• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Ik heb zoals de titel al aangeeft een probleempje met DUO en wilde even vragen of iemand hier een soortgelijk probleem heeft gehad en of er enige kans is dat ik een bezwaar zou winnen.

Dit is de situatie:

Ik ben alweer een jaar of 5-6 geleden afgestudeerd en heb nog een studieschuld. Ik heb voor deze studieschuld enkele jaren geleden de draagkrachtregeling aangevraagd en hoefde zodoende vanwege mijn lage inkomen niets terug te betalen.

Niet veel later ben ik een naar het buitenland verhuisd en heb mij in juni 2011 uitgeschreven uit het GBA en daarbij vermeld dat ik naar China ben verhuisd en heb mijn adres aldaar doorgegeven aan de gemeente. Helaas heb ik er niet aan gedacht om ook DUO deze adreswijziging door te geven, eigenlijk mede omdat ik dacht dat zij dit ook uit het GBA konden halen. Verder heb ik wat betreft de draagkrachtregeling ook niks doorgegeven aangezien mijn inkomen in al deze tijd niet veel veranderd is.

Ik kwam ca. een week geleden echter weer eens aan in Nederland en wilde toen wat geld pinnen van mijn bankrekening. Wat mij echter verbaasde was dat er vrijwel geen geld meer op mijn rekening stond. Dat vond ik raar, want ik wist dat ik nog een paar duizend euro op mijn bankrekening had staan als buffer. Aangezien mijn Nederlandse bankpas al een hele tijd kapot was en ik al een paar jaar niet meer in Nederland was geweest, heb ik mijn bankrekening vanuit China eigenlijk nooit gecontroleerd. Thuis bleek bij controle met internetbankieren al snel dat DUO vanaf 1 januari van dit jaar 270 euro p maand heeft afgeschreven.

Daar was ik niet al te blij mee, aangezien ik dacht dat de draagkrachtregeling nog van kracht was. Ik belde dus al snel naar DUO en daar werd mij verteld dat mijn draagkrachtregeling voor dit jaar was afgewezen omdat mijn adres in hun systeem onbetrouwbaar zou zijn. In het GBA zou staan dat ik in het buitenland woon en zodoende was het huidige Nederlandse adres (het adres van mijn ouders) onbetrouwbaar en een juist adres hadden ze niet. Ondanks dat ik vergeten was het adres door te geven dacht ik eigenlijk ook wel dat ze mijn adres uit het GBA konden halen (yea, the assumption def is the mother of all fuckups) en ik vond het ook wel fijn om het adres van mijn ouders aan te houden, omdat internationale post in China regelmatig niet of veel te laat aankomt.

Ik vond het bovendien raar omdat ik in 2012 (ruim half jaar na uitschrijving uit NL) nog brieven heb ontvangen van DUO op het adres van mijn ouders. Daarnaast heb ik ook ooit gemaild met DUO waardoor een emailadres in principe bekend zou moeten zijn bij DUO. Zij zeggen echter aan de telefoon dat het mijn verantwoordelijkheid was om mijn adres door te geven en dat zij geen moeite gaan/hoeven te doen om te proberen contact op te nemen met mij (op mijn oude adres of emailadres). Dat klopt natuurlijk ook wel, maar ik vind dat het sturen van een herinnering voor het wijzigen van het adres er wel af had gekund. Als dit was gebeurd, dan had ik dat uiteraard ook direct gedaan.

Afijn, ik zit nu dus met een bedrag van zo'n 3000 euro dat is afgeschreven en ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet en of ik er nog iets aan kan doen. Hoewel DUO m.i. dus ergens wel gelijk heeft en ik mijn adres niet heb gewijzigd, vind ik wel dat zij in ieder geval nog hadden kunnen proberen mij op de hoogte te stellen (op mijn 'onbetrouwbare adres' of per email) dat ik mijn adresgegevens moest veranderen of dat de draagkrachtregeling voor dit jaar was afgewezen op basis van de adresgegevens. Helaas is dit niet gebeurd en daardoor is mijn buffer nu verdampt en heeft DUO (in mijn ogen) bovendien op een sneaky manier met een technicality geld geind waar zij eigenlijk geen recht op hadden.

Ik vraag me dan ook af of iemand mij kan vertellen of ik een bezwaar kan indien (nouja indienen kan altijd, maar of ik ook daadwerkelijk kans maak) en of deze gang van zaken normaal is? Ik vind het namelijk niet echt normaal, maar wellicht ben ik nog niet bekend met de harde wereld van schulden...

Verder, sorry voor de wall of text :)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Snowdog schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:56:
Ik heb zoals de titel al aangeeft een probleempje met DUO en wilde even vragen of iemand hier een soortgelijk probleem heeft gehad en of er enige kans is dat ik een bezwaar zou winnen.

Dit is de situatie:

Ik ben alweer een jaar of 5-6 geleden afgestudeerd en heb nog een studieschuld.
https://duo.nl/particulie...beginnen-met-aflossen.asp
Valt u onder de oude terugbetalingsregels?

Als u vóór 1 augustus 2009 (mbo) of 1 september 2009 (hbo/universiteit) al studiefinanciering kreeg, valt u onder de oude terugbetalingsregels. We kijken dan niet automatisch naar uw draagkracht. U kunt wel zelf een lager maandbedrag aanvragen.
Hoelang geldig?

De berekening van het verlaagde maandbedrag is één kalenderjaar geldig. Na dat jaar bekijken wij uw inkomen opnieuw. Dit gebeurt automatisch, u hoeft hiervoor niets te doen.
Wijzigingen in uw privésituatie of een sterke daling van uw inkomen moet u wel zelf aan ons doorgeven.
Mogelijk dat het niet vermelden van de verhuizing een issue is geweest.

[ Voor 20% gewijzigd door Viper® op 11-12-2014 17:04 ]

• Snowdog
Viper® schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:03:

[...]

Mogelijk is je daadkracht periode verlopen en had je opnieuw een toetsering of regeling moeten aanvragen
Aan de telefoon hebben ze me verteld dat mijn draagkracht was afgewezen omdat mijn adres als onbetrouwbaar is aangemerkt (omdat ik mijn buitenlandse adres dus niet heb doorgegeven).

Ik ga er dus niet vanuit dat ik een nieuwe toetsing of regeling had moeten aanvragen, ook omdat dit in de voorgaande jaren niet het geval was en het in principe zou moeten doorlopen als er geen grote veranderingen plaatsvinden.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:33

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik geef je niet veel kans: je bent zelf nalatig geweest, zowel in het doorgeven van je adres, als in het aanvragen van een nieuwe draagkrachtmeting. Een draagkrachtmeting moet je jaarlijks aanvragen. Tevens ben je nalatig geweest in het controleren van je bankrekening én het controleren van je post (je ouders hadden dit voor je kunnen openen). Je had welgeteld 4 manieren om deze afschrijvingen te voorkomen, en je hebt ze alle 4 nagelaten.

Ik zou het iig als ik jou was zo snel mogelijk alsnog aanvragen, deze kan soms (voor een heel beperkte tijd) nog met terugwerkende kracht aangevraagd worden, wellicht dat je daar nog een stukje baat bij hebt.

Daarnaast: denk je ooit gebruik te mogen maken van de kwijtscheldingsregel? (15 jaar aflossen) Zo nee: dan is het nu helaas jammer, maar ben je wel netjes en eerder van je schuld af. Zo ja, dan heb je echt baat bij het terughalen van dit geld.

Wat ik raar vind, is dat je ouders je niet geïnformeerd hebben over je post.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Snowdog
Ardana schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:22:
Ik geef je niet veel kans: je bent zelf nalatig geweest, zowel in het doorgeven van je adres, als in het aanvragen van een nieuwe draagkrachtmeting. Een draagkrachtmeting moet je jaarlijks aanvragen. Tevens ben je nalatig geweest in het controleren van je bankrekening én het controleren van je post (je ouders hadden dit voor je kunnen openen). Je had welgeteld 4 manieren om deze afschrijvingen te voorkomen, en je hebt ze alle 4 nagelaten.

Ik zou het iig als ik jou was zo snel mogelijk alsnog aanvragen, deze kan soms (voor een heel beperkte tijd) nog met terugwerkende kracht aangevraagd worden, wellicht dat je daar nog een stukje baat bij hebt.

Daarnaast: denk je ooit gebruik te mogen maken van de kwijtscheldingsregel? (15 jaar aflossen) Zo nee: dan is het nu helaas jammer, maar ben je wel netjes en eerder van je schuld af. Zo ja, dan heb je echt baat bij het terughalen van dit geld.

Wat ik raar vind, is dat je ouders je niet geïnformeerd hebben over je post.
Ok dit klopt dus niet helemaal.

1. Voor zover ik weet (en er met mij gecorrespondeerd is) hoef je een draagkrachtregeling niet elk jaar opnieuw aan te vragen. Het inkomen wordt automatisch opgevraagd door DUO en je bent zelf verantwoordelijk om door te geven of er drastische veranderingen zijn opgetreden. Als dit niet het geval is, dan wordt het automatisch verlengd. Ook aan de telefoon zeiden ze dat het 'verzoek' er wel was, maar dat het is afgekeurd vanwege het adres.

2. Mijn ouders hebben na 2012 geen post meer ontvangen. DUO heeft dus simpelweg daarna nooit meer wat gestuurd en op geen enkele manier laten weten dat dit adres niet langer betrouwbaar zou zijn. Aangezien ik in 2013 ook niks hoefde te betalen (en het dat jaar nog wel heb gecontroleerd aangezien mijn bankpas/random reader het toen nog deed) nam ik aan dat 2014 ook geen problemen zou opleveren.

3. Ik had inderdaad wellicht mijn afschrijvingen moeten controleren, maar helaas verstuurd de Rabobank geen passen/afschriften naar het buitenland en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet had verwacht dat er geld zou worden afgeschreven door wie dan ook. Het verkrijgen van een pas in het buitenland is helaas nog niet zo eenvoudig. Dit zou je inderdaad nalatig kunnen noemen. Had achteraf gewoon die bankrekening niet moeten aanhouden, maar dacht zelf dat het misschien nog wel eens van pas kon komen :(.

4. Het adres is wat mij betreft de grootste nalatigheid. Dit had ik waarsch. vrij eenvoudig vanuit China kunnen regelen, maar simpelweg niet gedaan omdat ik hier niet helemaal van op de hoogte was en het belang niet kende.

De vraag is echter of er iets verandert als het 2 nalatigheden zijn ipv 4?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Snowdog schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:42:
1. Voor zover ik weet (en er met mij gecorrespondeerd is) hoef je een draagkrachtregeling niet elk jaar opnieuw aan te vragen. Het inkomen wordt automatisch opgevraagd door DUO en je bent zelf verantwoordelijk om door te geven of er drastische veranderingen zijn opgetreden. Als dit niet het geval is, dan wordt het automatisch verlengd. Ook aan de telefoon zeiden ze dat het 'verzoek' er wel was, maar dat het is afgekeurd vanwege het adres.
Bron: DUO
Hoelang geldig?

De berekening van het verlaagde maandbedrag is één kalenderjaar geldig. Na dat jaar bekijken wij uw inkomen opnieuw. Dit gebeurt automatisch, u hoeft hiervoor niets te doen.
Wijzigingen in uw privésituatie of een sterke daling van uw inkomen moet u wel zelf aan ons doorgeven.
Oftewel, je hebt nagelaten een wijziging door te geven.
2. Mijn ouders hebben na 2012 geen post meer ontvangen. DUO heeft dus simpelweg daarna nooit meer wat gestuurd en op geen enkele manier laten weten dat dit adres niet langer betrouwbaar zou zijn.
Dit is wel slordig en m.i. de enige reden om bezwaar in te dienen. Als het GBA iemand in onderzoek neemt, worden er ook brieven naar het laatst bekende adres gestuurd.
3. Ik had inderdaad wellicht mijn afschrijvingen moeten controleren, maar helaas verstuurd de Rabobank geen passen/afschriften naar het buitenland en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet had verwacht dat er geld zou worden afgeschreven door wie dan ook. Het verkrijgen van een pas in het buitenland is helaas nog niet zo eenvoudig. Dit zou je inderdaad nalatig kunnen noemen. Had achteraf gewoon die bankrekening niet moeten aanhouden, maar dacht zelf dat het misschien nog wel eens van pas kon komen :(.
Weer, dit had je via je ouders kunnen doen. Je wil een rekening in Nederland, dan kun je afschriften (en bankpassen) naar een adres in Nederland kunnen laten sturen.
De vraag is echter of er iets verandert als het 2 nalatigheden zijn ipv 4?
Het zijn 2 nalatigheden van jou, vs. 1 nalatigheid van de DUO.
* Doorgeven adreswijziging aan DUO
* Controle bankafschriften
vs.
* Berichten dubieus adres

Je zou het kunnen proberen op het laatste, maar aangezien het laatste direct voortkomt uit jouw fout, geef ik je weinig kans.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:32
Ardana schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:55:
[...]

Bron: DUO

[...]

Oftewel, je hebt nagelaten een wijziging door te geven.

[...]

Dit is wel slordig en m.i. de enige reden om bezwaar in te dienen. Als het GBA iemand in onderzoek neemt, worden er ook brieven naar het laatst bekende adres gestuurd.

[...]

Weer, dit had je via je ouders kunnen doen. Je wil een rekening in Nederland, dan kun je afschriften (en bankpassen) naar een adres in Nederland kunnen laten sturen.

[...]

Het zijn 2 nalatigheden van jou, vs. 1 nalatigheid van de DUO.
* Doorgeven adreswijziging aan DUO
* Controle bankafschriften
vs.
* Berichten dubieus adres

Je zou het kunnen proberen op het laatste, maar aangezien het laatste direct voortkomt uit jouw fout, geef ik je weinig kans.
De privesituatie die genoemd wordt, zeker met daarna de regel over een gedaald inkomen, gaat wat mij betreft niet over een adres doorgeven, maar over het feit of je samenwoont. Bij samenwonen moet je namelijk kiezen of je het inkomen van je partner meeneemt (als je het niet doet, dan neemt de terugbetaalperiode elke maand met 1 maand toe).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snowdog schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:42:
maar helaas verstuurd de Rabobank geen passen/afschriften naar het buitenland
Huh? Het zal niet gratis gebeuren, maar ING en ABN/AMRO sturen/stuurden mij gewoon afschriften op mijn Britse adres. Betaal ik een klein bedrag per kwartaal voor.
4. Het adres is wat mij betreft de grootste nalatigheid. Dit had ik waarsch. vrij eenvoudig vanuit China kunnen regelen, maar simpelweg niet gedaan omdat ik hier niet helemaal van op de hoogte was en het belang niet kende.
Het niet kennen van de regels wordt in het algemeen niet als excuus gezien, bij verhuizing moet je je verdiepen in de gevolgen ervan. Lullig maar het is niet anders.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Snowdog
Nou maar even als samenvatting op iedereen:

Allereerst bedankt voor de feedback!

Wat betreft de bankpas, die sturen ze niet per post op. Afschriften wellicht wel, standaard kan het niet en het er verder eigenlijk niet naar geinformeerd. Ik gebruik de rekening ook helemaal niet, dus was daar ook niet echt geinteresseerd in. Mijn ouders hadden inderdaad die bankpas wel kunnen doorsturen, hebben ze ook aangeboden, maar ik vond dat verspilde moeite.

Wat betreft prive situatie heeft Celshof waarschijnlijk wel gelijk, maar er staat wel duidelijk op de site van DUO dat je een gewijzigd adres bij verhuizing naar het buitenland moet doorgeven. Of dat er een aantal jaren geleden ook stond, geen idee, waarschijnlijk wel. Of het er nou stond of niet is m.i. niet zo belangrijk tho.

Waar het mij denk ik voornamelijk om gaat denk ik is dat ze zomaar mijn draagkrachtverlaging kunnen afkeuren en geld kunnen afschrijven zonder enige poging te doen om contact te leggen. Dat was namelijk vrij eenvoudig geweest en m.i. is dat toch het eerste wat je doet wanneer er zo'n ingrijpende verandering te wachten staat.

En ja, natuurlijk heb ik zelf fouten gemaakt en is het niet kennen van de regels zeer zeker geen excuus en ben ik soms wat te gemakzuchtig geweest. Ik vind het echter niet meer dan fatsoenelijk om bij een onjuist adres in ieder geval even te proberen om contact op te nemen. Ik zie niet in waarom dat een reden zou moeten zijn tot het niet toekennen van draagkrachtverlaging, zeker wanneer een brief of emailtje genoeg was geweest. Daarom vind ik het dan ook meer een soort van technicality/sneaky methode om toch dat geld terug te krijgen en niet echt iets wat ik van een overheidsinstantie die "fair" zou moeten zijn verwacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Snowdog op 11-12-2014 18:39 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23
Staat alle communicatie van DUO ook niet online in hun portal?

Een onbetrouwbaar adres is natuurlijk een goede reden om een betalingskorting af te wijzen, maar niet om te stoppen met communiceren naar het bekende adres.

Een betalingskorting kunnen krijgen terwijl je langdurig in het buitenland buiten zicht van fiscus en duo is bij voorbaat hopelijk al onderhevig aan de nodige kritische blikken.

Ik herinner me overigens ook vaag dat DUO zich op de GBA baseerde (in NL).

• Snowdog
Rukapul schreef op donderdag 11 december 2014 @ 18:42:
Staat alle communicatie van DUO ook niet online in hun portal?

Een onbetrouwbaar adres is natuurlijk een goede reden om een betalingskorting af te wijzen, maar niet om te stoppen met communiceren naar het bekende adres.

Een betalingskorting kunnen krijgen terwijl je langdurig in het buitenland buiten zicht van fiscus en duo is bij voorbaat hopelijk al onderhevig aan de nodige kritische blikken.

Ik herinner me overigens ook vaag dat DUO zich op de GBA baseerde (in NL).
Ze hebben wel een online portal, maar daar kun je alleen inloggen met DigiD wat je tot voorkort (half 2014 geloof ik?) niet kon krijgen als je in het buitenland woonachtig was. Ik zal er nu ik in Nederland ben een aanvragen, maar goed, dat is voor deze issue dus te laat.

Daarnaast mogen ze uiteraard mijn gegevens opvragen bij de Chinese belastingdienst. Het lijkt mij voor de overheid niet zo'n probleem om mijn inkomensgegevens in het buitenland op te vragen. Ik ben er niet op uit om onrechtmatige korting aan te vragen, maar verdien simpelweg te weinig.

DUO basseert zich verder afaik idd op het GBA, maar goed daar staat volgens het vrouwtje aan de telefoon nu alleen buitenland. Ik heb mijn volledige adres doorggegeven aan de gemeente, maar dat staat er blijkbaar niet in. Dit is uiteraard verder geen excuus voor het niet doorgeven van mijn adres aan DUO.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

offtopic:
het "vrouwtje"? Brrrr...

• Snowdog
Ardana schreef op donderdag 11 december 2014 @ 19:37:
offtopic:
het "vrouwtje"? Brrrr...
hmm? de vrouw aan de telefoon klinkt toch net wat minder lekker? Ik mis 'm effe geloof ik :P

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Snowdog schreef op donderdag 11 december 2014 @ 18:20:
Waar het mij denk ik voornamelijk om gaat denk ik is dat ze zomaar mijn draagkrachtverlaging kunnen afkeuren en geld kunnen afschrijven zonder enige poging te doen om contact te leggen. Dat was namelijk vrij eenvoudig geweest en m.i. is dat toch het eerste wat je doet wanneer er zo'n ingrijpende verandering te wachten staat.
Bij zo'n draagkrachtregeling ligt de bewijslast bij jou als aanvrager. Jij zal met stukken moeten onderbouwen dat je zo'n regeling nodig hebt en aan de eisen voldoet. Dit is hetzelfde bij denk ik zowat alle andere overheidsregelingen. Als je huursubsidie of zorgtoeslag aanvraagt moet jij bewijzen dat je het nodig hebt en in aanmerking komt. Niet omgekeerd.

Voor wat betreft het contactleggen, wat DUO geprobeerd heeft om nog in contact met je te komen is voor iedereen hier denk ik koffiedik kijken.
Daarom vind ik het dan ook meer een soort van technicality/sneaky methode om toch dat geld terug te krijgen en niet echt iets wat ik van een overheidsinstantie die "fair" zou moeten zijn verwacht.
Je denkt toch niet serieus dat toen men bij DUO zag dat jij het land verliet men ging schaterlachen en manieren ging bedenken om je een oor aan te naaien? Dat zo'n draagkrachtregeling maar voor beperkte tijd is lijkt mij niet vreemd, of dat je om de X aantal tijd een verplichting hebt om aan te tonen dat je nog steeds in aanmerking ervoor komt. Jij voldeed niet aan je bewijsplicht, dus vervalt je regeling.
Daarnaast mogen ze uiteraard mijn gegevens opvragen bij de Chinese belastingdienst. Het lijkt mij voor de overheid niet zo'n probleem om mijn inkomensgegevens in het buitenland op te vragen.
Overheden wisselen niet zomaar data uit met elkaar over de landsgrenzen heen. Daar is doorgaans aller eerst een verdrag voor nodig. Ik denk niet zomaar dat de Nederlandse belastingdienst bij de Chinese tegenhanger kan aankloppen voor data.
hmm? de vrouw aan de telefoon klinkt toch net wat minder lekker? Ik mis 'm effe geloof ik :P
Vermoedelijk ervaart Ardana de opmerking als denigrerend?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

offtopic:
Vergelijk het eens met "het mannetje aan de telefoon". Een verkleinwoord gebruiken waar dat niet nodig is, is idd in de meeste gevallen denigrerend en ook zo bedoeld. Wat is er mis met "de medewerker", "de man" of "de vrouw", de "meneer" of "de mevrouw"? Waarom vind jij dat "het vrouwtje" lekkerder klinkt dan "de vrouw"? Want dat is letterlijk wat je schrijft. Klinkt "het mannetje" dan ook lekkerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
CMD-Snake schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:29:
[...]

Bij zo'n draagkrachtregeling ligt de bewijslast bij jou als aanvrager. Jij zal met stukken moeten onderbouwen dat je zo'n regeling nodig hebt en aan de eisen voldoet. Dit is hetzelfde bij denk ik zowat alle andere overheidsregelingen. Als je huursubsidie of zorgtoeslag aanvraagt moet jij bewijzen dat je het nodig hebt en in aanmerking komt. Niet omgekeerd.

Voor wat betreft het contactleggen, wat DUO geprobeerd heeft om nog in contact met je te komen is voor iedereen hier denk ik koffiedik kijken.

[...]

Je denkt toch niet serieus dat toen men bij DUO zag dat jij het land verliet men ging schaterlachen en manieren ging bedenken om je een oor aan te naaien? Dat zo'n draagkrachtregeling maar voor beperkte tijd is lijkt mij niet vreemd, of dat je om de X aantal tijd een verplichting hebt om aan te tonen dat je nog steeds in aanmerking ervoor komt. Jij voldeed niet aan je bewijsplicht, dus vervalt je regeling.

[...]

Overheden wisselen niet zomaar data uit met elkaar over de landsgrenzen heen. Daar is doorgaans aller eerst een verdrag voor nodig. Ik denk niet zomaar dat de Nederlandse belastingdienst bij de Chinese tegenhanger kan aankloppen voor data.

[...]

Vermoedelijk ervaart Ardana de opmerking als denigrerend?
Ik vind het prima dat de bewijslast bij mij lag, maar dat hadden ze wel even kunnen aangeven. Ik had met alle plezier bewijs aangeleverd. Er staat verder ook niks in de reglementen dat je zelf vanuit het buitenland salarisstrookjes moet aanleveren.

Zoals eerder echter ook al gezegd bestaat er een doorlopende draagkrachtverlaging waarbij ik sowieso zelf zou moeten doorgeven als er iets verandert. Dat heb ik niet gedaan, dus ik nam aan dat dat voldoende was. Als DUO meer informatie wilde, dan hadden zij dit (m.i.) aan mij kunnen laten weten. Dit is nooit gebeurd. Ik vind het dan ook raar dat zij als enige probleem het adres aanleveren en daar houdt het mee op.

Wat betreft het "vrouwtje" aan de telefoon. Ik bedoelde hier niks negatiefs mee. Het klonk in mijn ogen iets beter dan de vrouw of de medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Bel ze, leg het uit en vraag naar de mogelijkheden. Laten we eerlijk zijn: je gaat geen rechtzaak tegen ze starten...
Dus je bent overgeleverd aan de goede wil van DUO en hun senior medewerkers. Dus probeer zo iemand aan de lijn te krijgen en leg alles uit. Leg uit wat je nu graag zou willen en vraag hoe dat geregeld kan worden.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 14:45
En wellicht een tip voor de volgende keer. Als je een groot bedrag als backup in NL op een bankrekening laat staan, doe dat dan op een spaarrekening en niet een betaalrekening ;) Dan kun je het ook niet meer zomaar kwijt raken.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Het is in Nederland vooralsnog zo geregeld dat je zelf verantwoordelijk bent of jij je rekeningen betaald.

Dat DUO wellicht had kunnen berichten dat de draagkrachtmeting afgekeurd was, daar heb je gelijk in, maar dan nog geld de eerste regel. Verder heb jezelf een aantal dingen verzaakt. Ik verwacht dat dit gewoon een helaas pindakaas verhaal wordt. Voor zover ik weet betaald DUO nooit terug, want uiteindelijk heb jij een lopende schuld bij hun in plaats van andersom. Ik zou in ieder geval zeer snel contact opnemen met DUO zelf om een nieuwe draagkrachtmeting uit te laten voeren, zodat je de komende maanden niet ook nog met extra kosten komt te zitten.

Mijn ervaring met DUO klantenservice is tot nu toe prima. Als je open communiceert is er best veel mogelijk. In het buitenland gaan zitten, oogkleppen op en verwachten dat het allemaal wel goedkomt is daar geen schoolvoorbeeld van natuurlijk.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Meekoh schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:27:
En wellicht een tip voor de volgende keer. Als je een groot bedrag als backup in NL op een bankrekening laat staan, doe dat dan op een spaarrekening en niet een betaalrekening ;) Dan kun je het ook niet meer zomaar kwijt raken.
Dit is geen verstandig advies. Het resultaat is namelijk dat incasso's mislukken, aanmaningen i.v.m. de onduidelijke adresinformatie mogelijk niet aankomen, deurwaarders zich geconfronteerd zien met een GBA-adres in het buitenland met als gevolg bij terugkomst een heleboel gezeur en zeer veel extra kosten, BKR noteringen, incasso's van andere partijen die mogelijk mislukken, etc. etc. En die extra kosten is puur verloren geld terwijl in dit geval het goed is besteed namelijk het aflossen van de schuld.

M.i. heeft topicstarter hier ook nauwelijks een redelijk belang. Het is bijna een vestzak-broekzak constructie omdat zijn schuld is afgenomen. Hooguit dat z'n liquiditeit is afgenomen. Dat laatste kan hij proberen op te lossen door veel energie te steken in een gevecht met DUO of gewoon de handen uit de mouwen te steken en meer geld te gaan verdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 12-12-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 22:19
Je inkomen is te laag om DUO terug te kunnen betalen, maar je hebt had een buffer van enkele duizenden euro's? Ik kan niet echt zeggen dat mijn medeleven daarmee erg groeit. Helemaal niet als je een studieschuld van een halve ton hebt opgebouwd en vervolgens de Nederlandse staat vraagt die schuld kwijt te schelden terwijl je de opgebouwde kennis meeneemt naar China.
Ik vrees dat, zoals een aantal keer is aangehaald, het "niet weten" geen goed argument is, omdat DUO je graag te woord had gestaan, telefonisch of per e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 09:43
Afijn, ik zit nu dus met een bedrag van zo'n 3000 euro dat is afgeschreven en ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet en of ik er nog iets aan kan doen.
Duizenden euro's op een bankrekening maar wel schulden... tijd om af te lossen dus...
Hé? Wat een toeval dat is gebeurt, fijn!

Je studieschuld is verlaagd, dat moet toch een prettig gevoel zijn?

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tjsa, dit is gewoon DUO. Lees de hele site door voordat je iets begint met deze bende, want je voorlichten over regels zullen ze nooit en te nimmer doen. Tenzij ze geld bij je kunnen halen, dan wel. Maar je zult zelf moeten controleren of zij het wel goed doen, want anders zul je moeten betalen, vaak met boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
SpazzII schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:04:
Je inkomen is te laag om DUO terug te kunnen betalen, maar je hebt had een buffer van enkele duizenden euro's? Ik kan niet echt zeggen dat mijn medeleven daarmee erg groeit. Helemaal niet als je een studieschuld van een halve ton hebt opgebouwd en vervolgens de Nederlandse staat vraagt die schuld kwijt te schelden terwijl je de opgebouwde kennis meeneemt naar China.
Ik vrees dat, zoals een aantal keer is aangehaald, het "niet weten" geen goed argument is, omdat DUO je graag te woord had gestaan, telefonisch of per e-mail.
Dat ja. Ik snap het probleem dan ook niet echt. Je hebt je studieschuld toch verkleind? Het is niet dat ze je iets in rekening brachten waar je geen gebruik van maakt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 14:45
Rukapul schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:04:
[...]

Dit is geen verstandig advies. Het resultaat is namelijk dat incasso's mislukken, aanmaningen i.v.m. de onduidelijke adresinformatie mogelijk niet aankomen, deurwaarders zich geconfronteerd zien met een GBA-adres in het buitenland met als gevolg bij terugkomst een heleboel gezeur en zeer veel extra kosten, BKR noteringen, incasso's van andere partijen die mogelijk mislukken, etc. etc. En die extra kosten is puur verloren geld terwijl in dit geval het goed is besteed namelijk het aflossen van de schuld.

M.i. heeft topicstarter hier ook nauwelijks een redelijk belang. Het is bijna een vestzak-broekzak constructie omdat zijn schuld is afgenomen. Hooguit dat z'n liquiditeit is afgenomen. Dat laatste kan hij proberen op te lossen door veel energie te steken in een gevecht met DUO of gewoon de handen uit de mouwen te steken en meer geld te gaan verdienen.
Mee eens, maar dan zou ik nog steeds geen "duizenden euro's" er achterlaten. Maar een beperkte hoeveelheid en het gewoon in de gaten houden en wanneer nodig van spaar naar betaalrekening verkassen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Ik betwijfel of de draagkrachtmeting wel toepasbaar is als je emigreert. Je buitenlandse inkomen is immers oncontroleerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-07 09:41

Koppensneller

winterrrrrr

Ikke_Niels schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:08:
[...]

Duizenden euro's op een bankrekening maar wel schulden... tijd om af te lossen dus...

Dat heb ik ook. Een forse studieschuld, maar een gelijkwaardig bedrag in de hand. Ik betaal zo weinig mogelijk af zolang ik over mijn vermogen 4x zoveel rendement haal als ik aan rente over de lening moet betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ardana schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:22:
Een draagkrachtmeting moet je jaarlijks aanvragen.
Weet je het zeker? Ik studeerde in 2002 voor het eerst en val dus onder de oude regels. Ik heb in 2012 een draagkrachtmeting aangevraagd. Ik kreeg daar netjes voor 2013, 2014 en 2015 een nieuwe berekening van. Bij mijn weten wordt die meting, als je hem eenmaal aangevraagd hebt, elk jaar automatisch opnieuw uitgevoerd op basis van het bij de Belastingdienst doorgegeven inkomen.
[...]

Met een rente die zo laag is als die op je studieschuld is het helemaal niet aantrekkelijk om snel zo veel mogelijk terug te betalen. Bovendien: als je 15 (17?) jaar lang alles terugbetaalt dat zij volgens die draagkrachtmeting terug kán betalen dan mag je het restantbedrag (als dat er nog is) houden. In elk geval in de oude regeling, ik weet niet hoe dat gaat met de nieuwe regeling.

[ Voor 39% gewijzigd door NMe op 12-12-2014 11:17 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Een draagkrachtmeting verlengen ze inderdaad elk jaar aangezien ze naar het fiscaal loon kijken van 2 jaar terug, wat dus al bekend moet zijn bij de belastingdienst. Echter als je een inkomensdaling van meer dan 15% hebt, dan kun je het jaar verleggen. Maar zelfs dat is 1x aanvragen en dan loopt het vanzelf door (mits terecht natuurlijk)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Ik heb zo'n vermoeden dat emigratie een goede reden kan zijn om de automatische verlenging te stoppen. De automatische koppeling aan de inkomensgegevens is immers kwijt. TS moet die vraag bij DUO neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Voor de mensen die stellen dat ik het bedrag maar moet terugbetalen omdat ik een buffer had, volgens DUO's eigen regels telt dat vermogen niet mee en heeft dat geen relevantie voor de draagkracht. Dat jullie onderbuikgevoel zegt dat dit terecht is kan ik me voorstellen, maar dat is het volgens de regels niet.

Ik heb in ieder geval dit keer maar per mail contact opgenomen met DUO met de mededeling dat ik een bezwaar wil indienen en hoe ik de draagkrachtregeling weer kan activeren. Ik heb na het telefoongesprek wat ik al heb verwacht echter weinig vertrouwen in het bezwaar aangezien de telefoniste aangaf dat het doorgeven van het adres mijn eigen verantwoordelijkheid is (waar ik het mee eens ben). Het gaat er in mijn ogen alleen om dat zij ook fout hebben gehandeld door mij niet op de hoogte te stellen dat mijn adres niet meer betrouwbaar zou zijn, de communicatie te staken (met laatst bekende adres) en geen enkele moeite hebben gedaan mij op de hoogte te stellen, ook na de ingrijpende verandering van het weigeren van de draagkrachtregeling.

Als wonen in het buitenland het probleem zou zijn, dan zou de regeling eerder ook al stopgezet moeten zijn , dus dat is denk ik niet het geval. Ik kan daar ook geen informatie over terugvinden op hun website.

Dat ik minder schuld heb is inderdaad mooi, maar als ik nu een keer terug zou moeten keren naar Nederland (problemen met familie bv.) of wanneer ik permanent terugkeer naar Nederland heb ik nu dus helemaal vrijwel niks meer en is zelfs het kopen van een ticket lastig. Ook het huren van bv. woonruimte zou bij permanente terugkeer onmogelijk zijn en ik ben in dat geval dus afhankelijk van familie (ouders) die mij zullen moeten opvangen en dat is geen fijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Snowdog, ik wil je graag bedanken voor het feit dat je dit verhaal hebt gedeeld.

Ik heb in het verleden veel te maken gehad met mensen die zijn geëmigreerd, en zich achteraf hebben laten verrassen door een administratieve futiliteit, die, door hun afwezigheid in Nederland, volstrekt uit de hand is gelopen. Bijna zonder uitzondering zijn dit schrijnende verhalen met een goede dosis reality check. Dit verhaal past daar prima binnen.

Laat me voorop stellen dat ik grote bewondering heb voor mensen die emigreren. Nog los van de gevolgen die het heeft voor je sociale positie, en het feit dat het een absolute test van je adaptiviteit is, is het een zeer intensief traject. Waar veel mensen zich focussen op het goed kunnen landen in het buitenland, vergeten er veel hun situatie in Nederland netjes achter te laten.

Om dit soort verrassingen te voorkomen, moet je je beseffen wat je verplichtingen zijn in Nederland, en een plan of vangnet hebben voor iedere situatie. Dat betekent dat je eigenlijk met alle partijen in gesprek moet met welke je een (financiële) relatie houdt in Nederland. Maak afspraken over verzending van post. Als het even kan, neem een postbus, en geef de sleutel aan iemand die je vertrouwd. Vraag je bank wat er mogelijk is wanneer je emigreert. Open, bij voorkeur, ook een rekening bij een andere bank (redundantie). Machtig iemand om in Nederland je rekeningen te kunnen beheren. Bel die mensen die andere financiële producten van je beheren, zoals leningen en verzekeringen.

Persoonlijk gaan dit soort verhalen mij echt aan het hart. Helaas moet ik ook vaststellen dat wanneer het eenmaal zover is gekomen, zoiets bijzonder lastig - zoniet onmogelijk - is om te herstellen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 14:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Och, ik heb ook zo'n akkefietje met DUO gehad. Ik heb 7 jaar in Frankrijk gewoond en wel netjes mijn adreswijzigingen doorgegeven maar ik kreeg geen enkele post van ze. Toen ik na 7 jaar terug kwam in Nederland kwam er opeens wel een brief van ze. Of ik als de wiedeweerga even €4.000 aan achterstallige termijnen kon aftikken.

Uiteindelijk een goede regeling kunnen treffen om die achterstand in te lopen, maar ik was wel flink pissig op ze dat ze al die jaren niets van zich lieten horen terwijl ik wel mijn adres steeds had doorgegeven en dan opeens op de proppen komen met achterstallige termijnen. 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295814

Ik had zelf ook zoiets, maar dan betekende dat voor mij gewoon direct die telefoon inkruipen en overleggen. En dat was inderdaad niet 1 telefoontje. Dat duurt best wel even, en ook wat formuliertjes van de ambtenarij erachter natuurlijk. En uiteindelijk ook nog een keer een bloemetje ontvangen, omdat ik (aan het einde) zo bleek, toch teveel had overgemaakt. En dan krijg je een soort van schrijven dat ze zien dat je je schuld buiten de betaling om aan het aflossen bent (wat gewoon kan), maar dat gaat vol automatisch daar, ook die brieven. En als er eens een persoon naar kijkt, ja, dan zijn die foutjes snel duidelijk.

Je kan wel zeggen dat je er van baalt op Tweakers, maar weet de DUO nu ook dat je in China zat en dat je nu die 270 euro wat moeilijk af tikt?

Gaat er bij mij trouwens niet in dat je zegt dat er helemaal geen huur meer af kan. Van een kale kip kun je niet plukken, en dat weten ze bij de DUO ook wel. Dus geef zo snel mogelijk je inkomsten zoals die nu zijn door aan de DUO/belastingdienst.

Maar dat doe je stiekem denk ik al, want geen huur kunnen betalen betekend stiekem dat je dus huurtoeslag kan krijgen, en dan vast ook wel zorg toeslag :) (zo niet, dan kan je nog een boel winnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anoniem: 295814 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:01:
Ik had zelf ook zoiets, maar dan betekende dat voor mij gewoon direct die telefoon inkruipen en overleggen. En dat was inderdaad niet 1 telefoontje. Dat duurt best wel even, en ook wat formuliertjes van de ambtenarij erachter natuurlijk. En uiteindelijk ook nog een keer een bloemetje ontvangen, omdat ik (aan het einde) zo bleek, toch teveel had overgemaakt. En dan krijg je een soort van schrijven dat ze zien dat je je schuld buiten de betaling om aan het aflossen bent (wat gewoon kan), maar dat gaat vol automatisch daar, ook die brieven. En als er eens een persoon naar kijkt, ja, dan zijn die foutjes snel duidelijk.

Je kan wel zeggen dat je er van baalt op Tweakers, maar weet de DUO nu ook dat je in China zat en dat je nu die 270 euro wat moeilijk af tikt?

Gaat er bij mij trouwens niet in dat je zegt dat er helemaal geen huur meer af kan. Van een kale kip kun je niet plukken, en dat weten ze bij de DUO ook wel. Dus geef zo snel mogelijk je inkomsten zoals die nu zijn door aan de DUO/belastingdienst.

Maar dat doe je stiekem denk ik al, want geen huur kunnen betalen betekend stiekem dat je dus huurtoeslag kan krijgen, en dan vast ook wel zorg toeslag :) (zo niet, dan kan je nog een boel winnen)
Uiteraard heb ik dit ook bij DUO gemeld, maar de telefoniste was niet echt behulpzaam.
Ze stelde in het eerste gesprek dat ik mijn nieuwe adres moest doorgeven via vragen@duo.nl en wist verder niet veel te melden. Ze zou me drie dagen later terugbellen.

Ze heeft mij 3 dagen later teruggebeld met de melding dat ik het hele probleem maar moest doorsturen naar vragen@duo.nl. Dat heb ik inmiddels gedaan, maar ik was toch lichtelijk teleurgesteld omdat ze dus in die 3 dagen niks heeft gedaan en ze het telefoontje binnen 30 seconden wilde beeindigen. Ik heb toen nog even vermeld dat ik het niet netjes vond dat ze zonder contact zomaar zijn gaan afschrijven. Ik heb daar uiteraard ook bijgezegd dat ikdat haar persoonlijk niet kwalijk nam, zij kan daar immers ook niks aan doen. Daarop reageerde zij dat het mijn eigen fout was en dat die schuld toch afbetaald moest worden. Ik vond dat ietwat simpel beredeneerd, maar aangezien we er met zijn tweeen toch niet uit zouden komen heb ik het gesprek (voor zover dat er was) daar maar beeindigd.

Ik heb inmiddels uiteraard een email gestuurd naar vragen@duo.nl met mijn nieuwe adres en de melding dat ik graag bezwaar zou willen aantekenen tegen de gang van zaken. Daarbij ook de vraag gesteld hoe ik dit doe, aangezien je normaal gesproken bij een bezwaar ook de beslissing waartegen je bezwaar maakt moet meesturen. Aangezien zij de beslissing echter niet hebben gecommuniceerd en ik van die beslissing echter nooit post heb ontvangen is dat natuurlijk lastig. Tot slot uiteraard ook gevraagd hoe ik een nieuwe draagkrachtregeling aanvraag.

Momenteel nog geen antwoord ontvangen, maar dat kan tot vijf werkdagen duren.

Verder wat betreft de huur etc, dat is op korte termijn nog even geen groot probleem. Ik hoef in China momenteel geen huur te betalen en kan op mijn huidige adres nog een aantal maanden blijven. Ik was echter van plan om binnenkort terug te keren naar Nederland en dat is nu wel wat lastiger. Naast weinig geld voor een ticket is er ook weinig buffer meer over voor het vinden van een eigen woonruimte in Nederland en ik zie het eigenlijk ook niet echt zitten om lang bij mijn ouders in te wonen. Mede omdat het in die regio ook moeilijker zal zijn werk te vinden (klein dorp in Limburg).

Wat betreft huurtoeslag en zorgtoeslag (of andere toeslagen for that matter), die ontvang ik niet omdat ik niet in Nederland woon en ik heb ook geen 'normale' Nederlandse ziektekostenverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 10:43

DropjesLover

Dit dus ->

SpazzII schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:04:
Nouja, een buffer van €5k in Nederland lijkt me toch ook niet ongewoon? Kan je nog steeds een te laag inkomen hebben voor DUO en met €5k op je rekening krijg je nog steeds gewoon een bijstandsuitkering (daar van is de grens zo'n €6k dacht ik).

Mocht er iets voorvallen dat je onverwacht weer naar Nederland moet komen dan kan je van die €5k iig 2 maanden overleven (en ook niet veel meer, als je ook een woning er van moet zoeken :') ).

Beetje zuur inderdaad dat die buffer die er was nu dus ineens weg blijkt te zijn.

Vrees dat de TS er niks aan kan doen, helaas pindakaas.
Overigens, als je in China voor het zelfde salaris werkt als dat je hier verdient, dan kan je daar toch prima (fors) sparen? Dan is dit niet zo'n groot probleem, pomp je gewoon wat geld van daar naar hier over en ben je er ook.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DropjesLover schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 16:13:
[...]

Ik weet niet, DUO kan daar best wel eens redelijk in zijn. Ik moest eigenlijk 2 jaar geleden beginnen met het terugbetalen van mijn studieschuld. Ik verdiende op dat moment best lekker en woonde nog bij mijn ouders dus dat kon ook best, maar ik heb toch een draagkrachtmeting laten doen. Toen hebben ze bepaald dat ik op het salaris van mijn bijbaantje, twee jaar daarvoor, geen geld hoefde over te maken. Ik had op dat moment al twee termijnen overgemaakt en dat vond ik eigenlijk wel prima zo, maar die kreeg ik gewoon met terugwerkende kracht teruggestort, ongevraagd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 21:53
Gaat je niet lukken, de DUO is minstens net zo'n kromme instelling als het UWV. Ik ben ooit eens vroegtijdig gestopt met school, de gehele opleiding zou nog anderhalf jaar duren, maar na amper een half jaar in het eerste jaar ben ik van school gegaan. DUO is er dan van overtuigd dat de kosten voor het half jaar dat ik niet meer op school zal zitten al gemaakt zijn en ik moest € 700,- ophoesten voor een periode dat ik niet meer op school zou zitten... Ben een goeie maand tot twee maand aan het touwtrekken geweest, maar uiteindelijk simpelweg geen zin meer om daar energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ja, DUO kijkt inderdaad altijd naar je inkomen van 2 jaar ervoor. Wat bij mij een beetje vaag is wat ik nu moet doen, want toen was ik een jaar in Australië backpacken en heb bij terugkomst maar 1 maandsalaris hier verdiend, dus mijn inkomen van dat jaar is nihil.
Mn jokerjaren lopen af in januari, maar ik kan nu niks vinden over hoeveel ik dan terug moet gaan betalen ;(

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
[...]

Nouja, een buffer van €5k in Nederland lijkt me toch ook niet ongewoon? Kan je nog steeds een te laag inkomen hebben voor DUO en met €5k op je rekening krijg je nog steeds gewoon een bijstandsuitkering (daar van is de grens zo'n €6k dacht ik).

Mocht er iets voorvallen dat je onverwacht weer naar Nederland moet komen dan kan je van die €5k iig 2 maanden overleven (en ook niet veel meer, als je ook een woning er van moet zoeken :') ).

Beetje zuur inderdaad dat die buffer die er was nu dus ineens weg blijkt te zijn.

Overigens, als je in China voor het zelfde salaris werkt als dat je hier verdient, dan kan je daar toch prima (fors) sparen? Dan is dit niet zo'n groot probleem, pomp je gewoon wat geld van daar naar hier over en ben je er ook.
Als dat het geval was, dan was het inderdaad geen probleem...
Sparen zit er voor mij niet echt in en veel geld heb ik in China ook niet op de bankrekening...
Hoewel ik wel nog een bitcoin of 2 heb, hopen maar dat die in de toekomst heel veel geld waard worden :P

Anyway, het is niet zo dat ik door deze afschrijving geen leven meer kan hebben of direct in enorme problemen kom, maar lastig is het wel. En ik vind het gewoon niet fatsoenelijk van DUO. Ik vind eigenlijk dat het niet moet kunnen dat ze bij een "onbetrouwbaar adres" zonder contact op te nemen of iets te laten weten zomaar alles kunnen veranderen en geld beginnen af te schrijven.

Anyway, begin mezelf geloof ik een beetje te herhalen dus ik zal het hierbij laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:04

Qwerty-273

Meukposter

CMD-Snake schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:29:
http://www.rijksoverheid....en-dubbele-belasting.html
Think again :) juist met belastingen/inkomens hebben de meeste landen een aardige samenwerking om geen belastinginkomsten te missen aan beide kanten. Ze kunnen dus prima over en weer bij elkaar aankloppen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
Nouja, een buffer van €5k in Nederland lijkt me toch ook niet ongewoon?
Ik maak geen aanspraak op de draagkrachtregeling, maar een buffer opbouwen is mij nog niet gelukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DropjesLover schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 16:32:
Ja, DUO kijkt inderdaad altijd naar je inkomen van 2 jaar ervoor. Wat bij mij een beetje vaag is wat ik nu moet doen, want toen was ik een jaar in Australië backpacken en heb bij terugkomst maar 1 maandsalaris hier verdiend, dus mijn inkomen van dat jaar is nihil.
Mn jokerjaren lopen af in januari, maar ik kan nu niks vinden over hoeveel ik dan terug moet gaan betalen ;(
Als je onder een bepaald bedrag bent gebleven: niks. Als je niet meer dan een maandsalaris hebt verdiend in dat hele jaar dan hoef je als je een draagkrachtmeting aanvraagt waarschijnlijk niks te betalen komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Rukapul schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:04:
[...]

Maar een mislukte incasso resulteert wel in een email van je bank. Dan heb je door dat er iets mis is gegaan, kun je inloggen op internetbankieren om te kijken welk bedrijf probeert te incasseren en daar dan contact mee opnemen.

Op dat moment is er geen enkel probleem omdat bedrijven je sowieso nog eerst een aanmaning moeten sturen met twee weken de tijd om te betalen. Dat lijkt mij genoeg tijd om iets te regelen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
cyberstalker schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 17:29:
[...]

Maar een mislukte incasso resulteert wel in een email van je bank. Dan heb je door dat er iets mis is gegaan, kun je inloggen op internetbankieren om te kijken welk bedrijf probeert te incasseren en daar dan contact mee opnemen.

Op dat moment is er geen enkel probleem omdat bedrijven je sowieso nog eerst een aanmaning moeten sturen met twee weken de tijd om te betalen. Dat lijkt mij genoeg tijd om iets te regelen.
Ik weet niet welke bank jij hebt, maar de mijne mailt me niet afgezien van wat spam af en toe.

En met 'adres onbekend' helpen aanmaningen niets. Reken er ook niet op dat dat argument ergens ter verdediging succesvol ingebracht kan worden.

Mislukte incasso's - zelfs die medeveroorzaakt worden door de incassant - zijn zelfs binnen NL een bron van ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Snowdog schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 16:44:
[...]

Ik vind eigenlijk dat het niet moet kunnen dat ze bij een "onbetrouwbaar adres" zonder contact op te nemen of iets te laten weten zomaar alles kunnen veranderen en geld beginnen af te schrijven.
Hoe verwacht je anders dat ze bij DUO omgaan met mensen die met de noorderzon vertrekken? Ik zou het gek vinden als DUO gaat zitten afwacht en theedrinken, en er van uit gaan dat diegene vast nog wel een keertje terugkomt en dan zeker zo netjes zal zijn om contact op te nemen.
Je noemt het in de TS "geld waar zij eigenlijk geen recht op hadden." maar jij bent degene die een aanzienlijke schuld bij hun open hebt staan. Dat zij je extreem veel ruimte geven om dit terug te betalen maakt het nog niet netjes om dit zomaar te laten lopen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

cyberstalker schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 17:29:
Nadat ik een keer heb ingelogd in duo om elektronische diploma's op te halen. Zag ik dat er in het systeem van duo berichten naar mij waren gestuurd, ik zie daar stomverbaasd een paar aanmaningen over een schuld van de ov kaart(volgens de laatste aanmaning had ik nog een week om te betalen), ik heb daarover geen email of post ontvangen, ik had überhaupt geen bericht gehad dat ik het moest betalen.

Aantal jaren daarvoor had ik trouwens wel aanmaningen gekregen op de post van duo(die ook nog onterecht waren), dus ze kunnen ze wel versturen. Maar dit systeem loopt niet helemaal lekker bij duo.

Bij mij was er trouwens geen poging gedaan om het bedrag af te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
fsfikke schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:25:
[...]

Hoe verwacht je anders dat ze bij DUO omgaan met mensen die met de noorderzon vertrekken? Ik zou het gek vinden als DUO gaat zitten afwacht en theedrinken, en er van uit gaan dat diegene vast nog wel een keertje terugkomt en dan zeker zo netjes zal zijn om contact op te nemen.
Je noemt het in de TS "geld waar zij eigenlijk geen recht op hadden." maar jij bent degene die een aanzienlijke schuld bij hun open hebt staan. Dat zij je extreem veel ruimte geven om dit terug te betalen maakt het nog niet netjes om dit zomaar te laten lopen.
Met de noorderzon vertrokken? Ik heb mijn adres gewoon doorgegeven aan de gemeente en ze hadden mij gewoon op mijn oude adres zonder problemen kunnen bereiken als ze een poging hadden gedaan. Ik had ze met veel plezier mijn buitenlandse adres gegeven als ik van deze wens op de hoogte was geweest.

Daarnaast vind ik het inderdaad een sneaky manier om door een "onbetrouwbaar" adres mijn wens om draagkrachtmeting toe te passen af te keuren zonder mij op de hoogte te stellen omdat het adres "onbetrouwbaar" is. Dat ze andere contactgegevens hebben en ze iig een brief zouden kunnen sturen naar het "onbetrouwbare" adres (dat gewoon betrouwbaar was) komt daarbij niet in ze op.

DUO geeft me inderdaad verder wel veel ruimte en ik maak daar graag gebruik van. Ze 'adverteren' zelf ook met de flexibele afbetalingen, dan kan je (oud)-studenten die daar gebruik van (willen) maken het ook niet kwalijk nemen dat ze dat daadwerkelijk doen.

Wat niet netjes is om zomaar te laten lopen is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Kan je bij duo.nl inloggen? Als ik nu inlog en bij 'post' kijk krijg ik een aantal brieven te zien die ik nooit ontvangen heb en missen er brieven die ik wel heb ontvangen... Lijkt me wel handig om de 'officiële' correspondentie volgens duo te kunnen inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

NMe schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:15:
Weet je het zeker? Ik studeerde in 2002 voor het eerst en val dus onder de oude regels. Ik heb in 2012 een draagkrachtmeting aangevraagd. Ik kreeg daar netjes voor 2013, 2014 en 2015 een nieuwe berekening van. Bij mijn weten wordt die meting, als je hem eenmaal aangevraagd hebt, elk jaar automatisch opnieuw uitgevoerd op basis van het bij de Belastingdienst doorgegeven inkomen.
Je hebt gelijk, ik wist enkel nog van de oude regels. Ergens in de afgelopen jaren is dit kennelijk veranderd, wat op zich een goede zaak is (minder formulieren-druk bij de burger), hoewel het in geval van TS wel een goed iets was geweest.
Met een rente die zo laag is als die op je studieschuld is het helemaal niet aantrekkelijk om snel zo veel mogelijk terug te betalen. Bovendien: als je 15 (17?) jaar lang alles terugbetaalt dat zij volgens die draagkrachtmeting terug kán betalen dan mag je het restantbedrag (als dat er nog is) houden. In elk geval in de oude regeling, ik weet niet hoe dat gaat met de nieuwe regeling.
Enkel als je verwacht je volledige schuld niet in z'n geheel binnen de looptijd af kunt betalen heeft het nut om niet af te lossen. Dan krijg je nl. de maximale kwijtschelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ardana schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 21:46:
[...]

Enkel als je verwacht je volledige schuld niet in z'n geheel binnen de looptijd af kunt betalen heeft het nut om niet af te lossen. Dan krijg je nl. de maximale kwijtschelding.
Met de huidige lage rentes op je studieschuld kan het zeker ook interessant zijn om het geld te investeren of (relatief veilig) te beleggen in plaats van het te gebruiken om extra af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
rty schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 21:45:
Kan je bij duo.nl inloggen? Als ik nu inlog en bij 'post' kijk krijg ik een aantal brieven te zien die ik nooit ontvangen heb en missen er brieven die ik wel heb ontvangen... Lijkt me wel handig om de 'officiële' correspondentie volgens duo te kunnen inzien.
Ik heb nog altijd geen digid, dus kan ook niet inloggen. Ben van plan dit bij mijn terugvlucht op Schiphol te doen aangezien er hier in de buurt geen afhaalbalie zit en dat kan maar bij een paar balies in Nederland. Moet daarvoor wel nog even een afspraak maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
Feit blijft gewoon dat jij primair een schuld bij hun hebt en niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39
SpazzII schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 12:47:
Feit blijft gewoon dat jij primair een schuld bij hun hebt en niet andersom.
Dat is helemaal niet relevant. Ik snap dat alle moraalridders vinden dat je je schuld aan de Nederlandse staat moet terugbetalen, maar uiteindelijk moet je je gewoon aan de regels houden. En in dit geval bieden de regels ruimte om niet terug te betalen onder zekere voorwaarden, en onder die voorwaarden heb je het geld ook gekregen. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je er geen gebruik van maakt.

Wat natuurlijk nog wel de vraag is in hoeverre het verhaal van de TS binnen of buiten die voorwaarden valt, maar "je hebt een schuld, je moet terugbetalen" is wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hielko schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:36:
[...]

Wat natuurlijk nog wel de vraag is in hoeverre het verhaal van de TS binnen of buiten die voorwaarden valt, maar "je hebt een schuld, je moet terugbetalen" is wat kort door de bocht.
Dat klopt ook wel, ik zou ook niet willen zeggen dat hij gewoon zonder te zeuren z'n schulden af moet betalen. Maar gezien het feit dat de TS degene is die een schuld heeft staan vind ik dat van hem een grotere verantwoordelijkheid gevraagd kan worden mbt het afhandelen ervan ipv naar DUO kijken en wat zij allemaal wel niet hadden kunnen doen om het leven van de TS makkelijker te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 13-12-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
Hielko schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:36:
[...]

Dat is helemaal niet relevant. Ik snap dat alle moraalridders vinden dat je je schuld aan de Nederlandse staat moet terugbetalen, maar uiteindelijk moet je je gewoon aan de regels houden. En in dit geval bieden de regels ruimte om niet terug te betalen onder zekere voorwaarden, en onder die voorwaarden heb je het geld ook gekregen. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je er geen gebruik van maakt.

Dus TS hoeft zich niet aan de regels te houden en alleen zijn handje op te houden (Hetgeen tegen mijn ethiek indruist. Dat maakt het voor mij juist relevant, relevantie is niet absoluut), maar de overheid (DUO) is de schurk omdat deze niet klakkeloos schuld blijft kwijtschelden wanneer TS de regels te buiten gaat? DUO krijgt geld van TS, niet andersom. DUO biedt een dienst die TS wenst te ontvangen, niet andersom. Het lijkt me niet meer dan logisch dat DUO de regels dan streng naleeft. TS is degene die de regels overtreedt en vervolgens DUO ervan beschuldigt dat de last van deze overtreding niet bij hem ligt, maar bij DUO. Volgens mij heet dat externaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
Ik zeg niet dat de TS zich niet aan de regels hoeft te houden, ik zeg juist exact het tegenovergestelde! Hij moet zich aan de regels houden, maar ook niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Niet meer dan dat maar ook niet minder dan dat. Hij moet zich aan de regels houden en heeft dat niet gedaan. Nu probeert hij argumenten te verzamelen om het gevolg van zijn eigen fout af te wentelen op de Nederlandse belastingbetaler. Niet heel raar dat niet iedereen in die gedachtegang meegaat. Als hij de tijd die hij hierin steekt had besteed aan het verdienen van wat extra geld om zijn buffer weer aan te vullen, dan was de hele discussie niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ehm, moet het DUO zich niet ook aan de regels houden? Oftewel, als ze iets wijzigen, moet dat toch op de juiste manier gecommuniceerd worden? Zoals al eerder aangedragen, het GBA doet ook actieve controle van adres bij vermoedens van vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anakha schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 15:36:
Niet meer dan dat maar ook niet minder dan dat. Hij moet zich aan de regels houden en heeft dat niet gedaan. Nu probeert hij argumenten te verzamelen om het gevolg van zijn eigen fout af te wentelen op de Nederlandse belastingbetaler. Niet heel raar dat niet iedereen in die gedachtegang meegaat. Als hij de tijd die hij hierin steekt had besteed aan het verdienen van wat extra geld om zijn buffer weer aan te vullen, dan was de hele discussie niet nodig.
Ik heb een foutje gemaakt met het doorgeven van mijn adres, maar dit adres is voor het terugbetalen van die schuld eigenlijk helemaal niet relevant. Daarnaast hadden ze eenvoudig mijn nieuwe adres kunnen verifieren door contact met mij op te nemen op het laatst bekende adres of via mijn emailadres dat bekend was. Ik vind het eigenlijk vrij normaal dat er in zo'n geval contact wordt gelegd om opheldering te vragen en niet zomaar te beginnen met ingrijpende zaken veranderen/afschrijven. De overheid doet zich met DUO bovendien altijd erg fair voor, maar je kan in dit geval mijns inziens niet spreken van een faire gang van zaken.

Je laatste punt geeft wel aan dat je niet erg goed hebt nagedacht over dit geheel. Je mag in het buitenland niet zomaar werken (tegen betaling) zonder werkvisum. Met een werkvisum mag je in China alleen werken voor het bedrijf dat heeft geholpen het werkvisum aan te vragen Al met al kun je dus niet zomaar even extra werk of een bijbaantje zoeken. Ik ben daarnaast maar korte tijd in Nederland, waardoor werken hier geen optie is. Last but not least, ik had ook geen 3000 euro verdiend in het uurtje dat het typen van deze berichtjes heeft gekost, dus ook dit geeft mij enigszins het onderbuikgevoel (wat ik ook wel kan begrijpen, fair vind ik het echter niet :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Nu online
Je bent geen 3000 euro kwijt, je hebt 3000 euro van je schuld wat eerder afgelost dan je graag had gewild. Dat was 3000 euro die je op dit moment niet direct nodig had, maar die je begrijpelijkerwijs graag als buffer had aangehouden. Je moet dus nu een nieuwe buffer aanleggen, maar er is geen reden dat die vandaag al 3000 euro hoeft te zijn. Kortom, aan de slag, zou ik dan denken. Maar als je dan meteen excuses gaat verzinnen waarom dat allemaal niet kan en moeilijk is en jij toch echt vooral een slachtoffer bent van de grote boze buitenwereld, dan zie ik de toekomst wat dat betreft niet zo positief voor je in.

@Ardana: DUO moet zich ook aan de regels houden, maar of ze dat in dit geval wel of niet gedaan hebben, weten we niet. TS heeft geen post gezien, maar dat kan gezien de situatie prima fout zijn gegaan nadat DUO zich netjes aan de regels heeft gehouden. Ouders hebben brief per ongeluk over het hoofd gezien, brief is naar China gestuurd maar onderweg onderschept door de Oeigoeren, etcetera. TS kan wegens het niet hebben van een DigiD niet op de website kijken wat er zoal aan post verstuurd is en waarheen, dus in feite weten we niet of DUO zich al dan niet aan de regels heeft gehouden. Wat we wel zeker weten is dat TS zelf zich niet aan de regels heeft gehouden, en nu desondanks in de slachtofferrol kruipt. Ik zie dan liever de houding 'hoe kan ik zelf constructief helpen om het op te lossen' dan 'hoe kan ik zorgen dat anderen het voor mij gaan oplossen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anakha schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:15:
Je bent geen 3000 euro kwijt, je hebt 3000 euro van je schuld wat eerder afgelost dan je graag had gewild. Dat was 3000 euro die je op dit moment niet direct nodig had, maar die je begrijpelijkerwijs graag als buffer had aangehouden. Je moet dus nu een nieuwe buffer aanleggen, maar er is geen reden dat die vandaag al 3000 euro hoeft te zijn. Kortom, aan de slag, zou ik dan denken. Maar als je dan meteen excuses gaat verzinnen waarom dat allemaal niet kan en moeilijk is en jij toch echt vooral een slachtoffer bent van de grote boze buitenwereld, dan zie ik de toekomst wat dat betreft niet zo positief voor je in.

@Ardana: DUO moet zich ook aan de regels houden, maar of ze dat in dit geval wel of niet gedaan hebben, weten we niet. TS heeft geen post gezien, maar dat kan gezien de situatie prima fout zijn gegaan nadat DUO zich netjes aan de regels heeft gehouden. Ouders hebben brief per ongeluk over het hoofd gezien, brief is naar China gestuurd maar onderweg onderschept door de Oeigoeren, etcetera. TS kan wegens het niet hebben van een DigiD niet op de website kijken wat er zoal aan post verstuurd is en waarheen, dus in feite weten we niet of DUO zich al dan niet aan de regels heeft gehouden. Wat we wel zeker weten is dat TS zelf zich niet aan de regels heeft gehouden, en nu desondanks in de slachtofferrol kruipt. Ik zie dan liever de houding 'hoe kan ik zelf constructief helpen om het op te lossen' dan 'hoe kan ik zorgen dat anderen het voor mij gaan oplossen'.
Volgens mij heb jij een beetje problemen met begrijpend lezen.

Ten eerste: ik neem helemaal geen slachtofferrol aan, ik zeg alleen dat ik het niet fair vind van DUO en vind het niet eerlijk dat zij zomaar dat geld hebben afgeschreven. Ik vraag verder of iemand weet hoe dit juridisch zit en of DUO in haar recht staat. Het verhaal wat betreft het werkvisum is geen excuus maar gewoon de werkelijkheid. Jij zou als man van het 'aan de regeltjes houden' moeten weten dat je niet zomaar zonder geldig werkvisum mag werken. De handjes uit de mouwen is dus nogal moeilijk wanneer dit simpelweg niet is toegestaan.

Ik kan daaraan toevoegen dat ik wel bijvoorbeeld geinformeerd heb naar de mogelijkheden om als zzp-er aan de slag te gaan. Vanuit Nederland is dit echter onmogelijk, omdat ik in het buitenland woon en in het buitenland mijn werkzaamheden verricht. Ik ben verschillende keren naar de KvK geweest, maar het mag gewoon niet volgens de regeltjes die jij zo aanbidt. In China is de enige optie een eigen bedrijf starten, maar daarvoor is 25k euro als startkapitaal benodigd, ook dat het ik niet zomaar liggen. Een goedbetaalde baan vinden is verder vrijwel onmogelijk zonder jarenlange ervaring of veel geluk met contacten en met een Chinese positie is er weinig te verdienen/sparen.

Het bovenstaande zou ik gewoon realistisch noemen en geen slachtofferrol, voor jouw verhaaltje komt het tweede echter beter uit. Het is ook de reden waarom ik van plan ben om binnenkort terug te keren naar NL en juist dan zou die buffer dus goed uitkomen. Redenen zijn eerder genoemd.

Ten tweede zouden mijn ouders een dergelijke brief nooit zijn kwijtgeraakt en is de brief niet naar China verstuurd. Dat adres was immers bij DUO niet bekend en dit had je geweten als je iets meer interesse had getoond en het hele verhaal had gelezen. Iets teveel moeite waarschijnlijk ;) DUO ontkent verder ook niet dat er geen post is gestuurd, uit de reactie van de telefoniste lijkt te blijken dat zij dit normaal vindt omdat het adres 'onbetrouwbaar' zou zijn. Het verhaal van de Oeigoren slaat daarnaast natuurlijk ook nergens op, dus wat dat voor toegevoegde waarde heeft?! Het geeft je niveau iig wel een beetje aan.

Tot slot woon ik al jaren in China en heb me daar altijd weten te redden en constructief naar oplossingen zoeken is dan ook geen probleem. Jij hebt gewoon de simpele redenatie schuld = afbetalen en bij elke fout die je maakt mogen ze je kaalplukken. Ik heb geen zin om hier een ruzie of discussie van te maken, maar ik vind je reacties enigszins simpel. Toch kan ik het wel een beete begrijpen, wie al het nieuws met uitkeringenfraude, studieschulden die niet worden afbetaald en weet ik veel wat leest zal er al snel zo over denken en de fout bij degene met schuld leggen. Ik kan me echter maar moeilijk voorstellen dat iemand dit echt fair vindt, maar misschien ben ik ook wel te soft hierin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Nu online
Dank voor het illustreren van mijn punt en veel succes met je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anakha schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 17:55:
Dank voor het illustreren van mijn punt en veel succes met je probleem.
Geen probleem, jij ook bedankt voor je bijdrage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:35
Ik heb het vermoeden dat de TS naar de kwijtscheld regeling streeft en dat hij daarbij ook graag die 3k in zijn zak had willen houden. Dit is wat ik althans opmaak nav de geleverde informatie uit het topic.

Ben zelf van mening dat je weinig kans maakt, en terecht. Je wist donders goed dat je een substantiële schuld bij DUO had staan, maar bent laks geweest om dit in de gaten te houden een aantal jaar terwijl je in China zat. DUO heeft een paar simpele pogingen gedaan je te contacten, dit had allicht beter gekund, maar is er soort van uitgegaan dat je een geval was dat met de Noorderzon was vertrokken. Ze hadden echter nog wel de mogelijkheid om die 3K, over de tijd van een aantal jaar, van je rekening te trekken en hebben dat vanzelfsprekend gedaan om de schade, die onder andere de belastingbetaler betaald, te beperken. DUO wist ook niet beter, zijn misschien gemakzuchtig te werk gegaan, maar de verantwoordelijkheid heeft altijd bij de TS gelegen en die heeft hem jaren lang bewust of onbewust niet genomen.

Juridisch gezien heb ik geen idee of je een poot hebt om op te staan, vermoed het niet en hoop het ook niet want ik vind de handelswijze van DUO volkomen terecht. (Al had het ze gesierd als ze net een stapje verder waren gegaan om je te contacten, echter niet hun verantwoordelijkheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Snowdog schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 17:07:
[...]

Ik kan daaraan toevoegen dat ik wel bijvoorbeeld geinformeerd heb naar de mogelijkheden om als zzp-er aan de slag te gaan. Vanuit Nederland is dit echter onmogelijk, omdat ik in het buitenland woon en in het buitenland mijn werkzaamheden verricht. Ik ben verschillende keren naar de KvK geweest, maar het mag gewoon niet volgens de regeltjes die jij zo aanbidt. In China is de enige optie een eigen bedrijf starten, maar daarvoor is 25k euro als startkapitaal benodigd, ook dat het ik niet zomaar liggen. Een goedbetaalde baan vinden is verder vrijwel onmogelijk zonder jarenlange ervaring of veel geluk met contacten en met een Chinese positie is er weinig te verdienen/sparen.
Kijk dit zijn voor jou valide verklaringen waarom je niet in staat bent (tot op heden) te beginnen met afbetalen. Maar goed, je hebt gestudeerd en het lijkt me vreemd dat je daarmee niet aan een baan kan komen waarmee je iig in je eigen levensonderhoud kan voorzien. Jij kiest er vervolgens voor om naar China te gaan, met redenen waar niemand iets aan af kan doen. Maar door de situatie waar je voor kiest (daar niet kunnen werken etc.), komt het er dus in feite op neer dat de Nederlandse belastingbetaler, jouw vakantie aan het sponsoren is.

edit:
Zolang je het volledige bedrag terugbetaald is daar natuurlijk geen sprake van. Dan betaal je gewoon je rente en daarmee is het een gewone lening die volgens de voorwaarden voldaan is.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 14-12-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Tuttel schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:20:
Ik heb het vermoeden dat de TS naar de kwijtscheld regeling streeft en dat hij daarbij ook graag die 3k in zijn zak had willen houden. Dit is wat ik althans opmaak nav de geleverde informatie uit het topic.

Ben zelf van mening dat je weinig kans maakt, en terecht. Je wist donders goed dat je een substantiële schuld bij DUO had staan, maar bent laks geweest om dit in de gaten te houden een aantal jaar terwijl je in China zat. DUO heeft een paar simpele pogingen gedaan je te contacten, dit had allicht beter gekund, maar is er soort van uitgegaan dat je een geval was dat met de Noorderzon was vertrokken. Ze hadden echter nog wel de mogelijkheid om die 3K, over de tijd van een aantal jaar, van je rekening te trekken en hebben dat vanzelfsprekend gedaan om de schade, die onder andere de belastingbetaler betaald, te beperken. DUO wist ook niet beter, zijn misschien gemakzuchtig te werk gegaan, maar de verantwoordelijkheid heeft altijd bij de TS gelegen en die heeft hem jaren lang bewust of onbewust niet genomen.

Juridisch gezien heb ik geen idee of je een poot hebt om op te staan, vermoed het niet en hoop het ook niet want ik vind de handelswijze van DUO volkomen terecht. (Al had het ze gesierd als ze net een stapje verder waren gegaan om je te contacten, echter niet hun verantwoordelijkheid)
Ik denk dat je het geheel nog eens beter moet doorlezen als je er serieus op in wilt gaan. Kwijtschelding denk ik nog absoluut niet aan, ik moet geloof ik nog een jaar of 10 (of iets meer) terugbetalen, dus die kans lijkt me erg klein. Daarbij heb ik ook al gezegd dat ik op vrij korte termijn waarschijnlijk terugkeer naar Nederland en in dat geval zal mijn loon uiteraard toestaan dat ik mijn schuld ga terugbetalen.

Meeste andere dingen zijn al eerder aangestipt hier, hoe DUO een paar simpele pogingen heeft gedaan contact op te nemen is mij echter wel een vraagteken. Ze hebben namelijk geen enkele moeite gedaan en een kleine poging zou al voldoende zijn geweest om contact op te nemen. Daarnaast is het geld vanaf januari 2014 afgeschreven, niet daarvoor, dus niet in een aantal jaren.

Ook in deze post proef ik echter een beetje het "jij wil het geld van de belastingbetaler stelen en dus staat DUO in zijn recht no matter what" motto. En zoals eerder aangegeven kan ik daar ook begrip voor hebben, hoewel ik het in dit geval natuurlijk anders zie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Jongens...seriously?

De TS heeft een tijd in China gezeten, daar contacten opgedaan en veel geleerd over andere cultuur en manier van werken etc.
De toegevoegde waarde die dat brengt over de rest van het arbeidsleven valt in het niet met de rente die DUO misloopt als gevolg van vroeg innen van de schuld.

Reacties als "feite op neer dat de Nederlandse belastingbetaler, jouw vakantie aan het sponsoren is" en "om de schade, die onder andere de belastingbetaler betaald" zijn onnodig en ongegrond. Kom eerst eens met de feiten en berekeningen ipv dit onderbuikgevoel te ventileren.

Rekenvoorbeeld van ordeschatting naar de 'impact' op de Nederlandse economie:
Uitgaande van ongeveer 1.5% rente --> Omdat DUO nu die €3000,- heeft afgeschreven ipv in 2015 tot 2018 is de misgelopen rente over dat bedrag (1.02^3 * 3000 - 3000 =) €140.
Dat is wel erg weinig dus laten we om het interessant te houden, zeggen dat DUO dat geld heeft moeten lenen tegen hele hoge rente en dat de Rabobank rente heeft moeten betalen over die €3000,- uit staatskas: €140 * 10 = €1400 (je snapt dat dit nergens op slaat, maar laten we uitgaan van 1000% kosten voor de belastingbetaler).
Aangezien de TS in China is geweest, is hij iets meer waard in het bedrijfsleven (serieus, als je jaar China op je CV zet kun je dat mooi gebruiken). Daardoor krijgt hij bij zijn eerste baan gedurende de eerste paar jaar een verhoging van €50,- bruto per maand. Deze verhoging blijft de rest van zijn arbeidsleven doortellen uiteraard, dus:
30arbeidsjaren, €50 * 42% belasting per maand = €7500 (uitgaande van altijd 42% en geen procentuele jaarlijkse verhoging van die €50).

Dus zelfs in het meest ongunstige geval, levert de 'vakantie' van de TS geen enkele schade aan DUO de staat of de belastingbetaler. 8)7 |:(

manmanman

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
fsfikke schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:41:
[...]

Kijk dit zijn voor jou valide verklaringen waarom je niet in staat bent (tot op heden) te beginnen met afbetalen. Maar goed, je hebt gestudeerd en het lijkt me vreemd dat je daarmee niet aan een baan kan komen waarmee je iig in je eigen levensonderhoud kan voorzien. Jij kiest er vervolgens voor om naar China te gaan, met redenen waar niemand iets aan af kan doen. Maar door de situatie waar je voor kiest (daar niet kunnen werken etc.), komt het er dus in feite op neer dat de Nederlandse belastingbetaler, jouw vakantie aan het sponsoren is.
Ik wil gewoon van de draagkrachtregeling gebruik maken zoals deze door DUO wordt aangeboden. Als ik dan vakantie zou vieren en geen inkomen heb, dan heb ik daar volgens de regels van DUO recht op. Het rare is dat jullie enerzijds vinden dat ik volgens de regels van DUO door het vergeten van het doorgeven van een adreswijziging geen recht heb op de draagkrachtregeling, terwijl de regels die stellen dat ik niet terugbetaal bij het vieren van een vakantie niet gevolgd hoeven te worden. Enigszins tegenstrijdig?

Ik vraag me gewoon af of de regel van het vergeten doorgeven van een adreswijziging inderdaad deze gevolgen kan/mag hebben en of DUO geen enkele moeite hoeft te doen om contact op te nemen. Dit lijkt mij namelijk vreemd en ik vind niet dat het een nette gang van zaken is.

Verder kan ik je vertellen dat ik niet zomaar vakantie aan het vieren ben in China, dus die vlieger gaat ook niet op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Doe maar even niet. Niemand heeft er cijfers bijgehaald voor schade aan de staat/belastingbetaler en je rekensom slaat natuurlijk kant noch wal gezien het volledig is gebaseerd op uit de lucht gegrepen schattingen en verwachtingen van de toekomst van de TS.

Heb er wel overheen gelezen dan dat je wel van plan bent volledig terug te keren naar Nederland en netjes je schuld af te betalen, volledig. (Hoe groot is de schuld als ik vragen mag?)

Verder stip je steeds aan dat DUO blijkbaar dus geen moeite heeft gedaan om achter jouw aan te gaan, maar dit is andersom ook verre van het geval terwijl je wist dat je een schuld bij ze hebt lopen en hier dus jaren niet achteraan gegaan bent. Deze verantwoordelijk ligt bij jou, wat in de voorwaarden is te vinden, dus de consequenties die hier uit voort vloeien zijn ook jouw probleem.

Of de consequentie buiten proportioneel is, dat DUO 3000e heeft afgeschreven? Ik vind van niet. DUO heeft doordat ze niets van je vernomen meer hebben je vermoedelijk op het lijstje gezet "met de noorderzon vertrokken" en daardoor er letterlijk eruit gehaald wat er in zit. Nu blijkt dit gelukkig niet het geval te zijn, maar is het ook niet het probleem van DUO. Ze gaan je niet die 3000e terug geven, de rente opnieuw berekenen over die tijd en deze 3000e in de toekomst weer terug innen, want de schuld blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sibylle schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:58:
Jongens...seriously?

[...]
Dus zelfs in het meest ongunstige geval, levert de 'vakantie' van de TS geen enkele schade aan DUO de staat of de belastingbetaler. 8)7 |:(

manmanman
Niemand klaagt dat DUO rente is misgelopen. Waar het om gaat is de vraag wat DUO te doen heeft als iemand (voor zover zij weten) met de noorderzon is vertrokken. In dit geval lijkt het erop dat ze terug zijn gevallen op de modus incasseren wat er te incasseren valt. Normaalgesproken zou de TS dit natuurlijk opgemerkt hebben en rechtgezet zijn, maar wegens een paar ongelukkige omstandigheden is dat nu niet gebeurt. Had DUO meer moeite kunnen doen? Ja, op het punt van de adreswijziging zeker, maar het lijkt er op dat ze hun simpele protocol gevolgd hebben (adres DUO != adres GBA > error). Maar de TS is ook op een aantal punten nalatig geweest, en zoals ik al eerder zei vind ik dat hem als schuldenaar een grotere verantwoordelijkheid toegeschreven kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 14-12-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
fsfikke schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:21:
[...]

Niemand klaagt dat DUO rente is misgelopen. Waar het om gaat is de vraag wat DUO te doen heeft als iemand (voor zover zij weten) met de noorderzon is vertrokken. In dit geval lijkt het erop dat ze terug zijn gevallen op de modus incasseren wat er te incasseren valt. Normaalgesproken zou de TS dit natuurlijk opgemerkt hebben en rechtgezet zijn, maar wegens een paar ongelukkige omstandigheden is dat nu niet gebeurt. Had DUO meer moeite kunnen doen? Ja, op het punt van de adreswijziging zeker. Maar de TS is ook op een aantal punten nalatig geweest, en zoals ik al eerder zei vind ik dat hem als schuldenaar een grotere verantwoordelijkheid toegeschreven kan worden.
Dit dus. Maar goed, je kunt altijd proberen een bezwaarschrift in te dienen, heb je dit al gedaan inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Nou maar even op alles tegelijk zonder quotes:

Hoe groot de schuld precies is ga ik hier niet uit de doeken doen, maar wel een stukje groter dan 3000 euro, maar het moet denk ik raar lopen als 'ie uiteindelijk niet wordt weggewerkt :P Overigens is het niet zo dat ik terugkeer om de schuld terug te betalen, maar meer omdat ik denk dat ik hier gewoon even wat sneller vooruit kan in mijn carriere. Daarnaast is Nederland ook zeker geen slecht land om te wonen hoewel Nederlanders altijd veel kritiek hebben ;)

Waarom ik niet achter DUO ben aangegaan is vanuit mijn oogpunt simpel, daar was simpelweg geen reden toe voor mij. Voor zover ik wist werd de draagkrachtregeling vanzelf verlengd als er geen ingrijpende veranderingen van mijn kant waren. Als die er wel waren, pas dan moest ik contact opnemen. Dat is de afgelopen jaren altijd goed gegaan en zodoende heb ik er mede door een kapotte bankpas die enigszins lastig te vervangen was geen aandacht aan besteed (ja, dat is achteraf wel dom). Toch vind ik niet dat het controleren van bankafschriften de enige manier had kunnen zijn en vind ik dat DUO iig had moeten proberen contact op te nemen.

Wat betreft niet doorgeven adres en adres DUO != adres GBA, tsjah, als je in Nederland verhuist hoef je het adres ook alleen aan het GBA door te geven. Wie naar het buitenland verhuist moet dit wel weet ik nu,
ik heb het echter alleen aan de gemeente doorgegeven. Geen idee ook wat er precies in het GBA staat, misschien maandag nog even naar de gemeente bellen of mijn gehele adres daar staat of alleen "China" of "buitenland". Echt veel maakt het niet uit, maar als mijn volledige adres er zou staan, dan zou dat het nog iets vreemder maken.

Ze hadden in mijn ogen iig wel een briefje kunnen sturen naar laatst bekende adres met de melding dat dit adres niet langer betrouwbaar is. Dit hele verhaal is ook eerder al terug te vinden. De gevolgen zijn erg groot en dat vanwege een detail dat eigenlijk met de draagkracht niets van doen heeft.

Ik heb volgens mij ook al eerder gemeld dat ik wel heb geinformeerd bij DUO hoe ik het beste bezwaar kan indienen. Aangezien je normaal gesproken bezwaar moet maken tegen een beslissing in correspondentie is dat in dit geval niet mogelijk, aangezien er geen correspondentie is geweest. Ik heb nog geen antwoord gekregen, maar dat bezwaar gaat er wel komen. Of het zin heeft, tsjah, dat is wat anders :P

[ Voor 3% gewijzigd door Snowdog op 14-12-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Tuttel schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:16:
[...]
Doe maar even niet. Niemand heeft er cijfers bijgehaald voor schade aan de staat/belastingbetaler en je rekensom slaat natuurlijk kant noch wal gezien het volledig is gebaseerd op uit de lucht gegrepen schattingen en verwachtingen van de toekomst van de TS.
...
Uiteraard is de berekening fictief, het is slechts ter schatting van de ordegrootte (zoals gezegd), als reactie op wat jouw post. Maar misschien is het makkelijker als je zelf uitlegt uit wat je bedoelt met:
Ze hadden echter nog wel de mogelijkheid om die 3K, over de tijd van een aantal jaar, van je rekening te trekken en hebben dat vanzelfsprekend gedaan om de schade, die onder andere de belastingbetaler betaald, te beperken
fsfikke schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:21:
[...]

Niemand klaagt dat DUO rente is misgelopen. Waar het om gaat is de vraag wat DUO te doen heeft als iemand (voor zover zij weten) met de noorderzon is vertrokken. In dit geval lijkt het erop dat ze terug zijn gevallen op de modus incasseren wat er te incasseren valt. Normaalgesproken zou de TS dit natuurlijk opgemerkt hebben en rechtgezet zijn, maar wegens een paar ongelukkige omstandigheden is dat nu niet gebeurt. Had DUO meer moeite kunnen doen? Ja, op het punt van de adreswijziging zeker, maar het lijkt er op dat ze hun simpele protocol gevolgd hebben (adres DUO != adres GBA > error). Maar de TS is ook op een aantal punten nalatig geweest, en zoals ik al eerder zei vind ik dat hem als schuldenaar een grotere verantwoordelijkheid toegeschreven kan worden.
Uiteraard heeft DUO juist gehandeld en is de TS fout, maar daar ging het niet over toen je zei:
...
Maar door de situatie waar je voor kiest (daar niet kunnen werken etc.), komt het er dus in feite op neer dat de Nederlandse belastingbetaler, jouw vakantie aan het sponsoren is.
...
Niks wijst erop dat de TS vertrokken is met de noorderzon met als plan zijn schuld nooit te betalen. DUO vond dat ook en is de normale terugbetaalprocedure gestart.
Dus al dat geroep over belastingbetaler en DUO schuld zijn loos en voegen niks toe...laat het dan achterwege.

[ Voor 6% gewijzigd door Sibylle op 14-12-2014 15:58 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
@Sibylle, we hebben het hier niet over die paar % van een enkele afbetaler, maar natuurlijk het grote plaatje van iedereen die zijn schuld uiteindelijk niet afbetaald (Onduikers of kwijtschelders). Ik heb hiervoor geen cijfers paraat, maar ik ga er ook geen random nietszeggende berekening tegen aan gooien.

@Snowdog
Aannames, mother of all fuck-ups. Dan misschien een verschil van perceptie tussen ons, maar ik vind een verhuizing naar China voor meer dan een jaar een redelijk ingrijpende verandering in je leven, zeker voor een schuldeiser als DUO. Misschien had DUO een briefje kunnen sturen, maar dat zou een service zijn en geen verantwoordelijkheid, die ligt immers bij jou. Daarom denk ik dat je met je bezwaar alleen kunt inspelen op een stukje goodwill, want ik denk dat je verder geen poot hebt om op te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Tuttel op 14-12-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Tuttel schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:01:
@Sibylle, we hebben het hier niet over die paar % van een enkele afbetaler, maar natuurlijk het grote plaatje van iedereen die zijn schuld uiteindelijk niet afbetaald (Onduikers of kwijtschelders). Ik heb hiervoor geen cijfers paraat, maar ik ga er ook geen random nietszeggende berekening tegen aan gooien.

@Snowdog
Aannames, mother of all fuck-ups. Dan misschien een verschil van perceptie tussen ons, maar ik vind een verhuizing naar China voor meer dan een jaar een redelijk ingrijpende verandering in je leven, zeker voor een schuldeiser als DUO. Misschien had DUO een briefje kunnen sturen, maar dat zou een service zijn en geen verantwoordelijkheid, die ligt immers bij jou. Daarom denk ik dat je met je bezwaar alleen kunt inspelen op een stukje goodwill, want ik denk dat je verder geen poot hebt om op te staan.
De veranderingen in privesituatie hebben afaik vooral betrekking op inkomen en partner/samenwonen (dubbel inkomen).
Of een adreswijziging of verhuizing daar ook onder valt? Ik denk het niet. Doet er niets aan af dat een adreswijziging wel moet worden doorgegeven.

Verder lijkt het mij niet meer dan normaal dat je een schuldenaar van eventuele veranderingen wat betreft een terugbetalingsregeling op de hoogte stelt (of probeert te stellen). Dat ze daar niet heel veel moeite voor hoeven doen vind ik prima, maar een brief naar laatst bekende adres moet kunnen lijkt me, zeker wanneer er nog met dit adres is gecommuniceerd nadat de wijziging in het GBA was doorgevoerd.

Goodwill zal er waarschijnlijk niet zijn, maar het zou mij niet verbazen als zij wel enige moeite moeten doen iemand op de hoogte te stellen, dat lijkt mij zoals eerder gezegd niet meer dan normaal. Ik weet alleen niet hoe dit in hun eigen regels/wet allemaal geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Tuttel schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:01:

@Snowdog
Snap je het idee van ordegrootte back-of-the-enveloppe berekening? :F

Anyway, het gaat in dit topic juist wel over de specifieke situatie van de TS, en als je wilt alle anderen die wachten met afbetalen terwijl ze spaargeld hebben. De berekening gaat nog altijd op: een jaar of wat vertragen heeft geen invloed op 'de belastingbetaler'.
Ontduikers of kwijtschelders zijn een heel ander probleem, en die kosten wel geld...maar hier heeft de TS niks mee te maken.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Laten we hier nu geen bash contest van maken met je :F. Ik ben van mening dat de berekening an sich nergens op slaat (meneer heeft in china gestudeerd dus gooien er 50e p/m bovenop even als voorbeeld?). Je statement daarentegen klopt dat de rente over die tijd minimaal is, maar dat is niet waar de al gegeven reacties op doelen, zoals fsfikke ook al aangeeft, dus wat is je punt?

Het gaat erom dat het begrijpelijk is dat DUO zeer waarschijnlijk wel dacht dat de TS een potentiële ontduiker/kwijtschelder is en daarom deze actie heeft ondernomen. Dat deze actie nu naar omstandigheden vervolgens wat minder vanzelfsprekend is en dat DUO ook wat meer van zich had mogen laten horen is nu de discussie en of DUO ten laste kan worden gelegd dat ook zij nalatig waren, met uiteindelijk als resultaat dat de TS met terugwerkende kracht zijn 3k terug krijgt (of een andere regeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

En wat roep je als er iets onverwachts gebeurt (familie wordt ziek, kritisch apparaat gaat stuk, ik weet niet hoe de ziektekosten in China geregeld zijn, verzin het maar) en TS heeft totaal geen buffer om dat soort dingen op te vangen? Dan zeg je toch ook dat hij het niet handig aangepakt heeft?

Nee hoor, ook met een enorme studieschuld is een buffer aanhouden best verstandig. Want laten we wel wezen, 5000 euro is in de grotemensenwereld nu ook weer geen enorme som geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Laten we on-topic blijven en reageren op de case van de topicstarter.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:00
TS is geëmigreerd naar China en vormt een groter risico voor DUO v.w.b. terug betalen (geloof het of niet maar veel mensen "vluchten" naar het buitenland met torenhoge studieschulden).

TS je verhuist naar China, geeft niets door en verwacht wel dat DUO op je blauwe ogen vertrouwd dat je geen betalingsrisico gaat vormen? :s

Ik denk dat dit lastig voor je gaat worden, zelfs ondanks je goede bedoelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Gadgeteer schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:57:
TS is geëmigreerd naar China en vormt een groter risico voor DUO v.w.b. terug betalen (geloof het of niet maar veel mensen "vluchten" naar het buitenland met torenhoge studieschulden).

TS je verhuist naar China, geeft niets door en verwacht wel dat DUO op je blauwe ogen vertrouwd dat je geen betalingsrisico gaat vormen? :s

Ik denk dat dit lastig voor je gaat worden, zelfs ondanks je goede bedoelingen.
1. Heb adres zoals eerder ook al aangegeven bij uitschrijven NL meteen doorgegeven aan gemeente.

2. Email-adres en laatst bekende adres was bekend bij DUO en contact opnemen was een optie, maar is geen enkele poging tot zoeken contact gedaan.

3. Is het dan fair dat er zonder berichtgeving zomaar is overgegaan tot overschrijven geld?

Ik vind persoonlijk van niet. DUO zegt zelf dat er geen post meer is gestuurd omdat het laatst bekende adres "onbetrouwbaar" zou zijn, maar ze hebben ook mijn emailadres (moet je invullen bij aanvraag tot draagkrachtverlaging) en ze hebben gewoon (m.i.) een technicality gebruikt om gewoon zonder enig contact over te gaan tot afschrijven.

Of dit fair is of niet... tsjah, ik heb natuurlijk een niet helemaal objectieve point of view, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand vindt dat dit fair is. Dit topic wijst echters anders uit, ik denk echter dat het in de meeste gevallen komt door een zeker onderbuikgevoel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snowdog schreef op woensdag 24 december 2014 @ 04:43:
Ik vind persoonlijk van niet. DUO zegt zelf dat er geen post meer is gestuurd omdat het laatst bekende adres "onbetrouwbaar" zou zijn, maar ze hebben ook mijn emailadres (moet je invullen bij aanvraag tot draagkrachtverlaging) en ze hebben gewoon (m.i.) een technicality gebruikt om gewoon zonder enig contact over te gaan tot afschrijven.
Laat ik het zo zeggen: als je met zo'n verhaal over onbetrouwbare adressen en dan dus maar geen post meer sturen bij de rechter komt word je waarschijnlijk vierkant uitgelachen - mits je geen overheidsinstantie bent :P Als bedrijf of particulier kom je daar niet mee weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 24-12-2014 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 20:35
Is het niet zo dat de communicatie van DUO via hun website gaat? Ik krijg volgens mij ook nooit post van DUO, alle berichten staan op hun website onder post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Snowdog schreef op woensdag 24 december 2014 @ 04:43:
[...]

1. Heb adres zoals eerder ook al aangegeven bij uitschrijven NL meteen doorgegeven aan gemeente.

2. Email-adres en laatst bekende adres was bekend bij DUO en contact opnemen was een optie, maar is geen enkele poging tot zoeken contact gedaan.

3. Is het dan fair dat er zonder berichtgeving zomaar is overgegaan tot overschrijven geld?

Of dit fair is of niet... tsjah, ik heb natuurlijk een niet helemaal objectieve point of view, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand vindt dat dit fair is. Dit topic wijst echters anders uit, ik denk echter dat het in de meeste gevallen komt door een zeker onderbuikgevoel :P
Een adres in China... dan ben je een betrouwbare terugbetaler? Je kunt dat adres wel doorgeven maar wat als je niet betaalt? De kosten die ze dan moeten maken om alsnog geld van je te krijgen (en het risico dat dat niet lukt) is zo groot dat ze dat willen voorkomen lijkt mij.

Je moet de situatie uit hun ogen zien.
Wat als jij een vreemde veel geld leent en deze verhuist naar China. Je krijgt door dat zijn bij jou bekende adres onbetrouwbaar is en het enige wat je kan doen is extra geld van zijn rekening afschrijven (hoe lang die machtiging nog blijft werken weet je niet en veel mensen aan wie je geld leende zijn van jouw radar verdwenen in het buitenland)?? Wat zou je doen? Houd er rekening mee dat die vreemde ook vergeten is de wijzigingen in zijn situatie mee te delen....

Je bent voor DUO gewoon een risico!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gadgeteer schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:27:
Je bent voor DUO gewoon een risico!
Leuk en aardig, maar dan schrijven ze het wel in één keer af, in plaats van alsnog in termijnen. Dat lijkt me allemaal dus niet van toepassing en relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:36:
[...]

Leuk en aardig, maar dan schrijven ze het wel in één keer af, in plaats van alsnog in termijnen. Dat lijkt me allemaal dus niet van toepassing en relevant.
In een keer afschrijven zal door bepaalde regeltjes wellicht niet mogen?
Niet relevant kun je niet zeggen zolang de reden van deze situatie nog nergens is vermeld in dit topic.

En zelfs al is het niet de reden, het is wel een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik me afvraag: had DUO nog een machtiging op jouw rekening? Het mag namelijk niet zo zijn dat DUO een opdracht aan de bank geeft en de bank daar netjes gehoor aan geeft zonder een handtekening van jou. Dat is wat ik eerst eens zou uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gadgeteer schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:41:
En zelfs al is het niet de reden, het is wel een feit.
Nee hoor, juist iemand die zijn adres netjes doorgeeft kan toch niet echt een risico genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:09:
[...]

Nee hoor, juist iemand die zijn adres netjes doorgeeft kan toch niet echt een risico genoemd worden.
Nooit de berichten gehoord over mensen die naar het buitenland verhuizen om hun studieschuld te ontlopen? Ik denk als je een beetje Googled dat je precies begrijpt waarom ik het aankaart.

Ik zeg het niet om TS in een kwaad daglicht te zetten maar vermoed gewoon dat dit wel meespeelt voor DUO. Vergeet niet dat iemand die het dossier behandeld binnen DUO, wel moet kunnen verklaren waarom iemand plotseling niet meer terugbetaalt en welke stappen hij heeft ondernomen om het risico zo laag mogelijk te houden.

Voor nu kan ik alleen zeggen dat de situatie van TS best naadje is, maar dat hij er financieel niet minder op is geworden (minder cash maar ook minder schuld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gadgeteer schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:23:
Ik zeg het niet om TS in een kwaad daglicht te zetten maar vermoed gewoon dat dit wel meespeelt voor DUO.
Het is fraaie speculatie, maar volgens mij ook niet meer dan dat :) Hoe dan ook, als dat de beweegredenen zijn mag dat natuurlijk gewoon aangegeven worden, in plaats van juist helemaal maar geen brieven meer te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31
Tsja, balen zo'n situatie. Wat ik me wel even afvraag: heb je andere dingen dan eigenlijk wel echt goed geregeld? Zo mag je officieel ook niet meer een Nederlandse zorgverzekering en normale reisverzekering gebruiken op het moment dat je meer dan 8 maanden per jaar in het buitenland zit, bouw je geen AOW op, etc etc. Uiteraard zijn er weer allerlei uitzonderingen, maar misschien met het oog op nalatigheid goed om eens na te lopen of er nog 'losse eindjes' zijn. Veel van die dingen (zoals verzekering) zijn echt van die dingen die 'wel los lopen' , tot er een keer wel iets ernstigs gebeurt ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31
Een ander puntje, no offense maar even 'advocaat van de duivel' spelende:

Als iemand een of enkele jaren in het buitenland kan vertoeven terwijl er in NL meer dan 3.000 euro op een rekening staat die hij of zij al die tijd uberhaupt niet hoeft te checken / gebruiken, en kennelijk dus nog genoeg andere inkomsten, bankrekeningen, etc heeft) is het dan niet meer dan normaal dat zo'n persoon gewoon zijn studieschuld terugbetaald?

Is misschien flauw om het zo te stellen, en je kan natuurlijk met heel weinig budget ook lang in Azie vertoeven, maar toch, de hele situatie roept wel vragen rond ethiek op.

Desalniettemin: Veel succes met eventuele terugvorderingspogingen, hoop dat je eruit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
Dat TS het raar vindt dat duo tot innen over is gegaan snap ik niet. Je bent verhuisd naar het buitenland waardoor er een vergroot risico is op verkrijgen van een groot uitgeleend bedrag.

Dat ze het niet 1 keer innen staat waarschijnlijk in de regels dat ze het via de gekozen manier moeten doen.

Je bent al een aantal jaar afgestudeerd en nog niets afgelost? Mijn mening is dat daar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valorian schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:02:
Als iemand een of enkele jaren in het buitenland kan vertoeven terwijl er in NL meer dan 3.000 euro op een rekening staat die hij of zij al die tijd uberhaupt niet hoeft te checken / gebruiken, en kennelijk dus nog genoeg andere inkomsten, bankrekeningen, etc heeft) is het dan niet meer dan normaal dat zo'n persoon gewoon zijn studieschuld terugbetaald?
Om een herhaling van zetten te voorkomen verwijs ik je naar mijn post een klein stukje naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:31:
[...]

Het is fraaie speculatie, maar volgens mij ook niet meer dan dat :) Hoe dan ook, als dat de beweegredenen zijn mag dat natuurlijk gewoon aangegeven worden, in plaats van juist helemaal maar geen brieven meer te sturen.
Ik ben een ouwe zeur, weet ik..

Stel dat ze brieven sturen en TS zou geen contact meer hebben met de bewoner(s), dan gingen mensen hier weer moeilijk doen over het in het geding raken van zijn privacy.

Zo is er steeds wel iets van te zeggen en wordt het lastig de schuld alleen bij DUO te leggen. Ik ben wel van mening dat de verantwoordelijkheid om dingen te regelen gewoon bij TS ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Het was het woonadres van zijn ouders, voor zover ik gelezen heb. Net omdat de post in China nogal onbetrouwbaar is en adressen nogal... creatieve invulling hebben.
sypie schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:48:
Wat ik me afvraag: had DUO nog een machtiging op jouw rekening? Het mag namelijk niet zo zijn dat DUO een opdracht aan de bank geeft en de bank daar netjes gehoor aan geeft zonder een handtekening van jou. Dat is wat ik eerst eens zou uitzoeken.
Dat is ook wel een goeie ja!

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

sypie schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:48:
Jawel hoor, automatische incasso's gaat op basis van vertrouwen.

Een bedrijf moet aanragen of ze Automatische Incasso's mogen doen, en die krijgen ze altijd. Zodra ze die hebben kunnen ze vanaf alle rekeningen geld halen. Daar is geen machtiging voor nodig.

Pas wanneer er klachten komen over onrechtmatige afboekingen gaat de bank onderzoeken of er een machtigin is of niet. Bedrijven kunnen daarmee wel hun stuatus kwijtraken om AI's te mogen doen.

Controles zijn er pas achteraf na klachten, en er is geen controle vooraf. Daarom kan je AI's storneren, en de rest niet (loterijen uitgezondert).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
DropjesLover schreef op woensdag 24 december 2014 @ 13:20:
[...]

Het was het woonadres van zijn ouders, voor zover ik gelezen heb. Net omdat de post in China nogal onbetrouwbaar is en adressen nogal... creatieve invulling hebben.

[...]

Dat is ook wel een goeie ja!
Zijn ouders zijn niet verantwoordelijk voor hem, daarnaast zijn er voldoende mensen die geen band met hun ouders hebben, al met al nog altijd geen risico beperkende factor dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gadgeteer schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:29:
Stel dat ze brieven sturen en TS zou geen contact meer hebben met de bewoner(s), dan gingen mensen hier weer moeilijk doen over het in het geding raken van zijn privacy.
Waarom? Die nieuwe bewoners mogen zijn brieven alsnog niet openmaken zonder toestemming :) Ook dan geldt het briefgeheim gewoon.
Zo is er steeds wel iets van te zeggen en wordt het lastig de schuld alleen bij DUO te leggen. Ik ben wel van mening dat de verantwoordelijkheid om dingen te regelen gewoon bij TS ligt.
Dat heeft hij gedaan, hij heeft alle beschikbare en nuttige contactgegevens achtergelaten. Als het DUO dan eenzijdig besluit dat ze geen brieven meer sturen kan je daar echt weinig aan doen.
Pagina: 1 2 Laatste