Toon posts:

Zal ik een nieuwe processor of een nieuwe videokaart kopen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in juli een nieuwe pc gebouwd, dit zijn mijn specs:

CPU= Intel celeron G1610
Moederbord= Gygabite GA-H16M-DS2 versie 2
Videokaart= Nvidea Geforce GT-610 1GB
RAM= 1x 4GB 1333 MHZ DDR3
Power Supply= Alpine 550watt
Harde Schijf= 1x WD 250GB, 1x 125GB Harde schijf

Ik zag laatst een video op youtube over dat je beter kan investeren in pc gaming
dan in console-gaming, na veel denken ben ik het daar mee eens. mijn specs zijn te laag
voor een gaming pc. ik ben een tijdje aan het sparen, en wil mijn pc upgraden. maar ik weet
niet wat ik het beste kan doen, processor of videokaart. misschien kan iemand mij helpen??

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 14:26
Ik zou de video kaart als eerst doen en dan de processor dan het geheugen en daarna wellicht nog een ssd

const { signature } = await fetchProfile()

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Een budget is handig. Bij voorkeur upgrade je beiden. Maar het ligt er net aan hoeveel geld je (ervoor over) hebt.

Anders inderdaad eerst kijken naar videokaart. Met dat ding ga je geen enkel redelijk mooi ogend spel spelen, ongeacht welke CPU je eraan knoopt. Maar het is wel de vraag of een videokaart die evenveel waard is als je hele PC (al zal dat nog niet zoveel zijn) niet een flinke bottleneck aan je CPU zal hebben.

Mocht je je CPU upgraden, je moederbord ondersteunt mogelijk alleen Ivy Bridge met een firmware update. Als die niet in gebeurd kan je geen Ivy Bridge gebruiken, al zal een i5-2500 ook niet verkeerd zijn en kan je altijd nog zelf de firmware upgraden (wel op eigen risico).

[ Voor 82% gewijzigd door Amanoo op 21-12-2014 16:39 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar CAA want geen heel systeem.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat wil je ermee gaan doen? Wil je FC4 gaan spelen, kun je bijna je hele systeem wel veranderen.

Sowieso zou ik gaan uitkijken met die voeding, dat ding boezemt mij weinig vertrouwen in.

People as things, that’s where it starts.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:44

Racing_Reporter

Contentmaker

Voeding, videokaart, processor, harde schijf *dat klinkt als ouwe meuk*. Op die volgorde.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• loki504
  • Laatst online: 21:13
Tja console vs pc de never ending battle. Pc gaming kwa hardware is duurder dan console. 400euro per x jaar tegenover 300/400 per 2 jaar. Sommige jaren iets meer. Maar dat verdient zich wel weer terug in bv grijze import spellen gemiddeld 20/30 euro goedkoper per spel. En geen extra kosten voor online service. Zowel je cpu als gpu zijn aan vervanging toe. Weet niet hoe je psu is. En 1x 4 gb ram(wel de zelfde) kan ook geen kwaad.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

PC die je hebt is een bak veredeld metaal, ik zou zelf gewoon kijken voor een 2e handse complete nieuwe pc...

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 22:45

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Geen van beiden en doorsparen voor een nieuwe PC zou ik zeggen.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Het moederbord is Socket 1155 en ondersteunt volgens de site van Gigabyte Ivy Bridge i5's en i7's.
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3970#ov

Upgrade suggesties;
V&A aangeboden: Intel Core i5 2500K Boxed
Probeer deze voor zo'n €100 te krijgen niet veel meer, liefst minder.

Vogel uit van welk merk en welke serie je geheugen is en koop dan een extra reepje er bij. Tweedehands moet je dat al voor maximaal €20 kunnen krijgen.

Qua videokaart zou je met deze al een stukje vooruit kunnen;
V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 750 2GB (ZGAN!!)

Een nieuwe SSD erbij; pricewatch: Crucial MX100 256GB

Dan heb je voor zo'n €300 een mooie upgrade waarmee je zo'n 3 a 4 jaar mee vooruit kunt als je niet al te hoge eisen stelt. Dat geeft je meer tijd om te sparen maar ook een systeem waar je in de tussentijd mee kunt gamen.

Mocht je niet zoveel geld in één keer hebben en stukje bij beetje willen upgraden dan zou ik blijven sparen voor een goede upgrade (denk aan minimaal €600 maar toch al gauw €800 voor een systeem dat langer mee gaat).
loki504 schreef op zondag 21 december 2014 @ 16:51:
Tja console vs pc de never ending battle. Pc gaming kwa hardware is duurder dan console. 400euro per x jaar tegenover 300/400 per 2 jaar. Sommige jaren iets meer. Maar dat verdient zich wel weer terug in bv grijze import spellen gemiddeld 20/30 euro goedkoper per spel. En geen extra kosten voor online service. Zowel je cpu als gpu zijn aan vervanging toe. Weet niet hoe je psu is. En 1x 4 gb ram(wel de zelfde) kan ook geen kwaad.
Onzin. Een nieuwe console elke twee jaar? Wanneer is de laatste keer geweest dat dat gebeurde? En PC gaming is niets duurder qua hardware over de tijd waarmee je het kunt gebruiken. Consoles hebben mindere hardware. Voor de pc kun je gelijkwaardige hardware voor dezelfde prijs kopen. Alleen het high-end spul is duurder maar daar doe je dan ook langer mee en kun je betere prestaties en graphics mee verwachten.

[ Voor 34% gewijzigd door NitroX infinity op 21-12-2014 19:33 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

De 580's gaan ook voor erg aantrekkelijke prijzen.
V&A aangeboden: Rappe Gigabyte 580 GtX
Wel hoog stroomverbruik, dus gegarandeerd een nieuwe voeding.

• Jumpman
  • Laatst online: 24-02 12:50
Wat is je budget? En welke games wil je spelen?

Vaak heb ik ook het verschil tussen een PC of een console vaak uitgerekend, en het ligt eraan welke games en hoeveel games je speelt om het juiste antwoord te krijgen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• loki504
[...]

Onzin. Een nieuwe console elke twee jaar? Wanneer is de laatste keer geweest dat dat gebeurde? En PC gaming is niets duurder qua hardware over de tijd waarmee je het kunt gebruiken. Consoles hebben mindere hardware. Voor de pc kun je gelijkwaardige hardware voor dezelfde prijs kopen. Alleen het high-end spul is duurder maar daar doe je dan ook langer mee en kun je betere prestaties en graphics mee verwachten.
laat ik het iets anders verworden dan. 400 euro voor een console iedere 5/6 jaar of 300/400 euro aan cpu/gpu/ram upgrade iedere 2 jaar

als je top of the line wil blijven spelen op pc zal je iedere 2 jaar moeten upgraden anders loop je achter.
en ja ik ga dan even van 1080p 60+ fps. een r9 290 a 250-300 euro(nvidia 970 is 300-400 euro) is nu leuk om 60 fps te halen. alleen over 2 jaar gaat hij echt niet alles op maxed kunnen draaien met 60 fps.

het probleem waar pc tegen aanloopt is dat ze leren van ps4/exbox1 en er veel meer uitkrijgen tegen het eind aan. maar ze gaan geen moeite doen om meer uit je r9 290 te krijgen. vandaar dat je met pc steeds zal moeten upgraden en console niet

[ Voor 21% gewijzigd door loki504 op 21-12-2014 22:23 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Het is een beetje onzin dat je om de twee jaar je PC moet upgraden, en nog meer dat je dan ook je CPU en RAM moet upgraden. Als je upgrade zal het vooral je videokaart zijn. Als je top of the line will blijven, en je games op 1080p60 in standje ultra wil draaien, ja, dan ben je een hoop geld kwijt. Maar als je dat van een console eist heb je eigenlijk nu al een Playstation 5 of 6 nodig, want de huidige consoles komen ook niet verder dan 900p30 op heel misschien nog net standje high. Die zijn absoluut niet top of the line to noemen.

Als je 900p30 op high van je PC eist ben je met eenmaal een beetje degelijke build wel klaar voor de komende 6 jaar. Op een soortgelijke manier heeft mijn vorige build het ook een dergelijke tijd volgehouden. Op een gegeven moment moest ik games op high spelen, misschien een enkeling op medium, en toen kwamen de games die je eigenlijk niet meer op een Xbox360 of PS3 moet willen spelen, en dus ook niet op een oud barrel als dat ik had. Had ik een console gehad, dan had ik ook mogen upgraden.

En om nog eens terug te komen op die CPU's. De tijd dat je van 400 MHz ineens naar de 1.4GHz gaat is nu wel over. De verschillen tussen opeenvolgende generaties zijn incrementeler dan ooit, en een CPU zal ook al snel voldoen. Oudere Core i5 modellen kunnen ook nog prima mee. Als je nu een nieuwe CPU koopt houdt die het nog wel jaren uit. Bij RAM gaat het verhaal nog meer op. Als je genoeg RAM hebt, heb je genoeg RAM. In het DDR1 tijdperk was RAM upgraden misschien nog een standaard methode om je PC sneller te maken, ondertussen is de ontwikkeling in benodigde hoeveelheid RAM veel trager. En sneller RAM kopen? Dat is grote onzin. Daarom is het ook vooral zo dat je de videokaart upgradet. Dat heeft bij verre de meeste invloed op de prestaties in games.

Als je online wil gamen tikt dat bedrag bij consoles trouwens nog meer aan. Een jaar Playstation Plus kost 50 euro per jaar. Dat ik 300 euro in 6 jaar. Van dat geld zou je, als je dat zou willen, na 3 jaar een prima nieuwe GPU kunnen kopen.

TL;DR: of je je PC eens per jaar, per twee jaar of per 6 jaar upgradet hangt echt af van je eisen. Het in prima mogelijk om eenmaal een PC te bouwen en daaraan een hele console generatie genoeg te hebben. Sommigen van ons zullen vaker upgraden, omdat ze een beetje degelijke graphics willen, maar voor dat soort mensen zijn consoles dan ook niet weggelegd.

[ Voor 18% gewijzigd door Amanoo op 22-12-2014 04:14 ]

• loki504
als je nu een console gelijke pc neemt ga je het gewoon niet reden tot de nieuwe console komt. gewoon om het feit dat games voor console nog worden geoptimaliseerd. iets wat voor pc nooit zal gebeuren. en als je nu al naar systeem eisen kijkt van nieuwe games zijn mid range kaarten van 2 jaar geleden nu het minimum. en tuurlijk is het voornamelijk gpu. maar ook cpu/ram zal eens in de zoveel tijd ook vervangen moeten worden. toch grappig als 1 keer console laat vallen als mogelijk alternatief gelijk mensen er opspringen om console gelijk de grond in te boren. en pc de hemel in te prijzen door te zeggen dat het helemaal niet duur is. ik gaf het als alternatief. en ja online kost geld. niet iedereen hoeft dat. tevens krijg je ook gratis games wat het ook weer minder maakt. maar het was nooit de bedoeling om het in een concole vs pc topic te maken. ik wou alleen de ts een alternatief geven. maar blijkbaar is console adviseren op het CAA niet welkom jammer.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mits goed onderbouwd zijn consoles natuurlijk een prima alternatief. Ik denk niet dat er veel mensen echt negatief tegenover staan, alleen is de scope van zo een apparaat anders. Als je meer wil dan alleen gamen kom je automatisch bij een pc/laptop uit.

offtopic:
@loki504, Goed bedoeld advies, hoofdletters zouden de leesbaarheid van je posts erg omhoog halen. Je advies is imo goed onderbouwt, jammer als mensen erover heen lezen door het ontbreken van hoofdletters :).

• loki504
Offtopic: @Br00ky Zal er op letten.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik betwijfel of er veel optimalisaties zullen plaatsvinden. De PS3 had zo'n enorm vreemde architectuur dat het inderdaad tijd kostte voor developers het apparaat snapten, maar de PS4 en Xbone zijn eigenlijk gewoon custom desktops. De hardware van die dingen is niet veel anders dan wat in jouw PC zit. Games zullen nu al aardig geoptimaliseerd zijn, waar dat aan het begin van de PS3 niet het geval was.

En nogmaals, mijn vorige build hield het ook zo'n 5-6 jaar uit. Goed, kostte me wat meer dan een console, euro of 700, maar er zaten dan ook extra dingen in als een geluidskaart van over de honderd euro en duurdere koeling zodat ik beter kon overklokken. Gewoon goed bouwen en de laatste 1 of 2 jaar genoegen nemen met een kwaliteit die niet veel beter in dan consoles.

[ Voor 32% gewijzigd door Amanoo op 22-12-2014 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reacties, jammer dat ik eerst een videokaart moet kopen omdat die wat duurder zijn.
ik had een oogje op de pentium g3258 omdat je die samen coolermaster hyper tx3, van 3.2Ghz naar 4.6Ghz
kan overklokken. maar inderdaad het is een oude gpu, ik heb een deal met een vriend (met een oude pc),
ik mag zijn pc upgraden voor een budget van 200 euro en wat ik overhoud mag ik houden. ik dacht dat ik met de pentium en een nieuw moederbord helemaal het mannetje was, maar dat is dus niet zo :( . maaaaar ik wil
toch weten, ik bedoel niet echt PC GAMING ik bedoel eigenlijk makkelijke games zoals goat simulator, surgeon simulator, sims, maar dan in een smooth framerate. ik hoef echt geen FC4 of fifa of cod adanced warfare te spelen daar heb ik een console voor, maar gewoon voor die makkelijke spellen hoef ik toch geen
gtx750ti ofzo te hebben. kan iemand mij helpen.

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12
Voor die g3258 heb je inderdaad een ander moederbord nodig.
Als je niet zulke hoge eisen stelt kun je misschien toe met een IGP in plaats van losse grafische kaart. Ik zou dan toch voor bijvoorbeeld 3 tientjes een wat oudere grafische kaart 2de hands halen. Dan kun je gewoon overklokken zonder er last van te hebben dat de IGP gaat throttelen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat moet ik nou kopen gpu of CPU?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Persoonlijk zou ik voor beide gaan: een tweedehands cpu i5 (met quadcore zit je de komende 3 a 4 jaar helemaal goed) en een goedkope gpu ala r9 260/270

• NitroX infinity
Karst; hoeveel geld heb je te besteden? Dat is de belangrijkste vraag die je kunt beantwoorden op dit moment. Afhankelijk daarvan kunnen wij je een suggestie doen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Een Pentium G3258, nieuw moederbord en extra geheugen moeten te doen zijn binnen dat budget:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 58,90€ 58,90
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 71,50€ 71,50
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,50€ 34,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,90

Ik veronderstel dan wel dat je die 4GB RAM uit het systeem met de Celeron haalt.

Dan is er nog een beetje over voor een GPU, je kunt een HD6850 voor ongeveer €50 kopen, dat is wel iets boven de €200 in totaal dan.

Voor de games die je eerder opsomde, zou je echter ook de Celeron kunnen houden en alleen een andere GPU kopen. Een R9 270 bv of een GTX 750.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
MacPoedel schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:10:
Een Pentium G3258, nieuw moederbord en extra geheugen moeten te doen zijn binnen dat budget:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,90

Ik veronderstel dan wel dat je die 4GB RAM uit het systeem met de Celeron haalt.

Dan is er nog een beetje over voor een GPU, je kunt een HD6850 voor ongeveer €50 kopen, dat is wel iets boven de €200 in totaal dan.

Voor de games die je eerder opsomde, zou je echter ook de Celeron kunnen houden en alleen een andere GPU kopen. Een R9 270 bv of een GTX 750.
Waarom zo'n duur moederbord?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• NitroX infinity
MacPoedel schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:10:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,90

Hoe kom jij aan die €200 als budget? dat is een budget waarmee hij de pc van z'n vriend moet upgraden en wat hij daarvan overhoudt mag hij zelf houden. Hij heeft ook wat gespaard kennelijk maar heeft nog niet medegedeeld hoeveel geld hij nou daadwerkelijk te besteden heeft.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
NitroX infinity schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:02:
[...]

Hoe kom jij aan die €200 als budget? dat is een budget waarmee hij de pc van z'n vriend moet upgraden en wat hij daarvan overhoudt mag hij zelf houden. Hij heeft ook wat gespaard kennelijk maar heeft nog niet medegedeeld hoeveel geld hij nou daadwerkelijk te besteden heeft.
Verkeerd gelezen dan. Het was niet tot me door gedrongen dat die €200 eigenlijk niets met het budget te maken hebben. Snap niet echt waarom hij het dan vermeldde, ik vind het een bizar verhaal (laat die vriend upgraden voor €1 en incasseer €199? :p)
Dat was het goedkoopste Z97 moederbord, om zeker te kunnen overklokken, maar je hebt gelijk, eigenlijk volstaat een pricewatch: Asus H81M-A, Asus heeft op de meeste moederborden non Z overklokken. Maar ze vermelden het wel niet altijd wanneer het dan niet gaat, met de pricewatch: Asus H81M-K gaat het blijkbaar niet. Asrock zou ook non Z overklokken moeten hebben, maar ook niet op allemaal volgens mij. Je moet al lukraak een moederbord kopen, hopen dat het overklokken ondersteunt en indien niet nog snel inwisselen.

Verwijderd

Topicstarter
Macpoedel,

ik snap heust wel wat je bedoelt met geef hem 1 incaseer 199 euro,
Het is niet dat ik dit stiekem doe ofzo. Ja het is een build
voor mijn vriend maar het is niet VOOR HEM, het is voor ze zoontje
van 10. hij vroeg mij of ik een computer kon bouwen voor ze zoontje,
niet voor hemzelf. Tuurlijk wou ik dat doen, dus ik ging alles opzoeken
maar kon geen pc onderdelen vinden voor onder de 200 euro (dat was de max).
en toen dacht ik HEEY mijn pc heeft een upgrade nodig. wat nou als ik wat
onderdelen pak die ik al heb, Harde Schijf, Case, Power supply enz. enz.
en dan mijn onderdelen erbij te doen Moederbord, CPU, Ram. en dan van die
200 euro een GA-Z97P-D3 en een Celeron g1840 enz enz te kopen. dan heb ik alles
geregeld. Maar als ik jullie zo hoor praten met jullie 60 tot 200 euro GPU's, denk ik
dat ik dat maar ff'tjes skip. Dit is mijn plan voor mijn upgrade,

UPDATE:
MB = MSI Z97 GAMING 3.
CPU = Intel Pentium G3258
Ram = Corsair Vengeance 4GB
PS = seasonic M12ii bronze evo editie (fully modular)
That's it!!

Ik hoop dat door deze comment, jullie meer van mijn situatie weten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2015 17:04 ]

• NitroX infinity
Corsair is wel een goed merk maar dat type voeding (CX...M) is prut :D ;)

[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity waarom dan???

• NitroX infinity
Als je op die link klikt en even tot onder die grote tabel met goede voedingen scrolt, dan staat daar een klein tabelletje met afgeraden voedingen. De reden is dat de CX...M, CapXon condensatoren gebruikt en die zijn slèèèèèèèèèèècht! :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke thnx, is het mogelijk om nog steeds een corsair te hebben voor de zelfde prijs,
of moet ik echt een ander merk kiezen?? (die de specs aankunnen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 16:45 ]

• NitroX infinity

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity

zijn de volgende Power-supplies wel goed??? welke zou jij nemen???

CoolerMaster V550S
CoolerMaster G450M
CoolerMaster G650M
CoolerMaster G550M

Ik vind het zo raar dat de G650M zo goedkoop is,
k'vind 650watt best wel veel.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De eerste is goed, de andere minder (voor die laatste drie geldt dat je beter kan krijgen voor hetzelfde geld), maar het hangt allemaal af wat er in je pc zit, zoals Verwijderd in "power supply help???" al aangeeft.

[ Voor 39% gewijzigd door br00ky op 09-01-2015 17:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen, dit is mijn definitieve onderdelenlijst.

RAM = Corsair Vengeance 4GB 1600MHz
CPU = Intel Core i5-4460
MB = MSI H97 GAMING 3
Monitor = LG 27MP35HQ-B
Case = NZXT H440

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2015 15:33 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom blijf je bij de G650M? Dat kan echt een stuk beter. power supply help??? laat zien dat je het belang en nut van een goede voeding onderschat. Neem van ons aan, een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W (of de XFX-versie), pricewatch: Seasonic S12G 450W, pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular, pricewatch: Seasonic S12G 450W (om er maar een paar te noemen) zijn erg betaalbaar, betrouwbaarder en gaan langer mee.

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 09-01-2015 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, dus.......
ik heb ff gekeken, is deze ook goed??? (ik wil eigenlijk modular hebben)
http://afuture.nl/productview.php?productID=1106979
:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 13:52 ]

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 17:44

Racing_Reporter

Contentmaker

Je kan toch ook reviews lezen?

Zelf op Tweakers zijn er zat gebruikers met die voeding.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Pagina: 1