Zelfbouw PC van 5 jaar oud start vaak niet op

Pagina: 1
Acties:

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb een PC van een jaar of 5 oud die steeds vaker niet wil opstarten. Het symptoom is dat alle ventilatoren aangaan, maar er verder niks gebeurd. Ook niet na een uur (ja, ik heb een keer zolang gewacht). Als ik dan alle kabels uit de PC haal, behalve de stroomkabel, en dan aanzet, 10sec wachten en weer uitzet, dan werkt het systeem weer (soms moet ik dat 2 keer doen), ook als ik daarna alle kabels weer aansluit. Dit ritueel kan ik inmiddels elke week wel 2 of 3 keer uitvoeren. Het lijkt te liggen aan een USB aansluiting, want het gebeurd ook wel eens dat de BIOS blijft hangen bij "Initializing USB module" (of soortgelijke melding).

Ik heb de indruk dat mijn moederbord niet zo heel jofel meer is, of dat het aan de videokaart ligt (aangezien het systeem ook niet opstart met alleen power en monitor aangesloten) maar hoe kom je daar achter? Even andere hardware kopen is lastig omdat het over oude hardware gaat. En ik heb nogal een specifiek mobo-layout nodig door de Powermac kast. Bovendien wil ik een iMac kopen, dus ik wil niet teveel geld meer uitgeven aan deze.

Bijkomend probleem is dat ik vroeger (tot ca 2 jaar geleden) stabiel draaide op 3.6 GHz met mijn Q6600, maar de laatste 2 jaar crashte de PC dan wanneer ik iMovie projecten render van 5 min of langer. Dat lijkt te duiden op slechte koeling, maar ik heb de koelblokken al eens schoongemaakt en de pasta (Arctic III) eens vervangen. Dit heeft niet geholpen, dus ik draai nu gewoon weer stock snelheden (2.4GHz).

Mijn systeem:
Asus P5E mobo
Intel Q6600 Core2Quad CPU 2.4GHz (dus 3 jaar op 3.6 gedraaid) watercooled.
XFX 8800 GT nVidia videokaart (ook watercooled).
2x Crucial m4 128GB SSDs.
8GB Crucial PC6400 RAM (ook watercooled).
2x Dell 2405 WFP monitoren.

Enig idee waar bovenstaand probleem aan kan liggen? Het is zo wazig dat ik al een half jaar hiermee loop te klooien en zoeken op internet heeft ook niet veel resultaat opgeleverd (behalve dan dat vrijwel alle mobo's niet gaan passen in die Powermac kast, zie Ik zoek een specifiek moederbord socket 775 met 2x PCIe-16x).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Ik heb een dergelijk probleem gehad toen ik een nieuw toetsenbord aan had geschaft (Razer Blackwiddow Ultimate). Ik moest elke keer m'n toetsenbord loskoppelen bij het opstarten, anders kreeg ik dezelfde problemen als jij beschrijft. Nadat windows aan het laden was kon ik het toetsenbord weer terug prikken en werkte alles. Een BIOS update en een firmware update van mijn toetsenbord hebben het probleem verholpen.

Probeer eens alles los te koppelen op de stroomkabel na, en test het nog eens.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Doet mij eigenlijk een beetje denken aan een voeding die te oud/versleten is.

Vaak zat gezien, dat de voeding de piekspanning van het inschakelen niet aankan, en dat de PC niks doet behalve dat de ventilators draaien (ook geen BIOS foutcodes). Soms als de voeding eenmaal warm is wil die wel starten, maar uiteindelijk gaat dat ook steeds lastiger.

Ik zie zo tussen je specs niet staan welke voeding je hebt, maar ik zou daar in elk geval even na kijken.
(dit kan overigens ook gebeuren bij voedingen van goede merken).

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De voeding is een Coolermaster RF-460-PCAP-A3. Ik heb deze wel wat verbouwd zodat ie in de kast paste. Ik kan wel een keer proberen met een andere voeding denk ik, die zijn niet zo duur.

Ik heb al een stuk of 4 toetsenborden geprobeerd, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

/edit: Oja, er hangen ook nog 2 externe disks aan de eSATA pporten van het mobo. DIe moet ik ook afkoppelen. Maar ook hier weer, alleen deze afkoppelen is niet afdoende. De voeding is wel een goede hint denk ik, thanks!

[ Voor 48% gewijzigd door zonoskar op 29-10-2014 13:02 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nemesizz schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:48:
Doet mij eigenlijk een beetje denken aan een voeding die te oud/versleten is.
Tot nu toe lijkt het een goede tip. Het systeem draait nu al een week zonder problemen. En voorheen moest ik 3 of 4 keer per week het systeem weer tot leven wekken.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Als je een nieuwe PSU gaat aanschaffen, kijk dan ook eens op deze site; http://powersupplycalculator.net

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07-2025
Heb je de batterij van je moederbord al eens vervangen?
Pagina: 1