Beste mensen,
Ik woon sinds een week in een nieuwe woning ( appartement, bouw 2002) en ik loop tegen een probleem aan waarbij het me niet lukt te achterhalen waar het probleem zich voordoet.
Ik heb een setje JBL AM50 monitors welke sinds de intrek een hoge toon weergeven. De toon lijkt synchroom te lopen met activiteiten die plaats vinden op de pc. Scroll ik door een webpagina dan hoor ik iedere scroll als een soort kraak. Kan het niet echt omschrijven. Start ik een spel op dat wordt het nog veel erger. Ofwel, als de pc aan het werk wordt gezet is dit te horen door de speakers. Geluid komt ook voor wanneer de speakers volledig gemute zijn.
Het probleem komt echter niet voor wanneer ik een koptelefoon gebruik zowel onboard als extern.
Zodra ik de 3,5mm jack kabel uit de pc of usb geluidskaart verwijder is de toon volledig verdwenen.
Ik twijfel of het hier om een aardlus gaat of een hardware probleem (Moederbord / Voeding ?) Alle contactdozen in de woning zijn geaard
Wat heb ik geprobeerd (niets helpt) :
- Alle COAX bekabeling los koppelen
- Speakers aangesloten op een externe USB geluidskaart
- Aarde afplakken stekkerdoos
- Andere contactdoos proberen
- PC kast open gemaakt en gecontroleerd op problemen met bekabeling
- 2 GTX 670 videokaarten verwijderen en beeld over onboard VGA aansturen
- Onboard geluidskaart gebruiken
- Alles dempen ( behalve speakers) in windows mbt onboard geluidskaat
- Onboard geluidskaart volledig uitschakelen in de BIOS
- HDD verwijderen
- BIOS update
Probleem komt niet voor als :
- Speakers aansluiten op laptop
- Speakers aansluiten op laptop inclusief voedingskabel
- Speakers aansluiten op telefoon
Nu sta ik op het punt om een nieuw moederbord en / of voeding aan te schaffen maar twijfel of het echt hier aan ligt. En al zou het kunnen welke van de 2 zou het meest logisch zijn.
PC specs :
Asus P8Z68-V PRO/GEN3
i5 2500K @ stock
Corsair RM750 watt 80 PLUS Gold
2x Asus GTX670-DC2-2GD5 SLI @ stock
8 GB RAM
1x 512 GB Intel SSD
1x 512GB HDD
4x 2 GB DDR3 RAM
Graag wat suggesties / tips.
Alvast dank !
Ik woon sinds een week in een nieuwe woning ( appartement, bouw 2002) en ik loop tegen een probleem aan waarbij het me niet lukt te achterhalen waar het probleem zich voordoet.
Ik heb een setje JBL AM50 monitors welke sinds de intrek een hoge toon weergeven. De toon lijkt synchroom te lopen met activiteiten die plaats vinden op de pc. Scroll ik door een webpagina dan hoor ik iedere scroll als een soort kraak. Kan het niet echt omschrijven. Start ik een spel op dat wordt het nog veel erger. Ofwel, als de pc aan het werk wordt gezet is dit te horen door de speakers. Geluid komt ook voor wanneer de speakers volledig gemute zijn.
Het probleem komt echter niet voor wanneer ik een koptelefoon gebruik zowel onboard als extern.
Zodra ik de 3,5mm jack kabel uit de pc of usb geluidskaart verwijder is de toon volledig verdwenen.
Ik twijfel of het hier om een aardlus gaat of een hardware probleem (Moederbord / Voeding ?) Alle contactdozen in de woning zijn geaard
Wat heb ik geprobeerd (niets helpt) :
- Alle COAX bekabeling los koppelen
- Speakers aangesloten op een externe USB geluidskaart
- Aarde afplakken stekkerdoos
- Andere contactdoos proberen
- PC kast open gemaakt en gecontroleerd op problemen met bekabeling
- 2 GTX 670 videokaarten verwijderen en beeld over onboard VGA aansturen
- Onboard geluidskaart gebruiken
- Alles dempen ( behalve speakers) in windows mbt onboard geluidskaat
- Onboard geluidskaart volledig uitschakelen in de BIOS
- HDD verwijderen
- BIOS update
Probleem komt niet voor als :
- Speakers aansluiten op laptop
- Speakers aansluiten op laptop inclusief voedingskabel
- Speakers aansluiten op telefoon
Nu sta ik op het punt om een nieuw moederbord en / of voeding aan te schaffen maar twijfel of het echt hier aan ligt. En al zou het kunnen welke van de 2 zou het meest logisch zijn.
PC specs :
Asus P8Z68-V PRO/GEN3
i5 2500K @ stock
Corsair RM750 watt 80 PLUS Gold
2x Asus GTX670-DC2-2GD5 SLI @ stock
8 GB RAM
1x 512 GB Intel SSD
1x 512GB HDD
4x 2 GB DDR3 RAM
Graag wat suggesties / tips.
Alvast dank !
[ Voor 9% gewijzigd door Ruffzz op 12-12-2014 21:12 ]