Kwam deze thread tegen en dacht: "Hé, daar ben ik ook mee bezig". Zie hier mijn "MoreSense" CO2/VOC/TEMP/HUM meter. Nog een hoop te doen maar het lijkt al ergens op. Deze multi-sensor is Homey compatible, heeft eigen AP om WiFi credentials in te kunnen stellen. MQTT komt er ook nog op.
Hij is hier al een keer langs gekomen; de MoreSense zelfbouw CO-meter van marktplaats.
Gezien ik geen soldeerbout heb en mbt electronica twee linkerhanden, heb ik deze gekocht.
Het kastje heeft een SenseAir S8 CO2 sensor en Sensirion SPS30 fijnstofmeter aanboord. Dmv MQTT stop ik de waardes in Home Assistant en maak ik er grafiekjes mee in Grafana.
Er zit een ESP32 in met LCDtje die het geheel aanstuurt.
Ondersteuning van de maker is ook prima. Had een dingetje met de naamgeving van de MQTT topics en kreeg zeer snel een nieuwe firmware.
Tot nu toe tevreden met het geheel.
:strip_exif()/f/image/1FQT7RazuO1NqEkvtinQfRQl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t3dk1t9mKpnWgaSRW0bkptwA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XaJdtkhITe6q6ayIUAqtAkxz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hh0CE5op8jNu7PdxShOnMfqq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qVrO1WQWHMsq7XJGTybMO78H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wOkz8tZBxS3avJIdTXdH21lK.jpg?f=fotoalbum_large)
Gezien ik geen soldeerbout heb en mbt electronica twee linkerhanden, heb ik deze gekocht.
Het kastje heeft een SenseAir S8 CO2 sensor en Sensirion SPS30 fijnstofmeter aanboord. Dmv MQTT stop ik de waardes in Home Assistant en maak ik er grafiekjes mee in Grafana.
Er zit een ESP32 in met LCDtje die het geheel aanstuurt.
Ondersteuning van de maker is ook prima. Had een dingetje met de naamgeving van de MQTT topics en kreeg zeer snel een nieuwe firmware.
Tot nu toe tevreden met het geheel.
:strip_exif()/f/image/1FQT7RazuO1NqEkvtinQfRQl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t3dk1t9mKpnWgaSRW0bkptwA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XaJdtkhITe6q6ayIUAqtAkxz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hh0CE5op8jNu7PdxShOnMfqq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qVrO1WQWHMsq7XJGTybMO78H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wOkz8tZBxS3avJIdTXdH21lK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door _Arthur op 20-02-2022 13:24 ]
Ik had hem gelukkig wel in het donker gelegd op zolder, dus ik denk dat de kalibratie wel goed gegaan is. Nu net beneden gelegd, met iets eroverheen tegen het daglicht maar nog wel genoeg ventilatie en de waarde zit op 541 met twee thuiswerkende mensen. Klinkt goed natuurlijk, maar wel weer erg laagThinkPad schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:24:
[...]
[...]
Houd er rekening mee dat IR (dus zon-/daglicht) de metingen beïnvloedt! Het is dus belangrijk dat de sensor in het donker in een behuizing zit, wel met openingen voor lucht natuurlijk. Zo heb ik het: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"
Zorg dus eerst dat je dat op orde hebt, daarna de sensor opnieuw kalibreren en mogelijk wil je de ABC-autocorrectie ook uitzetten (zoek op 'ABC' in dit topic voor meer info).
Zie dat ik mijne al weer 5 jaar heb. Werkt nog steeds prima, herken er netjes ons leefpatroon in. Hij stuurt bij mij de mechanische ventilatie aan. Ik heb ABC uit staan, 's nachts zakt hij terug naar 430ppm en komt uiteindelijk op 400 ppm terecht. Misschien in de lente/zomer weer eens buiten laten kalibreren. Is met de huidige temperaturen niet handig, dan gaat hij ook afwijken heb ik gemerkt. Beter om buiten te kalibreren als het buiten ook rond de 19-20°C is.
Doosje ga ik naar kijken! En die MoreSense die hier getoond was vind ik ook wel een mooi ding, maar ik ben nog aan het uitvogelen hoe die in Domoticz gehangen kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 21-02-2022 11:59 ]
Ik heb zelf recent een tweede gekocht van deze, omdat ik er zo tevreden over ben:Headshot_NL schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:37:
Bij ons zijn alle ramen/kozijnen vervangen. De oude sloten totaal niet goed af waardoor we altijd wel iets van ventilatie hadden, nu is het potdicht.
Nu verwacht ik dat de slaapkamer al snel een te hoog co2 niveau heeft, maar meten is weten.
Na lang zoeken kom ik er toch niet helemaal uit, ik ben op zoek naar een meter met deze eisen:
- Koppelbaar met Home Assistant (waardoor ik iets van ventilatie kan aansturen bij een bepaald co2 niveau).
- Niet al te prijzig, hij hoeft geen enorm fancy display te hebben.
- Wifi of zigbee (voor gebruik met zigbee2mqtt)
Iemand tips en advies?
https://moresense-nl.com/PRODUCTEN/
Of op Marktplaats (zelfde persoon)
https://link.marktplaats....al&utmcampaign=socialbutt
Naar wens samen te stellen met andere sensors. Fijnstof meter in de woonkamer is ook erg fijn bijvoorbeeld. En het zijn betrouwbare sensors en gemakkelijk aan Home Assistant te koppelen via MQTT.
Weet iemand of het met de nieuwste versies van ESPeasy mogelijk is om ABC uit te zetten op een Senseair S8?
Voor op kantoor wilden we een MoreSense, waarbij je in de webinterface de ABC uit kan zetten, maar omdat die inmiddels 120 euro is met alleen maar CO2 gaan er stemmen op om met ESPEasy zelf wat te bouwen. Maar nu lees ik dat die ivm een bug in oude S8-sensors niet toestaat ABC uit te zetten: https://www.letscontrolit...57188&hilit=s8+abc#p57188
Maar hier op kantoor willen we juist de CO2 op ~1000 ppm houden om niet onnodig te ventileren, dus gaat het hier tot de lente geen 400 ppm worden.
Voor op kantoor wilden we een MoreSense, waarbij je in de webinterface de ABC uit kan zetten, maar omdat die inmiddels 120 euro is met alleen maar CO2 gaan er stemmen op om met ESPEasy zelf wat te bouwen. Maar nu lees ik dat die ivm een bug in oude S8-sensors niet toestaat ABC uit te zetten: https://www.letscontrolit...57188&hilit=s8+abc#p57188
Maar hier op kantoor willen we juist de CO2 op ~1000 ppm houden om niet onnodig te ventileren, dus gaat het hier tot de lente geen 400 ppm worden.
Wat is een goede standalone co2-sensor die voor vrienden en kennissen makkelijk te gebruiken is? Eentje die standaard ABC uit heeft (want in de meeste huizen wordt het never nooit 400ppm), met een redelijke kwaliteit sensor?
De AWAIR heeft een fan die herrie maakt, een MoreSense is €120 dus beetje duur en komt met ABC aan, een Aranet4 is €216, die van NetAtmo heeft geen display...
De AWAIR heeft een fan die herrie maakt, een MoreSense is €120 dus beetje duur en komt met ABC aan, een Aranet4 is €216, die van NetAtmo heeft geen display...
Ik heb de Awair net binnen en die fan is nauwelijks hoorbaar, voor mij zou het zelfs geen issue zijn op de slaapkamer.Pruimenvlaai schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:22:
Wat is een goede standalone co2-sensor die voor vrienden en kennissen makkelijk te gebruiken is? Eentje die standaard ABC uit heeft (want in de meeste huizen wordt het never nooit 400ppm), met een redelijke kwaliteit sensor?
Hij staat hier nu in de woonkamer met een vriendin die gevoelig is aan geluidjes en zij heeft nog niets opgemerkt
Dat is eigenlijk precies wat de bouwer van MoreSense nu doet. Bouwt ze zelf met een SenseAir en eventueel andere meters erin en in een behuizing met display. Dan zit je op een vanaf prijs van €111,- volgens mij. Ik heb er nu twee daarvan, en ik moet eigenlijk nog een derde hebben voor de slaapkamer van de kinderen, maar ik zou rond de 80 Euro wel mooi vinden. Of dat haalbaar is, geen ideeTD-er schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:51:
Hmm dat zet me wel een beetje aan het denken, al die aandacht voor zo'n stand-alone sensor.
Even voor mijn idee, wat zou een goede prijs zijn voor een stand-alone kastje met SenseAir CO2 sensor, displaytje en de optie voor verbinden met welk domotica-systeem dan ook?
Ik kan zulke dingen namelijk prima ontwikkelen, maar aangezien ik als zelfstandige absoluut niet me bezig kan houden met voorraden, shipping, etc. zou ik daarvoor anderen in de arm moeten nemen. (contacten genoeg in die wereld)
Dus puur even voor mijn idee, wat zou een acceptabele prijs zijn?
En hoeveel goedkoper zou het moeten zijn als het een soort van bouwpakken zou zijn?
- Mr_Kite
- Registratie: April 2003
- Laatst online: 29-04 12:05
Alles van waarde is weerloos
Matched: moresense
Voordat ik de Awair kocht had ik een HAMA. Volgens de Duitse Consumentenbond een uitstekende meter. Kost minder dan €60. Inmiddels doet die van ons de ronde bij vrienden en familie die uit nieuwsgierigheid wat thuis willen meten.Pruimenvlaai schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:22:
[ Voor 5% gewijzigd door Mr_Kite op 11-01-2023 22:31 ]
Ik houd van home automation en gebruik HomeAssistant. Via dit topic vond ik als tip de kant-en-klare oplossing van MoreSense.
Het idee van kant-en-klaar, met display en met MQTT sprak me wel aan (home automation is leuk, maar ik ben lui).
Inmiddels heb ik deze iets meer dan een week in huis, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Afwerking van het product, de bediening, de firmware en de handleiding is erg netjes.
Het enige wat ontbrak was 'auto discovery' voor HomeAsisstant. In overleg met de maker heeft hij dit inmiddels toegevoegd aan de firmware.
Dus ik hem nu mooie metertjes en grafiekjes in m'n HA. Mogelijk in de toekomst maar eens kijken of er iets te automatiseren valt qua ventilatie (mortortje op ventilatierooster van raam?).
Het idee van kant-en-klaar, met display en met MQTT sprak me wel aan (home automation is leuk, maar ik ben lui).
Inmiddels heb ik deze iets meer dan een week in huis, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Afwerking van het product, de bediening, de firmware en de handleiding is erg netjes.
Het enige wat ontbrak was 'auto discovery' voor HomeAsisstant. In overleg met de maker heeft hij dit inmiddels toegevoegd aan de firmware.
Dus ik hem nu mooie metertjes en grafiekjes in m'n HA. Mogelijk in de toekomst maar eens kijken of er iets te automatiseren valt qua ventilatie (mortortje op ventilatierooster van raam?).
Dat ziet er vrij ideaal uit zeg, bedankt voor de tipMarq schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:48:
Ik houd van home automation en gebruik HomeAssistant. Via dit topic vond ik als tip de kant-en-klare oplossing van MoreSense.
[Afbeelding]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Yep, heb er ook twee! Heel tevreden mee, goed te integreren en goede ondersteuning.Marq schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:48:
[Afbeelding]
De Awair Elements heeft een minimum waarde van 400; lager kan hij niet weergeven.
De SenseAir sensor (in dit geval in een MoreSense zelfbouw apparaat van Marktplaats), zakte hier zelfs tot 351. De Awair's blijven 400 aangeven.
/f/image/bCuTZfFpcPubNjS4rZoW86mP.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de apparaten vooral om een idee te krijgen; niet als absolute wetenschap. Alles tussen de 400 en de 800 acht ik als prima. Tussen de 800 en de 1200 moet er een deur open / verder open. En daarboven een raam / ventilatie hoger / etc.
De SenseAir sensor (in dit geval in een MoreSense zelfbouw apparaat van Marktplaats), zakte hier zelfs tot 351. De Awair's blijven 400 aangeven.
/f/image/bCuTZfFpcPubNjS4rZoW86mP.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de apparaten vooral om een idee te krijgen; niet als absolute wetenschap. Alles tussen de 400 en de 800 acht ik als prima. Tussen de 800 en de 1200 moet er een deur open / verder open. En daarboven een raam / ventilatie hoger / etc.
[ Voor 36% gewijzigd door _Arthur op 19-01-2023 16:59 ]
Om 351 ppm te kunnen meten moet je eerst in de teletijd machine naar eind jaren ‘80, het laagste wat je nu zou moeten kunnen meten in een huis-tuin-keuken omgeving is ~415._Arthur schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:40:
De Awair Elements heeft een minimum waarde van 400; lager kan hij niet weergeven.
https://www.climate.gov/media/13611
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
In de datasheet van de Senseair S8 CO2 sensor staat vermeld dat deze pas na 3 ABC (Automatic Baseline Correction) periodes van 7,5 dagen helemaal accuraat wordt. Dit is waarschijnlijk de reden dat de waarde relatief laag was. De sensor dient in die periodes onafgebroken aan hebben gestaan. Zie:_Arthur schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:40:
[Afbeelding]
https://rmtplusstoragesen...ocs/publicerat/PSP126.pdf
Ik heb de Senseair S8 in jouw MoreSense zittenLarsMachiels schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:50:
In de datasheet van de Senseair S8 CO2 sensor staat vermeld dat deze pas na 3 ABC (Automatic Baseline Correction) periodes van 7,5 dagen helemaal accuraat wordt. Dit is waarschijnlijk de reden dat de waarde relatief laag was. De sensor dient in die periodes onafgebroken aan hebben gestaan. Zie:
https://rmtplusstoragesen...ocs/publicerat/PSP126.pdf
Moresense heeft een accu optie en integreert sinds de nieuwe firmware van de laatste dagen goed met home assistant 😉
/f/image/zOZ5Ncn2YugGfDCU4c4WLU6Y.png?f=fotoalbum_large)
Voor wie ook een MoreSense CO2-sensor heeft - ik heb een viewer gemaakt om de data inzichtelijker te maken.
Een hoop mensen hier gebruiken iets als HomeAssistant maar die programma's vond ik een aantal jaar geleden in ieder geval een hoop gedoe om in te stellen, en zo zie ik ook of de CO2 's nachts goed was, of de airco het doet, of de PM2.5 niet te hoog komt bij het koken etc.
De app: https://onl2k9.csb.app/
De code: https://codesandbox.io/s/...-onl2k9?file=/src/App.tsx
update: alles verplaatst naar https://github.com/WouterrV/MoreSenseViewer
[ Voor 4% gewijzigd door Pruimenvlaai op 10-02-2023 17:44 ]
De handleidingen zijn eventueel hier te downloaden: https://moresense-nl.com/DOWNLOADS/route99 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:05:
@LarsMachiels Ziet er goed uit.
Je schreef op MP:
[...]
Zulke presets instellen kan dat alleen via een webserver?
We hebben geen Homey oid, maar vind dit toch een interessant apparaat.
Is er een handleiding pdf beschikbaar hoe je er mee om kunt gaan? Dat zou handig zijn om even door te nemen. Ik heb nu vooral losse meters, wat ook wel handig is: De RH-meter met een sensor via een draad voor lastige plekken ivm vochtproblemen te vinden en effect van isoleren als dat wenselijk is te monitoren. En heb al een aantal jaren een HT2000 die ook een SenseAir S8 CO2 sensor heeft) .
Tnx, anders via een PB?
PB: mag altijd natuurlijk
- route99
- Registratie: Augustus 2017
- Laatst online: 05-06-2024
just passionately curious...
Matched: moresense
@LarsMachiels
Tnx, interressant, de komende dagen eea uitzoeken.
Vraagje alvast: De MoreSense MS-02 heeft een eigen server via Wifi te benaderen maar heb je die losse server (met mSD kaartje) nodig om data weg te schrijven? Of wordt dat bij de sensoren op een flash geheugen gezet en kan dat tijdelijk op geslagen en gedownload worden (tot is vol is)?
Tnx so far.
Vraagje alvast: De MoreSense MS-02 heeft een eigen server via Wifi te benaderen maar heb je die losse server (met mSD kaartje) nodig om data weg te schrijven? Of wordt dat bij de sensoren op een flash geheugen gezet en kan dat tijdelijk op geslagen en gedownload worden (tot is vol is)?
Tnx so far.
De waardes worden weggeschreven naar het interne flash geheugen dus er is geen server nodig.route99 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:43:
@LarsMachiels
Tnx so far.
MoreSense komt binnenkort uit met een nieuwe goedkope betrouwbare CO2/Temp./RH sensor op basis van de Sensirion SCD40. Qua hardware wordt het lekker simpel maar qua software zeer uitgebreid (WiFi, MQTT, Domoticz, HA, Homey, Webserver etc.).GekkePrutser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:51:
[...]
Klopt inderdaad. Ik moet alleen het hele vlan gebeuren een keer inrichten hierEen van de vele dingen op het lijstje.
Ik zag trouwens dit artikel gisteren dat een vergelijking doet tussen fotoakoestische en traditionele NDIR sensoren:
https://www.airgradient.c...s-photo-acoustic-vs-ndir/
Hoe binnenkort?LarsMachiels schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:30:
[...]
MoreSense komt binnenkort uit met een nieuwe goedkope betrouwbare CO2/Temp./RH sensor op basis van de Sensirion SCD40. Qua hardware wordt het lekker simpel maar qua software zeer uitgebreid (WiFi, MQTT, Domoticz, HA, Homey, Webserver etc.).
@TD-er bedankt voor de suggesties. Ik ga nog even verder googlen naar de verschillen tussen de sensoren, maar ga in ieder geval zelf wat bouwen. Ik wist ook niet dat inmiddels de S3 variant van de esp32 bestond. Laatste keer dat ik me erin verdiepte was de originele net uit. Direct besteld
En dan zet ik er idd ESP-Easy op.
@Raymond P Ik had de Ikea sensor ook gezien, maar de reviews lijken niet erg veelbelovend. Heb je hem zelf?
Ik heb inderdaad ook eens geprobeerd met een BME680, maar ga nu ook eens met de SHT40 of SHT41 proberen. Als ik het me goed herinner had ik ook last van opwarmen van de sensor door het meten zelf.
Ds18b20 heb ik ook nog wel ergens. Weet niet of het een originele is, of namaak en of ze ook last van self-heating hebben, maar ik hang hem er wel bij.
Ik zie wel dat jij er drie van in je woonkamer hebt met twee graden verschil ertussen. Is daar een logische verklaring voor? Mijn doel is toch wel om alle temperatuursensoren op dezelfde positie binnen een range van een halve graad te krijgen.
@TD-er Ik heb me nooit verdiept in IIR filters of het uitlezen van alle registers in een enkele call. Ik heb nog wel een ongebruikte Rpi pico liggen te verstoffen. Als ik eens microPython ga leren, is dit misschien een leuke usecase om ook verstand te krijgen van het filteren. Ik heb Arduino libraries gebruikt om wat mee te testen, maar uiteindelijk voor de BME680 ESPeasy gebruikt en ook wel eens een Dht22 of Ds18b20 aan een Sonoff basic met Tasmota gehangen. Weet jij of het in zulke kant- en klare firmware al goed is geïmplementeerd? En waar koop jij je het best sensoren voor een redelijke prijs als je geen afgekeurd / namaak spul wil?
@LarsMachiels, goed werk. Ziet er erg netjes uit! Nog een optie er bij haha.
----------------
Even een overzicht, correct me if I'm wrong
Prijzen zijn ter indicatie, maar geef het gerust aan als ik er ver naast zit. Tuurlijk kan je ze goedkoper van AliExpress halen, maar mijn doel is hier even om een indicatie van de prijzen te geven om makkelijker te kunnen vergelijken.
CO2
Opties:
Senseair
@Raymond P Ik had de Ikea sensor ook gezien, maar de reviews lijken niet erg veelbelovend. Heb je hem zelf?
Ik heb inderdaad ook eens geprobeerd met een BME680, maar ga nu ook eens met de SHT40 of SHT41 proberen. Als ik het me goed herinner had ik ook last van opwarmen van de sensor door het meten zelf.
Ds18b20 heb ik ook nog wel ergens. Weet niet of het een originele is, of namaak en of ze ook last van self-heating hebben, maar ik hang hem er wel bij.
Ik zie wel dat jij er drie van in je woonkamer hebt met twee graden verschil ertussen. Is daar een logische verklaring voor? Mijn doel is toch wel om alle temperatuursensoren op dezelfde positie binnen een range van een halve graad te krijgen.
@TD-er Ik heb me nooit verdiept in IIR filters of het uitlezen van alle registers in een enkele call. Ik heb nog wel een ongebruikte Rpi pico liggen te verstoffen. Als ik eens microPython ga leren, is dit misschien een leuke usecase om ook verstand te krijgen van het filteren. Ik heb Arduino libraries gebruikt om wat mee te testen, maar uiteindelijk voor de BME680 ESPeasy gebruikt en ook wel eens een Dht22 of Ds18b20 aan een Sonoff basic met Tasmota gehangen. Weet jij of het in zulke kant- en klare firmware al goed is geïmplementeerd? En waar koop jij je het best sensoren voor een redelijke prijs als je geen afgekeurd / namaak spul wil?
@LarsMachiels, goed werk. Ziet er erg netjes uit! Nog een optie er bij haha.
----------------
Even een overzicht, correct me if I'm wrong
CO2
Opties:
Senseair
- S8
- - €43 (of €25 op Ali) -> Voorkeur TD-er en LarsMachiels ([url="https://moresense-nl.com/"]MoreSense[/url])
- SCD30
- - €57 -> Wordt gebruikt in [url="https://github.com/smoca-ag/m5stack_co2_sensor"]dit m5stack project[/url]
- SCD40
- - €27 los, €41 op Adafruit boardje.
- SCD41
- - €34 los, €55 op Adafruit boardje -> Voorkeur Raymond P?
- Mh-z19A
- Mh-z19B
- €18 Ali. A en B ook wel goed (C onbekend) volgens TD-er, maar ze verouderen snel.
- Mh-z19C
- Ook best goed volgens Raymond P.
