Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soco
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-02 13:56
Hallo allemaal,

Eerder dit jaar heb ik een nieuwbouw woning gekocht. Bij het bouwen van de woning heb ik al direct naar diverse plaatsen in de woning netwerk kabels laten trekken zodat ik nu in staat ben om op een centrale plaats een NAS server te plaatsen en bij de TV's in de woning een mediaspeler kan plaatsen waarmee ik mijn muziek en films kan afspelen.

Qua opzet zou ik iets vergelijkbaars willen hebben als hetgeen in deze post wordt beschreven: NAS - Mediaspeler

Op dit moment heb ik de volgende componenten al in huis of ben ik van plan in huis te halen:
ComponentProduct
TVPhilips 42PUS7809 Zwart
NASSynology DiskStation DS215j

Voor mijn mediaspeler zit ik echter nog te twijfelen wat slimme keus is. Ik ben nog vrij nieuw op dit gebied, maar uit eigen interesse zou ik graag zelf een mediaspeler in elkaar knutselen. Als er echter voor een goede prijs kant-en-klare oplossingen te verkrijgen zijn vind ik dit ook het overwegen waard.
De mediaspeler moet voor mij aan het volgende voldoen:
  • Hij moet stil zijn
  • Hij moet snel zijn
  • Hij moet in staat zijn om films in 4k formaat te streamen naar mijn TV
  • Hij moet in staat zijn om muziek via een stereo installatie af te spelen zonder dat de TV aanstaat
  • Hij moet te bedienen zijn via een afstandsbediening/Android smartphone
  • Ondersteuning voor HDMI is essentieel
  • Ondersteuning voor het afspelen van DVD's en BlueRay is essentieel
Om stil te kunnen zijn zou ik graag een mediaspeler willen hebben zonder een HDD en zou hij alle data rechtstreeks van de NAS af moeten halen. Om dat mogelijk te maken is er een rechtstreekse verbinding tussen de NAS en de mediaspeler middels een CAT6 netwerk kabel.
Ook zou ik bij voorkeur geen fan in de mediaspeler willen hebben voor de koeling, ook dit weer om het apparaat zou stil mogelijk te houden. Per slot van rekening komt deze namelijk in de woonkamer te staan.

Voor een mediaspeler heb ik de volgende topics al eens (vluchtig) doorgenomen:
XBMC op de Raspberry PI
BBG: HTPC special.

Als uitgangspunt had ik de zelfbouw HTPC componenten uit de BBG genomen. Ik heb hier een optische drive aan toegevoegd. Kan met deze configuratie een HTPC/mediaspeler gebouwd worden die voldoet aan de wensen/eisen die ik stel aan het apparaat? En zijn er nog andere punten in de configuratie die ik beter anders kan doen volgens jullie?

Het lijstje met componenten voor de HTPC die ik nu als uitgangspunt heb genomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 43,50€ 43,50
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 59,75€ 59,75
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 20,95€ 20,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,95€ 30,95
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 67,59€ 67,59
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 68,40€ 68,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.Verhuizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 21:54
Ik stream zelf ook vanaf een Synology waar al mijn content op staat naar mijn tv en versterker. Ik zelf gebruik sinds twee weken een Intel NUC met openelec. Dat voldoet volgens mij aan al je eisen:

Hij moet stil zijn (dat is hij. Er zit ook geen fan in geloof ik en zowel dan hoor je die niet)
Hij moet snel zijn (dat is hij zeker met de keuze van een celeron, i3 of i5 processor)
Hij moet in staat zijn om films in 4k formaat te streamen naar mijn TV
(4k zelf niet getest, maar mocht ik een specifieke film voor je moeten testen moet je het laten weten)
Hij moet in staat zijn om muziek via een stereo installatie af te spelen zonder dat de TV aanstaat
(Dat kan via Airplay, maar ook gewoon vanuit Kodi/XBMC. Je versterker moet dit echter ook aankunnen)
Hij moet te bedienen zijn via een afstandsbediening/Android smartphone
(Ik gebruik de Harmony die out-of-the-box werkte. Ik zelf heb geen Android)
Ondersteuning voor HDMI is essentieel (Check, doet hij)
Ondersteuning voor het afspelen van DVD's en BlueRay is essentieel (Bedoel je of je een externe dvd/br kan aansluiten of dat alle codecs enzo ondersteund worden? Ik kan in ieder geval elk formaat van mijn synology streamen. Ook BR50)

Kosten zijn rond de 120 euro voor de NUC en 40 euro voor een geheugen reepje en dan nog paar grijpstuivers voor een USB stick. Ik zou daar eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Celeron versie (120euro) van de NUC ondersteunt geen 3840x2160 resolutie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.Verhuizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 21:54
Inderdaad, thelightning87 is correct:
The maximum supported resolution is 1920 x 1200 @ 60 Hz, 24 bpp (WUXGA).

De NUC met de i3 (D34010WYK) doet dit wel:
The maximum supported resolution is 3840 x2160 @ 30 Hz, 24bpp.

Die kost ongeveer 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 12:21
O.Verhuizer schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:47:
Inderdaad, thelightning87 is correct:
The maximum supported resolution is 1920 x 1200 @ 60 Hz, 24 bpp (WUXGA).

De NUC met de i3 (D34010WYK) doet dit wel:
The maximum supported resolution is 3840 x2160 @ 30 Hz, 24bpp.

Die kost ongeveer 250 euro.
Dat klopt inderdaad, maar let op dat je dan met 24p zit, en niet met 60p. Oftewel, het is weliswaar 4k, maar niet in de best mogelijke situatie. Daarvoor is simpelweg nog geen hardware beschikbaar en is nog even afwachten.

iRacing Profiel