Voor mijn zonosmac casemod zoek ik een nieuw moederbord. Het probleem is dat ik een specifieke layout nodig heb wat op weinig moederborden beschikbaar is. Ik heb nu een Asus P5E Deluxe moederbord, maar doordat de audio op een riserkaart zit, kan ik die niet gebruiken dus heb ik geen geluid. Voor windows heb ik dit opgelost met een X-Fi, maar die wordt niet ondersteund door OS-X. Aangezien ik 95% in OS-X draai stoor ik me er steeds vaker aan.
Wat is er dan zo speciaal? Mijn Powermac G5 kast heeft maar 4 slots waar PCI kaarten in kunnen. Ik heb de kast zo verbouwd dat de grafischekaart op het 3de slot vanaf de CPU moet zitten, want dat is het eerste slot wat ook een slot in de kast heeft. Daarom kan ik ook de audio-riser niet gebruiken, want deze zit op het 2de slot en daar heb ik dus geen 'gat' in de kast (ook geen optie om dit erbij te maken). De meeste moederborden hebben echter het eerste PCIe-16x slot op de 2de plek zitten en dat past bij mij niet.
Ik had een mooi Gigabyte moederbord gevonden, maar dat kon ik nergens in een winkel vinden.
Wish list:
- minimaal 2 PCIe grafischekaarten toe te voegen, met PCIe-8x of beter.
- Intel P45 of X48 chipset (socket 775), liefst X48 natuurlijk. Of misschien P43, wat is het grootste verschil met P45?
- DDR2 geheugen interface aanwezig
- audio on-board, liefst met een ALC888/880 of AD1980/1988 chipset
- liefst niet teveel fancy koeling, er komt toch waterkoeling op en die fancy koeling is dan weggegooid geld.
- Een beetje te overklokken. Mijn P5E haalt nu 3.6GHz met de Q6600, dat moet ik minimaal weer kunnen halen
- Het zou leuk zijn als er de ICH10 op zat, maar ICH9 is ook goed.
Moederborden die ik zelf al gevonden had:
- Asus P5Q Deluxe (maar ik weet niet of daar ook zo'n audio riser op zit)
- Asus P5Q-E
- Gigabyte GA-EP45-UD3L (maar die heeft maar 1 PCIe 16x slot).
- Gigabyte GA-EP45-UD3P Maar deze kan ik dus nergens vinden in een winkel. Ik kan wel de EP45-DS3P vinden in een winkel, maar die heeft de PCIe sloten 1 slot teveel richting CPU staan
- Bij MSI en ASrock helemaal geen passende borden gevonden.
OT: Wat een type aanduidingen heeft Gigabyte he? Geen logica in te ontdekken
Heeft iemand een goed idee?
Wat is er dan zo speciaal? Mijn Powermac G5 kast heeft maar 4 slots waar PCI kaarten in kunnen. Ik heb de kast zo verbouwd dat de grafischekaart op het 3de slot vanaf de CPU moet zitten, want dat is het eerste slot wat ook een slot in de kast heeft. Daarom kan ik ook de audio-riser niet gebruiken, want deze zit op het 2de slot en daar heb ik dus geen 'gat' in de kast (ook geen optie om dit erbij te maken). De meeste moederborden hebben echter het eerste PCIe-16x slot op de 2de plek zitten en dat past bij mij niet.
Ik had een mooi Gigabyte moederbord gevonden, maar dat kon ik nergens in een winkel vinden.
Wish list:
- minimaal 2 PCIe grafischekaarten toe te voegen, met PCIe-8x of beter.
- Intel P45 of X48 chipset (socket 775), liefst X48 natuurlijk. Of misschien P43, wat is het grootste verschil met P45?
- DDR2 geheugen interface aanwezig
- audio on-board, liefst met een ALC888/880 of AD1980/1988 chipset
- liefst niet teveel fancy koeling, er komt toch waterkoeling op en die fancy koeling is dan weggegooid geld.
- Een beetje te overklokken. Mijn P5E haalt nu 3.6GHz met de Q6600, dat moet ik minimaal weer kunnen halen
- Het zou leuk zijn als er de ICH10 op zat, maar ICH9 is ook goed.
Moederborden die ik zelf al gevonden had:
- Asus P5Q Deluxe (maar ik weet niet of daar ook zo'n audio riser op zit)
- Asus P5Q-E
- Gigabyte GA-EP45-UD3L (maar die heeft maar 1 PCIe 16x slot).
- Gigabyte GA-EP45-UD3P Maar deze kan ik dus nergens vinden in een winkel. Ik kan wel de EP45-DS3P vinden in een winkel, maar die heeft de PCIe sloten 1 slot teveel richting CPU staan
- Bij MSI en ASrock helemaal geen passende borden gevonden.
OT: Wat een type aanduidingen heeft Gigabyte he? Geen logica in te ontdekken
Heeft iemand een goed idee?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD