Ruwe schatting voor 1 persoon wat ik had in een goedkoop (ietwat ouderwets) huis in een goedkope gemeente, 5 jaar geleden:
- Elektriciteit: ~80 per maand
- Water: ~8 per maand
- Internet abonnement: ~40 per maand
- GSM abonnement: ~30 per maand
- Zorgverzekering: ~85 per maand
- Inboedelverzekering: ~10 per maand
- Reisverzekering: ~5 per maand
- Gemeentelijke belastingen: ~30 per maand
Denk ook aan:
- Verzekering(en) auto/motor of zelfs scooters, fiets, etc.
- Overige verzekeringen (aansprakelijkheid, rechtsbijstand, overlijdensrisico, etc.)
- Eten en drinken kon ik met een dagelijks budget van 4,50 Euro aan. Dus zo'n 135 Euro per maand aan kosten.
- Gemeentelijke belastingen zoals afvalheffingen en dergelijke.
Een spaarpotje voor de nood regelen en in stand houden is erg prettig. Zet maandelijks een vast bedrag opzij voor je "emergency"-rekening en blijf daar vanaf tot je het écht nodig hebt. Ik maakte in die tijd 50 Euro per maand over naar een "shit happens"-rekening. Daarnaast nog 100 per maand voor een gewone rekening voor leuke dingen
Je kan veel besparen op je kosten door een hoger eigen risico te nemen op je zorgverzekering. Maar ik zie hoe dat uitpakt bij een vriend van me: Die had iets van 750 Euro eigen risico en was dat gehele bedrag dus ook kwijt aan onverwachte medische zorg. En hij ging er per maand maar iets van 20 Euro op vooruit. Uitgaande van een minimaal eigen risico van 375 Euro kost je dat dus 18 maanden om terug te verdienen.
Niet de moeite waard, denk ik. Een tandarts die denkt dat jij een wortelkanaalbehandeling nodig hebt gaat al snel betekenen dat jij moet betalen; zeker omdat de tandartsdekking bij de goedkopere zorgverzekeringen maar een lager percentage vergoeden.
Bespaar op elektriciteit en eten & drinken. Computers kunnen uit. Televisies ook. Een aardappel bij een boerderij is misschien een stukje fietsen, maar kost erg weinig vergeleken met die dingen bij de AH. De groente daar is ook lekkerder en goedkoper. En een internetverbinding waar je 10 Mb/s. haalt is misschien leuk, maar met 5 Mb/s. kan je ook alles aan. Da's een verschil van 60 Euro per maand (glasvezel) of 30 per maand (kabel).
Wat betalen jullie per maand aan vaste lasten op jullie huur / koop woning?
Oosten van het land: 550 per maand.
Amsterdam: 1500 Per maand.