TL;DR:
Tijd voor een nieuwe PC. Mijn oude beestje begint nu toch wat traag te worden (Q6600, 5 Gb, HD7870, vertex2 180Gb (jep, die van de BSOD, fingers crossed, geen last van gehad, staat geen kritieke data meer op)) maar zaken als Bioshock Infinite, Borderlands 2 en Grid 2 draaien allemaal behoorlijk soepel (1080p, 40-60 FPS) als ik alles vol open zet op de depth of view na. Ik moet zeggen dat ik echt heel blij ben met die HD 7870, staat al sinds ik 'm heb standaard vol overgeklokt en nooit problemen mee! Maar ik kom toch steeds vaker in de buurt van de 30 FPS; Grid autosport is niet echt lekker meer speelbaar...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruik: muziek/film doos (JRiver MC20) en 1080p gaming. Entertainment in de brede zin waarbij ik zo min mogelijk 'last' (geluid, onderdelen vervangen/upgraden) heb van deze PC de komende 5-7 jaar (net als het oude beestje). PC komt in de woonkamer (of een kamer verder met 'n gat in de muur) en wordt met HDMI aangesloten op de TV Panasonic Viera TX-P50VT50 en met USB op de stereo (Cambridge Audio amp en dac met Focal Electra 1028BE.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1200 leek me een mooi bedrag maar met de prijs hieronder kan ik leven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Storage voor films/muziek reeds aangeschaft: 2 x HGST Deskstar NAS, 4TB die overgaan naar het nieuwe systeem (mirrored windows dynamic disks).
De oude OCZ Vertex 2 SSD gaat mee als storage voor games (Steam).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In de toekomst lijkt een M.2 PCIe SSD met NVMe me echt van toegevoegde waarde. Daarom een mobo dat dit ondersteunt. Meerdere PCIe x16 sloten heb ik eigenlijk niet nodig; een GPU is nu en lijkt me in de toekomst genoeg.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als de PC stil genoeg is hoef ik geen gat in de muur te maken (al zou een gaatje voor HDMI, 3x USB, UTP en 220V niet veel moeite zijn).
In eerste instantie niet maar ik baal nu dat ik m'n oude Q6600 (4 cores, 2,4GHz) niet kan overclocken. Multithreaded doet ie het nog steeds vrij aardig, maar single threaded vormt de CPU sinds 'n half jaar ofzo geregeld best een bottleneck (firefox opstarten met 10 tabs is echt 'n ramp...).
Ik wil vooral een systeem dat lang mee gaat. Vandaar de i7 met K. Niet nodig voor gaming, weet ik, alle benchmarks gezien. Maar de 0.5GHz is goed voor single thread performance, zo niet nu, dan op wat langere termijn. En dan kan ik altijd nog spelen met het overklokken mocht het later nodig/leuk zijn.
Het systeem waarop ik ben uitgekomen:
- i7 mobo met 1 x PCIe x16 en M.2 voor toekomstige PCIe NVMe SSD
- Case: Define R5 of CM N300? Kast zie ik nooit, moet gewoon koel zijn en plek hebben voor 4 disks, 2 SSDs en 'n blu ray lezer
- voeding (en case) gekozen op basis van [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Systeem staat alleen aan wanneer ik thuis ben. Bronze zou goed genoeg zijn. Pro's: modulair en 2x6+2 (dus future videokaart proof). Con's: PSU van €50 zou ook kunnen.
- Noctura U12S of Mugen 4?
Tijd voor een nieuwe PC. Mijn oude beestje begint nu toch wat traag te worden (Q6600, 5 Gb, HD7870, vertex2 180Gb (jep, die van de BSOD, fingers crossed, geen last van gehad, staat geen kritieke data meer op)) maar zaken als Bioshock Infinite, Borderlands 2 en Grid 2 draaien allemaal behoorlijk soepel (1080p, 40-60 FPS) als ik alles vol open zet op de depth of view na. Ik moet zeggen dat ik echt heel blij ben met die HD 7870, staat al sinds ik 'm heb standaard vol overgeklokt en nooit problemen mee! Maar ik kom toch steeds vaker in de buurt van de 30 FPS; Grid autosport is niet echt lekker meer speelbaar...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruik: muziek/film doos (JRiver MC20) en 1080p gaming. Entertainment in de brede zin waarbij ik zo min mogelijk 'last' (geluid, onderdelen vervangen/upgraden) heb van deze PC de komende 5-7 jaar (net als het oude beestje). PC komt in de woonkamer (of een kamer verder met 'n gat in de muur) en wordt met HDMI aangesloten op de TV Panasonic Viera TX-P50VT50 en met USB op de stereo (Cambridge Audio amp en dac met Focal Electra 1028BE.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1200 leek me een mooi bedrag maar met de prijs hieronder kan ik leven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Storage voor films/muziek reeds aangeschaft: 2 x HGST Deskstar NAS, 4TB die overgaan naar het nieuwe systeem (mirrored windows dynamic disks).
De oude OCZ Vertex 2 SSD gaat mee als storage voor games (Steam).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In de toekomst lijkt een M.2 PCIe SSD met NVMe me echt van toegevoegde waarde. Daarom een mobo dat dit ondersteunt. Meerdere PCIe x16 sloten heb ik eigenlijk niet nodig; een GPU is nu en lijkt me in de toekomst genoeg.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als de PC stil genoeg is hoef ik geen gat in de muur te maken (al zou een gaatje voor HDMI, 3x USB, UTP en 220V niet veel moeite zijn).
- Daarom ben ik bij deze case uitgekomen. Om dichter bij de €1200 te komen overweeg ik nog de Cooler Master N300 (KKN1, closed). Beetje budget maar lijkt verder een prima kast. De kast interesseert me namelijk werkelijk niks. Moet voldoende koelen en alleen als ie echt super stil is blijft deze in de woonkamer staan, weg gewerkt in een meubel. Als ie wel hoorbaar is gaat de PC dus naar de kamer achter de woonkamer en zie ik de hele PC zelfs niet meer. Dus als de N300 goed genoeg is hoor ik het graag!
- Als koeler leek me de Scythe Mugen 4 ook zeer geschikt. Stukje goedkoper en koelt net zo goed maar is wel groot. Zou de Mugen 4 passen met dit mobo en ram? Kan dat nergens vinden... Maar ja, de noctura schijnt erg goed te zijn, ook voor eventueel overklokken.
In eerste instantie niet maar ik baal nu dat ik m'n oude Q6600 (4 cores, 2,4GHz) niet kan overclocken. Multithreaded doet ie het nog steeds vrij aardig, maar single threaded vormt de CPU sinds 'n half jaar ofzo geregeld best een bottleneck (firefox opstarten met 10 tabs is echt 'n ramp...).
Ik wil vooral een systeem dat lang mee gaat. Vandaar de i7 met K. Niet nodig voor gaming, weet ik, alle benchmarks gezien. Maar de 0.5GHz is goed voor single thread performance, zo niet nu, dan op wat langere termijn. En dan kan ik altijd nog spelen met het overklokken mocht het later nodig/leuk zijn.
Het systeem waarop ik ben uitgekomen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 311,95 | € 311,95 |
1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | € 99,- | € 99,- |
1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 349,90 | € 349,90 |
1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 97,90 | € 97,90 |
1 | Noctua NH-U12S | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 124,95 | € 124,95 |
1 | Asus BC-12D2HT Bulk Zwart | € 54,- | € 54,- |
1 | Cooler Master V550 Semi-Modular | € 72,95 | € 72,95 |
1 | Crucial MX100 512GB | € 185,97 | € 185,97 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.346,57 |