- Senserion SPS30
- - €43 -> Voorkeur Larsmachiels (MoreSense)
- Plantower PMS5003
- - €34 -> Voorkeur TD-er. Wordt ook gebruikt in [url="https://www.airgradient.com/indoor/"]AirGradient[/url]
- Ikea Vindstyrka (met Sensirion SEN54)
- - €40 -> aanrader Raymond P
- DHT22
- - €5.50
- BME280
- - €7.50 -> Voorkeur TD-er, liefst combi met DS18B20. ±1°C
- BME680
- - €14 -> Voorkeur LarsMachiels (MoreSense)
- DS18B20
- - €4.50 -> ±0.5°C
- SHT40
- - €10.50
- SHT41
- - €? -> Voorkeur Raymond P (liefst combi met DS18B20) met duidelijke voorkeur over BME280.
- BMP388
- - €7.50 -> Ook een tip van TD-er
Update
Excuus voor mijn enorme lappen tekst 
CO2
Opties:
Senseair
Zie https://www.symmetryelect...equently-asked-questions/ voor uitleg over de verschillende sensoren.
CO2: Adafruit 5190 (met SCD-41) -> @Raymond P , weet jij of die de revisie 2 heeft? Ik wil ook wel een Senseair S8 LP. Leuk om ze te vergelijken.
Fijnstof: Een Senserion SP30. Misschien later nog eens een PMS5003, wanneer ik ze goedkoop origineel/geen clone gevonden heb.
Temperatuur / luchtvochtigheid: Adafruit 5665 (met SHT45) - al zou ik denk ik de sht40 kiezen bij meerdere sensoren.
Ik stond nu op het punt een deel te bestellen bij Digikey.nl, maar blijkbaar wordt dat uit de US verzonden en zonder VAT nummer, komt er nog VAT bij. Dan hier waarschijnlijk nog BTW en inklaringskosten. Misschien beter ergens anders bestellen.
Een ander deel zou ik dan bij TinyTronics bestellen. Zie:
Hebben jullie suggesties waar ik de onderdelen die ik bij Digikey wilde bestellen, tegen een redelijke prijs kan kopen?
/f/image/1zl5H4EVXp2zy7TIpI2rfRTX.png?f=fotoalbum_large)
CO2
Opties:
Senseair
- S8
- - €36 bij TinyTronics. Via mail bevestigd dat het geen clone is. €25 op Ali) -> Voorkeur TD-er en LarsMachiels (MoreSense)
Zie https://www.symmetryelect...equently-asked-questions/ voor uitleg over de verschillende sensoren.
- SCD30
- - €57 -> Dual channel. Wordt gebruikt in dit m5stack project: https://github.com/smoca-ag/m5stack_co2_sensor
- SCD40
- - €27 los, €41 op Adafruit 5187 boardje. -> Zelfde performance als SCD30, maar veel kleiner en ook nog goedkoper. ±(50 ppm + 5 % of reading) for the range of 400 ppm to 2000 ppm
- SCD41
- - €34 los, €46 op Adafruit 5190 boardje -> Vrijwel gelijk aan de SCD40, maar iets accurater en grotere meetrange ±(40 ppm + 5 % of reading) for an extended range of 400 ppm to 5000 ppm. Voorkeur Raymond P ?
- Mh-z19C
- €18 Ook best goed volgens Raymond P. De vorige versies A en B zijn ook wel goed volgens TD-er (C onbekend) volgens TD-er, maar zijn ervaring is dat ze snel verouderen.
- Senserion SPS30
- - €43 -> Voorkeur Larsmachiels (MoreSense).
- Plantower PMS5003
- - €34 (Schijnt ook goedkoper te kunnen...) -> Voorkeur TD-er. Wordt ook gebruikt in AirGradient.
- Ikea Vindstyrka (met Sensirion SEN54)
- - €40 -> aanrader Raymond P
- DHT22
- - €5.50
- BME280
- - €7.50 -> Voorkeur TD-er, liefst combi met DS18B20. ±1°C. Hij schijnt goedkoper te zijn dan dit, maar als ik incl. breakout board en niet op Aliexpress zoek, kom ik hier op.
- BME680
- - €14 -> Voorkeur LarsMachiels (MoreSense)
- DS18B20
- - €4.50 -> ±0.5°C
- SHT40
- - Zit op de Adafruit 4885 van €6.63 - ∆RH = ± 1.8% RH, ∆T = ± 0.2°C
- SHT41
- - Zit op de Adafruit 5766 van €6.63 - ∆RH = ± 1.5% RH, ∆T = ± 0.2°C. -> Voorkeur Raymond P (liefst combi met DS18B20) met duidelijke voorkeur over BME280. [b]Mijn keuze is hier nu ook op gevallen in combinatie met een DS18B20.[/b]
- SHT45
- - Zit op de Adafruit 5665 van €11.51- ∆RH = ± 1% RH, ∆T = ± 0.1°C
- BMP388
- - €7.50 -> Ook een tip van TD-er
CO2: Adafruit 5190 (met SCD-41) -> @Raymond P , weet jij of die de revisie 2 heeft? Ik wil ook wel een Senseair S8 LP. Leuk om ze te vergelijken.
Fijnstof: Een Senserion SP30. Misschien later nog eens een PMS5003, wanneer ik ze goedkoop origineel/geen clone gevonden heb.
Temperatuur / luchtvochtigheid: Adafruit 5665 (met SHT45) - al zou ik denk ik de sht40 kiezen bij meerdere sensoren.
Ik stond nu op het punt een deel te bestellen bij Digikey.nl, maar blijkbaar wordt dat uit de US verzonden en zonder VAT nummer, komt er nog VAT bij. Dan hier waarschijnlijk nog BTW en inklaringskosten. Misschien beter ergens anders bestellen.
Een ander deel zou ik dan bij TinyTronics bestellen. Zie:
Hebben jullie suggesties waar ik de onderdelen die ik bij Digikey wilde bestellen, tegen een redelijke prijs kan kopen?
/f/image/1zl5H4EVXp2zy7TIpI2rfRTX.png?f=fotoalbum_large)
Hey iedereen,
Ik ben ik op zoek naar een CO2 sensor die ik kan koppelen met mijn Homey en die niet al te duur is.
Nou zag ik laatst deze onderstaande MoreSense sensor.
https://www.marktplaats.n...er-mqtt-ha-domoticz-homey
Ik zag dat er al wat gepost was over de andere Moresense meter en ben benieuwd of iemand toevallig intussen ervaring heeft met deze; de combi van de Sensirion SCD40 en de prijs zien er namelijk heel gunstig uit.
Ik ben ik op zoek naar een CO2 sensor die ik kan koppelen met mijn Homey en die niet al te duur is.
Nou zag ik laatst deze onderstaande MoreSense sensor.
Ik zag dat er al wat gepost was over de andere Moresense meter en ben benieuwd of iemand toevallig intussen ervaring heeft met deze; de combi van de Sensirion SCD40 en de prijs zien er namelijk heel gunstig uit.
Inmiddels een beetje ingelezen in de CO2 materie. Ik dacht even snel een CO2 meter te kopen, totdat je je er in gaat verdiepen.
Zelfbouw hoeft niet voor mij, koppeling aan HA en andere systemen hoeft ook niet voor mij.
Ik lees her en der dat wanneer de automatische kalibratie op een onjuist moment wordt uitgevoerd, dit kan leiden tot een onjuiste weergave.
Wat is dan gewenst ? Dat je dit moment van kalibratie zelf kunt bepalen ?
Waarom zijn er dan zoveel positieve reacties over de aranet4, waar je niets in kunt stellen.
Op dit moment mijn keuze beperkt tot : Awair, Airthings, Moresense of the plug and play aranet4.
Jullie advies gevraagd
Zelfbouw hoeft niet voor mij, koppeling aan HA en andere systemen hoeft ook niet voor mij.
Ik lees her en der dat wanneer de automatische kalibratie op een onjuist moment wordt uitgevoerd, dit kan leiden tot een onjuiste weergave.
Wat is dan gewenst ? Dat je dit moment van kalibratie zelf kunt bepalen ?
Waarom zijn er dan zoveel positieve reacties over de aranet4, waar je niets in kunt stellen.
Op dit moment mijn keuze beperkt tot : Awair, Airthings, Moresense of the plug and play aranet4.
Jullie advies gevraagd
Ik heb sinds een week de MoreSense MS-05 (€ 63,00) CO2 meter draaien en wilde toch even mijn positieve ervaring delen.
Ik was eigenlijk op zoek naar een CO2 sensor met zigbee2mqtt mogelijkheid, maar bij gebrek aan een goede optie, kwam ik via dit topic uit op de nieuwe sensor van MoreSense. Ondanks dat die geen Zigbee ondersteund, is de sensor wel heel gemakkelijk te koppelen via mqtt in Home Assistant en dat was voor mij het belangrijkste.
Positieve punten:
- Hele soepele communicatie met de verkoper via Markplaats, beantwoord vragen snel
- Al na 1 dag na bestellen, werd het product verzonden
- De handleiding legt heel duidelijk stap voor stap uit hoe de sensor geconfigureerd moet worden en eventueel met mqtt in Home Assistant is te koppelen
- Sensor software (zoals het dashboard waar de sensor is uit te lezen) ziet er netjes en overzichtelijk uit
Link naar product:
Ik was eigenlijk op zoek naar een CO2 sensor met zigbee2mqtt mogelijkheid, maar bij gebrek aan een goede optie, kwam ik via dit topic uit op de nieuwe sensor van MoreSense. Ondanks dat die geen Zigbee ondersteund, is de sensor wel heel gemakkelijk te koppelen via mqtt in Home Assistant en dat was voor mij het belangrijkste.
Positieve punten:
- Hele soepele communicatie met de verkoper via Markplaats, beantwoord vragen snel
- De handleiding legt heel duidelijk stap voor stap uit hoe de sensor geconfigureerd moet worden en eventueel met mqtt in Home Assistant is te koppelen
- Sensor software (zoals het dashboard waar de sensor is uit te lezen) ziet er netjes en overzichtelijk uit
Link naar product:
Waardeloos inderdaad, als ik 1 ding anders had willen doen in ons nieuwbouwhuis...Gizz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:34:
[...]
Verder is het probleem dat men tegenwoordig vaak een recirculatie-afzuigkap heeft (doet vrij weinig tegen fijnstof..), in combinatie met een open keuken (yes, al het fijnstof in de ruimte waar je ook de uren na het koken verblijft!), m
Bakken met deksel op de pan, WTW op max en luchtzuiveraar aan tijdens koken hebben het wel beheersbaar gemaakt gelukkig.
Gemeten overigens met MoreSense co2/fijnstof/.. meter, en aangestuurd met Home Assistant, werkt super
[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 27-12-2023 13:41 ]
Voor geïnteresseerden:
Voorbeeld MQTT autodiscovery configuratie message voor Home Assistant / Domoticz
Topic: homeassistant/sensor/MS-wand_CO2/config (elke sensor heeft zijn eigen message)
Voorbeeld MQTT autodiscovery configuratie message voor autodiscovery. "state_topic" geeft aan waar de eigenlijke waarde gevonden kan worden.
