Storage freeze na disk upgrade 2x 250Gb --> 2x 3Tb Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
Beste Tweakers,

Na jaren trouwe dienst heb ik mijn 2 Seagate Barracuda's 7200.10 250GB maar eens vervangen door 2 WD Red's WD30EFRX, 3TB. Op de oude schijven stonden 2 raid volumes (raid 0 en raid 1) met Intel Matrix raid. Omdat ik het raid 0 deel toch ook veilig wilde stellen heb ik van de 2 WD's nu een Mirrored dynamic volume gemaakt in windows om ook onafhankelijk te zijn van de mobo raid controler (die had ik vroeger nodig om van de disken te kunnen booten, boot nu van een SSD).

De bios ziet slechts 750Gb per schijf en windows zag in eerste instantie geen van beide schijven. Na updaten van de RST drivers kwamen de schijven echter te voorschijn in de device manager. Het vervolgens openen van disk management duurde enorm lang maar wachten hielp en ik heb het mirrored dynamic volume gewoon kunnen maken voor de volledige grootte van 3Tb.

Ik start dit topic omdat de PC nu geregeld heel traag is. Het storage systeem lijkt dan te hangen ofzo. Symptomen:
  • na boot/inlog is m'n desktop leeg, disk lampje op de kast blijft aan. Na enkele minuten gaat het lampje uit, verschijnt m'n desktop en werkt alles zoals het hoort.
  • in de taskmanager staat de CPU in het performance tabje op ~20% maar in het processes lijstje staat alles op 0 (system idle process 99%)
  • snelheid van de disken zelf is prima. Om de disks te testen kopieer ik 3 files, samen 3Gb, meerdere malen van de SSD naar het dynamic volume (zit nu op 400Gb, ga door tot de disks vol zitten). Dit gaat met 100Mb/s+
Het WD test tooltje Lifeguard diagnostics http://support.wdc.com/pr...groupid=810&sid=3&lang=en geeft PASS bij de quick scan. De extended (bad sector check) loopt nu...

Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen waar ik aan denk:
  1. windows is z'n C: en E: partities kwijt (boot is H:). Het dynamic volume is nu C: geworden en alle data staat weer op z'n plek. De data van E: staat nu in een map op C:. Om te kijken dit het is heb ik die folder als netwerkshare gemapped naar E: (\\localpc\C$\e drive). De mapping werkt prima maar lost het probleem niet op. Mogelijk een nieuwe windows install maar als ik dat kan voorkomen is dat wel prettig.
  2. is het windows file systeem na disk activiteit druk met het mirroren van de disken dat daardoor de boel hangt? Dit zou niet verklaren waarom de boel hangt na boot+logon want dan zijn deze disken nog niet (erg) actief geweest.
  3. is mijn hardware te oud voor 3Tb disks (Dell dimension 9200, Q6600, P965 mobo)? Lijkt me ook gek want alles werkt verder prima.
Een tweede vraag: ik lees over het snelle unloaden/parken van deze disken. WD heeft een tooltje om dit uit te zetten: http://support.wdc.com/pr...oupid=619&sid=201&lang=en. Helaas kan het tooltje mijn disken niet vinden. Kan dit komen doordat er nog een raid bios tussen zit alhoewel de disks niet door de raid bios beheerd worden? Ik ben bang dat ik de raid bios niet kan uitzetten omdat de SSD dan niet meer boot ondanks dat deze ook niet door de raid bios beheerd wordt.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen wat ik zou dit oude trouwe beestje graag in de lucht houden!

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Ik zie zojuist een nieuw topic over mijn tweede vraag: WD Red in omloop met LCC / head parking probleem

Ik zal eens kijken of WDidle3 tooltje wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Een update:
  • de extended disk check vindt geen bad sectors. PASS op beide disks
  • de disks staan nu nagenoeg vol (2,7Tb waarvan nog 190Gb vrij) zonder problemen. Nieuwe files er naar toe kopieren gaat nog steeds snel
  • ik heb eens geprobeerd wat met de disks te doen op het moment dat het storage system lijkt te hangen. Nieuwe files naar de disks kopieren, files op de disk zelf kopieren of verplaatsen allemaal geen probleem. Echter, sommige programma's (waaronder JRiver MC20) blijven hangen, net zo lang tot het disk activity lampje op de kast weer uit gaat zeg maar
  • ik ben er achter gekomen dat het 'hangen' ook gebeurt als ik de PC uit zet. Windows sluit af, het scherm gaat uit en 1 seconde voordat ik gewend ben dat het systeem uitschakeld gaat het disk lampje aan en gebeurt er niks meer. Ik heb gisteravond maar eens braaf gewacht en na een kwartier/30 mins was de PC uitgeschakeld.
Dus: technisch gezien lijkt alles te functioneren, ik ben nog niks tegen gekomen dat echt niet meer werkt of fouten veroorzaakt. Maar werkbaar is dit natuurlijk niet.

Dit topic lijkt bekeken te worden maar er zijn nog geen reacties. Is er dus niemand die iets soortgelijks heeft mee gemaakt? Ik vraag me vooral af of het een effect is van hardware of software (de dynamic disk van windows, of oude hardware met nieuwe disken)?

