Toon posts:

Game PC crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik een mooie game PC in elkaar gezet maar er lijkt iets niet goed te gaan. Het is de derde keer dat tijdens het spelen van Battlefield 4 de game volledig freezed en ik een brommend geluid door mijn speakers krijg. De PC reageert nergens meer op en ik moet hem noodgedwongen uitzetten.

Dit gebeurt op willekeurige momenten. Tijdens het spelen van andere gamed is de PC al een keer uitgevallen. Gewoon pats, boem, uit.

Specs:

Windows 7 Ultimate 64bit
Asus Maximus VII Ranger moederbord
MSI Geforce GTX 980
Intel i7 (box cooled)
8GB RAM
4x Samsung Evo SSD

Alle drivers netjes geïnstalleerd met de meegeleverde CDs. Verder geen gekke software geïnstalleerd.

Bios setup default.

Geen hitteprobleem, want de CPU wordt niet heet.

Is hier een verklaring voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 23:44 ]

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Wat zijn de exacte temperaturen die je afleest, zowel CPU als GPU?
Wat is de exacte CPU en wat voor een voeding heb je?

[ Voor 44% gewijzigd door Assix op 03-11-2014 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die van de GPU is rond de 50 graden celcius. Maar het gekke is dat ik 1 uur Battlefield 4 heb gespeeld en hij is niet uitgevallen, terwijl alles op ultra staat.

de CPU is rond de 40 graden (4 cores)

Intel Core i7 4790K (Haswell)

Windows fout report geeft aan:

"Kernel-Power"

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Dit is al 7x gebeurd. Een paar keer liep hij vast en kreeg ik een brommend geluid (moest ik hem zelf uitzetten) en een aantal keer viel de voeding gewoon uit en startte het systeem opnieuw op.

Voeding:

RECOM Gaming Engine 1050W

Voeding komt van vorig systeem en heeft 4 jaar lang nooit enig probleem gehad.

Bij de game Thief valt het systeem standaard binnen 1 minuut uit. Battlefield 4 lijkt goed te gaan, echter is die 3x vastgelopen met brommend geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 00:12 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30

Thomg

Aww yiss

RECOM :z |:(

Best wel triest dat je een baksteen als voeding hebt met zo'n pc.

[ Voor 71% gewijzigd door Thomg op 04-11-2014 00:57 ]

Verwijderd

Is leuk dat je altijd van alles roept, maar zou je ook nog eens iets onderbouwen of gaat dat niet lukken omdat je het uit je grote duim zuigt?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 01:05:
Is leuk dat je altijd van alles roept, maar zou je ook nog eens iets onderbouwen of gaat dat niet lukken omdat je het uit je grote duim zuigt?
Ik heb een vergelijkbare voeding gehad die dezelfde problemen produceerde.
Een andere gebruiker had hetzelfde probleem met een Recom voeding waarbij een vervanging van de voeding de oplossing gaf.
Zeker met de leeftijd van deze voeding en de reputatie van Recom zou ik die zo snel mogelijk vervangen, snap sowieso niet waarom die niet vervangen is door een kwaliteitsvoeding.

Vind dat je het ontzettend bot brengt. :(
Dan mag jij even komen met argumenten waarom Recom geen slechte voedingen maakt en waarom het niet aan de voeding ligt in dit geval.

[ Voor 22% gewijzigd door Thomg op 04-11-2014 01:27 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hmm ik heb juist weer goede ervaringen met Recom voedingen, heb hier een 850 watt en die 1050 watt.

Beide doen het perfect en er hangt heeeeeel wat meer op dan het systeem wat hier aangehaald word.
Om even wat te noemen : Dual Xeon X5450/32gb/Supermicro X7DAE+/2 x 280x CFX(En ja ik weet het 2de slot is maar 4x pci-e)/2 SSD/4HDD's/Raidcontroller->6HDD's. En dit draait al een goede tijd super stabiel en ja heb er ook BF4 op gespeeld (wat ik nu op mijn huidige systeem doe).

Of je moet een maandag morgen product hebben....
Maar om het uit te sluiten kun je inderdaad een andere voeding proberen.
Heb je het ook met andere spellen/Benchmarks(valley b.v.)?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Thomg

Thomg

Aww yiss

prutser001 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 01:25:
Hmm ik heb juist weer goede ervaringen met Recom voedingen, heb hier een 850 watt en die 1050 watt.

Beide doen het perfect en er hangt heeeeeel wat meer op dan het systeem wat hier aangehaald word.
Om even wat te noemen : Dual Xeon X5450/32gb/Supermicro X7DAE+/2 x 280x CFX(En ja ik weet het 2de slot is maar 4x pci-e)/2 SSD/4HDD's/Raidcontroller->6HDD's. En dit draait al een goede tijd super stabiel en ja heb er ook BF4 op gespeeld (wat ik nu op mijn huidige systeem doe).

Of je moet een maandag morgen product hebben....
Maar om het uit te sluiten kun je inderdaad een andere voeding proberen.
Heb je het ook met andere spellen/Benchmarks(valley b.v.)?
Hoe oud zijn ze?

Wat ik zelf vermoed is dat de caps een beetje versleten zijn en de spanning loopt te klapperen als er teveel van de voeding gevraagd word / het domweg onder de minimale spanning gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 04-11-2014 01:30 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:18:
....dat tijdens het spelen van Battlefield 4 de game volledig freezed en ik een brommend geluid door mijn speakers krijg. De PC reageert nergens meer op en ik moet hem noodgedwongen uitzetten.
Ik heb dit ook eens gehad, en het bleek een driver issue te zijn.
Alle drivers netjes geïnstalleerd met de meegeleverde CDs.
Misschien heb je verouderde drivers. Kijk eens op de site van MSI of er recentere drivers zijn.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:16

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik zou eens je ram gaan testen op fouten, kan ook zijn dat deze te weinig spanning krijgen waardoor zulke reboots kunnen voorkomen

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Assix
Ik heb die Kernel power error ook gehad, lag toen aan de voeding. Toen ik hem had vervangen met een Seasonic was het probleem opgelost.

Heb je misschien de mogelijkheid een voeding die 100% werkt te lenen en het systeem ermee te testen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Inmiddels Windows 8.1 erop gezet. Schone installatie.

Zelfde ellende.. systeem klapt er volledig uit en start dan opnieuw op.

Is er een mogelijkheid dat het niet aan de voeding ligt? Denkt het zelf ook niet maar raar dat hij 4 jaar feilloos gewerkt heeft. (weliswaar met andere hardware)

En welke voeding raden jullie mij aan met het oog op de hardware ik nu gebruik? Budget < €100

Deze is erg populair op de pricewatch.. maar 520 watt... is dat genoeg?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 20:01 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 13:28

TommieW

Numa numa.

Nog steeds drivers van de CD? Probeer dan eens de nieuwste drivers van de fabrikanten van de onderdelen te downloaden en te installeren. Bijvoorbeeld de driver van je videokaart direct van NVidia, de driver van je NIC direct van Intel (of iets anders, moet je even opzoeken) enz.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Bij het installeren van updates neemt die vrijwel altijd ook de drivers mee, probeer dat dan ook even.

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-01 09:24
ik had meestal crashende drivers tijdens het gamen, maar ik heb een amd kaart, dus dat is het niet, ik zou voeding of ram zeggen, en ik zet mn geld in op de voeding

Verwijderd

Topicstarter
CoD Advanced Warfare geinstalleerd. Gelijk na de intro, als de game begint, klapt hij er uit.

Ik ga nu Battlefield 4 spelen, kijken wat er gebeurt.

Laatste GPU drivers van Nvidia. MSI moederbord drivers lijken mij niet te oud, het is een splinternieuw moederbord?

Kan het iets met DirextX te maken hebben?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 22:52 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
ik zou eerder een andere voeding uitproberen, als het direct x is, dan krijg je daar wel een melding van bij systeem gebeurtenissen. Kijk dus in het log of je dat soort meldingen ziet staan

Verwijderd

Topicstarter
Speel nu 30 minuten Battlefield op ultra. Net als op Windows 7 klapt de voeding er nu niet uit... best raar want als het aan de voeding ligt, zou hij nu toch ook moeten uitklappen?

Ik zie in de logboeken niet iets over DirextX. Bij "Kritiek" staat er steeds Kernel-Power EventID 41

• freaky35
lijkt mij echt iets met de voeding,ik zou echt een andere uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga morgen een andere voeding aanschaffen. Maar valt het te verklaren dat hij tijdens de enge game uitvalt en tijdens de andere game prima werkt? In de desktop omgeving heb ik overigens nergens last van.. ook niet als ik bijv 4k afspeel.

Het zou ook nog een geheugenprobleem kunnen zijn, omdat bij CoD AW hij gelijk bij het begin al uitklapt en dit spel veel geheugen nodig heeft..

• freaky35
tis een kwestie van uit proberen, kan je niet van iemand een voeding lenen misschien, voordat je een nieuwe aanschaft.

Verder kan je natuurlijk ook ander geheugen uitproberen, dit geeft inderdaad ook vaak vage fouten.

heb je de geheugen reepje al eens apart uitgeprobeerd in het systeem, om te ijken of er een foute module tussen zit?

Verwijderd

Topicstarter
freaky35 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:30:
tis een kwestie van uit proberen, kan je niet van iemand een voeding lenen misschien, voordat je een nieuwe aanschaft.

Verder kan je natuurlijk ook ander geheugen uitproberen, dit geeft inderdaad ook vaak vage fouten.

heb je de geheugen reepje al eens apart uitgeprobeerd in het systeem, om te ijken of er een foute module tussen zit?
Ga ik nu proberen...

Helaas ken ik niemand waarvan ik een voeding kan lenen..

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als het niet consistent is kan het ook aan andere dingen liggen, niet dat de voeding niet vervangen moet worden...

Je kan proberen de RAM te memtesten... Duurt wel ERG lang... Iets dat je het ff een nachtje laat doen...
't Kost je in ieder geval niks :9

[ Voor 39% gewijzigd door Thomg op 04-11-2014 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:41:
Als het niet consistent is kan het ook aan andere dingen liggen, niet dat de voeding niet vervangen moet worden...
Ik denk dat het niet aan de voeding ligt.. anders zou het inderdaad consistent optreden.. Nu 1 uur B4 gespeeld, niets aan de hand. Start Thief op, klapt er binnen 1 min uit. Net als bij CoD

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:43:
[...]

Ik denk dat het niet aan de voeding ligt.. anders zou het inderdaad consistent optreden.. Nu 1 uur B4 gespeeld, niets aan de hand. Start Thief op, klapt er binnen 1 min uit. Net als bij CoD
Mwa, dat zou ik niet zo snel zeggen, spellen creëeren een andere vorm van load, het ene spel kan bijvoorbeeld net iets meer van de 5V of 3.3V lijn vragen.
Andere creëeren weer soort van "pieken" van 12V die ze willen hebben, kan bij de ene spel net teveel zijn voor de voeding.

Als je een multimeter hebt kan je die er proberen ertussen te douwen.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 04-11-2014 23:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thief met 1 geheugenbankje klapt er ook gelijk uit.. Nu die andere proberen.

/edit: maakt dus niets uit

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 00:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Valley benchmark gedaan. stuk of 10x.. alles op ultra. Systeem blijft gewoon draaien.

Is er wat zwaarders misschien? Zit 60-100fps

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mwa, valley is zo'n beetje het zwaarste dat er is.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:50
Thomg schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 01:10:
[...]

Ik heb een vergelijkbare voeding gehad die dezelfde problemen produceerde.
Een andere gebruiker had hetzelfde probleem met een Recom voeding waarbij een vervanging van de voeding de oplossing gaf.
Zeker met de leeftijd van deze voeding en de reputatie van Recom zou ik die zo snel mogelijk vervangen, snap sowieso niet waarom die niet vervangen is door een kwaliteitsvoeding.

Vind dat je het ontzettend bot brengt. :(
Dan mag jij even komen met argumenten waarom Recom geen slechte voedingen maakt en waarom het niet aan de voeding ligt in dit geval.
Die gebruiker was ik :)
Het was inderdaad de voeding van Recom die mijn pc deed crashen met o.a. de Valley benchmark. En bij bepaalde games.
Een nieuwe voeding deed wonderen geen reboots meer gezien

• Assix
Ik heb ditzelfde probleem gehad waar de voeding vervangen het oploste. Soms kon ik uren spelen, soms nog geen minuut. Koop gewoon een andere voeding, is dat hem niet stuur je hem toch weer terug?

Verwijderd

Topicstarter
Ga morgen een nieuwe voeding aanschaffen.

Het brommende geluid waarna het systeem volledig freezed weet ik telkens te herproduceren door 3 4K video's op YouTube af te spelen. Het systeem valt echter niet uit..

Foutmelding: Kernel-PnP
The driver \Driver\WEDFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&1.

Id: 219
Taakcategorie: (212)

Mocht iemand hier nog wat zinnigs op te zeggen hebben, graag...

//edit

Schijnt wat mis te zijn met het bord.. http://rog.asus.com/forum...Help-Multiple-ACPI-Errors

ACPI issues... Geen idee of dat ook met het uitvallende systeem te maken heeft. Maar lijkt er wel op

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik de GTX 980 van stroom afgehaald en weer een aantal 4K video's afgespeeld via onboard graka. Wederom complete freeze na 20 sec en hevig brommend geluid.

//edit: echter, CoD AW crasht niet op de onboard kaart. Vage sh!t allemaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 16:24 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet echt vergelijkbaar :+

[ Voor 89% gewijzigd door Thomg op 05-11-2014 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat bedoel je precies ?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De problemen met drivers die jij linkte.

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval valt het systeem niet uit op onboard videokaart. Wel op de GTX 980 dus dát kan nog steeds een voeding-issue zijn.

Dat het systeem vastloopt bij het afspelen van 4K op zowel GTX als onboard, lijkt mij niet met de voeding te maken te hebben.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:46:
In ieder geval valt het systeem niet uit op onboard videokaart. Wel op de GTX 980 dus dát kan nog steeds een voeding-issue zijn.

Dat het systeem vastloopt bij het afspelen van 4K op zowel GTX als onboard, lijkt mij niet met de voeding te maken te hebben.
Instabiele voeding kan zoveel onverklaarbare problemen geven...
Een defecte voeding hoeft niet per sé tot alleen maar uitvallers te lijden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 05-11-2014 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:48:
[...]

Instabiele voeding kan zoveel onverklaarbare problemen geven...
Een defecte voeding hoeft niet per sé tot alleen maar uitvallers te lijden ;)
Ok morgen gaat er een nieuwe voeding in..

De link die ik net postte, heeft in jouw ogen niets hiermee te maken?