{ "name" : "MS-wand CO2", "unique_id" : "MS-wand_CO2", "device_class" : "carbon_dioxide", "state_topic" : "moresense/msp-6ECC/values", "value_template" : "{{ value_json.CO2 }}", "unit_of_measurement" : "ppm", "dev" : { "identifiers" : "MS-wand", "manufacturer" : "MoreSense", "model" : "MS05", "name" : "MoreSense MS05", "sw_version" : "1.0.5" } }
Meting zelf:
{"ClientID":"MS-6ECC","Date":"19-02-2024","Time":"09:47:08","CO2":1211,"Temperature":20.38,"Humidity":54.31}
Voorbeeld MQTT autodiscovery configuratie message voor Home Assistant / Domoticz
Topic: homeassistant/sensor/MS-wand_CO2/config (elke sensor heeft zijn eigen message)
Voorbeeld MQTT autodiscovery configuratie message voor autodiscovery. "state_topic" geeft aan waar de eigenlijke waarde gevonden kan worden.
{ "name" : "MS-wand CO2", "unique_id" : "MS-wand_CO2", "device_class" : "carbon_dioxide", "state_topic" : "moresense/msp-6ECC/values", "value_template" : "{{ value_json.CO2 }}", "unit_of_measurement" : "ppm", "dev" : { "identifiers" : "MS-wand", "manufacturer" : "MoreSense", "model" : "MS05", "name" : "MoreSense MS05", "sw_version" : "1.0.5" } }
Meting zelf:
{"ClientID":"MS-6ECC","Date":"19-02-2024","Time":"09:47:08","CO2":1211,"Temperature":20.38,"Humidity":54.31}
Even voor de duidelijkheid de messages geformatteerd:
Meting zelf:
En deze meting stuur je dan naar "moresense/msp-6ECC/values" ?
Dan zit ik alleen nog even met dat je dus 3 meetwaarden in dat bericht hebt staan.
Maar je geeft maar 1 unit of measure aan.
Stuur je dan meerdere van die discovery messages die elk verwijzen naar een andere value_template?
Dus "{{ value_json.Temperature }}" bijvoorbeeld?
En waar bepaal je de ClientID? Of waar wordt die gebruikt?
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| { "name": "MS-wand CO2", "unique_id": "MS-wand_CO2", "device_class": "carbon_dioxide", "state_topic": "moresense/msp-6ECC/values", "value_template": "{{ value_json.CO2 }}", "unit_of_measurement": "ppm", "dev": { "identifiers": "MS-wand", "manufacturer": "MoreSense", "model": "MS05", "name": "MoreSense MS05", "sw_version": "1.0.5" } } |
Meting zelf:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
| { "ClientID": "MS-6ECC", "Date": "19-02-2024", "Time": "09:47:08", "CO2": 1211, "Temperature": 20.38, "Humidity": 54.31 } |
Dan zit ik alleen nog even met dat je dus 3 meetwaarden in dat bericht hebt staan.
Stuur je dan meerdere van die discovery messages die elk verwijzen naar een andere value_template?
[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 19-02-2024 11:08 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Voor elke waarde (co2/temp/hum. etc.) moet een aparte config message worden aangemaakt. Deze messages moeten de "retain" status krijgen. Vervolgens moeten de metingen naar de MQTT server gestuurd worden. De inhoud mag je zelf bepalen zolang je de plek kan aangeven in de config messages.TD-er schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:07:
Even voor de duidelijkheid de messages geformatteerd:
JSON:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 { "name": "MS-wand CO2", "unique_id": "MS-wand_CO2", "device_class": "carbon_dioxide", "state_topic": "moresense/msp-6ECC/values", "value_template": "{{ value_json.CO2 }}", "unit_of_measurement": "ppm", "dev": { "identifiers": "MS-wand", "manufacturer": "MoreSense", "model": "MS05", "name": "MoreSense MS05", "sw_version": "1.0.5" } }
Meting zelf:
JSON:
1 2 3 4 5 6 7 8 { "ClientID": "MS-6ECC", "Date": "19-02-2024", "Time": "09:47:08", "CO2": 1211, "Temperature": 20.38, "Humidity": 54.31 }
Dank voor de tip. Zat eerst te kijken om zelf iets te bouwen maar kwam dan toch al snel richting de €45 voor alle onderdelen samen incl shipping en dan is de vraag hoe netjes het eruit komt te zien en of het mij als noob lukt om alles werkend te krijgen. Dus ook deze aangeschaft. Erg aardige verkoper en heeft het erg professioneel gedaan met nette behuizing inclusief leds en buttons, zeer duidelijke handleiding inclusief uitleg voor mqtt / home assistant. Zeker een aanrader.
xinq schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:54:
Ik heb sinds een week de MoreSense MS-05 (€ 63,00) CO2 meter draaien en wilde toch even mijn positieve ervaring delen.
Positieve punten:
Link naar product:
Ik vind de Awair juist super simpel en duidelijk. En mooi inzichtelijk met een App en te koppelen in Home Assistant. Maar, je zou ook kunnen kijken naar de sensors van MoreSense. Daar heb ik er ook een paar van al een aantal jaar. En heel tevreden over. Worden gemaakt door @LarsMachiels.Yaksa schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:03:
[...]
Te ingewikkeld en daardoor ook kostbaar.
Zijn er geen simpele apparaatjes met een goede CO2 sensor (zo'n ding kost een paar tientjes), simpele display met alleen de CO2 waarde (want de rest meet ik al op een andere manier) en met een vaste 240 voeding?
/f/image/8TwVLuqYaxteoyAqCYPYdi0C.png?f=fotoalbum_large)
Zie hier mijn laatste creatie: de MoreSense MS-06 met 2.8 inch touchscreen op basis van de Sensirion SCD-40 en een ESP32 S3. Enkele kenmerken:
WiFi, MQTT, Home Assistant, Domoticz, Homey, REST, temperatuur in Celsius of Fahrenheit, tijd (instelbaar middels timezone) via NTP server, >1 jaar gegevensopslag op interne SSD, vrijwel ongelimiteerde opslag op micro SD, grafieken, web-interface, kalibratie met zelf in te stellen referentiewaarde, optionele 2000 mAh LiFePo4 batterij etc. etc.
Vergeleken met de Aranet 4 zijn de co2 waardes vrijwel identiek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/htazXRmq2j1Q5dbqAvPkDmHM.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/epaeZA6teRoh7MOLKY9IiH99.png?f=user_large)
/f/image/xpsJE0QrpHn979ONdRXGAjfT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PytaZZN1wlEUlHrGFPDorzds.png?f=fotoalbum_large)
Ziet er erg goed uit. Is het project open source? Mijn eerste zelfbouw sensors met mhz-19b zijn al bijna 8 jaar oud en mogen vervangen worden.LarsMachiels schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:50:
[Afbeelding]
Zie hier mijn laatste creatie: de MoreSense MS-06 met 2.8 inch touchscreen op basis van de Sensirion SCD-40 en een ESP32 S3. Enkele kenmerken:
WiFi, MQTT, Home Assistant, Domoticz, Homey, REST, temperatuur in Celsius of Fahrenheit, tijd (instelbaar middels timezone) via NTP server, >1 jaar gegevensopslag op interne SSD, vrijwel ongelimiteerde opslag op micro SD, grafieken, web-interface, kalibratie met zelf in te stellen referentiewaarde, optionele 2000 mAh LiFePo4 batterij etc. etc.
Vergeleken met de Aranet 4 zijn de co2 waardes vrijwel identiek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Jij zegt dus 1000?vliegnerd schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:15:
[...]
Ik heb een ventilatiesysteem met CO2 sturing, dus in theorie gaat het automatisch.
In HA heb ik een alert (bericht naar telefoon) als de CO2 in mijn werkkamer boven de 1000 ppm komt. In een kleine kamer kan de CO2 met de deur dicht snel oplopen in een luchtdicht huis.
Als ik actief zou sturen zou ik proberen de CO2 tussen de 800 en 1000 ppm te houden. Je kunt ook onder de 800 doen, dat is de richtlijn in het huidige bouwbesluit.
Maar ik stuur zelf heel veel "handmatig" CO2 (klaslokaal) en dan is mijn gevoel dat om onder de 800 te blijven er best heel veel geventileerd moet worden, terwijl met "onder de 1000" (dus 800-1000) het best goed te doen is.
Ik merk pas >>1500 ppm dat de lucht "warm en bedompt" voelt.
Ik wil eigenlijk ook een alert, weinig zin om ventilatie te laten draaien snachts als ik slaap, dan wordt ik wakker.
MAar de co2 stijgt uiteraard ook het meest snachts dus ja...
Ik heb een eerste moresense gekocht als test voor in de slaapkamer.
Dit is het gevolg van een weekje
Ja idd 1000 ppm en volgens mij valt jouw grafiek wel mee: alles onder de 1200ppm toch?skank schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:31:
[...]
Jij zegt dus 1000?
Ik wil eigenlijk ook een alert, weinig zin om ventilatie te laten draaien snachts als ik slaap, dan wordt ik wakker.
MAar de co2 stijgt uiteraard ook het meest snachts dus ja...
Ik heb een eerste moresense gekocht als test voor in de slaapkamer.
Dit is het gevolg van een weekje
[Afbeelding]
Dan hoef je niet echt meer te ventileren. Het kan, maar het is niet dringend
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Iemand hier die de Airgradient zelf heeft gemaakt met of zonder PCB?
https://www.airgradient.com/documentation/diy-v4/
Als ik de BOM bij Ali bij elkaar klik voor 4 van deze setjes zit ik op ca 160 euro (heb nog wat apparatuur liggen wat ik hergebruik) De case kan ik zelf 3dprinten. Enige wat ik dan nog niet heb is de PCB.
Deze kan je bestellen voor ongeveer 2 euro per PCB maar dan heb je dus ook 20 euro verzendkosten. Dan zou het geheel voor 4 van deze dingen op 200,- komen. Dan heb je volgens mij hele complete sensoren.
De PCB is natuurlijk niet persee nodig, maar wel mooier en wat minder foutgevoelig.
Is het zinnig om dit allemaal zelf in elkaar te knutselen of heb ik ook voldoende aan de Moresense bijvoorbeeld. deze meet natuurlijk alleen temp/hum en co2 en helaas geen fijnstof. Maar nu is fijnstof ook meer een nice to have voor mij.
https://www.airgradient.com/documentation/diy-v4/
Als ik de BOM bij Ali bij elkaar klik voor 4 van deze setjes zit ik op ca 160 euro (heb nog wat apparatuur liggen wat ik hergebruik) De case kan ik zelf 3dprinten. Enige wat ik dan nog niet heb is de PCB.
Deze kan je bestellen voor ongeveer 2 euro per PCB maar dan heb je dus ook 20 euro verzendkosten. Dan zou het geheel voor 4 van deze dingen op 200,- komen. Dan heb je volgens mij hele complete sensoren.
De PCB is natuurlijk niet persee nodig, maar wel mooier en wat minder foutgevoelig.
Is het zinnig om dit allemaal zelf in elkaar te knutselen of heb ik ook voldoende aan de Moresense bijvoorbeeld. deze meet natuurlijk alleen temp/hum en co2 en helaas geen fijnstof. Maar nu is fijnstof ook meer een nice to have voor mij.
