Raspberry Pi met relais parallel met thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb het plan opgevat om mijn RPI in te zetten om mijn verwarming te sturen. Ik heb een oude ketel (Vaillant vcw 254-2 , 15 jaar oud), die werkt met een simpele 2 draads aansturing. Geen opentherm, geen modulatie. Er hangt nu een "elro" kloktermostaat aan, en die doet het verder prima, die wil ik dus ook blijven gebruiken.
Mijn plan is dus een relais parallel aan die thermostaat aan te sluiten, zodat zowel de RPI als de thermostaat de ketel aan kunnen zetten. Een soort van override dus, zodat als ik een keer vroeg thuis kom, remote via de rpi de kachel wat eerder aan kan zetten bijvoorbeeld.
De vraag is nu even wat de thermostaat hiervan gaat vinden. Normaal staat op de 2 draden 24v wisselspanning (als ik de documentatie van de Vaillant mag geloven) en bij warmtevraag worden de draden kortgesloten (door de thermostaat, die hoor ik dan duidelijk klikken). Wat als nu het relais, door de rpi aangestuurd, de draden kortsluit, dan ziet de thermostaat niet meer die 24v spanning. Kan dat kwaad ? Raakt hij dan in de war ? Of is dat geen probleem, immers, als de thermostaat aanslaat sluit hij ook die verbinding en zal de 24v ook wegvallen ....

Verder vraag ik me af of het (geringe) vermogen om een relaisje aan te sturen met de rpi, direct door de gpio geleverd kan worden ? Maar misschien kan dat beter in EL :>

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Moet kunnen. Zou gewoon eens proberen wat er gebeurt met de thermostaat als je de draden kortsluit. Ik denk dat er een elco in de thermostaat zit, die de thermostaat van voeding voorziet als de ketel aan het stoken is.
Zit er niet gewoon een batterijtje in het ding toevallig?

Relais direct voeden met GPIO kan niet, je moet met de GPIO een transistor schakelen, die op zijn beurt weer het relais schakelt. Zijn kant en klare modules voor (met Arduino wel eens gebruikt). Ene kant snoertjes om op de header te prikken, andere kant schroefterminals om je load aan te sluiten.

Denk er overigens wel om, om een soort 'dodemansknop' in te bouwen. Het zou vervelend zijn als de Pi vastloopt terwijl je op vakantie bent, en de ketel 2 weken lang onafgebroken heeft staan stoken. Kom je thuis in een behoorlijke sauna met een leuke gasrekening waarschijnlijk. Misschien iets met een thermostaat die in serie staat, en iets hoger staat ingesteld, zodat deze de verbinding verbreekt als de boel op temperatuur is.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En om je transistor bij uitschakelen heel te houden een blusdiode erbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2013/07/Raspberry_Pi_Relay.jpg

Een tweede thermostaat lijkt me een goed idee; effectief wissel je dan tussen de twee thermostaten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
De klokthermostaat heeft idd zelf batterijen.

Ik had nog niet gedacht aan een extra thermostaat maar wel al bedacht dat het relais als de PI uitstaat sowieso op open te houden, Ik had geen rekening gehouden met eventuele vastlopers van de PI (of software fouten) maar een extra thermostaat is dus wel een goed idee.

Ook dank voor de uitleg mbt het relais, daar kan ik wel wat mee d:)b

Voorlopig moet ik eerst maar eens wat temperatuursensoren aan gaan sluiten :P Die moet ik nog bestellen, dus kan ik mooi deze dingetjes ook erbij zoeken :P

Edit. Oh, en een nieuwe batterij voor mijn multimeter want zo schiet het niet op :(

[ Voor 7% gewijzigd door u_nix_we_all op 15-10-2014 20:31 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Heb je inmiddels al vooruitgang geboekt? Ik ga met iets soortgelijks bezig: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren
Mijn thermostaat heeft een externe ingang waarmee ik een klokprogramma o.i.d. kan triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Nee, ben nog niet verder gegaan, ik wacht nu op wat spulletjes (one-wire temperatuursensoren en een relais module) die onderweg zijn uit Hong Kong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ok, keep us posted :) Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ben intussen ook aan het klussen geweest :p

Ik heb een aantal temperatuursensoren aangesloten, 1-wire protolol (DS18B20) en dat werkt goed.

Alleen het relais wat ik gekregen heb wil niet goed schakelen op de 3.3V GPIO.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/KHsAAOSw-jhT~u0F/$_57.JPG
Deze heb ik gekregen, maar als ik me niet vergis mist deze de optocoupler (in de beschrijving stond wel "with optocoupler" maar dat is volgens mij een iets groter zwart componentje met 4 pootjes.)

Klopt dat ?

Het relais is Low Trigger, en als ik de pi aanzet blijft het relais uit (onbekrachtigd) gpio is zwevend , totdat ik de gpio-pen op direction "out" zet. Dan triggert hij netjes omdat er een 0 gestuurd wordt. Maar het relais valt niet af wanneer ik gpio hoog maak, dus 3,3 V (Of eigenlijk, na 20 meter utp nog 3,14 V gemeten) stuur .....

Om nu elke keer mijn pi te moeten rebooten om de kachel uit te zetten is ook zo wat :|

Ik ben dus bang dat ik een ander relais nodig heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier lijkt geen optocoupler op te zitten inderdaad (onderkant is leeg?)
Schakelt hij wel met 5V?
En als je de GPIO weer op input zet?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik had precies hetzelfde, ding klikte wel een keer, maar daarna kon ik de status niet meer beïnvloeden. Ik heb een andere module besteld met optocoupler. Heb deze besteld. Is alleen nog niet binnen, dus kan je niet zeggen of de Pi die module wel goed kan aansturen :P

Heb mijn oplossing inmiddels aan de praat via een workaround (433Mhz KaKu stekkerdoos die een 5V telefoonlader aanzet, en die lader zet op zijn beurt het relais weer aan). Werkt goed, als ik van huis weg ga dan gaat netjes verwarming uit, en als ik thuiskom gaat hij weer aan. Zie m'n post: ThinkPadd in "[Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren"

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Onderkant is helemaal leeg ja. Ik heb niet geprobeerd met 5v te schakelen, dat zal ik eens proberen. Als ik de gpio lostrek, schakelt hij wel weer terug, en dan meet ik 4,5 volt op de schakelpin van het relais.

GPIO weer op input zetten : Ja ! dat werkt. Ik had wel al geprobeerd de pin te un-exporten , dat hielp niet, maar terug op input zetten dus wel !

@ThinkPad,
Had ik gezien ja. LoL at kaku workaround, dat kan ook natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 20:36
Ik wil graag iets gelijkaardig doen, maar mijn thermostaten (type Siemens RDG100T) lussen rechtstreeks de 220V voeding naar de circulatiepompen door. dwz: de stroom (230V) komt via 2 draden (L en N) aan bij de thermostaat. Als de circulatiepomp moet draaien, dan loopt er stroom op een 3e draad die van de thermostaat naar de pomp gaat (doorlussen L). De pomp zelf is ook aangesloten op de N

Nu dacht ik ook een eigen relais te plaatsen parallel aan de thermostaat om zo de pomp te voeden.
Zou deze thermostaat daarvan in de war raken (of erger defect?)

Volgens de handleiding is de pomp aangesloten op een "triac output" in de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wat gebeurt er als je de thermostaat instelt op 20 graden, de stroom van de thermostaat loskoppelt, en dan de stroom er weer op zet? Gaat hij dan weer verwarmen tot het 20 graden is?

Dan zou ik dat liever doen denk ik. In die situatie is je thermostaat altijd de baas (net als in mijn situatie met de externe ingang op de iSense). Anders heb je kans dat als er *iets* met je Pi/Arduino/whatever gebeurt (vastloper bijv.) hij de ketel constant laat branden. Je ketel zal zelf ook wel afslaan op een gegeven moment, maar voor dat zo is kan het al 30°C zijn in je huis (met bijbehorende gasrekening :X ).

Of gaat het om stadsverwarming ofzo? Dan zit je alsnog met hetzelfde issue, de warmte moet ergens vandaan komen, en is niet gratis, dus als dat constant aanblijft door een storing wordt je ook niet blij :P

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 20:36
ALs je hem bij mij loskoppelt terug stroom opzet, dan doet hij gewoon verder zonder probleem.
als de pi blijft hangen en de pomp laat draaien, dan heb je natuurlijk een meerverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:14
zet je dit tussen je raspberry en stopcontact:

https://www.conrad.nl/nl/...r-40-tot-99-c-615910.html

Als de temperatuur boven een bepaalde drempel komt dat de raspberry uitgeschakeld wordt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiko223
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-09 18:59
We zijn inmiddels twee jaar verder. Maar ik wil precies hetzelfde gaan doen. Werkt deze oplossing nog steeds? En welke relais werkt goed hiervoor? (de eBay link werkt niet meer).
Pagina: 1