k heb sinds gisteren een overstap van Wisper 600mbit/600mbit glasvezel naar xs4all glasvezel 500mbit/500mbit mogen meemaken.
Natuurlijk heb ik erna flink erop losgetest van de kwaliteit van de verbinding. Ja, komend van Wisper is het een stap terug in kwaliteit.
Alhoewel dat natuurlijk jammer is.
Mijn bevindingen zijn als volgt om aan te geven hoe de speedtest verloopt.
Zoals je ziet bij de download speed grafiek, schiet de snelheid meteen op naar de 500mbit. Dit is precies hetzelfde hoe het bij mijn vorige provider ook was. Alhoewel dan 100mbit langzamer natuurlijk
Maar, bij de upload grafiek gebeuren er rare dingen. Het eerste wat je zal moeten opvallen is dat de eerste milliseconden dezelfde opbouw plaatsvindt als de downloadgrafiek. Echter, hij blijft dan voor ~5-10 seconden hangen op die snelheid. (+/- 180-250mbit). Om vervolgens boven de 500mbit te schieten naar soms zelfs 700mbit! Daarna stabiliseert hij rond de 480-520mbit vaak.
Dit gedrag van de upload is niet hoe het was bij mijn vorige provider. Daarbij was de grafiek exact hetzelfde als de download grafiek. Snel opbouwend, en daarna horizontaal vlak.
Ik vraag me nu dus af aan xs4all waarom dit gedrag zo is.
Nu het volgende:
Als ik pingtest.net de tests draai. Dan zit er voor de verbinding een vrij hoge jitter vergeleken bij mijn vorige provider. Hiervoor had ik op Utrecht server van deze test een 2-3ms ping met 0-1ms jitter. Bij Xs4all is dat 6-8ms met 10-13+ ms jitter.
Gecombineerd maakt het gedrag van de verbinding een algemene uitdruk dat xs4all's netwerk en peering partners maar amper een goede kwaliteit van een glasvezel 500mbit/500mbit aankan en overbelast zijn.
FYI, mijn thuis netwerk is:
Glasvezel -> NTU -> Fritzdoos 7490 -> HP Procurve 24p managed switch -> Link aggregrated 2 GBPS PC met Intel 1000PT kaartje -> Windows 7 x64

Ik heb een schurft hekel gekregen aan Vodafone en aan Wisper's management laag.
Waarom moest er een uitmuntende kwaliteits provider van het leven beroofd worden? (Ja, ik weet het, geld...)
[
Voor 5% gewijzigd door
Phoenix_the_II op 30-01-2015 11:26
]