@Okasha zelf heb ik een MoreSense MS-05 CO2 meter en gekoppeld aan Domoticz. Kan ook met Home Assistant.
En de meter bevalt goed. Zie Marktplaats waar je zo’n model kan krijgen, er zijn enkele verschillende types.
En de meter bevalt goed. Zie Marktplaats waar je zo’n model kan krijgen, er zijn enkele verschillende types.
Ik heb zelf nu een aantal MoreSense MS-05 CO2 meters naar tevredenheid draaien in Homey, hiervoor had ik een Switchbot CO2-meter maar die heb ik geretourneerd omdat de auto-kalibratie niet uitgezet kon worden.Okasha schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:02:
Ik heb net in het topic gescrolld, maar wat is nu de go-to voor een niet-zelfbouw CO2 meter die ook met Home Assistant kan werken? Heb eentje van Hornbach die super onbetrouwbaar is, die gaat terug (ook niet SMART trouwens). Ik zie dat de Sensibo Elements niet aan te raden is, is de Switchbot (goed betaalbaar ook) dan nu de aanrader?
De apparaatjes zijn heel vergelijkbaar in prijs en mogelijkheden. De CO2-sensor is dezelfde (Sensirion SCD40) en heel accuraat (zeker voor de prijs). Wel zijn er een aantal verschillen:
Pluspunten Switchbot CO2-sensor
- Groot helder scherm voor CO2 + temp/vocht en meer
(MoreSense MS-05 heeft geen scherm) - Aparte nauwkeurige temp/vocht sensor
(MoreSense gebruikt ingebouwde temp/vocht van CO2-sensor, maar niet erg precies) - Kan op batterijen, maar dan zijn updates nog maar 1x per 30 minuten (soms sneller bij grote wijzigingen)
- Goeie afwerking/stevig
(MoreSense voelt wat kwetsbaarder)
- Snellere CO2-updates: 10 sec.
(Switchbot 1 minuut op z'n snelst (usb-powered), maar alleen op scherm/ via bluetooth. Via de Switchbot Cloud is het eerder 5-10 minuten) - Alles lokaal en via wifi, instellen via web-interface
(Switchbot is bluetooth LE en eventueel cloud via aparte wifi-hub. Instellingen,zoals update-frequentie (standaard 10 min) en firmware updates moeten via Switchbot app (account verplicht) en ze updaten 'm nog regelmatig) - Auto-kalibratie uit te zetten en handmatige kalibratie op andere waarden dan 400/420ppm mogelijk, kan handig zijn als je bijvoorbeeld kalibreert met referentie-sensor, zodat niet alles steeds naar buiten moet voor kalibratie.
(Switchbot heeft verplichte wekelijkse auto-kalibratie, al is dit strikt genomen een bug (heb contact met ze gehad: er zou alleen handmatige kalibratie moeten zijn) en lossen ze dit mogelijk binnenkort op. Maar geen toezeggingen, mede daarom retour) - Kleiner: ongeveer de helft
Moresense heeft ook nog de iets duurdere MS-02, met nog betere CO2-sensor, uitstekende VOC-sensor en mini schermpje (en fijnstof-meter optioneel). Die heb ik ook staan, CO2-sensor merkbaar beter, wel groter (en steviger) apparaat.
Ik heb bij de MoreSense MS-05 sensoren losse SwitchBot temp/vocht sensoren geplaatst die een stuk accurater zijn (in aanbiedingen regelmatig rond de € 10) en bovendien draadloos en met scherm (ook zonder scherm te krijgen, is nog kleiner). Beste van twee werelden dus, voor CO2 hoef ik geen apart scherm, maar voor temperatuur is het soms best handig. Op deze manier kon ik ook de CO2-sensor uit het zicht plaatsen, terwijl de kleine temp/vocht-sensoren wel in het zicht staan.
Edit:
Deze website heeft mooie reviews voor CO2-sensoren: breathesafeair.com/carbon-dioxide-monitors/ en daar komt de SmartAir/Qingping ook goed naar voren voor een vergelijkbare prijs (via Amazon) als SwitchBot/MoreSense (ook dezelfde sensor).
Viel voor mij af omdat deze niet (eenvoudig) aan Homey te koppelen is, maar mogelijk wel aan HA. Ook niet verder in verdiept daarom.
[ Voor 6% gewijzigd door floduR op 09-01-2025 13:38 ]
De MS-05 heeft inderdaad geen scherm maar wel een RGB LED die het co2 niveau aangeeft. Zie eventueel:floduR schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:02:
[...]
Pluspunten Switchbot CO2-sensor
[list]
• Groot helder scherm voor CO2 + temp/vocht en meer
(MoreSense MS-05 heeft geen scherm)
https://link.marktplaats.nl/m2024133294
Werkt die Switchbot ook zonder app en account? Ik vind hem qua betrouwbaarheid van metingen zeer interessant, maar heb geen zin in weer een Chinese app die allerlei overbodige toestemmingen vraagt, alleen om een simpele CO2-meting door te geven. De handleiding geeft aan dat app en account nodig zijn, maar mij is niet direct duidelijk of dit geldt indien je de uitgebreidere functionaliteit wil gebruiken (aanpassen van instellingen), of om het apparaat überhaupt metingen te laten weergeven op het display zelf.floduR schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:02:
[...]
Ik heb zelf nu een aantal MoreSense MS-05 CO2 meters naar tevredenheid draaien in Homey, hiervoor had ik een Switchbot CO2-meter maar die heb ik geretourneerd omdat de auto-kalibratie niet uitgezet kon worden.
De apparaatjes zijn heel vergelijkbaar in prijs en mogelijkheden. De CO2-sensor is dezelfde (Sensirion SCD40) en heel accuraat (zeker voor de prijs). Wel zijn er een aantal verschillen:
Pluspunten Switchbot CO2-sensorPluspunten MoreSense MS-05
- Groot helder scherm voor CO2 + temp/vocht en meer
(MoreSense MS-05 heeft geen scherm)- Aparte nauwkeurige temp/vocht sensor
(MoreSense gebruikt ingebouwde temp/vocht van CO2-sensor, maar niet erg precies)- Kan op batterijen, maar dan zijn updates nog maar 1x per 30 minuten (soms sneller bij grote wijzigingen)
- Goeie afwerking/stevig
(MoreSense voelt wat kwetsbaarder)Strikt genomen krijg je bij SwitchBot dus meer waar voor je geld, maar ik vond de voordelen van MoreSense toch zwaarder wegen in mijn geval. Overigens is de vergelijking ook niet helemaal eerlijk, SwitchBot is een groot (Chinees?) bedrijf en MoreSense uit ons eigen landje (en hier op forum actief) en apparaten worden met de hand in elkaar gezet. Support bij beide is prima, SwitchBot reageert goed en inhoudelijk, maar duurt meestal wel even. MoreSense (@LarsMachiels) reageert vaak op dezelfde dag nog (via marktplaats) en soms zelfs met direct een nieuwe firmware (was niet voor MS-05 overigens
- Snellere CO2-updates: 10 sec.
(Switchbot 1 minuut op z'n snelst (usb-powered), maar alleen op scherm/ via bluetooth. Via de Switchbot Cloud is het eerder 5-10 minuten)- Alles lokaal en via wifi, instellen via web-interface
(Switchbot is bluetooth LE en eventueel cloud via aparte wifi-hub. Instellingen,zoals update-frequentie (standaard 10 min) en firmware updates moeten via Switchbot app (account verplicht) en ze updaten 'm nog regelmatig)- Auto-kalibratie uit te zetten en handmatige kalibratie op andere waarden dan 400/420ppm mogelijk, kan handig zijn als je bijvoorbeeld kalibreert met referentie-sensor, zodat niet alles steeds naar buiten moet voor kalibratie.
(Switchbot heeft verplichte wekelijkse auto-kalibratie, al is dit strikt genomen een bug (heb contact met ze gehad: er zou alleen handmatige kalibratie moeten zijn) en lossen ze dit mogelijk binnenkort op. Maar geen toezeggingen, mede daarom retour)- Kleiner: ongeveer de helft
).
Moresense heeft ook nog de iets duurdere MS-02, met nog betere CO2-sensor, uitstekende VOC-sensor en mini schermpje (en fijnstof-meter optioneel). Die heb ik ook staan, CO2-sensor merkbaar beter, wel groter (en steviger) apparaat.
Ik heb bij de MoreSense MS-05 sensoren losse SwitchBot temp/vocht sensoren geplaatst die een stuk accurater zijn (in aanbiedingen regelmatig rond de € 10) en bovendien draadloos en met scherm (ook zonder scherm te krijgen, is nog kleiner). Beste van twee werelden dus, voor CO2 hoef ik geen apart scherm, maar voor temperatuur is het soms best handig. Op deze manier kon ik ook de CO2-sensor uit het zicht plaatsen, terwijl de kleine temp/vocht-sensoren wel in het zicht staan.
Edit:
Deze website heeft mooie reviews voor CO2-sensoren: breathesafeair.com/carbon-dioxide-monitors/ en daar komt de SmartAir/Qingping ook goed naar voren voor een vergelijkbare prijs (via Amazon) als SwitchBot/MoreSense (ook dezelfde sensor).
Viel voor mij af omdat deze niet (eenvoudig) aan Homey te koppelen is, maar mogelijk wel aan HA. Ook niet verder in verdiept daarom.
Voor geïnteresseerden: Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van de MoreSense MS-05 PRO die wordt uitgerust met een SenseAir S88 (de opvolger van de S8) en een Sensirion SHT-40. Hij wordt wel wat duurder (+ € 15,00) dan de standaard MS-05 maar is stabieler in moeilijkere omstandigheden en meet ook tot 10000 ppm i.p.v. 2000 ppm. Ook worden de temperatuur- en luchtvochtigheidsmetingen nauwkeuriger. De automatische kalibratie is uitschakelbaar en ook kan de S88 met een referentiewaarde worden gekalibreerd. Kalibreren op basis van de buitenlucht kan ook door de referentiewaarde op 420 ppm in te stellen. De standaard kalibratiemethode op basis van de buitenlucht kan bij de nieuwe S88 soms problematisch zijn omdat deze een zeer stabiele omgeving vereist. Door te kalibreren met een referentiewaarde lukt het kalibreren vrijwel altijd (uiteraard moet de sensor zich wel enige tijd in een stabiele omgeving hebben bevonden).
Ja, heel interessant om de MS-05 met SenseAir S88 uit te rusten, voor rond de € 75 een prima deal en ook mooi compact. Deze sensor (of vergelijkbare) zit meestal in apparaten boven de € 100/150.LarsMachiels schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:46:
Voor geïnteresseerden: Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van de MoreSense MS-05 PRO die wordt uitgerust met een SenseAir S88 (de opvolger van de S8) en een Sensirion SHT-40. Hij wordt wel wat duurder (+ € 15,00) dan de standaard MS-05 maar is stabieler in moeilijkere omstandigheden en meet ook tot 10000 ppm i.p.v. 2000 ppm. Ook worden de temperatuur- en luchtvochtigheidsmetingen nauwkeuriger. De automatische kalibratie is uitschakelbaar en ook kan de S88 met een referentiewaarde worden gekalibreerd. Kalibreren op basis van de buitenlucht kan ook door de referentiewaarde op 420 ppm in te stellen. De standaard kalibratiemethode op basis van de buitenlucht kan bij de nieuwe S88 soms problematisch zijn omdat deze een zeer stabiele omgeving vereist. Door te kalibreren met een referentiewaarde lukt het kalibreren vrijwel altijd (uiteraard moet de sensor zich wel enige tijd in een stabiele omgeving hebben bevonden).
Heb inderdaad interesse, zoek je nog beta-testers?LarsMachiels schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:46:
Ik ben recent op (dit topic en) de MoreSensor MS-05 gestuit in mijn zoektocht naar sensoren voor CO2 in alle slaapkamers + woonkamer (5 totaal). Ik zou wellicht wel geïnteresseerd zijn in de PRO variant, maar zou je wat kunnen uitweiden over de voordelen t.o.v. de gewone MS-05?LarsMachiels schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:46:
- Wat zijn de "moeilijkere"omstandigheden waarin de S88 beter is dan de S8?
- Wat is er qua temperatuur en luchtvochtigheid precies beter? Precisie, nauwkeurigheid of beide?
Heeft iemand er weet van of er toevallig al wordt gesleuteld aan een Homebridge-plug in voor de MoreSense?Franciesco schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:22:
@Okasha zelf heb ik een MoreSense MS-05 CO2 meter en gekoppeld aan Domoticz. Kan ook met Home Assistant.
Hallo,
Ik ben vrij nieuw in de wereld van home assistant en sensoren. Een van de eerste dingen die ik wilde doen is in alle (slaap)kamers minimaal een temperatuur en co2 sensor. Om daarna de ventilatie (MV box) en zone sturing van de vloerverwarming te gaan regelen. Vind het wel super leuk om langzaam ook zo meer kennis op te doen en te leren. En ik wilde dit samen met mijn zoon gaan ontdekken en lekker gaan uitvogelen als een gezamenlijk project.
Maar goed, als je er dan in duikt denk je ook gelijk aan lux, aanwezigheid, etc. op de kamers. Dus was ik me een beetje aan het inlezen en kwam o.a. op dit draadje uit. Ik zag al discussies over temperatuur & vochtigheidssensoren (bme280, sht41, scd41, etc). Toen dacht ik al... oei. Het is al lastig om een juiste combinatie van sensoren te vinden. Wanneer is 'goed goed genoeg' voor mijn usecase?
En toen ging het over IIR filtering, buffers, registers uitlezen in een call, etc. En nu ben ik een beetje geïntimideerd. En dan heb ik het dus nog niet over de extra complexiteit van meer sensoren.
Dus eigenlijk is het meer de vraag of ik niet aan een 'monsterklus' begin, terwijl ik wel (opportunistisch?) even dacht een paar sensortjes aan een bordje te knopen en dan uit te lezen in HA. En of ik niet beter misschien een bestaande oplossing als de moresense of apollo air kan kopen? Dit op basis van jullie ervaring. Ben enerzijds niet vies van een uitdaging, maar wil er ook niet weken aan moeten besteden om het enigzins werkend te krijgen, i.t.t. een gemaakte oplossing.
Overigens, als ik voor de sensoren zou gaan. Denk ik aan een combinatie van een SHT41 voor temperatuur en een S8(
voor CO2.
Overigens kwam ik deze blog nog tegen van iemand die allerlei sensoren (ds18b20, bme280, bme680, SCD41) heeft getest achter een inbouwdoos in de muur (met gaatjes), in een behuizing en los.
Ik ben vrij nieuw in de wereld van home assistant en sensoren. Een van de eerste dingen die ik wilde doen is in alle (slaap)kamers minimaal een temperatuur en co2 sensor. Om daarna de ventilatie (MV box) en zone sturing van de vloerverwarming te gaan regelen. Vind het wel super leuk om langzaam ook zo meer kennis op te doen en te leren. En ik wilde dit samen met mijn zoon gaan ontdekken en lekker gaan uitvogelen als een gezamenlijk project.
Maar goed, als je er dan in duikt denk je ook gelijk aan lux, aanwezigheid, etc. op de kamers. Dus was ik me een beetje aan het inlezen en kwam o.a. op dit draadje uit. Ik zag al discussies over temperatuur & vochtigheidssensoren (bme280, sht41, scd41, etc). Toen dacht ik al... oei. Het is al lastig om een juiste combinatie van sensoren te vinden. Wanneer is 'goed goed genoeg' voor mijn usecase?
En toen ging het over IIR filtering, buffers, registers uitlezen in een call, etc. En nu ben ik een beetje geïntimideerd. En dan heb ik het dus nog niet over de extra complexiteit van meer sensoren.
Dus eigenlijk is het meer de vraag of ik niet aan een 'monsterklus' begin, terwijl ik wel (opportunistisch?) even dacht een paar sensortjes aan een bordje te knopen en dan uit te lezen in HA. En of ik niet beter misschien een bestaande oplossing als de moresense of apollo air kan kopen? Dit op basis van jullie ervaring. Ben enerzijds niet vies van een uitdaging, maar wil er ook niet weken aan moeten besteden om het enigzins werkend te krijgen, i.t.t. een gemaakte oplossing.
Overigens, als ik voor de sensoren zou gaan. Denk ik aan een combinatie van een SHT41 voor temperatuur en een S8(
Overigens kwam ik deze blog nog tegen van iemand die allerlei sensoren (ds18b20, bme280, bme680, SCD41) heeft getest achter een inbouwdoos in de muur (met gaatjes), in een behuizing en los.
Als je een beetje van HW&SW klussen en prutsen houd, is ESPHome wellicht een oplossing. Op een ESP32 processor boardje sluit je tal van sensoren aan die je dan software matig 'aan elkaar klikt' (veel software beschikbaar voor sensoren). En ESPHome integreert naadloos in HA (zelf geen ervaring mee).djjvb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:59:
Hallo,
Op deze manier meet ik fijnstof, gassen, temp, l-vochtigheid, regen, CO2, geluid, en dat alles zowel binnen als buiten. Uiteraard CO2 alleen binnen en regen alleen buiten
website: esphome.io
Ik zou ook adviseren om met EspHome te beginnen op basis van een ESP32, dan heb je redelijk snel iets werkends in Home Assistant en kom je eerst de complexiteit van filtering en registers uitlezen etc. niet tegen. SHT41 is volgens mij prima om temperatuur te meten en S8 is ook een goede CO2 sensor.djjvb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:59:
Hallo,
Overigens, als ik voor de sensoren zou gaan. Denk ik aan een combinatie van een SHT41 voor temperatuur en een S8(voor CO2.
Als je er niet uit komt, kan ik wel wat stukjes van de EspHome configuratie posten (een .yaml bestand).
Aangezien de temperatuursensoren goedkoop zijn, kan je ook een extra temperatuursensor en microcontroller bestellen. Als dan je EspHome Co2 & temp sensor werkt, kan je ook eens proberen er daarna eentje zelf te programmeren (in bijv. Arduino of microPython). Dat is de complexere route, al is daar ook al wel veel voor je gedaan in libraries die anderen hebben geschreven, die je zo kan importeren. Ik denk dat je eerst wel weer even zoet bent met HomeAssitant (of NodeRed) automatiseringen, dus dat dit eerst niet nodig is.
Ik zou je graag ter wille zijn maar ik heb geen verstand van Homekit en Homebridge. Maar ik heb het wel ome ChatGPT gevraagd en die komt met het volgende (geen idee of het werkt, maar misschien is er een andere nerd die je op weg kan helpen).testmanager schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:12:
[...]
Heeft iemand er weet van of er toevallig al wordt gesleuteld aan een Homebridge-plug in voor de MoreSense?
Below is an example Homebridge plugin that polls your sensor’s HTTP endpoint (http://sensor.local/values) and updates HomeKit with the CO₂, temperature, and humidity values. In this example, the accessory exposes three services: a Temperature Sensor, a Humidity Sensor, and a Carbon Dioxide Sensor. You can adjust the polling interval and the sensor URL via the plugin configuration.
Create an “index.js” file with the following code:
'use strict';
let Service, Characteristic;
module.exports = (homebridge) => {
Service = homebridge.hap.Service;
Characteristic = homebridge.hap.Characteristic;
homebridge.registerAccessory("homebridge-http-sensor", "HTTPSensor", HTTPSensorAccessory);
};
const http = require('http');
class HTTPSensorAccessory {
constructor(log, config) {
this.log = log;
this.name = config.name || "HTTP Sensor";
// URL to pull sensor data from; default provided if not configured
this.url = config.url || "http://sensor.local/values";
// Polling interval in seconds (default 60 seconds)
this.pollInterval = config.pollInterval || 60;
// Create HomeKit services
this.informationService = new Service.AccessoryInformation()
.setCharacteristic(Characteristic.Manufacturer, "MyCompany")
.setCharacteristic(Characteristic.Model, "CO2TempHum Sensor")
.setCharacteristic(Characteristic.SerialNumber, "123456");
this.temperatureService = new Service.TemperatureSensor(this.name + " Temperature");
this.humidityService = new Service.HumiditySensor(this.name + " Humidity");
this.co2Service = new Service.CarbonDioxideSensor(this.name + " CO2");
// Initialize characteristic values
this.temperatureService.setCharacteristic(Characteristic.CurrentTemperature, 0);
this.humidityService.setCharacteristic(Characteristic.CurrentRelativeHumidity, 0);
this.co2Service.setCharacteristic(Characteristic.CarbonDioxideLevel, 0);
// Optionally, use CarbonDioxideDetected characteristic based on a threshold (e.g., 1000 ppm)
const co2Threshold = 1000;
this.co2Service.setCharacteristic(Characteristic.CarbonDioxideDetected, false);
// Begin polling sensor data immediately
this.pollSensorData();
// And poll repeatedly at the defined interval
setInterval(() => {
this.pollSensorData();
}, this.pollInterval * 1000);
}
pollSensorData() {
http.get(this.url, (res) => {
let data = '';
res.on('data', (chunk) => { data += chunk; });
res.on('end', () => {
try {
let json = JSON.parse(data);
// Extract sensor values from JSON response
let temp = parseFloat(json.Temperature) || 0;
let humidity = parseFloat(json.Humidity) || 0;
let co2 = parseInt(json.CO2) || 0;
// Update HomeKit characteristics
this.temperatureService.setCharacteristic(Characteristic.CurrentTemperature, temp);
this.humidityService.setCharacteristic(Characteristic.CurrentRelativeHumidity, humidity);
this.co2Service.setCharacteristic(Characteristic.CarbonDioxideLevel, co2);
// Set CO2 detected status if value exceeds threshold
let co2Detected = co2 >= 1000;
this.co2Service.setCharacteristic(Characteristic.CarbonDioxideDetected, co2Detected);
this.log(`Sensor data updated: Temperature=${temp}°C, Humidity=${humidity}%, CO2=${co2} ppm`);
} catch (err) {
this.log("Error parsing sensor data:", err);
}
});
this.log("HTTP GET error:", err);
});
}
getServices() {
return [this.informationService, this.temperatureService, this.humidityService, this.co2Service];
}
}
Configuration
In your Homebridge config.json, add an entry like this:
{
"accessories": [
{
"accessory": "HTTPSensor",
"name": "Living Room Sensor",
"url": "http://sensor.local/values",
"pollInterval": 60
}
]
}
Explanation
HTTP GET Request:
The plugin calls http.get to retrieve sensor data from the provided URL. It parses the returned JSON and extracts the "Temperature", "Humidity", and "CO2" values.
HomeKit Services:
The plugin creates three HomeKit services: TemperatureSensor, HumiditySensor, and CarbonDioxideSensor. It then updates their characteristics with the sensor readings.
Polling:
The sensor data is refreshed every pollInterval seconds (default is 60 seconds). You can change this interval in your configuration.
This plugin allows Homebridge to integrate with your sensor that already has server functionality, pulling data via HTTP GET and updating HomeKit accordingly.
@LarsMachiels ; wat is de status van dit apparaat?LarsMachiels schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:46:
Via MQTT en autodiscovery gaat het toevoegen van de sensor vrijwel automatisch. Voor polling dient het configuration.yaml script aangepast te worden. Beide opties worden uitvoerig omschreven in de gebruiksaanwijzing. De gebruiksaanwijzing voor de MS-05 PRO is er nog niet maar die voor de MS-05 en MS-06 wel. De procedures voor de MS-05 PRO zullen vrijwel identiek zijn. Zie: https://moresense-nl.com/...1.pdf?cdp=a&_=196686a23d6Vliegvlug schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:59:
[...]
Ziet er uit als een mooi dingen ik heb zeker interesse.
![]()
Maar is koppeling aan Home Assistent via dat HTTP GET polling iets wat gewoon zonder aanpassingen aan HA gaat werken?
Mijn Awair CO2 sensor werk automatisch gevonden en kon ik gelijk toevoegen, kan dat met deze sensor ook?
Ik wil geen extra complexiteit toevoegen aan HA en heb MQTT verder nergens voor nodig, het is ongetwijfeld super mooi en heel nuttig maar ik wil mijn HA installatie zo eenvoudig mogelijk houden. Ben namelijk geen programmeur of scripter,LarsMachiels schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Via MQTT en autodiscovery gaat het toevoegen van de sensor vrijwel automatisch.
Dus aan MQTT ga ik niet beginnen.
Jammer dat het niet automatisch met HA werkt, zou wel erg fijn zijn geweest.Voor polling dient het configuration.yaml script aangepast te worden. Beide opties worden uitvoerig omschreven in de gebruiksaanwijzing. De gebruiksaanwijzing voor de MS-05 PRO is er nog niet maar die voor de MS-05 en MS-06 wel. De procedures voor de MS-05 PRO zullen vrijwel identiek zijn. Zie: https://moresense-nl.com/...1.pdf?cdp=a&_=196686a23d6
Nooit wat gedaan met yaml maar een stukje tekst knippen-plakken moet hopelijk wel gaan lukken.
Er is een update voor de MS-02 beschikbaar. Downloadlink: https://moresense-nl.com/...1.bin?cdp=a&_=198b7f076e4Vendetta_X schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:00:
@LarsMachiels vraagje over de ms02. Weet je hoe ik daar de IAQ en VOC weer werkbaar krijg? Sinds haos 16 is er iets veranderd aan de eenheden.
Wel mooi dat de Aranet 2 jaar op batterijen kan werken.pjotter1965 schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:58:
[...]
Ik gebruik een Aranet4 ( staan ook regelmatig op Marktplaats )
Weet iemand hoe deze meter zich verhoudt ten opzichte van de moresense? Beide kunnen ook in HA gekoppeld worden.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Bij de MoreSense MS-02 heb ik dat zelf geautomatiseerd via MQTT commando's*:LarsMachiels schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:43:
[...]
Bedankt voor de interesse. Of de sensor geschikt is voor de slaapkamer waag ik te betwijfelen i.v.m. de ventilator. Niet dat het geluid zo hard is maar voor sommigen misschien wel irritant. De ventilator is niet uit te schakelen helaas.
[....]
's Nachts staat de fijnstof meting helemaal uit en overdag staat hij ieder uur even een minuutje aan.. Maar weet natuurlijk niet of dat op het nieuwe model ook ondersteund wordt..
Uiteraard heb je dan 's nachts geen fijnstof metingen maar alsnog heb je wel een redelijk idee en wel stilte..
*SPS30START/SPS30STOP
[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 12-10-2025 22:56 ]
Helaas is dit bij de SEN66 niet mogelijk. Er is geen commando vanuit de Sensirion library beschikbaar. Waarschijnlijk is de luchtstroom ook bij de andere metingen nodig.- J.W. - schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:53:
[...]
Bij de MoreSense MS-02 heb ik dat zelf geautomatiseerd via MQTT commando's*:
's Nachts staat de fijnstof meting helemaal uit en overdag staat hij ieder uur even een minuutje aan.. Maar weet natuurlijk niet of dat op het nieuwe model ook ondersteund wordt..
Uiteraard heb je dan 's nachts geen fijnstof metingen maar alsnog heb je wel een redelijk idee en wel stilte..
*SPS30START/SPS30STOP
Lars is actief op marktplaats. Zoek maar eens op "moresense".
@LarsMachiels
Tnx voor het nieuwe product, de MS-07. Even een vraagje over het toevoegen van deze in Home Assistant via REST. Ik heb om te testen de CO2 alleen toegevoegd aan de configuration.yaml. Ik zie de entiteit wel terug in Home Assistant(samen met co2 icoontje), maar hij is niet beschikbaar. Ik heb de volgende code gebruikt:
Bij unique_id ook al "ms-07_co2" gebruikt maar dat hielp ook niet. Enig idee wat er fout gaat?
Nevermind, had even moeten kijken op de values pagina. Naamgeving is iets anders. Werkt inmiddels nu, top.
Tnx voor het nieuwe product, de MS-07. Even een vraagje over het toevoegen van deze in Home Assistant via REST. Ik heb om te testen de CO2 alleen toegevoegd aan de configuration.yaml. Ik zie de entiteit wel terug in Home Assistant(samen met co2 icoontje), maar hij is niet beschikbaar. Ik heb de volgende code gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rest:
- resource: "http://ms-8d88.local/values"
sensor:
- name: "MoreSense CO2"
unique_id: "ms07_co2"
value_template: "{{ value_json.CO2 }}"
unit_of_measurement: "ppm"
device_class: "carbon_dioxide" |
Bij unique_id ook al "ms-07_co2" gebruikt maar dat hielp ook niet. Enig idee wat er fout gaat?
Nevermind, had even moeten kijken op de values pagina. Naamgeving is iets anders. Werkt inmiddels nu, top.
[ Voor 7% gewijzigd door Nicap op 19-10-2025 14:49 ]
Hierbij mijn review van de MoreSense MS-07, nu ongeveer twee weken in bezit. Ik dacht eraan een tweede MS-06 aan te schaffen voor in mijn kantoor. Via dit topic las ik over de MS-07 (toen nog niet beschikbaar op Marktplaats). Vanwege mijn goede ervaring met de MS-06 heb ik contact opgenomen met Lars en de bestelling geplaatst. Die verstuurde Lars dezelde dag nog. Keurig verpakt en een USB-adapter is bijgesloten.
De MS-07 staat dus in de woonkamer, de MS-06 is naar het kantoor verhuisd. De MS-07 gebruik ik om:
- Af te lezen via het display
- De mechanische ventilatie aan te sturen op basis van CO2 meting
- Het setpoint van de Daikin airco bij te sturen op basis van de onafhankelijk gemeten temperatuur in de ruimte
Alle dynamische sturing doe ik via Home Assistant (MQTT). De setup was echt super eenvoudig, geen handeiding nodig gehad.
Ik heb de MS-07 even naast de MS-06 gebruikt als crosscheck, ze geven redelijk dezelfde waarden - consistente kwaliteit dus.
De ingebouwde ventilator van de MS-07 is nauwelijks hoorbaar.
De meting van de VOC index is de meest fluctuerende. De simpelste dingen als een tosti in het tostijzer in de keuken pikt hij op. Zodra je een dampende maaltijd op de eettafel zet, pikt de MS-07 het op en zie je het terug in de VOC index. Erg grappig.
De metingen voor fijnstof en NOx zie ik zelden oplopen, een goed teken denk ik dan maar. Ik heb geen apparatuur om deze metingen te valideren.
Ik kreeg vandaag nog een nieuwe firmware van Lars toegestuurd (1.04). Uploaden en klaar (ook al had ik geen last van de bugs in kwestie).
Ik heb geen ervaringen met andere merken CO2-meters, dus mijn review is redelijk eenzijdig. Hopelijk help ik er nog iemand mee.
Samengevat: een mooi vormgegeven en gebruiksvriendelijk apparaat. Ga zo door Lars!
Groet,
Chris
De MS-07 staat dus in de woonkamer, de MS-06 is naar het kantoor verhuisd. De MS-07 gebruik ik om:
- Het setpoint van de Daikin airco bij te sturen op basis van de onafhankelijk gemeten temperatuur in de ruimte
Alle dynamische sturing doe ik via Home Assistant (MQTT). De setup was echt super eenvoudig, geen handeiding nodig gehad.
Ik heb de MS-07 even naast de MS-06 gebruikt als crosscheck, ze geven redelijk dezelfde waarden - consistente kwaliteit dus.
De meting van de VOC index is de meest fluctuerende. De simpelste dingen als een tosti in het tostijzer in de keuken pikt hij op. Zodra je een dampende maaltijd op de eettafel zet, pikt de MS-07 het op en zie je het terug in de VOC index. Erg grappig.
De metingen voor fijnstof en NOx zie ik zelden oplopen, een goed teken denk ik dan maar. Ik heb geen apparatuur om deze metingen te valideren.
Ik kreeg vandaag nog een nieuwe firmware van Lars toegestuurd (1.04). Uploaden en klaar (ook al had ik geen last van de bugs in kwestie).
Ik heb geen ervaringen met andere merken CO2-meters, dus mijn review is redelijk eenzijdig. Hopelijk help ik er nog iemand mee.
Samengevat: een mooi vormgegeven en gebruiksvriendelijk apparaat. Ga zo door Lars!
Groet,
Chris
ik heb deze ook in gebruik en kan je review bevestigen. Mooi product en pro-actieve/betrokken verkoop via marktplaats. Installatie was eenvoudig via MQTT.chrisdeheld schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:00:
Hierbij mijn review van de MoreSense MS-07, nu ongeveer twee weken in bezit. Ik dacht eraan een tweede MS-06 aan te schaffen voor in mijn kantoor. Via dit topic las ik over de MS-07 (toen nog niet beschikbaar op Marktplaats). Vanwege mijn goede ervaring met de MS-06 heb ik contact opgenomen met Lars en de bestelling geplaatst. Die verstuurde Lars dezelde dag nog. Keurig verpakt en een USB-adapter is bijgesloten.
Groet,
Chris
[Afbeelding]
Bij mij is de VOC ook de enige waarde die nog wel eens stijgt. Bij koken, maar ook nu ik er naast zit zie ik de waarde bijvoorbeeld op 160 (=oranje) staan.
hoe moet ik die eigenlijk interpreteren?
Ik heb nu een jaar ervaring met een Fijnstof (PM2,5) en vluchtige stoffen (VOC) via de MS-02 van Moresense.
De meters doen het uitstekend, maar in vind de bruikbaarheid binnenhuis minimaal. De meter staat in de keuken, een paar meter van de kookplaat en oven. Het is een open keuken/woonkamer.
Fijnstof varieert nauwelijks, reageert vooral op buitenlucht. Zelfs naast de kookplaat doet het weinig (inductie). Correleert voor 95% met de fijnstof in de buitenlucht en dat is via publieke bronnen ook goed te monitoren (of een eigen buitensensor). Misschien vooral nuttig als je een openhaard/kachel hebt, etc.
Vluchtige stoffen (VOC) zit meer variatie in en bij koken gaat ie ook omhoog, maar het meeste reageert deze meter op de aanwezigheid van mensen. Als ik net deo op gedaan heb en ik loop er langs krijg ik een notificatie dat de luchtkwaliteit 'zeer slecht' is (ik wist niet dat de sensor een mening had
). Schoonmaken is ook uit den boze, zelfs bij whisky inschenken krijg ik een waarschuwing.
Naast detectie van kunstmatige gassen, ziet de sensor ook natuurlijke menselijke gassen. Is natuurlijk leuk, maar de CO2-sensor doet eigenlijk hetzelfde met minder vals-positieve uitschieters. Het blijkt heel moeilijk te zijn om schadelijke en niet schadelijke gassen te onderscheiden in dit soort sensors (veel over geschreven). De sensoren proberen de ruwe waardes te interpreteren in een index, mogelijk iets beter dan VOC, maar het blijft een benadering. (de ene VOC is trouwens de andere niet, volgens mij stopt Sensirion alle interpretatie in de VOC, terwijl Bosch er een extra waarde naast zet)
/f/image/OSrC660OMN8dYwJvjUNn5uyf.png?f=fotoalbum_large)
[Boven de Bosch BME680 interpretatie van vluchtige stoffen als Air quality index (AQI) of Indoor air quality (IAQ)]
Enige zinvolle verschil is de kook-piek, gister de oven gebruikt, daar reageert de sensor sterk op. Zonder oven is de piek veel lager. Het dal erna is omdat de afzuigkap (afzuiging naar buiten) nog een tijdje aanstaat en de luchtkwaliteit dus snel hersteld.
CO2 en AQI concluderen dus beiden hetzelfde: er zijn mensen, meer ventilatie nodig.
Ik gebruik AQI dus als extra bron om de ventilatie aan te sturen, maar eigenlijk is dit al voor 90% afgedekt door CO2.
Fijnstof is bijna een contra-indicatie voor ventileren, omdat de fijnstof in mijn geval voornamelijk van buiten komt (vooral op mistige koude dagen als mensen de open haard aansteken). Ik heb ventilatie-roosters en mechanische afzuiging, Type C dus.
De meters doen het uitstekend, maar in vind de bruikbaarheid binnenhuis minimaal. De meter staat in de keuken, een paar meter van de kookplaat en oven. Het is een open keuken/woonkamer.
Fijnstof varieert nauwelijks, reageert vooral op buitenlucht. Zelfs naast de kookplaat doet het weinig (inductie). Correleert voor 95% met de fijnstof in de buitenlucht en dat is via publieke bronnen ook goed te monitoren (of een eigen buitensensor). Misschien vooral nuttig als je een openhaard/kachel hebt, etc.
Vluchtige stoffen (VOC) zit meer variatie in en bij koken gaat ie ook omhoog, maar het meeste reageert deze meter op de aanwezigheid van mensen. Als ik net deo op gedaan heb en ik loop er langs krijg ik een notificatie dat de luchtkwaliteit 'zeer slecht' is (ik wist niet dat de sensor een mening had
Naast detectie van kunstmatige gassen, ziet de sensor ook natuurlijke menselijke gassen. Is natuurlijk leuk, maar de CO2-sensor doet eigenlijk hetzelfde met minder vals-positieve uitschieters. Het blijkt heel moeilijk te zijn om schadelijke en niet schadelijke gassen te onderscheiden in dit soort sensors (veel over geschreven). De sensoren proberen de ruwe waardes te interpreteren in een index, mogelijk iets beter dan VOC, maar het blijft een benadering. (de ene VOC is trouwens de andere niet, volgens mij stopt Sensirion alle interpretatie in de VOC, terwijl Bosch er een extra waarde naast zet)
/f/image/OSrC660OMN8dYwJvjUNn5uyf.png?f=fotoalbum_large)
[Boven de Bosch BME680 interpretatie van vluchtige stoffen als Air quality index (AQI) of Indoor air quality (IAQ)]
Enige zinvolle verschil is de kook-piek, gister de oven gebruikt, daar reageert de sensor sterk op. Zonder oven is de piek veel lager. Het dal erna is omdat de afzuigkap (afzuiging naar buiten) nog een tijdje aanstaat en de luchtkwaliteit dus snel hersteld.
CO2 en AQI concluderen dus beiden hetzelfde: er zijn mensen, meer ventilatie nodig.
Ik gebruik AQI dus als extra bron om de ventilatie aan te sturen, maar eigenlijk is dit al voor 90% afgedekt door CO2.
Fijnstof is bijna een contra-indicatie voor ventileren, omdat de fijnstof in mijn geval voornamelijk van buiten komt (vooral op mistige koude dagen als mensen de open haard aansteken). Ik heb ventilatie-roosters en mechanische afzuiging, Type C dus.
[ Voor 3% gewijzigd door floduR op 23-11-2025 12:12 ]
@LarsMachiels Geweldige product-serie heb je gemaakt, echt top! Veel inspanningen maar erg mooie resultatenchrisdeheld schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:00:
Groet,
Chris
[Afbeelding]
Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien, maar is de User Manual van de MS-07 al beschikbaar?
En integreert de MS-07 ook ´out of the box´ met HA (auto-discovery)?
Bedankt voor je compliment. I.v.m. drukte is de gebruiksaanwijzing voor de MS-07 nog niet klaar. Maar het meeste is eigenlijk wel "zelf-verklarend". Ik heb nog geen klachten gehad in ieder geval. Om "out of the box " met Home Assistant te kunnen werken heb ik een officiële integratie nodig. Die heb ik helaas (nog) niet maar in de gebruiksaanwijzing voor de MoreSense MS-06 ( https://moresense-nl.com/...1.pdf?cdp=a&_=196686a23d6 ) staat uitgebreid uitgelegd hoe je de sensor via MQTT of rest kan koppelen. Als je alle stappen volgt is het vrij simpel. Voor een REST connectie heb ik het volgende yaml script:Marc_Sway schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:
[...]
@LarsMachiels Geweldige product-serie heb je gemaakt, echt top! Veel inspanningen maar erg mooie resultaten![]()
Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien, maar is de User Manual van de MS-07 al beschikbaar?
En integreert de MS-07 ook ´out of the box´ met HA (auto-discovery)?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| rest:
- resource: http://nnn.nnn.n.nnn/values
scan_interval: 10
sensor:
# Sensor voor Temperatuur
- name: "MoreSense MS-07 Temperatuur"
unique_id: MoreSense MS-07_temp_celsius
value_template: "{{ value_json.tempCelsius }}"
device_class: temperature
unit_of_measurement: "°C"
state_class: measurement
# Sensor voor Luchtvochtigheid
- name: "MoreSense MS-07 Luchtvochtigheid"
unique_id: MoreSense MS-07_humidity
value_template: "{{ value_json.humidity }}"
device_class: humidity
unit_of_measurement: "%"
# Sensor voor CO2
- name: "MoreSense MS-07 CO2"
unique_id: MoreSense MS-07_co2
value_template: "{{ value_json.co2 }}"
device_class: carbon_dioxide
unit_of_measurement: "ppm"
# Sensor voor Fijnstof PM1.0
- name: "MoreSense MS-07 PM1.0"
unique_id: MoreSense MS-07_pm1
value_template: "{{ value_json.pm1 }}"
device_class: pm1
unit_of_measurement: "µg/m³"
icon: mdi:blur
# Sensor voor Fijnstof PM2.5
- name: "MoreSense MS-07 PM2.5"
unique_id: MoreSense MS-07_pm25
value_template: "{{ value_json.pm25 }}"
device_class: pm25
# Sensor voor Fijnstof PM4.0
- name: "MoreSense MS-07 PM4.0"
unique_id: MoreSense MS-07_pm40
value_template: "{{ value_json.pm40 }}"
# Sensor voor Fijnstof PM10
- name: "MoreSense MS-07 PM10"
unique_id: MoreSense MS-07_pm10
value_template: "{{ value_json.pm10 }}"
device_class: pm10
# Sensor voor VOC (Vluchtige Organische Stoffen)
- name: "MoreSense MS-07 VOC Index"
unique_id: MoreSense MS-07_voc
value_template: "{{ value_json.voc }}"
icon: mdi:chemical-weapon
# Sensor voor NOx (Stikstofoxiden)
- name: "MoreSense MS-07 NOx Index"
unique_id: MoreSense MS-07_nox
value_template: "{{ value_json.nox }}"
icon: mdi:smog |
Graag gedaan!Marc_Sway schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:10:
@floduR Veel dank voor al deze info, nuttig, vooral als ik hier nog eens een WTW ga installeren!
Nu je de SwitchBot niet meer gebruikt voor de WTW aansturing, welke CO2 sensor gebruikt je nu daarvoor?
Ik heb nu 1x de MoreSense MS-02 en 4x de MoreSense MS-05 pro van @LarsMachiels, allemaal met de Senseair S8/S88. Heel tevreden mee en extreem stabiele metingen. Ik heb ze in een jaar 3x gekalibreerd, maar eigenlijk was dat niet nodig (laatste keer maanden geleden). Als ik ze bij elkaar zet volgen ze elkaar op 10 ppm nauwkeurig.
Ik gebruik ze naast aansturing WTW ook voor aan/afwezigheidsdetectie in ruimtes/ delen van huis, natuurlijk niet hetzelfde als bewegingssensoren, maar wel betrouwbaar en je kunt ze gewoon ergens uit het zicht leggen (bijvoorbeeld bovenop een kast). Vergt wel veel fine-tuning en een lange test/leerperiode, maar met wat moeite wel te doen, zelfs aantal mensen per ruimte.
Ik heb kort de gewone MS-05 non-pro gehad met de Sensirion SCD40, deze was wel beter in te stellen dan SwitchBot (en veel vaker updates), maar de gevoeligheid van de SCD40 t.o.v. de enorm stabiele Senseair S8/S88 (ik had ook de MS-02) vond ik opvallend. Ook reageerde de S8 wat sneller, dus beter voor aanwezigheidsdetectie.
Zie ook
floduR in "CO2-meters voor in huis" (donderdag 9 januari 2025 13:02)
floduR in "CO2-meters voor in huis" (dinsdag 4 februari 2025 22:56)
floduR in "CO2-meters voor in huis" (woensdag 12 februari 2025 17:34)
De gebruiksaanwijzing voor de MoreSense MS-07 is beschikbaar. Hij is te downloaden m.b.v. de volgende link: https://moresense-nl.com/...l.pdf?cdp=a&_=19dcec999f3
Pagina: 1
Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes