Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
Hallo,

sinds ik vandaag een nieuwe laptop van een medetweaker heb overgenomen maakt hij bij normaal internet gebruik veel lawaai (fan snelheid)

met HW monitor zie ik dat het dan 50 graden is (cores van de cpu) maar de fan blaast erg hard en irriteert ook wel voor als ik schoolwerk moet doen in de bibliotheek...

Kan ik met gebruik van perslucht de laptop schoonmaken? Zag het op verschillende fora's staan dat het zou helpen maar daarmee blaas je de stof er toch verder in?

openmaken is geen optie (het is een ramp wat betreft hardware en schroefjes binnenin)

Ik moet eerst letterlijk alles verwijderen (RAM, SSD, kleine klepjes omdat die over de fan heen zitten etc en ik ben bang dat ik iets kapot maak)

Zou perslucht toch kunnen helpen of kan ik ook iets anders gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 07-01-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Perslucht helpt, maar vroeger toen ik pc's moest uitstoffen, staken we eerst balpen (of potlood, of ander iets) tussen de fan en dan met perslucht erop, balpen had volgend nut, door de perslucht ging anders de ventilator enorm snel draaien, wat niet ten goede kwam van de ventilator zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Dragunov op 07-01-2014 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
Is een compressor een idee? of maak ik daar de componenten mee stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-10 13:58
Knamix schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:38:
Is een compressor een idee? of maak ik daar de componenten mee stuk?
compressor kan moet je wel een water filtertje er op hebben anders ga je vocht in je laptop blaazen

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 16:29
Dragunov schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 23:12:
Perslucht helpt, maar vroeger toen ik pc's moest uitstoffen, staken we eerst balpen (of potlood, of ander iets) tussen de fan en dan met perslucht erop, balpen had volgend nut, door de perslucht ging anders de ventilator enorm snel draaien, wat niet ten goede kwam van de ventilator zelf.
Een ander nut is dat de ventilator niet kan gaan functioneren als generator wat mogelijk weer kan leiden tot te hoge stroompjes en doorgebrande componenten (met name de kleine weerstandjes en diodes op het moederbord). Ik weet niet zeker of dit ook echt kan gebeuren, maar Better safe than sorry.

Wat ik altijd doe bij het schoonmaken van laptops, als de onderkant toch al los is, is het loskoppelen van het stekkertje van de ventilator.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickPR op 09-01-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan gewoon met een busje perslucht er in spuiten ja, maak je geen zorgen dat je stof weer in de laptop blaast. Als dat niet voor handen is kan je ook gewoon (voorzichtig) in je laptop blazen. Let er dan wel op dat er geen speeksel mee komt. Verder is het inderdaad aan te raden met een pen of tandenstoker o.i.d. te voorkomen dat de fans gaan draaien door de luchtstroom.
Pagina: 1