De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 6 - Het Resultaat | ||
Eindelijk is het resultaat dan af. Het heeft 52 dagen geduurd, maar dan heb je ook wat. Ik kan vanalles gaan vertellen hier, maar ik denk dat jullie vooral benieuwd zijn naar de foto's en de motivaties. Ik wil iedereen bij deze bedanken voor de inzet en hopelijk vonden jullie het ook leuk, zodat we dit in de toekomst nog vaker kunnen organiseren. | ||
1. TranceSetter | ||
![]() | ||
De eerste foto voor een kettingbrief is altijd lastig en natuurlijk wilde ik mezelf dezelfde tijdsdruk opleggen als de rest van jullie, dus heb ik de foto een dag voordat ik hem doorstuurde gemaakt. Ik liep al lang met het idee rond om weer eens foto’s van de voorbij razende auto’s op een donkere snelweg te maken, en ik heb bij deze dan ook mijn kans gegrepen. Gear: Canon 5DII, Canon 70-200mm f/2.8 IS II USM, Sirui N2204X tripod | ||
2. Bobcom | ||
![]() | ||
We zien het asfalt en de belijning van een verkeersweg, met de typerende strepen van de achterlichten van voorbijrazend verkeer. Iedereen op weg naar zijn eigen doel. Iedereen? We zoomen uit naar een tankstation langs de snelweg. In het karige neonlicht van de pomp staat daar een gestalte die de langssnellende auto's nakijkt, weggedoken in een regenjas. Hoe gaat dit verhaal verder? | ||
3. Letatcest | ||
![]() | ||
De foto van Bobcom gaf mij direct een gevoel van Italië en maffia. Een beeld uit de film Gomorra van een eenzaam benzinestation stond nog in mijn geheugen gegrift. Nu staat er ineens een man alleen op een verlaten, Italiaans benzinestation. Het vervolg op een moord? Een uitwisseling? Waar kijkt hij naar? Om de boel toch naar Nederland te trekken, besloot ik een foto te maken van een mogelijk onderzoek. Ergens in een onduidelijk verleden geplaatst (helaas kon ik geen goede, duidelijke kaart vinden van de locatie waar de vorige foto gemaakt was, dus dat zijn printjes en ook geen typemachine, maar een toetsenbord uit het jaar 0 leek ook wel op z'n plaats De locatie met kruis op de kaart is de locatie van de foto van Bobcom (Google Streetview zorgde voor een heel snel resultaat). Helaas is op de resolutie van 800px breed niets meer te lezen, dus daarom een nog groter geprinte kaart erbij met een wel leesbare naam van een heel klein Italiaans plaatsje vlak in de buurt van dat benzinestation (het lijkt de Nokia Game wel). Het initiële plan was alles op een prikbord te situeren, maar daar had ik geen goede locatie voor. Vandaar alles in een medium-close op een bureau. Misschien is het allemaal wat net te ver gezocht, maar dat krijg je met zo'n mysterieuze foto van de voorganger! | ||
4. Barrycade | ||
![]() | ||
Ik had van letatcest de foto gekregen waarbij er zo veel te zien was op de foto dat ik eigenlijk alle kanten op kon maar er bleef eigenlijk direct door de props (koffie, sigaretten, vergeeld keyboard landkaart met kruis) een Private Eye sfeertje, hangen. Mijn gedachtesprong was meteen naar een stakeout, en in mijn voorgeprogrammeerde brein kwam een stakeout in een auto naar voren. Expres een beetje rommelige foto waarin en een beetje ruizig om de analoge look te krijgen. Daarom ook een analoge camera in mijn hand (met ook de analoge camera van Ietatcest als referentie). Foto genomen met statief en zelfontspanner vanaf de achterbank in mijn auto voor de deur (met vreemde blikken van voorbijgangers tot gevolg Ik heb 'm ook in z/w maar toch uiteindelijk voor de kleuren variant gekozen om ook een beetje de kleuren van Ietatcest te benaderen. | ||
5. Arnold_m | ||
![]() | ||
De fotograaf op de foto van Barrycade is een duistere zaak op het spoor en vastberaden helderheid te scheppen. Na een achtervolging kan hij vastleggen hoe een schimmige figuur een holle boom gebruikt als verborgen opbergplaats. De figuur pakt een nauwelijks zichtbaar doosje en heeft een rolletje bankbiljetten in de hand om op te bergen. | ||
6. Arm1n | ||
![]() | ||
Hierbij mij foto als reactie op die van Arnold. Het element uit de foto waar ik iets mee heb gedaan is het rolletje geld. Geld moet namelijk niet rollen maar op de bank gezet worden! Tevens heet deze straat de bankstraat, maar dat zie je er niet aan af, de "Banco de Brasil" is uiteraard wel een plek waar de persoon zijn geld kwijt zou kunnen | ||
7. Bravo | ||
![]() | ||
Op de gekregen foto stond een rustige straat met wat winkeltjes en restaurantjes afgebeeld. Verder wandelende mensen en een uithangbordje van een bank (waarvan ik gok dat het de link is naar de vorige foto, gezien de teasers die zijn gegeven). Ik heb geprobeerd de situatie van een rustige straat met mensen in een bebouwde omgeving om te als negatief te nemen. Dan kom je uit op een drukke weg door de natuur. De mensen an sich zijn verdwenen, alleen de achtergelaten (licht)sporen zijn zichtbaar. | ||
8. brombeer21 | ||
![]() | ||
Als ik de foto van Bravo bekijk dan vraag ik mij af waar de weg heen gaat op deze mistroostige dag. Hetgeen ik direct associeerde met het bestuderen van de songtekst van Mieke Telkamp ter voorbereiding van een voordracht tijdens een begrafenis. | ||
9. RobB_W | ||
![]() | ||
”Waarheen leidt de weg die we moeten gaan”, Zo begint het lied dat jarenlang de Begrafenis top 10 aanvoerde. Mensen met een bijna-dood ervaring zeggen wel eens dat ze via een tunnel naar een helder licht toe getrokken werden. En daar moest ik bij het lezen van de tekst gelijk aan denken. Gecombineerd met het woord weg de aanknoping voor deze tunnel-foto. En dat was een leuk experiment! Die stond nog op mijn to-do list :-) De foto heb ik ’s avonds genomen, om ook door te borduren op het donkere belichting van de voorgaande foto. Ook heb ik een fragment van de songtekst op het display van mijn autoradio geschopt. Helaas is dat bij 800px breedte niet te zien. | ||
10. Moozzuzz | ||
![]() | ||
De foto die ik binnen kreeg toonde (een perfect belicht) interieur van een audi die in een tunnel aan ’t rijden was. De sluitertijd gaf de buiten verlichting vd tunnel een snelheidsgevoel met felle (rem?)lichten. Ik had dan ook snel een vervolgje klaar in mijn hoofd. Ik associeerde een ruimte-cockpit bij ’t dashboard vd auto, waarbij de snelheid en de rode (rem) lichten me er een crash lieten bijfantaseren. Daarom zie je ook (erg beschrijvend en ’t kon wellicht artistieker) een crash van een ruimtetuigje. De bestuurder is er uit geslingerd terwijl er hier en daar vitale brokstukken liggen verspreid. Ik heb aldus het LEGO-ruimtetuigje van mín oudste zoontje deskundig uit elkaar gehaald en er een Duplo “vlam” bijgezet. Of deze crash veroorzaakt werd door de krijger op de achtergrond is alvast een mogelijke keuze voor de volgende fotograaf :^). | ||
11. Woutoud | ||
![]() | ||
Ik heb een aantal dingen meegenomen van de vorige foto: Z/W, Lego en Star Wars. Dat heeft geresulteerd in een foto van een B1 battle droid van Lege Technic die eenzaam tegen een boom zit. | ||
12. Sytsuuh | ||
![]() | ||
Op de vorige foto zit een soort robot tegen een boom te rusten. Het leek me leuk om over te gaan tot wat spanning en beweging. Vandaar de vallende appel. Ik ben benieuwd waar hij wel of niet op terecht gaat komen. | ||
13. Inquestos | ||
![]() | ||
"Een moment van onoplettendheid, onvoorzichtigheid. En daar gaat ie dan, je appel, zojuist nog zo vast in de hand, maar nu.. nu zweeft zij. Voor even heeft de zwaartekracht vrij spel." De foto van Sytse liet weinig ruimte over voor interpretatie. Een vallende appel. Het vervolg laat zich raden. De appel maakt contact met het vaste oppervlak. In schuurtje met witte panelen, flitslicht, zaklampen, plakband en draad meerdere beelden geschoten, en er een aantal over elkaar heen gelegd. | ||
14. Marceltuit | ||
![]() | ||
Het eerste wat ik dacht bij het zien van het plaatje van mijn voorganger was 'Zo, die is aardig aan zijn eind'. Het leek me wel aardig om met mijn foto hier op voort te borduren. Helaas lukt het mij niet om nieuwe telefoons te fotoshoppen, dus heb me op mijn heg gericht die als een gek verse blaadjes aan het maken is. Ik vind het nieuwe leven van de plant wel een mooi vervolg op de overleden telefoon... | ||
15. refused | ||
![]() | ||
Eerste indruk: de foto van inquestos heeft iets met richting aangeven van doen en marceltuit heeft een vertaalslag naar de natuur gemaakt. Na een aantal uur blijft dat als enige plausibele verklaring door mijn hoofd spoken, of dat aan mijn gebrek aan creativiteit ligt zal ik op een later moment gaan zien. Ik probeer net als mijn voorganger die het rechterblad centraal zet de richting naar rechts terug te laten komen. Mijn eigen vervolg daarop is het (on)bereikbare als thema. | ||
16. Jessicarijpstra | ||
![]() | ||
De foto van Fabian springt eruit voor zijn belichting, belijning en de verdwijnpunten. Naar mij idee is de rust gevonden in de leegte van de weg, maar blijft het een levendige foto door alle lichten en kleuren. Als inspiratie van deze foto heb ik 3 aspecten gebruikt: het tijdstip van de foto (in de nacht) en als hoofdthema belichting. Minder opvallend is de beweging en verplaatsing die de foto van Fabian suggereert aan de hand van de weg (waar mensen zich op voort bewegen) en de bushalte. Door deze elementen heb ik gekozen voor belichte actie in het donker. | ||
17. ToyotaMR2 | ||
![]() | ||
Iemand lijkt heel blij ontwaakt te zijn uit een winterslaap. Echter is het daar veel te vroeg voor, de winter is nog lang niet voorbij, dus hup: Terug het nest in! | ||
18. Xnightmare | ||
![]() | ||
In de foto van ToyotaMR2 zag ik iemand die in een berg met bladeren dook/kroop, ik kreeg een beetje een Alice in Wonderland gevoel, 'down the rabbit hole' en het onbekende aan het einde hiervan. Dit gaf mij het idee om een foto door een tunnel te schieten, in dit geval een wildtunnel. | ||
19. Masauri | ||
![]() | ||
Ik kreeg de indruk van iemand die op de vlucht is. En zich in een buis heeft verstopt tot het donker is. Om te wachten op de duisternis van de nacht. Vandaar ook mijn vervolg, de vlucht naar de grens en hopelijk veiligere oorden. Of eventueel hulp zoekend in het ziekenhuis als deze persoon zelf gewond zou zijn. | ||
20. Nordlys | ||
![]() | ||
Van masauri heb ik een foto ontvangen van de grensovergang naar België. Wanneer ik aan België denk, denk ik al snel aan bier en Vlaamse friet. Op de markt in Groningen staat vrijwel altijd een Belgische frietkraam. Op een koude zaterdagmiddag ben ik er een paar keer langs gelopen en kwam deze foto het beste uit de bus. Volgens mij was de vrouw van de kraam wel zat van mijn aanwezigheid | ||
21. Yonni | ||
![]() | ||
Mijn indruk van de ontvangen foto (Nordlys): Na een middag shoppen de maag voeden met patat. De dame in de kraam heeft een slechte dag en weet dat ze het vet eigenlijk al had moeten vervangen. Eigen foto (Yonni): Het een leidt tot het ander. Eenmaal thuisgekomen wordt de koopwaar gedumpt en de jas op de grond gesmeten. De darmen trekken die vlaamse frieten niet! ZE MOETEN ERUIT!! Foto gemaakt met off-camera flash, gepositioneerd in de wc met softbox erop (stond op de grond). Om zo het toilet lichter te maken. Het is 'the holy place', brengt verlichting zullen we maar zeggen. Iets wat dit meisje heel hard nodig had. Gear: Nikon D3200 + 35mm 1.8 lens, Yongnuo 565EX, 2x Yonguo 622N triggers, simpele softbox (DX.com) | ||
22. NIMIC | ||
![]() | ||
In de vorige foto zag ik: Iemand die na een avond shoppen moe thuiskwam. Moe omdat de jas op de grond was gegooid, en er staan tassen van de aankopen op de foto. In mijn foto probeerde ik uit te beelden dat iemand na een avondje shoppen relaxed een film opzet. De labels van de gekochte kleding moeten het shoppen uitbeelden, en de wijn inclusief de film op de achtergrond dat iemand s'avonds aan het relaxen is. | ||
Overige Informatie | ||
Helaas moesten tobiasvs, Universal Creations, Sjekster en Gutteguttegut zich afmelden, maar allen hebben dit tijdig gedaan en zover dat het nog van toepassing is allen beterschap/sterkte. Iedereen verder bedankt voor het meedoen. Het was erg leuk om zo om de 2 dagen een foto binnen te zien komen, wetende wat de vorige foto's waren. |
[ Voor 100% gewijzigd door TranceSetter op 08-12-2014 23:49 ]