Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5 of 7 zitter met AWD of veel vermogen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
is er besloten of ts diesel of benzine wil ?
keus met diesel wordt mijn inziens groter door de hoeveelheid koppel

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09

Epsilon

Grappig dat mensen de hoeveelheid koppel altijd als speerpunt blijven zien diesel. Ze vergelijken mooi 350Nm koppel vs 250Nm koppel op een turbo benzine. Ze vergeten echter dat dit ook nog door een versnellingsbak moet met heel andere verhoudingen :). Het grote verschil zit niet in het koppel zelf, maar het gevoel van de motor op zn donder geven wat je veel minder hebt bij een turbo dielel vs een (turbo) benzine. 2000rpm turbo diesel 80% gas voelt heel andere aan dan 4000rpm (turbo) benzine 80% gas, terwijl beide ruim binnen hun limiet opereren.

Goed, dat even gezegt te hebben, lijkt het me duidelijk dat je tenminste een geblazen motor wilt hebben.
2.3L benzine ongeblazen is prima, maar je vermogen (koppel is vrij vlak over het toerenbereik) bij lage toerentallen laat te wensen over. Vermogen is er meer dan genoeg, je moet alleen doortrappen naar hogere toerentallen. Dit vergt meer schakelen, meer herrie en dus het gevoel dat je aan het trappen bent, wat minder rijcomfort biedt. Geblazen motoren hebben hier veel minder last van. Deze hebben een andere koppelcurve, waardoor je bij lage toeren al meer vermogen ter beschikking hebt. Dit is extremer bij diesel.

24000km/jaar is een moeilijk verhaal of je diesel of benzine gaat, maar dit is puur een economische afweging. Zeer model afhankelijk kwa verbruik en vergeet niet een heel belangrijke: Afschrijving.

AWD of RWD? Wie opteert er nu in gevallen waar weinig grip is voor RWD? Alleen bij de volle belading heb je genoeg druk op de achteras, anders kun je net zo goed FDW nemen. Misschien in dit specifieke geval is het prima keus, maar normaliter niet (sneeuw en RWD, je blijft lachen :P).

Persoonlijke mening: Blijf weg bij de SUV's
Hoge zit ten koste van gewicht(kosten), verbruik(kosten), onderhoud(kosten) en krijgt er nauwelijks extra ruimte voor terug. Of een "normale" station, maar ik begrijp dat je dat niet wil. Dan zou ik weer voor een MPV achtig geval kiezen :).

En om het betaalbaar te houden: Modellen met 2.0 Liter diesel met 140PK bijvoorbeeld, tweedehands ruim te koop wat de prijs drukt, betaalbaar in onderhoud en nog relatief zuinig.

Laat je niet lekker maken met 2e hands goedkope BMW X5's (of insert random grote premium SUV) diesels. Die zijn niet voor niets goedkoop: De mensen die ze nieuw hebben gekocht hebben genoeg geld en willen om de zo veel tijd iets nieuws, de afschrijving is vele malen hoger dan de dagelijkse kosten.

Verzekering bijvoorbeeld is niet mals, nieuwprijs van de allergoedkoopste X5 3.0d zonder opties, is 62.000e. Wegenbelasting ongeveer 200euro/maand. Verbruik gemiddeld 1:12. Wat met 24000km/jaar neerkomt op nog een keer 225euro/maand. Dan heb je het nog niet gehad over onderhoud en afschrijving :P.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook achteruit de helling oprijden met een FWD, heb je toch nog RWD :+

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Epsilon schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 12:32:
Grappig dat mensen de hoeveelheid koppel altijd als speerpunt blijven zien diesel. Ze vergelijken mooi 350Nm koppel vs 250Nm koppel op een turbo benzine. Ze vergeten echter dat dit ook nog door een versnellingsbak moet met heel andere verhoudingen :). Het grote verschil zit niet in het koppel zelf, maar het gevoel van de motor op zn donder geven wat je veel minder hebt bij een turbo dielel vs een (turbo) benzine. 2000rpm turbo diesel 80% gas voelt heel andere aan dan 4000rpm (turbo) benzine 80% gas, terwijl beide ruim binnen hun limiet opereren.

