Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:50
Beste mede-tweakers,

Ik ben inmiddels al weer een half jaar full-time aan het werk en ik zit er nu aan te denken om een sociale huurwoning te nemen.
Natuurlijk komen er dan veel dingen op je af zoals aankomende vaste lasten etc.
Waar zal ik ongeveer aan moeten denken qua kosten?
Wat betalen jullie per maand aan vaste lasten op jullie huur / koop woning?

Ik heb al een beetje rondgezocht op het internet maar hier kun je niet echt goede voorbeelden vinden over wat je ongeveer kwijt zult zijn aan vast lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Dat is van zoveel verschillende factoren afhankelijk dat daar met deze informatie ook weinig zinnigs over is te zeggen. Randstad of Zuid-Limburg? Wil je een rijtjeshuis(je), appartementje of is een studiotje ook voldoende? Vaste lasten hangt volledig af van wat je huurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gas
Elektriciteit
Internet (+tv, bellen evt)
Gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing e.d.)
Water
Waterbelasting

Ik nam altijd €200,- per maand op als stelpost voor al deze zaken bij elkaar. En dat bleek na wat nacalculaties aardig accuraat.

Verder moet je denken aan een inboedel en WA-verzekering, maar dat is 10 euro per maand als je het een beetje handig uitzoekt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat ik wel handig vond was deze: https://www.rabowoonlastencalculator.nl/

In ons geval (mijn vriendin en ik) klopte die behoorlijk. Heb het laatst nog even berekend en we zijn per maand zo'n 1200 euro kwijt voor alles (huur + vaste lasten + auto + boodschappen). Dingen als kleding etc kopen we van eigen budget.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ruwe schatting voor 1 persoon wat ik had in een goedkoop (ietwat ouderwets) huis in een goedkope gemeente, 5 jaar geleden:
  • Elektriciteit: ~80 per maand
  • Water: ~8 per maand
  • Internet abonnement: ~40 per maand
  • GSM abonnement: ~30 per maand
  • Zorgverzekering: ~85 per maand
  • Inboedelverzekering: ~10 per maand
  • Reisverzekering: ~5 per maand
  • Gemeentelijke belastingen: ~30 per maand
Denk ook aan:
  • Verzekering(en) auto/motor of zelfs scooters, fiets, etc.
  • Overige verzekeringen (aansprakelijkheid, rechtsbijstand, overlijdensrisico, etc.)
  • Eten en drinken kon ik met een dagelijks budget van 4,50 Euro aan. Dus zo'n 135 Euro per maand aan kosten.
  • Gemeentelijke belastingen zoals afvalheffingen en dergelijke.
Een spaarpotje voor de nood regelen en in stand houden is erg prettig. Zet maandelijks een vast bedrag opzij voor je "emergency"-rekening en blijf daar vanaf tot je het écht nodig hebt. Ik maakte in die tijd 50 Euro per maand over naar een "shit happens"-rekening. Daarnaast nog 100 per maand voor een gewone rekening voor leuke dingen :)

Je kan veel besparen op je kosten door een hoger eigen risico te nemen op je zorgverzekering. Maar ik zie hoe dat uitpakt bij een vriend van me: Die had iets van 750 Euro eigen risico en was dat gehele bedrag dus ook kwijt aan onverwachte medische zorg. En hij ging er per maand maar iets van 20 Euro op vooruit. Uitgaande van een minimaal eigen risico van 375 Euro kost je dat dus 18 maanden om terug te verdienen.

Niet de moeite waard, denk ik. Een tandarts die denkt dat jij een wortelkanaalbehandeling nodig hebt gaat al snel betekenen dat jij moet betalen; zeker omdat de tandartsdekking bij de goedkopere zorgverzekeringen maar een lager percentage vergoeden.

Bespaar op elektriciteit en eten & drinken. Computers kunnen uit. Televisies ook. Een aardappel bij een boerderij is misschien een stukje fietsen, maar kost erg weinig vergeleken met die dingen bij de AH. De groente daar is ook lekkerder en goedkoper. En een internetverbinding waar je 10 Mb/s. haalt is misschien leuk, maar met 5 Mb/s. kan je ook alles aan. Da's een verschil van 60 Euro per maand (glasvezel) of 30 per maand (kabel).
Wat betalen jullie per maand aan vaste lasten op jullie huur / koop woning?
Oosten van het land: 550 per maand.
Amsterdam: 1500 Per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 15:26
Blue-eagle schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:25:
Een aardappel bij een boerderij is misschien een stukje fietsen, maar kost erg weinig vergeleken met die dingen bij de AH.
Lolz. Het is de hongerwinter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 14:24
MarcoC schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:30:
[...]
Klopt, maar hij heeft wel een heel valide punt. Als je de kans hebt het van de/een markt of bij de boer te kopen moet je het zeker doen. Daarnaast, als je bij de boer koopt of op een markt dwing je jezelf ook niet iedere dag die supermarkt in te moeten lopen. Hier kan je dus serieus op besparen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
Ruwe schatting voor 1 persoon wat ik had in een goedkoop (ietwat ouderwets) huis in een goedkope gemeente, 5 jaar geleden:
Kijk, dit is best handige informatie..
Ik woon en werk zelf in het oosten van het land dus daar blijf ik dan ook.
Huren zal voor 420,- netto kunnen, hier zitten dan de servicekosten bij in.
Met jouw berekening erbij zal ik uitkomen op ~700 euro per maand wat ik ongeveer kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Tomino schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:32:
[...]

Klopt, maar hij heeft wel een heel valide punt. Als je de kans hebt het van de/een markt of bij de boer te kopen moet je het zeker doen. Daarnaast, als je bij de boer koopt of op een markt dwing je jezelf ook niet iedere dag die supermarkt in te moeten lopen. Hier kan je dus serieus op besparen imo.
Dat ligt er maar net aan waar je waarde aan hecht in het leven.

Als je echt geld wilt besparen moet je je vooral bewust zijn van je inkomsten en uitgaven en bewust zijn van de mogelijkheden om geld te besparen. Dat zijn heel veel mensen niet. Als je dat niet bent en dan aardappels bij de aardappelboer gaat kopen schiet je nog weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Laten we het alsjeblieft niet over eten gaan hebben, iedereen heeft andere voorkeuren op dat gebied, en die voorkeuren worden al tot in den treure hier besproken: Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen? :+

Zelfde voor Zorgverzekering 2015 en
Wat betaal jij aan energie? en
Elk jaar van energieleverancier switchen

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Senza221 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:19:
Beste mede-tweakers,

Ik ben inmiddels al weer een half jaar full-time aan het werk en ik zit er nu aan te denken om een sociale huurwoning te nemen.
Heb je er al aan gedacht om je in te schrijven? Vaak zijn er wachtlijsten en is het op volgorde van inschrijfdatum. Hoe langer ingeschreven, hoe meer kans je maakt op een woning.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
yodeluxe schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:38:
[...]

Heb je er al aan gedacht om je in te schrijven? Vaak zijn er wachtlijsten en is het op volgorde van inschrijfdatum. Hoe langer ingeschreven, hoe meer kans je maakt op een woning.
Heb me ingeschreven toen ik 18 werd, ben inmiddels bijna 21.
Ik zie op de woningstichting site dat er huizen worden gegeven bij 10 / 20 punten, dit heb ik inmiddels al wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
yodeluxe schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:38:
[...]

Dit ja. Bij ons in de stad is er een wachtlijst van 7 jaar. 8)7

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:23:
Wat ik wel handig vond was deze: https://www.rabowoonlastencalculator.nl/

In ons geval (mijn vriendin en ik) klopte die behoorlijk. Heb het laatst nog even berekend en we zijn per maand zo'n 1200 euro kwijt voor alles (huur + vaste lasten + auto + boodschappen). Dingen als kleding etc kopen we van eigen budget.
Volgende de rabo woonlasten:
Huur € 413

67% Maandelijkse woonlasten
Gas, water, elektra € 106

17%
Vaste telefonie, tv, internet € 41

7%
Heffingen gemeente en waterschap € 46

8%
Woonverzekeringen € 7

1%
Totale netto woonlasten € 613 100%

Dan maar uitgaande van 750 euro aan vaste lasten (Auto verzekering en zorg erbij.).
Dan nog boodschappen + benzine zal neerkomen op ~1000 euro per maand ongeveer.
Dit moet volgens mij wel lukken met mijn huidige inkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ook nog even bijrekenen wat je krijgt aan huur- en zorgtoeslag he :)

Dat scheelt ook altijd weer.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
Hooglander1 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:39:
Ook nog even bijrekenen wat je krijgt aan huur- en zorgtoeslag he :)

Dat scheelt ook altijd weer.
Ben onder de 23 jaar, dan heb je alleen recht op huurtoeslag als je minder als 21.950 per 12 maand verdiend.
Helaas / gelukkig zit ik hier behoorlijk boven. Zorgtoeslag krijg ik nog een 10tje voor als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
250 euro voor boodschappen (en benzine!?!)? Dit is wel krap hoor. 250e voor boodschappen is al krap, maar wel te doen.Hangt een beetje van de voorzieningen af (is de supermarkt een AH of een lidl, is er een markt etc etc).

Maar je zit al gauw op een 10e pd aan boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 20:35
Boodschappen verschilt heel erg per persoon, wat je ook kan zien in het wat besteed je per maand aan boodschappen topic.

Ligt er heel erg aan of je zelf kookt, waar je boodschappen doet, of je A-merken of huismerken koopt, of je water uit de kraan drinkt of de hele dag frisdrank.

