Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:14
Beste mede-Tweakers,

Voor mijn afstudeerscriptie ben ik bezig met een haalbaarheidsonderzoek voor een nieuw bedrijfsconcept. Dit bedrijfsconcept heeft als doel de energietransitie te stimuleren. Echter ben ik op zoek naar de adoptie van het concept bij de consument. Zouden jullie mij hier bij willen help d.m.v. het invullen van een korte vragenlijst?

Het invullen van deze vragenlijst duurt maximaal 2 tot 3 minuten en de uitkomsten worden alleen voor interne doeleinden gebruikt (lees scriptie).

Op en of aanmerkingen zijn altijd welkom, mits positief en opbouwend.

Het doel van het bedrijfsconcept is om inzicht in het energieverbruik inzichtelijk en "leuk" te maken. Zodat de consument op andere manieren gestimuleerd wordt om bewuster met energie om te gaan.

Mocht je meer willen weten, vraag het vooral!

Edit: Ik heb toestemming van Teacher (moderator, voor wie hem niet kennen)

Secsytime wijzigde deze reactie 17-11-2014 18:40 (4%)

• jckw
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19-01 21:32
Done!! Succes met je scriptie!

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• Gertjuhjan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17-01 16:45

Gertjuhjan

Software Engineer

Ingevuld.

Zitten wel vreemde vragen tussen waarvan ik niet direct een link zag met het doel van het onderzoek, maar daar zal vast een onderbouwde reden achter zitten om te weten met wat voor personen je te maken hebt.

Xbox: Gulpener88

• Secsytime
quote:
Gertjuhjan schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:38:
Ingevuld.

Zitten wel vreemde vragen tussen waarvan ik niet direct een link zag met het doel van het onderzoek, maar daar zal vast een onderbouwde reden achter zitten om te weten met wat voor personen je te maken hebt.
Ik snap dat de vragen raar over kunnen komen, ik zal ze even kort toelichten:
  • Leeftijd + Opleidingsniveau hebben invloed op het energiebewustzijn.
  • Het concept maakt gebruik van slimme energiemeter data.
  • De loterij vraag, voor het energiebewustzijn leuker maken. Bijv. de postcode loterij is "leuk" een goed doel steunen.
  • Apparaten voor internet, heeft te maken met de terugkoppeling naar leeftijd + website of app.
Edit: Wow, al super veel mensen die hem hebben ingevuld. Bedankt guys, keep them coming! <3

Hoe staan jullie trouwens tegenover de slimme energie meter?

Secsytime wijzigde deze reactie 17-11-2014 16:03 (9%)

• Secsytime
Heel erg bedankt voor de Tweakers die mij al hebben geholpen!

Invullen kan nog tot aanstaande maandag 24 November 12.00 's middags, dus als je nog mee wilt doen/ mij wilt helpen. Graag!

Daarna zal ik in de loop van de week de belangrijkste resultaten plaatsen.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:58

Proton_

Team Welles

quote:
Secsytime schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:45:
[...]
Hoe staan jullie trouwens tegenover de slimme energie meter?
Een meter die voor de gebruiker dommer is dan voor het energiebedrijf zou ik niet slim noemen :)
Mooi apparaat, hippe features, mogelijk nauwkeuriger meten dan een ferrarismeter... maar het liefst heb ik er een grote knop op waarmee ik kan bepalen waar de data heen gaat.
Op dit moment is het makkelijker voor 3e partijen om over jouw data te beschikken dan jijzelf, dat is raar.
Ook is een feature om op afstand uit te schakelen onacceptabel voor mij (is er tegenwoordig uit geloof ik).

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:56
Overigens logt een beetje tweakers zelf opbrengst / verbruik met dingen als P1 en pvoutput enz

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• Secsytime
quote:
Proton_ schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:19:
[...]

Een meter die voor de gebruiker dommer is dan voor het energiebedrijf zou ik niet slim noemen :)
Mooi apparaat, hippe features, mogelijk nauwkeuriger meten dan een ferrarismeter... maar het liefst heb ik er een grote knop op waarmee ik kan bepalen waar de data heen gaat.
Op dit moment is het makkelijker voor 3e partijen om over jouw data te beschikken dan jijzelf, dat is raar.
Ook is een feature om op afstand uit te schakelen onacceptabel voor mij (is er tegenwoordig uit geloof ik).
Klopt, het is niet heel moeilijk om een ODA te worden en die data op te vragen. Echter dien je dan wel ondubbelzinnige toestemming hebben gegeven als consument, wil deze ODA dit op mogen vragen (artikel 8. Wet bescherming persoonsgegevens).

Of dit in de praktijk heel goed gecontroleerd gaat worden is een tweede. Wat zou een derde met mijn meter gegevens willen doen, zie er niet veel kwaad in.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-01 20:07
ik vond het een beetje een vreemd vragen lijstje.
zie er niet echt een energietransitie er in?
de vraag: Doet u mee aan een loterij?
of wat voor apparaat ik gebruik heeft toch niks met een energietransitie te maken?
een beetje oude wijn in nieuwe zakken als je het mij vraagt

het ODA systeem is wel oke, en of het echt goed word onderhouden heb ik ook mijn twijfels over.
maar dan moet je de ODA wel vertrouwen dat die het niet weer verder verkoopt. (zeker als hij iets gratis belooft te doen. alleen de zon komt gratis op.)
maar een 3de persoon kan ook de regering zijn, en als die geld te kort komt krijg ik gewoon minder geld voor wat ik aan het net lever dan wat ik er voor moet betalen als ik gebruik.
mijn feraris meter heeft dat probleem niet, dus ik vind de slimme meter een beetje dom. ;)

ook nog mee nemend dat een slimme meter niet echt handig is om te meten wat je PV installatie oplevert (je voert in voor de meter, dus eigen gebruik word dan niet gemeten).
om dat dan weer te kunnen heb je nog een extra meter nodig.

uit eindelijk is mijn meter kast al slimmer als een slimme meter, en voor nog minder kosten ook.
een beetje tweaker maakt zijn meter kast slim en laat die slimme meter links liggen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• storeman
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09:58
Ik heb hem ook ingevuld. De vragenlijst is nogal beperkt. Ik gebruik bijvoorbeeld een WIndows Phone, maar dat was niet te kiezen. Een Computer was dan de volgende optie, terwijl dit altijd een laptop is.

Verder: Ik heb wel een slimme meter, maar heb het data-gebeuren uit laten schakelen. Hier heb ik een brief over gehad en dat moet ik dan maar geloven.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• killercow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:28
quote:
Secsytime schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 14:15:
[...]

Klopt, het is niet heel moeilijk om een ODA te worden en die data op te vragen. Echter dien je dan wel ondubbelzinnige toestemming hebben gegeven als consument, wil deze ODA dit op mogen vragen (artikel 8. Wet bescherming persoonsgegevens).

Of dit in de praktijk heel goed gecontroleerd gaat worden is een tweede. Wat zou een derde met mijn meter gegevens willen doen, zie er niet veel kwaad in.
Ze willen die data om slimmer in te kopen natuurlijk, of jouw slimmer producten te kunnen verkopen. Prima natuurlijk, maar ik heb nog maar weinig beloftes gezien waarbij die slimmere inkoop van de leverancier zich naar een lager bedrag voor jou als consument vertaald. Vooralsnog betekend slimmer inkopen dus meer winst voor iemand die niet eens de leverancier van die data is, en geen voordeel op dat vlak voor de daadwerkelijke producent van die data.

Koekjes als: "weten wat je wasmachine verbruikt" zijn waardeloze zoethoudertjes als je kijkt naar de potentieele winsten die er te verdienen zijn door slimmer in te kopen.

Oh, en nu we toch op het privacyvlakbezig zijn, het is best tof als een enquete ook een privacyverklaring bevat.

killercow wijzigde deze reactie 21-11-2014 15:09 (4%)
Reden: privacyverklaring toevoegen aan enquete?

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

• migjes
quote:
storeman schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:02:
Verder: Ik heb wel een slimme meter, maar heb het data-gebeuren uit laten schakelen. Hier heb ik een brief over gehad en dat moet ik dan maar geloven.
dan is het eigenlijk nu de vraag wat dat nu eigenlijk inhoud?

leest de netbeheerder nu de meter wel uit en geeft die het gewoon niet door aan geen ekele ODA?
of lezen ze hem nu niet uit.
(of nog een 3de tussen vorm hier van?)

dus we moeten de netbeheerders op hun blauwe ogen gaan geloven.
en dat terwijl dit soort verhalen schering en inslag zijn van netbeheerders.
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
en ik kan zelf er nog velen bij opnoemen waar het nog wel meer fout gaat binnen het systeem.
(ik kan ze echt niet alle fouten toeschrijven, het systeem is zo ingewikkeld en ook klanten maken veel fouten. laat staan dat het kastje (leverancier) muurtje(netbeherder) model wat we nu hebben voor oplossingen zorgt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:57
Idd ik zou zo'n kastje dan ook weigeren, wordt het me toch opgedrongen dan zou ik er een hackaton aan wijden om mijn energieverbruik omlaag te krijgen })

overigens denk ik dat zo'n lotterij goed is om ook henk en ingrid (of anderen die geen enkele intrinsieke motivatie hebben om energiebewust te leven)energiebewust te maken

eL_Jay wijzigde deze reactie 21-11-2014 15:25 (37%)

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 02-12-2018
quote:
[...]
Wat zou een derde met mijn meter gegevens willen doen, zie er niet veel kwaad in.
Er zijn er nog wel enkele die belangstelling zouden kunnen hebben.

Energie leveranciers, binnenkort als uur en kwartier tarieven toegestaan zijn met dynamic pricing
(dit is een superlastige omdat die alleen op transparantie en vertrouwen is, dat feedback niet gebruikt voor nwe tarieven of profielen)

Overheden- als tool

Verzekeringsmaatschappijen -Tot de gezondheidszorg premies te bepalen op basis van ongewone gedrag
vindt link niet zo snel van australië afgelopen jaar

Andere
Marketeers-Aan klanten voor doelgerichte advertenties profiel
Wetshandhavers-Om verdachte of illegale activiteiten te identificeren *
Verhuurders-Om lease naleving en activiteiten op het terrein
Crediteuren-Gedrag dat op kredietwaardigheid zou kunnen wijzen te bepalen

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• Secsytime
quote:
killercow schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:07:
[...]

Ze willen die data om slimmer in te kopen natuurlijk, of jouw slimmer producten te kunnen verkopen. Prima natuurlijk, maar ik heb nog maar weinig beloftes gezien waarbij die slimmere inkoop van de leverancier zich naar een lager bedrag voor jou als consument vertaald. Vooralsnog betekend slimmer inkopen dus meer winst voor iemand die niet eens de leverancier van die data is, en geen voordeel op dat vlak voor de daadwerkelijke producent van die data.

Koekjes als: "weten wat je wasmachine verbruikt" zijn waardeloze zoethoudertjes als je kijkt naar de potentieele winsten die er te verdienen zijn door slimmer in te kopen.

Oh, en nu we toch op het privacyvlakbezig zijn, het is best tof als een enquete ook een privacyverklaring bevat.
Slimmer inkopen, is iets wat de energiebedrijven graag willen. Echter kunnen ze dat niet met de data van de EDSN, want hier kun je alleen data uit P4 krijgen.

Via P4 kun je data van iemands slimme meter opvragen, ACHTERAF dus een dag later. Wat energiebedrijven graag zouden willen is data uit de P1, wat directe data is. Hiermee zouden ze in real-time analyses kunnen maken, en misschien dus slimmer in kunnen kopen.

• Secsytime
quote:
Domba schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:22:
[...]

Er zijn er nog wel enkele die belangstelling zouden kunnen hebben.

Energie leveranciers, binnenkort als uur en kwartier tarieven toegestaan zijn met dynamic pricing
(dit is een superlastige omdat die alleen op transparantie en vertrouwen is, dat feedback niet gebruikt voor nwe tarieven of profielen)

Overheden- als tool

Verzekeringsmaatschappijen -Tot de gezondheidszorg premies te bepalen op basis van ongewone gedrag
vindt link niet zo snel van australië afgelopen jaar

Andere
Marketeers-Aan klanten voor doelgerichte advertenties profiel
Wetshandhavers-Om verdachte of illegale activiteiten te identificeren *
M.u.v. de marketing opties de je geeft, heb ik daar geen problemen mee. Als je iets doet wat eigenlijk niet mag..

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, ik dus wel.

Wetshandhavers-Om verdachte of illegale activiteiten te identificeren
- Energieverbruik is altijd onbetrouwbaar, false positives liggen enorm op de loer, en elke false positive is er één teveel. Zolang ik niet iets doe wat niet mag hoor ik geen handhavers tegen te komen.

- Kom maar gewoon kijken als je wil weten wat er aan de hand is, of installeer je eigen meter en zet dit in de voorwaarden.

- Vraag die gegevens gewoon op...

Vandaar dat ik controle wil over wie mijn data krijgt: ik bepaal zelf wel of ik iets te verbergen heb of niet.
Je kan bijvoorbeeld bij Github kijken hoe je dat fatsoenlijk regelt.
Ik kan daar gewoon een key intrekken als ik iemand niet meer vertrouw.

• migjes
quote:
Secsytime schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:32:
[...]
M.u.v. de marketing opties de je geeft, heb ik daar geen problemen mee. Als je iets doet wat eigenlijk niet mag..
oke volgende casus dan:
persoon van gemiddelde leeftijd met een uitkering en een vader die ongeneselijk ziek/stervende is.
die heeft flinke reiskosten en is 90% van de tijd bij zijn vader omdat er weer eens nergens plek is om hem te behandelen. (of hij vind het zijn plicht als zoon om dit te doen.)

met zaken zoals:
http://www.demorgen.be/bi...aude-bestrijden-a2115848/
word wel zijn uitkering gekort omdat hij niet thuis is volgens zijn energie rekening.
terwijl hij in mij ogen eigenlijk een held is die wel een extra centje mag gebruiken.

hoe meer controle er word uit geoefend door de regering, hoe meer er niet mag.
en dat heeft niks met goed of fout te maken.
"Vrouwe Justitia wordt doorgaans afgebeeld als een geblinddoekte figuur, met in haar rechterhand een zwaard en in haar linkerhand een weegschaal."

• Domba
Niet iedereen woont gelijk en vals positieve zetten een proces ingang in de maatschappij die ik liever niet zie

@Secsytime, een resolutie als P1 wil je niet vrijgeven. (google eens op smappee)
ik heb eigen logging (ferraris meter) maar tijdens testen liep dat al uit op stevige discussie met mijn partner over iets heel simpel, het onderscheid in profiel of er worteltjes of aardappels werden gekookt op inductie (wortels gingen toen en nog steeds in de magnetron 8)7 )

@migje "dus we moeten de netbeheerders op hun blauwe ogen gaan geloven.
Zou niet geheel nodig zijn als het logboek zoals uit invoerbesluit slimme meter niet steeds uitstelt wordt op verzoek
Dan krijg je pas enig inzicht in data verkeer, anders blok je het GPRS signaal toch door inwikkelen in Alu bijvoorbeeld 8)

Op dit moment is een totaal ongelijke en ontransparante discussies, zoals deze maand nog over blindstroom met Netbeheer Nederland .
NB-slimme meter kan het meten en uitlezen via P3 maar wordt niet registreren in de meter
Ik: Klopt niet en dump voor twee meters de installatie handleiding die kvar registers hebben in de discussie
NB- dat zijn standaard functies van de meter, maar die staan standaard uit

einde discussie

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
[...]
Wat zou een derde met mijn meter gegevens willen doen, zie er niet veel kwaad in.
Wat dacht je dat er gebeurt als het inbrekersgilde op afstand op basis van je energieverbruik kan bepalen dat je niet thuis bent :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• migjes
quote:
Domba schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:03:
@migje "dus we moeten de netbeheerders op hun blauwe ogen gaan geloven.
Zou niet geheel nodig zijn als het logboek zoals uit invoerbesluit slimme meter niet steeds uitstelt wordt op verzoek
Dan krijg je pas enig inzicht in data verkeer, anders blok je het GPRS signaal toch door inwikkelen in Alu bijvoorbeeld 8)
dat word een lastige.
zoals ik het tot nu toe begrijp krijg je de meter geleverd en dan werkt de terug lever meter nog niet.
die moet eerst op afstand geactiveerd worden.

en dan kan ik hem pas een alu hoedje geven >:)

voor nu doet de enkel telwerk feraris heersen.
"one counter to rule them all" >:)

• MK1o2
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:24
Zoals al eens op een ander topic langs gekomen was, iemand die aangegeven had dat de meter niet uitgelezen mag worden. Voor de zekerheid ook de meter in alu folie ingepakt, en jawel: "We kunnen geen contact krijgen met uw meter".

Dutchsat in "Slimme meter weigeren. De mogelijkheden. Blindvermogen?"

Ookal is het tot nu toe het enige voorval dat ik gehoord heb, en betreft het wellicht niet het uitlezen van de meterstanden, het geeft mij wel een gevoel dat ik de netbeheerders voorlopig nog niet 100% kan vertrouwen. Ze maken dus wel contact met je meter, maar je kan (nog) niet controleren wat ze nu precies opvragen.

MK1o2 wijzigde deze reactie 21-11-2014 16:36 (5%)

MK102's Milkyway 2070wp

• Secsytime
quote:
Freee!! schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:14:
[...]

Wat dacht je dat er gebeurt als het inbrekersgilde op afstand op basis van je energieverbruik kan bepalen dat je niet thuis bent :?
Knap werk zon inbreker, denk dat als hij dat voor elkaar krijgt.. dat die beter een andere baan kan zoeken

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je hebt in ieder geval een antwoord op je vraag :)

• Secsytime
quote:
migjes schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:00:
[...]

oke volgende casus dan:
persoon van gemiddelde leeftijd met een uitkering en een vader die ongeneselijk ziek/stervende is.
die heeft flinke reiskosten en is 90% van de tijd bij zijn vader omdat er weer eens nergens plek is om hem te behandelen. (of hij vind het zijn plicht als zoon om dit te doen.)

met zaken zoals:
http://www.demorgen.be/bi...aude-bestrijden-a2115848/
word wel zijn uitkering gekort omdat hij niet thuis is volgens zijn energie rekening.
terwijl hij in mij ogen eigenlijk een held is die wel een extra centje mag gebruiken.

hoe meer controle er word uit geoefend door de regering, hoe meer er niet mag.
en dat heeft niks met goed of fout te maken.
"Vrouwe Justitia wordt doorgaans afgebeeld als een geblinddoekte figuur, met in haar rechterhand een zwaard en in haar linkerhand een weegschaal."
Ik snap je punt wel, alleen is ons juridische systeem niet zo goed ingericht. Er wordt naar mijn mening te vaak naar de regels gekeken ipv naar omstandigheden en waarom die regels en of wetten uberhaupt zijn ingevoerd, en of dat hierop ook van toepassing is.

Edit: Ze halen het menselijke er uit, het denk vermogen en of het van toepassing is of dat er even door de vingers gekeken moet worden.

Secsytime wijzigde deze reactie 21-11-2014 16:57 (5%)

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik kan aantal gokjes wagen welk concept je hebt bedacht, maar in weinig van die gevallen kan ik er positief tegenover staan. Met name de 'stimulatie' in vorm van een loterij zit direct in lijn van de stimulatie in vorm van geld (stap nu over en bespaar XXX euro per jaar!!!).

Daarnaast zijn zulke 'inzichtelijke tooltjes' veelal gekoppeld aan de verplichting van stukje hardware of bepaalde meters, wij hebben nog de oude ferraris meter en doet z'n werkt nog steeds perfect.

En dan kom je weer bij het stukje 'geld stimulatie', wij gaan elk jaar braaf omlaag met verbruik, maar vreemdgenoeg gaat onze afrekening dat nooit. (iets met transport en belastingen..).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Secsytime
quote:
SinergyX schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:11:
Ik kan aantal gokjes wagen welk concept je hebt bedacht, maar in weinig van die gevallen kan ik er positief tegenover staan. Met name de 'stimulatie' in vorm van een loterij zit direct in lijn van de stimulatie in vorm van geld (stap nu over en bespaar XXX euro per jaar!!!).

Daarnaast zijn zulke 'inzichtelijke tooltjes' veelal gekoppeld aan de verplichting van stukje hardware of bepaalde meters, wij hebben nog de oude ferraris meter en doet z'n werkt nog steeds perfect.

En dan kom je weer bij het stukje 'geld stimulatie', wij gaan elk jaar braaf omlaag met verbruik, maar vreemdgenoeg gaat onze afrekening dat nooit. (iets met transport en belastingen..).
Ik denk dat je helemaal verkeerd zit te denken.

want "Met name de 'stimulatie' in vorm van een loterij zit direct in lijn van de stimulatie in vorm van geld (stap nu over en bespaar XXX euro per jaar!!!). " is totaal niet de bedoeling.

Ik snap je frustratie.. echter zoek je dat hier verkeerd. Ik doe niks bij een energiebedrijf of vergelijkingswebsite, o.i.d.

Het gaat hier puur om een concept om mensen bewuster om te laten gaan met energie.

• Domba
quote:
Secsytime schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:22:
Het gaat hier puur om een concept om mensen bewuster om te laten gaan met energie.
Bewust maken, haal het uit de meterkast zoals in het oorspronkelijk concept toen deze nog intelligente meter met externe woningdisplay (in-home display met o.a. momentaan energieverbruik voor doelgroep alle bewoners) werd genoemd, aangesloten op de directe feedback van de consumentenpoort (P1),
Een display buiten de meterkast zoals scholen/kantoren met PV dat hebben in de hal of gemeenschappelijke ruimte.

De huidige Britse, het voorbeeld dat ze toen wilde volgen

Domba wijzigde deze reactie 21-11-2014 18:46 (17%)

• Secsytime
Beste Tweakers,

Het is vanaf nu niet meer mogelijk om de vragenlijst in te vullen.

Komende week zal ik wat resultaten posten.

Heel erg bedankt voor de hulp!

• Secsytime
update****

Helaas lukt het me niet op het deze week nog in te passen. Volgende week!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True