[Testcase] Schotland: Elgol & Loch Coruisk Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Na mijn achtste Schotlandvakantie afgelopen September, kan ik zeggen dat dit de vakantie was waarin ik het beste weer ooit heb gehad. 4 Dagen achter elkaar volle zon, geen spat regen, maar 2 dagen bewolking. Ideaal. Ik heb 3/4e van mijn kofferinhoud niet gebruikt. De hele tijd kon ik in tshirts rondlopen. Het was rond de 19 graden, maar met de volle zon, weinig wind en een rugzak van 11 kilo, was het echt warm.

Ik heb dit keer gekozen om wat te laten zien van de omgeving van Elgol. Dit vissersdorpje ligt aan de kust aan de voet van de beroemde Black Cuillin bergtoppen. De weg erheen duurt ministens een half uur vanaf de doorgaande weg. De weg is volledig single track road en erg bochtig.
Deze weg heb ik zovaak gereden, maar wanneer het weer in een keer zo enorm goed is, dan zie je zoveel meer dingen, dat je het gevoel hebt dat je de weg nog nooit gereden hebt.
Ook wil ik wat van Loch Coruisk (uitspraak: log kooruusk) laten zien; een groot meer dat volledig omgeven is door de Black Cuillin bergtoppen. We hadden dit boottripje vanaf Elgol al sinds mei 2013 gepland, maar nooit door gegaan vanwege het vele slechte weer dat we gehad hebben. De foto's staan in "volgorde" van uitzichten van de weg erheen, het tripje naar Loch Coruisk en de weg terug.

Tijdens het boottripje kwamen we langs zeehondeneilandjes waar ook veel aalscholvers aanwezig waren. Je kunt een bergtop oplopen (top heet: Sgurr Na Stri; 3 uur heenreis) waarbij je een prachtige overview hebt van het meer met de bergtoppen eromheen. Maar we hebben dat niet gedaan omdat we niet alleen maar bezig wilden zijn met klimmen. Dit is namelijk een behoorlijk stevige klim terwijl bij het meer zelf lopen al behoorlijk vermoeiend is.

Voor degene die geinteresseerd zijn, hier is de wandeling: http://walkhighlands.co.uk/maps/map4_18sk.shtml

Het was herfst, dus het landschap was niet meer helemaal groen. De kleuren in de foto's komen dus overeen met hoe het echt was, ookal is dit soms een beetje dor. Aan de andere kant was er groen, geel, oranje (van de varens), en paars (heide die aan het uitbloeien was). Ik heb ook ietsje rustiger aan gedaan met het contrast dan normaal omdat ik nóg dichter bij de werkelijkheid wil blijven.

De foto's zijn genomen met een Canon 40D, Canon 10-22/3.5-4.5 USM, Canon 17-55/2.8 IS USM, Carl Zeiss 2/50 Makro-Planar, en de Canon 70-200/2.8L IS II USM bijgestaan met een B+W Circ. Pol Kaesemann en een B+W ND110 MRC 10 stops filter. Bewerkingen zijn gedaan in Lightroom 5.4.

#1: De weg naar Elgol:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3842/15208220799_0c29ce440b_c.jpg
Groter

#2: De weg naar Elgol continued:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2947/15393995002_ea9702fdb7_c.jpg
Groter

#3: Elgol, uitkijkend over de kust en in de achtergrond de Black Cuillins:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2947/15360581286_11abb54f1e_c.jpg
Groter

#4: De Cuillin bergen:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3874/15383285432_e9cca7c12b_c.jpg
Groter

#5: Uitzicht vanuit Elgol naar de Cuillin bergen. Deze foto is gemaakt met een ND110 MRC filter, vandaar dat het bootje wazig is:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2947/15383282492_91dd176a08_c.jpg
Groter

#6: Vanuit de boot, kom je langs zeehondeneilandjes:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3926/15369273692_61dd3caeb9_c.jpg
Groter

#7: De aalscholvers daar:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2950/15217856840_8ef1bae6f7_c.jpg
Groter

#8: Loch Coruisk:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3836/15378184901_6e64dd31c1_c.jpg
Groter

#9: Loch Coruisk aan de voet van de Cuillin bergen:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3918/15370068745_1aff57ec06_c.jpg
Groter

#10: Loch Coruisk:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3928/15194617389_289a87826e_c.jpg
Groter

#11: Bootje terug:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3932/15261915567_2b8fcca9de_c.jpg
Groter

#12: De weg terug vanaf Elgol naar Broadford:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3882/15207734958_7594738ab9_c.jpg
Groter

Hierbij nog een panorama vanaf de boot:
Black Cuillin panorama

En het bootje waarmee we zijn gekomen:
Misty Isles Boat

Feel free to comment d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 17-10-2014 20:14 . Reden: Foto 1, 8 en 10 verbeterd ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:43
Lekkere foto's zeg, DC! Maar wat zeg ik, 'k had ook niet anders verwacht natuurlijk :)

Heel mooie kleuren en fijne afwisselingen van perspectief. Ik heb eigenlijk weinig kritiek, maar toch even wat opmerkingen:

1: Kan een tikkeltje lichter schat ik. Een kwart of een derde meer EV.
2: Qua compositie, tja, ik weet het niet. Eerst dacht ik van, wat overdreven om die berg zo in your face te presenteren, maar het heeft na langer kijken ook wel wat.
3: Mooie doortekening en mooi contrast tussen de rots en de witte bergen op de achtergrond.
4: Mooi. De berg op de achtergrond heeft voor m'n gevoel vrij veel blauwzweem, maar wie weet zag het er ook wel echt zo uit.
5: Ik zou van dat bootje een korte opname hebben gemaakt en die dan blenden met de 'echte' foto. Ik weet dat je geen Photoshop hebt, maar probeer het desnoods met Gimp oid want dit ziet er nogal slordig uit vind ik altijd.
6: Haha :)
7: Deze zou ik weglaten. Niks bijzonders aan.
8: Mooi wijds. Ben er alleen nog niet uit of die man in de hoek nou weg zou moeten of een juist een subtiele aanvulling is.
9: Best oké, maar ik heb er weinig over te melden.
10: Zou ik weghalen. Sowieso ben ik geen fan van één enkele panorama foto tussen allemaal conventionele formaten (doet afbreuk aan de samenhang), maar hier is de lucht ook erg lelijk uitgebeten.
11: Prachtig licht!
12: Idem. Mooie gelaagdheid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Fijne serie :) Nummer 5 is mijn favoriet.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben fan van #8, #5 en #10 (in die volgorde :9 ). De dierenfoto's, neen dat is mijn ding niet en geven me wat een kiekjesgevoel.

#1 kan me niet aantrekken helaas, wellicht omdat een knalblauwe lucht al weinig Schots aandoet ;) maar op een of andere manier is de linkerkant ook nogal rommelig voor me (witte steenformaties in het veld).
#2 is voor mij dan wel een mooiere openener :)
Bij #3 ben ik eerder benieuwd naar het meer dan naar rechterkant vd rots.
In #9 wil je wellicht een bepaalde sfeer weergeven (maar die werkt wat minder voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mooie serie weer Deathchant :) Gelukkig ga jij er zo vaak heen en deze testcases plaatsen, dan hoef ik er niet zelf heen :P

#1 - Bij deze foto krijg ik kortsluiting in mijn hoofd. Ik zie namelijk een blauwe lucht en Schotland in 1 onderwerp en dat ben ik niet gewend. Door die blauwe lucht is het licht ook wat harder, en daardoor vind ik de foto qua belichting niet zo heel spectaculair. Qua compo is hij wel erg nice om naar te kijken. Mooi gebergte ook op de achtergrond.

#2 - De berg staat er mooi op. Qua standpunt twijfel ik een beetje, het lijkt net of je op een keukentrapje bent gaan staan. Ik vind het weggetje hierdoor niet zo fijn geplaatst.

#3/#4 - Mooi! Kleuren en scherpte op de rotsen op de voorgrond vind ik nice, en dieptewerking door de waas is goed.

#5 - Mooie compo. Enige minpuntje hier vind ik dat de kleur van de reflectie van de wolken niet klopt met de kleur van de wolken :P (althans, op mijn scherm)

#6 - Leuke foto, altijd leuk om zeehonden te spotten. Kon je niet even vragen of hij zijn ogen opendeed :P Dat is 9 van de 10 keer beter voor de foto ;)

#7 - Wat ik jammer vind is dat de aalscholvers zo zwart zijn. Kan je hier niks aan doen, die beesten zijn nu eenmaal zwart en met zo'n lichte achtergrond wordt dat alleen maar erger.

#8 - Mooi uitzicht. Zou hier wel met zonsop- of ondergang willen staan :) Zou alleen die persoon linksonder eruit geshopt hebben.

#9 - Impressive. Dit is zo'n foto waar je geen zon wilt, dan kan je de foto veel dreigender maken. Past uitstekend bij zo'n compo.

#10 - Mooie panorama. Alleen de lucht links vind ik niet zo geslaagd.

#11 - Mooi! Mooi licht.

#12 - Deze stond volgens mij ook in het landschaptopic. Mooie foto, mooiste van de serie imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Oh bedankt voor de reacties, dat was snel ;)

Ik heb foto 1 verbeterd: whites +12, exposure +0,22eV. Volgens mij is het nu beter.
Bij foto 8 heb ik de bovenkant iets gecropt en de 2 personen weggecloned.
Foto 10 heb ik vervangen met een non-panorama versie waar de lucht ook niet uitgebeten is.

Is het zo iets beter?

Over foto 1: hehe, nou heb ik eindelijk eens goed weer ... :P Ik moet zeggen, het is idd zeer uniek dat er weinig wolken waren. Isle of Skye betekent namelijk letterlijk het eiland van de wolken :)
De stenen links horen toch echt bij het Schotse (en ook ierse) landschap. Stenen muurtjes worden namelijk gebouwd om het vee binnen te houden. Ze kunnen "gemakkelijk" worden afgebroken en ergens anders weer worden opgebouwd.

Over de aalscholvers...In mijn topic start had ik uitgelegd dat ik meestal een chronologisch verhaal probeer te vertellen zodat jullie weten hoe de volgorde is van erheen, op de plek van bestemming en de weg terug eruit ziet. De zeehonden en aalscholvers zijn absoluut deel van het tripje, maar ik snap dat jullie misschien vinden dat het buiten de serie valt. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. De titel heet Elgol & Loch Coruisk en daar horen deze dingen (vind ik) ook bij.

Indien gewenst, kan ik beide plaatjes vervangen met andere plaatjes (ik heb er genoeg ;) ). Ik laat ze vandaag dan even staan.

Over foto 2 standpunt kan ik inderdaad inkomen. Ik stond langs de weg geparkeerd en ik heb met de zeiss 50MP geschoten vanaf ooghoogte. Ik wilde net iets meer compressie hebben, dan dat ik de weg erop wilde hebben. Dan was de berg verder weg geweest en ik wilde dat juist niet. Maar noted in ieder geval :)

Bij foto 8 kun je niet echt bij zonsondergang staan, omdat het laatste bootje om 16:30 weer teruggaat. Terug lopen naar Elgol vanaf Loch Coruisk kan, maar geloof me, dat wil je niet bij zonsondergang doen. Er is een stukje dat the bad step heet...Supermoeilijk is het niet, maar bij weinig licht is het echt te gevaarlijk.

Ja, ik moet misschien toch maar eens wat leren photoshoppen zodat ik in ieder geval met de clonestamptool die vieze luchten fatsoenlijk weg krijg. Dan zal ik idd ook wel een bewegend object op het water kunnen vervangen met een scherp onbewogen exemplaar van een andere foto.

Oh het "meer" links van de rots uit foto 3 is foto 5 ;) Loch Scavaig heet het, maar het is eigenlijk gewoon open zee :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:09
Over het algemeen: mooie landschappen die je netjes hebt weten vast te leggen met natuurgetrouwe kleuren. Om eerlijk te zijn, vind ik dat mooier dan menig showcase die je hier hebt geplaatst.

1. Prima beginfoto. Wel wat druk en ik had gewacht tot er geen auto's in beeld zouden staan. Mooi contrast tussen de voorgrond en de bergen op achtergrond. Ik had hem zelf denk ik iets wijder gemaakt, zodat de weg links niet werd afgesneden (mits de bocht niet te ver naar links ligt).

2. De berg heb je prachtig vastgelegd en misschien ook nog iets bewerkt qua kleuren en contrast. Wederom jammer van die auto op de voorgrond. Kon je niet net voor zijn neus gaan staan, zodat je de berg kon vastleggen zonder hem op de foto?

3. Jammer dat je watermerk daar links staat bij die mooie stenen. Kun je je watermerk niet donkerder rechts zetten (zodat het nog wel afsteekt tegen de witte steentjes daar?). Ook zie ik 2 onderwerpen. De bergen op de achtergrond die onderbroken worden door je onderwerp op de voorgrond. De diagonale "lijnen" en de diepte vind ik wel mooi.

4. Je kunt over deze plaat zeggen: mwah, wat bergen en verder niets.... Maar ik vind het kleuren- en schaduwspel erg goed aan deze plaat. Het beeld is mooi gevuld door de goede en wat krappere kadering.

5. Plaat met veel potentie als de kadering krapper was. De boot linksvoor is wat storend (omdat ie te bewogen is) en de voorgrond vind ik ook niet zo interessant. Het water met de bootjes op de achtergrond en de bergen zijn wel heel mooi. Dus een iets krappere uitsnede zouden mij meer bevallen.

6 en 7. Niets op aan te merken. Goede kadering, goede scherpte, prima kleuren. Leuke afwisseling tussen je landschappen.

8. 10-22 gebruikt? Het contrastverlies links vind ik wat minder en die kant zou ik dan ook weggecropt hebben. De bergen misschien iets lichter en de lucht iets donkerder blauw. De reflectie in het water is een mooie bonus. Langere sluitertijd had hier ook best gekund.

9. Randje rotsen linksonder zou ik weghalen (of croppen). Verder een mooie foto. Berg staat er goed op met die mist en wederom schaduwspel.

10. Lucht komt hier beter over (donkerder blauw) dan bij foto 8. Helaas links dat contrastverlies wat niet echt een toevoeging is. Als je tegen de zon in schiet en je hebt dan dat contrastverlies, dan is het een mooi samenspel. Er is veel te zien in de foto, maar niet storend, juist meer toevoegend. Het zijn kleine elementen die geen van alle de aandacht voor de plaat als geheel verstoren.

11. Hier is het contrastverlies a feature, not a bug ;) Bergen lekker vaag op de achtergrond, warme kleuren, opspattend water, goede kadering. Top!

12. Mooie dieptewerking, het reliëf op de berg linksachter, de warme kleuren op de bergen rechts. Tikje veel saturatie op de weides (die kunnen dat minder hebben dan de rest van de foto). Maar totaal toch een hele mooie foto.

Panorama: alsof je in het water dobbert... Mooie foto. Bergen staan er strak op. Lekkere contrasten. Jammer dat de pano zo klein is ;)

Misty Isles Boat: beetje snapshot. Doet me weinig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1