Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 20:07
Allereerst allemaal de beste wensen voor 2015.

Nu mijn vraag waarvan ik niet zeker weet of het in dit subforum kan.

Ik zoek een manier om mijn energie verbruik van een aantal apparaten te meten en deze ook te kunnen schakelen (IP based).

Iemand suggesties?

Alvast bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft natuurlijk niets met CSL te maken. Move naar Duurzame Energie & Domotica. Aangezien ik daar nooit kom laat ik het aan de locale mods of deze vrij korte OP voldoende is. Je kan ze in ieder geval voor zijn door het wat uitgebreider te maken. Wat heb je zelf al gevonden etc...

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:35
De beschrijving is wat te beperkt\
Kan het verbruik bijv met Kwh meters met S0 worden gemeten?

Met een netduino plus2 met DALUE. is het mogelijk pulsen te meten (S0 van kWh meters,Watt &Kwh) en met enkele seconden delay SSR's te schakelen zonder aanpassingen in de source, voor schakelen via IP zijn al aanpassingen in de source nodig en of dat zonder een groot deel te herschrijven gaat, is afhankelijk van de verdere criteria en max acceptabele schakeldelay

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier zijn standaardoplossingen van diverse merken voor, kost zo'n €40 met app. Als OP even meldt wat het doel is en wat hij overwogen heeft voorkomen we dubbel werk :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Plugwise?

Verwijderd

Daar dacht ik ook aan.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:24

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

'Een beetje ip-based' is deze meter bij Conrad, hij werkt met een app en via bluetooth.
Je hebt wel een recente bluetooth versie nodig en een nieuwere Ios of Android versie.
Leuk is dat hij tegelijk logt, schakelt en meet :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ThinkPad
Plugwise is het eerste wat mij te binnen schiet. Maar qua bedrijfsstrategie wil je liever wat anders hebben. De producten van Plugwise zijn opzich wel goed, maar het bedrijf erachter is niet zo fijn. Ze zijn erg happig op je gegevens (zoek maar eens op 'plugwise privacy' en dan zie je dat er allerlei informatie wordt doorgestuurd)

Plugaway is ook interessant, maar die is volgens mij nog niet verkrijgbaar.

• ChrisVrolijk
Hallo,

Bedankt voor de reacties tot zover.

Mijn doel is om de apparaten te kunnen schakelen over het netwerk.
Ik heb bijvoorbeeld een ESX host die ik vanaf buitenshuis wil kunnen aanzetten met de bijbehorende switch. De host kan natuurlijk worden aangezet met WOL maar de switch niet.

Daarnaast wil ik graag inzicht houden in mijn verbruik van mijn apparaten. Ik heb er nogal wat dus het loopt gauw uit de klauw.

Ik heb ook zelf zitten kijken naar Fritz maar ik ben er nog niet helemaal uit of dit kan wat ik graag wil.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40
Je kan ook denken aan een Z-wave oplossing. Dat is niet IP-based, maar je kan wel apparaten schakelen en energieverbruik meten. Dat schakelen kan met een app, met een schedule of reagerend op omstandigheden.

[ Voor 23% gewijzigd door upje op 03-01-2015 17:46 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ChrisVrolijk schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:40:
Mijn doel is om de apparaten te kunnen schakelen over het netwerk.
Daarnaast wil ik graag inzicht houden in mijn verbruik van mijn apparaten.
De zoekterm is Smart Plug, dan vind je onder andere dit en dit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ChrisVrolijk
Ik ben echt heel blij aan het worden en wordt steeds een stukje wijzer.
Stel ik zou de mogelijkheid willen hebben om

* IP based schakelen
* Actueel stroomverbruik
* Stroomverbruik afgelopen jaar

Ik ga nu natuurlijk heel snel richting klik aan klik uit systemen maar ik heb nog niet kunnen vinden of deze ook stroomverbruik meten en opslaan.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarom je wens om IP based te kunnen schakelen? Is dat wel zo handig voor deze toepassing? (denk aan wifi bereik/kosten per interface)

Er zijn wel oplossingen welke een bridge kunnen maken naar ethernet met een webservice. Zoals het eenvoudige KAKU waar je via een controle center/homewizard vanaf IP tegen aan kunt praten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• ChrisVrolijk
Hoi Twixx,

Enkele apparaten wil ik kunnen aan en uit zetten naar behoefte.
Het gaat hier om een grote server met layer 2 switch.
Dit is ook de reden dat ik graag het stroomverbruik wil meten.

Voor andere apparaten zoals tuinverlichting is een schema voldoende.
Daarvoor heb ik nu een GAMMA schakel setje wat het dan wel en dan niet doet. Naar mijn idee is RF toch beter geschikt hiervoor.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Kraz

Saving the world

Ik had ongeveer hetzelfde idee en heb dit opgelost dmv een Raspberry Pi met Domoticz die een aantal Z-Wave apparaten beheert.
Op de stopcontacten heb ik tussenstekkers van Fibaro zitten. Deze kunnen via de webinterface en/of app schakelen en houden het stroomverbruik bij.

Daarnaast heb ik een Youless pulseteller op m'n energiemeter geplakt die m'n totale verbruik meet. Ook worden die gegevens naar Domoticz gelogd.
Dit alles kost wel wat uiteraard. Het kan vele malen duurder dan hoe ik het heb gedaan, maar goedkoop was t allemaal ook weer niet.

Plugwise is een goed alternatief, maar is ook weer niet goedkoop. Grootste nadeel van PW vond ik dat het alleen maar stroom schakelt en meet. Ik wilde meer kunnen voor toekomstige apparaten. Z-wave icm (bijv) Domoticz is dan veel veelzijdiger.

[ Voor 19% gewijzigd door Kraz op 03-01-2015 21:18 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• ChrisVrolijk
Hmm, dank voor alle informatie.
Ik denk wel dat het een stevige uitgave gaat worden om de stroombezuiniging te kunnen waarnemen.
En dan te bedenken hoe lang het duurt voordat je dat hebt terugverdiend.

Ik wacht het nog even af.

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-11 21:31
Kraz schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:09:
Ik had ongeveer hetzelfde idee en heb dit opgelost dmv een Raspberry Pi met Domoticz die een aantal Z-Wave apparaten beheert.
Op de stopcontacten heb ik tussenstekkers van Fibaro zitten. Deze kunnen via de webinterface en/of app schakelen en houden het stroomverbruik bij.

Daarnaast heb ik een Youless pulseteller op m'n energiemeter geplakt die m'n totale verbruik meet. Ook worden die gegevens naar Domoticz gelogd.
Dit alles kost wel wat uiteraard. Het kan vele malen duurder dan hoe ik het heb gedaan, maar goedkoop was t allemaal ook weer niet.

Plugwise is een goed alternatief, maar is ook weer niet goedkoop. Grootste nadeel van PW vond ik dat het alleen maar stroom schakelt en meet. Ik wilde meer kunnen voor toekomstige apparaten. Z-wave icm (bijv) Domoticz is dan veel veelzijdiger.
Hoe zie jij het terug via Domoticz? Heb je hier een screenshot van? Kun je het hier in dag,maand,3 maanden vieuw bv zien?

Ik heb domoticz al draaien op een PI. Welke Z Wave USB Dongel heb jij in gebruik?

alvast bedankt ;)

• Kraz

Kraz

Saving the world

GodZZila schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:16:
[...]

Hoe zie jij het terug via Domoticz? Heb je hier een screenshot van? Kun je het hier in dag,maand,3 maanden vieuw bv zien?

Ik heb domoticz al draaien op een PI. Welke Z Wave USB Dongel heb jij in gebruik?

alvast bedankt ;)
Ik heb Domoticz draaien icm de Zwave stick van Aeotec. *wordt door veel personen gebruikt.
In een aantal stopcontacten heb ik een tussenstekker van Fibaro zitten die het stroomverbruik meten. De Youless meet het totaalverbruik, de tussenstekkers zorgen ervoor dat ik ongeveer kan zien waar het verbruik vandaan komt. Als je ECHT een freak wilt zijn, stop je ook zo'n stekker tussen je koelkast, vaatwasser en wasmachine. :P

In eerste instantie wilde ik het gebruiken voor inzicht in verbruik en uiteindelijk kostenbesparing, maar al gauw wilde ik meer het domotica gedeelte gaan aanspreken; Alles bedienen met de telefoon 8)
Van een kostenbesparing is dus ook niet echt meer sprake. Het is nu een zeer leuke toevoeging aan mijn woning.

Voor het inzicht in verbruik heb ik het bij de stekkerblokken gelaten van mijn Meterkast, Audio-Video apparatuur en m'n Computer.
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/dvl3ysz1t/power2.png

Het totaalverbruik is terug te zien in de grafiek van de Youless;
*3x raden wanneer ik in mijn meterkast aan het klussen ben geweest. O-)
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/hmr1y486b/power.png

Deze grafieken zijn redelijk statisch. Je kunt niet terugkijken wat je op datum X op tijdstip X verbruikte.
Domoticz groepeert het per maand. Je kunt dit terugzien in een rapport;
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/a4nsxb99x/power3.png

Je kunt de maand eventueel nog aanklikken en je krijgt dan een overzicht te zien van je verbruik per dag;
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/c7rvwn54t/power4.png

*Excuses voor de grote screenshots. Ik vind dit zelf beter dan dat je op een postzegel zit te turen.. :P
En ja...ik weet dat dit redelijke privegegevens zijn, maar ja. Zo heb je tenminste een goed beeld :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kraz op 27-01-2016 21:50 ]

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-11 21:31
Hmmm je verbruikt een stuk minder dan mij ;)

Ik zit op de 15 a 22 kw per dag. Je verbruikt wel heel weinig ;)

Ik denk dat ik het maar is goed moet gaan uitzoeken wat er bij mij zo veel verbruikt.

Heb net wel goedkoop een plugwise starters zet op de kop getikt. €70,- bij de praxis.

Zwave heb ik ook nog lopen kijken maar die fibaro stekkers kosten ook een vermogen.

Hoeveel van die stekkers heb jij er tussrn zitten dan?

Ik heb dit moment ook domotiz alleen dan met kaku schakelaars daar heb ik er 12 van ingebouwd nu en 6 losse stekkers.

Zou deze het ook kunnen ipv de fibaro.
http://www.robbshop.nl/usb-starterkit-met-2-tussenstekkers

Breng ik het ding van de praxis terug.

[ Voor 63% gewijzigd door GodZZila op 28-01-2016 23:30 ]

• ThinkPad
Kleine titelfix

• Kraz

Kraz

Saving the world

GodZZila schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:15:
Hmmm je verbruikt een stuk minder dan mij ;)

Ik zit op de 15 a 22 kw per dag. Je verbruikt wel heel weinig ;)

Ik denk dat ik het maar is goed moet gaan uitzoeken wat er bij mij zo veel verbruikt.

Heb net wel goedkoop een plugwise starters zet op de kop getikt. €70,- bij de praxis.

Zwave heb ik ook nog lopen kijken maar die fibaro stekkers kosten ook een vermogen.

Hoeveel van die stekkers heb jij er tussrn zitten dan?

Ik heb dit moment ook domotiz alleen dan met kaku schakelaars daar heb ik er 12 van ingebouwd nu en 6 losse stekkers.

Zou deze het ook kunnen ipv de fibaro.
http://www.robbshop.nl/usb-starterkit-met-2-tussenstekkers

Breng ik het ding van de praxis terug.
Ik heb maar een klein appartementje, woon alleen en ben ook relatief weinig thuis. Dat scheelt enorm. ;)
Plugwise werkt ook met Domoticz! Je kunt dan de USB stick van Plugwise in je domoticz apparaat steken en Domoticz kan deze vervolgens uitlezen. Werkt volgens mij wel alleen echt goed met Linux/Raspberry Pi ivm scripting.
Zoek even door het forum. Daar is er meer over te vinden.

Ja, de Fibaro stekkers zijn duur(der), maar het gemak qua installatie en 'plug and play' is me zeker ook wat waard. Ik kan de plugs gemakkelijk hergebruiken voor andere doeleinden zonder dat ik scripts moet gaan aanpassen oid.

In totaal heb ik 4 plugs, waarvan ik er 3 gebruik om het stroomverbruik te meten en 1 om te kunnen schakelen (wandlampje). Werkt allemaal prima zoals je eerder hebt kunnen zien. :)

Die Greenwave apparaten werken niet lekker met Domoticz. Ze vallen veel weg en zijn daardoor niet meer aanstuurbaar totdat je ze reset. Die komen er bij mij dus niet in. O-) Lees het Domoticz topic maar eens door. Daar wordt dat probleem vaker aangehaald.
Er zijn uiteraard ook goedkopere tussenstekkers, maar mijn oog wil ook wat. Het merk Duwi of Everspring hebben goedkopere varianten die waarschijnlijk net zo goed werken; http://www.robbshop.nl/modules/tussenstekkers

Met dit soort dingen betaal ik liever iets meer, zodat ik er direct gemak van heb. Als ik een paar keer in de week (of zelfs per maand) aan de slag moet om iets weer aan de praat te krijgen dan houdt dat het bij mij niet lang vol.
En dan nog...hobby mag geld kosten toch? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Kraz op 30-01-2016 20:40 ]

Pagina: 1