Earthloop voorkomen, hoe doe je dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ik heb dus m'n PC en TV op m'n versterker aangesloten, en alles werkt prima. Alleen als ik geluid van m'n PC wil spelen, hoor ik altijd een brom. Ik gebruik een goede kabel, dus daar komt het niet door.
Bij de audio-zaak vertelden ze me dat ik waarschijnlijk een 'earthloop' heb. Om die te onderbreken 'zou ik m'n antenne kabel eruit moeten halen. Dit werkt inderdaad, maar ik heb geen zin om steeds die kabel eruit te halen als ik een MP3'tje wil luisteren. Er schijnen ook apparaatjes te zijn die iets van 300 piek kosten en het probleem ook oplossen.
Is er niet zelf iets te maken? Zijn er meer mensen die hier last van hebben, en wat doe je er dan aan?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 12:53

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

je moet gewoon de ground ergens onderbreken, het makkelijkste is gewoon de afscherming niet contact te laten maken met de plug van die antenne kabel die je er elke keer uithaald, dus alleen de middenader aangesloten te laten en de afscherming mooi nergens contact te laten maken.
Het lijkt te simpel maar als het goed is moet het werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
bedankt, ik ga 't proberen.
Is er nog iemand bekend met de theorie achter dit verschijnsel? Waar komt 't door?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Er zijn wonderlijke apparaatjes op de markt; Ground-Loop-Isolators Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Ze kosten bijna niks en geven een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 12:15

tazzman

a real boardmonkey

en zo'n ding heb ik nou nodig. Denk ik. Als ik namelijk mijn DVD's afspeel via mijn videorecorder op mijn TV dan hoor ik een brom als ik ook de kabel (casema kabel.. ut zou ies nie Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif in mijn videorecorder steek.

Dus eigenlijk zoiets als:

TV <------ VCR <--------- PC + DVD DXR2 kit

waar zou ik zo'n kastje kunnen kopen?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Waarschijnlijk wel te koop bij een audio zaak, en anders bij elektronica-boer op de hoek.

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Laatst online: 06-06 12:53

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

zo'n kastje is wel leuk en aardig maar dat ding gaat "geluid" maken als je de bron uitzet. dat wil dus ook zeggen dat dat ding storing maakt als je geluid afspeeld, meestal zul je het niet horen, maar voor 25piek, wat die dingen ongeveer kosten, zou ik liever gewoon ff de afscherming van de antenne stekker van je stereo ff verwijderen, kost niks en geeft geen eigen "geluid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
Is het niet het gemakkelijkst om op de plaats waar de CAI binnenkomt de aarding los te maken? (voor de splitter van radio en TV) Dus dat het zech maar al vanaf het splitkastje een ongeaard signaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 17:00
metalant:
Als jij zeker weet dat al jouw op de CAI aangesloten apparaten al op de een of andere manier geaard zijn, zou je dan kunnen doen ja. Ik zou de gok echter niet wagen - als er dan eens iets mis gaat heb je een probleem, denk ik :r . Straks gooit een boze mede-kabelaar (als je bij UPC zit ofzo) 220 op de kabel. Dan mag je hopen dat de kast in de straat of je overnamepunt voor kamikaze-piloot speelt want anders heeft jouw apparatuur een probleem, zeker als er geen aarde is om de zooi af te voeren :( Ik weet, het is ver gezocht maar in theorie zou het kunnen :)
Ik heb zelf om mijn ground-loop op te lossen gewoon een simpel filtertje van 70 piek tussen mijn receiver en de CAI aansluiting voor radio gezet (gewoon bij de electronicaboer - v. Essen, in Apeldoorn - gekocht). Ding werkt perfect en van signaalverlies is niets te merken :9

edit:
Hehe, verkeerde smiley aan het einde - stond zo dom :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 10:14
Als je twee condensatoren in de antenneleiding opneemt, ééntje in de signaalader en ééntje in de afscherming (in serie dus) van pakweg 1nF dan is het ook over, het porobleem. Zo heb ik het ook opgelost. Ik heb nu een SBLive-Platinum dus ik heb de PC nu via glasvezel verbonden met de apparatuur en dat heeft geen elektrische koppeling dus ook geen aardlussen. Suc6 ermee.

https://www.hansvaneijsden.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je twee condensatoren in de antenneleiding opneemt, ééntje in de signaalader en ééntje in de afscherming (in serie dus) van pakweg 1nF dan is het ook over, het porobleem[/quote]Kun iemand dit ook uitleggen voor mensen die geen electronica kennis hebben? Of weet iemand een site waar dit uitgelegd staat met schema's e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 01:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Is er nog iemand bekend met de theorie achter dit verschijnsel? Waar komt 't door?[/quote]Jawel. Totaal ononderbouwd en in het geheel niet gehinderd door teveel electrotechnische kennis:). Komt-ie:

het is een Ground-loop, dus er zijn gewoon meerder "aardes" in jou stroomcirkel. In jou geval de de aarde van de antennekabel en waarschijnlijk de aarde van je PC (die meestal geaard aangesloten is). Een aarde zou altijd Nul Volt moeten zijn, maar volgens mij bestaat dat niet (er is altijd sprake van Volt-verschil/spanning, toch?). Tussen de "nullen" kan daardoor een voltageverschil (spanning) van tot wel 50V ontstaan. Aangezien stroom in nederland de typische neiging heeft om op 50Hz te werken zal dat dus resulteren in een zware brom, omdat dat spannings verschil door dat audiodraadje gaat en door je versterker naar je speakers gestuurd wordt, als zijnde geluid :)

Zo, ik hoop da'k goed heb en dat het te bergijpen is :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
Als ik nu dit probleem wil oplossen, kan ik dan ook de coaxkabel een stukje strippen en de mantel van de coaxkabel met een stuk electriciteitsdraad verbinden met de kast van mijn PC?

Of krijg ik dan vuurwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Laatst online: 03-06 16:44
Het probleem doet zich alleen voor als er inderdaad een lus in de draad zit. Als je de mantel van je antennekabel aan de PC vastmaakt, de antenne aan je versterker en je PC ook aan de versterker, dan heb je een prachtige aardlus.

Het verhaal daarboven is inderdaad niet gehinderd door elektrotechnische kennis, maar het klopt wel aardig. Het gaat er dus om dat er geen lus in je bekabeling zit. Dus misschien kan je ook je PC ongeaard laten. (Mijn PC is niet geaard, shame on me.. maar ik heb geen aardlussen. Ik geef toe, er zijn betere manieren. Ik heb gewoon geen aarde op mijn kamer en geen zin om moeilijk te doen met verwarmingsbuizen enzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1781

dit probleem had ik ook.. had geloof ik te maken met aarde-verschil tussen 220 (van pc) en die van de coax kabel... brom is ook weg als je je pc op ongeaarde doos aansluit. Ik heb voor 35 piek zo'n tussenstukje gehaald bij display (eindhoven) officieel heet dat ding surge protector, maar hij breekt dus gewoon de aarde, maar laat 'm wel doorgaan door magnetisch veld of zoiets... ik had er wel wat info over, maar die heb ik niet meer sinds het opgelost is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11169

Volgens mij kan je het beste zorgen voor een galvanische scheiding d.m.v. een scheidingstrafo (een verhouding van 1:1 dus).
Wil je deze tussen je CAI kabel doen dan moet je een hoogfrequent trafo hebben. :) Op deze manier onderbreek je je zogenaamde loop.
Het is overigens niet aan te raden om randaardpunten van apparaten los te koppelen,
dit zou gevaar voor jou en anderen op kunnen leveren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Op 31 oktober 2000 11:50 schreef JvS het volgende: Aangezien stroom in nederland de typische neiging heeft om op 50Hz te werken ....[/quote]LOL.. je legt het mooi uit. ik zie het al helemaal voor me, er is ergens wat stroom en die denkt: hé, het is hier nederland, laat ik maar es op 50 hz gaan stromen... :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Het makkelijkste en wat meestal werkt, is zorgen dat de computer en stereo op dezelfde stopkontact is aangesloten, binnen dezelfde groep. Als je 2 stopkontacten gebruikt die beide in een andere groep zitten, zit er vaak een klein faseverschil in de spanning. En aangezien in NL de huizen zo gebouwd zijn dat als er een stop uitspingt, je ALTIJD nog stroom in een kamer hebt, is de kans groot dat je dus 2 stopkontacten gebruikt die op verschillende groepen zitten.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 08-06 17:00
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 november 2000 11:49 schreef afterburn het volgende:
En aangezien in NL de huizen zo gebouwd zijn dat als er een stop uitspingt, je ALTIJD nog stroom in een kamer hebt, is de kans groot dat je dus 2 stopkontacten gebruikt die op verschillende groepen zitten.[/quote]Is dat zo? Dat ben ik nog nooit ergens tegen gekomen, zeker niet bij mij thuis en ook niet bij anderen die ik ken. Als een groep doorslaat dan ligt bij ons zeker wel de hele kamer eruit :(
Zou ook wat moois zijn, als twee stopcontacten in eenzelfde kamer op een andere groep zaten zeg :(. Hoe wil je dan nog makkelijk kunnen bepalen welke groep je uit moet schakelen als je aan een stopcontact of een lamp moet prutsen?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Lichten aandoen en groepen een voor een uitdoen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Wat dacht je van een Spanningzoeker? Verkrijgbaar bij de gemiddelde ijzerwarenboer voor een gulden of tien.

Doe groep uit, loop naar lichtpunt (gebruik evt. een stoel of keukentrap), druk spanningzoeker tegen bruine draad, observeer het lampje in het apparaat.

imp.

PS. Het werkt ook als schroevendraaier!

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:43

Diamon

The Weird One

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 oktober 2000 18:13 schreef Hans van Eijsden het volgende:
Als je twee condensatoren in de antenneleiding opneemt.[/quote]Dus je moet de CAI kabel van je TV en Radio voorzien van die condensators

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:43

Diamon

The Weird One

Heb dat zooitje tussen de radio gezet, en de Earthloop is verdwenen maar er is nu een duidelijk hoorbare ruis voo rterug gekomen bij het aanzetten van de radio :(

And The Only One

Pagina: 1