Hehe, leuke casus
Hoewel ik er zelf de voorkeur aan zou geven contact op te nemen met de incassant, is het niet onterecht je bank te vragen om een stornering wanneer een contract is beëindigd. Zonder communicatie is er dan echter wel een risico op een misverstand, maar goed. Ik denk dat je bevrijdend handelt wanneer je je geld op die manier terughaalt.
De zorgverzekeraar, echter, boekt het geld heel netjes terug. Of je jezelf daarvan op de hoogte had moeten stellen is een beetje ambigu. In bredere zin denk ik wel dat het je plicht was je rekening op dit soort zaken te controleren. Echter, kan de verzekeraar dat niet van je eisen. Wat natuurlijk wel opvalt is dat je een (onterechte) incasso wel opmerkt, maar een onterechte bijschrijving van het zelfde bedrag mist. Maar goed.
Welnu, ik geloof dat we het er niet over oneens zijn dat die die € 90 terug zou moeten worden geboekt naar de verzekeraar. Ze hebben er in principe recht op. Wat ze daarvoor moeten doen, is je op de hoogte stellen van de onverschuldigde betaling. Dat moeten ze doen binnen 5 jaar, waarna jij het bedrag ook binnen redelijke termijn dient terug te boeken.
Ik begrijp echter dat de verzekeraar contact met je heeft gezocht, niet over een onverschuldigde betaling, maar over de premie van januari 2014. Je hebt gelijk als je zegt dat dat feitelijk niet juist was. Met de incasso en de stornering daarvan, en het wederzijdse begrip dat deze niet van toepassing was, is die factuur afgedaan. Wat mensen hier ook zeggen, de boeking is in juridische termen een onverschuldigde betaling.
Nu wordt het wat lastiger. De verzekeraar heeft blijkbaar wel contact met je gezocht, maar met een niet geheel juiste boodschap. Ik begrijp dat je daarop verder geen onderzoek hebt gedaan. Je hebt je rekening niet gecontroleerd op eventuele hiaten of andere onjuistheden. En je hebt geen contact gezocht met je verzekeraar, om opheldering te vragen. Beide zouden de situatie sterk hebben verduidelijkt. Dat pleit niet echt in je voordeel.
Maar goed, feit is dat je oprecht nu pas op de hoogte bent gebracht van een onverschuldigde betaling. Omdat het dossier bij een incassobureau ligt, denk ik dat je verzekeraar je dossier niet meer zal erkennen, en je doorverwijzen naar datzelfde incassobureau. Tijd dus voor een dossieropbouw. Ik hoop dat je alle communicatie van je verzekeraar nog hebt.
Ik zou je aanraden deze nog eens goed te lezen, en te kijken of hierin mogelijk wordt gehint op een onverschuldigde betaling. Als dat niet zo is, kun je die inscannen/kopiëren en doorsturen naar het incassobureau. Daarbij hoort dan een stellingname, waaruit blijkt dat je nu pas op de hoogte bent gesteld van de werkelijke situatie (onverschuldigde betaling) en, dus, recht hebt op een redelijke termijn om, zonder verhoging van de factuur, deze terug te boeken naar de tegenpartij, zijnde de verzekeraar. Een goed incassobureau zal daarop het dossier terugsturen naar de verzekeraar.
Wanneer het incassobureau weigert je verzoek in behandeling te nemen, zou ik toch aanraden contact te zoeken met de verzekeraar, en daar een klacht te registreren. Financiële dienstverleners zijn verplicht die te registreren en in behandeling te nemen. Wanneer je verhaal duidelijk is - dat je niet op de hoogte bent gesteld van een onverschuldigde betaling - kan ik me eigenlijk niet anders voorstellen dat ze het dossier intrekken bij het incassobureau.
Mocht ergens in de tekst van de brieven toch ergens duidelijk worden dat er sprake is van een onverschuldigde betaling, of en dubbele terugboeking of iets anders dat de zaak verheldert, zit er niets anders op dan de € 50 incassokosten te betalen.
Wanneer je de communicatie niet meer bezit, kun je het natuurlijk ook altijd proberen. Je verhaal is op die manier echter een stuk minder sterk. Wanneer ze bij het incassobureau de poot stijfhouden, en ook de verzekeraar geeft (zonder bewijs) nul op het rekest, dan denk ik ook dat er niets anders op zit dan gewoon te betalen. Hoe onrechtvaardig ook, denk ik dat € 50 de risico's niet waard zijn, want zonder bewijs is je positie vrees ik niet sterk genoeg.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000