Dus 250 euro per maand voor boodschappen kan wel, als je maar 1 tank per maand nodig hebt dan hou je genoeg over voor boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:30:
[...]
Oh nee, je ego krijgt een deukje als jij jezelf op het erf van een boer vertoont. Nee, jij moet en zal met een AH-tas gezien worden zodat niemand denkt dat jij een arme pauper bent.

Intussen praten de volwassen mensen wel verder. Lolz.

Bij de boer is het véél goedkoper én verser. Als ik het vergelijk met wat ik bij de AH kan kopen (wat ik tegenwoordig helaas moet doen, geen boeren in de buurt) dan ben ik per maand makkelijk 20 Euro duurder uit.

En nee, dat zijn niet alleen aardappelen. Ik kocht er allerlei soorten groente. Van wortels tot sla, van aardappelen tot bloemkolen, van witlof tot paprika's. En per seizoen krijg je soms ook nog leuke nieuwe zaken aangeboden (plus een recept van de boer z'n familie :D ) of gewoon erbij (want het moet weg).

Dit topic gaat om uitgaven. Als je wilt bezuinigen dan is dat een makkelijk puntje om winst op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Blue-eagle schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:01:
[...]

Oh nee, je ego krijgt een deukje als jij jezelf op het erf van een boer vertoont. Nee, jij moet en zal met een AH-tas gezien worden zodat niemand denkt dat jij een arme pauper bent.

Intussen praten de volwassen mensen wel verder. Lolz.

Bij de boer is het véél goedkoper én verser. Als ik het vergelijk met wat ik bij de AH kan kopen (wat ik tegenwoordig helaas moet doen, geen boeren in de buurt) dan ben ik per maand makkelijk 20 Euro duurder uit.

En nee, dat zijn niet alleen aardappelen. Ik kocht er allerlei soorten groente. Van wortels tot sla, van aardappelen tot bloemkolen, van witlof tot paprika's. En per seizoen krijg je soms ook nog leuke nieuwe zaken aangeboden (plus een recept van de boer z'n familie :D ) of gewoon erbij (want het moet weg).

Dit topic gaat om uitgaven. Als je wilt bezuinigen dan is dat een makkelijk puntje om winst op te pakken.
Als je wilt bezuinigen moet je je bewust worden van je inkomsten en uitgaven. Dan kan ieder zelf bepalen waar hij of zij waarde aan hecht en op basis daarvan maatregelen nemen. Dat is de belangrijkste les. Enkel structureel aardappelen bij de aardappelboer halen schiet je echt niks mee op, behalve dat het veel tijd en moeite kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 21:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

Dit is wat ik betaal aan vaste lasten aan een 88 m2 luxe nieuwbouw appartement nabij centrum Utrecht (station is 10m fietsen of 25m lopen), ter vergelijking.

Elektra €45
Water €7
Internet + vaste telefoon + tv €55
Belastingen €22
Huur (inc. servicekosten) €860
Warmte €50

Dat is exclusief auto, verzekeringen, zorgpremie, persoonlijke hygiene & boodschappen.
Omdat ik die niet bij het huis vind horen :)

[ Voor 4% gewijzigd door PromWarMachine op 09-12-2014 13:14 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Het moge duidelijk zijn dat aardappels kopen zonder tussenpersonen goedkoper is. Of het al dan niet verantwoord is om dat te doen, hoeft niet besproken te worden in dit topic.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Nitrambabo schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:54:
Boodschappen verschilt heel erg per persoon, wat je ook kan zien in het wat besteed je per maand aan boodschappen topic.

Ligt er heel erg aan of je zelf kookt, waar je boodschappen doet, of je A-merken of huismerken koopt, of je water uit de kraan drinkt of de hele dag frisdrank.

