Ik hoor mijn PC werken via mijn Speakers

Pagina: 1
Acties:

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:56

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Hallo,

ik zit nogal met een vaag probleem
ik heb dan niet een standaard installatie voor de computer staan maar een pa versterker + eq + mengpaneel.
Zowel als via de speakers als mijn koptelefoon die op het mengpaneel is aangesloten hoor ik allemaal vage geluiden.
Als ik bijvoorbeeld een programma laad ofiets dan hoor ik gewoon geluiden uit de speakers komen, dus het lijkt net alsof ik de hardeschijf hoor maar dan uit mijn speakers xd

Kan dit komen doordat er misschien een paar kabels in de knoop zitten ofso? Er liggen namelijk behoorlijk wat kabels.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
Meestal een slecht afgeschermde (onboard) geluidskaart. Maar je kunt het eerst proberen met een trafo er tussen (ground loop isolator, kost een tientje zoniet goedkoper), dat wil ook nog wel eens helpen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zondag 28 december 2014 @ 00:01:
Meestal een slecht afgeschermde (onboard) geluidskaart. Maar je kunt het eerst proberen met een trafo er tussen (ground loop isolator, kost een tientje zoniet goedkoper), dat wil ook nog wel eens helpen.
Alleen hoe zit het dan met die ampere's ? Ik zit hier met een PA versterker van 600 watt, een EQ en een mengpaneel. Ook zit er nog een 24inch Philips TV aangesloten op de PC. Dus maak het nog uit hoeveel amperes's die ground loop isolator is? :P

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

FCC

Ik zou beginnen met het uitzoeken van je kabels, zoals je zelf al zegt ligt er nogal wat. Zoek dat uit, haal overbodige kabels weg, zorg er voor dat je goede afgeschermde kabels gebruikt. (Is die PA-versterker goed geaard? Die dingen zijn geloof ik nogal gevoelig als het op ingangssignaal aankomt. Maar er zijn hier mensen met veel meer verstand van dit soort zaken dan ik ;))

Waar een wil is, is een stopcontact....

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Gebruik je van die pc gewoon een on-board geluidskaart of heb je een goede usb of pci geluidskaart? Heb je een digitale aansluiting voor het geluid? Als je een goede DAC en eventueel een goede OPAMP erbij aansluit op je pc dan zou je een goede SNR (signaal op ruis verhouding) moeten hebben, dan hoor je geen ruis meer want je hoeft veel minder te versterken. Veel on-board geluidsoplossingen hebben geen goede DAC of OPAMP, hierdoor heb je meestal veer ruis op het niveau waar je signaal zit. Als je dan je signaal versterkt, dan hoor je ook duidelijk je ruis.

Dat je veel ruis hoort wanneer je computer bezig is met het verwerken van data of starten van toepassingen kan komen door een slechte voeding naar je geluidskaart. Veel losse geluidskaarten hebben vaak een aansluiting die je op je voeding kan aansluiten zodat je de vervuilde voedingen van veel PCI-e bussen passeerd.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat je vaak hoort is voedingsruis.
Dat zit niet per definitie in de voeding (ookal maakt die echt wel ruis, switching power supply enzo) maar juist steeds vaker op het moederbord.
Vroeger deed de voeding het werk om een stabiele low-voltage lijn voor de CPU te produceren (3,3 of 5v) maar tegenwoordig zetten voedingen vooral in op hoog vermogen op de 12volt lijnen.
Dat heeft te maken met de komst van efficiente DC-DC convertors die op het moederbord worden geintegreerd. Het is namelijk rendabeler en energie efficienter om zo kort mogelijke low-voltage lijnen naar de vebruiker te hebben (zit procentueel de grootste voltage drop).
Nadeel is dat die dingen ruis produceren en veel dichter bij de soundkaart e.d. zitten. Dat gecombineerd met net wat te zwak bemeten inductoren en condensatoren is steeds vaker de bron van het geluid.

Dit zelfde heb ik met een laptop. Zodra er meer vermogen gevraagd wordt (CPU hard bezig) en alles lekker toasty begint te worden, hoor ik via de speakers het geluid, wat inderdaad klinkt alsof de harddisk aan het knarsen is.
Ik heb voor de lol de CPU eens vast gezet op z'n laagste multiplier (dat kan tegenwoordig door technieken als AMD PowerNow en Intel Speedstep), en nu komt het geluid praktisch nooit meer voor.

Makkelijkste manier om de multiplier zo laag mogelijk te zetten is door in de Energiebeheer settings van Windows de Geavandeerd functie te gebruiken en dan de Maximale Processor State (srry, engelse windows hier) te verlagen naar b.v. 50%.
Je kan de wisseling in snelheid checken met een tool als CPUZ of Speccy.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

Jag

Dat is wel een beetje een paardenmiddel :). Het heeft ook nog wel eens geholpen om de line in op mute te zetten. Vergeet ook niet het volume in windows op max te zetten, dat scheelt ook. En anders misschien een extern gevoede geluidskaart.

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Het gaat om de onboard geluidskaart, maar ik had met mijn vorige pc er ook last van. Mijn R9 290 heeft ook last van Coil Whine, als ik bijvoorbeeld een framerate van boven de 100 heb begin ik rare hoge luiden te horen maar dat kan gelukkig geen kwaad volgens het internet.

Als ik alleen mijn koptelefoon gebruik en de PA versterker + EQ staan uit heb ik het nog steeds. Maar ik zag dat als ik er een ground loop invertor tussen de PC en mengpaneel hang dat het probleem opgelost is?

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
dubbelclick xd

[ Voor 97% gewijzigd door SerSam1 op 28-12-2014 16:02 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou voor een losse geluidskaart of externe (USB) DAC gaan. Het lijkt me weinig met aardlus te maken hebben wat je beschrijft, maar meer slechte voeding op je mobo voor het audio gedeelte/slechte afscherming.

Je kabels uit de knoop halen kan mogelijk ook geen kwaad. Al lijkt me dat je weinig in de knoop kan krijgen van audio uitgang -> koptelefoon.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 28-12-2014 16:25 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Jag schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:46:
Dat is wel een beetje een paardenmiddel :). Het heeft ook nog wel eens geholpen om de line in op mute te zetten. Vergeet ook niet het volume in windows op max te zetten, dat scheelt ook. En anders misschien een extern gevoede geluidskaart.
Is het ook, maar het gaat meer om dat je dan een testmethode hebt ;)
Dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt en kan je mogelijk iets er tegen doen op een manier die geen systeemimpact heeft,

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Ik heb net de kabel uit mijn pc gehaald en dan in mijn mobiel gedaan, alle geluiden zijn dan verdwenen.
dus het is echt de pc, ik kan voor 5 euro een ground loop isolator krijgen dus is dat een goed begin om te proberen of het dan weg is? Ik vind het een beetje onnodig om gelijk een externe geluidskaart te halen maarja het kan altijd nog als het na die isolator nog niet weg is :P

Als ik bijvoorbeeld alle volume's mute in windows hoor ik het nog

[ Voor 8% gewijzigd door SerSam1 op 28-12-2014 17:47 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
SerSam1 schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:37:
[...]

Alleen hoe zit het dan met die ampere's ? Ik zit hier met een PA versterker van 600 watt, een EQ en een mengpaneel. Ook zit er nog een 24inch Philips TV aangesloten op de PC. Dus maak het nog uit hoeveel amperes's die ground loop isolator is? :P
Nee het zit tussen de PC en waar de PC aan hangt (ik neem aan mengpaneel), niet tussen versterker en speakers waar hogere vermogens doorheen gaan.
Het is overigens geen enkele garantie dat het verholpen is, maar ik heb al een paar gevallen meegemaakt dat het wel heeft gewerkt (ook al is het geen aardlus, zelfde klachten bijv. storing bij intensief gebruik van videokaart, etc). Mocht het niks verhelpen dan is het jammer van die 5 euro, al zijn die kabels alsnog handig om te hebben.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:20:
[...]

Nee het zit tussen de PC en waar de PC aan hangt (ik neem aan mengpaneel), niet tussen versterker en speakers waar hogere vermogens doorheen gaan.
Het is overigens geen enkele garantie dat het verholpen is, maar ik heb al een paar gevallen meegemaakt dat het wel heeft gewerkt (ook al is het geen aardlus, zelfde klachten bijv. storing bij intensief gebruik van videokaart, etc). Mocht het niks verhelpen dan is het jammer van die 5 euro, al zijn die kabels alsnog handig om te hebben.
Ik ga het gewoon eerst proberen met zo'n ground loop isolator. :P
Daarna als het nog niet verholpen is kijk ik wel voor een 2dehands extern geluidskaartje op marktplaats. Maar alsnog bedankt voor alle info. :)
Pagina: 1