieso een linux distributie opzetten. En dat installeer ik op een usb stick

Ik zit inc. hardeschijf te denken rond de max 350 euro.
De behuizing grote en vorm maakt mij niet uit, ik zet hem op het zolder.

Maar ik heb een paar vragen.
Moet ik gaan voor een pentium of celeron? Of onboard?
Wat voor voeding moet ik kiezen? PicoPSU of gewoon een 300 w voeding
is de wd Red de beste keuze?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 32,50€ 32,50
1Asus H81M-A€ 39,49€ 39,49
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,50€ 112,50
1Cooler Master Elite 361€ 28,01€ 28,01
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 23,34€ 23,34
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,74

of

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 71,95€ 71,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,50€ 112,50
1Cooler Master Elite 361€ 28,01€ 28,01
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 23,34€ 23,34
1Crucial CT51264BF160BJ€ 32,95€ 32,95
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,70

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybrenoppedijk
En wat is het zuinigst?

[ Voor 80% gewijzigd door wybrenoppedijk op 16-01-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616620

.

[ Voor 150% gewijzigd door Anoniem: 616620 op 23-01-2020 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:36
op basis waarvan heb je deze celeron cpu uitgezocht ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-07 11:39
Je geeft aan dat je ook backups wilt opslaan van andere computers. Lijkt mij dat je dan meer dan 1 hardeschijf voor je opslag wilt hebben.

Of heb je ook een offside backup?

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybrenoppedijk
Ik heb voor de celeron gekozen omdat ik dacht dat hij enrgie zuinig was.
Of moet ik richting de i3 gaan?
En wat is het voordeel van 2 hardeschijfen voor het backuppen?

[ Voor 41% gewijzigd door wybrenoppedijk op 16-01-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De Celeron is ruim voldoende voor wat je wil doen, en op zich al erg zuinig. Ik zou zelf een kleine SSD (of een laptopschijfje) kopen eerder dan een USB-stick om je OS op te zetten. Dat gaat zuiniger zijn (een SSD is niet altijd zuiniger dan een 2,5" schijfje).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybrenoppedijk
ik heb nog een 2,5 inch Hitachi HTS54323 van 320 liggen is dat een optie? ipv de usb stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-07 11:39
wybrenoppedijk schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:50:
En wat is het voordeel van 2 hardeschijfen voor het backuppen?
Failsafe. Op het moment dat 1 schijf stuk gaat, heb je nog je data op een andere hdd staan.
Bedenk wel dat een backup niet betekend alles wat op je pc staat verplaatsen, maar een kopie bewaren.
Zijn het echt waardevollen bestanden, denk dan aan een extra locatie buiten de nas, bijv externe hdd, liefst buitenshuis.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybrenoppedijk
ja idd je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:10

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dit moederbord zal je ook wel interesseren:
pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX

Die heeft al een DC aansluiting zodat je niet eens meer een voeding nodig hebt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:55

lordsnow

I know nothing

ASRock Q1900-ITX
Volgens onderstaande link 20W met PicoPSU, en 28W met 350W Antec PSU.
http://xpenology.com/foru...c.php?f=2&t=3380&start=50

En hier nog meer info over verbruik:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2391885

Intel Celeron G1820 + Asus H81M-A
Hier info voor de Celeron met o.a. de H81M. Ook rond de 27W
mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014

Gezien het kleine verschil zou ik de beslissing af laten hangen van de features (aansluitingen, slots, etc).

[ Voor 10% gewijzigd door lordsnow op 16-01-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybrenoppedijk
die ASRock Q1900DC-ITX is idd ook wel erg interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als ik het zelf zou maken zou ik hem zo doen :)
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 101,-€ 101,-
1Supermicro SuperChassis CSE-101i€ 56,49€ 56,49
1Crucial MX100 512GB€ 187,95€ 187,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,44

Geluidloos, superklein, superzuinig. Nadeel is dat de opslagruimte beperkt is doordat deze kast geen 2e HDD ondersteunt. Het voordeel van geen HDD is weer wel dat je daardoor geen geluidsproductie (want geen bewegende delen) hebt, en je kan met 512GB toch nog de nodige voorraad aanleggen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 22:24

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bedenk wel dat die G1820 en de J1900 totaal verschillende processoren zijn, ondanks dat het beide Celerons zijn. De eerste is een dual core met een behoorlijke single thread performance. De tweede een quad core met een vrij beroerde single thread performance. Voor een typisch NAS systeem dat als file en downloadserver dient is de J1900 voldoende. Als je er ook meer CPU intensieve taken mee uit wil voeren is de G1820 een veiliger keuze. Die is bovendien eventueel later nog te upgraden. Het verbruik ligt overigens wel wat hoger dan dat van de J1900.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Los daarvan ga je die vier threads niet snel nodig hebben in een thuisomgeving.
De Haswell Celeron lijkt me dan ook interessanter (zelf G1610 in m'n thuisserver hier). TS: check de SMART-status van je schijf voor je ze in de server duwt. Als het een 5400 toeren-schijfje is is het interessant, minder als het 7200 is.

Wat een extra opslagschijf als backup betreft: die houdt alleen maar steek extern (USB 3 of eSATA). Onder geen enkel beding RAID (hoger risico op dataverlies), en als je systeem de geest geeft dan lopen al je interne schijven een risico. Een 'interne' backup is geen backup. Als de bestanden belangrijk zijn: externe schijf die je bv. eenmaal per week afkoppelt voor backup.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat wordt allemaal wel weer heel erg negatief gesteld hier en ik begin er ook wat moe van te worden omdat die discussie hier regelmatig opduikt. De J1900 is een processor gericht op htpc gebruik en is zelfs voor clients die als lichte desktop gebruikt worden prima geschikt. Kortom méér dan voldoende voor het gebruik van TS. Die processor is sneller dan de gemiddelde Core2Duo uit 2008. Zaten jullie daarmee toen huilend achter een windows7 pc die nog niet eens 1080p vloeiend kon afspelen? Nee. Die processor is sneller dan wat er in een beetje smartphone zit tegenwoordig en bedenk eens wat je daar allemaal mee kan doen.

Dat je in reviews en benchmark hogere cijfertjes ziet staan bij andere processoren wil natuurlijk niet zeggen dat je dit ook nodig hebt voor taken zoals TS wil. Dan kies je liever voor voordelen als passieve koeling, in kleine kastjes in te bouwen of zuiniger verbruik.

Het is ook altijd leuk hoe er hier met 2 maten gemeten wordt als je kijkt hoeveel mensen hier de 1ghz raspberry pi als htpc processor inzetten. En dan is een quad core 2,4ghz processor ineens aan de krappe kant voor NAS werk.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybrenoppedijk
Dit is waar ik nu dan aan zit te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,42€ 33,42
1Asus H81T€ 73,50€ 73,50
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 113,95€ 113,95
1Cooler Master Elite 110€ 31,95€ 31,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,82

Dan heb ik nog de optie om er ooit een andere cpu op te zetten.
Mijn schijfje is idd 5400rpm.
Nog geen vraagje heeft de cpu koeler nog veel invloed op het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29
Niet veel. Ze hebben wel veel invloed op geluidsproductie.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybrenoppedijk
Ja geluid gaat voor mij niet zo veel uitmaken. Zou dit ook compatible zijn als ik linux ga draaien?
ivm netwerk controllers enzo.
En wat zijn de eisen voor de power adapter ik kan ze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je niets om het geluid geeft is dit systeem denk ik wat je wil. Linux support is tegenwoordig vrijwel nooit meer een probleem, als je het zeker wil weten google je even je moederbordnaam + linux.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DeNachtwacht schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 09:30:Het is ook altijd leuk hoe er hier met 2 maten gemeten wordt als je kijkt hoeveel mensen hier de 1ghz raspberry pi als htpc processor inzetten. En dan is een quad core 2,4ghz processor ineens aan de krappe kant voor NAS werk.
offtopic:
Mensen die een Pi het einde vinden en maar blijven klooien met zo'n ding moeten dat maar zelf weten, maar voor een quadcore heb je nergens voor nodig op een simpel systeempje. Helemaal niet als die per kern minder presteert als een dualcore, dan kan je beter die dualcore nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Borromini schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 13:06:
[...]

offtopic:
Mensen die een Pi het einde vinden en maar blijven klooien met zo'n ding moeten dat maar zelf weten, maar voor een quadcore heb je nergens voor nodig op een simpel systeempje. Helemaal niet als die per kern minder presteert als een dualcore, dan kan je beter die dualcore nemen.
offtopic:
Nog meer offtopic: heb je weleens gehoord van AMD Cool 'n Quit? Mijn Phenom II 1090T (3.2Ghz 6core) draait @4 cores op 800Mhz (voor degenen van jonger dan 18: dat is dus 0,8Ghz :> ) onder windows 8.1 omdat sneller niet nodig is. Kortom een Quad core van 2Ghz met 2,42 power modus is méér dan zat voor desktop gebruik. Kijk voor de grap even hoe zelfs Diablo 3 nog redelijk draait op de IGP van dat moederbord. Maar verder lekker zelf weten allemaal wat je met je geld doet ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-01-2015 13:22 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

DeNachtwacht schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 09:30:
gebruik van TS. Die processor is sneller dan de gemiddelde Core2Duo uit 2008. Zaten jullie daarmee toen huilend achter een windows7 pc die nog niet eens 1080p vloeiend kon afspelen? Nee. Die processor is sneller dan wat er in een beetje smartphone zit tegenwoordig en bedenk eens wat je daar allemaal mee kan doen.
Klopt niet, die J1900 heeft een single thread performance die nog niet de helft van de E8400 bedraagt, een populaire C2D uit 2008. Single thread performance komt ongeveer overeen met een Pentium IV. En dat je daar tien jaar terug mee tevreden was wil nog niet zeggen dat het nu ook nog het geval is.

Los daarvan heb ik in ieder geval nooit beweerd dat het niet voldoet voor een NAS systeem, alleen dat je niet raar op moet kijken als de processor tekort schiet bij wat meer CPU intensieve taken. En telefoons zijn een verhaal apart, andere processor architectuur, andere SOC, ander OS, andere eisen en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het hele punt is nu juist dat die J1900 grotendeels gebaseerd is op de architectuur van mobiele apparaten, een SoC is en bovendien in windows 8.1 en straks onder windows 10 het OS gewoon op heel veel gebieden hetzelfde is als je mobiele telefoon. Dat is mijn enige punt: hij is niet gemaakt voor gameperformance maar voor laag energieverbruik onder desktopgebruik. Mijn hele C2D vergelijking gebruik ik om aan te geven hoe relatief al die benchmarks zijn. Je hebt gewoon helemaal niks meer nodig dan een 2Ghz processor voor OS gebruik, en zoals ik al zei kan je het zelfs prima met een 800Mhz Cool 'n Quiet processor. Single threaded performance is juist iets waar software (en juíst straks het cross-platform windows 10) minder en minder gebruik van maakt, je wil voor laag energieverbuik meerdere langzaam draaiende cores. Kortom juist in low-end devices heb je helemaal niks aan dat hip klinkende single-threaded performance. Dat is leuk voor als je op een goedkope manier nog een beetje wil gamen of de hele dag wil unrarren. Maar zoals je al kan raden koop je voor dat soort doeleinden meestal pc's in een andere prijsklasse.

Maar goed ik kan mijn punt hier 100x blijven herhalen, ik sloot er mijn vorige post al mee af: "...verder lekker zelf weten allemaal wat je met je geld doet ;-)"

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-01-2015 15:00 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

DeNachtwacht schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:57:
Single threaded performance is juist iets waar software (en juíst straks het cross-platform windows 10) minder en minder gebruik van maakt, je wil voor laag energieverbuik meerdere langzaam draaiende cores. Kortom juist in low-end devices heb je helemaal niks aan dat hip klinkende single-threaded performance. Dat is leuk voor als je op een goedkope manier nog een beetje wil gamen of de hele dag wil unrarren. Maar zoals je al kan raden koop je voor dat soort doeleinden meestal pc's in een andere prijsklasse.
Hmm dit begint redelijk off-topic te raken maar toch even een paar opmerkingen: Ik kwam al eerder een dergelijke opmerking over Windows 10 tegen maaar kan die eigenlijk niet plaatsen. Windows NT en opvolgers zijn al vanaf de start multiprocessor, multiplatform en multithreaded. Qua software wordt er wel steeds meer geschikt gemaakt voor multithreading maar niet iedere taak (bewerking/berekening) leent zich voor parallele verwerking. Single thread performance blijft dus altijd een belangrijk getal en is samen met het aantal cores ook bepalend voor de totale rekenkracht van de processor. Het is niet zo dat een applicatie met 12 threads per definitie beter draait op een quad core dan op een dual core. Als single thread performance echt zo weinig uit zou maken zouden we de J1900 wel terugzien in de BBGs in plaats van de Celeron en AMD processoren.

Daarnaast noem je nog de prijs maar die is vrijwel identiek voor beide (Celeron) systemen. Het is dus niet zo dat ik hier een vergelijking maak tussen twee verschillende prijsklassen. Ook een gerenomeerd tijdschrift als c't waarschuwde in het verleden al voor de matige prestaties van de J1800 en J1900. Daar staat tegenover dat de J1900 nog altijd een stuk sneller is dan de processor in het gemiddelde kant en klaar NAS systeem maar die hebben dan wel weer een OS dat volledig toe is gespitst op die hardware.

Ik ben het met je eens dat een J1900 met zijn lage energieverbruik prima voldoet voor een NAS en in principe een logischer keuze is dan een G1840. Maar met alle taken en software (mediaservers, webservers, virtualisatie en wat al niet meer) die gebruikers tegenwoordig op een NAS willen draaien is het toch wel even zinvol om aan te geven dat je daarbij snel tegen de beperking van die processor aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 09:17:
Onder geen enkel beding RAID (hoger risico op dataverlies)
Dat geldt enkel voor een RAID-0. RAID-1 en RAID-5 verminderen het risico op dataverlies door defecte schijven. Geen enkele RAID helpt tegen andere oorzaken van dataverlies, dus het is sowieso maar een deel van je beschermingsplan (maar wel eentje dat je in geval van bepaalde problemen toestaat om zonder of met een minimale downtime weer aan het werk te gaan, zeker voor professioneel gebruik wel de moeite). Let wel op met hardware RAID oplossingen. Dat levert in het geval van een degelijke RAID-controller een performance-voordeel, maar als je RAID-controller de geest geeft, is het niet evident om nog aan je data te geraken als je dezelfde controller niet meer kan vinden. Daarom prefereer ik voor thuis- en andere niet-performance-kritieke toepassingen een software RAID oplossing (en anders heb je zo'n volledig getest systeem in reserve klaar liggen).
en als je systeem de geest geeft dan lopen al je interne schijven een risico.
Afhankelijk van de oorzaak...
Een 'interne' backup is geen backup.
Een interne backup beschermt je tegen een aantal fouten van de gebruiker, dus als je schijfruimte het toelaat, is er zeker niks mis met bijvoorbeeld een rsnapshot-achtige interne backup. Hij beschermt je echter nog niet tegen alle hardwarefouten...
Als de bestanden belangrijk zijn: externe schijf die je bv. eenmaal per week afkoppelt voor backup.
Tenminste twee externe schijven waar de belangrijke data opstaan en waarvan je er een op een andere locatie bewaart. Met een schijf kan je de pech hebben dat er net op het moment dat je die aan het updaten bent een overspanningsprobleem is... Elk systeem waarbij op een bepaald moment alle schijven online zijn, is een risico. Zorg er dus altijd voor dat je op elk moment tenminste 1 offline backup hebt!

Ik gebruik zelf een script dat automatisch backups naar de desktop PC (die ook dienst doet als huisserver) maakt van al mijn apparaten (met rsync). Die worden 's morgens, 's middags en 's avonds met rsnapshot gearchiveerd naar dezelfde interne schijf en een altijd aangesloten externe USB schijf. En deze backup wordt regelmatig op drie draagbare niet altijd aangesloten USB schijven overgenomen waarvan er een normaal in mijn tas zit, een bij mijn ouders ligt en een op mijn werk ligt. Kom ik ergens waar er een backup ligt, dan wissel ik die met de schijf in mijn tas. Is een van die backups ouder dan een week, dan krijg ik een email om me er aan te herinneren die ook te updaten.

Op die manier gebruik ik welliswaar vijf schijven (maar voor ongeveer 600GB backup is dat nu ook weer niet zo duur en sowieso is dat maar een fractie van de kost die een verlies van mijn professionele gegevens mij zou kosten), maar ben ik goed beschermd tegen eigen fouten (door het gebruik van rsnapshot, waardoor ik een heel eind in de tijd terug kan) en tegen allerhande hardware-fouten (door verschillende backups waarvan een deel offline).

Een cloudbackup (al dan niet versleuteld) kan natuurlijk ook; let in het geval van een versleutelde backup natuurlijk op de beveiliging van je sleutels (een afgeprinte master key in een kluis bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 10:06

Kiswum

Gadget reviewer

@TS, wybrenoppedijk.
Wat is voor jou eigenlijk de reden dat je voor €350,- een NAS gaat samenstellen en er daarnaast zelf een OS op moet zetten?
P.s. Je prijzen zijn exclusief werkgeheugen.

Nadelen :
1. Dit kan en zal veel tijd kosten.
2. Vaak blijf je dingen tweaken, doordat het toch niet zo lekker werkt.
3. Het valt vaak duurder uit dan je vooraf had berekend.

Voordelen :
1. Het is op zich Tweakerwaardig om het zelf te doen.
2. Je kunt onderdelen zelf uitbreiden.