Dus 250 euro per maand voor boodschappen kan wel, als je maar 1 tank per maand nodig hebt dan hou je genoeg over voor boodschappen.
True, het kan zeker. Maar afhankelijk van hoevaak er getankt moet worden kan het best wel krap zijn. Iig iets waar de TS op gewezen moet worden ter overweging. Of het haalbaar is of niet kan hij dan zelf bepalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan veel besparen op je kosten door een hoger eigen risico te nemen op je zorgverzekering. Maar ik zie hoe dat uitpakt bij een vriend van me: Die had iets van 750 Euro eigen risico en was dat gehele bedrag dus ook kwijt aan onverwachte medische zorg. En hij ging er per maand maar iets van 20 Euro op vooruit. Uitgaande van een minimaal eigen risico van 375 Euro kost je dat dus 18 maanden om terug te verdienen.
Oftewel hij schoot er 240 euro per jaar mee op! Met een max risico van 260 euro per jaar. Uiteraard als je verwacht de zorg nodig te hebben is het niet handig, maar heel vaak loont het wel (dan moet je uiteraard wel geld achter de hand hebben).
Niet de moeite waard, denk ik. Een tandarts die denkt dat jij een wortelkanaalbehandeling nodig hebt gaat al snel betekenen dat jij moet betalen; zeker omdat de tandartsdekking bij de goedkopere zorgverzekeringen maar een lager percentage vergoeden.
Tandartsdekking staat los van eigen risico. En zo vaak heb ik zelf overigens geen wortelkanaalbehandeling.
En een internetverbinding waar je 10 Mb/s. haalt is misschien leuk, maar met 5 Mb/s. kan je ook alles aan. Da's een verschil van 60 Euro per maand (glasvezel) of 30 per maand (kabel).
Euh over hongerwinter gesproken. Kan je uberhaupt nog ergens zulke trage verbindingen krijgen? Als je MB/s bedoelt (wat niet echt de standaard is voor internet snelheden), dan vind ik het wel erg groot verschil tussen glasvezel en kabel, die zijn normaal gesproken redelijk dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dit is wat ik ongeveer betaal:

Wonen
- €450 kale huur
- €100 elektriciteit en warmte (geen gas)
- €100 service kosten (incl. TV)
- €7 internet ( :P )
- €60 parkeerplaats
- €2,50 inboedelverzekering

Overige vaste lasten
- €90 zorgverzekering
- €20 mobiele telefoon

Dan heb ik verder nog autokosten en ben ik lid van de ANWB en betaal ik voor Spotify, maar dat is niet relevant verder.

[ Voor 41% gewijzigd door MarcoC op 09-12-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ach, lijstjes, we zijn er gek op in Nederland :+, dus ik doe ook maar even snel mee:

- Huur: 700 euro
- Gas/Elec: 120 euro
- Water: 20 euro (schatting, weet ik niet precies)
- Boodschappen: rond de 350 euro
-verzekeringen inboedel e.d. 15 euro
- gemeentebelastingen 35 euro in de maand
- internet: 50 euro
- gsm 60 euro
- zorgverzekering 200 euro
- brandstof: 150 euro
- autoverzekeringen/belasting: 100 euro

Bovenstaande op basis van 70m2 appartement en 2 inwonenden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik ben ongeveer 220 euro per maand kwijt aan GWL, boodschappen en internet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:36
Senza221 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:40:
[...]

Ben onder de 23 jaar, dan heb je alleen recht op huurtoeslag als je minder als 21.950 per 12 maand verdiend.
Helaas / gelukkig zit ik hier behoorlijk boven. Zorgtoeslag krijg ik nog een 10tje voor als ik het goed heb.
Houd die zorgtoeslag wel goed in de gaten. Volgens mij kreeg ik dat al niet meer op dat bedrag, daarnaast er achter gekomen dat ze erg creatief zijn met het berekenen van je loon (bijv voor het jaar erna obv een lager salaris berekend :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Het nibud heeft ook aardige modellen en lijstjes voor wat je nodig hebt. Kijk daar eens naar.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:14
Wat ik betaal op basis van 2 personen:

460€ p/m incl verwarming
Gas en Electra: 40€ p/m
Zorgverzekering: 200€ p/m
GSM: 40€ p/m
Water: 30€ per kwartaal
Internet/tv/tel: €55,-
Boodschappen: ong €300 tot 350 p/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Senza221 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:40:
Als je nog maar een tientje zorgtoeslag krijgt, verdien je erg goed. Ik vraag me af of je dan nog in aanmerking kunt komen voor een sociale huurwoning, je mag dan max +/- € 33.000 bruto verdienen.

Overigens, € 150 voor gas en elektra komt vaker voor dan € 100 of minder. Je kan geluk hebben, maar ga daar niet van uit. En als je blokverwarming of stadsverwarming hebt, mag je rustig uitgaan van € 175-200 pm. En ik ben ook genoeg woningen tegengekomen waar je al snel aan de € 250 of meer zit. Kan zomaar een giga-gat in je begroting geven.

En € 135 pm voor eten/drinken is nog onder de grens die de Voedselbanken hanteren (die grens is € 150 pm). Het Nibud rekent € 55-60 pw als leefgeld, schuldhulpverleners € 50. En als je net op jezelf gaat, is dat de eerste weken/maanden nog duurder, aangezien je je hele basis-keukenvoorraad nog moet aanschaffen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
Ardana schreef op woensdag 10 december 2014 @ 06:27:
[...]

Als je nog maar een tientje zorgtoeslag krijgt, verdien je erg goed. Ik vraag me af of je dan nog in aanmerking kunt komen voor een sociale huurwoning, je mag dan max +/- € 33.000 bruto verdienen.

