Goed, dagje modden en testen
Ik heb de Pipo gemod, ongeveer zoals gedaan door Scooby-Doo in het Freaktab draadje.
Na wat stoeien met plaatsing en dikte van de thermopads en de hoeveelheid koelblokjes is het nu eindelijk naar mijn zin: een uur Prime95 resulteert in een max. van 69 C, een uur Hi10 1080p mkv met FLAC geluid resulteert in max 62 C (beiden gemeten op core 3 en 4, core 1 en 2 blijven daar nog 8 C onder).
Idle zit rond 36 C.
Als ik de test stop, zie ik de temperatuur echt met graden tegelijk naar beneden schieten
Even wat tips voor mensen die er ook mee aan de slag gaan:
- let op bij het verwijderen van het mobo, dat zit met een vrij korte draad aan de WiFi-antenne gesoldeerd;
- let op bij het terugplaatsen van de afdekplaat over de processor dat deze goed binnen de witte lijnen op het mobo zit. De plaat heeft gebogen randen die ver genoeg doorlopen om contact te maken met andere componenten op het mobo, wat bij mij resulteerde in uitvallen van de USB (gelukkig weer hersteld);
- draai de Pipo niet te vaak open en dicht, anders hebben de schroefjes geen grip meer omdat de gaten zijn uitgesleten;
- een goed contact tussen de onderkant van het mobo en de behuizing is haast net zo belangrijk als alleen de proc van betere pads en koeling te voorzien;
- zorg voor een goede ventilatie om de Pipo, ik heb 'm zelfs op wat hogere pootjes gezet (had nog wat koelblokjes over).
Meteen ook wat verdere tests gedaan:
- BD-iso afspelen over LAN met DaemonTools, AnyDVD en TMT6 werkt feilloos

- Popcorntime werkt ook goed maar voor het beste beeld (zonder stotteren bij pans) is het het beste om te streamen naar MPC-HC en de refreshrate alvast goed te zetten.