Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Goedenavond mensen.

Ik weet niet of het hier in de juiste thread staat maar, aangezien ik geen passender alternatief kon vinden post ik mijn vragen hier maar.

Wat is het geval...

Mijn vrouw, ik en 2 kinderen wonen al jaren in een huurwoning die met de geboorte van onze jongste echt te klein is geworden. Aangezien ik de huurwoning al had toen mijn vrouw bij mij introk hebben we eigenlijk nooit stilgestaan bij het aankopen van een woning...Al was het wel een wens met het oog op later.

Nu hoorden wij via via enkele maanden geleden dat er mogelijk een woning te ging komen op de een plek die ons bijzonder goed past. Goed, gebeld dat we interesse hadden maar, daar hebben we lang niets meer van vernomen. En toen, ging vorige week woensdag opeens de telefoon. Het is wat voorspelbaar nu maar, inderdaad, De eigenaren van de woning stelde voor dat we eens een kijkje kwamen nemen.
Dit kon allemaal heel snel en, afgelopen zaterdag zijn we al wezen kijken.
Om één en ander in te korten, De woning zou ons prima passen. Het is goed genoeg om zo in te trekken en het staat al leeg.

De onderhandeling.

In een gesprek met deze mensen werd kenbaar gemaakt dat het huis een hypotheekvrij pand betreft welke enkele jaren terug uit een erfenis kwam. De eigenaar zelf heeft al die tijd nog zelf het onderhoud uitgevoerd en ik moet zeggen...dat ziet er allemaal wel goed uit in zoverre ik het kan beoordelen. Op een gegeven moment komt dan toch het belangerijkste aan bod. De prijs !
Hier konden we vrij kort over zijn. Er is kennelijk recent een taxatierapport opgemaakt en daaruit blijkt dat de woning een waarde vertegenwoordigt van 205 á 210.000 euro. Dat is overigens een prijs die ik ook wel in me hoofd had na bezichtiging. Ik heb hierop aangegeven dat de interesse er was maar, omdat wij geen idee hadden van onze kredietwaardigheid dat we eerst even langs de bank moesten. Dat was allemaal niet zo lastig als gedacht. Afgelopen dinsdag bleek de financiering geen probleem.

De aankoop

Met bovengenoemde geweten opzak staan we nu dus voor de onderhandeling.
Wat houdt precies die taxatie waarde in. Is dat een reeële verkoopprijs of vertegenwoordigt dat een vraagprijs ? Wat is een goede verhouding om de onderhandeling te beginnen ? Zelf dacht ik eens voorzichtig 185k te bieden en kijken waar we uitkomen...daarmee riskeer ik mogelijk wel dat ik ze tegen het zere been schop en de goede relaties ernstig verstoor. Vandaar mijn vraag.... waar is reeël om eens mee te beginnen ?

De afhandeling

Mochten we er uit komen v.w.b. prijs dan is er een volgende dingetje waar ik nauwelijks tot geen kennis van heb. De woning wordt nu dus direct aangeboden en ik kan dus besparen op makelaars courtage. Dat is mij bijzonder gunstig want, alle aanverwante kosten als notaris, hypotheekofferte kosten e.d. gaan we zelf bekostigen. Dus is mijn volgende vraag.
Hoe gaat zoiets in zijn werk en, wat voor budget moet ik parkeren voor de hele afwikkeling van de aankoop ?

Tot dusver heb ik deze informatie,

opstellen hypotheekofferte (provisie) € 2200
Notaris kosten incl passeren van transport en hypotheekakte +/- € 1300
Overdrachtsbelasting zal ongeveer € 4000 bedragen.
Taxatie rapport opstellen t.b.v. onze bank € 400
Bouwkundig rapport opstellen zal eveneens zo'n € 400 zijn.

Kloppen bovengenoemde bedragen een beetje en nog belangerijker...zijn die anno 2014 nog steeds de prijzen die men rekent ? Mogelijk vergeet ik iets dus, merk je iets op dan hoor ik dat graag.

Samenvatting van vragen..

1, Wat voor bod kan ik uitbrengen om mee te beginnen ?

2, Hoe gaat een aankoop zonder bijkomst van een makelaar in zijn werk.

3, Zijn mijn geraamde kosten juist en heb ik alles wel genoemd ?

Ik hoor graag jullie advies, ervaring en/of opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

1) Wat een reel openingsbod is hangt volledig van de situatie af. Hoe lang staat het pand al te koop, hoe courant is het, etc. Vergeet niet dat de taxateur van de verkoper getaxeerd heeft voor de verkoper. Goed kans dat je bank nog een taxatierapport wil zien van een andere taxateur.

2) Makelaar veranderen weinig aan het hele proces. Er zijn zat mensen die het zonder aankoopmakelaar regelen. Of er wel of geen verkoopmakelaar is maakt voor jou als koper weinig uit. In a nutshell: je komt een prijs overeen, ondertekent een koopcontract (dat vaak "voorlopig" genoemd wordt, maar het niet is!), na drie dagen bedenktijd zit je daar als koper aan vast, vervolgens ga je samen naar de notaris (die mag jij als koper uitzoeken) en daar wordt jij na de nodige handtekeningeneigenaar van de woning. NIet heel ingewikkeld allemaal, maar die notaris wil wel graag de koopsom op zijn rekening hebben staan. Dat moet je dus wel even regelen (hypotheek regelen is vaak meer werk dan de daadwerkelijke koop :P ).
3) Overdrachtsbelasting is 2% dus die klopt. De andere kosten heb ik geen idee van, maar zit er niet teveel over in - dat zijn kruimels die op de hoop geveegd worden op de hypotheekakte (je leent ze gewoon mee, meestal.) Ik ben tot o pheden altijd met geld naar buiten gelopen toebn ik een huis kocht (het afrondingsverschil tussen kosten+prijs en het verstrekte hypotheekbedrag werd gewoon uitgekeerd.)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

een hypotheekvrij pand betreft welke enkele jaren terug uit een erfenis kwam.
Kijk, het is dus nooit echt helemaal van hun zelf geweest. Dat de (eerste) taxatiewaarde zegt dat het 205k waard is, dat maakt eigenlijk niet zo veel uit, voor hun is het soort-van gratisch geld. Ook als je de verkopende partij kent, dan zullen ze zeker begrip kunnen opbrengen dat jij gewoonweg zo laag mogelijke maandlasten wilt.
Ik zou zeggen, vraag hun eens naar de prijs die zij in gedachten hadden, eventueel met een taxatierapport van jouw kant bekend. Dan kan je daar altijd nog ietsje onder gaan zitten. Als het verschil te groot is, dan verstoort dat natuurlijk de verhoudingen, zoals je zelf aan gaf.

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 08-10-2014 20:22 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In aanvulling op Dido: wij hebben onze woning ook moeten laten taxeren voor de bank, maar die taxatiewaarde lag meer dan € 30.000 boven de koopprijs. Dit heeft nog wel voor enige problemen gezorgd bij de bank, want waarom mochten wij het voor zo weinig kopen? Wat was er mis met de woning? Nou helemaal niets, alleen zat de taxateur niet op een lijn met de vrije markt-waarde.

Ik zou zeker een bouwkundige keuring laten uitvoeren! Die kosten moet je dus ook nog even meerekenen.

Als laatste heb je vermoedelijk een bankgarantie nodig (kost meestal € 200-€ 600), of je moet 10% van de koopsom klaar hebben liggen als garantie.

Voor de rest: ieder huis is waard wat de gek ervoor wil geven, en wat de bank wil financieren (als er sprake is van een financiering).

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 21:01
Wat mij opvalt:
En toen, ging vorige week woensdag opeens de telefoon. Het is wat voorspelbaar nu maar, inderdaad, De eigenaren van de woning stelde voor dat we eens een kijkje kwamen nemen.
Bijzonder, een verkoper de een potentiële koper actief gaat opbellen. Wij kennen het hele verhaal niet, maar blijkbaar willen ze er erg graag vanaf. Zijn er meer mensen door hen benaderd?
Wat is een goede verhouding om de onderhandeling te beginnen ? Zelf dacht ik eens voorzichtig 185k te bieden en kijken waar we uitkomen...daarmee riskeer ik mogelijk wel dat ik ze tegen het zere been schop en de goede relaties ernstig verstoor.
Wil je de woning of wil je liever goede relaties in stand houden?
Het is een kopersmarkt waarin kopers bepalen of een woning wel of niet verkocht wordt. Als zij zeggen dat de woning 210.000 waard is, neem je dat zomaar aan? Bepalen zij dat?

Nee, het enige dat telt is wat jij het waard vindt. De meeste mensen bekijken tientallen woningen voordat ze kopen. Jullie missen dit en hebben (ook afgaande op je verhaal) weinig idee of dit nu een marktconforme prijs is. Omdat wij ook geen idee hebben over welk pand dit gaat en waar het gelegen is, kan 210.000 véél te veel zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Als dit eigenlijk de eerste woning is waarbij kopen in je opkomt, weet je dan wel zeker dat dit de woning voor jou is? Is het dan niet verstandig om ook eens te kijken wat er allemaal nog meer rond om je budget op de markt is, al is het maar om beter te kunnen vergelijken?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
DropjesLover schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:21:
[...]

Kijk, het is dus nooit echt helemaal van hun zelf geweest. Dat de (eerste) taxatiewaarde zegt dat het 205k waard is, dat maakt eigenlijk niet zo veel uit, voor hun is het soort-van gratisch geld. Ook als je de verkopende partij kent, dan zullen ze zeker begrip kunnen opbrengen dat jij gewoonweg zo laag mogelijke maandlasten wilt.
In Utopia misschien.

Pand vertegenwoordigd een waarde.
En dat is het enige wat telt. Niet hoe ze eraan gekomen zijn.

En een potentiële koper heeft daar een bedrag voor over wat richting die waarde zal moeten gaan, of niet.
Dan wachten ze wel op de volgende geïnteresseerde.
(of passen ze hun vraagprijs in een veel later stadium aan.)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 22:45
aZuL2001 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:29:
In Utopia misschien.

Pand vertegenwoordigd een waarde.
En dat is het enige wat telt. Niet hoe ze eraan gekomen zijn.

En een potentiële koper heeft daar een bedrag voor over wat richting die waarde zal moeten gaan, of niet.
Dan wachten ze wel op de volgende geïnteresseerde.
(of passen ze hun vraagprijs in een veel later stadium aan.)
Hoe kan jij in het hoofd kijken van de verkoper en iets zeggen over de waarde van dit pand? Wie weet wat er aan de hand is en wat dit pand waard is.

Je hebt altijd een koper en een verkoper nodig. Samen moeten ze eruit komen. Als een koper niet bereid om een redelijk bedrag te betalen vind hij geen huis, als de verkoper geen redelijk bedrag wil accepteren vind hij geen koper. Utopia is denken dat een verkoper altijd het bedrag krijgt wat hij in zn hoofd heeft. Uiteindelijk staan er heel veel huizen te kopen en komen er altijd weer nieuwe huizen te koop, je kan het dus als koper veroorloven om je hoofd koel te houden en een doordachte beslissing nemen. In de meeste gevallen is het de verkoper die een probleem heeft als de koop niet door gaat.

Verder hoort TS gewoon plaats in: Ervaring met huis kopen Deel 7

Daar zijn vele ervaringen en meningen te vinden over het al dan niet kopen met of zonder een makelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 10-10-2014 14:39 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ATS schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:21:
Als dit eigenlijk de eerste woning is waarbij kopen in je opkomt, weet je dan wel zeker dat dit de woning voor jou is? Is het dan niet verstandig om ook eens te kijken wat er allemaal nog meer rond om je budget op de markt is, al is het maar om beter te kunnen vergelijken?
Dit.

Wij zijn tijdje terug gaan zoeken naar een huis (om dezelfde reden: jarenlang tevreden gehuurd, maar met kinderen wordt het wat krap). De eerste huis die we bezichtigden paste prima bij zowat al onze eisen en inderdaad, we gaan het ook kopen.

Maar...

In de tussentijd hebben we meerdere andere huizen bekeken en bezigtigd. Dat gaf een heel goede referentie mbt wat we voor ons budget konden verwachten en hoe de punten aan dat eerste huis waar we zo blij mee waren daadwerkelijk vergeleken met de alternatieven. Conclusie was dat het daadwerkelijk zowel een goede match was als een goede deal. Mooi, dus bod doen en na wat onderhandelingen prijs overengekomen (zonder aankoopmakelaar overigens, zag er geen meerwaarde in)

Wat dat kaatste betreft, we zijn 30k onder vraagprijs gaan zitten met ons bod en hebben we het voor EUR 18k (9.5%) onder vraagprijs uiteindelijk weten te krijgen. Relevant is om te weten dat een huis in NL gemiddeld voor 8% onder vraagprijs verkocht wordt, maar dat dat afhankelijk van de situatie sterk kan verschillen. Bedenk daarbij dat je in onderhandeling zelden direct je maximale of zelfs streefbedrag wilt bieden. Een strategie kan zijn om evenver onder je streefbedrag te gaan zitten met openingsbod als je streefbedrag onder de vraagprijs zit. Dus even uitgaande van gemiddeldes zou bij een vraagprijs van EUR 210k een verkoopprijs van EUR 193k redelijk zijn en zou je volledig realistisch een openingsbod van EUR 176 kunnen uitbrengen.

Maar goed, dit zijn gemiddeldes. Een hypotheekvrij huis kost de erfgenamen erg weinig, dus ze zouden vast kunnen houden aan een hoger bedrag, Omgekeerd zou het huis de afwikkeling van de erfenis in de weg kunnen staan en willen ze er stiekem behoorlijk snel vanaf. Dat zou je onderhandelingspositie weer kunnen verbeteren. Uiteindelijk is het simpel: de enige 'juiste' prijs is de prijs waar zowel verkoper als koper mee tevreden zijn. Lukt het niet om zo'n prijs te onderhandelen, dan moet je gewoon in goed overleg besluiten dat jullie het niet eens gaan worden en verder gaan kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
ph4ge schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:39:
[...]
Hoe kan jij in het hoofd kijken van de verkoper en iets zeggen over de waarde van dit pand? Wie weet wat er aan de hand is en wat dit pand waard is.
Even goed kijken waar ik op reageer.
Kijk, het is dus nooit echt helemaal van hun zelf geweest. Dat de (eerste) taxatiewaarde zegt dat het 205k waard is, dat maakt eigenlijk niet zo veel uit, voor hun is het soort-van gratisch geld.
Deze argumenten zijn volgens mij compleet niet relevant.
En als je denkt op basis daarvan je onderhandelingen te kunnen voeren ga je nat.

Er ligt een taxatie met een waarde.
Daar kun je een eigen taxatie tegenover zetten met mogelijk een andere waarde.

Maar in het hoofd van de verkopende heeft zich al een bedrag genesteld.
En de uiteindelijke prijs zal daar, naar mijn bescheiden mening, niet erg veel vanaf gaan wijken.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Bij een verkopende partij met een verkoopmakelaar heeft die laatste vaak een dempende invloed op emotionele reacties. (Te) lage biedingen leveren vaak emotionele reacties op die door de verkoopmakelaar worden gerelativeerd. Niet iedereen is goed in onderhandelen, heb ook mensen meegemaakt die zich geschoffeerd voelden en de onderhandelingen staakten na het openingsbod, hoewel de strategie van dion_b werd toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51
empheron schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:50:
Niet iedereen is goed in onderhandelen, heb ook mensen meegemaakt die zich geschoffeerd voelden en de onderhandelingen staakten na het openingsbod, hoewel de strategie van dion_b werd toegepast.
Dat is sowieso dom om te doen, je kunt dan beter het bod niet accepteren en vragen om een beter bod.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
redwing schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:59:
[...]

Dat is sowieso dom om te doen, je kunt dan beter het bod niet accepteren en vragen om een beter bod.
Dat ligt maar net aan waar iemand waarde aan hecht varierend van tijd, vorm gedoe, etc. Je gaat ook niet met elke potentiele Marktplaatskoper verder.

Als een partij een woning op deze wijze (onderhands, taxatie, etc.) aanbiedt dan is simpelweg lowballen een domme strategie. Veel beter is om een eigen taxatie en keuring uit te laten voeren. De BATNA van de verkopers is namelijk heel voor de hand liggend: de hele zwik aan een makelaar uit handen geven met de opdracht er zoveel mogelijk uit te slepen en ze achteraf te bellen met het resultaat.

Overigens zou ik komende week domweg een stuk of 5 alternatieve huizen bezoeken ter bevestiging.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 10-10-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King0r
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Denk eraan om bij je eerste bod het over ontbindende voorwaarden en de daarbij behorende termijn te hebben. Het is een goed idee om de koop minstens te kunnen ontbinden als het toch niet lukt om de financiering rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit topic al gezien?
Ervaring met huis kopen Deel 7

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:27
Notariskosten schat je veel te hoog in. Kopende partij kiest de notaris (jij dus). Een paar belletjes loont enorm de moeite. Toen ik mijn huis kocht (inmiddels alweer 7 jaar geleden) had ik offertes tussen 600 en 1200. Aangezien daarvoor precies hetzelfde gedaan wordt, kun je de goedkoopste kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Even een kleine update.

Ondertussen kwam er van alles tussendoor omdat er opeens interesse kwam vanuit de familie.
Gelukkig is dat van de baan en zijn wij de enige kopers waarmee ze vanaf nu zaken doen.

Ik begrijp dus uit alle bovengenoemde reacties dat,

A- mijn kosten t.b.v. overdracht wat enthousiast zijn ingeschat.
Dat is alleen maar gunstig. Ik heb liever wat over dan dat ik een grabbel moet doen in me spaarpot.

B- mijn openingsbod redelijk is t.o.v. de vraagprijs.
Hier moet ik wel bij vermelden dat de woning aanzienlijk goedkoper wordt aangeboden dan gelijkwaardige objecten in de straat. Ik overweeg sterk een bod uit te brengen dat kort bij de vraagprijs komt. Dat is de woning voor zover we nu kunnen beoordelen waard en kan ik mij er nauwelijks aan verkopen.

@ KingOR,

Het verhaal ontbindende voorwaarden en voorbehoud van financiering zal zeker wordt opgenomen in het voorlopig koopcontract.
Deze mensen staan er op dat we een verkoop volgens procedure overeenkomen waarbij beide partijen een zekerheid genieten. (inmiddels hebben ze zelf ook een notaris geraadpleegt....mogelijk wil die de overdracht doen....scheelt mij weer kosten ;-) )

Op het advies om andere woningen te bekijken kan ik vrij kort zijn.
Ik heb in het verleden reeds 20 jaar tegenover deze woning gewoond. Zoals ik al zei is het een kleine wens ooit een woning in dat zelfde stukje aan te kopen maar, dat leek nooit financieel haalbaar. De naastgelegen woningen zijn dan wel identiek maar zodanig opgeknapt of uitgebouwd dat de prijzen al snel een 50k hoger liggen. Een ander punt is dat de woningen er niet te koop worden aangeboden (onderhandse verkoop) of zeer snel verkocht raken omde simpele reden dat de mensen die in die wijk willen wonen en ook gewoon voor zullen betalen....(o.a. de naastgelegen kerk is 1 van die redenen )
Het is eigenlijk een voorrecht dat het ons nu onderhands wordt aangeboden. Om die reden wil ik ook niet het onderste uit de kan halen v.w.b. prijs. De prijs die er gevraagd wordt is bijzonder acceptabel na mijn idee. Dat zeg ik ook omdat ik weet dat er misschien wel niet snel meer zo'n kans komt.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

André

Analytics dude

Ik heb mijn huidige woning ook onderhands van een particulier gekocht. Gewoon een koopcontract van de site van Vereniging Eigen Huis downloaden, invullen, ontbindende voorwaarden er in en klaar. Scheelt aan beide kanten makelaarskosten.
En als jij denkt er niet aan bekocht te zijn: goede prijs bieden. Die 5k meer of minder doen weinig voor je maandlasten, en het gaat uiteindelijk om het woongenot, niet om dat tientje meer/minder in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:50
Ardana schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:25:
Als laatste heb je vermoedelijk een bankgarantie nodig (kost meestal € 200-€ 600), of je moet 10% van de koopsom klaar hebben liggen als garantie.
In het koopcontract staat een datum waarop de bankgarantie gesteld moet zijn, bijvoorbeeld een week voor de uiterlijke passeerdatum. Neem je deze dus ruimer (bijvoorbeeld 8 weken), en vervroeg je de passeerdatum omdat je financiering al rond is, dan is een bankgarantie helemaal niet nodig. Dit kan je dus weer een paar honderd euro schelen. Je hypotheekadviseur kan je hier in adviseren.

Daarnaast vind ik €2200,- voor het hypotheekadvies erg veel, dit kan online voor minder dan de helft. Dit niet meefinancieren maar via iDeal voldoen was in mijn geval ook nog eens €100,- goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Dank voor de tips en hints.

Ik heb een kleine update inmiddels.
Ondertussen is er een taxatierapport aanwezig. Deze dateert van november 2013.
Mij is even onbekend wat de huizenprijzen gedaan hebben in die tijd maar, in het rapport komt een 3 tal keer nadrukkelijk naar voren dat de marktwaarde is vastgesteld op €190.000.
Dat is een kleine 10/15k minder dan er gevraagd wordt.

Wat moet ik precies doen met die informatie en hoe gaat de bank om met die getallen ?
Kan iemamd mij misschien wegwijs maken in zo'n rapport ? Mij zegt het weinig en middels google kom ik ook alleen uiteenlopende verhalende tegen.
Misschien geeft dit ook een beter beeld van wat ik moet bieden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:53

Rmg

Turbo-Puppy schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:26:

hoe gaat de bank om met die getallen ?
Niet, die willen geen taxatie rapport van een jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Zelf zitten wij hier ook in een aankooptraject van een woning. Dus ik ben mogelijk bevooroordeeld. En ga ook lekker gratis advies geven :+ ;. De “fout” die jij naar mijn mening maakt en die heb ik zelf ook gemaakt, is je teveel laten leiden door het advies om je heen. Iedereen zegt het moet zus, het moet zo. Je moet maximaal dit en dat bieden. Je moet zelf gewoon doen wat jij / jullie willen. De mensen op dit forum en ik kunnen je wel zeggen zo moet je onderhandelen of dit moet je bieden. Alleen dat is hoe wij werken en daar heb jij eigenlijk geen snars aan. Als je naar jezelf kijkt: je komt niet uit op een lagere prijs dan 210k. Maar wat als ik nou met diezelfde mensen op 190k uitkomt of niet lager dan 215k. Wanneer ben je gelukkig? Er is altijd wel iemand beter, maar er zijn ook genoeg mensen die slechter dan je onderhandelen. Vind je het huis mooi, betaal dan wat je er voor wilt betalen. Dat is het enige zinnige advies wat ik je kan geven op onderhandelingsvlak.

De kosten die wij in ons aankooptraject tot heden zijn gemaakt zijn bouwkundige keuring . We weten al wat de hypotheekkosten zijn. Dit is trouwens geen provisie, dit mag niet meer. Het heet nu hypotheek advies :). Die twee elementen opgeteld komen wij op jouw bedragen uit. Uiteraard zullen er goedkopere en duurdere alternatieven zijn. Maar ik laat het regelen in onze situatie en daar betaal je dan ook iets voor. Het is dus wederom een keuze die je maakt.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Turbo-Puppy schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:51:
[...]

Op het advies om andere woningen te bekijken kan ik vrij kort zijn.
Ik heb in het verleden reeds 20 jaar tegenover deze woning gewoond. Zoals ik al zei is het een kleine wens ooit een woning in dat zelfde stukje aan te kopen maar, dat leek nooit financieel haalbaar. De naastgelegen woningen zijn dan wel identiek maar zodanig opgeknapt of uitgebouwd dat de prijzen al snel een 50k hoger liggen. Een ander punt is dat de woningen er niet te koop worden aangeboden (onderhandse verkoop) of zeer snel verkocht raken omde simpele reden dat de mensen die in die wijk willen wonen en ook gewoon voor zullen betalen....(o.a. de naastgelegen kerk is 1 van die redenen )
Het is eigenlijk een voorrecht dat het ons nu onderhands wordt aangeboden. Om die reden wil ik ook niet het onderste uit de kan halen v.w.b. prijs. De prijs die er gevraagd wordt is bijzonder acceptabel na mijn idee. Dat zeg ik ook omdat ik weet dat er misschien wel niet snel meer zo'n kans komt.. ;-)
Mag allemaal wel zo zijn, maar waar je hier dus voor kiest is om in een totale 'kopersmarkt' (lees: er staat veel te koop dat lang leeg staat waardoor je een ijzersterke onderhandelingspositie hebt als koper) toch te gaan voor een straat, een buurt waar een totale verkopersmarkt geldt en in principe gewoon gevraagd kan worden wat ze willen.

Als het je echt zoveel waard is om daar te wonen, heb daar vrede mee en doe dat - maar kijk voor de grap eens ergens anders naar de vraagprijs van vergelijkbare woningen. Die zal geheid lager liggen (want kopersmarkt ipv verkopersmarkt). Ga voor jezelf na wat je kunt doen met dat prijsverschil, of hoeveel lager je lasten zouden zijn. Het is een afweging die ieder voor zich moet maken, ik ben vrij extreem de andere kant op (ik ga vrolijk minddenin A'dam Bijlmer wonen om voor een voor mij acceptabele lage prijs toch een behoorlijk ruime woning te hebben), maar zorg dat je in ieder geval je feiten op een rij hebt voor die afweging.
Turbo-Puppy schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:26:
Dank voor de tips en hints.

Ik heb een kleine update inmiddels.
Ondertussen is er een taxatierapport aanwezig. Deze dateert van november 2013.
Mij is even onbekend wat de huizenprijzen gedaan hebben in die tijd maar, in het rapport komt een 3 tal keer nadrukkelijk naar voren dat de marktwaarde is vastgesteld op €190.000.
Dat is een kleine 10/15k minder dan er gevraagd wordt.

Wat moet ik precies doen met die informatie en hoe gaat de bank om met die getallen ?
Kan iemamd mij misschien wegwijs maken in zo'n rapport ? Mij zegt het weinig en middels google kom ik ook alleen uiteenlopende verhalende tegen.
Misschien geeft dit ook een beter beeld van wat ik moet bieden ?
Een oude taxatierapport zegt nog niet zoveel, maar huizen zijn in grootste deel NL niet gestegen in waarde afgelopen jaar. Je gaat erg veel moeite hebben om een hypotheek te krijgen voor meer dan de taxatiewaarde. Als je geen flinke buffer spaargeld hebt (en hierin wilt zinken) kun je gewoonweg niet meer betalen dan dit. Juist als de prijs in overleg (ipv 'hard' bieden) vastgelegd wordt is dit een sterk argument.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1