Idee voor "neppe" shopreviews te classificeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-09 14:28
Net had ik het met een collega over dit topic: Trendy Computers

Als je een beetje rond klikt in de PW lijkt het wel een nieuwe rage te zijn, er zijn "opeens" best veel van die onedayfly reviews, waarbij sommige dan teveel op elkaar lijken en dergelijke.

Zou het geen idee zijn om de reviews ook te categoriseren op registratietijd van de users en daar een gemiddelde aan te hangen? Ik noem maar even iets als voorbeeld:

Shop1: heeft 4 reviews van users die 1jaar+ geregistreerd zijn met 10+ reacties op het forum/frontpage etc..
Shop2 heeft 15 reviews van users die maar meteen hebben gereageerd op de dag van de registratie en daarna niks meer, dus ook geen FP of forum reacties, of misschien 1 of 2 voor het idee..

Dan zou shop1 toch hoger moeten scoren omdat de "echtheid" meer gegarandeerd kan worden..

Is dit iets waar T.net misschien iets mee zou kunnen om misbruik te voorkomen in de PW?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-09 14:28
Hmm.. niemand die dit ziet zitten?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 11:58

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Het is zeker iets wat aangepakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Bedankt voor je input, ik weet dat dit soort ideeën hier vaker worden besproken maar ik zal dit topic in ieder geval doorzetten naar mijn collega van sales support die hier het meest mee te maken heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Euphanasia op 15-01-2015 15:53 ]

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Dit lijkt me zeker een goed idee. Een beetje hetzelfde als in de trend van "de meest nuttige reacties op een nieuwsitem staan bovenaan".

Aan de andere kant @TS, shopreviews blijven maar een half jaar staan, dan worden ze getrashed (als er genoeg andere reviews zijn om de getrashde op te vullen) zie: Verdwenen shopreviews Trendy Computers. Ik heb geen idee of jouw idee wel met het bovenstaande kan samenwerken. Daar kan een devver je waarschijnlijk meer over vertellen. :)

offtopic:
Bovendien lijkt het mij dat de PW een belangrijke business is en het dus logisch is dat "shopreviews" in het dropdownmenu onder "meer" komen te staan.

[ Voor 38% gewijzigd door Frozen op 15-01-2015 16:03 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou het eerder aan karma koppelen dan aan registratieduur. Een review van TERW_DAN lijkt mij meer waarde hebben dan een review user-x die niet hier om de hoek komt kijken.. Om maar even een extreem voorbeeld te noemen..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Of een moderatie-systeem a la frontpage er aan koppelen.. De community is groter dan de crew, en ziet dat over het algemeen denk ik een stuk sneller. In de test periode doe je met de moderaties nog niks (en ratings kan je eventueel voor gebruikers en moderators verbergen), maar kan op HQ achter de schermen gefilterd worden.

Kijkend naar karma... Je bent mensen die zijn gewoon karma-geil. Zelf geef ik daar dus helemaal niks om. Zou dat inhouden dat een review van mij minder waardig is dan die van iemand met een overdosis aan karma? Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Rants hoef je dan niet meer te melden, die filteren ze er op het HQ gewoon uit. Zo werk je dus met gewichten waar een negatieve review zonder onderbouwing minder waarde krijgt, en een goed onderbouwde meer waardering.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:09
Standeman schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:26:
Ik zou het eerder aan karma koppelen dan aan registratieduur. Een review van TERW_DAN lijkt mij meer waarde hebben dan een review user-x die niet hier om de hoek komt kijken.. Om maar even een extreem voorbeeld te noemen..
Dat lijkt mij dan weer juist niet; Juist omdat bv een user als TERW_DAN waarschijnlijk beter (of goed) gebruikt maakt van eigen ervaringen en de shopreviews van andere gebruikers, zal hij minder snel een "foute / minder goede" shopervaring hebben dan bv de newbie die via een advertentie op internet of via een goedkoopste prijs een online winkel ervaring heeft.

Ik wil daarmee zeggen dat de kans dat een onervaren (of minder ervaren) gebruiker een uitschieter te pakken krijgt in zijn onlinewinkelervaringen groter is dan bij een ervaren user. Volgens mij geldt dat zowel de positieve als de negatieve kant op. Ik merk dat ik zelf ook steeds behoudender wordt als het gaat om online bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 15:38
Blijft de vraag wanneer er eens wat mee gebeurd .. het is ondertussen al zo vaak ter berde gebracht.

Probleem lijkt vooral te zijn dat tweakers heel actief inzet om juist die reviews van niet tweakers te krijgen, maar hoe zorg je er nou voor dat dat minder rotzooi opleverd.

Ik ben opzich zelf nog steeds voor de mogelijkheid bieden om zelf filtering aan te kunnen passen.
Dat is eigenlijk wat ik nu ook al handmatig moet doen omdat die sterretjes niet te vertrouwen zijn.

Mijn handmatige filtering op een rijtje .. om toch nog chocola van de pricewatch te kunnen maken (en je dat is een very much intended pun !)

Alles onder de 4 sterren valt sterren valt sowieso af, rationale: alles wat normale service heeft krijgt 4 of 5 sterren toe bedeeld, je moet het heel bont maken wil je 1 of 2 sterren krijgen (niet uitleveren, failliet zijn etc), kortom een gewoon goede webshop die normaal z'n werk doet heeft geen gemiddelde van 3 .. maar zit daar zeker boven.

Dan ben ik er nog niet .. want dat kan ook op basis van een hoop eendagsvliegen zijn, dus van wat er nu overblijft wordt het de goedkoopste kiezen .. en dan een voor een de reviews van de eerste pagina doorvlooien en kijken wat het gehalte eendagsvliegen is. Ik ben namelijk meer geinteresseerd in de mening van community leden (waaronder ik de eendagsvliegen zonder posts dus duidelijk niet schaar).

Kortom door dat actieve beleid van tweakers om eendagsvliegen aan te trekken om het aantal reviews te verhogen .. is de pricewatch voor mij en mijn criteria een stuk minder bruikbaar geworden. Dit is te verbeteren om mij filteropties te bieden die dit automagisch voor mij doen. Mooi is dat je dan ook gelijk kunt zien door met of zonder eendagsvliegen te kijken .. in welke mate dat de shopscore heeft beinvloed .. wat voor mij dan eigenlijk nog weer een soort meta-waardering in zichzelf is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het lijkt mij een slecht idee om op karma te sorteren. Het lijkt mij wel een goed idee om de hoeveelheid karma (Eventueel in visuele vorm met lampjes,tweakerslogo's etc) naast de reviewer te zetten. Zo kan een persoon zelf bedenken hoeveel waarde hij aan een review wilt hechten.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1