Overigens, € 150 voor gas en elektra komt vaker voor dan € 100 of minder. Je kan geluk hebben, maar ga daar niet van uit. En als je blokverwarming of stadsverwarming hebt, mag je rustig uitgaan van € 175-200 pm. En ik ben ook genoeg woningen tegengekomen waar je al snel aan de € 250 of meer zit. Kan zomaar een giga-gat in je begroting geven.

En € 135 pm voor eten/drinken is nog onder de grens die de Voedselbanken hanteren (die grens is € 150 pm). Het Nibud rekent € 55-60 pw als leefgeld, schuldhulpverleners € 50. En als je net op jezelf gaat, is dat de eerste weken/maanden nog duurder, aangezien je je hele basis-keukenvoorraad nog moet aanschaffen.
Verdien 2400 bruto per 4 weken dus kom nog niet boven de 33.000 uit.
Heb even gevraagd aan iemand die ook sinds kort in hetzelfde soort huis zit als waar ik in wil gaan wonen en wat hij ongeveer kwijt is.
Hij is ongeveer 1200 - 1300 per maand kwijt aan alle vaste lasten, denk dan dat ik het daar ook wel mee zal moeten gaan redden (hij heeft hier ook zijn wekelijke bezoekje aan de kroeg bij in zitten).
Natuurlijk heb ik dan de kroeg er niet bij in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:39
Senza221 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:07:
[...]

Verdien 2400 bruto per 4 weken dus kom nog niet boven de 33.000 uit.
Heb even gevraagd aan iemand die ook sinds kort in hetzelfde soort huis zit als waar ik in wil gaan wonen en wat hij ongeveer kwijt is.
Hij is ongeveer 1200 - 1300 per maand kwijt aan alle vaste lasten, denk dan dat ik het daar ook wel mee zal moeten gaan redden (hij heeft hier ook zijn wekelijke bezoekje aan de kroeg bij in zitten).
Natuurlijk heb ik dan de kroeg er niet bij in :).
€2400 bruto per 4 weken is €31200. Mocht je vakantiegeld nog los berekend worden komt er nog 8% bij. Dan zit je op €33696, maar ze kijken niet naar wat je nu verdient maar wat je vorig jaar verdiende.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met zo'n inkomen + huurwoning = don't worry.

Je geeft aan dat je weinig info kunt vinden maar dan zoek je niet op de juiste plaatsen. Als je even rondkijkt bij het Nibud dan wordt je al een heel stuk wijzer.

Mijn situatie ga ik niet eens invullen. Ik woon in het Noorden, werk 100km verderop, woon in een koopwoning en heb kleine kinderen en heb ook een eigen bedrijf. Heb je dus volledig niets aan.

Als ik je dan een tip moet geven: spaar en investeer in goede spullen. Nu heb je die financiele ruimte nog. Als het wel een keer tegenzit dan heb je dan tenminste buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
LordSinclair schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:18:
[...]

€2400 bruto per 4 weken is €31200. Mocht je vakantiegeld nog los berekend worden komt er nog 8% bij. Dan zit je op €33696, maar ze kijken niet naar wat je nu verdient maar wat je vorig jaar verdiende.
En dan heb ik dus weer het voordeel pas halverwege dit jaar te zijn begonnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
LordSinclair schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:18:
[...]

Als je dan toch zo precies gaat berekenen, dan is het wellicht aardig om de correcte inkomensgrenzen te vermelden. In 2014 is dat €34.678 en in 2015 is dat €34.911.

Tevens is wat jij zegt niet helemaal juist. Dit is wat de overheid zegt:
Bij het toewijzen van een sociale huurwoning kijkt een woningcorporatie naar het huishoudinkomen van u en uw eventuele partner. Het gaat om het inkomen dat u heeft in het jaar waarin u het huurcontract tekent. Uitgegaan wordt van het 'verzamelinkomen' zoals de Belastingdienst dat hanteert.
Bron.

Het gaat dus niet over het inkomen van vorig jaar, maar van het jaar waarin je het contract tekent.

Echter, de regelgeving is wat krom. Vanuit de EU is opgelegd dat je moet kunnen bewijzen dat je niet boven de hierboven genoemde grens zit qua inkomens door middel van een inkomensverklaring (IB60). Echter is het natuurlijk niet mogelijk om een inkomensverklaring over een jaar aan te vragen wat nog niet eens is afgelopen, dus in de praktijk is een inkomensverklaring van 2013 (of soms zelfs 2012) voldoende om anno 2014 een sociale huurwoning te kunnen krijgen. Die inkomensverklaring is eigenlijk de enige harde eis.

TL;DR: in theorie is het inkomen in het jaar waarin je het huurcontract van belang, in de praktijk gaat het om het inkomen van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin je het huurcontract tekent (of zelfs nog een jaar daarvoor).

