Hulp bij dataverlies

Pagina: 1
Acties:

• Roodkat
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-12-2018
Hallo tweakers,

Ik neem aan dat hier al een of twee topics over zijn, maar in mijn "ervaring" is geen enkele storing het zelfde:

Mijn HP PavilionG7 is ermee op gehouden. QH560EA#ABH
Na in slaap te vallen met een serie, werd ik de volgende dag wakker met de melding "Ntldr missing Harddisk 3f1"

Ik heb me te pletter gezocht op zoveel forums, maar ik word er niets wijzer van.
Tijdens het opstarten kon ik een schijftest uitvoeren met het volgende resultaat:

Primary hard disk self test
quick test
hard disk 1 quick (303)
primary hard disk self test
full test
Hard disk 1 full (305)
SMART check to exit testing
Hard disk SMART passed

-als ik in de bios een hd check start gebeurt er echter niks

ik heb de schijf eruit gehaald en een sata dock gekocht, deze sluit ik aan op een laptop met windows8
op mijn laptop stond echter windows 7

de schijf draait gewoon rond, je hoort hem, en verder geen gekke geluiden.
lampje op de Sharkoon dock gaat ook aan, maar ik zie de schijf nergens in mijn verkenner verschijnen.
Ik had het idee dat hij net als een externe hd daar ergens zou verschijnen..?

-is dit omdat er op de schijf zelf win7 staat en ik die probeer uit te lezen met een win8 laptop?

ik heb thuis nog wel een (redelijk gammele) laptop met win7 vers geinstalleerd, is het beter om dat daarmee te proberen?

Ik zal deze post goed in de gaten houden voor eventuele tips, want het gaat om 4 jaar aan fotos, documenten voor werk, wachtwoorden in tekstbestanden e.d.
de schijf is een Seagate 500gb 5400rpm
De extra usb stekker op het kabeltje vd dock zou misschien niet nodig zijn omdat het een laptop schijf is en 5 volt zou krijgen vd usb?

ik heb hier allemaal weinig verstand van, maar als ik een aantal bestanden terug zou kunnen halen, mag daarna wat mij betreft de schijf exploderen :)
elke tip is welkom,
misschien is er een programma waar ik nog iets mee kan proberen?

alvast erg bedankt!!

[ Voor 8% gewijzigd door Roodkat op 11-10-2014 12:06 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Die dubbele plug is niet voor het voltage maar voor de stroom...
1 enkele USB aansluiting kan 0,5A leveren, maar niet elke HDD start daarmee op..
Dus allebei de stekkers in pluggen dus dat je genoeg stroom naar die HDD pleurt...

Simpele vraagjes:
In de originele laptop wordt de schijf herkend? Gezien de SMART checks.

Als hij extern aangesloten is.
De schijf verschijnt niet in de verkenner, maar verschijnt de schijf wel in schijfbeheer van windows?

[ Voor 53% gewijzigd door Swordlord op 11-10-2014 12:23 ]

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-01 12:34
Laten we van het beste scenario uit gaan, in dat geval is je partitie van slag.
Elke partitie heeft een "inhoudsopgave", als deze beschadigd is zie je de hdd niet meer in bijv. windows.

Wat je kunt proberen is de probeerversie van partition find and mount (http://findandmount.com/) draai dit op je windows pc met je hdd in je dock.
Het tooltje doorzoekt de schijf naar partities en mount deze als deze gevonden zijn.

Werkt het tootlje? Dan is alleen je partitieindeling van slag.
Werkt het tooltje niet? Dan moeten we verder zoeken.

De SMART zegt niet alles, maar geeft in ieder geval een indicatie dat de hardware waarschijnlijk in orde is.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gefeliciteerd, je hebt nu geleerd waarom je backups moet maken !
Serieus, ongeacht of je de data terug krijgt. trek die les hieruit !

Daarnaast komen disken uit andere pc's meestal niet meteen in de verkenner, Die moet je eerst importeren via schijfbeheer (op computer, rechter muis knop beheren, opslag, althans in win7)

Controleer dat eerst voor je op zoek gaat naar recovery programma's

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 11-10-2014 12:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Roodkat
Nu allebei de usb's vd dock aangesloten,
Find and Mount geinstalleerd, op win8 laptop (weet niet of dat werkt want win8 stond er niet bij)

Maar kan daar alleen een Hitatchi schijf vinden (waarsch de schijf vd laptop waar k nu op zit)

In windows schijfbeheer zie ik ook alleen de vaste schijf en de dvd-drive
Heb bij "actie" "vernieuwen" gekeken, maar hij komt niet tevoorschijn, heb ook in Apparaatbeheer gekeken bij USB Controllers, maar daar zie ik hem volgens mij ook niet tussen staan..

Ow, en in de originele laptop weet ik niet of hij de schijf herkend, hij start niks van windows op en komt meteen met die foutmeldingen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
In de originele laptop werd de schijf herkent. De melding "Ntldr missing Harddisk 3f1" komt volgens mij uit NTLDR.exe (de 3th stage pootloader van Windows NT), welke op die schijf staat.

Overigens zou een W8 systeem zonder problemen een W7 schijf moeten kunnen lezen. (En ouder ook).

Maar goed, als zowel de dock als de schijf niet in apparaatbeheer verschijnen, gaat het niet werken. Zie je Apparaatbeheer wel 'verversen' als je de dock inplugt?

• Roodkat
Nee, dat niet, heb apparaatbeheer geopend en usb uitgevouwen, maar geen verschil als ik hem aansluit of afkoppel..

Zijn er nog mogelijkheden, of moet ik me voorbereiden op t feit dat mn schijf compleet exit is?
Ik heb overigens nog geen enkel recoveryprogramma geprobeerd, maar als hij de schijf zowieso niet ziet vraag ik me af of t zin heeft?

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Ik heb zelf goeie ervaringen met http://www.ufsexplorer.com/download_stdr.php. Met de trail kan je bekijken of recovery mogelijk is (recovery is gelimiteerd in de trail tot files kleiner dan 256KB).

Kijk ook even in schijfbeheer of je daar verschil ziet als je de schijf aansluit :)
http://www.pcmweb.nl/tips...eheer-5-schijfbeheer.html

[ Voor 27% gewijzigd door Joshuax8 op 11-10-2014 14:36 ]

• Mijzelf
  • Niet online
Als je de dock niet ziet, dan werkt die niet. Zie je hem ook niet als je de dock inplugt zonder schijf? Indien niet, werkt die dock gewoon niet.

Zolang de schijf niet in Apparaatbeheer verschijnt heeft een recovery programma geen zin.

De schijf werd wel herkent in de originele laptop. Je kunt hem ook terugprikken, en de laptop booten van een GParted live stick of iets dergelijks.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Als de data echt heel belangrijk/waardevol is, dan zou ik er een expert naar laten kijken, aangezien iedere handeling die jij nu doet tot gevolg kán hebben dat de data die er eventueel nog staat wél overschreven wordt.

En voor de volgende keer: backups maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Rukapul
  • Laatst online: 22:07
Topicstarter komt over als iemand met weinig expertise / ervaring. Ik zou daarom adviseren iemand met meer kennis in te schakelen.

Vervolgens eerst met de juiste apparatuur testen of de disk nog werkt. Daarna eerst een volledige cloon maken van de disk. Vervolgens alleen op de (klpie van de) kopie werken.

• Roodkat
hm, heb nu die dock eraan gehangen zonder de schijf erin, maar die ziet hij ook niet, lampje gaat wel aan, en hij start de schijf als deze erin zit wel op (gaat draaien) maar verder zie ik niks gebeuren in apparaatbeheer, schijfbeheer en FindandMount.. :(
vd duidelijkheid, is een Quickstore Portable van Sharkoon..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met alleen een lege dock zal je diskmanager ook niets gaan vinden, er is immers geen disk te vinden.

Persoonlijk in het geval van datarecovery ben ik geen fan van USB controllers, bij voorkeur hang ik ze gewoon direct aan de SATApoorten op het moederbord. Bij een notebook gaat dit natuurlijk wat lastig, maar als je de kans hebt om die schijf in een PC te hangen dan sluit je daarmee in elk geval uit dat je USBcontroller mogelijk moeilijk loopt te doen.

Verder is het de moeite om dit topic eens te bekijken: Thematopic: Datarecovery

En voor de toekomst Thematopic: Backups

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
Bij de Mycom doen ze dit voor je. Kost 50 euro.
http://www.mycom.nl/data-recovery

Het is misschien wel de moeite waard.

while (! ( succeed = try ()));

• heuveltje
  • Laatst online: 04:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

hans_lenze schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 09:17:
Bij de Mycom doen ze dit voor je. Kost 50 euro.
http://www.mycom.nl/data-recovery

Het is misschien wel de moeite waard.
aanvulling : het kost je 50E voor een diagnose of het
-niet kan
-Nog eens 150E kost
-Nog eens 900E kost

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Roodkat
ik ga komend weekend nog eens een en ander proberen, verder geen tijd gehad, anders had ik jullie al eerder bedankt voor de tips :)

misschien een iets zoeken op de site van Seagate? hoorde dat ook al kan windows mn schijf in de dock niet zien, dat ik vanuit cmd prompt nog kan opzoeken?

• Mijzelf
  • Niet online
Roodkat schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 23:02:
hoorde dat ook al kan windows mn schijf in de dock niet zien, dat ik vanuit cmd prompt nog kan opzoeken?
Nee. Als de schijf niet oppopt in schijfbeheer, is hij niet bruikbaar in Windows, en ook niet in een commandprompt in Windows. Let wel, schijfbeheer is iets anders als explorer. In explorer popt een schijf alleen op als er een partitie met een herkenbaar filesysteem is gevonden.
Pagina: 1