Suggesties of inspiratie zouden zeer welkom zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Volgens mij ondersteund jouw moederbord maximaal 2TB schijven en dan alleen van het oude type.
Ook kan via onboard raid de totale schijfruimte niet groter zijn als 2TB.

De door jouw gebruikte hardware is te oud (2006?) voor de meeste nieuwe harde schijven.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

disk lampje op de kast blijft aan. Na enkele minuten gaat het lampje uit
Dat lijkt ook een beetje op problemen met kabels. Kun je de SMART informatie van beide schijven posten? Wellicht heb je een ander probleem, maar dit valt gemakkelijk te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Dank voor jullie reacties fast-server en CiPHER!

Ik was ook bang dat het mobo te oud zou zijn maar de schijven lijken prima en ook snel te werken. Zelfs terwijl ze lijken te hangen kan ik files kopiëren, lezen, schrijven, etc. Enkele programma's starten echter niet op/reageren niet totdat de 'freeze' voorbij is. Ik heb ook toegang tot de volledige disk space, 2,7 Tb in windows waarvan inmiddels nog maar 194 Gb vrij is; ik ben dus ruim voorbij de grens van 2,2 Tb zonder enig ander probleem.
De kabels vind ik een interessante suggestie. Zal er morgen eens mee rommelen. Het zijn echter kabels die al sinds de aankoop van de pc in het systeem zitten en altijd foutloos hebben gewerkt.

CiPHER: de smart-waarden heb ik gecontroleerd met het tooltje van WD. Ik heb ze nu niet bij de hand (laptop, niet in de buurt van de pc) maar voor beide schijven viel er niks vreemds op. Ik kan ze morgen nog wel even posten (zoals ik meld in de TS heb ik de quick en extended test op beide schijven uitgevoerd met als resultaat PASS).

Inmiddels ben ik wel alweer een stap verder. Ik heb maar eens in de event viewer gekeken. Daar valt in de system log op dat er geregeld voorbij komt:
iaStor, Event ID 129: "Reset to device, \Device\RaidPort0, was issued."
Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken want dit event heb ik nooit eerder gehad.
  1. Duidt dit mogelijk toch op een te oud mobo? Zo ja, hoe kan het dan dat de disks verder uitstekend werken?
  2. Zelfde vraag voor de kabels; 3 Gb van de SSD naar de disks kopiëren gaat met een slordige ~100 Mb/s. Dat zou toch niet kunnen met brakke kabels, right? Of zit er naast het datasignaal nog 'n ander controle signaaltje ofzo dat problemen kan maken?
  3. Is het simpelweg de raid-controller die dwars ligt of er niks van snapt? De mobo bios en de raid bios zien beide maar ~750 Gb maar wat zoekweg stelde mij gerust dat dit geen probleem zou hoeven zijn. Ik zou kunnen proberen om in de bios de raid controller (en raid bios) uit te schakelen maar ben bang dat de SSD dan niet meer boot. Maar goed, zal het morgen een proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals ik meld in de TS heb ik de quick en extended test op beide schijven uitgevoerd met als resultaat PASS
Dat zegt helemaal niets; omdat dit testen zijn die de schijf zelf uitvoert. Kabelfouten blijven hierbij ongedetecteerd. Sowieso is SMART compleet nutteloos behalve de daadwerkelijke SMART-waarden; die zul je zelf moeten interpreteren. Die zogenaamde SMART-tests zijn volkomen kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
CiPHER, hierbij de smart-waarden:

Disk 1:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2akmvqd.jpg

Disk 2:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2me4t4o.jpg

Ik zie er zo niks opmerkelijks aan... Jij/jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Uitgaande van het uitblijven van een reactie neem ik aan dat niemand iets geks ziet aan de SMART-waarden.

Ik ben er inmiddels achter wat de oorzaak is, namelijk de Intel RST drivers.

Ik was het beu en heb de oude disken terug in het systeem gestoken. Nu bleef het storage systeem geregeld op precies dezelfde manier hangen. Middels een system restore point ben ik terug gegaan naar de oude drivers et voila, systeem werkt weer als vanouds. De disken kan ik als het goed is terug brengen. Ik zal een andere oplossing moeten bedenken (bv een nieuw systeem/mobo of een NAS/DAS).

Mogelijk heeft fast-server gelijk. De nieuwste RST drivers zorgen er wel degelijk voor dat het oude mobo kan werken met de schijven, de volledige 3Tb, maar dus niet zonder problemen. Balen, want zoals ik al aangaf houd ik dit oude trouwe beestje nog graag even in de lucht.

Anyhoe, dank voor de hulp en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Even een update, mocht iemand anders hier een keer tegen aan lopen. Inmiddels heb ik 2 x pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB in het oude beestje gestoken. Bios herkent de disks meteen als 4Gb. Windows niet direct. Om voorzichtig te zijn met de RST drivers heb ik de een nieuwe versie geïnstalleerd met één versie nummer hoger dan wat ik had...en...presto. Werken. Nu al 'n paar weken. Nooit meer een freeze tegen gekomen!

Wat de oorzaak exact is weet ik dus niet. De aller nieuwste RST drivers werken op dit beestje iig niet lekker maar het feit dat de bios de HGST disks wel meteen juist herkent en de WD's niet lijkt me ook in het voordeel van de HGST's spreken (in dit geval).
Pagina: 1