[ Voor 11% gewijzigd door MarcoC op 10-12-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:37
PromWarMachine schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:13:
Dit is wat ik betaal aan vaste lasten aan een 88 m2 luxe nieuwbouw appartement nabij centrum Utrecht (station is 10m fietsen of 25m lopen), ter vergelijking.

Elektra €45
Water €7
Internet + vaste telefoon + tv €55
Belastingen €22
Huur (inc. servicekosten) €860
Warmte €50

Dat is exclusief auto, verzekeringen, zorgpremie, persoonlijke hygiene & boodschappen.
Omdat ik die niet bij het huis vind horen :)
Wow, warmte €50? Dus een gas+elektra rekening van bijna €100? Vind ik bijzonder veel voor een nieuwbouw appartement van die grootte. Ter vergelijking: in ons (vorige) huurappartement heeft in 3 jaar tijd 1 week de verwarming aangestaan. Wat betreft ligging: 4m op oost, 4m op west en 20m op noord. Alleen de zuid-muur (en boven en onder) grensde aan buren.

edit: appartement was opgeleverd in 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik neem toch aan dat je je beseft dat jij hier de uitzondering bent? 1 week de verwarming aan per 3 jaar kan natuurlijk nooit in een normale situatie*. Ik zit ook in een redelijk nieuw appartement, en met dit weer staat die echt wel elke ochtend/avond aan. Blijkbaar heb je buren gehad die gewoon heel veel stookte en gebrekkige isolatie tussen de appartementen.

* Uiteraard stook je gemiddeld minder in een appartement omdat je minder buitenmuren hebt. Maar als het realistisch was om zo weinig te stoken, dan zou het betekenen dat uit het hele gebouw net zo goed alle CVs, radiatoren, etc gehaald kunnen worden, voor die 2 dagen per jaar gebruik je maar een elektrisch kacheltje. Maar goed zo'n gebouw verliest ook gewoon zijn warmte, en die moet ook aangevuld worden, en dus is dat echt niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 21:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

celshof schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:29:
[...]
Wow, warmte €50? Dus een gas+elektra rekening van bijna €100? Vind ik bijzonder veel voor een nieuwbouw appartement van die grootte. Ter vergelijking: in ons (vorige) huurappartement heeft in 3 jaar tijd 1 week de verwarming aangestaan. Wat betreft ligging: 4m op oost, 4m op west en 20m op noord. Alleen de zuid-muur (en boven en onder) grensde aan buren.

edit: appartement was opgeleverd in 2007
Hmm ja. Het gaat hier wel om een voorschot. Kan me herinneren dat ik vorig jaar wel wat terug kreeg :)
Gas hebben we hier trouwens niet. Het is stadsverwarming en koken doe ik elektrisch.

De ligging weet ik niet precies. Ik heb één wand van zo'n 8 meter met driedubbel glas richting de straat.
Aan de andere kant is het ongeveer vergelijkbaar, met als verschil dat daar de voordeur zit.

Ik ben alleen van het soort dat wél een raampje open zet (ook bij -5) vanwege de ventilatie, maar het niet koud wil hebben.. :X Kachel aan met raam open dus.

Er is een installatie gebouwd dat alle warmte opslaat en hergebruikt indien nodig, maar dat systeem werkt voor mijn gevoel totaal niet..

Maar mijn verwarming heeft wel een stuk meer aan gestaan dan één week hoor..

[ Voor 3% gewijzigd door PromWarMachine op 10-12-2014 10:41 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:37
PromWarMachine schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:40:
[...]

Hmm ja. Het gaat hier wel om een voorschot. Kan me herinneren dat ik vorig jaar wel wat terug kreeg :)
Gas hebben we hier trouwens niet. Het is stadsverwarming en koken doe ik elektrisch.

De ligging weet ik niet precies. Ik heb één wand van zo'n 8 meter met driedubbel glas richting de straat.
Aan de andere kant is het ongeveer vergelijkbaar, met als verschil dat daar de voordeur zit.

Ik ben alleen van het soort dat wél een raampje open zet (ook bij -5) vanwege de ventilatie, maar het niet koud wil hebben.. :X Kachel aan met raam open dus.

Er is een installatie gebouwd dat alle warmte opslaat en hergebruikt indien nodig, maar dat systeem werkt voor mijn gevoel totaal niet..

Maar mijn verwarming heeft wel een stuk meer aan gestaan dan één week hoor..
Dan zul je dit jaar ook wel wat terugkrijgen. Wij kookten namelijk wel op gas, dus dat zou goed tegen jouw verwarmingskosten moeten kunnen wegstrepen. Echter, ik heb wel eens gehoord dat stadsverwarming duur uitvalt (maar pin me er niet op af).