Goed, dat even gezegt te hebben, lijkt het me duidelijk dat je tenminste een geblazen motor wilt hebben.
2.3L benzine ongeblazen is prima, maar je vermogen (koppel is vrij vlak over het toerenbereik) bij lage toerentallen laat te wensen over. Vermogen is er meer dan genoeg, je moet alleen doortrappen naar hogere toerentallen. Dit vergt meer schakelen, meer herrie en dus het gevoel dat je aan het trappen bent, wat minder rijcomfort biedt. Geblazen motoren hebben hier veel minder last van. Deze hebben een andere koppelcurve, waardoor je bij lage toeren al meer vermogen ter beschikking hebt. Dit is extremer bij diesel.

24000km/jaar is een moeilijk verhaal of je diesel of benzine gaat, maar dit is puur een economische afweging. Zeer model afhankelijk kwa verbruik en vergeet niet een heel belangrijke: Afschrijving.

AWD of RWD? Wie opteert er nu in gevallen waar weinig grip is voor RWD? Alleen bij de volle belading heb je genoeg druk op de achteras, anders kun je net zo goed FDW nemen. Misschien in dit specifieke geval is het prima keus, maar normaliter niet (sneeuw en RWD, je blijft lachen :P).

Persoonlijke mening: Blijf weg bij de SUV's
Hoge zit ten koste van gewicht(kosten), verbruik(kosten), onderhoud(kosten) en krijgt er nauwelijks extra ruimte voor terug. Of een "normale" station, maar ik begrijp dat je dat niet wil. Dan zou ik weer voor een MPV achtig geval kiezen :).

En om het betaalbaar te houden: Modellen met 2.0 Liter diesel met 140PK bijvoorbeeld, tweedehands ruim te koop wat de prijs drukt, betaalbaar in onderhoud en nog relatief zuinig.

Laat je niet lekker maken met 2e hands goedkope BMW X5's (of insert random grote premium SUV) diesels. Die zijn niet voor niets goedkoop: De mensen die ze nieuw hebben gekocht hebben genoeg geld en willen om de zo veel tijd iets nieuws, de afschrijving is vele malen hoger dan de dagelijkse kosten.

Verzekering bijvoorbeeld is niet mals, nieuwprijs van de allergoedkoopste X5 3.0d zonder opties, is 62.000e. Wegenbelasting ongeveer 200euro/maand. Verbruik gemiddeld 1:12. Wat met 24000km/jaar neerkomt op nog een keer 225euro/maand. Dan heb je het nog niet gehad over onderhoud en afschrijving :P.
goed verhaal. We neigen nog wel naar benzine. Lijkt toch voordeliger bij de autos. Zijn wezen kijken naar een Santa Fe. Mooie auto..rijd heerlijk en het was een zeven zitter. uiteraard minder ruim dan de huidige mazda mpv. We bekeken een 2.7 V6.
we denken eraan om een 500 euro mini autootje erbij te kopen voor het woonwerk verkeer. Dan rijden we ca 8000 km met de Santa Fe.

Toch zou ik de 4x4 sharan ook nog willen proberen.

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Deviator79
[...]

Gaat het nou om toertochten over normale wegen in de bergen of om de laatste vijftig meter naar die prachtige kampeerplaats bovenaan een steil karrenspoor?

[...]

Eerst heb je het over vijf volwassenen, later over twee volwassenen en drie kinderen in kinderstoeltjes. Wat is het nou?

En wat is van de problemen die je hebt genoemd het belangrijkste probleem: gebrek aan tractie, gebrek aan vermogen of misschien wel iets anders? Dat is erg van belang voor de beste oplossing. :)
[/quote]

het gaat om twee volwassenen en drie kinderen waarvan er twee in stoeltje zitten. onze voorkeur is:
twee stoeltjes (1jr en 5jr)achter met moeder achterin ertussen
1 kind op bijrijderstoel (12jr)

probleem was voornamelijk offroad idd.
wegen gaat wel.

• Deviator79
zoiets heb ik nu ook..daar schiet ik niet zoveel mee op ;-)
wel 30pk meer

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:32
Hier zit een turbo op. Wij zijn er zelf mee op vakantie gegaan. 5 Man, kofferbak vol + dakkoffer 530L vol en de bergen waren echt geen probleem. Knalde zo die bergen op alsof ik onbeladen was.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Deviator79 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:25:
[...]
het gaat om twee volwassenen en drie kinderen waarvan er twee in stoeltje zitten. onze voorkeur is:
twee stoeltjes (1jr en 5jr)achter met moeder achterin ertussen
1 kind op bijrijderstoel (12jr)

probleem was voornamelijk offroad idd.
wegen gaat wel.
Duidelijk :). In dat geval denk ik dat je met vierwielaandrijving veel meer bereikt dan met een sterkere motor.

Tip voor als je serieus overweegt een bepaalde auto te kopen: neem beide kinderstoeltjes mee om te testen. Bestuurdersstoel in normale rijpositie instellen (dus ver genoeg naar achteren), stoeltjes achterin en mama ertussenin. Als zij happy is, heb je alvast een belangrijk aankoopcriterium kunnen aanvinken.

[ Voor 44% gewijzigd door Tomatoman op 25-10-2014 14:27 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik ben gestopt met het uit te leggen. Koppel is compleet irrelevant, het enige wat relevant is is vermogen en het vermogens karakteristiek. Het hoge vermogen bij weinig toeren van een Diesel maakt alleen een verschil bij het wegrijden, je hoeft met zware belading de koppeling wat minder te laten slippen. (En dat is ook alleen omdat anders de eerste versnelling van de benzine auto idioot kort zou moeten zijn) Daarna maakt het veelal weinig verschil (er van uit gaande dat we 2 motoren hebben met een 'powerband' van relatief gelijke grootte). Als het wel een verschil maakt dan ben je vergeten te schakelen.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Een typische benzinemotor maakt ongeveer anderhalf keer zoveel toeren als een vergelijkbare dieselmotor. Een dieselmotor levert ongeveer anderhalf keer zoveel koppel als een bezinemotor. Die eigenschappen hebben ongeveer hetzelfde effect, waardoor beide motoren ongeveer even goed presteren. Tot zover de normale situatie.

Wat een groot verschil maakt is dat dieselmotoren al bij 1500 toeren (2x stationair toerental) serieus beginnen te presteren, terwijl een benzinemotor bij 2x stationair nog niet echt thuis geeft. Daarom moet je in de bergen met een benzinemotor vaak verder terugschakelen. Daar is weinig mis mee, maar het zorgt er wel voor dat de diesel met zijn lage toerentallen veel minder lijkt te hoeven werken en rustiger aanvoelt.

• wd200
alleen als de eis een 4 wielaangedreven voertuig is kom ke al snel bij de suv achtige modellen uit in deze prijs range of wellicht in DU kijken?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:19
In Duitsland is veel meer met 4x4 te krijgen...

De eerder genoemde Sharan 4motion lijkt mij ook een prima optie:
http://fahrzeuge.autoscou...om=1000&cy=D&ustate=N%2CU

Of Seat broertje:

Of een Ssangyong Rexton/Musso? Niet mooi of snel...wel 4x4, ruim en verkrijgbaar als 5 of 7 persoons
http://www.gaspedaal.nl/S...g/Rexton/?trfw=4x4&srt=pr
http://www.gaspedaal.nl/Ssangyong/Musso/?trfw=4x4&srt=pr

Een Suzuki Grand-Vitara is te klein?

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Deviator79 had zelf de Santa Fe al op zijn shortlist gezet. Die is er ook met AWD.

• Deviator79
nooberke schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:18:
In Duitsland is veel meer met 4x4 te krijgen...

De eerder genoemde Sharan 4motion lijkt mij ook een prima optie:

Of Seat broertje:

Of een Ssangyong Rexton/Musso? Niet mooi of snel...wel 4x4, ruim en verkrijgbaar als 5 of 7 persoons
http://www.gaspedaal.nl/S...g/Rexton/?trfw=4x4&srt=pr
http://www.gaspedaal.nl/Ssangyong/Musso/?trfw=4x4&srt=pr

Een Suzuki Grand-Vitara is te klein?
kan ik gewoon in duitsland een auto kopen?
hoeveel duurder wordt hij hier dan?

• nooberke
Deviator79 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:24:
[...]

kan ik gewoon in duitsland een auto kopen?
hoeveel duurder wordt hij hier dan?
Dat noemen ze importeren...de meerprijs hangt af van onder andere nieuwprijs/uitstoot/leeftijd

Kia Sorento kan ook nog:
http://www.gaspedaal.nl/Kia/Sorento/?trfw=4x4&srt=pr

Alleen geen 7p volgens mij

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Santa Fee is gewoon klein op de achterbank omdat het geen 3 losse stoelen zijn zoals de Sharan en Alhambra

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als iemand over SUV's begint en offroad prestaties moet ik altijd aan dit top gear filmpje denken:

YouTube: BMW X6 Review - Top Gear - BBC

Daarmee wil ik zeggen: zorg dat wat je koopt ook geschikt is voor hetgeen wat je ermee wilt doen!

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 25-10-2014 18:21 ]

• Deviator79
kluyze schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 17:16:
Als iemand over SUV's begint en offroad prestaties moet ik altijd aan dit top gear filmpje denkten:

YouTube: BMW X6 Review - Top Gear - BBC

Daarmee wil ik zeggen: zorg dat wat je koopt ook geschikt is voor hetgeen wat je ermee wilt doen!
Zeker eens. Een mpv met awd is denk ik voor mij de perfecte oplossing. kijken of ik die ook in nederland kan vinden en anders me misschien verdiepen in importeren uit duitsland

http://autos.tweedehands....alcantara-7-persoons.html

beetje hoge km stand en net te duur..maar heb geen haast. Wil hem voor de zomervakantie omruilen..
zou wel gek voelen..altijd jappen gereden..

[ Voor 16% gewijzigd door Deviator79 op 25-10-2014 18:02 ]

• Deveon
  • Niet online
Als je gas geeft verplaatst het gewicht naar achter. Tijdens acceleratie en klimmen heb je dus zeker meer grip op de achterbanden als op je voorbanden. Waarom denk je dat sport auto's achterwiel aandrijving hebben? Grip.

In de sneeuw is het inderdaad een ander verhaal, maar volgens mij gaat het hier over de zomervakantie.

• wd200
wat is aanbod mpv voorzien van
- v6, turbo benzine of turbo diesel (genoeg koppel)
- 7 zitplaatsen
- 7500 euro
- geen 3ton op de klok

ik vrees dat dit aanbod tegenvalt

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:15:
[...]

Als je gas geeft verplaatst het gewicht naar achter. Tijdens acceleratie en klimmen heb je dus zeker meer grip op de achterbanden als op je voorbanden. Waarom denk je dat sport auto's achterwiel aandrijving hebben? Grip.

In de sneeuw is het inderdaad een ander verhaal, maar volgens mij gaat het hier over de zomervakantie.
Je redenatie klopt, maar de TS klaagde toch over grip? Juist met weinig grip op het wegdek "verplaatst" een RWD weinig "gewicht naar achteren", waardoor dat effect niet zoveel toevoegt. In zo'n geval heeft hij wel gelijk dat FWD met een zware diesel die druk geeft op de voorwielen net zo goed/slecht werkt.

Ik zou persoonlijk ook naar Subaru's gaan kijken (niet alleen afwijzen op basis van een foto van de achterbank ;)). Die leveren leuke turbomotoren op de grotere modellen en hebben standaard 4wd. En ook nog eens behoorlijk als een tank gebouwd :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Mazda 6 MPS. 4WD, 260Pk, turbo dus koppel onderin, 5 zits en niet zo'n belachelijke PC hoofd tractor. En voor de rest een moddervette ondergewaardeerde wagen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Deviator79 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 17:53:
[...]

Zeker eens. Een mpv met awd is denk ik voor mij de perfecte oplossing. kijken of ik die ook in nederland kan vinden en anders me misschien verdiepen in importeren uit duitsland
Als je op GoT zoekt naar 'auto importeren' en de oudere topics overslaat, vind je al heel wat info. Importeren uit Duitsland heeft soms (maar zeker niet altijd) prijsvoordelen, hoewel voor jou waarschijnlijk interessanter zou kunnen zijn dat je meer keus hebt. Nadelen: inruilen is onmogelijk en je moet goed weten wat je doet.
http://autos.tweedehands....alcantara-7-persoons.html

beetje hoge km stand en net te duur..maar heb geen haast. Wil hem voor de zomervakantie omruilen..
zou wel gek voelen..altijd jappen gereden..
Dat ziet er wel uit als een serieuze upgrade. Gezien het feit dat je ook minder populaire auto's serieus overweegt en dus niet al te veel vooroordelen lijkt te hebben, ga je er vast wel uitkomen. Het hoeft niet erg te zijn als er maar weinig aanbod is, je hebt maar één auto nodig :)
Grrrrrene schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:12:
[...]

Je redenatie klopt, maar de TS klaagde toch over grip? Juist met weinig grip op het wegdek "verplaatst" een RWD weinig "gewicht naar achteren", waardoor dat effect niet zoveel toevoegt. In zo'n geval heeft hij wel gelijk dat FWD met een zware diesel die druk geeft op de voorwielen net zo goed/slecht werkt.
Veel bestuurders van auto's met achterwielaandrijving kunnen dit onderschrijven. Wegrijden op een gladde ondergrond (besneeuwde parkeerplaats) is met achterwielaandrijving soms niet mogelijk, waar auto's met voorwielaandrijving nog weg kunnen komen. * Tomatoman en diverse mensen om hem heen zijn ervaringsdeskundige :o

[ Voor 24% gewijzigd door Tomatoman op 26-10-2014 09:48 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

martijn_tje schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 22:14:
Mazda 6 MPS. 4WD, 260Pk, turbo dus koppel onderin, 5 zits en niet zo'n belachelijke PC hoofd tractor. En voor de rest een moddervette ondergewaardeerde wagen.
Toffe wagen idd, maar zijn die te vinden voor dat budget ;)
Als dat een optie zou zijn zou ik eerder voor een Volvo V70 met 2.4T/2.5T blok kijken, of de eerder genoemde XC70 (hogere zitpositie)

Vaak bu'j te bang!

• nooberke
http://www.spritmonitor.d...200&gearing=1&powerunit=2

http://www.spritmonitor.d...130&gearing=1&powerunit=2

De Sharen verbruikt ietsje meer...maar dat is niet gek ook...

Je krijgt er wel vierwielaandrijving en een erg prettig blok voor terug

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

GoldenSample schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:41:
[...]
Subaru's lopen niet goed op LPG, vroeg of laat branden je klepzetels weg en moet je je kop reviseren (dan is het wel goed0.
Naar mijn weten klopt dit niet helemaal. Als je de klepspeling regelmatig laat controleren gaan Subaru blokken toch best lang mee op LPG. Vooral de 2.5 is aan aanrader omdat deze een bovenliggende centrale kleppensturing heeft welke zeer eenvoudig te stellen is, de 2.0's zijn wat dat betreft lastiger.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

psy schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 12:11:
[...]

Naar mijn weten klopt dit niet helemaal. Als je de klepspeling regelmatig laat controleren gaan Subaru blokken toch best lang mee op LPG. Vooral de 2.5 is aan aanrader omdat deze een bovenliggende centrale kleppensturing heeft welke zeer eenvoudig te stellen is, de 2.0's zijn wat dat betreft lastiger.
Vialle durft geen millimeter garantie op je motorblok te geven qua LPG gerelateerde problemen. Sommige andere auto's en motorblokken geeft men het wel in meer of mindere mate.

Trek je conclusies.
http://vialle.nl/media/Co...onsument_Catalogus_EN.pdf

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Tomatoman schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 09:43:
[...]

[...]

Veel bestuurders van auto's met achterwielaandrijving kunnen dit onderschrijven. Wegrijden op een gladde ondergrond (besneeuwde parkeerplaats) is met achterwielaandrijving soms niet mogelijk, waar auto's met voorwielaandrijving nog weg kunnen komen. * Tomatoman en diverse mensen om hem heen zijn ervaringsdeskundige :o
Hie nog een. Ik heb wel eens een duwtje nodig gehad om mijn BMW uit een parkeervak te krijgen, de wielen zaten in een regengoot vol met ijsgeworden sneeuw. Hilariteit alom :)

@TS: Misschien is er nog een andere mogelijkheid, als je verder tevreden bent met je MPV.
Je hebt de 2.3 motor; ik vermoed dat de 2.3 Turbo uit de MPS serie wel eens zou kunnen passen. Paar aanpassingen aan de vering en demping en een set nieuwe voorremmen (misschien kun je die wel van dezelfde donorauto halen), en je bent de eigenaar van een unieke MPS MPV 8)

[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 26-10-2014 15:18 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:07

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tomatoman schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 14:53:
Een typische benzinemotor maakt ongeveer anderhalf keer zoveel toeren als een vergelijkbare dieselmotor. Een dieselmotor levert ongeveer anderhalf keer zoveel koppel als een bezinemotor. Die eigenschappen hebben ongeveer hetzelfde effect, waardoor beide motoren ongeveer even goed presteren. Tot zover de normale situatie.

Wat een groot verschil maakt is dat dieselmotoren al bij 1500 toeren (2x stationair toerental) serieus beginnen te presteren, terwijl een benzinemotor bij 2x stationair nog niet echt thuis geeft. Daarom moet je in de bergen met een benzinemotor vaak verder terugschakelen. Daar is weinig mis mee, maar het zorgt er wel voor dat de diesel met zijn lage toerentallen veel minder lijkt te hoeven werken en rustiger aanvoelt.
Een geblazen benzine exemplaar heeft ook meestal al zijn koppel al vanaf ~1500 RPM. Ligt er een beetje aan...
Deviator79 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 20:17:
[...]

Je bedoelt moderne turbo benzine motoren?
Denk dat die er nog niet zijn in mijn prijsklasse.
Ik ga zaterdag eens kijken naar de ruimte op.de achterbank in een XC90 en een Santa Fe.
misschien is dat de auto voor mij.
Oh ja: eigenlijk.zoek ik dit: Toyota Sienna...
maar ja..verkeerde continent he ;-)
Zoek iets met een TFSI of TSI, die hebben koppel genoeg, alleen een probleem dat de VAG niet echt 7-zitters heeft. In ieder geval koppel van hier tot Tokio. Uit meerijdervaring (voordat ik weer leeftijdsopmerkingen krijg) kom je niet zo heel ver met een ongeblazen benzine in de bergen.

Afgelopen zomervakantie als extra vakantie nog even naar Zuid-Oostenrijk afgereisd en de 2.0 liter viercilinder turbo (TFSI) van een GTI trekt in de 6 nog voorbij het gros van de auto's. Koffer afgeladen vol en 4 niet al te lichte personen :9

[ Voor 56% gewijzigd door Kuusj op 26-10-2014 18:07 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• wd200
kuusj98 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 17:59:
[...]

Zoek iets met een TFSI of TSI, die hebben koppel genoeg, alleen een probleem dat de VAG niet echt 7-zitters heeft...
een tsi of tfsi wel heeft wel problemen dan alleen weinig zitplaatsen ;-) lees je in ieder geval goed in.

• Kuusj

Kuusj

wd200 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:07:
[...]

een tsi of tfsi wel heeft wel problemen dan alleen weinig zitplaatsen ;-) lees je in ieder geval goed in.
Zoals? Hoog olieverbruik? Koolstofafzetting?

Een keer flink gas geven helpt al tegen koolstof, en veel olie moet ook relatief worden gezien. Je gaat sws meer olie verbruiken met een Turbo.

• Epsilon
  • Laatst online: 19:09

Epsilon

Hij doelt op de kapotte motoren, geen klein detail.

• Kuusj

Kuusj

Epsilon schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:11:
Hij doelt op de kapotte motoren, geen klein detail.
Is mij niet bekend, en ken ook niemand die problemen heeft met een (T)FSI. Misschien omdat we daar zelf nog nooit last van hebben gehad? Enige auto waar ik elke dag wel wat gerommel over hoor is de Volvo S60 van mijn overbuurman waar mijn pa elke paar dagen weer de kabel aan kan hangen omdat ie niet start :+
En Renaults/Citroen's

Komt erop neer dat je sowieso voor een geblazen exemplaar moet gaan zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 26-10-2014 18:18 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kuusj98 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 17:59:
alleen een probleem dat de VAG niet echt 7-zitters heeft.
Sharan, Alhambra, Touran, multivan, transporter, Q7 enzovoort..
In ieder geval koppel van hier tot Tokio. Uit meerijdervaring (voordat ik weer leeftijdsopmerkingen krijg) kom je niet zo heel ver met een ongeblazen benzine in de bergen.
Want zonder turbo kom je niet over de bergen heen? Een Audi S7 heeft ook geen turbo en een Lamborghini trouwens ook niet..
Afgelopen zomervakantie als extra vakantie nog even naar Zuid-Oostenrijk afgereisd en de 2.0 liter viercilinder turbo (TFSI) van een GTI trekt in de 6 nog voorbij het gros van de auto's. Koffer afgeladen vol en 4 niet al te lichte personen :9
Niet iedereen is aan het racen op de weg he ;)
kuusj98 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:17:
[...]

Is mij niet bekend, en ken ook niemand die problemen heeft met een (T)FSI. Misschien omdat we daar zelf nog nooit last van hebben gehad? Enige auto waar ik elke dag wel wat gerommel over hoor is de Volvo S60 van mijn overbuurman waar mijn pa elke paar dagen weer de kabel aan kan hangen omdat ie niet start :+
En Renaults/Citroen's

Komt erop neer dat je sowieso voor een geblazen exemplaar moet gaan zoeken.
https://www.google.nl/sea...ssl#hl=nl&q=tsi+problemen

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 18:55
[b][message=43126855,noline]Brilsmurfffje

https://www.google.nl/sea...ssl#hl=nl&q=tsi+problemen
Toevallig gelezen en verder niks met dit topic maar tsi =/= tfsi.
is wel een door ontwikkeling van.

Maar daarnaast kan je van alles opzoeken met "problemen" erachter en je vind zat.

• wd200
absoluut maar daarom moet je van elke auto / motor de zwakke punten kennen zodat je op kan anticiperen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De eerste generaties van (vooral de 1.4) TSI's zijn wel berucht, tot aan mensen die 2x een geheel nieuw motorblok nodig hadden. Idemdito voor een bepaalde serie vroege 2.0TDI's van VAG waar je ook bijna gegarandeerd een gescheurde cilinderkop kreeg.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
misschien ooit gedacht aan een wat ouder model citroen xsara picasso? Hebben volwaardige stoelen achterin en geeft genoeg ruimte. Eventueel met 1.8 diesel of 2.0 kom je daar wel een heel eind mee.

Citroen zelf is niet mijn voorkeur maar misschien wel wat voor topic starter? Of zijn er diverse redenen om die juist niet te pakken?

...

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
Brilsmurfffje schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 19:36:
Want zonder turbo kom je niet over de bergen heen? Een Audi S7 heeft ook geen turbo en een Lamborghini trouwens ook niet..
En mijn Corsa 1.4 benzine heeft ook geen turbo, maar geen berg was te hoog/steil.
"Vroeger" hadden auto's lang niet zoveel vermogen als nu, denk aan de 2cv, kever, T1 en die kwamen ook prima de bergen over. Wel wat langzamer waarschijnlijk, maar ze kwamen er wel ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

GoldenSample schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 13:23:
[...]

Vialle durft geen millimeter garantie op je motorblok te geven qua LPG gerelateerde problemen. Sommige andere auto's en motorblokken geeft men het wel in meer of mindere mate.

Trek je conclusies.
http://vialle.nl/media/Co...onsument_Catalogus_EN.pdf
Ik ben bekend met die lijst...rij zelf ook eentje met "Premium" alweer met 527.000 kilometers _/-\o_
Premium is de beste optie, dat klopt.
Maar als er géén Premium bijstaat wil dit niet meteen zeggen dat de motor meteen in de soep draait bij LPG.
Mijn broer heeft zo'n 2.5 en die gaat ook alweer richting 200.000, zonder kleppenbescherming ook nog. En in Duitsland kost het ook erg weinig moeite om meer Subaru's te vinden die met het 2.5 blok goed lopen. Maar wel geldt in die gevallen...klepspeling blijven controleren.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Deviator79
nooberke schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 10:03:

http://www.spritmonitor.d...130&gearing=1&powerunit=2

De Sharen verbruikt ietsje meer...maar dat is niet gek ook...

Je krijgt er wel vierwielaandrijving en een erg prettig blok voor terug
Mooie vergelijking! Het scheelt heel weinig voor een hoop extra.
Ik ben echt op zoek naar zo'n Sharan. Jammer dat je zo weinig ziet.

• Deviator79
update:
Inmiddels proef gereden in een 2007 Hyundai Santa Fé. 2.7 V6
conclusie: top auto, maar te klein achterin.

we hebben nu ook een caravan van 1500 kg. Dus de eisen zijn nog wat zwaarder.
Ga nu proefrijden in een Ford S-Max 2.5 5v turbo (2007).

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Rnault espace 3,5 liter V6 of zelf 2.0 turbo als overwogen?
Ik rij zelf een 2.0 turbo met 170 PK en dan is beslist geen doetje.
Je moet dan wel de juiste phase hebben, vooral de laatste phace is vrijwel probleemloos.

[ Voor 26% gewijzigd door Dinictus208 op 20-05-2015 15:33 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Als het je gaat om de trekkracht, dan zou ik eerder naar een diesel kijken. Als je 24.000 km/jaar rijdt is dat ook financieel gunstiger lijkt me. Die trekkracht onderin kun je met een benzine-auto normaliter vergeten.

Ook zijn de wat oudere turbodiesels veel degelijker dan de wat oudere turbo benzinemotoren.

Maar goed. Als je echt een ruime krachtige benzine-auto wil hebben: Opel Zafira OPC overwogen? De iets nieuwere modellen hebben 240 pk. Serieus rap. Zuiniger dan een Sharan V6 en VEEL sneller. Dan heb je wel voorwielaandrijving.

Verbruik is gemiddeld 10.96 L/100km.

Sharan zit op 11.46 L/100 km.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2015 15:53 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of een ssangyong die mogen altijd heel veel trekken, en lekker ruim.
wel lelijk vaak :)

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:53:
Of een ssangyong die mogen altijd heel veel trekken, en lekker ruim.
wel lelijk vaak :)
Een Musso heb je met een 2.9L vijfcilinder Mercedes diesel, een van de meest betrouwbare blokken ooit gebouwd. 120 pk en 250 nm.

• Deviator79
budget is bepaald nu op 7500-8000 euro. vaste kosten niet meer dan de huidige Mazda MPV.

espace ben ik te huiverig voor..zie ze te vaak met pech.
Ford S-Max oid heeft de voorkeur. Drie echte stoelen in het midden is de factor. (veto recht van mijn echtgenote ;-))
AWD zou top zijn maar is heel zeldzaam..

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Deviator79 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:22:
update:
Inmiddels proef gereden in een 2007 Hyundai Santa Fé. 2.7 V6
conclusie: top auto, maar te klein achterin.

we hebben nu ook een caravan van 1500 kg. Dus de eisen zijn nog wat zwaarder.
Ga nu proefrijden in een Ford S-Max 2.5 5v turbo (2007).
20V bedoel je ;) Volvo blok, goed dus!

Vaak bu'j te bang!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Misschien een Toyota Highlander? Ik heb zelf de 7 seater, geen diesel natuurlijk, maar wel 270pk en 330nm.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Die weegt alleen 'iets' meer ;)

Vaak bu'j te bang!

• Deviator79
toyota highlander is een droomwagen..alleen voor 7500-8000 wordt het niets helaas

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En een Musso dan? Wel relatief zwaar, maar volgens mij ook goedkoop te krijgen.

Volgens mij heb je voor 5k een aardige.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 20-05-2015 19:55 ]

• Deviator79
MikeyMan schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:53:
En een Musso dan? Wel relatief zwaar, maar volgens mij ook goedkoop te krijgen.

Volgens mij heb je voor 5k een aardige.
Meeste die ik vind zijn op grijs kenteken, en diesel, en geen 7-zitter.
Zijn niet veel verkocht zo te zien..

• Deviator79
Megamind schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:08:
Misschien een Toyota Highlander? Ik heb zelf de 7 seater, geen diesel natuurlijk, maar wel 270pk en 330nm.
Woonplaats Calgary, Canada

Ah, ja, jullie hebben het een stuk makkelijker ;) _/-\o_

• Deviator79
Ik de categorie: "wat is het nu geworden?"...

Eenzelfde Mazda MPV..alleen nu de 2.0liter diesel. 100 Nm meer koppel.. (budget was lager dan gehoopt)

wil deze auto 2 jaar rijden, dan willen we toch kijken naar een AWD Sharan...

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Want de S-Max beviel niet? Ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen daarmee :)

• Deviator79
Timmert schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:54:
Want de S-Max beviel niet? Ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen daarmee :)
Top auto, alleen te prijzig in de aanschaf. Heb nu voor 4K een knappe mazda..

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Als je nu die berg niet op komt ligt het aan jezelf, goede keuze voor diesel :p 140pk ook? Houd hem wel boven de 2k rpm bij klimmen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1 2 Laatste