Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-09 22:31
Hallo tweakers,

Ik wil graag weten hoe ik het beste mijn fan kan schoonmaken in mijn laptop. Heb hem nu meer dan 2 jaar draaien en denk dat er een behoorlijke hoeveelheid stof in de fan is gezogen (de temperaturen zijn ook stukken hoger dan toen ik hem had gekocht). Ik heb een beetje rondgekeken op het internet en zag het volgende filmpje staan hoe bij de fan te komen:

YouTube: asus n53s fan temizliği

Dit lijkt mij echter geen best plan gezien er teveel handelingen verricht moeten worden om bij de fan te komen. Ik las op het tweakers forum dat spuiten met een luchtspuitbus, en dan een paperclip (of tandenstoker oid) in de fan drukken zodat deze niet gaat draaien, de oplossing kan zijn. Maar hoe effectief is dit over het algemeen? Is het geld voor zo'n spuitbusje het waard? Zijn er nog alternatieven (ik heb geen compressor)?

De laptop heeft een GTX540 videokaart en een Sandy Bridge i7 processor.

Alvast bedankt,

Slickzor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-10 17:16
Blaas je niet juist het stof verder in je laptop met spuitlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:51
Je wekt stroom op in je fan als je hem doorblaast. Je laptop gaat daar makkelijker kapot van dan netjes demonteren en de losse fan schoonmaken..

Als je zeker weet dat je het ding kan blokkeren, ja misschien. Maar je stofprobleem wordt er alleen groter van, niet kleiner/minder..

[ Voor 32% gewijzigd door biomass op 03-10-2014 14:43 . Reden: paperclip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Vreemd dat hier dan antwoorden worden gegeven die juist aangeven dat het blazen wel werkt:

Laptop fan schoonmaken?

Laptop schoonmaken

Mijn idee was dat als die spuitbus maar genoeg kracht had je het stof er uit blaast, net als dat je b.v. heel hard in een doosje met stof blaast gezien het lijkt alsof de fan is afgeschermd van de rest van de laptop (zie filmpje). Maar ik weet dus niet in hoeverre die analyse opgaat, vandaar dat ik het vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
vergeet niet de accu te verwijderen als je de laptop schoonmaakt.

busje met perslucht wel goed recht houden, en niet te lang achter elkaar anders komt er spul bijj uit het busje ,dat wil je niet op je laptop hebben...

[ Voor 54% gewijzigd door freaky35 op 03-10-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:51
Slickzor schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:57:
Vreemd dat hier dan antwoorden worden gegeven die juist aangeven dat het blazen wel werkt:

Laptop fan schoonmaken?

Laptop schoonmaken

Mijn idee was dat als die spuitbus maar genoeg kracht had je het stof er uit blaast, net als dat je b.v. heel hard in een doosje met stof blaast gezien het lijkt alsof de fan is afgeschermd van de rest van de laptop (zie filmpje). Maar ik weet dus niet in hoeverre die analyse opgaat, vandaar dat ik het vraag.
Als de ventilator goed bereikbaar is (deksel), waarom niet?
Stof de laptop inblazen, is niet echt schoonmaken toch?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Nee snap ik, maar als je maar hard genoeg blaast en het is afgeschermd van de rest van de laptop komt het er juist uit toch (als je de fan blokkeert)? Als je het filmpje bekijkt is het echt een hel om die ventilator te bereiken als je hem uit elkaar moet halen, vandaar dat ik hoop dat er een alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 14:43

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Zelf heb ik ook een N53, recentelijk schoongemaakt, maar is niet makkelijk van buitenaf schoon te maken.
Openmaken is eigenlijk de enige goede manier van schoonmaken maar is bij deze laptop wel veel werk om bij de koeling te komen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
@BGB4rn, heb je nog tips als ik hem open zou moeten maken/schoon zou kunnen maken? Zat er ernstig veel stof in of viel het mee? Zag jij nog alternatieven om hem schoon te maken of is uit elkaar halen de enige echte optie?

@Freaky35, dus ik kan zo'n spuitbus wel overwegen?

[ Voor 37% gewijzigd door Slickzor op 03-10-2014 15:38 . Reden: vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 14:43

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Omdat ik hem niet veel gebruikt heb viel het wel mee, het doel dat ik hem openmaakte was gedeeltelijk ook om de wifi kaart te upgraden.

Tips voor openmaken heb ik wel, zo begin je met de rubber dopjes aan de onderkant, het "voorste" klepje moet je schuiven ipv trekken (zo als ik heb gedaan :+ ) en daarna eigenlijk alle schroeven die je ziet los draaien en onthouden waar ze vandaan komen.
Verder moet ook het toetsenbord los om bij alle schroeven te kunnen, deze is simpel te verwijderen door de kleine clipjes aan de bovenkant in te duwen met een kleine platte schroevendraaier.
Daarnaast zitten er ook 3 schroefjes onder de cdspeler ;).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
BGB4rn schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:38:
Omdat ik hem niet veel gebruikt heb viel het wel mee, het doel dat ik hem openmaakte was gedeeltelijk ook om de wifi kaart te upgraden.
Ik heb hem dus wel echt veel gebruikt, ook voor gamen etc. toen ik een jaar op reis was. Denk dan ook dat het een stukje erger is :). Maar om die miljard schroefjes er uit te halen en de kans te lopen dat ik dat ding niet meer op kan starten is wel een groot risico, vandaar dat ik in eerste instantie een alternatief daar voor zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Toevallig deze week een N53 op tafel, en om hem goed schoon te maken moet hij inderdaad een flink eind uit elkaar. (heb zelf een N73, is ook zo "leuk" om bij de fan te komen). Ik zou aanraden een degelijke youtube disassembly erbij te pakken als je het nog nooit hebt gedaan.

Op zich is het vooral heel veel schroefjes loshalen, en voorzichtig wat van die aansluitingen los halen en later weer terug klikken, maar het is geen uitdagend werk als je het met beleid doet en er de tijd voor neemt. En uit ervaring, die dingen kunnen inderdaad een heeeel stuk warmer en luidruchtiger worden als je het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Sorry voor de late reply, had niet door dat er nog iemand had gereageerd! :)

@Foritain, dank voor de info. Ik denk dat ik een poging ga wagen gezien ik amper meer fatsoenlijk een game kan doen. Speel nu Wasteland 2 en zelfs op allerlaagste settings op 720p heeft hij heel erg veel moeite om het spel enigszins fatsoenlijk te laten draaien. Heb je nog tips mbt de N53 gezien je hem op tafel hebt gehad? Ik heb nog nooit zo'n ding uit elkaar gehaald en kan alle hulp gebruiken haha.

[ Voor 74% gewijzigd door Slickzor op 13-10-2014 01:39 ]

Pagina: 1