En voorschotten van energiebedrijven 8)7
Eerste voorstel van de NUON was een energierekening van €180/maand! Dat heb ik snel aangepast "op eigen risico". We kwamen uit op €45/maand voor elektra en gas (we hadden nog maar 1 computer toen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Had al geschreven dat stadsverwarming idd veel duurder is dan gewone verwarming. Blokverwarming ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afhankelijk van de regio kun je al een klein eenpersoons appartementje vinden voor minder dan € 300, echter ik denk dat je eerdere rekening moet houden met een huurprijs rond de € 400. Overigens als je niet veel verdiend word die huurprijs gecompenseerd in de vorm van huurtoeslag, en als je geen recht heb op huurtoeslag kun je beter een zo'n goedkoop mogelijk appartment zoeken.

Nou goed ik ben zelf ongeveer € 350 per maand kwijt aan huur, gas en licht en dan nog de gemeentelijke belastingen welke maar een paar tientjes bedragen. Dus persoonlijk vind ik mijn eigen vaste lasten wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:44:
Afhankelijk van de regio kun je al een klein eenpersoons appartementje vinden voor minder dan € 300, echter ik denk dat je eerdere rekening moet houden met een huurprijs rond de € 400. Overigens als je niet veel verdiend word die huurprijs gecompenseerd in de vorm van huurtoeslag, en als je geen recht heb op huurtoeslag kun je beter een zo'n goedkoop mogelijk appartment zoeken.

Nou goed ik ben zelf ongeveer € 350 per maand kwijt aan huur, gas en licht en dan nog de gemeentelijke belastingen welke maar een paar tientjes bedragen. Dus persoonlijk vind ik mijn eigen vaste lasten wel mee vallen.
En in welke regio krijg je dit voor elkaar? :)

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:39

XanderDrake

Build the future!

Ardana schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:04:
Had al geschreven dat stadsverwarming idd veel duurder is dan gewone verwarming. Blokverwarming ook.
Waarom is dit toch, eigenlijk? Ik heb er al vaker over gehoord en mensen over horen klagen, maar ik snap totaal niet waarom stadsverwarming/gebouwverwarming zo duur is? Het klinkt veel efficienter ipv elk huisje zijn eigen stooksysteem.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• ThinkPad
  • Nu online
Vastrecht waar je mee genaaid wordt, en het is gewoon ontzettend duur ;)

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2014 10:44 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:27:
Als ik je dan een tip moet geven: spaar en investeer in goede spullen. Nu heb je die financiele ruimte nog. Als het wel een keer tegenzit dan heb je dan tenminste buffer.
Het sparen ben ik het enorm mee eens! De spullen heb ik een kanttekening bij!

Als je begint zou ik zeker goede pannen / keukenapparatuur en heel belangrijk, een goed bed kopen! Meubels daarentegen zou ik zeker op bezuinigen, en bij elkaar schrapen dmv krijgertjes / kringloopwinkel / marktplaats / ikea. En dan om de doodeenvoudige reden dat meubels totaal niet waardevast zijn, en er een aanzienlijke kans is dat er nog een situatie kan voordoen waarin je alle meubels eruit mag gooien, namelijk samenwonen.

Alles wat ik zelf koop is van redelijke kwaliteit, maar er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om kapitalen stuk te slaan op meubelen.

• ThinkPad
  • Nu online
Witgoed e.d. kun je ook prima van Marktplaats halen. Heb bijv. een A+ koelvriescombinatie voor 90 euro gescoord. En dan gewoon een grote van ~1,80m hoog, met 3 planken in de koelkast en 3 lades in de vriezer, geen lullig tafelmodel kastje ofzo. Zitten wat blaasjes in de verf op de deur omdat hij in een vochtige garage heeft gestaan. Maar plak er een leuke sticker overheen en klaar. Ding werkt namelijk perfect.

Magnetron zelfde, Voor 25 euri's een oerdegelijke Sharp combimagnetron. Vaatwasser voor 4 tientjes (plastic op de klep een beetje vergeeld, maar so what?). Keertje met wat opgeloste soda laten draaien en ding is van binnen weer als nieuw.

Je kunt het ook allemaal nieuw kopen, maar dan ben je al gauw minstens 4x zo duur uit als de prijzen die ik er 2ehands voor heb betaald.

Bank en bed enzo wel gewoon nieuw, maar dat is ook gewoon ff goede aanbieding afwachten.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2014 12:03 ]

• Senza221
ThinkPadd schreef op donderdag 11 december 2014 @ 11:59:
Witgoed e.d. kun je ook prima van Marktplaats halen. Heb bijv. een A+ koelvriescombinatie voor 90 euro gescoord. En dan gewoon een grote van ~1,80m hoog, met 3 planken in de koelkast en 3 lades in de vriezer, geen lullig tafelmodel kastje ofzo. Zitten wat blaasjes in de verf op de deur omdat hij in een vochtige garage heeft gestaan. Maar plak er een leuke sticker overheen en klaar. Ding werkt namelijk perfect.

Magnetron zelfde, Voor 25 euri's een oerdegelijke Sharp combimagnetron. Vaatwasser voor 4 tientjes (plastic op de klep een beetje vergeeld, maar so what?). Keertje met wat opgeloste soda laten draaien en ding is van binnen weer als nieuw.

Je kunt het ook allemaal nieuw kopen, maar dan ben je al gauw minstens 4x zo duur uit als de prijzen die ik er 2ehands voor heb betaald.

Bank en bed enzo wel gewoon nieuw, maar dat is ook gewoon ff goede aanbieding afwachten.
Dat zijn dingen die ik sowieso al wel van plan was te gaan doen inderdaad.
Een 2e hands bank of bed doe ik liever niet ivm de stoffen bekleding en die moeilijk goed schoon te krijgen is.
Ben inmiddels al beetje op zoek naar een mooie wasmachine / droger voor een mooi actieprijsje, deze kan ik wel voor opslag nog bij mijn ouders in de schuur neerzetten. _/-\o_

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14
Met de bank had ik zelf het geluk dat er een aantal mensen waren binnen mijn familie die heel erg meegingen in de nieuwste trends. Gevolg was dat ik de trend van 'vorig jaar' had voor nop.

Een echte IKEA kost natuurlijk ook geen drol :)

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43
Dit is mijn begroting van vorig jaar:
zorgverzekering €110.00
autoverzekering €70.00
rechtsbijstand €20.00
telefoonabonnement €15.00
usenet €7.00
tanken schatting €125.00
bankpakket (gespreid) €1.25
eigen risico zorg €18.33
wegenbelasting €34.00
huur €450.00
boodschappen €400.00
gas / elektra €150.00
water €20.00
tv/radio/internet €50.00

En ik ben in m'n eentje, dus gas/elektra bleek nogal ruim begroot. Ik hou dit echter aan, want meevallers zijn leuker als tegenvallers. Boodschappen is €75 p/w eten drinken enzo en €25 p/w "vrij" uitgeven.
Ik heb dus 12x 4 weken begroot van mijn salaris en dus mis ik 4 weken. Die worden betaald van wat ik over hou en/of vakantiegeld.

mijn tip is: koop alleen wat je weet dat je nodig hebt. Ik heb nu bijvoorbeeld een salontafel staan die nooit gebruikt wordt. Op aanraden van moeders heb ik complete pannensets, servies, lappen/doeken en allemaal andere onzin die je niet nodig hebt. Dat staat allemaal alleen maar in de weg...

Dure spullen zijn niet altijd beter, maar gemiddeld gaat duurder spul wel langer mee. Action is overigens wel een leuke winkel voor het goedkopere spul. Outlets (bijvoorbeeld markplaats en Rosada/Bataviastad/Roermond) zijn ook geweldig.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
Geen inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering?
Geen gemeentelijke belastingen?

[ Voor 25% gewijzigd door GioStyle op 11-12-2014 14:20 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 11 december 2014 @ 10:42:
Vastrecht waar je mee genaaid wordt, en het is gewoon ontzettend duur ;)
Is vastrecht is zo duur? Want volgens mij zit dat bij mij al in de maandprijs verrrekend, en ik heb begrepen dat je vastrecht bij iedere energieleverancier betaald.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Probleem met blokverwarming/stadsverwarming is dat je niet kunt switchen van energieleverancier. Voor de verandering eens een redelijk (maar helaas niet goed onderbouwd) stuk van de Telegraaf. Het speelt trouwens nog steeds.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 11-12-2014 17:28 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
Vastrecht stadsverwarming inclusief warmtewisselaar kost hier ongeveer 450 euro per jaar. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 13:53
Stadverwarming is inderdaad idioot duur door het vastrecht. Afgelopen jaar voor enkele tientjes warmte verbruikt (wel een zachte winter), maar je betaalt wel honderden euros voor het vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minkjaah
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-09 22:56
Even wat ik kwijt ben ongeveer. Woon samen in sociale woning in niet de beste buurt van Eindhoven, maar stukken beter dan studentenhuis.

huur €400.00 ( ontvang 190 huursubsidie, laag inkomen ivm student)
boodschappen €300.00
gas / elektra €86.00
water €22.00
tv/radio/internet €41.50
inboedel e.d. 8 euro
gemeentebelastingen 15 euro

Wij zijn dus p.p. voor de huiskosten ongeveer €220 kwijt.
Dan storten wij beide nog €150 per maand op gezamenlijke rekening waar we boodschappen van doen en wat kleine spullen voor het huis van halen.

Verder kosten voor mij alleen;
zorgverzekering €90.00
autoverzekering €20.00
telefoonabonnement €16.00
wegenbelasting €25.00

[ Voor 10% gewijzigd door minkjaah op 12-12-2014 10:18 ]

Pagina: 1