Hoge toon door speakers heen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste mensen,

Ik woon sinds een week in een nieuwe woning ( appartement, bouw 2002) en ik loop tegen een probleem aan waarbij het me niet lukt te achterhalen waar het probleem zich voordoet.

Ik heb een setje JBL AM50 monitors welke sinds de intrek een hoge toon weergeven. De toon lijkt synchroom te lopen met activiteiten die plaats vinden op de pc. Scroll ik door een webpagina dan hoor ik iedere scroll als een soort kraak. Kan het niet echt omschrijven. Start ik een spel op dat wordt het nog veel erger. Ofwel, als de pc aan het werk wordt gezet is dit te horen door de speakers. Geluid komt ook voor wanneer de speakers volledig gemute zijn.

Het probleem komt echter niet voor wanneer ik een koptelefoon gebruik zowel onboard als extern.

Zodra ik de 3,5mm jack kabel uit de pc of usb geluidskaart verwijder is de toon volledig verdwenen.

Ik twijfel of het hier om een aardlus gaat of een hardware probleem (Moederbord / Voeding ?) Alle contactdozen in de woning zijn geaard

Wat heb ik geprobeerd (niets helpt) :

- Alle COAX bekabeling los koppelen
- Speakers aangesloten op een externe USB geluidskaart
- Aarde afplakken stekkerdoos
- Andere contactdoos proberen
- PC kast open gemaakt en gecontroleerd op problemen met bekabeling
- 2 GTX 670 videokaarten verwijderen en beeld over onboard VGA aansturen
- Onboard geluidskaart gebruiken
- Alles dempen ( behalve speakers) in windows mbt onboard geluidskaat
- Onboard geluidskaart volledig uitschakelen in de BIOS
- HDD verwijderen
- BIOS update

Probleem komt niet voor als :

- Speakers aansluiten op laptop
- Speakers aansluiten op laptop inclusief voedingskabel
- Speakers aansluiten op telefoon

Nu sta ik op het punt om een nieuw moederbord en / of voeding aan te schaffen maar twijfel of het echt hier aan ligt. En al zou het kunnen welke van de 2 zou het meest logisch zijn.

PC specs :

Asus P8Z68-V PRO/GEN3
i5 2500K @ stock
Corsair RM750 watt 80 PLUS Gold
2x Asus GTX670-DC2-2GD5 SLI @ stock
8 GB RAM
1x 512 GB Intel SSD
1x 512GB HDD
4x 2 GB DDR3 RAM

Graag wat suggesties / tips.

Alvast dank !

[ Voor 9% gewijzigd door Ruffzz op 12-12-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:25
Zou het dit kunnen zijn? https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc (doorspoelen naar 1:30)

Discogs collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:45

Audione0

Strijdt der titanen

Kun je er een video van maken? Althans een geluidsfragment?

Op mijn werk pc heb ik ook zon soortgelijke bug. Als ik naar beneden scroll op een webpagina lijkt het net of het piepje (heel licht piepje) op de maat van het scrollen gaat. Ik bedoel als ik het weerstandje in de scroll voel lijkt het net dat het piepje op het moment van scrollen een tandje hoger(hz) gaat.

Probeer eens uit te sluiten waar het probleem ligt? Komt het geluid uit te speakers of vanuit de videokaart. Als het het laatste is zou het heel goed kunnen zijn dat je last hebt van coilwine. Dit zou je op kunnen lossen dmv je v-sync in je spel gelijk te zetten op de refresh rate van je beeldscherm.

Als het uit je speakers komt zou je de driver van de geluidskaart kunnen deinstalleren en kijken of het dan weg is. Als dit het geval is is de kant groot dat je geluidskaart een beetje brak is of misschien de driver die wat bugs heeft.

Ff testen dus :)

de beste remedy is indd een nieuwe pc aanschaffen, zo steun je de economie ook een beetje en het scheelt onderzoektijd _O-

[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 13-12-2014 12:25 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Zoals ik al aangaf heb ik al getest zonder GPU. Het is absoluut geen coil whine. Het komt duidelijk uit de speakers. Wanneer ik het volume verhoog is het nog harder.

Ook een driver update heb ik al geprobeerd zonder succes. Lijkt toch hardwarematig te zijn maar de grote vraag is welk stukje hardware :? Ik vermoed het moederbord. Ook de PSU is een kanshebber.

Ik heb er een video van gemaakt. Zorg ervoor dat je het volume een beetje hoog zet.

View My Video

[ Voor 54% gewijzigd door Ruffzz op 13-12-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goochel eens wat met je USB aansluitingen, dwz: sluit je muis en keyboard eens op een andere poort aan. Bij voorkeur eentje waarbij ie niet een IRQ of interne USB hub moet delen met de interne of USB geluidskaart.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

Jag

Had je er met dezelfde spullen in je vorige woning geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:18:
Had je er met dezelfde spullen in je vorige woning geen last van?
In mijn vorige woning nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Ik heb bijna het zelfde met een versterker aangesloten op mijn iMac.
Bij mij komt de toon alleen voor als ik de muis beweeg (maakt niet uit wat voor muis, wireless of bedraad)
Tot op heden niet kunnen achterhalen waar het door komt.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 13-12-2014 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

Jag

Heb je wel het volume in windows helemaal maximaal staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:36
Ik herken het probleem. Mijn oude (ooit van mijn opa geweest) versterkertje die ik gebuik om mijn computergeluid aan te sturen heeft dit probleem ook. In heel lichte mate op mijn speakers, maar vooral heel sterk op mijn veel gevoeligere in-ear plugs. Daardoor hoor ik eigenlijk afhankelijk van de activiteit van (met name) de processor allerlei bijgeluidjes. Ik zelf heb het vermoeden dat het eraan kan liggen dat mijn pc niet in een geaard stopcontact zit. Door het gebrek aan aarde zou er iets met netfilters voedigen e.d. allerlei effecten optreden. (Ik ben geen electroman, dus ik weet er het fijne niet van.)

In verhouding tot je vorige situatie: heb je nu een geaard stopcontact? Hoe was dat in de vorige situatie?

Ik ben er vooral mee bezig geweest toen mijn platenspeler die ook op het zelfde stekkerblok zit een rare 50 Hz toon en andere bijgeluiden gaf. Vanwege het grote versterkingsfactor die nodig is was het probleem daar sterker. Dat heb ik (bijna) opgelost door de aarde van de platenspeler (die niet in de stekker verwerkt zat) met een koperdraadje aan de massa van mijn versterker te verbinden.

-- edit,
Sorry, zie nu pas dat je al nadrukkelijk bezig bent geweest met de aarding. De apparaten zitten waarschijnlijk ook wel op dezelfde groep aangesloten?

[ Voor 6% gewijzigd door Qaatloz op 15-12-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
De apparaten zijn allemaal op dezelfde groep aangesloten.
Het opmerkelijk is wel dat in mijn vorige woning ( die uit begin jaren 70 dateert) de wandcontactdozen ongeaard waren.

Inmiddels heb ik een nieuw moederbord aangeschaft om te kijken of dit het probleem zou kunnen verhelpen, echter dit heeft niets geholpen. Het bordje gaat dus retour.

Zou het dan toch de voeding zijn ? Ik ga kijken of ik een goedkope 2e hands voeding op de kop kan tikken. Maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat dit ook niks positiefs gaat opleveren.

Behoorlijk irritant dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:19
Speel eens met je stekkers, draai ze om en om eens om.

Kijk ook eens naar bijvoorbeeld iets als de centrale afzuiging, koelkast of de pomp van de cv ketel.

Zitten die op dezelfde groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
fvdberg schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:56:
Speel eens met je stekkers, draai ze om en om eens om.

Kijk ook eens naar bijvoorbeeld iets als de centrale afzuiging, koelkast of de pomp van de cv ketel.

Zitten die op dezelfde groep?
Volgens mij niet op dezelfde. Heb al eens geprobeerd om verschillende groepen uit te schakelen.

Ondertussen heb ik nog een aantal dingen geprobeerd.

- Andere voeding
- Getest zonder behuizing.

Geen resultaat echter.

Opmerkelijk is dat het probleem pas ontstaat zodra windows is geladen. Zie video.
En nee... ook windows herinstalleren heeft geen resultaat. Heb ik al geprobeerd namelijk.

https://www.youtube.com/w...nY_KlxIc&feature=youtu.be

[ Voor 8% gewijzigd door Ruffzz op 04-02-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Ik zie dit staan.
"Zodra ik de 3,5mm jack kabel uit de pc of usb geluidskaart verwijder is de toon volledig verdwenen."

Heb je die kabeltje tussen PC en luidspreker al vervangen?
Dat zie ik nog nergens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Antwan46 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:40:
Ik zie dit staan.
"Zodra ik de 3,5mm jack kabel uit de pc of usb geluidskaart verwijder is de toon volledig verdwenen."

Heb je die kabeltje tussen PC en luidspreker al vervangen?
Dat zie ik nog nergens staan.
Ja heb met een andere kabel getest (met dikkere isolatie) echter geen succes.

Ik begin de hoop op te geven.

Ik ga morgen nog 1 poging doen met een andere speakerset. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-04 08:47

Liveshort

Certified Crazy Person

Wat je nog zou kunnen proberen is een USB geluidskaart. Je zegt namelijk dat je het geluid niet hoort op het moment dat je de speakers aansluit op een andere geluidsbron. Dat zou op zich ook opgelost moeten zijn door het moederbord te vervangen, maar het is misschien het proberen wel waard.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Liveshort schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:54:
Wat je nog zou kunnen proberen is een USB geluidskaart. Je zegt namelijk dat je het geluid niet hoort op het moment dat je de speakers aansluit op een andere geluidsbron. Dat zou op zich ook opgelost moeten zijn door het moederbord te vervangen, maar het is misschien het proberen wel waard.
Als je het topic goed had doorgelezen had je deze comment niet geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Dit is al meerdere malen naar voren gekomen op GoT:

Ik hoor mijn PC werken via mijn Speakers
Earthloop voorkomen, hoe doe je dat?

Je zou een Ground Loop Isolation kunnen proberen (kost een paar euro).
Pagina: 1