Vanavond de vandaag geleverde Dell Inspiron 3531 maar eens uitgepakt en aangezet. Het doorlopen van het activeringsproces ging redelijk snel. Daarna meteen een back-up gemaakt van de installatie bestanden op een USB 2.0 Stick. Deze installatie bestanden nemen zo'n 6.7GB in beslag. Hier is dus minimaal een 8GB USB Stick voor nodig.
Ook leuk dat je een jaar gratis 20GB Dropbox ruimte krijgt bij aanmelden (ook al heb je al een account).
Eerst maar eens naar de hardware gekeken met AIDA64 Extreme. Wat af kan wijken volgens diverse forums zijn de HDD en de Wi-Fi module. De HDD in mijn exemplaar een Seagate Momentus Thin 500LT012 16MB SATA-II en de Wi-Fi module de Dell Wireless 1506 802.11b/g/n (2.4GHz). De laatste blijkt weer een omgekatte Atheros AR9485 Wireless Network Adapter te zijn.
Hierna was ik benieuwd naar de vraag die ik al eerder stelde hier in dit topic, of een X264 videobestand met 1080p en DTS vloeiend draaide. Hier heb ik de Shark Advanced Codecpack voor geïnstalleerd (goed opletten dat je de Bloatware skipt). Na een aantal oude en nieuwe X264 videobestanden met een resolutie van 1920 x 1080 pixels met DTS, 24hz, 60hz en met ondertiteling te hebben afgespeeld vanaf mijn NAS, was ik ervan overtuigd dat deze laptop vloeiend deze files kon afspelen.
Op de achtergrond draait overigens nog de Dell Bloatware en Microsoft Windows Update, waar ik weinig hinder van ondervind.
Er ligt hier ook nog een Samsung 840 EVO 250GB die ik nog wil testen met de laptop. Hier wil ik een clean install van Windows op gaan zetten met alleen de benodigde drivers. Ook wil ik nog de Mediacenter software Kodi gaan testen met de mooie (zware) skins.
Mijn eerste indrukken van de prestatie van de Intel Celeron N2830 zijn erg goed. Dagelijks werk ik machines met Intel Core i5's met SSD's van de laatste generatie en het verschil is minimaal merkbaar met de taken die ik tot nu toe heb uitgevoerd. Wellicht dat een SSD in de Dell Inspiron, een nog smoother gevoel geeft. In ieder geval start hij dan sneller op, wat me nu ook niet tegenvalt. Op forums las ik dat POST traag was, maar ik vind het meevallen.
Het toetsenbord tikt ook heerlijk, maar als je snel en hard tikt rammelt er wel iets in de plastic behuizing. De touchpad werkt erg goed, zeker voor deze prijsklasse. Wel moet de touchpad het doen met twee platic en zo ook klinkende knoppen. Het scherm is het echte minpunt van deze laptop, met 1366 x 786 pixels een matige helderheid en contrast is dit geen hoogvlieger. Zeker als je al enkele jaren op 1920 x 1080 pixels werkt, is het veel scrollen voor je gevoel. Een Gigabit LAN-poort en USB 3.0 in mindere maten, zal ik wel missen.
Al met al is de Dell Inspiron 3531 de € 120,69 die ik er voor betaalde meer dan waard tot nu toe. Zeker als je ziet dat concurrenten vergelijkbare machines verkopen voor € 275,00 t/m zelfs € 350,00.
Edit:
Nog wat Benchmarks gedraaid: Hier komt uit dat de Intel Celeron N2830 in deze vorm ergens tussen de Intel Core 2 Duo P8400, AMD Athlon64 X2 Black 6400 meedoet. En dat met 10 Watt verbruik idle en 16 Watt verbruik op volledige sterkte.
[
Voor 8% gewijzigd door
Jumpman op 24-01-2015 12:07
]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.