Als iemand vragen heeft, kan je die wel aan mij stellen. Ik ben goed bekend met de regels, en ik volg de wedstrijden van de NBA ook actief.
Ook qua gameplay van het spel weet ik genoeg, ik ben geen pro in het spel zelf, maar ik weet wel wat je wel en niet moet doen.
Misschien als er genoeg animo voor is, kan ik een kleine FAQ maken met de vragen die mensen niet (100%) weten.
één tip die ik al zeker kan geven is het aanzetten van de shot timer en de shot feedback. De shot timer staat onder je speler, en die geeft aan hoe dicht op de ''sweet spot'' je schot zat, en het geeft ook aan hoe goed/slecht de speler is in schoten van die positie. Hoe groter de area, de beter de speler is, dus ook meer kans dat een minder goed getimede schot erin gaat.
Shot feedback geeft je schot een score, afhankelijk van de positie en ook van de verdediging. Als een verdediger recht voor je staat en meespringt, is de kans een stuk kleiner dat je scoort dan dat je alleen staat.
Als je MyPlayer begint, kan ik ook vooral aanraden om met een Point Guard te beginnen. Deze spelers zijn de spelverdelers van het team, en die hebben ook het vaakst de bal. Als 'PG' moet je dus vooral de bal doorspelen naar andere spelers, en zodanig hun openzetten voor een goed schot/dunk/layup.
Voor screens hanteer ik een redelijk ''simpel'' systeem. Als je niet de bal hebt, dan wil je een screen zetten naast de man die de balspeler dekt. Als je zelf de bal hebt, kan je door de B/O knop in te houden een screen vragen.
Er zijn twee soorten screens in NBA 2k15. Je hebt de meestgebruikte ''Roll'', de man die de screen zet gaat dan zelf naar de basket toe om druk te zetten. Bij een goede screen komt er verwarring en lopen er of twee verdedigers mee met de balspeler, of met de ''roller''.
De tweede screen is de ''Fade'', dit is een screen waar je zelf graag de ''paint'' zo leeg mogelijk houd voor een individuele kans op scoren. De man die de screen zet gaat dan niet naar de basket toe, maar die loopt dan een open gedeelte buiten de ''paint''. Als de screener een goede schutter is, kan dat heel effectief zijn. Want als jij niet zelf kan gaan, kan je nog terugpassen naar de gene die de ''fade'' doet.
Nog een tip die ik zeer kan aanraden, en heel veel turnovers voorkomt. Ga in training mode en leer ''icon passing''. Icon Passing is een alternatieve vorm van passes maken die (veel) accurater is dan normaal passen. Met de RB/R1 knop kan je dit doen. Als je de knop indrukt krijgen alle spelers zonder de bal een icoon boven hun hoofd. Zo kan je makkelijk en gericht de speler aanspelen die je ook echt wil dat de bal krijgt.
Icon passing Legenda:
A/X: Point Guard (Aanvoerder van het team)
B/O: Shooting Guard
X/□: Small Forward
Y/▲: Power Forward
LB/L1: Center
In het begin is het lastig om Icon Passing te gebruiken, omdat je extra handelingen moet doen en dat gaat niet al te snel. Maar als je het eenmaal gewend bent, dan kan je ook tijdens rennen zo passen en dan ben je er simpelweg een betere speler van, het maakt een groot verschil, want het normal passen kan heel verwarrend zijn en meestal gooi je de bal naar een hele andere speler.
En als tip aan Sluuz, als je niet in NBA 2k14 kan komen denk ik ook niet dat NBA 2k15 je verder gaat helpen. Het spel is prachtig, en de gameplay is ijzersterk, maar het blijft toch Basketbal, en als je niet weet wat je aan het doen bent, dan lukt een nieuwe versie ook niet. Kan je beter geld besparen en met 2k14 aanklooien totdat je het wel snapt, en dan pas overstappen.
Maar het is net als andere sporten. Als je nooit voetbal gezien hebt of gespeeld heb, dan is FIFA ook extreem lastig om in te komen. Net zoals ik zelf geen snars wist toen ik NHL en MLB ging spelen, maar door een beetje te zoeken, op te letten, en misschien een wedstrijdje of twee te kijken weet je al een stuk meer van.
Anyways, als mensen nog vragen hebben. En misschien wat meer uitleg willen over het spel of over de sport zelf, vraag het gerust aan mij. Je mag me best een berichtje sturen, of het in deze thread vragen.