Een goede NAS is goedkoper en je kan er soms zelfs meer mee.
In jou geval zou je genoeg hebben aan de Synology DS214 of DS215j
http://tweakers.net/produ...nology-diskstation-ds214/

pricewatch: Synology DiskStation DS215j

Disk blijft dan deze, ik weet echter niet of deze 3 of 5 jaar garantie heeft:
pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB

Met de DS215j zou je met 2x 2TB nog wel binnen je budget kunnen blijven, als je voor voor Raid 0 kiest, dan behoud je 4TB data.
Een backup heb je dan echter niet, het is aan te raden om dat sowieso altijd op een extra externe schijf te doen. Ook als je zelf een Nas samensteld.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Een belangrijk voordeel van een zelfbouw NAS is dan weer dat je er vier schijven in kwijt kan (als je het systeem daarop bouwt). Daarmee heb je ook de mogelijkheid om later RAID 5 te gaan draaien en komt het systeem dichter in de buurt van de duurdere DS415 modellen.

Qua backup kan het overigens ook wel zinvol zijn om even in je omgeving te kijken of er iemand is die nog wat ruimte op zijn NAS beschikbaar heeft zodat je (eventueel kruislings) een backup op kan zetten. Op die manier heb je een off-site backup zonder extra kosten. Nadeel is dan weer dat je slechts een deel van je NAS kunt backuppen dus minder geschikt als je grote hoeveelheden data continue wilt backuppen, je internet verbinding het een beetje moet trekken en je het zelf op moet zetten/configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-07 23:03
Combineer de wijsheden uit:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote zuinige server topic
eens. :)

Daar staan nu behoorlijk wat opstellingen in, soms inclusief verbruik en prestaties.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tribits schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 19:28:
Windows NT en opvolgers zijn al vanaf de start multiprocessor, multiplatform en multithreaded. Qua software wordt er wel steeds meer geschikt gemaakt voor multithreading maar niet iedere taak (bewerking/berekening) leent zich voor parallele verwerking. ... Als single thread performance echt zo weinig uit zou maken zouden we de J1900 wel terugzien in de BBGs in plaats van de Celeron en AMD processoren.

Daarnaast noem je nog de prijs maar die is vrijwel identiek voor beide (Celeron) systemen. Het is dus niet zo dat ik hier een vergelijking maak tussen twee verschillende prijsklassen. Ook een gerenomeerd tijdschrift als c't waarschuwde in het verleden al voor de matige prestaties van de J1800 en J1900. Daar staat tegenover dat de J1900 nog altijd een stuk sneller is dan de processor in het gemiddelde kant en klaar NAS systeem maar die hebben dan wel weer een OS dat volledig toe is gespitst op die hardware.

Ik ben het met je eens dat een J1900 met zijn lage energieverbruik prima voldoet voor een NAS en in principe een logischer keuze is dan een G1840. Maar met alle taken en software (mediaservers, webservers, virtualisatie en wat al niet meer) die gebruikers tegenwoordig op een NAS willen draaien is het toch wel even zinvol om aan te geven dat je daarbij snel tegen de beperking van die processor aanloopt.
De makkelijkste uitleg is misschien als volgt: In Windows 10 wordt het basisprincipe "je ontwikkelt 1x een app die vervolgens op alle Windows platformen in 1x werkt." Hoewel dat in Windows 8.1 met de universal apps al steeds meer die kant op ging was het voorheen altijd verschillende versies voor verschillende Windows platforms bouwen. Dat is de basis van het verschil. Daarnaast is het niet zo dat al sinds Windows NT multithreading en multicore support zit; ze zijn we stapje voor stapje met meerdere cores aan de slag gegaan maar ook onder 8.1 wordt er bijvoorbeeld zelden of nooit op meer dan 4 cores gewerkt, en op windows 7 en voorgangers was dat zelfs dual core. Kortom die ontwikkeling is echt wel heel duidelijk zichtbaar; pas onder 10 zal er echt goede 6 en 8core support zitten ingebouwd maar zelfs dan zal heel wat software nog steeds op max 2 cores draaien.

Tot slot: juist sinds ik ergens rond januari 2014 een review van de J1900 in de c!t tegenkwam ben ik die in de gaten gaan houden, ze waren er daar juist vrij positief over. Waarom hij in de BBG niet terugkomt is volgens mij te verklaren door de volgende indeling:

J1900: NAS/HTPC/Licht desktop gebruik
AM1: Licht desktop & licht gamegebruik
Celeron: Iets minder licht desktopgebruik ;-)

Dat is de rangorde zoals ik hem zou maken, maar wat daarbij dus mijns inziens te snel gebeurt is dat de J1900 wordt weggezet als te zwak terwijl hij voor veel taken echt prima is. Zie bijv dat diablo3 filmpje wat ik een paar posts terug plaatste; natuurlijk niet speelbaar maar het toont aan dat die processor echt wel wat kan. Hij wordt veel te snel aan de kant gezet waardoor mensen de voordelen als passieve koeling en energiezuinigheid mislopen die ze juist zoeken.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1