Dell Inspiron 15 3531: Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
Op basis van het datasheet zou je inderdaad denken dat 1x8GB DDR3L-1333 mogelijk moet zijn.
laredo schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:49:
[...]
Dus je zegt eigenlijk dat je de laptop hebt geprobeerd (windows geactiveerd neem ik aan?) en daarna toch terug kunt sturen en je geld terug krijgt? Ik heb hem ook besteld maar ben benieuwd naar de vergelijking qua snelheid met mijn huidige inspiron laptop met i3 370m processor uit eind 2010.
Ook Dell moet zich aan de WKA houden: je moet de laptop dus kunnen uitproberen. De N2830 verliest het op alle fronten van de 370m (hyperthreaded & iets hoger geklokt), op het verbruik na. Voor basic office en internet gebruik is het IMHO die €120 zeker waard, wel na een SSD upgrade :).

@Willow_hieronder: ubuntu & mint (comment).

[ Voor 65% gewijzigd door mtr33 op 22-01-2015 18:04 . Reden: pt2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zag een post waar iemand Win7 op de 3531 heeft gezet. Is er al iemand die Linux heeft getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb er ondertussen al Windows 7, 8.1 en 10 op gedraaid en Ubuntu 14.10.

Erg leuk knutselding die Dell voor deze prijs, zeker met een SSD er in.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEE-lover
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:46
MegaTronics schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:11:
Ik heb er ondertussen al Windows 7, 8.1 en 10 op gedraaid en Ubuntu 14.10.

Erg leuk knutselding die Dell voor deze prijs, zeker met een SSD er in.
En wat zijn je ervaringen? Kun je die ook met ons delen?
Die van mij (eigenlijk voor mijn vriendin) is vandaag binnen gekomen en zit te denken aan Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Heeft iemand een benchmark met een SSD?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Socket 1337
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 11:24
spartacusNLD schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:19:
gisteren om 10 uur besteld en net om 11 uur afgeleverd :) dell zelf gaf aan dat ze morgen pas zouden leveren.. gaat snel dus! top
Hoe heb je betaald? Het gaat om de celeron versie? Ik heb hem voor jou besteld en hij staat op verwerken (iDeal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

oerbrood schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:39:
[...]

Hoe heb je betaald? Het gaat om de celeron versie? Ik heb hem voor jou besteld en hij staat op verwerken (iDeal).
- creditcard
- celeron versie

besteld om 13:32 gisteren (had me vergist in de tijd) deze ochtend geleverd

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Hmmm, ik denk dat ze de laatste Dell Inspiron 3531's (CN53105) verkopen. Als je zoekt op de website, zijn nu de nieuwe te vinden. Al kan ik dit niet reproduceren vanaf de begin pagina.

Links:
CN35501
CN35502

[ Voor 9% gewijzigd door Jumpman op 22-01-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Jumpman schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:03:
Hmmm, ik denk dat ze de laatste Dell Inspiron 3531's (CN53105) verkopen. Als je zoekt op de website, zijn nu de nieuwe te vinden. Al kan ik dit niet reproduceren vanaf de begin pagina.

Links:
CN35501
CN35502
Ze staan wel onder het menu Winkelen -> Laptops -> NIEUW! Inspiron 15 3000 reeks

Usb 3.0 is een welkome aanvulling, maar die bevinden zich nu natuurlijk in een heel ander prijs segment. Je kan op het moment dan beter een oude 3542 met i3 halen.

Ik heb vandaag ook een Dell 3531 ontvangen. Leuk ding, prima klavier, niet heel dik en zwaar. Qua prestaties kan ik er nog weinig over zeggen, want ik heb hem niet echt gebruikt. De eerste indruk is goed. Ik heb ook een recente rijk uitgeruste Dell Latitude E5540, maar ik heb niet het idee dat die van een veel hogere kwaliteit is dan de 3531.

Ik heb wel al een eerste probleem met de 3531; ik krijg de klep aan de onderkant niet open, die met twee schroeven. Heeft iemand hier nog meer problemen mee? Als ik de schroeven losschroef blijft de klep nog stevig op zijn plek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08 23:24
Bolletje schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:21:
[...]

Ze staan wel onder het menu Winkelen -> Laptops -> NIEUW! Inspiron 15 3000 reeks

Usb 3.0 is een welkome aanvulling, maar die bevinden zich nu natuurlijk in een heel ander prijs segment. Je kan op het moment dan beter een oude 3542 met i3 halen.

Ik heb vandaag ook een Dell 3531 ontvangen. Leuk ding, prima klavier, niet heel dik en zwaar. Qua prestaties kan ik er nog weinig over zeggen, want ik heb hem niet echt gebruikt. De eerste indruk is goed. Ik heb ook een recente rijk uitgeruste Dell Latitude E5540, maar ik heb niet het idee dat die van een veel hogere kwaliteit is dan de 3531.

Ik heb wel al een eerste probleem met de 3531; ik krijg de klep aan de onderkant niet open, die met twee schroeven. Heeft iemand hier nog meer problemen mee? Als ik de schroeven losschroef blijft de klep nog stevig op zijn plek zitten.
Kijk even op Youtube. Je moet hem alsnog loswrikken maar vanaf de lange kant die het dichtst bij het midden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt, als je de schroefjes losdraait (zijn redelijk lang) zit de klep nog op wat plekken vastgeklikt, vooral met terugschroeven was dat lastig, je moet dan eerst goed kijken of hij overal weer netjes vastgeklikt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het is me inmiddels gelukt. Een video op Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=Up5uGX1Bf4g) liet het inderdaad ook zien, maar die man had daarbij een betere grip op de rand waardoor die z'n vingers (of een ander object) er onder kan steken. Bij mijn 3531 bleef het vlak waardoor je geen grip had. Was wel opmerkelijk omdat de schroeven wel losgeschroefd waren. Uiteindelijk heb ik het met een dunne platkopschroevendraaier opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03-2022
Is dit systeem gewoon in staat om fatsoenlijk netflix HD naar een LCD te streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

EEE-lover schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:25:
[...]

Die van mij (eigenlijk voor mijn vriendin) is vandaag binnen gekomen en zit te denken aan Windows 7.
Ervaringen zijn goed, niet dat ik ze echt tot de bodem heb belast. De meerdere installaties waren vooral bedoeld of alle hardware werkte onder elke OS versie en dat werkt op zich goed, alleen deed de video driver wat moeilijk, maar gewoon wat versies proberen en je vind er wel een die werkt onder het betreffende OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:21

Quad

Doof

Bolletje schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:43:
Het is me inmiddels gelukt. Een video op Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=Up5uGX1Bf4g) liet het inderdaad ook zien, maar die man had daarbij een betere grip op de rand waardoor die z'n vingers (of een ander object) er onder kan steken. Bij mijn 3531 bleef het vlak waardoor je geen grip had. Was wel opmerkelijk omdat de schroeven wel losgeschroefd waren. Uiteindelijk heb ik het met een dunne platkopschroevendraaier opgelost.
Ik had ook redelijk wat geweld nodig idd. Maar uiteindelijk lukt het wel.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
EEE-lover schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:25:
Waarom zou je naar Windows 7 willen? Toch niet weer die onzin over het missen van het startmenu he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Friespeuk schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 07:57:
[...]

Waarom zou je naar Windows 7 willen? Toch niet weer die onzin over het missen van het startmenu he?
Probeer een 65+er Windows 7 gebruiker maar eens naar Windows 8 te krijgen, dat gaat niet lukken zonder veel gevloek en getier. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEE-lover
  • Laatst online: 06:46
Friespeuk schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 07:57:
[...]

Nee, niet direct nee. Het is meer gewenning denk ik. Korte tijd gewerkt met Windows 8 op mijn desktop en vond het niets. Mijn vriendin, daarentegen, vind 8.1 prrrrima, dus ik laat het zo. Daarnaast dacht ik dat Windows 7 minder eisen zou stellen aan de hardware en dus sneller zou lopen, maar dat is niet per definitie waar (volgens testen). Het gaat me vooral om het sneller maken van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MegaTronics schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 07:59:
[...]

Probeer een 65+er Windows 7 gebruiker maar eens naar Windows 8 te krijgen, dat gaat niet lukken zonder veel gevloek en getier. :p
Mijn oma is ruim 80 en daar heb ik een nieuwe Windows 8.1 laptop voor gekocht. Die kon zich ook aanpassen dus een kwieke 20ér moet dat ook kunnen 8)7
EEE-lover schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:01:
[...]

Nee, niet direct nee. Het is meer gewenning denk ik.
Things change. roll with the punches.

[ Voor 21% gewijzigd door RodeStabilo op 23-01-2015 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Friespeuk schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:02:
[...]

Mijn oma is ruim 80 en daar heb ik een nieuwe Windows 8.1 laptop voor gekocht. Die kon zich ook aanpassen dus een kwieke 20ér moet dat ook kunnen 8)7
Mijn schoonvader heeft een andere mening. :p

Been there, done that, installed Windows 7 and everything is back to normal. :+

Mij maakt het trouwens geen fluit uit wat er op draait, als het maar draait.

[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 23-01-2015 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafnold
  • Niet online
Welke SSD hebben jullie erin gegooid dan? Ik heb zojuist één, de Inspiron 15 zonder dvd, besteld en ben nu opzoek naar een SSD.

Nog een ander vraagje: Kan ik de 'oude' HDD in een caddy stoppen of is er helemaal geen ruimte daarvoor in de laptop, want het komt zonder DVD. Het is me niet duidelijk of dat plekje nou dichtgemetseld is door DELL of gewoon met een cover erop inclusief lege ruimte van binnen... ¿

Wie kan mijn vraag beantwoorden? Vriendelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Geen interne aansluiting dus die HDD kun je niet in de laptop laten zitten, als je ook de SSD wilt gebruiken.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafnold
  • Niet online
CLB schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:42:
Geen interne aansluiting dus die HDD kun je niet in de laptop laten zitten, als je ook de SSD wilt gebruiken.
Top, bedankt! Geen caddy bestellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 12:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen caddy nee, maar een external USB 2.0 casing voor 2,5" schijfjes :)
Rafnold schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:40:
Welke SSD hebben jullie erin gegooid dan? Ik heb zojuist één, de Inspiron 15 zonder dvd, besteld en ben nu opzoek naar een SSD.

Nog een ander vraagje: Kan ik de 'oude' HDD in een caddy stoppen of is er helemaal geen ruimte daarvoor in de laptop, want het komt zonder DVD. Het is me niet duidelijk of dat plekje nou dichtgemetseld is door DELL of gewoon met een cover erop inclusief lege ruimte van binnen... ¿

Wie kan mijn vraag beantwoorden? Vriendelijk bedankt!
Heb zelf al een week een 128GB Crucial MX100 liggen die wacht op inbouw :)
Moet hem alleen nog ff imagen (in de hoop dat dat meteen goed gaat met een Win7 installatie).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Laatst online: 01-10 20:42
Rafnold schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:40:
Ik heb voor de MX100 256GB gekozen. Had achteraf ook wel voor de 128GB kunnen kiezen, maar soit. Kostte me €100. Het clonen van bestaande HDD is bij mij wel mislukt (laptop ging in de slaapstand), en nu is die 500GB HDD defect. Heel merkwaardig, dus ik zat met een lege SSD. Via een bootable USB Win 8.1 geinstalleerd met een algemene installatie code, daarna vanuit Windows de W8.1 with Bing img geladen en er op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Heeft iemand toevallig al een AS SSD Becnmark gedraaid? Ben wel benieuwd naar het resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Jumpman op 23-01-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
Ik wil hem ook als terminal gebruiken om een andere pc mee te bedienen maar ik zie dat Remote Desktop niet aanwezig is in de Home en Bing versie.

Zou RDP nog ergens verstopt zitten?

Ik ken de alternatieven, maar ik vind Micrsoft RDP fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb de originele HDD er meteen uitgehaald en via een USB-SATA connector een image van getrokken en deze gerestored op de SSD en die weer ingebouwd. Daar ging de installatie zonder problemen. Later nog schone installaties via de Windows 8.1 with Bing gedaan om te kijken of dat ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Barns schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:22:
[...]

Ik heb voor de MX100 256GB gekozen. Had achteraf ook wel voor de 128GB kunnen kiezen, maar soit. Kostte me €100. Het clonen van bestaande HDD is bij mij wel mislukt (laptop ging in de slaapstand), en nu is die 500GB HDD defect. Heel merkwaardig, dus ik zat met een lege SSD. Via een bootable USB Win 8.1 geinstalleerd met een algemene installatie code, daarna vanuit Windows de W8.1 with Bing img geladen en er op gezet.
Waarom heb je eerst een gewone 8.1 geïnstalleerd en niet direct de Bing versie? Dat wil ik 't weekend met dezelfde X100 gaan doen namelijk.
Bert003 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:59:
Ik wil hem ook als terminal gebruiken om een andere pc mee te bedienen maar ik zie dat Remote Desktop niet aanwezig is in de Home en Bing versie.

Zou RDP nog ergens verstopt zitten?

Ik ken de alternatieven, maar ik vind Micrsoft RDP fijner werken.
RDP zit er gewoon in: search>remote desktop

@Jeroenneman: ik geef de voorkeur aan een clean install zonder OEM bloatware, hoewel dat op de 3531 meevalt.

[ Voor 27% gewijzigd door mtr33 op 23-01-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mtr33 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:01:
[...]

Waarom heb je eerst een gewone 8.1 geïnstalleerd en niet direct de Bing versie? Dat wil ik 't weekend met dezelfde X100 gaan doen namelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=6f17jCKpxcE

HDD erin laten zitten
Filmpje volgen
SSD erin
installeren vanaf de USB stick
Done.

Kostte bij mij 3 kwartier van start tot finish.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Laatst online: 01-10 20:42
Jeroenneman schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:05:
[...]

HDD erin laten zitten
Filmpje volgen
SSD erin
Done.

Bovenstaande is dé manier inderdaad.

Echter, door defecte HDD kwam ik niet meer in Windows. Dus kon geen back-up maken in the first place. Enige optie was een andere (lege) hardeschijf er in (in de vorm van een SSD), waardoor ik vanaf een bootable ISO moest installeren. Van de "with Bing" kon ik geen bootable ISO maken/ vinden, dus vandaar eerst 8.1 Pro gedaan, daarna de With Bing versie (.img) opgestart vanuit de Windows omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
Jeroenneman schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:05:
[...]

HDD erin laten zitten
Filmpje volgen
SSD erin
Done.

Maakt hij dan een bootable USB stick en een 100% clone van de hele drive met alle partities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Bert003 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:35:
[...]

Maakt hij dan een bootable USB stick en een 100% clone van de hele drive met alle partities?
Ik neem aan dat je de SSD er zo snel mogelijk inknalt met een clean install?

HDD's clonen is in ieder geval een stukje lastiger en mij persoonlijk de moeite niet waard. Helaas levert Dell ook op de factory backup disk die snelkoppelingen naar Ebay en Dropbox, en de McAfee zooi, maar na een half uurtje heb je dat er ook weer netjes af. En je houd wel de handige dingen zoals Backup en alle benodigde drivers staan al klaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

HDD's clonen moeilijk? Hell no.
Gewoon clonezilla op een USB stickje zetten, SSD via verloopje aan de andere USB en gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
Jeroenneman schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:37:
[...]

Ik neem aan dat je de SSD er zo snel mogelijk inknalt met een clean install?

HDD's clonen is in ieder geval een stukje lastiger en mij persoonlijk de moeite niet waard. Helaas levert Dell ook op de factory backup disk die snelkoppelingen naar Ebay en Dropbox, en de McAfee zooi, maar na een half uurtje heb je dat er ook weer netjes af. En je houd wel de handige dingen zoals Backup en alle benodigde drivers staan al klaar.
Ik ga dropbox sowieso installeren en mcafee krijg ik er wel af.
Maar de vraag is of hij de hele SSD zo inricht als de HD waar het vanafkomt.

Ik ga denk ik meteen Windows 10 er opzetten, maar ik wil wel weten of ik hem weer origineel kan krijgen zonder een "echt" backup programma zoals Clonezilla.
En dus of hij een bootable USB stick maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Bert003 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:46:
[...]

Ik ga dropbox sowieso installere en macafee krijg ik er wel af.
Maar de vraag is of hij de hele SSD zo inricht als de HD waar het vanafkomt.

Ik ga denk ik meteen Windows 10 er opzetten, maar ik wil wel weten of ik hem weer origineel kan krijgen zonder een "echt" backup programma zoals Paragon.
En dus of hij een bootable USB stick maakt.
Hij maakt inderdaad een bootable USB stick, die de laptop weer in factory staat brengt. Dus zoals je hem op de allereeste keer openmaken aantrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
Dat is dan mooi, die ga ik dan maar aanmaken. Dan windows 10 er op en 2 weken mee spelen. Als ik besluit de laptop te behouden dan ga ik daarna wel een SSD bestellen en de actuele installatie clonen met Clonezilla. Lukt dat niet dan heb ik de USB stick achter de hand.

Is een 16Gb USB drive genoeg voor die Dell recovery backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:17
Wacht nog even een weekje met Windows 10 installeren. Volgende week komt MS met een nieuwe versie. Ga ik ook weer proberen op de Inspiron 3531.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
Haas schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:11:
Wacht nog even een weekje met Windows 10 installeren. Volgende week komt MS met een nieuwe versie. Ga ik ook weer proberen op de Inspiron 3531.
Doe ik. Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar die file van jou om 8.1 kaal te installeren uit die andere thread. Maar ik zie alleen maar *knip* e.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
DM maar even ;)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
mtr33 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:01:
[...]
RDP zit er gewoon in: search>remote desktop
Ik las dat alleen vanaf de Win 8.1 Pro versie de RDP client aanwezig was.
Ik heb het dus niet over dat de laptop benaderd kan worden met RDP maar dat je vanaf de laptop een andere pc met RDP kunt overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Bij Win 8.1 Pro is het mogelijk om een RDP sessie toe te staan. Bij Win 8.1 with Bing is het alleen mogelijk om via RDP een verbinding met een andere computer te maken. Andersom lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
Haas schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:31:
Bij Win 8.1 Pro is het mogelijk om een RDP sessie toe te staan. Bij Win 8.1 with Bing is het alleen mogelijk om via RDP een verbinding met een andere computer te maken. Andersom lukt niet.
Mooi, dan moet dat goed komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Inmiddels alweer een nieuwe uitdaging bedacht met de Dell Inspiron 3531 van € 120,69. Hoe zou de Intel Celeron N2830 het doen met een overclock? Het is natuurlijk levensgevaarlijk, omdat er geen fan inzit. ;)

Daarom eerst maar eens inlezen. Na een quick search vond ik dit resultaat.

Hier ook nog leuke informatie van iemand die een stock Intel Celeron N2830 aan de tand heeft gevoeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Jumpman op 23-01-2015 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
En voor wie nog niet overclocken wil maar wel iets anders wil uitproberen: ;)
Nieuwe build Windows 10 is zojuist beschikbaar gemaakt door MS.
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=522120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LyP0 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:37:
[...]
Dat klopt, de cpu ondersteunt dit simpelweg niet. De N2830 ondersteunt wel 8Gb echter verdeeld over 2 kanalen. Als er maar 1 slot aanwezig is komt het uiteraard neer op een max van 4GB.

Zie hier
In dit bestand staat vermeld dat modules t/m 8GB worden ondersteund. Dat hoeft zeker geen dual 2x 4GB te zijn. Het moet wel "L" 1.35v geheugen zijn.

Edit: dit geheugen blijkt ook in de NUC met dezelfde CPU te werken, en hoewel dat type NUC wel 2 dimm locaties heeft, werkt 1x 8GB dus prima.

[ Voor 14% gewijzigd door hardware-lover op 23-01-2015 20:45 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Crap. Denk je ff met clonezilla je HDD naar SSD te zetten, gooit een oude windows installatie (heb hem destijds van 8 naar 7 gezet) roet in het eten. Staat zowel een MBR als een GPT tabel op en dat vind Clonezilla niet leuk. Die GPT mag weg overigens, maar dan sloop ik met wat pech ook mijn MBR. Kost me dus een reinstall :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Je kan beter één keer een USB stick met een clean ISO maken. Opnieuw installeren is beter en misschien nog wel sneller ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die heb ik, maar dr staat inmiddels ook een zut software op, en het ding is naar mijn eigen standaarden ingericht. Ter indicatie: het heeft me minimaal 5 avonden gekost om dat ding naar mijn zin in te richten en af te tunen. Weinig zin om dat opnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Maak dan voor de veiligheid een image, bij problemen kan je die image terug zetten en kost het je maar een half uur ipv 5 avonden.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Vanavond de vandaag geleverde Dell Inspiron 3531 maar eens uitgepakt en aangezet. Het doorlopen van het activeringsproces ging redelijk snel. Daarna meteen een back-up gemaakt van de installatie bestanden op een USB 2.0 Stick. Deze installatie bestanden nemen zo'n 6.7GB in beslag. Hier is dus minimaal een 8GB USB Stick voor nodig.

Ook leuk dat je een jaar gratis 20GB Dropbox ruimte krijgt bij aanmelden (ook al heb je al een account).

Eerst maar eens naar de hardware gekeken met AIDA64 Extreme. Wat af kan wijken volgens diverse forums zijn de HDD en de Wi-Fi module. De HDD in mijn exemplaar een Seagate Momentus Thin 500LT012 16MB SATA-II en de Wi-Fi module de Dell Wireless 1506 802.11b/g/n (2.4GHz). De laatste blijkt weer een omgekatte Atheros AR9485 Wireless Network Adapter te zijn.

Hierna was ik benieuwd naar de vraag die ik al eerder stelde hier in dit topic, of een X264 videobestand met 1080p en DTS vloeiend draaide. Hier heb ik de Shark Advanced Codecpack voor geïnstalleerd (goed opletten dat je de Bloatware skipt). Na een aantal oude en nieuwe X264 videobestanden met een resolutie van 1920 x 1080 pixels met DTS, 24hz, 60hz en met ondertiteling te hebben afgespeeld vanaf mijn NAS, was ik ervan overtuigd dat deze laptop vloeiend deze files kon afspelen.

Op de achtergrond draait overigens nog de Dell Bloatware en Microsoft Windows Update, waar ik weinig hinder van ondervind.

Er ligt hier ook nog een Samsung 840 EVO 250GB die ik nog wil testen met de laptop. Hier wil ik een clean install van Windows op gaan zetten met alleen de benodigde drivers. Ook wil ik nog de Mediacenter software Kodi gaan testen met de mooie (zware) skins.

Mijn eerste indrukken van de prestatie van de Intel Celeron N2830 zijn erg goed. Dagelijks werk ik machines met Intel Core i5's met SSD's van de laatste generatie en het verschil is minimaal merkbaar met de taken die ik tot nu toe heb uitgevoerd. Wellicht dat een SSD in de Dell Inspiron, een nog smoother gevoel geeft. In ieder geval start hij dan sneller op, wat me nu ook niet tegenvalt. Op forums las ik dat POST traag was, maar ik vind het meevallen.

Het toetsenbord tikt ook heerlijk, maar als je snel en hard tikt rammelt er wel iets in de plastic behuizing. De touchpad werkt erg goed, zeker voor deze prijsklasse. Wel moet de touchpad het doen met twee platic en zo ook klinkende knoppen. Het scherm is het echte minpunt van deze laptop, met 1366 x 786 pixels een matige helderheid en contrast is dit geen hoogvlieger. Zeker als je al enkele jaren op 1920 x 1080 pixels werkt, is het veel scrollen voor je gevoel. Een Gigabit LAN-poort en USB 3.0 in mindere maten, zal ik wel missen.

Al met al is de Dell Inspiron 3531 de € 120,69 die ik er voor betaalde meer dan waard tot nu toe. Zeker als je ziet dat concurrenten vergelijkbare machines verkopen voor € 275,00 t/m zelfs € 350,00.

Edit:

Nog wat Benchmarks gedraaid: Hier komt uit dat de Intel Celeron N2830 in deze vorm ergens tussen de Intel Core 2 Duo P8400, AMD Athlon64 X2 Black 6400 meedoet. En dat met 10 Watt verbruik idle en 16 Watt verbruik op volledige sterkte.

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 24-01-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Twee vragen m.b.t. de recovery images:
1) wat is het verschil tussen een Dell Backup & Recovery image en een Win 8.1 recovery drive image?
2) kun je 1 image gebruiken voor meerdere identieke systemen (ondertussen zijn het er in de omgeving al 5)?

Voordeel van de ingebouwde Windows recovery lijkt me dat je DBR niet hoeft te installeren, maar ik kan zo niets vinden over de betrouwbaarheid/compatibiliteit van de gemaakte images.

[ Voor 27% gewijzigd door mtr33 op 24-01-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Leuke review Jumpman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mtr33 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 09:58:
1) wat is het verschil tussen een Dell Backup & Recovery image en een Win 8.1 recovery drive image?
Lijkt mij de Dell Bloatware, al heb ik nog nooit een win recovery image teruggezet. Bij mij is stuk ook echt stuk en dus reinstall ;)
2) kun je 1 image gebruiken voor meerdere identieke systemen (ondertussen zijn het er in de omgeving al 5)?

Voordeel van de ingebouwde Windows recovery lijkt me dat je DBR niet hoeft te installeren, maar ik kan zo niets vinden over de betrouwbaarheid/compatibiliteit van de gemaakte images.
Dat zou moeten kunnen. License key zit in het BIOS ingebakken, dus die zou ie zo moeten pakken.
Having said that: de makkelijkste manier lijkt mij nog steeds gewoon het aanmaken van win8.1 install files mbv dat MS tooltje en dan een clean install doen.
Quad schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 23:15:
Maak dan voor de veiligheid een image, bij problemen kan je die image terug zetten en kost het je maar een half uur ipv 5 avonden.
Lampie. Dan kan ik net zo goed de boel naar image schrijven en dat image naar SSD terugzetten, ben ik dr ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
The Eagle, ik heb het ook geprobeerd met het MS tooltje: Media Creator. Maar let op, de license key uit de BIOS pakt hij niet. Met de Media Creator kun je alleen Windows 8.1 Core en Pro installatie's maken. Windows 8.1 with Bing lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Haas schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 19:34:
En voor wie nog niet overclocken wil maar wel iets anders wil uitproberen: ;)
Nieuwe build Windows 10 is zojuist beschikbaar gemaakt door MS.
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=522120
Als ik de nieuwe build schoon wil installeren krijg ik de melding dat die een driver mist. Had jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Nee, ik had een upgrade van de bestaande installatie van Windows 8.1 with Bing uitgevoerd. De drivers staan in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Haas schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:24:
Nee, ik had een upgrade van de bestaande installatie van Windows 8.1 with Bing uitgevoerd. De drivers staan in de TS.
Ik probeer nog wel wat. Het lijkt erop dat die geen driver vind voor de SATA controller.

Edit: Dat is vaag. als ik de US versie gebruik gaat de installer wel door, bij de NL versie krijg ik die vage fout.

[ Voor 15% gewijzigd door MegaTronics op 24-01-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Leuke upgrade aangeschaft voor de Dell. Een Crucial MX100 128GB SSD voor € 60,49 met € 7,50 kortingcode 'DIXONS' bij dixons.nl. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestlessCitizen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 22:20

RestlessCitizen

Oud is vaak al nieuw genoeg

Wie na lezing van al het bovenstaande denkt aan bestellen: hij is nu uitverkocht bij Dell. Mijn bestelling is geannuleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
RestlessCitizen schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:36:
Wie na lezing van al het bovenstaande denkt aan bestellen: hij is nu uitverkocht bij Dell. Mijn bestelling is geannuleerd...
De mijne ook helaas.
Op MP zie je ze nu staan voor 200-225 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Ik heb zo het vermoeden dat aardig wat afnemers nu een handeltje zijn begonnen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Vandaag weer wat verder gegaan met testen.

De laptop touchpad is zelfs vastgelopen vandaag. Ik was Kodi aan het installeren en vroeg met AIDA64 Extreme tegelijk de chipset specificaties op, toen deed mijn touchpad het niet meer. Dus met F4 een herstart gedaan, toen alleen maar piepjes uit de laptop en geen POST. Na het helemaal uit- en aanzetten werkte hij weer gewoon. In de Eventviewer niet echt iets bijzonders kunnen vinden daarna.

Verder Kodi geïnstalleerd, en een map met X264 videos (+/- 8 GB per video) ingelezen. Deze staan allemaal in meerdere *.rar files per video op mijn NAS. Tot nog toe speelt hij ze allemaal met DTS en subtitels vloeiend af, terwijl ze zelf nog unrared moeten worden. Ik ben echt verbaast over wat de N2830 aan prestaties neer weet te zetten. Overigens nog steeds de SSD er niet inzitten en ook de laptop nog niet voorzien van een 'clean install'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
mtr33 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 09:58:

Om mijn eigen vraag maar even (deels) te beantwoorden:
- DBAR kan ook van een grotere HDD naar een kleinere SSD, Windows Recovery niet;
- DBAR kan ook een snapshot image maken, Windows Recovery enkel een factory recovery image;
- beiden maken gebruik van dezelfde recovery partition, maar de image is net iets anders opgebouwd;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Je hebt toch eigenlijk helemaal geen recovery image nodig? Met een clean ISO en de drivers, heb je de beste installatie die er is, zonder de bloatware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-07 10:09
RestlessCitizen schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:36:
Ik heb er vrijdagavond één besteld via paypal, daar staat nogsteeds in behandeling.
Is dus nog niet geannuleerd, wat zijn mijn kansen?

Mits ik hem ontvang zal ik er een ssd inzetten en gaan gebruiken als browsing/ tekstverwerk machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Van niet-DIY systemen vind ik het altijd handig om een recovery image te hebben om indien nodig terug te kunnen naar de fabrieksinstellingen. Nodig is het dan ook niet, maar wel handig. DBAR had ik nog niet gebruikt, vandaar dat ik benieuw was naar de mogelijkheden. Ik heb er dan ook een backup image mee gemaakt voordat ik de SSD ging inbouwen.

IMHO is overigens de meest eenvoudige/beste installatie om met Rufus van de X19-57272 image een UEFI bootable flash drive te maken. Daarna enkel drivers installeren en update laten draaien.
Afbeeldingslocatie: http://www.nextofwindows.com/wp-content/uploads/2013/07/Rufus-v1.3.4-UEFI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestlessCitizen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 22:20

RestlessCitizen

Oud is vaak al nieuw genoeg

Matthijsdv schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:55:
[...]
Ik heb er vrijdagavond één besteld via paypal, daar staat nogsteeds in behandeling.
Ik had 'm donderdagavond besteld, betaald met creditcard, hij werd vrijdagavond geannuleerd.
Donderdag overdag was hij even spoorloos op de site, via de Dell Chat werd toen gemeld dat hij uitverkocht was. Donderdagavond zag ik hem weer, en heb ik dus besteld.
De laatste prijsdaling van 179 naar 149 viel samen met de introductie diezelfde dag van de nieuwe serie 5000, dus het ligt voor de hand dat deze eruit moest. Maar als er zo weinig op voorraad is, dan was die laatste prijsdaling ook niet nodig, zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Matthijsdv schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:55:
[...]

[knip]
Net zo groot als dat ik hem ga ontvangen denk ik. Vrijdag_avond besteld via dezelfde aankoopmethode. Er was toen blijkbaar wel een voorraad aangezien ze een levertijd vermelden op dat moment. Wat de dag ervoor (zie reactie hierboven) aan de hand was weet ik niet maar op het moment van bestellen zou het apparaat op voorraad zijn en vermoedelijk op 29-01 geleverd worden. Maar het kan zomaar zijn dat er morgen, of later nog, een annulering in de postbus gaat vallen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-07 10:09
hardware-lover schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:32:
[...]

Net zo groot als dat ik hem ga ontvangen denk ik. Vrijdag_avond besteld via dezelfde aankoopmethode. Er was toen blijkbaar wel een voorraad aangezien ze een levertijd vermelden op dat moment. Wat de dag ervoor (zie reactie hierboven) aan de hand was weet ik niet maar op het moment van bestellen zou het apparaat op voorraad zijn en vermoedelijk op 29-01 geleverd worden. Maar het kan zomaar zijn dat er morgen, of later nog, een annulering in de postbus gaat vallen.
Ik kon de laptop op een normale manier benaderen en er stond ook levering op 29-01
Dat is denk ik wel een goed teken, ik zal een update geven als de status veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Haas schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 12:58:
The Eagle, ik heb het ook geprobeerd met het MS tooltje: Media Creator. Maar let op, de license key uit de BIOS pakt hij niet. Met de Media Creator kun je alleen Windows 8.1 Core en Pro installatie's maken. Windows 8.1 with Bing lukt niet.
Das maf, ik kon gewoon install media aanmaken namelijk. Vwb die license key: die pakt ie bij de install, staat dus niet in de install media maar blijft op de laptop staan in het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -gekko-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06-2023
Ik heb de laptop donderdagavond besteld en toen stond er ook als verwachte leverdatum 29 januari. Ik heb vrijdagavond echter een mail met annulering krijgen, dus dat er al dan niet een verwachte leverdatum bij staat zegt niet alles. Heb die bestelling trouwens met cc betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door -gekko- op 25-01-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
The Eagle schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:51:
[...]

Das maf, ik kon gewoon install media aanmaken namelijk. Vwb die license key: die pakt ie bij de install, staat dus niet in de install media maar blijft op de laptop staan in het bios.
Wat raar. Ik had een Windows 8.1 Core ISO aangemaakt maar tijdens de setup deed de code uit de BIOS het niet. Niet automatisch en niet na handmatig invullen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 19:32

TRaSH

koffie ?

Wel Windows 8.1 met Bing gebruikt,
Want daar is je key van.
Dat werkte bij mij prima.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Modbreak:Dit topic is om ervaringen uit te delen over de Inspirion 3531. Reacties over levertijd, beschikbaarheid en/of aankoopmethodes horen hier niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
TRaSH schreef op maandag 26 januari 2015 @ 09:07:
Wel Windows 8.1 met Bing gebruikt,
Want daar is je key van.
Dat werkte bij mij prima.
Die versie werkt inderdaad prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 22:51
Ik ben dit weekend ook aan de slag geweest met de laptop. Aangezien ik een domme fout had begaan in de BIOS, moest ik de BIOS resetten :( . Hierdoor was ik genoodzaakt om de knoopcelbatterij er uit te halen.
Dat was dus een leuk klusje en de 3531 heb ik bijna helemaal uit elkaar gehaald. De batterij zit namelijk aan de onderkant van het moederbord. Aangezien ik toch bezig was, dacht ik dat het wel leuk was om ondertussen een aantal foto’s te maken van het interne hardware van de 3531. Waarschijnlijk zullen de meeste van jullie niet de complete laptop uit elkaar halen ;).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s9SUbwRFI7XkDOp2YdDNn92T/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C4qGbfYmUIsjS05wDWYPW6c2/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NolvyDWGhrMdXFlXXQ06ACt9/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LaaUjNY7EY7h6f9aUyX9YdRt/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IhDqnPRjbLQexQFFZ6UZZcKF/full.jpg

Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen met de reset van de BIOS. Heeft alleen wat meer tijd gekost dan gepland, maar heb zo de 3531 wel beter leren kennen :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 20:40
Heb je toevallig gekeken of het mogelijk is de 2e sata aan te solderen? Allicht dit de voorbereiding wel op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Bedankt voor de foto's Don Roberto. Leuk om te zien dat er op de plek van de ventilator geen ventilator zit. Je kan aan veel dingen zien dat Dell geen speciale behuizing voor dit model heeft gemaakt. Morgen ga ik een SSD plaatsen. Gelukkig hoeft de Inspiron daarvoor niet helemaal uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
jantje112 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:46:
Heb je toevallig gekeken of het mogelijk is de 2e sata aan te solderen? Allicht dit de voorbereiding wel op het moederbord?
Volgens mij is dit niet mogelijk. De enige plek waar dit mogelijk zou kunnen is bij de optische drive. Alleen zit aan deze op de plek waar de SATA-poort wellicht zou kunnen komen de aansluiting voor het toetsenbord. Heb verder niet echt specifiek gelet op andere aansluitmogelijkheden ;).
Haas schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:46:
Bedankt voor de foto's Don Roberto. Leuk om te zien dat er op de plek van de ventilator geen ventilator zit. Je kan aan veel dingen zien dat Dell geen speciale behuizing voor dit model heeft gemaakt. Morgen ga ik een SSD plaatsen. Gelukkig hoeft de Inspiron daarvoor niet helemaal uit elkaar.
Dat er geen ventilator inzit viel mij ook meteen op. Dell heeft het koelproces van de 3531 op een hele goede manier voor elkaar gekregen. Met de SSD erin is de laptop echt onhoorbaar en dat is een genot voor mijn oren :*). Nogmaals bedankt voor je DM met het bestand ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Dropboxxxx, opeens dacht ik eraan, 20GB voor een jaartje, altijd fijn, maar hoe fix ik dat precies?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Laatst online: 12:31
CLB schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:00:
Dropboxxxx, opeens dacht ik eraan, 20GB voor een jaartje, altijd fijn, maar hoe fix ik dat precies?
hier dacht ik ook later aan toen ik de app al had verwijderd. opnieuw installeren hielp in iedergeval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Hmm volgens mij heb ik die niet un-installed, anders zou ik er gelijk wel aan gedacht hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Don Roberto schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:32:
Ik ben dit weekend ook aan de slag geweest met de laptop. Aangezien ik een domme fout had begaan in de BIOS, moest ik de BIOS resetten :( . Hierdoor was ik genoodzaakt om de knoopcelbatterij er uit te halen.
Wat was die domme fout? Dit ter voorkoming van ellende voor andere Tweakers hier. Wel mooi die foto's.

