Huidige setup : I5-4460 @ 3.2GHz -ASRock B85M Pro4 - MSI Radeon R9 280 Gaming 3G - Crucial MX100 256GB SSD - Crucial Ballistix 8GB 1600mhz - CoolerMaster N300 - Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Wat houd een BCLK in?ShittyNL schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:35:
Lastig. Je moet overclocken d.m.v. je BCLK want je i5 heeft geen unlocked multiplier.
Huidige setup : I5-4460 @ 3.2GHz -ASRock B85M Pro4 - MSI Radeon R9 280 Gaming 3G - Crucial MX100 256GB SSD - Crucial Ballistix 8GB 1600mhz - CoolerMaster N300 - Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Met dat soort vragen is het dus handig om je eerst goed in te lezen. Het zou zonde zijn als je een nieuwe CPU zou moeten kopen. Begin eens hier:
Overclocking & Tweaking FAQ
Als je gefundeerde vragen hebt, kan je die altijd hier stellen: Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1
Neem aan dat het bios clock betekentFrozen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:47:
[...]
Met dat soort vragen is het dus handig om je eerst goed in te lezen. Het zou zonde zijn als je een nieuwe CPU zou moeten kopen. Begin eens hier:
Overclocking & Tweaking FAQ
Als je gefundeerde vragen hebt, kan je die altijd hier stellen: Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Als je op die manier gaat overclocken en alles gaat aannemen zonder je eerst goed in te lezen, ga je geheid de mist in. Van mij mag je het proberen, het is ten slotte je eigen CPU. Echter waarschuw ik je van te voren, dat overclocken op de "houtje-touwtje" manier, waarschijnlijk helaas een slechte afloop gaat hebben.
Ik neem nog niks aan en ga ook nog niks doen, ik ben nieuw op het gebied van overclocken, ik ben hier voor advies en hulp. Dus als iemand mij tips wilt geven of wilt helpen als het uberhaupt mogelijk is om mijn build te overclocken dan ben ik daar natuurlijk erg blij mee.Frozen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:52:
[...]
![]()
Als je op die manier gaat overclocken en alles gaat aannemen zonder je eerst goed in te lezen, ga je geheid de mist in. Van mij mag je het proberen, het is ten slotte je eigen CPU. Echter waarschuw ik je van te voren, dat overclocken op de "houtje-touwtje" manier, waarschijnlijk helaas een slechte afloop gaat hebben.
Je totale clockspeed bestaat uit je baseclock en je multiplier. Multiplier x baseclock = clockspeedpiqueno11 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:54:
[...]
Ik neem nog niks aan en ga ook nog niks doen, ik ben nieuw op het gebied van overclocken, ik ben hier voor advies en hulp. Dus als iemand mij tips wilt geven of wilt helpen als het uberhaupt mogelijk is om mijn build te overclocken dan ben ik daar natuurlijk erg blij mee.
Bij jouw CPU staat de multiplier vast, ofwel je kan alleen de baseclock veranderen. Het veranderen van de BCLK zorgt er ook voor dat andere processen op een hogere snelheid gaan lopen, denk dan bijvoorbeeld aan het ram. Helaas worden die processen veel sneller instabiel dan wanneer je aan de multiplier gaat lopen tweaken.
Ofwel: de BCLK overclocken, daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. De multiplier daarentegen kan minder kwaad.
Met meer ervaring kan je er wel overclocks mee uitvoeren. Echter als je dit als onervaren persoon als eerste overclock gaat doen is dit af te raden, dan kan je beter voor een k versie van de CPU's gaan.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Oke, bedankt voor de uitleg, dan schrijf ik de BCLK af. Hoe kan ik de multiplier tweaken, gebeurt dat via de bios settings of kan dat via de pc zelf? En wat is dan de limiet voor de multiplier?Frozen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:58:
[...]
Je totale clockspeed bestaat uit je baseclock en je multiplier. Multiplier x baseclock = clockspeed
Bij jouw CPU staat de multiplier vast, ofwel je kan alleen de baseclock veranderen. Het veranderen van de BCLK zorgt er ook voor dat andere processen op een hogere snelheid gaan lopen, denk dan bijvoorbeeld aan het ram. Helaas worden die processen veel sneller instabiel dan wanneer je aan de multiplier gaat lopen tweaken.
Ofwel: de BCLK overclocken, daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. De multiplier daarentegen kan minder kwaad.
Of is dat niet mogelijk omdat je aangeeft dat de multiplier vast zit?
[ Voor 3% gewijzigd door piqueno11 op 03-01-2015 18:01 ]
met de 4460 niet mogelijk.piqueno11 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:00:
[...]
Oke, bedankt voor de uitleg, dan schrijf ik de BCLK af. Hoe kan ik de multiplier tweaken, gebeurt dat via de bios settings of kan dat via de pc zelf? En wat is dan de limiet voor de multiplier?
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Bedankt mensen!
Niet mogelijk. Daarvoor heb je een "k" cpu nodig.piqueno11 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:00:
[...]
Oke, bedankt voor de uitleg, dan schrijf ik de BCLK af. Hoe kan ik de multiplier tweaken, gebeurt dat via de bios settings of kan dat via de pc zelf? En wat is dan de limiet voor de multiplier?
Vergeet niet dat je ook een ander mobo nodig hebt
En waarom wil je overclocken? Het overclocken van de CPU geeft anno 2014 weinig extra FPS in games terwijl de investering niet gering is.
[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 03-01-2015 18:13 ]
Hmm, gpu overclocken is wel mogelijk op je bordje als je het goed is.CptChaos schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:04:
En waarom wil je overclocken? Het overclocken van de CPU geeft anno 2014 weinig extra FPS in games terwijl de investering niet gering is.GPU overclock voor meer FPS is dan zinvoller.
* Frozen pakt die goede oude gpu overclock tutorial er nog eens bij
Algemeen GPU Overclock Topic #1
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Dit topic is gesloten.