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-01 13:10
Vaak staren mensen zich blind op de wattage en nemen een voeding met zo hoog mogelijk watt. Zoveel watt heeft het spul van tegenwoordig niet nodig als je goed onderzoek doet. Heb wel eens een systeem in elkaar gezet waar velen riepen dat een 650W voeding in moest, terwijl ik er 430W in had gestopt. Wel een seasonic bronze en nog nooit een probleem mee gehad. Een goede voeding is veel meer waard dan veel Watt uit eigen ervaring, zolang je maar voldoende watt hebt.

Dit is altijd wel een goed indicatie van wat je nodig zal hebben:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Als ik jouw systeem invoer (met de gegevens die ik heb) kom ik uit op recommended 416W. Dit is inclusief een overclock naar 4.5 Ghz. Dus een seasonic bronze voeding van 620W was MEER dan genoeg geweest (520W zou ik zef ook nog wel doen, maar misschien dat je in de toekomst naar ander hardware wilt, dan is 620 mischien verstandiger). 550W Gold is ook nog een optie.

Maar goed ik gok dat je probleem voortkomt uit of je voeding -> moederbord -> videokaart -> geheugen in die volgorde. 100% zeker kan je pas zijn als je test met goed werkende onderdelen. Even bij een vriend wat onderdelen lenen en uitproberen is vaak de oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door shenr op 05-11-2014 17:13 ]

Verwijderd

Heb je de voeding aangesloten op een geaard stopcontact? Dat heeft bij mijn vorige pc ook een keer een probleem veroorzaakt met een constante brom en dezelfde windows foutmelding.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken. 1050W is misschien wat overdreven idd.

Ga morgen deze voeding halen:
pricewatch: Corsair CX600M

Systeem zit op geaard stopcontact direct in de muur, al zo'n 12 jaar ;-p

Even alvast vooruit denkende: als ik morgen die Corsair PSU erin gooi, en ik krijg weer dat het systeem freezed tijdens het afspelen van 3+ 4K films (zowel onboard als op de GTX 980)... Wát kan dan het probleem zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 17:30 ]

Verwijderd

Ik zou niet de CX...M nemen van Corsair, die staat er op dit forum nou niet bepaald rooskleurig voor ivm slechte caps. Wil je per se vanaf 600w dan is de pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W een goede keus.

Verwijderd

Thomg schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 01:10:
[...]

Omdat Recom Andyson gebruikt als OEM en niet één of ander flut OEM.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:29:
Bedankt voor het meedenken. 1050W is misschien wat overdreven idd.

Ga morgen deze voeding halen:
pricewatch: Corsair CX600M
Kan van de voeding van jouw geen interne foto vinden, maar ben er vrij zeker van dat deze Corsair een achteruitgang zal zijn qua kwaliteit. Sowieso is deze voeding trouwens niet echt een aanrader voor de prijs welke je er voor moet betalen.

Wat zijn je eisen en wensen aan de voeding?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
idd keuze voor voeding kan beter.
dat het probleem nu wel aan de voeding licht zou toch wel goed kunnen.
wat ik zelf meestal ervaar is dat de pc als hij nog koud is het eerste uurtje er vrij vlot uit klapt bij belasting en een na een uurtje ofzo het gewoon "prima" blijft doen tot een random uitval. alsof de condensators ff moeten opwarmen ofzo.

geheugen zou het ook nog kunnen zijn, maar die geeft niet perse in spellen reboots.

de gemelde temps voor de cpu met boxed koeler kloppen trouwens echt niet :P start linx of occt maar eens op.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Dan pak ik de Seasonic.

Eisen en wensen... kan me niet gek veel schelen. Zolang het systeem maar stabiel draait.

Even een update: Nog even Windows 8.1 schone installatie, enkel chipset en nic drivers geïnstalleerd, wederom 3 4K video's open gezet (dit maal in IE) en na 2 minuten was het weer afgelopen (boel liep volledig vast)

Via onboard video. GTX 980 losgekoppeld van de voeding.

Lijkt me dus niet echt een driver issue, had nog niet eens de video-drivers geïnstalleerd (Standaard Windows 8.1 drivers)

Echt ronduit bizar allemaal.. of de voeding deugt niet, of dit moederbord is dus zwaar ruk (wat ik vermoed)

Verwijderd

pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
pricewatch: Seasonic S12G 450W
pricewatch: Seasonic G-Serie 450 Watt
Zijn allemaal stukken betere voedingen en zitten allemaal rond hetzelfde prijsniveau.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks. Maar is 450W niet wat karig voor dit systeem?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:57:
[...]

Zie reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2014
Nee dus.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:41:
[...]
Omdat Recom Andyson gebruikt als OEM en niet één of ander flut OEM.
[...]
Niet MS-Tech niveau, maar ook niet om naar huis te schrijven.
Dacht juist dat andyson over het hele kwaliteitsspectrum voedingen zat te maken?
Bij de ene is het handiger om er een brok metaal tussen te douwen, bij de ander is die weer prima.

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:59:
[...]

Zie reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2014
Nee dus.

[...]

Niet MS-Tech niveau, maar ook niet om naar huis te schrijven.
Dacht juist dat andyson over het hele kwaliteitsspectrum voedingen zat te maken?
Bij de ene is het handiger om er een brok metaal tussen te douwen, bij de ander is die weer prima.
Ok duidelijk.

Deze heeft 18 reviews, goede prijs en 520Watt... lijkt me een kanshebber?

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 18:25 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zeker een prima voeding, maar de S12G is gold -> efficienter. :+

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm.. lichtpuntje:

Inmiddels de Windows 8.1 video-driver vervangen voor de Intel driver op moederbord CD. Kreeg melding dat huidige driver nieuwer was maar dit keer toch vervangen voor de Intel driver. Daarna via Intel website de Intel Driver Update Utility gedownload en gerund. Deze heeft de Intel driver geüpdate naar een nieuwere versie.

6 4K films open, 100GB downloaden van NAS, Valley benchmark

CPU op 30%, geheugen op 80%

Alles gaat goed... _/-\o_

MSI GTX 980 maar eens aansluiten en kijken of CoD AW nu wel blijft runnen

Maar ga zeker alsnog voeding vervangen.. Wil alleen de onderste steen boven

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:57:
[...]

Nee totaal niet, is ook beter om een hele goede voeding te hebben dan een redelijke voeding die qua vermogen overdreven is.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 18:02:
[...]

Ok duidelijk.

Deze heeft 18 reviews, goede prijs en 520Watt... lijkt me een kanshebber?

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Alleen maar minder, voedingen die ik noemde bieden het meeste waar voor hun geld.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 18:27:
[...]

Nee totaal niet, is ook beter om een hele goede voeding te hebben dan een redelijke voeding die qua vermogen overdreven is.

[...]

Alleen maar minder, voedingen die ik noemde bieden het meeste waar voor hun geld.
Ok dan pak ik die 450 watt! (S12)

Verwijderd

Topicstarter
Systeem loopt toch vast bij een CPU load van 99%

Dit kreeg ik zojuist echter niet voor elkaar met Internet Explorer en Valley... Echter doet Chrome blijkbaar een zwaar beroep op de CPU. Bij 100% loopt de hele boel toch vast..

Is het normaal dat een systeem vastloopt bij een CPU load van 99%?

Ga nu de BIOS updaten

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-01 09:24
EDIT: Laat maar, heb het gegoogled, en ik snap de waarschuwingen

[ Voor 89% gewijzigd door LessermoldX op 05-11-2014 23:09 . Reden: Geen googlefu gebruikt voor het vragen, is niet slim ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om te controleren of je de nieuwste versies van al jouw drivers hebt, kan je bijvoorbeeld de applicatie Slim Drivers eens proberen, werkt goed en heeft - zover mij bekend - geen spyware e.d.

Verwijderd

CptChaos schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:06:
Om te controleren of je de nieuwste versies van al jouw drivers hebt, kan je bijvoorbeeld de applicatie Slim Drivers eens proberen, werkt goed en heeft - zover mij bekend - geen spyware e.d.
Als ik plaatjes van dat programma bekijk lijkt het er wel op, sowieso vertrouw ik zulke software niet, 99% is sowieso spyware/rogueware.
LessermoldX schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:01:
EDIT: Laat maar, heb het gegoogled, en ik snap de waarschuwingen
Kwaliteit van de condensators is vrij slecht, dit beperkt de levensduur van de voeding nogal, voor het geld haal je ook betere voedingen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 23:14 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De looks neigen er heen inderdaad. Ik was eerst ook skeptisch. Ik heb althans nog niets aan spyware kunnen vinden. Komt wellicht dankzij Spywareblaster, maar toch. :) Het werkt erg fijn in ieder geval.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Vind het sowieso wel rare koek dat die er uit vliegt bij 100% belasting van alleen je cpu, je hebt er geen instabiele overclock op gezet he?

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 06-11-2014 00:27 ]

• prutser001

prutser001

Thomg schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 01:26:
[...]

Hoe oud zijn ze?

Wat ik zelf vermoed is dat de caps een beetje versleten zijn en de spanning loopt te klapperen als er teveel van de voeding gevraagd word / het domweg onder de minimale spanning gaat.
De 850 watt is meer dan een jaar oud, de 1050 een maand of 7 denk ik.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Thomg

Thomg

Aww yiss

prutser001 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 00:30:
[...]

De 850 watt is meer dan een jaar oud, de 1050 een maand of 7 denk ik.
Mja, vergeleken met de leeftijd van de PSU van TS ;w

• prutser001

prutser001

Systeem draait als een trein en is een stukkie zwaarder dan die van de TS. Hij staat ook nog dagelijks aan.

Misschien heeft hij gewoon een maandag morgen product?

Verwijderd

Topicstarter
Ok...

BIOS geupdate, 1 probleem verholpen.

Als ik nu meerdere 4k video's render loopt het systeem niet vast. Wel klapte hij er na 10 minuten uit omdat waarschijnlijk de temperaturen hoog waren opgelopen (boven de 90 graden volgens Aida64)

Dat probleem lijkt dus te zijn verholpen. Zowel op de onboard graka als de GTX 980

Echter als ik CoD AW opstart klapt hij er gelijk uit na de intro. Zelfde bij Thief en bij Watch Dog duurt het even.

Tijdens Valley blijft altijd alles werken.. dus het lijkt me niet dat er te weinig voeding is om de boel te renderen... ook een hitteprobleem is niet de oorzaak omdat hij bij Thief gelijk in het menu er al uit klapt

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-01 20:09
Draai eens een stresstest met bv prime95 (http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205)
en houdt je temperatuur eens in de gaten met bv coretemp (http://www.alcpu.com/CoreTemp/)

Kan zo maar eens zijn dat je temperatuur te hoog wordt waardoor alles eruit klapt / in beveiliging vliegt

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• Dukeh
  • Laatst online: 17-10-2025

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Overduidelijk... Een Haswell CPU met stock koeler. Die dingen worden heet.. Ik adviseer om er zsm een andere koeler op te zetten. Bijvoorbeeld de Coolermaster 212.. Betaalbaar en goede koeling. Montage vergt echter wel wat "geduld"

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 00:36:

Als ik nu meerdere 4k video's render loopt het systeem niet vast. Wel klapte hij er na 10 minuten uit omdat waarschijnlijk de temperaturen hoog waren opgelopen (boven de 90 graden volgens Aida64)
Programma's om temperatuur uit te lezen zijn nooit gigantisch accuraat. Daar zit een boel marge op. Dergelijke programma's geven dus enkel een indicatie. De werkelijke temperatuur, kan dus hoger of juist lager liggen!
Echter als ik CoD AW opstart klapt hij er gelijk uit na de intro. Zelfde bij Thief en bij Watch Dog duurt het even.

Tijdens Valley blijft altijd alles werken.. dus het lijkt me niet dat er te weinig voeding is om de boel te renderen... ook een hitteprobleem is niet de oorzaak omdat hij bij Thief gelijk in het menu er al uit klapt
Draai eens een nacht lang Memtest 86+, zeker als het random vastlopers zijn kan dat een indicatie zijn voor slecht / beschadigd RAM geheugen.
Dukeh schreef op donderdag 06 november 2014 @ 19:01:
Overduidelijk... Een Haswell CPU met stock koeler. Die dingen worden heet.. Ik adviseer om er zsm een andere koeler op te zetten. Bijvoorbeeld de Coolermaster 212.. Betaalbaar en goede koeling. Montage vergt echter wel wat "geduld"
Ik zit hier met een i5 2500, ook stock koeler, zonder overclock. Ik kan je zeggen, dat ik gewoon kan gamen. Met settings nog altijd op high. Dat is dezelfde stock koeler die Intel al jaren meeleverd. Dus zo "overduidelijk" is dat niet dat het aan de koeler ligt. Het overtuigd mij in ieder geval niet.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 06-11-2014 20:19 ]

• Dukeh
  • Laatst online: 17-10-2025

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Lees maar eens op Google, Haswell + Stock Cooler... temp gaat al gauw over de 80 graden heen...
Ik heb ook een i7 2600K gehad, die inderdaad met de stock koeler prima functioneerde. Maar met Haswell? Mwa.. voor desktop gebruik wel, maar niet voor gaming/andere doeleinden.

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Je moet het zo ver niet zoeken: i7-4790k + Gelid Tranquillo rev2 = warm?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dukeh schreef op donderdag 06 november 2014 @ 19:01:
* Thomg mompelt iets over thermal throttling en dat dit nooit een reden mag zijn voor bsods

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 06-11-2014 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de nuttige bijdragen en tips. Alles is gefixt

Uiteindelijk was het inderdaad de voeding!! Er zit nu een mooie Coolermater G750M in.
pricewatch: Cooler Master GM G750M

Ik had een andere voeding op het oog in de Pricewatch die hier al genoemd werd maar de jongens van hardware-outlet hebben mijn systeem even gecheckt en heb ze laten zien dat de boel er steeds uit vliegt.

We hebben een andere voeding aangesloten en al snel bleek dus dat het toen gewoon goed ging... Dus heb bij hen deze prima voeding gekocht.

Even een samenvatting en conclusie van het probleem.

Systeem liep vast bij serieuze CPU loads. Een brommend geluid kwam door de speakers en moest het systeem handmatig uitzetten.

Bij verschillende games klapte de voeding er op een gegeven ogenblik uit. Ook bij Heaven en Valley benchmark test.

Het eerste probleem (bevriezend systeem) werd verholpen met een BIOS update van Asus (via EZ Update in de suite van Asus is dit heel simpel te doen. Deze suite kan je op hun site bij ondersteuning van specifieke moederbord downloaden)

Echter systeem bleef nog steeds uitvallen. Bij CoD WA was dit steeds direct na de intro. Bij de Valley en Heaven test was dit vaak na een minuut of tien.

Om zeker te zijn dat hitte geen rol speelde heb ik Valley laten draaien met de kast open en met een tafel ventilator er op. De temperaturen van GPU en CPU zaten onder de 60 graden toen de boel er uit klapte.

Dan kon het mijn inziens, en jullie inziens, dus enkel de voeding nog zijn.

Wat betreft temperaturen van de Core i7 4790K @ 4.00 GHz

Ik gebruik ook de box cooler en als ik een hoop 4K content open gooi in Chrome, stijgen de temperaturen zeker boven de 80 en 90 graden. De GPU blijft onder de 80 graden met Heaven voor 20 minuten in een gesloten kast.

Verder, besefte ik pas met mn nieuwe voeding dat mijn oude voeding ook in de BIOS omgeving uitviel ná het aanpassen van CPU overclock. Er werd weliswaar gevraagd om het systeem opnieuw te starten, maar hij viel achteraf gewoon uit waarna een boot volgde.

Al met al, ben niet echt een ervaringsdeskundige, maar bij een uitvallend systeem ga ik volgende keer echt eerst de voeding uitsluiten.

Nomgalas bedankt

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Waarom de fuck heb je een G750M gekocht???
We vertellen je keer op keer welke de beste voedingen zijn en vervolgens sla je dat advies gewoon uit de wind?

?!?!?!?!?!!!!?!?!?!?

Ik zou zeggen breng de voeding terug en haal een betere, als je de jongens wilt bedanken voor hen hulp vraag je of ze een voeding hebben die op deze lijst staat
https://gathering.tweaker...st_messages/1531704/0#psu
Van 450W en meer + 2 PEGs.

Wel fijn om te zien dat het toch de voeding was, nouja fijn, trek aan het lange end :p

[ Voor 99% gewijzigd door Thomg op 07-11-2014 01:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 00:58:
Waarom de fuck heb je een G750M gekocht???

?!?!?!?!?!!!!?!?!?!?

Wel fijn om te zien dat het toch de voeding was, nouja fijn, trek aan het lange end :p
Ze hadden niet veel anders en in de pricewatch krijgt ie redelijk goede sterren.. En bronze vs gold.. wat is nu feitelijk het verschil? >:)

Voeding doet het goed en als ie over 2 jaar aan vervanging toe is dan is 80 euro wel te overzien..

Die Seasonic die jij aangaf was 450 watt geloof ik, was wel te kort geweest als ik ook nog wilde upgraden en overklokken (heb ook 4 harddisks, DVD speler, 3 SSD, fannetjes enz)

Opzich handige als je veel SATA hebt, op 1 kabel 5x SATA. Wat alleen wel irritant was, de kabels zijn ontworpen om van onderaf naar boven te gaan. Dat betekent dus dat als je je voeding bovenin monteert, je of je hardeschijven moet omdraaien (een omgekeerde aardeschijf, kan dat kwaad? :O ) of je moet dus die SATA power stekkertjes ondersteboven monteren..

Het is zeg maar 1 lange kabel met onderweg 5 SATA power connectors, ipv allemaal losse stukken op een molex connector

• Thomg

Thomg

Aww yiss

F5 even.
Je hebt nu een bronze voeding van hm hm kwaliteit, jammer.

Een GM voeding gaat meestal na 3-5 jaar ploffen, een echte kwaliteitsvoeding kan dit zo lang volhouden dat je niet eens meer weet hoe oud die is.

Maarja, het had echt veel erger kunnen zijn...

[ Voor 34% gewijzigd door Thomg op 07-11-2014 01:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:10:
[...]

F5 even.
Je hebt nu een bronze voeding van hm hm kwaliteit, jammer.

Een GM voeding gaat meestal na 3-5 jaar ploffen, een echte kwaliteitsvoeding kan dit zo lang volhouden dat je niet eens meer weet hoe oud die is.

Maarja, het had echt veel erger kunnen zijn...
Wat maakt een kwaliteitsvoeding een kwaliteitsvoeding? Brons of goud.. lijkt mij niet echt spannend..

Zelfde als met CAT 5e en Cat 6, ik merk het verschil niet.

Coolermaster was vroeger altijd wel degelijk spul? Heb jaar of tien geleden ook zo'n voeding gehad. Des tijds met een dikke vette ATI Radion 9800XT

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:14:
[...]

Wat maakt een kwaliteitsvoeding een kwaliteitsvoeding? Brons of goud.. lijkt mij niet echt spannend..

Coolermaster was vroeger altijd wel degelijk spul? Heb jaar of tien geleden ook zo'n voeding gehad. Des tijds met een dikke vette ATI Radion 9800XT
Vroeger wel, maar vandaag de dag trekken ze meer een corsairtje.

Wat een voeding een kwaliteitsvoeding maakt is een goede review op iets als jonnyguru, die moeite hebben we jou bespaard door een lijstje, nouja wij, smoking, op te stellen met al die gegevens hapklaar.

Handig om mee te nemen als je gaat shoppen, hoe weet je dat een voeding goed is?
Als die op de lijst staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 07-11-2014 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Corsair is ook niet meer zo?

Zit beetje te kijken op internet, hij komt hier en daar goed uit de testen en 5 jaar garantie..

Ik ga ff CoD AW knallen en dan ben ik benieuwd hoe die voeding het uithoudt. Overigens is ie wel stiller en vooral lichter dan die 1050W Recom (aka baksteen)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:25:
Corsair is ook niet meer zo?

Zit beetje te kijken op internet, hij komt hier en daar goed uit de testen en 5 jaar garantie..

Ik ga ff CoD AW knallen en dan ben ik benieuwd hoe die voeding het uithoudt. Overigens is ie wel stiller en vooral lichter dan die 1050W Recom (aka baksteen)
Vergeleken met een recom is zelfs cooler master goed >:)

Corsair heeft wel wat goede voedingen, zoals de HXi en de AX(i) lijnen, ook de oude CX lijnen en de RM1000, maar om de rest kan je beter met een flinke boog omheen lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks. Deze ff opbranden en dan zie ik wel weer

Wat betreft fannetjes, is er nog wat aan te raden? Vooral stil vind ik belangrijk

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:33:
Ok thanks. Deze ff opbranden en dan zie ik wel weer

Wat betreft fannetjes, is er nog wat aan te raden? Vooral stil vind ik belangrijk
Waar doel je specifiek op?
Casefan?

Verwijderd

Topicstarter
Ja case fan

Heb een Antec kast

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41T07EY6KXL.jpg

En de front fan maakt een kabaal van heb ik jou daar. Fannetjes naast mobo (Recom fannetjes) zijn stil maar draaien niet hard.

En nog een bij de klep, die mag ook wel wat stiller

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik heb een serienummer nodig, anders weet je niet voor welke fans je moet kijken.

Een random gok is 80mm.

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:38:
Ik heb een serienummer nodig, anders weet je niet voor welke fans je moet kijken.

Een random gok is 80mm.
serienummer van wat? kast? moment

Antec Plus1080AMG

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2014 01:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Antec Plus1080AMG

Wat gebruik jij om je temps te checken? Gebruik nu Aida64 maar dat moet je telkens opstarten.. Vroeger had ik iets dat je in de taakbalk rechts kon aanklikken en gelijk alle temps had.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mja, ik heb zo'n beetje exact dezelfde kast voor mijn NAS, 80MM fans zijn dat.

Hou me niet zo bezig met dat formaat eigenlijk, is te klein om echt goede stille fans voor te krijgen naar mijn mening.
Wat je zou kunnen proberen is ze op een lagere snelheid te draaien, doe je met een weerstandje of potmeter als je het aan wilt kunnen blijven passen.

http://www.blackfiveservices.co.uk/fanspeed.shtml

Gebruik zelf afterburner omdat mij eigenlijk alleen maar de temperaturen van de CPU en GPU uitmaken, die doe ik vervolgens op m'n ODD linksbovenin zodat ik het kan volgen onder het gamen.

Wat jij noemt doen coretemp, speedfan en hwinfo.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 07-11-2014 01:56 ]

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 09:15
Ik heb ook random crashes gehad met mijn PC, die had ik zowel tijdens het gamen als dat ik niks dee op de desktop.

Wat ik gedaan heb om het op te lossen:
- Alle kabels controleren of deze wel vast zaten en niet afgeklemt werden.
- Alle powersaving crap uitgezet in het bios cool en quit bijvoorbeeld.

Een van de 2 heeft bij mij het probleem verholpen dus misschien kan je dat proberen

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:08:
[...]

Ze hadden niet veel anders en in de pricewatch krijgt ie redelijk goede sterren.. En bronze vs gold.. wat is nu feitelijk het verschil? >:)

Voeding doet het goed en als ie over 2 jaar aan vervanging toe is dan is 80 euro wel te overzien..

Die Seasonic die jij aangaf was 450 watt geloof ik, was wel te kort geweest als ik ook nog wilde upgraden en overklokken (heb ook 4 harddisks, DVD speler, 3 SSD, fannetjes enz)

Opzich handige als je veel SATA hebt, op 1 kabel 5x SATA. Wat alleen wel irritant was, de kabels zijn ontworpen om van onderaf naar boven te gaan. Dat betekent dus dat als je je voeding bovenin monteert, je of je hardeschijven moet omdraaien (een omgekeerde aardeschijf, kan dat kwaad? :O ) of je moet dus die SATA power stekkertjes ondersteboven monteren..

Het is zeg maar 1 lange kabel met onderweg 5 SATA power connectors, ipv allemaal losse stukken op een molex connector
Om hier nog even op terug te komen, er is al verteld dat wattage niet alles zegt en Seasonic toch echt de betere keuze is. Toch blijf je met de gedachte zitten dat je meer moet hebben voor uitbreiden. Ik vraag mij dan ook af waarom je advies vraagt, als je deze toch negeert en het zelf beter lijkt te weten (no offence). De enige reden om meer dan 450 / 550W te draaien is wanneer je meer dan 1 videokaart gaat plaatsen.

Het gaat niet alleen om de wattages zoals gezegd is, maar vooral om de max ampère dat je uit de voeding kan trekken. Zo had ik een OEM voeding van 450W met max 24A welke mijn systeem niet kon voeden, daarna de Seasonic 450W aangeschaft met max 48A en nooit meer problemen. Deze voedde m'n mobo, graka, 2 geluidskaarten, 4 HDD's en 2 DVD's zonder problemen.

Daarnaast heeft Seasonic bijzonder stabiele voltages, is deze vele malen stiller en duurzamer qua gebruikte componenten. Dit is een van de beste merken die je kunt hebben voor voedingen.

En Bronze vs. Gold? Scheelt je in stroomverbruik door betere efficiëntie. Systeem dat ik in elkaar heb gezet voor een vriend draaide met een Bronze voeding van Seasonic idle op 85W, waar met de Seasonic X-series Gold het verbruik daalde naar 35W. Dit betekent dus ook minder warmteproductie = minder koeling nodig (passief bij Seasonic X-series, ventilator gaat uit) = stil en duurzamer :)

Toevoeging: leuke berekening en om aan te geven waaraan je Bronze vs. Gold merkt, de Bronze voeding verbruikt 50W meer bij idle in bovenstaand scenario. Bij 6 uur per dag, 365 dagen per jaar en een prijs van €0,22 KWh kost je dat €24,09 per jaar aan electriciteit, extra. Deze 50W wordt alleen verstookt aan warmte en dus niet gebruikt. In het kort, je kan een Gold certified voeding kopen welke 24 euro duurder is dan de Bronze variant, de meerprijs heb je er in 1 jaar al uit aan electriciteitskosten :*)

Klein schema, uitgaande van 365 dagen bij een prijs van €0,22 KWh en een gemiddelde dagelijkse uptime van...:
  • 6 uur: €24,09
  • 12 uur: €48,18
  • 18 uur: €72,27
  • 24 uur: €96,36
Afhankelijk van hoe lang je je PC gemiddeld aan hebt staan per dag, kost het op jaarbasis een hoop extra terwijl het alleen aan warmte verstookt wordt ;)

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:14:
[...]

Zelf slechte ervaringen met Coolermaster. Te luidruchtig vooral, voor mij reden om destijds de aanschaf terug te sturen. Ze claimde 17dBa, maar dat ging meer richting de 50 dBa.

Wat een kwaliteitsvoeding dus uitmaakt, zoals eerder aangegeven, is stabiele voltages en efficiëntie. Dit komt ten goede van je hele systeem, zowel je voeding gaat vele malen langer mee als de rest van je hardware. Daarnaast scheelt het ook in warmteproductie, waardoor minder koeling nodig is en in geval van de Seasonic X-series de ventilator vaak niet eens aanslaat. Dit beïnvloed de levensduur van de ventilator en de voeding met een enorme factor.

En wat CAT5e en CAT6 in deze vergelijking doen, mis ik even compleet :)

In de afgelopen 10 jaar is er een hoop veranderd, misschien dat Coolermaster toen volstond, tegenwoordig heb je voor ongeveer hetzelfde geld iets vele malen beters ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Jean Paul op 07-11-2014 12:19 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-10-2025
Ik heb zelf dit soort problemen gehad en een vriend van mij ook, bij beide gevallen lag het aan een slechte voeding. Alles draaide soepel behalve games die veel vermogen vroegen van de voeding.
Heb voortaan een 1000 watt testvoeding (Antec) die ik gebruik voor vrienden kennissen of voor zelf een systeem te testen voor het definitief in elkaar te zetten.

Investeren in een goede voeding kan overigens nooit kwaad.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Dostar schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:19:
Ik heb zelf dit soort problemen gehad en een vriend van mij ook, bij beide gevallen lag het aan een slechte voeding. Alles draaide soepel behalve games die veel vermogen vroegen van de voeding.
Heb voortaan een 1000 watt testvoeding (Antec) die ik gebruik voor vrienden kennissen of voor zelf een systeem te testen voor het definitief in elkaar te zetten.

Investeren in een goede voeding kan overigens nooit kwaad.
Ikzelf heb destijds gemerkt dat de Antec voeding weinig ampère kon leveren. Even de specs van de Antec HCP-1000 bekeken, en dit is dus nog steeds een punt met Antec voedingen. Deze levert namelijk 40A. Ik dacht dat nVidia voor de GTX570 destijds 48A adviseerde op de +12V lijn.

Daarnaast wordt de efficiëntie mede bepaald door de load. Voedingen zijn het meest efficiënt op 20% of 80% bij een load van >=50%.. Moet ik eens nagaan nagegaan :Y) . Een overbemeten voeding betekent dus ook een slechter rendement, wanneer er niet daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van die extra wattages. Dus alsnog meer warmteproductie en stroomverlies dan noodzakelijk.

Nee, neem gewoon het aantal wattages dat nodig is, met een marge van ongeveer 20% (tenzij je van plan bent om later een extra graka te plaatsen natuurlijk), en kies voor een kwaliteitsmerk.

Toevoeging: het rendement van voedingen is pas acceptabel boven 20% load, het beste rond 50% load en hoger. Een game PC met 1 graka trekt 300-400 Watt, in het kort is een 450 - 650W voeding het meest efficiënt hiervoor, een hoger wattage is onnodig en zonde van het energieverlies (= warmteproductie) :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jean Paul op 07-11-2014 10:42 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Thomg

Thomg

Aww yiss

576W voor een 570 :+

Verwijderd

Thomg schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:10:
Waarom begin je nu weer met die bullshit te plaatsen?
Thomg schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:17:
[...]

Vroeger wel, maar vandaag de dag trekken ze meer een corsairtje.
Cooler Master maakt tegenwoordig juist vooral interessante voedingen tegen een aantrekkelijke prijs, dat was juist vroeger heel anders.
Jean Paul schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:13:
[...]

En Bronze vs. Gold? Scheelt je in stroomverbruik door betere efficiëntie. Systeem dat ik in elkaar heb gezet voor een vriend draaide met een Bronze voeding van Seasonic idle op 85W, waar met de Seasonic X-series Gold het verbruik daalde naar 35W. Dit betekent dus ook minder warmteproductie = minder koeling nodig (passief bij Seasonic X-series, ventilator gaat uit) = stil en duurzamer :)
Ik mag toch hopen dat je zelf ook wel snapt dat dit niet de voeding is hè. Dat is wel heeeeeel duidelijk.
Toevoeging: leuke berekening en om aan te geven waaraan je Bronze vs. Gold merkt, de Bronze voeding verbruikt 50W meer bij idle in bovenstaand scenario. Bij 6 uur per dag, 365 dagen per jaar en een prijs van €0,22 KWh kost je dat €24,09 per jaar aan electriciteit, extra. Deze 50W wordt alleen verstookt aan warmte en dus niet gebruikt. In het kort, je kan een Gold certified voeding kopen welke 24 euro duurder is dan de Bronze variant, de meerprijs heb je er in 1 jaar al uit aan electriciteitskosten :*)

Klein schema, uitgaande van 365 dagen bij een prijs van €0,22 KWh en een gemiddelde dagelijkse uptime van...:
  • 6 uur: €24,09
  • 12 uur: €48,18
  • 18 uur: €72,27
  • 24 uur: €96,36
Afhankelijk van hoe lang je je PC gemiddeld aan hebt staan per dag, kost het op jaarbasis een hoop extra terwijl het alleen aan warmte verstookt wordt ;)
Tja, als je begint met een waarde die van geen kant klopt lijkt het idd wel wat, maar klopt het natuurlijk van geen kant.

Dit beïnvloed de levensduur van de ventilator en de voeding met een enorme factor.
Een fan met een goed lager gaat ook "eeuwig" mee, semi-passief en passief verkort eerder de levensduur van een voeding.
Jean Paul schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:05:
[...]

Ikzelf heb destijds gemerkt dat de Antec voeding weinig ampère kon leveren. Even de specs van de Antec HCP-1000 bekeken, en dit is dus nog steeds een punt met Antec voedingen. Deze levert namelijk 40A. Ik dacht dat nVidia voor de GTX570 destijds 48A adviseerde op de +12V lijn.
De Antec HCP 1000W is één van de allerbeste 1000W voedingen die je kunt krijgen en kan 83,3A op de 12V leveren, dus hoe je bij die 40A komt? Dat lijkt meer op een OCP triggerpoint.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:02:
[...]
[...]
Cooler Master maakt tegenwoordig juist vooral interessante voedingen tegen een aantrekkelijke prijs, dat was juist vroeger heel anders.
Leuk CapXon condensators ;)

De enige aantrekkelijke voedingen die cooler master op dit moment heeft te bieden zijn de V en VS lijn, je gaat me toch niet vertellen dat je een andere voeding van ze aan gaat raden?

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:02:
[...]

[...]

[...]
Ik mag toch hopen dat je zelf ook wel snapt dat dit niet de voeding is hè. Dat is wel heeeeeel duidelijk.

[...]

Tja, als je begint met een waarde die van geen kant klopt lijkt het idd wel wat, maar klopt het natuurlijk van geen kant.

[...]
Een fan met een goed lager gaat ook "eeuwig" mee, semi-passief en passief verkort eerder de levensduur van een voeding.

[...]
De Antec HCP 1000W is één van de allerbeste 1000W voedingen die je kunt krijgen en kan 83,3A op de 12V leveren, dus hoe je bij die 40A komt? Dat lijkt meer op een OCP triggerpoint.
Wat klopt er niet? Heb jij het gemeten? Ken je de situatie? Was je erbij om te auditen met jouw "expertise"? Als het allemaal zo duidelijk voor je is, waarom kom je dan niet met de reden? Als je een discussie wil voeren, kom dan op z'n minst met argumenten. Lukraak wat roepen gaat natuurlijk geen kant op en voegt absoluut niets toe.

De 50W is louter het verschil gemaakt door de voeding. Zelfde PC, zelfde uur, 2 verschillende voedingen, idle na boot en geen gekke dingen als virusscanners die beginnen te lopen. De X-series verbruikte 50W minder dan de MII-serie in deze omstandigheden. Juist bij load <20% merk je veel verschil in efficiëntie van voedingen.

Een fan gaat ongeveer 50.000 uur mee, in theorie levenslang als je je PC niet zo vaak aan hebt staan. Bij 24*7 is dat 5,7 jaar. Ikzelf heb het ook nog nooit meegemaakt dat een fan stuk is gegaan, hoe dan ook, minder gebruik van de fan betekent langere levensduur van de fan ;)

Dat semi-passief of passief de levensduur verkort, is ook erg kort door de bocht. Waar baseer je dit op? Juist doordat voedingen steeds efficiënter worden en daardoor minder warmte produceren, is er minder koeling nodig. Grof gezegd is een Platinum passief gekoelde voeding beter af dan een actief gekoelde voeding met rendement onder de 80%. De reden dat ze passief kunnen koelen (zonder de grote koelblokken) is juist doordat er minder / nauwelijks warmte geproduceerd wordt.

Erg theoretisch geschetst: een rendement van 100% betekent 0 warmteverlies en zal niet gekoeld hoeven worden of überhaupt warm worden. Bij 100W nodig, verstookt je voeding 100W.
Een rendement van 50% betekent dat wanneer je 100W nodig hebt, je voeding 200W verstookt, waarvan 100W aan warmte.

Betreffende de 40A, dit haalde ik uit de documentatie van de genoemde voeding. Of dat deze voeding verder goed of slecht is, is niet de primaire focus. Het hebben van een 1000W voeding is vaak overbemeten en slecht voor je rendement. Een slecht rendement betekent meer warmteproductie en draagt bij aan een kortere levensduur (of meer koeling nodig wat resulteert in meer geluid). Vergeet ook niet de extra electriciteitskosten door het rendementsverlies ;)

Een 1000W voeding met 1 graka in je PC, of zelfs 2, is zonde van je geld. In zowel het rendement wat je minder snel haalt, als het extra geld dat je uitgeeft aan zo'n zware voeding. Problemen met voedingen verhelp je niet zozeer door meer wattage te nemen (tenzij écht noodzakelijk, in gevallen van meer graka's), maar door voor een kwaliteitsmerk te kiezen met wattage dat bij jouw verbruik en toekomstplannen past.

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heel bijzonder dat je al het goede en betrouwbare advies van de kenners, compleet in de wind slaat en dan gewoon iets geheel anders koopt.

Mag ik je vragen waarom je dat doet?
Wat is het idee erachter?
Ik zie de logica niet.

Verwijderd

Thomg schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:31:

De enige aantrekkelijke voedingen die cooler master op dit moment heeft te bieden zijn de V en VS lijn, je gaat me toch niet vertellen dat je een andere voeding van ze aan gaat raden?
Vaak genoeg gedaan.
Jean Paul schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:36:
[...]

Wat klopt er niet? Heb jij het gemeten? Ken je de situatie? Was je erbij om te auditen met jouw "expertise"? Als het allemaal zo duidelijk voor je is, waarom kom je dan niet met de reden? Als je een discussie wil voeren, kom dan op z'n minst met argumenten. Lukraak wat roepen gaat natuurlijk geen kant op en voegt absoluut niets toe.
Nou ja hoe duidelijk wil je het hebben.
Als het verbruik met de ene voeding 35W is voor de totale PC, met laten we zeggen een rendement van 80%, dan trek je dus 28W uit de voeding voeding. Bij de andere voeding trek je dus ook 28W uit de voeding maar 85W uit het stopcontact. Terwijl het normaal gezien hooguit 5W verschil is bij zulke kleine vermogens, maar bij jouw is het verschil 10 maal zo groot en dat ligt dan aan de voeding en niet aan instellingen wat betreft powerstages? Juist...
Een fan gaat ongeveer 50.000 uur mee, in theorie levenslang als je je PC niet zo vaak aan hebt staan. Bij 24*7 is dat 5,7 jaar. Ikzelf heb het ook nog nooit meegemaakt dat een fan stuk is gegaan, hoe dan ook, minder gebruik van de fan betekent langere levensduur van de fan ;)
Je neemt nu een gemiddelde van alle verschillende fans of zo? Want het ene lager gaat veel langer mee als het andere. Waarbij je bij sommigen blij mag zijn met 10.000 uur doen anderen prima 100.000 uur.
Dat semi-passief of passief de levensduur verkort, is ook erg kort door de bocht. Waar baseer je dit op?
Op het feit dat elektronica slijt door warmte en een semi-passieve voeding een stuk warmer wordt tijdens de passieve periode dan één met een langzaam draaiende fan.
Juist doordat voedingen steeds efficiënter worden en daardoor minder warmte produceren, is er minder koeling nodig. Grof gezegd is een Platinum passief gekoelde voeding beter af dan een actief gekoelde voeding met rendement onder de 80%. De reden dat ze passief kunnen koelen (zonder de grote koelblokken) is juist doordat er minder / nauwelijks warmte geproduceerd wordt.
Zie dit is dus kort door de bocht. Het rendement heeft namelijk niks met de kwaliteit van een voeding nodig en dus de levensduur. Design bepaald namelijk het rendement.
Betreffende de 40A, dit haalde ik uit de documentatie van de genoemde voeding.
Dat moet je de documentatie beter lezen dan zie je dat de voeding 83,3A op de 12V kan leveren.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 14:56:

[...]
Nou ja hoe duidelijk wil je het hebben.
Als het verbruik met de ene voeding 35W is voor de totale PC, met laten we zeggen een rendement van 80%, dan trek je dus 28W uit de voeding voeding. Bij de andere voeding trek je dus ook 28W uit de voeding maar 85W uit het stopcontact. Terwijl het normaal gezien hooguit 5W verschil is bij zulke kleine vermogens, maar bij jouw is het verschil 10 maal zo groot en dat ligt dan aan de voeding en niet aan instellingen wat betreft powerstages? Juist...
Ik heb er ook raar van staan kijken, en hierom de voedingen een aantal keer verwisseld. Zelfde resultaat.
En het rendement wat je noemt wordt dus niet gehaald bij een load <20%. Daar sla je de plank mis. Onder load (>=50%) zal de voeding de 80% halen, maar bij <20% zijn er enorme verschillen te zien in het behaalde rendement van voedingen.

[...]
Je neemt nu een gemiddelde van alle verschillende fans of zo? Want het ene lager gaat veel langer mee als het andere. Waarbij je bij sommigen blij mag zijn met 10.000 uur doen anderen prima 100.000 uur.
Nogmaals, de discussie betreft niet hoe lang een fan mee kan gaan. Gemiddeld doen fans 50K uur. Feit blijft dat, en nu herhaal ik mijzelf, wanneer een fan minder uren draait in semi-passieve voedingen deze dus langer mee gaan. Miereneuken dat ik een gemiddelde neem, voegt niets toe aan de essentie.

[...]
Op het feit dat elektronica slijt door warmte en een semi-passieve voeding een stuk warmer wordt tijdens de passieve periode dan één met een langzaam draaiende fan.
Hier mis je ook weer het feit dat we het hebben over semi-passieve voedingen met hoog rendement, en zoals aangegeven heb je dus minder warmteontwikkeling hierdoor. Als je het over semi-passieve voedingen met een rendement van 80% hebt, heb je gelijk, maar we hebben het hier over hogere rendementen. En om mijzelf wedermaal te herhalen, hoger rendement = minder warmteontwikkeling, en zoals je zelf stelt, warmte = slijtage. You proved my point :)

[...]
Zie dit is dus kort door de bocht. Het rendement heeft namelijk niks met de kwaliteit van een voeding nodig en dus de levensduur. Design bepaald namelijk het rendement.
Je spreekt jezelf tegen. Eerder stel je; warmte = slijtage. Minder rendement = meer warmteontwikkeling = meer slijtage. Dat (semi-)passieve voedingen een hoog rendement hebben, houdt in dat ze niet zo warm worden. En iets koelen dat niet warm wordt, tja, dat snap je denk ik zelf ook wel :)

[...]
Dat moet je de documentatie beter lezen dan zie je dat de voeding 83,3A op de 12V kan leveren.
Dat was niet direct zichtbaar in het schema dat ze zelf presenteren. Prima, het levert een hoog ampère. Je gaat echter niet in op de essentie van het verhaal. Te hoge wattage voedingen zijn onnodig, verstoken meer energie wanneer niet optimaal benut en kosten vaak ook nog eens meer.

Verwijderd

Laat maar, discussie aan gaan met iemand die er niks van snapt werkt niet.

Mocht je ooit er nog wel wat van snappen kom je maar in [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:11:
Laat maar, discussie aan gaan met iemand die er niks van snapt werkt niet.

Mocht je ooit er nog wel wat van snappen kom je maar in [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29
Tot noch toe heb je weinig tot niets bijgedragen aan het issue van de TS en roep je maar wat, zonder zelf échte argumenten te brengen, en nu verwijt je mij er maar van dat ik er niets van snap omdat je geen tegenargumenten heb? Ben je nu alleen aan het trollen of?

P.s.: leuk die link naar je eigen topic, maar je topic start is al in aanbouw sinds 2011, je geeft nergens statistieken, objectieve informatie of wat dan ook weg en net als in dit topic lijk je aldaar maar wat te roepen en noem je merken die je prefereert, dit alles niet onderbouwd. Komt bij mij over als zinloze reclame voor je eigen topic...

[ Voor 23% gewijzigd door Jean Paul op 07-11-2014 18:50 ]

• Icepegel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-07-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:35:
[...]

Ga ik nu proberen...

Helaas ken ik niemand waarvan ik een voeding kan lenen..
Je mag die van mij testen, woon je in de buurt van Emmen :D ?
Pagina: 1