Hier ook alweer wat verder met testen. Ik heb de laptop eigenlijk gebruikt vanaf dat ik hem uit de doos heb gehaald en me andere computer eigenlijk nog minimaal gebruikt.

Al sinds zaterdag heeft laptop geen lader gezien, dat is echt heerlijk. Hoewel mijn andere laptop ook uit een energie zuinige klasse komt, haalt hij het bij lange na niet met deze laptop, terwijl de batterij beter is.

Ook heb ik nog niet echt gemerkt dat er maar een N2830 inzit. Natuurlijk heb ik geen Photoshop of games op de laptop geïnstalleerd. Naar mijn idee wordt de enige vertraging veroorzaakt door de 5400 RPM HDD. Maar zodra ik meer tijd heb, zet ik er een Samsung 840 EVO SSD van 250GB in.

Wat verder grappig is: vrij nieuw geheugen: Samsung M471B5173DB0-YK0AU 4GB DDR3 1600 MHz van week 32 2014, wat op 1333 MHz draait (hier had Dell dus nog kosten kunnen besparen ;)) en het scherm is een Optronics B156XW04 (Dell M4TK3) van week 15 2011. :)

Het geheugen is dus geen bottleneck voor een eventuele overclock, ik verwacht dat de belemmeringen in de koeling en het BIOS zullen zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Jumpman op 26-01-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
Jumpman schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:56:
[...]

Wat was die domme fout? Dit ter voorkoming van ellende voor andere Tweakers hier. Wel mooi die foto's.
De fout was dat ik de verkeerde instellingen heb aangevinkt in de BIOS en toen op verkeerde knop had gedrukt, waardoor ik niks meer in de BIOS kon veranderen. Heb toen een aantal zaken nog geprobeerd, maar niks hielp. Uiteindelijk toen maar de BIOS gereset en na even gepuzzel liep de laptop weer als een zonnetje. Ik kan de fout niet helemaal zelf herleiden, maar hier komt het kort gezegd op neer.

Wat mij wel opviel is dat de laptop eigenlijk best wel eenvoudig is te strippen. Vooral de handleiding van Dell zelf, zorgt ervoor dat zowat iedereen de complete laptop uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten. Bij andere fabrikanten zie je dat vaak wel anders.
Haas schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:37:
PS. AIDA64 geeft aan dat deze Dell een SATA-600 poort heeft. :)
Heb net nog even twee benchmarks(AS SSD en CDM) gedraaid, maar de snelheid blijft hier op 250MB/s zowel lees- als schrijven. Het lijkt mij dus om SATA 2/300-poorten te gaan. Is nog steeds niet slecht.

[ Voor 17% gewijzigd door Don Roberto op 26-01-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Don Roberto schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:35:

[...]

Heb net nog even twee benchmarks(AS SSD en CDM) gedraaid, maar de snelheid blijft hier op 250MB/s zowel lees- als schrijven. Het lijkt mij dus om SATA 2/300-poorten te gaan. Is nog steeds niet slecht.
Toevallig zit ik hier ook naar de resultaten te kijken van de benchmarks, de scores van mijn MX100 256GB gaan inderdaad niet hoger dan 259MB/s

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zgrJJzvl.png

Heb uiteraard wel de laatste driver geïnstalleerd, komt bij Dell zelf weg.

Ik heb AIDA64 even bekeken, hij geeft aan dat de SSD of HDD over SATA 3 beschikt, niet dat de aansluiting op het moederbord zo is. Ik vermoed dat deze gelimiteerd is op een sata-2 aansluiting.

[ Voor 25% gewijzigd door Quad op 26-01-2015 23:33 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Wellicht ondersteund de chipset wel SATA 3/600 maar zit er geen SATA 3 ondersteunend moederbord in. Hetzelfde geldt voor USB 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Misschien, in elk geval wordt er geen Sata 600 gedaan.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Jammer, maar je zal in de praktijk niet een groot snelheidsverschil zien tijdens de 'beleving' in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Voor wie net als ik de Touchpad instelling voor edge scrollen mist: er zit een fout in de driver die bekend is bij Dell en hopelijk gefixt wordt in een volgende release. Normaal kom je bij deze instellingen via Program Files/Synaptics/SynTP/DellTpad.exe ipv via de standaard Delltouchpad.exe, maar die force closed elke keer. VOor nu kun je 'm vervangen door een oudere exe waardoor je de instellingen wel kunt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Ah, dat is die scroll balk rechts, waar je telkens met je pointer naar toe moet, om hem te activeren.

Ik dacht dat het een instelling was, of een instelling in de Dell image. Verder nog geen aandacht aan geschonken, ik dacht dat gaat wel weg als ik een 'clean install' doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Laatst online: 13:02
Net maar weer eens gebeld met Dell over mijn 2 bestellingen. 1 met de F12 truc en 1 normaal. Van 1 (geen idee welke) had ik een annulering ontvangen van de ander nog niks gehoord. Ze blijken nu toch allebei geannuleerd te zijn. Volgens de dame waren er 289 bestellingen die geannuleerd zijn...lijkt me nog best mee vallen als ik dat zo hoor. Mijn argument dat de laptop nog steeds te bestellen is in Duitsland kon ze helaas niks mee. Nou ja, op zoek naar een volgende laptop deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
laredo schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:45:
Net maar weer eens gebeld met Dell over mijn 2 bestellingen. 1 met de F12 truc en 1 normaal. Van 1 (geen idee welke) had ik een annulering ontvangen van de ander nog niks gehoord. Ze blijken nu toch allebei geannuleerd te zijn. Volgens de dame waren er 289 bestellingen die geannuleerd zijn...lijkt me nog best mee vallen als ik dat zo hoor. Mijn argument dat de laptop nog steeds te bestellen is in Duitsland kon ze helaas niks mee. Nou ja, op zoek naar een volgende laptop deal!
Waar zie jij hem in Duitsland, ik zie hem daar niet meer op de website (ook niet met de F12 truc). ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 27-01-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1820457/got/20150127_161013348_iOS.jpg

Voor diegene die nog twijfelen of een SSD upgrade de moeite waard is bij dit systeem: gewoon doen! Windows voelt lekker snappy aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 16:11

zerocool82

Ignorance causes chaos

mtr33 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:56:
Op basis van het datasheet zou je inderdaad denken dat 1x8GB DDR3L-1333 mogelijk moet zijn.

[...]

@Willow_hieronder: ubuntu & mint (comment).
Is er al iemand die er Linux Mint of Ubuntu op draait? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:06
mtr33 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:17:
Voor wie net als ik de Touchpad instelling voor edge scrollen mist: er zit een fout in de driver die bekend is bij Dell en hopelijk gefixt wordt in een volgende release. Normaal kom je bij deze instellingen via Program Files/Synaptics/SynTP/DellTpad.exe ipv via de standaard Delltouchpad.exe, maar die force closed elke keer. VOor nu kun je 'm vervangen door een oudere exe waardoor je de instellingen wel kunt veranderen.
Hey wat fijn, bedankt. Ik zat hier laatst ook al mee te klooien. Het duurde überhaupt erg lang voordat die Delltouchpad.exe eens een keer opstartte. Ik dacht eerst dat m'n laptop vastliep. Vond het al jammer dat er geen zijbalk scroller was. Met twee vingers scrollen lukt mij overigens ook niet, terwijl dit in het Touchpad instelling (van Dell zelf) wel staat ingesteld. Heeft iemand anders dit ook? Ik ben er slechts een paar minuutjes mee bezig geweest.

Vooralsnog merk ik bij licht desktop-gebruik trouwens geen verschil tussen mijn €1600,- kostende XPS 15 en de €179,- euro kostende inspiron 3531. Alleen het uitpakken van een RAR file van enkele Gb's duurt even wat langer. :9. En YouTuben gaat toch echt rapper en vloeiender met de XPS, de 3531 stottert hier en daar soms, voornamelijk aan het begin van een video. En natuurlijk ga ik er geen games op spelen en al die ongein.

Maar heerlijk dingetje als backup, Windows voelt snel aan met de SSD. Alleen mis ik wel een LED-lampje boven het toetsenbord ergens, om te zien dat de laptop aanstaat. Soms weet ik niet of het apparaat in slaapmodus staat, of uit is. En na het indrukken van de POWER-knop werkt de laptop niet direct, je moet echt een paar seconden geduld hebben wil je iets van activiteit merken.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45

BLACKfm

o_O

De foto's zijn mij te klein om het goed te zien, maar het lijkt dat er bij de 'fan' locatie wel een mini pci-e ofzo slot zit.

Was die gevuld met de wifi adapter of is deze gewoon vrij?

Ik wil die van mij voorzien van een Wifi/BT combo kaart, maar kreeg het toetsenbord er niet af zonder dat het gelijk vol met krassen zou zitten. Wellicht een kleine 'how-to' om deze veilig uit elkaar te halen?

Ik had me zelf lichtelijk verheugd op de mogelijkheid wat in het optische drive vak te stoppen, maar het is gewoon een dummie dus. Zag al geen sataconnectie toen ik naar binnen keek :-(

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
BLACKfm schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:28:
[...]

De foto's zijn mij te klein om het goed te zien, maar het lijkt dat er bij de 'fan' locatie wel een mini pci-e ofzo slot zit.
Hier heb je hogere kwaliteit foto's van het moederbord ;) .

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163082049/DSC_0039%20-%20kopie%20%282%29.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163082049/DSC_0040%20-%20kopie%20%282%29.JPG

Hopelijk wordt je hier wat wijzer van.
BLACKfm schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:28:
[...]

Ik wil die van mij voorzien van een Wifi/BT combo kaart, maar kreeg het toetsenbord er niet af zonder dat het gelijk vol met krassen zou zitten. Wellicht een kleine 'how-to' om deze veilig uit elkaar te halen?
Op de Dell site staat een handige manual. Daar wordt aangeraden om een plastic pennetje te gebruiken. Aangezien ik die niet had, heb ik een andere creatieve oplossing bedacht :*). Aangezien ik hier een kast vol overhemden heb hangen en ook nog een zooi van die plastic strips heb liggen voor in de boord van een overhemd, heb ik deze strips gebruikt voor het toetsenbord 8). Dit werkte verrassend goed en binnen no-time had ik het toetsenbord los. Je moet een aantal strips onder de clips krijgen en dan kan je met je vingers/nagels het toetsenbord wegtrekken.

Je kan ook gewoon een schroevendraaier gebruiken, maar zorg er dan wel voor dat je iets van dun katoen daaromheen hebt. Dit heb ik ook gebruikt voor het verwijderen van de polssteun en dit is toch wel het moeilijkste klusje. Het voelt soms net alsof je de laptop sloopt, maar dit gebeurd helemaal niet. Zonder een enkele zichtbare kras heb ik de laptop uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
LAN, en USB 3.0(?) missen alleen de connector en de chip op het mobo. Al zou je dit realiseren, loop je tegen het probleem aan dat de BIOS dit niet ondersteund waarschijnlijk (en natuurlijk de missende openingen). Het is jammer dat ik geen twee Dell Inspirion 3531's heb, want dan zou je wat meer risico kunnen nemen voor een hobby project.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste