Ik heb een PC van een jaar of 5 oud die steeds vaker niet wil opstarten. Het symptoom is dat alle ventilatoren aangaan, maar er verder niks gebeurd. Ook niet na een uur (ja, ik heb een keer zolang gewacht). Als ik dan alle kabels uit de PC haal, behalve de stroomkabel, en dan aanzet, 10sec wachten en weer uitzet, dan werkt het systeem weer (soms moet ik dat 2 keer doen), ook als ik daarna alle kabels weer aansluit. Dit ritueel kan ik inmiddels elke week wel 2 of 3 keer uitvoeren. Het lijkt te liggen aan een USB aansluiting, want het gebeurd ook wel eens dat de BIOS blijft hangen bij "Initializing USB module" (of soortgelijke melding).
Ik heb de indruk dat mijn moederbord niet zo heel jofel meer is, of dat het aan de videokaart ligt (aangezien het systeem ook niet opstart met alleen power en monitor aangesloten) maar hoe kom je daar achter? Even andere hardware kopen is lastig omdat het over oude hardware gaat. En ik heb nogal een specifiek mobo-layout nodig door de Powermac kast. Bovendien wil ik een iMac kopen, dus ik wil niet teveel geld meer uitgeven aan deze.
Bijkomend probleem is dat ik vroeger (tot ca 2 jaar geleden) stabiel draaide op 3.6 GHz met mijn Q6600, maar de laatste 2 jaar crashte de PC dan wanneer ik iMovie projecten render van 5 min of langer. Dat lijkt te duiden op slechte koeling, maar ik heb de koelblokken al eens schoongemaakt en de pasta (Arctic III) eens vervangen. Dit heeft niet geholpen, dus ik draai nu gewoon weer stock snelheden (2.4GHz).
Mijn systeem:
Asus P5E mobo
Intel Q6600 Core2Quad CPU 2.4GHz (dus 3 jaar op 3.6 gedraaid) watercooled.
XFX 8800 GT nVidia videokaart (ook watercooled).
2x Crucial m4 128GB SSDs.
8GB Crucial PC6400 RAM (ook watercooled).
2x Dell 2405 WFP monitoren.
Enig idee waar bovenstaand probleem aan kan liggen? Het is zo wazig dat ik al een half jaar hiermee loop te klooien en zoeken op internet heeft ook niet veel resultaat opgeleverd (behalve dan dat vrijwel alle mobo's niet gaan passen in die Powermac kast, zie Ik zoek een specifiek moederbord socket 775 met 2x PCIe-16x).
Ik heb de indruk dat mijn moederbord niet zo heel jofel meer is, of dat het aan de videokaart ligt (aangezien het systeem ook niet opstart met alleen power en monitor aangesloten) maar hoe kom je daar achter? Even andere hardware kopen is lastig omdat het over oude hardware gaat. En ik heb nogal een specifiek mobo-layout nodig door de Powermac kast. Bovendien wil ik een iMac kopen, dus ik wil niet teveel geld meer uitgeven aan deze.
Bijkomend probleem is dat ik vroeger (tot ca 2 jaar geleden) stabiel draaide op 3.6 GHz met mijn Q6600, maar de laatste 2 jaar crashte de PC dan wanneer ik iMovie projecten render van 5 min of langer. Dat lijkt te duiden op slechte koeling, maar ik heb de koelblokken al eens schoongemaakt en de pasta (Arctic III) eens vervangen. Dit heeft niet geholpen, dus ik draai nu gewoon weer stock snelheden (2.4GHz).
Mijn systeem:
Asus P5E mobo
Intel Q6600 Core2Quad CPU 2.4GHz (dus 3 jaar op 3.6 gedraaid) watercooled.
XFX 8800 GT nVidia videokaart (ook watercooled).
2x Crucial m4 128GB SSDs.
8GB Crucial PC6400 RAM (ook watercooled).
2x Dell 2405 WFP monitoren.
Enig idee waar bovenstaand probleem aan kan liggen? Het is zo wazig dat ik al een half jaar hiermee loop te klooien en zoeken op internet heeft ook niet veel resultaat opgeleverd (behalve dan dat vrijwel alle mobo's niet gaan passen in die Powermac kast, zie Ik zoek een specifiek moederbord socket 775 met 2x PCIe-16x).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD