Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:08:
[...]
Ze hadden niet veel anders en in de pricewatch krijgt ie redelijk goede sterren.. En bronze vs gold.. wat is nu feitelijk het verschil?
Voeding doet het goed en als ie over 2 jaar aan vervanging toe is dan is 80 euro wel te overzien..
Die Seasonic die jij aangaf was 450 watt geloof ik, was wel te kort geweest als ik ook nog wilde upgraden en overklokken (heb ook 4 harddisks, DVD speler, 3 SSD, fannetjes enz)
Opzich handige als je veel SATA hebt, op 1 kabel 5x SATA. Wat alleen wel irritant was, de kabels zijn ontworpen om van onderaf naar boven te gaan. Dat betekent dus dat als je je voeding bovenin monteert, je of je hardeschijven moet omdraaien (een omgekeerde aardeschijf, kan dat kwaad?

) of je moet dus die SATA power stekkertjes ondersteboven monteren..
Het is zeg maar 1 lange kabel met onderweg 5 SATA power connectors, ipv allemaal losse stukken op een molex connector
Om hier nog even op terug te komen, er is al verteld dat wattage niet alles zegt en Seasonic toch echt de betere keuze is. Toch blijf je met de gedachte zitten dat je meer moet hebben voor uitbreiden. Ik vraag mij dan ook af waarom je advies vraagt, als je deze toch negeert en het zelf beter lijkt te weten (no offence). De enige reden om meer dan 450 / 550W te draaien is wanneer je meer dan 1 videokaart gaat plaatsen.
Het gaat niet alleen om de wattages zoals gezegd is, maar vooral om de max ampère dat je uit de voeding kan trekken. Zo had ik een OEM voeding van 450W met max 24A welke mijn systeem niet kon voeden, daarna de Seasonic 450W aangeschaft met max 48A en nooit meer problemen. Deze voedde m'n mobo, graka, 2 geluidskaarten, 4 HDD's en 2 DVD's zonder problemen.
Daarnaast heeft Seasonic bijzonder stabiele voltages, is deze vele malen stiller en duurzamer qua gebruikte componenten. Dit is een van de beste merken die je kunt hebben voor voedingen.
En Bronze vs. Gold? Scheelt je in stroomverbruik door betere efficiëntie. Systeem dat ik in elkaar heb gezet voor een vriend draaide met een Bronze voeding van Seasonic idle op 85W, waar met de Seasonic X-series Gold het verbruik daalde naar 35W. Dit betekent dus ook minder warmteproductie = minder koeling nodig (passief bij Seasonic X-series, ventilator gaat uit) = stil en duurzamer
Toevoeging: leuke berekening en om aan te geven waaraan je Bronze vs. Gold merkt, de Bronze voeding verbruikt 50W meer bij idle in bovenstaand scenario. Bij 6 uur per dag, 365 dagen per jaar en een prijs van €0,22 KWh kost je dat €24,09 per jaar aan electriciteit, extra. Deze 50W wordt alleen verstookt aan warmte en dus niet gebruikt. In het kort, je kan een Gold certified voeding kopen welke 24 euro duurder is dan de Bronze variant, de meerprijs heb je er in 1 jaar al uit aan electriciteitskosten
Klein schema, uitgaande van 365 dagen bij een prijs van €0,22 KWh en een gemiddelde dagelijkse uptime van...:
- 6 uur: €24,09
- 12 uur: €48,18
- 18 uur: €72,27
- 24 uur: €96,36
Afhankelijk van hoe lang je je PC gemiddeld aan hebt staan per dag, kost het op jaarbasis een hoop extra terwijl het alleen aan warmte verstookt wordt
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:14:
[...]
Wat maakt een kwaliteitsvoeding een kwaliteitsvoeding? Brons of goud.. lijkt mij niet echt spannend..
Zelfde als met CAT 5e en Cat 6, ik merk het verschil niet.
Coolermaster was vroeger altijd wel degelijk spul? Heb jaar of tien geleden ook zo'n voeding gehad. Des tijds met een dikke vette ATI Radion 9800XT
Zelf slechte ervaringen met Coolermaster. Te luidruchtig vooral, voor mij reden om destijds de aanschaf terug te sturen. Ze claimde 17dBa, maar dat ging meer richting de 50 dBa.
Wat een kwaliteitsvoeding dus uitmaakt, zoals eerder aangegeven, is stabiele voltages en efficiëntie. Dit komt ten goede van je hele systeem, zowel je voeding gaat vele malen langer mee als de rest van je hardware. Daarnaast scheelt het ook in warmteproductie, waardoor minder koeling nodig is en in geval van de Seasonic X-series de ventilator vaak niet eens aanslaat. Dit beïnvloed de levensduur van de ventilator en de voeding met een enorme factor.
En wat CAT5e en CAT6 in deze vergelijking doen, mis ik even compleet
In de afgelopen 10 jaar is er een hoop veranderd, misschien dat Coolermaster toen volstond, tegenwoordig heb je voor ongeveer hetzelfde geld iets vele malen beters
[
Voor 31% gewijzigd door
Jean Paul op 07-11-2014 12:19
]
Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security