Klopt.Ardana schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 19:39:
[...]
Zorgtoeslag krijgt een 100% gezonde persoon met een vergelijkbaar inkomen ook, dus dat is niet nuttig in de vergelijking. Het ging om de extra kosten die een chronisch zieke heeft.
De aanvullingen op het inkomen zijn allemaal zo goed als afgeschaft, evenals de aftrekbaarheid van de belastingen. Dan nog, van wat aftrekbaar is, krijgen ze uberhaupt maar +/- 30% terug, mits ze boven de grenzen uitkomen.
Daarnaast zijn ze veel tijd kwijt aan hun ziek-zijn, zowel wat betreft behandelingen, als aanpassingen in hun leven, als uitzoeken wat de juiste verzekeraar cq behandeling is. En als ze even niet goed gegokt hebben (bijv. ze hebben een nieuwe behandeling nodig die net niet in hun verzekering zit), kunnen ze dat vaak niet opvangen.
Nee, wat mij betreft heeft het niks meer met solidariteit te maken.
Wat mij vooral steekt is dat de basisverzekering elke keer verder wordt uitgekleed. Maar dat iemand die verslaafd is aan roken wel gewoon hulp krijgt vanuit de basisverzekering.
Bijvoorbeeld: paracetamol codeïne kost nu geld, maar gewone paracetamol met apart codeïne niet? Ik neem liever geen sterke pijnstillers en de combinatiepil van paracetamol met codeïne was ideaal voor mij. Zo heb ik vanuit mijn persoonlijke situatie nog wel meer voorbeelden van hulpmiddelen, maar dat hou ik liever privé.
[ Voor 27% gewijzigd door Zenix op 15-11-2014 20:57 ]