Ik zoek een specifiek moederbord socket 775 met 2x PCIe-16x

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Voor mijn zonosmac casemod zoek ik een nieuw moederbord. Het probleem is dat ik een specifieke layout nodig heb wat op weinig moederborden beschikbaar is. Ik heb nu een Asus P5E Deluxe moederbord, maar doordat de audio op een riserkaart zit, kan ik die niet gebruiken dus heb ik geen geluid. Voor windows heb ik dit opgelost met een X-Fi, maar die wordt niet ondersteund door OS-X. Aangezien ik 95% in OS-X draai stoor ik me er steeds vaker aan.

Wat is er dan zo speciaal? Mijn Powermac G5 kast heeft maar 4 slots waar PCI kaarten in kunnen. Ik heb de kast zo verbouwd dat de grafischekaart op het 3de slot vanaf de CPU moet zitten, want dat is het eerste slot wat ook een slot in de kast heeft. Daarom kan ik ook de audio-riser niet gebruiken, want deze zit op het 2de slot en daar heb ik dus geen 'gat' in de kast (ook geen optie om dit erbij te maken). De meeste moederborden hebben echter het eerste PCIe-16x slot op de 2de plek zitten en dat past bij mij niet.

Ik had een mooi Gigabyte moederbord gevonden, maar dat kon ik nergens in een winkel vinden.

Wish list:
- minimaal 2 PCIe grafischekaarten toe te voegen, met PCIe-8x of beter.
- Intel P45 of X48 chipset (socket 775), liefst X48 natuurlijk. Of misschien P43, wat is het grootste verschil met P45?
- DDR2 geheugen interface aanwezig
- audio on-board, liefst met een ALC888/880 of AD1980/1988 chipset
- liefst niet teveel fancy koeling, er komt toch waterkoeling op en die fancy koeling is dan weggegooid geld.
- Een beetje te overklokken. Mijn P5E haalt nu 3.6GHz met de Q6600, dat moet ik minimaal weer kunnen halen :)
- Het zou leuk zijn als er de ICH10 op zat, maar ICH9 is ook goed.

Moederborden die ik zelf al gevonden had:
- Asus P5Q Deluxe (maar ik weet niet of daar ook zo'n audio riser op zit)
- Asus P5Q-E
- Gigabyte GA-EP45-UD3L (maar die heeft maar 1 PCIe 16x slot).
- Gigabyte GA-EP45-UD3P Maar deze kan ik dus nergens vinden in een winkel. Ik kan wel de EP45-DS3P vinden in een winkel, maar die heeft de PCIe sloten 1 slot teveel richting CPU staan :(
- Bij MSI en ASrock helemaal geen passende borden gevonden.

OT: Wat een type aanduidingen heeft Gigabyte he? Geen logica in te ontdekken :)

Heeft iemand een goed idee?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
Waarom neem je niet een externe usb geluidskaart, dat heb ik ook op mijn p5e hackingtosh (terratec aureon dual usb, is op macos ook gewoon plug'n'play) als je zo'n stickje afzichtelijk vindt kan je ook nog een usb kabel pakken en hem op een afstandje vastmaken. Er zijn best goeie externe kaarten te vinden en ik vermoed dat mijn stickje al beter is dan een alc888.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je wil is vrij lastig, gezien als je 2 x16 sloten wil hebben de eerste eigenlijk altijd op het 2e slot zit ipv op het derde. Een P43 bord is op zic ideaal, ware het niet dat de P43 borden maar 1 PCIe x16 slot hebben. Als je die eis laat vallen dan zijn er zat mogelijkheden. Alleen heb je dan een ICH10 southbridge ipv een ICH10R.

Geen logica in de Gigabyte namen? Daar is tenminste nog uit te halen wat wat is. Asus is pas vaag (hoe kun je zien wat voor chip de P5Q heeft).
GA = Gigabyte
E = energysaving
P45 = P45chipset
UD3 = Ultra durable 3
P / L = typenr.

Ontopic, is het niet mogelijk gewoon een riser (flexibel) te gebruiken en dan de kaart iets boven het slot uit te laten steken? (of kom je dan in de knoop met de aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik weet dat het vrij lastig is, vandaar mijn vraag :) De hint van de USB geluidskaart was een goede, dat ga ik eens proberen. Ik wil nog ooit een 2de videokaart erbij zetten, dus ik wil echt 2 PCI-e sloten met x8 of x16. Een PCI rizer is misschien ook een idee, maar waar haal je zoiets?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PCIrisertjes zijn via eBay prima te vinden (met name de Duitse ebay heeft ze vrij goedkoop), maar met een beetje zoeken kom je ze overal wel tegen.
Als je per se 2 PCIe sloten wil hebben dan valt een P43 af.

http://www.foxconnchannel...view.aspx?ID=en-us0000395 is dan wel een optie

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 25-03-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
haarbal schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 16:36:
[...]

Die heeft maar 1 pci-e x16 slot

edit: de foxconn heeft er wel 2.

edit: de foxconn heeft er idd wel 2.

[ Voor 59% gewijzigd door haarbal op 25-03-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

haarbal schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 16:36:
[...]

|:(
verkeerde link, ik bedoelde: http://www.foxconnchannel...view.aspx?ID=en-us0000395

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik kick mijn oude topic maar even. Ik ben nog steeds op zoek naar een mobo :) Het is nu een beetje urgenter, aangezien mijn CPU (Q6600) de windows phone 8 emulator niet ondersteunt, dus ik moet een Core i5 of i7 CPU hebben. Maar het vereiste aan het moederbord blijft, een PCIe-16x slot op de 23de plaats. Ik heb inmiddels een Gigabyte Sniper 2 gevonden, maar natuurlijk is die niet meer in productie :( En 2de hands is er ook niet echt aan te komen. Dus ik zoek wat verder:

Gigabyte GA-Z77X-UP7.
Gigabyte GA-P67A-UD7-B37.
Gigabyte Sniper 3.
Asus Maximus V Extreme.
Asrock Z77 Fatality pro.
Asrock Z77 Extreme9.
Asrock Z22 WS.
MSI Z77 G45c Thunderbolt.

Maar deze hebben allemaal niet het vereiste PCIe slot op de 23de plek (naast het feit dat sommige schreeuwend duur zijn), maar wel een PCIe-16X slot op een andere plek die ik kan gebruiken. Deze zijn dan wel meestal aangeduid met PCIe_X16_2 ofzo, alsof het een secundair slot is. Is het mogelijk het primaire slot leeg te laten en alleen een videokaart in het secundaire slot te stoppen, of werkt dit alleen bij SLI?

Daarnaast vind ik nog deze Extreme 6 TB4 van Asrock, die volgens mij aan mijn eisen voldoet, maar ik ken dat merk niet echt. Er moet wel een Hackintosh op kunnen draaien, zou dat een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Z77-GD65?

of het populairste bord in de pricewatch
pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H

[ Voor 90% gewijzigd door haarbal op 17-12-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:24

Bolletje

Moderator Harde Waren
>CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Je hebt toch wel in de gaten dat het hier gaat om een 775 plank hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
Thomg schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:55:
[...]

Je hebt toch wel in de gaten dat het hier gaat om een 775 plank hè?
Twee jaar terug wel ja, maar nu niet meer.

Er zijn tegenwoordig inderdaad heel veel mobo's met boven het eerste pcie x16 slot nog een klein pcie slotje, dus dat moet goedkomen.

Wat voor eisen heb je nog meer?

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 17-12-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
mitsumark schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:09:
Er zijn tegenwoordig inderdaad heel veel mobo's met boven het eerste pcie x16 slot nog een klein pcie slotje, dus dat moet goedkomen.
Euh ja, het gaat dus niet meer om een 775 plank, maar eentje waar een Core i7 op past (socket 1155). En er moeten 2 sloten boven het eerste zitten. Dus eigenlijk het derde slot moet PCIe-X16 zijn. Programmeur he. begin altijd bij 0 te tellen. Ik heb het aangepast.

Foto ter verduidelijking (hoop ik):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/9378940/WP_20121217_010.jpg

Die Sniper 2 plank zou perfect passen, maar nergens te krijgen. Die Extreme6 van Asrock ook, maar in de pricewatch staat eentje met een andere layout, maar dat is dan ook de TB4 versie niet, die kan ik nergens vinden.

Pagina: 1