.
[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 583798 op 09-03-2015 06:29 ]
[ Voor 10% gewijzigd door CuBras op 22-11-2014 15:20 ]
Verplicht ben je tot niets: je wist niet van te voren dat er een defect was, sterker nog: misschien wás dit defect er nog wel helemaal niet op moment van verkoop.Anoniem: 583798 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 15:15:
Of ik hier toe niet verplicht ben.
Daar kan een harde schijf natuurlijk prima tegen, of is de koper gaan offroaden in de Sahara?Wat er precies is in de melding staat weet ik niet. Ik denk dat de hardschijf defect is geraakt tijdens het vervoer (met een auto).
Anoniem: 561095
CuBras schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 15:19:
Als koper én verkoper heb je beiden onderzoeksplicht en ben je als verkoper verplicht om mankementen te melden.
Indien de laptop bij jouw weten goed functioneerde én de verkoper heeft hem fysiek bekeken/onderzocht op locatie en hij heeft hem goed bevonden, hoef jij niks meer voor hem te doen.
Nee hoor. Van een laptop mag je verwachten, ook bij een 2e handse, dat deze niet na de eerste de beste hobbel stopt met werken. Sterker nog: juist bij een laptop (draagbaar!) mag je verwachten dat deze tegen vervoer kan (lig licht vervoer).Ik denk dat de hardschijf defect is geraakt tijdens het vervoer (met een auto).
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 561095 op 23-11-2014 09:17 ]
[ Voor 27% gewijzigd door Bas. op 23-11-2014 10:31 ]
ALS de laptop bij aflevering (bij TS) niet aan de gerechtvaardigde verwachtingen van de koper voldoet, dan heeft de koper recht herstel, tenzij de verkoper hier niet redelijkerwijs aan kan voldoen. De koper heeft pas recht op ontbinding nadat hij een ingebrekestelling verstuurd heeft en het product niet binnen de genoemde redelijke termijn is hersteld.Anoniem: 561095 schreef op zondag 23 november 2014 @ 09:16:
Nee hoor. Van een laptop mag je verwachten, ook bij een 2e handse, dat deze niet na de eerste de beste hobbel stopt met werken. Sterker nog: juist bij een laptop (draagbaar!) mag je verwachten dat deze tegen vervoer kan (lig licht vervoer).
Daarmee voldoet de laptop dus niet aan de verwachtingen die de koper mocht hebben, en kan hij de koop wegens wanprestatie ontbinden (na herstelmogelijkheden te bieden).
Ik gok dat hij gewoon zijn kapotte laptop met die van jou heeft geruild. Je bent dus flink genept!Anoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 13:48:
Update: was niet thuis en de koper heeft de laptop terug gebracht en geld gekregen, zonder dat ik er van wist. Na wat onderzoek zijn er wat dingen verwisseld. de videokaart heeft een downgrade gekregen. De hdd is vervangen naar een ander 640gb model. Verder staat er veel spyware op.
Heb niet veel gegevens van de koper, alleen het huis en mobiel nummer. Is het verstandig om aangifte te doen?
Oef, dat is een pijnlijke uitkomst..Anoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 13:48:
Update: was niet thuis en de koper heeft de laptop terug gebracht en geld gekregen, zonder dat ik er van wist. Na wat onderzoek zijn er wat dingen verwisseld. de videokaart heeft een downgrade gekregen. De hdd is vervangen naar een ander 640gb model. Verder staat er veel spyware op.
Heb niet veel gegevens van de koper, alleen het huis en mobiel nummer. Is het verstandig om aangifte te doen?
Zeker aangifte doen. Zijn adres kan je mogelijk vinden via zijn huisnummer. http://www.nummerzoeker.com.Anoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 13:48:
Eventueel wat forensisch onderzoek doen op de harde schijfAnoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 13:48:
[ Voor 5% gewijzigd door azerty op 23-11-2014 13:58 ]
Het lijkt me in deze sowieso slim om aangifte te doen bij de Politie.Anoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 13:48:
[ Voor 7% gewijzigd door crypt0rr op 23-11-2014 14:01 ]
Zoals hierboven staat ben je dan inderdaad opgelicht. Maar je kunt beter niet gaan handelen op MP als je zo makkelijk op te lichten bent, waarom is iemand bij je thuis zo dom om geld te geven of zelfs maar iets te doen?Anoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 13:48:
Neem contact op en geef aan dat je dit zult doen. Verder:Heb niet veel gegevens van de koper, alleen het huis en mobiel nummer. Is het verstandig om aangifte te doen?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Natuurlijk niet slim om geld te geven zonder overleg met jou. Maar dat is gebeurt, helaas.Anoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:05:
[...]
Nee, mevrouw kwam vriendelijk over en zij dat ze iemand kende die het probleem probeerde op te lossen. Maar het hem niet lukte.
de laptop is wel even aangezet geweest om te kijk of die het deed.
Je kan de gegevens in ieder geval overdragen aan de politie.Anoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:11:
[...]
Ik het serienummer opgeschreven en een foto van het windows 7 serienummer. Had ik ooit nodig bij een herinstallatie. De koper zij waar die zou wonen maar dit hoeft niet te kloppen.
Dus als de koper oprecht weinig kennis had, dan heeft die derde partij mogelijk (bewust of onbewust) de hardware vervangen? Vooropgesteld dat jij als verkoper weinig te maken hebt met iemand anders dan de koper, maar ik zou de koper er eerst even mee confronteren. Ik kan me wel een scenario indenken van een niet-technisch persoon die de laptop even inlevert bij een dubieuze 'reparateur'De koper had voor mijn idee niet echt verstand van laptops. Heb daarom ook een half uur uitleg gegeven. Het lijkt me niet dat de koper de hardeschijf vervangen heeft en me probeert op te lichten.
Wat een onzinnige post zeg. Als dat al onder makkelijk op te lichten valt, wat kan iemand dan nog doen? Of de hele laptop terug, geld terug actie had moeten gebeuren kan je het over hebben, maar zelf lijkt het mij eigenlijk gewoon de makkelijkste oplossing waarbij ik me zelf ook het lekkerste had gevoeld.gambieter schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:02:
[...]
Zoals hierboven staat ben je dan inderdaad opgelicht. Maar je kunt beter niet gaan handelen op MP als je zo makkelijk op te lichten bent, waarom is iemand bij je thuis zo dom om geld te geven of zelfs maar iets te doen?
Anoniem: 283748
De spyware klinkt alsof de koper zijn eigen oude HDD erin heeft gezet waarvan hij geen zin had om die op te schonen. Als dat zo is, staan daar misschien nog gegevens op van de koper? (Weet overigens niet in hoeverre dat legaal zou zijn..)Sissors schreef op zondag 23 november 2014 @ 16:39:
[...]
Wat staat er nog meer op die HDD? Enkel waarmee jij hem hebt geleverd? (Neem aan kale installatie).
Ik vind dit een heel vreemd verhaal. Waarom zou je in hemelsnaam zo moeilijk doen om een 3-4 jaar oude HDD en GPU te jatten en te vervangen door een stel andere? Dat gaat er bij mij niet in. En waarom die spyware?
Laptop heeft de zelfde gebruikers sporen zoals krassen, afgebroken pinnetje om de laptop dicht te kunnen doen.oohh schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:27:
Is het überhaupt wel de laptop die jij verkocht hebt? Een videokaart van een laptop vervangen doe je niet zomaar even. Gezien het feit dat er meerdere dingen zijn veranderd, kan het natuurlijk ook gaan om een swap. Jij zijn (oude) kapotte laptop en hij jouw werkende laptop.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 583798 op 23-11-2014 18:33 ]
Lees dit eens:RemmyG schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:32:
Verkocht is verkocht, garantie tot aan de deur. Als je zeker weet dat jij een werkend exemplaar hebt afgeleverd, zou ik er verder schijt aan hebben. Zij willen goedkoop uit zijn, willen ze garantie moeten ze maar een nieuwe kopen of 1 die nog onder fabrieksgarantie valt, vind ik.
Volgens mij heeft hij dat niet gedaan.Haas_nl schreef op zondag 23 november 2014 @ 19:48:
Als je zo naief bent dat je een laptop mee geeft aan iemand, en vervolgens na klachten zo maar het geld terug geeft dan kan naar mijn mening ook beter geen zaken doen op marktplaats.
Ik ga toch ook niet zo maar mijn laptop uit lenen aan een wild vreemde?
Anoniem: 583798 schreef op zondag 23 november 2014 @ 13:48:
Even los van bovenstaande, maar ga je mij serieus vertellen dat als je een verkochte laptop zou terugnemen dat je hem gaat openschroeven om er zeker van te zijn dat dezelfde hardware er nog in zit? Dat niet doen is niet naiief, dat wel doen is paranoïde. (En ja dat moet je doen als je zeker wilt zijn, niet dat het perfect is, maar waarschijnlijk zekerder dan enkel in software kijken).Haas_nl schreef op zondag 23 november 2014 @ 19:48:
Als je zo naief bent dat je een laptop mee geeft aan iemand, en vervolgens na klachten zo maar het geld terug geeft dan kan naar mijn mening ook beter geen zaken doen op marktplaats.
Ik ga toch ook niet zo maar mijn laptop uit lenen aan een wild vreemde?
Eerlijk gezegd zou ik dit dus wel doen.Sissors schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:59:
[...]
Even los van bovenstaande, maar ga je mij serieus vertellen dat als je een verkochte laptop zou terugnemen dat je hem gaat openschroeven om er zeker van te zijn dat dezelfde hardware er nog in zit? Dat niet doen is niet naiief, dat wel doen is paranoïde. (En ja dat moet je doen als je zeker wilt zijn, niet dat het perfect is, maar waarschijnlijk zekerder dan enkel in software kijken).
TS is jong. Wslk heeft een moeder/vader de laptop aangenomen en geld teruggegeven.Gomez12 schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:15:
[...]
Eerlijk gezegd zou ik dit dus wel doen.
De gebruiker klaagt over een hdd-fout dan zou ik in 5 minuten de laptop opengeschroefd hebben gewoon om even te kijken of de hdd nog wel goed zit. Zonder de hdd gezien te hebben zou ik geen geld teruggeven.
Alhoewel ik het opzich wel apart vind dat een huisgenoot gewoon even geld overhandigt. Bij mij zou de persoon (of het nou vriending of vrouw was) toch eerst even mogen bellen als ik niet van te voren heb gezegd dat het zou gaan gebeuren. Ik heb het ding verkocht en dus beslis ik of het ding teruggenomen wordt.
Net zoals ik niet spullen die mijn vriendin verkocht heeft blind ga terugnemen, dan heeft mijn vriendin het laatste woord.
Dat is een andere, als de HDD fouten geeft kan je hem inderdaad openschroeven om te kijken of er iets los zit ofzo. Maar we hebben het hier erover om de onderkant van je laptop eraf te halen om je moederbord te bekijken om er zeker van te zijn dat niet iemand je GPU eraf heeft gesoldeerd en een andere erop heeft gedaan.Gomez12 schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:15:
[...]
Eerlijk gezegd zou ik dit dus wel doen.
De gebruiker klaagt over een hdd-fout dan zou ik in 5 minuten de laptop opengeschroefd hebben gewoon om even te kijken of de hdd nog wel goed zit. Zonder de hdd gezien te hebben zou ik geen geld teruggeven.
Alhoewel ik het opzich wel apart vind dat een huisgenoot gewoon even geld overhandigt. Bij mij zou de persoon (of het nou vriending of vrouw was) toch eerst even mogen bellen als ik niet van te voren heb gezegd dat het zou gaan gebeuren. Ik heb het ding verkocht en dus beslis ik of het ding teruggenomen wordt.
Net zoals ik niet spullen die mijn vriendin verkocht heeft blind ga terugnemen, dan heeft mijn vriendin het laatste woord.
Bij mijn laptop moet ook de gehele onderkant eraf als ik de HDD eruit wil halen.Sissors schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:23:
[...]
Dat is een andere, als de HDD fouten geeft kan je hem inderdaad openschroeven om te kijken of er iets los zit ofzo. Maar we hebben het hier erover om de onderkant van je laptop eraf te halen om je moederbord te bekijken om er zeker van te zijn dat niet iemand je GPU eraf heeft gesoldeerd en een andere erop heeft gedaan.
Ok, dus je controleert de hdd. Je ziet dat die een ander model is (vervangen) dan ga ik idd wel het hele moederbord nakijken om te zien wat er nog meer aan is veranderd.Sissors schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:23:
[...]
Dat is een andere, als de HDD fouten geeft kan je hem inderdaad openschroeven om te kijken of er iets los zit ofzo. Maar we hebben het hier erover om de onderkant van je laptop eraf te halen om je moederbord te bekijken om er zeker van te zijn dat niet iemand je GPU eraf heeft gesoldeerd en een andere erop heeft gedaan.
Anoniem: 368013
En het is dan volgens jou niet "paranoide" om via taakbeheer, apparaatbeheer en dxdiag te controleren of alles er nog wel inzit?Pyramiden schreef op maandag 24 november 2014 @ 17:46:
Je hoeft hem toch niet helemaal open te schroeven? Je kunt met dxdiag vrij snel zien of de GPU verwisselt is. Ook met taakbeheer en in apparaatbeheer had je kunnen kijken of alles binnenin nog hetzelfde was. Dan hoef je hem niet paranoide open te schroeven, maar kun je toch zien of er mee gekloot is.
[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 25-11-2014 03:13 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Probeer eens met een ander nummer te bellen. Als er dan wel opgenomen wordt weet je ook hoe laat het is.Anoniem: 583798 schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:41:
Heb de koper gebeld op beide nummers maar er werd niet op genomen. Probeer het vanavond en morgen nog een keer. Mocht er dan niet opgenomen worden, ga ik aangifte doen.
Gezien de leeftijd van TS ben ik bang dat het een beetje naïeve actie geweest is van 1 van de ouders. En pas op met conclusies te trekken uit gegevens van de HD. Als het een bewuste actie is geweest van de verkoper dan is het niet onwaarschijnlijk dat het vaker gebeurt en dat de HD van een ander slachtoffer afkomstig is.Ardana schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 03:11:
Wie heeft de laptop aangenomen? Dat lijkt me nog wel even van belang om in ieder geval met die persoon een goed gesprek te voeren: hoe je het ook draait of keert, hij heeft in principe jouw geld weggegeven, zonder overleg met jou. Dat alleen al zou ik niet netjes vinden.
En ik zou inderdaad kijken of ik data op de HD kan vinden, al was het alleen maar om te kijken of daaruit wat contactgegevens van de koper af te leiden zijn.
Ah.. Ik heb niet zo gekeken om wat voor laptop het ging. Maar dan lijkt het erop dat de koper een zelfde laptop had, die het niet meer goed deed. En dat de koper nu 'gratis' weer een goed werkende laptop heeft.Sissors schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:19:
Voor mij het vreemde blijft is dat het over een oude laptop gaat. Kijk als het een gloednieuwe ultrabook van 2000 euro was, zou het een ander verhaal zijn. Maar wie gaat in hemelsnaam zoveel moeite doen om een 3-4 jaar oude laptop HDD en GPU te stelen? (En dan ook nog te verwisselen door andere).
Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 583798 op 25-11-2014 18:37 ]
Vergeet niet om het ook aan marktplaats zelf te melden. Aangifte kan je online doen.Anoniem: 583798 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:28:
Heb de koper gebeld en er werd weer niet opgenomen. Heb toen anoniem gebeld en er werd wel opgenomen en weer opgehangen toen ik me voorstelde. Ga morgen dan maar aangifte doen. Lijkt me duidelijk dat de koper de oplichter is.
@hierboven: Heb verder geen gegevens van de koper. Email ging via marktplaats.
Ga de "nieuwe" hdd zo even aan m'n pc hangen om te kijken wat er op stond.
Byte voor byte afscannen met speciale software. Mogelijk staan er oude brieven en foto's op.Anoniem: 583798 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:28:
Heb de koper gebeld en er werd weer niet opgenomen. Heb toen anoniem gebeld en er werd wel opgenomen en weer opgehangen toen ik me voorstelde. Ga morgen dan maar aangifte doen. Lijkt me duidelijk dat de koper de oplichter is.
@hierboven: Heb verder geen gegevens van de koper. Email ging via marktplaats.
Ga de "nieuwe" hdd zo even aan m'n pc hangen om te kijken wat er op stond.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Anoniem: 197141
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 25-11-2014 20:54 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Dat kan zeker geen kwaad, zoiets doen, zegt wat over zijn intelligentie.Ardana schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:06:
Nee, geen blackmail, gewoon een waarschuwing dat hij voorzichtig met z'n data moet omgaan
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 25-11-2014 21:37 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Wim-Bart op 26-11-2014 02:21 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Nadeel is alleen, dat de persoon ik kwestie weet waar jij woont en niet andersom...Gomez12 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 01:45:
Persoonlijk zou ik er even een kwartiertje aan besteden om op de usual places te kijken of er nog iets staat, maar zoniet dan is het pech en verlies nemen.
Of de taktiek van ardana volgen, maar de rest kost enkel maar tijd en tijd is geld.
Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.
voor het gemak gaan we er even van uit dat de verkoper zo slim is geweest om de schijf leeg te maken.sorted.bits schreef op woensdag 26 november 2014 @ 08:06:
Nog iets, jij hebt niet alleen de oude data van de koper, maar de koper heeft ook jouw oude data.
Dus hij kan dus hetzelfde mailtje terug naar jou sturen
Hm, TS, wat is hier de situatie? Heb je data van jezelf op de schijf laten staan die de koper nu heeft?sorted.bits schreef op woensdag 26 november 2014 @ 08:06:
Nog iets, jij hebt niet alleen de oude data van de koper, maar de koper heeft ook jouw oude data.
Dus hij kan dus hetzelfde mailtje terug naar jou sturen
Heb mijn schijf gewist met killdisk.bardi-1 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 08:37:
[...]
Hm, TS, wat is hier de situatie? Heb je data van jezelf op de schijf laten staan die de koper nu heeft?
Dat is dan weer een voordeel.Anoniem: 583798 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:25:
[...]
Heb mijn schijf gewist met killdisk.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Goed geregeld, echte Tweaker actie inderdaad, bewust van zijn gegevens.Anoniem: 583798 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:25:
[...]
Heb mijn schijf gewist met killdisk.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 583798 op 26-11-2014 16:45 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Zo heb ik ooit een laptop overgenomen van een tweaker vol vakantiefotos en belastingaangifte gegevens.Ardana schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:23:
'k stond er niet eens bij stil dat er ook Tweakers zouden kunnen zijn die dat niet ogen
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Iemand die op deze site komt. Dat zegt echter niets over enige kennis whatsoever, zo blijkt vaak zatBarry|IA schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:45:
Wat is een Tweaker?
Nickname does not reflect reality
Tja, je hebt ook zo iets als onzorgvuldige Tweakers en Tweakers die niets geven om hun gegevens.hexta schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:59:
[...]
Zo heb ik ooit een laptop overgenomen van een tweaker vol vakantiefotos en belastingaangifte gegevens.
Vind je dat niet een beetje dubbelop?darknessblade schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:57:
een tip voor de volgende keer hem een contract tot koop laten ondertekenen (IN VIERVOUD/ MEER) waarin staat dat er GEEN beroep op geld terug gedaan kan worden.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Al laat je hem dat contract in honderdvoud tekenen, als jouw huisgenoot het geld teruggeeft zonder overleg met jou dan heb je ook niets aan een contract.darknessblade schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:57:
een tip voor de volgende keer hem een contract tot koop laten onertekenen (IN VIERVOUD/ MEER) waarin staat dat er GEEN beroep op geld terug gedaan kan worden
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Overgemaakt geld krijg je nooit meer terug. Alleen automatische overschrijvingen kan je storneren, verder niets.Jrz schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:23:
Als je geld hebt overgemaakt naar zn rekening, gewoon even zn bank bellen. Is mij iig al twee keer gelukt zonder problemen.
Geprobeerd om verwijderde bestanden eventueel terug te halen?Anoniem: 583798 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 18:57:
Heb geen reactie gehad van koper/oplichter en op de hdd stonden alleen wat films. Het geld ging contant.
Ja, heb 2 a 3 films gekekensaidddd93 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 19:00:
[...]
Geprobeerd om verwijderde bestanden eventueel terug te halen?
[ Voor 26% gewijzigd door Biersteker op 29-11-2014 19:34 ]
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Als er Windows op staat moet er toch wat te vinden zijnAnoniem: 583798 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 18:57:
Heb geen reactie gehad van koper/oplichter en op de hdd stonden alleen wat films. Het geld ging contant.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq