Toon posts:

Externe hardeschijf word niet gelezen (wil inhoud behouden)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik stopte net mijn externe hardeschijf (seagate 750 GB, bestandssysteem RAW) in mijn laptop en er stond dat ik hem moest formatteren, ik weet als ik dat doe dat ik mijn gegevens kwijt ben EN DAT WIL IK DUS VOORKOMEN!!!

Ik heb al eigenlijk overal op het internet gekeken en kwam programma's tegen als Testdisk en Recuva maar op mijn externe hardeschijf staat 111GB op en bij veel programma's moet ik de gegevens ergens anders naartoe kopiëren en daarvoor heb ik geen ruimte op mijn laptop (heb ook geen andere externe hardeschijf)

Weten jullie iets???

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met kalmeren. Harde schijf afkoppelen, niet meer gebruiken en Thematopic: Datarecovery gaan doorlezen.

Daarna zorgen dat je een nieuwe externe harde schijf koopt, zodat je wel ruimte hebt voor je bestanden. Verder: als je de bestanden alleen op die externe harde schijf had, kunnen ze niet zo belangrijk zijn geweest. Voor de toekomst: Thematopic: Backups.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ja belangrijke bestanden bewaar je altijd in duplicaat.
Sluit de HDD eens aan op een XP bak, wil nog wel eens gebeuren dat je dan niet direct formatteren te zien krijgt.
Maar wel direct je data veilig stellen en de betreffende schijf controleren en/of herstellen.

NRG

Verwijderd

Topicstarter
GerardVanAfoort schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:10:
Ja belangrijke bestanden bewaar je altijd in duplicaat.
Sluit de HDD eens aan op een XP bak, wil nog wel eens gebeuren dat je dan niet direct formatteren te zien krijgt.
Maar wel direct je data veilig stellen en de betreffende schijf controleren en/of herstellen.
XP bak? (ik heb niet heel veel verstand van computers)

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Computer met Windows XP. Indien niet voorhanden vraag even een familielid of goede buur
( misschien willen ze je ook wel wat ruimte lenen om je belangrijkste bestanden veilig te stellen)

[ Voor 36% gewijzigd door GerardVanAfoort op 05-01-2015 20:18 ]

NRG

Verwijderd

Topicstarter
GerardVanAfoort schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:16:
Computer met Windows XP. Indien niet voorhanden vraag even een familielid of goede buur
Gaat niet lukken iedereen heeft win 7+

Is dit http://www.easeus.com/partition-recovery/ misschien wat?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een (http://www.easeus.com/partition-recovery/) programma gedownload en ik ben bezig met een partition recovery maar mijn laptop is nu al een hele tijd bezig met die partition recovery, 10 uur nadat ik het programma startte stond hij op 15 groene streepjes en nog eens 10 uur later (dus 20 uur is hij al bezig!) staat hij nog steeds op 15 groene streepjes... Moet ik me zorgen gaan maken? Wat moet ik doen als hij mogelijk vast loopt ofzo iets? Dit kost trouwens ook enorm veel stroom dus hoop dat het niet voor niks zal zijn .....

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/jzfuqd.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 21:31 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
Veel stroom? Een professionele recovery kost je honderden Euro's en dit een paar cent. Gewoon doorgaan dus, tenzij er een foutmelding komt ...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Inderdaad, gewoon laten lopen en kijken waar hij morgenochtend is.

Maar verder, als de data belangrijk is, ga er niet zelf mee kutten op die disk. Maar een bit for bit kopie en laat daar je recoverytools op los als het echt om belangrijke dingen gaat.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:46:
Inderdaad, gewoon laten lopen en kijken waar hij morgenochtend is.

Maar verder, als de data belangrijk is, ga er niet zelf mee kutten op die disk. Maar een bit for bit kopie en laat daar je recoverytools op los als het echt om belangrijke dingen gaat.
Hij is nu al zo'n 30 uur bezig en hij staat al zo'n 20 uur op 15 streepjes, ik vind het raar dat hij na 10 uur wel is verder gekomen maar na de 20 uur daarna niet, er staan denk ik niet hele belangrijke dingen (zou zomaar wel kunnen, dat ik het vergeten ben) dus hoe weet ik zeker dat hij niet is vastgelopen? En wat moet ik doen als hij wel is vastgelopen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, als hij nu al 20 uur daarop hangt kun je er wel vanuit gaan dat ie vast zit. Datarecovery kan lang duren, maar dit is wel wat extreem natuurlijk.
Ik zou het eens proberen met recuva of easy recovery pro (uiteraard moet je dan wel ruimte hebben om die data naar te recoveren). Maar doet dat niet op die disk zelf, maak er eerst een bit for bit kopie van!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:36:
Tja, als hij nu al 20 uur daarop hangt kun je er wel vanuit gaan dat ie vast zit. Datarecovery kan lang duren, maar dit is wel wat extreem natuurlijk.
Ik zou het eens proberen met recuva of easy recovery pro (uiteraard moet je dan wel ruimte hebben om die data naar te recoveren). Maar doet dat niet op die disk zelf, maak er eerst een bit for bit kopie van!
Ik zal vrijdag een nieuwe externe hardeschijf kopen (http://www.mediamarkt.nl/...ansion%20Portable%20Drive) kan ik nu de scan stoppen door op kruisje of op quit te klikken, zal die daardoor niet meer beschadigen? Als ik vrijdag dan een nieuwe hardeschijf heb, kan ik dan met een programma zoals Recuva gewoon alles kopiëren naar mijn nieuwe externe hardeschijf?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is het niet misschien handig om de SMART status eens uit te lezen zodat we kunnen zien wat er met de schijf aan de hand is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:02:
Als ik vrijdag dan een nieuwe hardeschijf heb, kan ik dan met een programma zoals Recuva gewoon alles kopiëren naar mijn nieuwe externe hardeschijf?
Als die data belangrijk is, dan maak je een bit for bit kopie van die schijf en je gaat DAAROP recoveren.
Gambieter linkte naar Thematopic: Datarecovery, neem die eens door.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips iedereen maar het is helaas niet gelukt :(

Voor de recovery scan stond mn schijf nog wel bij de verkenner alleen ik kon hem niet openen na de recovery scan zie ik mn schijf nergens meer ook niet via computer beheer, rare is wel dat mn externe hardeschijf wel geluid maakt en het lampje ook brandt....

Ik heb een nieuwe externe hardeschijf gekocht alleen jammer dat ik mn oude gegevens nu niet terug krijg :(

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-12 22:31
Tja, dan zul je hem waarschijnlijk uit de behuizing moeten halen en direct via SATA aansluiten om nog kans te maken op enige recovery.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Thematopic: Datarecovery
Harde schijf direct an je sata poort hangen, dit moet de hoofd controller zijn en niet de extra 2 controller, die zijn vaak slecht om te recoveren.
Poort moet vaak op ide gezet worden(niet op ahci en niet raid, zeker als je bootable cd/dvd gebruikt).
Dan kan recovery software, die ook vaak buiten windows draait, toch je hd recoveren.
-Eerst heel veel lezen en info verzamelen hoe recoveren moet.
-Eerst een copie maken, een bit by bit copie,
-Dan pas gaan recoveren.

En ook leren hoe een je backup kunt maken, want dan hoef je niet te recoveren, want dat is niet gemakkelijk.
En een goede backup maken is ook niet gemakkelijk, bijna niemand kan dit, of doet niet genoeg.
Thematopic: Backups

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 10-01-2015 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:00:
Thematopic: Datarecovery
Harde schijf direct an je sata poort hangen, dit moet de hoofd controller zijn en niet de extra 2 controller, die zijn vaak slecht om te recoveren.
Poort moet vaak op ide gezet worden(niet op ahci en niet raid, zeker als je bootable cd/dvd gebruikt).
Dan kan recovery software, die ook vaak buiten windows draait, toch je hd recoveren.
-Eerst heel veel lezen en info verzamelen hoe recoveren moet.
-Eerst een copie maken, een bit by bit copie,
-Dan pas gaan recoveren.

En ook leren hoe een je backup kunt maken, want dan hoef je niet te recoveren, want dat is niet gemakkelijk.
En een goede backup maken is ook niet gemakkelijk, bijna niemand kan dit, of doet niet genoeg.
Thematopic: Backups
Ik heb niet zoveel verstand van computers en ik heb een laptop waar (en wat) is de sata poort?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:33:
Bedankt voor de tips iedereen maar het is helaas niet gelukt :(

Voor de recovery scan stond mn schijf nog wel bij de verkenner alleen ik kon hem niet openen na de recovery scan zie ik mn schijf nergens meer ook niet via computer beheer, rare is wel dat mn externe hardeschijf wel geluid maakt en het lampje ook brandt....

Ik heb een nieuwe externe hardeschijf gekocht alleen jammer dat ik mn oude gegevens nu niet terug krijg :(
Waarom negeer je de adviezen die iedereen hier geeft? Waarom lopen kutten op die disk zelf zonder er eerst een image van gemaakt te hebben.
Hoe meer je loopt te klooien met het ding, hoe groter de kans dat je je data er niet meer vanaf weet te halen.
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:33:
[...]

Ik heb niet zoveel verstand van computers en ik heb een laptop waar (en wat) is de sata poort?
Als je je data nog terugwilt, regel dan een PC waar je het ding in kan duwen. Is je data niet zo belangrijk, dan zou ik inderdaad gewoon je nieuwe gebruiken en de oude weggooien.

Verwijderd

Ik zou naar een computerwinkel gaan die verstand van zaken hebben. No offence, maar als je niet weet wat SATA is dan ga je die disk ook echt niet zelf kunnen recoveren. Mogelijk maak je dan meer stuk en is je data sowieso niet meer te recoveren.
Pagina: 1