ventilatiesysteem tegen vochtigheid slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 18:46
Hallo,

Ik heb een vraag over de installatie van een ventilatiesysteem bij ons thuis. Wij wonen in een tussenwoning die gebouwd is in 1983. Toen wij er 3 jaar geleden in kwamen wonen, hebben wij op 1 slaapkamer geluidswerende ramen laten installeren vanwege het feit dat mijn echtgenote erg licht slaapt. We proberen de ruimte zo veel mogelijk te ventileren, maar omdat de vochtigheid niet weg kan, ontstaan er in deze slaapkamer overal schimmelplekken. In alle andere ruimtes zijn er roosters in de ramen aanwezig waardoor daar de vochtigheid geen probleem oplevert. In ons huis is centrale verwarming aanwezig.

Nu zijn we op zoek naar een oplossing voor het probleem. Ik heb me een beetje op het internet georiënteerd en volgens mij zou decentrale balansventilatie een oplossing kunnen zijn, al sta ik open voor andere oplossingen

Weten jullie goede decentrale balansventilatiesystemen of andere oplossingen waarbij het wel belangrijk is dat het ventilatiesysteem voldoet aan de volgende eisen?:

•Het ventilatiesysteem mag wel wel een beetje geluid opleveren, maar niet veel.
•Het moet een oplossing zijn voor ons vochtprobleem.

Bedankt voor jullie reacties!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:47

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hé kijk nou.....

Decentrale ventilatie met wtw

Lot genoten

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan er wel een raam open in die slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Door het plaatsen van die ramen; is je koudste plaats nu de muur. Dus slaat de condens neer op je muren. Nog meer verluchten en nog meer stoken, of je muren beter isoleren.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

smily01 schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:07:
We proberen de ruimte zo veel mogelijk te ventileren,
Hoe?
maar omdat de vochtigheid niet weg kan, ontstaan er in deze slaapkamer overal schimmelplekken.
Heb je de luchtvochtigheid gemeten? Het kan namelijk ook een isolatieprobleem zijn.
Is het een slaapkamer op het noorden, onder het dak etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Luchtvochtigheid is inderdaad makkelijk te monitoren met een metertje van een paar euro.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
Bedankt voor jullie reacties!!!

Ik heb er een meter geplaatst en na een nacht (als het raam gesloten is) is de vochtigheid ongeveer 80%. Verder is er een raam dat open gaat en dat gaat zeker 3 keer per dag een uur open. Verder hebben we er in de winter erg vaak de verwarming aan. De schimmel zit voornamelijk in de kledingkast en achter de gordijnen.

De kant van het raam staat op het zuiden.

Zou in dit geval extra isoleren helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37
Zit die kledingkast ook tegen een buitenmuur?

Het probleem is dan vrijwel zeker de condensatie op de koudste plekken waar bovendien geen (warme) lucht makkelijk langsstroomt.

Je zou spouwmuurisolatiek kunnen overwegen. Met wat mazzel worden de ramen dan weer het koudste punt. Dat lost echter nog niet het gebrek aan ventillatie op. Een uur per dag is niet voldoende en je zult dus mechanisch iets moeten regelen. Is er in de woning reeds mechanische ventillatie aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
Als het goed is, is de woning in de jaren tachtig geisoleerd (of dat goed is gebeurd, weet ik niet). De kledingkast staat tegen de buitenmuur. De slaapkamer wordt ongeveer 3-5 uur per dag geventileerd. Er is geen mechanische ventilatie aanwezig in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

80% RV is inderdaad een probleem.
Slapen met alleen een deur open is waarschijnlijk niet genoeg :)

De decentrale ventilatie uit het andere topic zal helpen, misschien kan iemand vertellen wat het geluidsniveau is.

Overigens is het niet zo dat vocht alleen op het koudste punt condenseert, het condenseert overal waar de temperatuur onder het dauwpunt ligt.

De buitenmuur isoleren is geen slecht idee maar helpt niet om de vochtigheid te verminderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37
Dat brengt me op het volgende punt / suggestie: kan topicstarter de temperatuur op verschillende plaatsen eens meten waaonder in elk geval: glas, buitenmuur, buitenmuur achter gordijn.

Suggestie meetmethode: stukje zwarte tape op elk van de te meten oppervlaktes en de temperatuur ervan meten met een IR-temperatuurmeter.

Ken het andere topic niet, maar er zal inderdaad een vorm van een ventillatiesysteem moeten komen. Helaas zal dat dan wel gepaard gaan met het nodige boorwerk vrees ik. Ter voorkoming van geluidsoverlast is het wellicht mogelijk om een passieve luchttoevoer te hebben en afvoer in een andere verbonden ruimte te plaatsen. Alternatief is wel direct in de kamer en met name te ventilleren bij afwezigheid.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2014 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik zou voor Domoticz gaan icm een RFXcom...
Kun je zeggen tegen een ventilator..
Ga aan bij x en uit bij y...
Als je meerdere meters, in de ruimte plaatst, kun je de gegevens zou uitgebreid maken dat je er ook een verwarming mee zou kunnen schakelen...

En als je geld hebt, zet hij ook nog een raam voor je open..

En nog veel meer van dat moois...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-05 20:54
Luchten is niet gelijk aan ventileren. En 80% RV is zeker een probleem, maar ik zou ook naar andere oorzaken kijken als gebrek aan ventilatie. Hier zaten we ook altijd heel hoog qua RV, maar sinds de bodem van de kruipruimte voorzien is van een laag plastic is de RV gehalveerd (van ca. 80 naar ca. 40%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het raam af en toe een uurtje open doen is niet de handigste manier van ventileren, beter is om het langer te doen op een kiertje.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Bezuiniger schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:50:
Luchten is niet gelijk aan ventileren. En 80% RV is zeker een probleem, maar ik zou ook naar andere oorzaken kijken als gebrek aan ventilatie. Hier zaten we ook altijd heel hoog qua RV, maar sinds de bodem van de kruipruimte voorzien is van een laag plastic is de RV gehalveerd (van ca. 80 naar ca. 40%).
Ik denk ook dat het gebrek aan ventileren niet het echte probleem is. Het vocht komt ergens anders vandaan, niet van de slapende personen. Hoe nat is je kruipruimte/kelder?

Hier wat meer info over natte kruipruimtes en het nut van het isoleren hiervan
http://www.duurzameburen....ngen-TONZON-vloerisolatie

Wij stoken op de bovenverdieping bijna nooit, alleen bij -5ºC gaat even een uurtje de elektrische verwarming aan op de slaapkamer. En dat is maar een paar keer per jaar het geval. Op de slaapkamer staat vrijwel altijd een raam op een kiertje open, maar bij echte kou gaat deze echt dicht. We zetten dan de slaapkamerdeur een stukje open.
De CV-radiatoren op de slaapkamers en douche staan nooit aan, kunnen eigenlijk weg. We hebben op geen enkele plek last van vocht/schimmel, ook niet in de doucheruimte. Hier staat tijdens het douche wel het raam open, maar gaat bij koud weer ook weer snel dicht. In de doucheruimte is 1 klein ontluchtingspijpje aanwezig, die staat wel altijd open.

[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 30-12-2014 01:28 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01

Ik denk wel dat er sprake is van een ventilatieprobleem. Dat is me althans door een bouwkundige vorig jaar nog aangeven. De kruipruimte is heel erg droog, maar ik laat volgende maand de kruipruimte/bdem nog isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
smily01 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:36:

Ik denk wel dat er sprake is van een ventilatieprobleem. Dat is me althans door een bouwkundige vorig jaar nog aangeven. De kruipruimte is heel erg droog, maar ik laat volgende maand de kruipruimte/bdem nog isoleren.
Je kunt denken aan een airco die verwarmt, ventileert met buitenlucht en luchtontvochtiging heeft, bijvoorbeeld zie dit topic, de Huis verwarmen met een Lucht/Lucht warmtepomp, Daikin Ururu Sarara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Hoe snel zijn je buitenmuren droog nadat het geregend heeft?

Het kan ook zijn dat de muren steeds meer vocht zijn gaan doorlaten in de spouw, hierdoor worden de binnenmuren ook vochtig en dat trekt door naar binnen.

Wat er weer voor zorgt dat het vocht condenseert en er schimmel van buiten naar binnen komt.

Kijk goed naar de buitenmuren na een regenbui, vraag bij de buren of ze er ook last van hebben (bij een doorlopende spouw) en kijk of het dak en de dakgoot goed dicht zijn en water afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
Bedankt voor jullie reacties!!! Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik decentrale balansventilatie wil. Nu probeer ik me te orienteren welk ventilatiesysteem nou precies in mijn situatie zou passen, alleen is daar op het internet bijns geen betrouwbare informatie te vinden. Daar bedoel ik mee wat de voordelen en nadelen van systemen zijn, welke systeem voor een slaapkamer geschikt zijn, of het systeem stil is wat het gebruik is enz... Waar zou ik deze informatie kunnen vinden? Ik ben namelijk op zoek naar een decentrale balansventilatie met WTW, stil is, geschikt is voor een slaapkamer van 4 x 3 x 2.20 meter en met de installatiekosten niet meer kosten dan EUR 1500,- Of kan dit niet?

Hebben jullie eventueel tips? Ik ben echt een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Een tijd terug ben ik bezig geweest met een verkenning van beschikbare apparaten. Dit had een zelfstandige topicstarter voor een topic over decentrale ventilatie met wtw moeten worden, maar het werk heeft een tijdje stilgelegen en de informatie is dus mogelijk alweer verouderd. Voorlopig heb ik geen tijd om hem weer te actualiseren tot iets topicstarter waardigs, maar de informatie zal je vast wel een eindje op weg helpen. Het stuk bevat een algemeen verhaal over (de-)centrale ventilatie, beschrijvingen van een aantal typen apparaten, gebruikerservaringen en tot slot een serie tabellen met een (incompleet) overzicht van op de markt zijnde apparaten en hun voornaamste eigenschappen. Ik hoop dat de tabellen een beetje leesbaar zijn.

Decentrale ventilatie met warmteterugwinning
Bij het isoleren van bestaande woningen, loop je op een zeker moment tegen de ventilatieverliezen aan die een steeds groter aandeel van je warmteverlies vormen. Om een orde van grootte af te schatten een rekenvoorbeeld waarin we de ventilatieverliezen afzetten tegen warmteverliezen via de ramen. Stel, we hebben een woonkamer met een vloeroppervlak van 41m2 en een raamoppervlak van 11 m2, de ramen zijn recent vervangen voor HR++ (we zijn tenslotte aan het isoleren) en hebben voor het gemak even een mooie U-waarde van 1W/m2K.
Het bouwbesluit 2012
noemt een minimale ventilatiecapaciteit van 0,9dm3/s. Bij een temperatuurverschil van 20 graden, verliezen we dan 220 Watt (11*20*1) via de ramen. Als de ventilatie op volle capaciteit wordt benut, dan is dit verlies maar liefst 888 Watt (41*.9*1.2*20). Nu zijn de eisen in het bouwbesluit niet de waarden die gemiddeld behaald hoeven worden, aanbevolen wordt om bij aanwezigheid op ‘standje 2’ (van 3) te ventileren, er blijft dan nog altijd zo’n 600 Watt over. Dit is alleen nog maar de woonkamer, de debieten voor sanitair en keuken (relatief klein qua oppervlak, maar hoge ventilatie-eisen) en de ventilatie op de slaapkamers zijn nog niet meegenomen.
In de praktijk worden met natuurlijke ventilatie de aanbevolen debieten maar al te vaak niet gehaald. In de winter zorgt het temperatuurverschil met buiten voor een (te) goede trek, zodat de ventilatie al snel als ‘tocht’ gevoeld wordt. Gevolg, kieren zijn gedicht en de spaarzame ventilatieroosters die er zijn worden op een koude winterdag dichtgezet en blijven vervolgens dicht. Alleen centrale mechanische afzuiging of geregeld stoken met een open haard/kachel zorgen voor zoveel trek dat de aanbevolen ventilatiecapaciteit ook bij windstil weer ruim gehaald kan worden. Tenminste, mits die centrale afzuiging niet ’s nachts wordt uitgeschakeld of standaard op de laagste stand staat omdat hij teveel herrie maakt (bijvoorbeeld suizen door fouten bij installatie).
Gevolg is een hoge luchtvochtigheid (met kans op condens; schimmelvorming in koude hoeken) in voor- en najaar en bij windstil weer en bijvoorbeeld bij bezoek al snel onprettig hoge CO2 concentraties.
Mogelijke oplossingen:
In nieuwbouw en grootschalige renovatie kan centrale ventilatie met warmteterugwinning worden toegepast, maar bestaande bouw heeft vaak niet de ruimte voor het uitgebreide stelsel van aan- en afvoeren nodig om alle aangevoerde lucht in contact te brengen met de afgevoerde lucht. CO2 gestuurde ventilatiesleuven zijn compact en beperken de ventilatie tot alleen het benodigde maar is relatief duur en er blijven significante warmteverliezen.
De laatste jaren zijn er ook andere oplossingen bijgekomen die geschikt zijn voor de bestaande bouw. Zo is er de ventilatie-warmtepomp die de afgevoerde warme lucht benut voor het opwarmen van een boiler. Voordeel is dat er alleen een stelsel nodig is voor de mechanische luchtafvoer, maar ook dat is in de wat oudere bestaande bouw niet altijd mogelijk.
Gelukkig wordt er door fabrikanten in dit gat gesprongen met de zogenaamde decentrale ventilatie met warmteterugwinning. Variërend van klein tot groot kun je op deze manier met slechts twee gaten in de buitenmuur en een beperkt elektrisch vermogen ventileren zonder groot warmteverlies.
De prijzen variëren flink en de beschikbare informatie (zeker in het Nederlands) is zeer beperkt. Daarom dit topic om de verschillende opties naast elkaar te zetten.

Algemene voor- en nadelen van decentrale ventilatie met warmteterugwinning:
voordelen:
ventilatie op maat: wisselend per model kan er van alles geautomatiseerd worden, van simpele tijdschema’s tot CO2 en relatieve luchtvochtigheidssturing aan toe.
natuurlijk de warmteterugwinning; rendementen variërend met debiet per model, maar 70-90 procent is meestal wel haalbaar.
Geen kanalenstelsel nodig, alleen een vrije plek aan de buitenmuur en twee gaten naar buiten. Condens wordt meestal afgevoerd via de lucht-afvoerpijp.
Geluid: vergeleken met een open raam of ventilatierooster dringt buitengeluid minder door.

Nadelen:
de gaten door de buitenmuur zijn met het juiste gereedschap (boorhamer, gatenboor in juiste maat) door een handige en goed geëquipeerde dhz-er zelf uit te voeren maar voor een enkele unit is de investering in de gatenboor relatief hoog. Dit soort boorklussen wordt door installateurs niet voor niets vaak ook weer uitbesteed.

Geluid: verschillend per model en ook gewone centrale afzuiging is al snel hoorbaar, maar de compacte vormgeving van de kleinere units leidt al snel tot meer geluid, zeker bij de hogere debieten. In stille ruimten ruim dimensioneren dus. Er wordt zelden een meetafstand opgegeven bij de dB(A) waarden, ze zijn dus niet met zekerheid eerlijk te vergelijken.

Formaat: zeker als een hele woonkamer van volledige ventilatie voorzien moet worden kom je al snel uit bij relatief grote modellen. De warmtewisselaar moet nu eenmaal groot zijn en in- en uitlaat zitten bij voorkeur op ruime afstand van elkaar. Dit is dus niet in elke woonkamer even gemakkelijk in te passen.

Prijs: Centrale ventilatievoorzieningen met warmteterugwinning zullen ook in de papieren lopen, maar decentrale warmteterugwinning is zeker niet goedkoper. De productievolumes zijn laag waardoor R+D een forse toeslag vormt bovenop de kale materiaalprijs. Afhankelijk van model en de mate van automatisering kom je voor kleine ruimtes al snel uit op 300-500 euro per ruimte, een woonkamer zit een factor 4 hoger qua vereist debiet en ook in prijs.

Andere algemene eigenschappen van decentrale wtw units:
Windproblemen door maximale drukval van de kleine ventilatoren.
Doordat aan- en afvoer in één gevelvlak zitten kan de unit met zijn kleine ventilatoren moeite hebben om tegen een hoge windbelasting op die betreffende gevel in zijn lucht af te voeren. Nu is er in oudere huizen vaak meer dan genoeg natuurlijke ventilatie bij winderig weer, maar bij een goed gerenoveerd, luchtdicht huis, kan dit wellicht voor ventilatietekorten zorgen. Een oplossing kan zijn om meer dan één decentrale wtw toe te passen en deze op tegenoverliggende gevels te plaatsen, het spuigebrek van de ene zijde wordt dan gecompenseerd door het spuioverschot van de ander. Rendementen gaan wel omlaag bij zulke disbalans. Toepassing met een verticale aan- en afvoer lost het ook op, maar dat vraagt creatieve kanaalconstructies die weer problemen met condensafvoer opleveren. Als de apparaten voldoende ruim gedimensioneerd zijn kan het opschroeven van het ventilatorvermogen ook een eenvoudige oplossing zijn. (helaas is de productinformatie niet zo uitgebreid om dit door te kunnen rekenen).

Handmatige vorstbescherming:
Wisselend per model is de bescherming tegen het aanvriezen van condens in de warmtewisselaar in meer of mindere mate geautomatiseerd. Kleine, eenvoudige modellen (Bayernluft basic, GDF-Sol Ammerwind) hebben bijvoorbeeld een simpel instelbaar schotje tussen de inlaat van warme en koude lucht om de koude lucht te verdunnen. Dit schotje stel je handmatig in op de verwachte minimale buitentemperatuur en vraagt dus geregeld bijstellen. Effectief debiet en rendement zijn bij zo’n handmatige instelling altijd sub-optimaal. Duurdere modellen hebben dit geautomatiseerd met bijvoorbeeld een temperatuurgestuurde ventilator en vragen hooguit bij het begin van het vorstseizoen om het verwijderen van een extra schotje.
Kosten filtervervanging:
Onderhoud is normaliter beperkt tot schoonzuigen en vervangen van filters. De uitvoering en prijs van deze filters loopt sterk uiteen. Zo gebruikt de Bayernluft slechts een stukje dik G3 filterdoek vergelijkbaar met dat in een afzuigkap (prijs bij Bl: ca 1 euro per stuk) en kosten de Climarad filters bij de fabrikant 10 euro per stuk.

Verschillende modellen/modeltypen beschreven:
Brink Advance:
De Brink Advance wijkt af op het gebied van de warmtewisselaar. Anders dan andere warmtewisselaars, die ingaande en uitgaande lucht en vochtstroom strikt gescheiden houden, laat deze zogenaamde ‘enthalpiewisselaar’ condenswater terug de ruimte in verdampen. Bij hoge ventilatiedebieten in vorstperioden kan dit een pluspunt zijn om de lucht niet kurkdroog te laten worden, maar wanneer geventileerd wordt om zoveel mogelijk vocht kwijt te raken is het de vraag of je zo’n enthalpiewisselaar wel wilt gebruiken.

Eigenschappen keramische keerstroom warmtewisselaar.
Een keramische warmtewisselaar werkt met tussentijdse warmteopslag in het materiaal van de warmtewisselaar. Afwisselend blaast en zuigt de unit zowel aan- als afvoer door dezelfde kanalen, welke hierbij opwarmen en weer afkoelen. Dankzij dit principe kan de unit klein genoeg worden gemaakt om vrijwel geheel in de muur of in het af/aanvoerkanaal ingebouwd te worden. Rendementen tot 90 % worden beloofd. Er bestaan zowel modellen met een dubbele keerstroom warmtewisselaar in één unit (Lunos e^go) als modellen waarvoor twee losse units nodig zijn (Lunos e^2; inVENTer). Dankzij het keerstroomprincipe wordt een deel (claims ca 20-30%) van het afgevoerd leefvocht weer terug de ruimte in gebracht, bij vorstperiodes is dit mogelijk een pré (minder droge lucht binnen).

Eigenschappen Breathing Window:
Status van het product is vaag; de originele fabrikant Brink Climate systems heeft naar mijn weten fabricage gestopt (mogelijke verklaringen: vergelijkbaar thin wire product in tuinbouw corrodeerde sterk door corrosieve bestrijdingsmiddelen o.i.d. in de lucht, warmtewisselaar is relatief duur vergeleken met dunwandige kunststof wtw’s). Of de informatie van viking-house nog stamt uit de tijd dat de breathing window in productie was (en de modellen dus al meerdere jaren op de plank moeten liggen), of dat deze hetzelfde product elders afneemt danwel zelf produceert is de vraag.
[url= http:// www.brinkclimatesystems.nl/getattachment/00bbb85a-eeb9-44a7-806f-50077c98e280/Nieuwe-producten-en-concepten-tijdens-de-jaarlijks.aspx ]Deze[/url]
oude folder van Brink heeft het over een maximaal debiet van 70m3/hr ipv de 120 m3/hr van viking-house. Zou viking-house een zelf doorontwikkeld model voeren of had Brink zelf al meerdere modellen?

Ervaring Bayernluft type Comfort:
De Bayernluft type Comfort heeft een maximum debiet van 20 m3/hr en is hier toegepast als aanvulling op bestaande maar beperkte ‘natuurlijke ventilatie’. Hij is geïnstalleerd in de ‘kale versie’, dus zonder additionele vochtsensoren (á 99 euro). Dit omdat het programmeren via de standaard software beperkt is (of lijkt te zijn) tot ofwel tijd gebaseerd, ofwel vocht gebaseerd. Programmeren gaat overigens via een mini-usb aansluiting. Via een aansluiting voor een schakelaar is de unit echter ook m.b.v. een relais aan te sturen, ik ben dus van plan met een arduino zelf een vocht+tijd gebaseerde automatisering toe te passen. Er zijn geluiden dat er in de toekomst een Wifi toevoeging te verwachten is om de unit met bijvoorbeeld smartphone of tablet aan te kunnen sturen. Via de standaard software zijn twee schakelmomenten instelbaar (dus eenmaal omhoog en eenmaal omlaag) en er is een stand ‘hoog’ in te stellen die via de schakelaar/het relais is op te roepen. Debiet instelling gaat in 10 stappen, stand 1 (0 bestaat niet) is praktisch onhoorbaar, daarna gaat het van zacht zoemen naar goed hoorbaar geruis.
Om een idee te geven heb ik met een dB-meter-app, het geluid gemeten, dit is dus geen geijktemeter). Alle metingen zijn op 1 meter afstand. Referentiemeting: radio op normaal tot luid volume (gepraat) ca 55 dB
stand 1-4: < achtergrondruis dus lager dan 38-40dB
stand 5: 40-41dB
stand 10: 43-44 dB
Gezien de het volume van achtergrondruis en het beperkte meetinstrument lijken de geluidsspecificaties zoals door BL gegeven zeker realistisch.

Rendement: zonder vorstbescherming is het rendement volgens Bayernluft tot 90%, bij welk debiet dit is gemeten wordt niet gespecificeerd. Dit hoge rendement is mogelijk dankzij het tegenstroomprincipe in de warmtewisselaar. Uiterlijk lijkt de warmtewisselaar misschien sterk op een kruisstroom warmtewisselaar, maar er zit een middendeel in van ca 10 cm lengte met tegenstroomwarmtewisseling. Praktijkmetingen van het rendement zijn lastig vanwege de condensatiewarmte die vrijkomt bij het afkoelen van de afgevoerde vochtige binnenlucht. Zo kwam een snelle meting op de maximale stand op basis van de aan- en afvoer aan binnenzijde uit op onrealistisch hoge rendementen van rond de 95%. Meting van alle vier de temperaturen en luchtvochtigheid van in- en uitgaande lucht zou dit kunnen ondervangen, maar die opstelling wacht nog op realisatie.

merk/typeprijsdebiet(m3)rend.geluid*afmetingenWTW techniekconstructie wijzigingensensorenbedieningopmerkingensites met meer info
BayernLuft/Comfort€499,- incl. BTW5 - 20 m³/h>90%22 - 38 dB(A)*445x320x105 mmPlaten tegenstroom2 x 65 mm gatTemp (‘autovorstbescherming’) optie: vocht op unit (toekomst wifi) schakelaar/relais mogelijkook simpel model ‘basic’ zonder autovorstbescherming á 399 eurowebsite BayernLuft/Comfort

merk/typeprijsdebiet(m3)rend.geluid*afmetingenWTW techniekconstructie wijzigingensensorenbedieningopmerkingensites met meer info
GDF-Sol-ammerwind€458,-incl BTW?-20 m³/h>90%16 -32-33 dB(A)*460x280x110 mmPlaten tegenstroom2 x 62 mm gatlatere opties?op/in unit handmatige vorstbescherming
GF-Sol-Air ammerwind
Info andere (oude) modellen

Brink Advance €1270 ex btw20-150 m³/h >90%? 500x1200x150 mm enthalpiewisselaar (platen wtw)2*100 mm diameter gatvocht, temperatuur, CO2op unitenthalpiewtw: vocht-terugwinning
Brink/Advance
extra info
gebruiksaanwijzing 2009

Meltem M-WRG-S (basismodel) €992 incl btw15-30-60m3/hr zonder wtw 100m3/hr 76%15m3/hr = 15,5/24/36 dB(A)* 409x388x253 mm Kruisstroom 2*120mm diameter gatopties: Temperatuur, luchtvochtigheid, CO2 3-standenschakelaar, opties: IR, RS485, displayveel verschillende opties beschikbaar Overzicht modellen

Datablad

inVenter r142*495 =€990 incl BTW 13-29m3/hr80-91%bij 13,6m3/hr 19dB(A)* binnenunit: ca 28 cm diameter, ca 5 cm dik Keramisch keerstroom in 2 units 2 units nodig, elk 230mm diameter gatgeen eigen sensorenbediening via externe schakelaarook groter model (gat 250mm) en model twin (2-in 1)

Folder inVENTer r14

Climarad Sensa (zonder radiator)
€1550 excl BTW125m3/hr90% 28dB(A)* bij 40m3/hr 51,2x113,5x104 mm PP tegenstroom warmtewisselaar2 gaten van ca 112 mm CO2, vocht, temperatuur bediening op unitook model i.c.m. met radiator Climarad Sensa (zonder radiator)

Prijslijst climarad

Lunos e^2 totaal ca €1070 excl btw (=2 losse units)17-32-38 m3/hr90.6 % 16.5 @1; 19.5 @ 2; 26 dB*(A)@3binnenzijde: 180x180x35mmKeramisch keerstroom in 2 units 2x 160mm gat (dure!) opties: tijd+vocht en CO2 losse schakelaars, optie touchscreen keerstroom: vocht-terugwinning
Lunos e^2 info
Prijslijst Lunos e^2

Lunos e^go e^go ca €625 excl btw5-20 m3/hr (zonder wtw 45)85 %onbekend binnen:180*180*63mmKeramisch keerstroom in één unit 1x 160mm gatdure opties: tijd+vocht en evt CO2losse schakelaars, optie touchscreen keerstroom: vocht-terugwinning
Site Lunos e^go
Prijslijst Lunos e^go

Breathing Window orde €1000 120m3/hr 93% 23-28-30 dB(A)* @50-100-120 m3/hrca 300*900 *250mmfine wire tegenstroom2 gaten, elk ? mm diameterCO2, luchtvochtigheid, temperatuurbediening?raadselachtige historie, zie elders
Leverancier Breathing Window

Maico WRG-35-1-SE
prijs orde 900-1200 euro incl. BTW17/30/45/60m3/hr 70%18/22/29/30 dB(A)* @ 3m!binnenzijde ca 380*380 *45mmaluminium kruisstroom1 gat, 300 mm diameter ‘room air control’, geen specs.bediening?model H heeft hygrostaat
dure ‘air control’ á 300 euro vereist(?)

Leverancier Maico

*Bij de geluidsmetingen is zelden een meetafstand opgegeven, deze gegevens zijn zonder bekende afstand niet één op één met elkaar te vergelijken (verdubbelde meetafstand betekent reductie van 3dB(A)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
bedankt voor uw erg uitgebreide antwoord!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus, even simpel:
Hou marktplaats en consorten in de gaten voor een climarad en hang die in plaats van de bestaande radiator.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1