Beste Tweakers,
Na jaren trouwe dienst heb ik mijn 2 Seagate Barracuda's 7200.10 250GB maar eens vervangen door 2 WD Red's WD30EFRX, 3TB. Op de oude schijven stonden 2 raid volumes (raid 0 en raid 1) met Intel Matrix raid. Omdat ik het raid 0 deel toch ook veilig wilde stellen heb ik van de 2 WD's nu een Mirrored dynamic volume gemaakt in windows om ook onafhankelijk te zijn van de mobo raid controler (die had ik vroeger nodig om van de disken te kunnen booten, boot nu van een SSD).
De bios ziet slechts 750Gb per schijf en windows zag in eerste instantie geen van beide schijven. Na updaten van de RST drivers kwamen de schijven echter te voorschijn in de device manager. Het vervolgens openen van disk management duurde enorm lang maar wachten hielp en ik heb het mirrored dynamic volume gewoon kunnen maken voor de volledige grootte van 3Tb.
Ik start dit topic omdat de PC nu geregeld heel traag is. Het storage systeem lijkt dan te hangen ofzo. Symptomen:
Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen waar ik aan denk:
Ik hoop dat jullie kunnen helpen wat ik zou dit oude trouwe beestje graag in de lucht houden!
Alvast hartelijk dank!
Na jaren trouwe dienst heb ik mijn 2 Seagate Barracuda's 7200.10 250GB maar eens vervangen door 2 WD Red's WD30EFRX, 3TB. Op de oude schijven stonden 2 raid volumes (raid 0 en raid 1) met Intel Matrix raid. Omdat ik het raid 0 deel toch ook veilig wilde stellen heb ik van de 2 WD's nu een Mirrored dynamic volume gemaakt in windows om ook onafhankelijk te zijn van de mobo raid controler (die had ik vroeger nodig om van de disken te kunnen booten, boot nu van een SSD).
De bios ziet slechts 750Gb per schijf en windows zag in eerste instantie geen van beide schijven. Na updaten van de RST drivers kwamen de schijven echter te voorschijn in de device manager. Het vervolgens openen van disk management duurde enorm lang maar wachten hielp en ik heb het mirrored dynamic volume gewoon kunnen maken voor de volledige grootte van 3Tb.
Ik start dit topic omdat de PC nu geregeld heel traag is. Het storage systeem lijkt dan te hangen ofzo. Symptomen:
- na boot/inlog is m'n desktop leeg, disk lampje op de kast blijft aan. Na enkele minuten gaat het lampje uit, verschijnt m'n desktop en werkt alles zoals het hoort.
- in de taskmanager staat de CPU in het performance tabje op ~20% maar in het processes lijstje staat alles op 0 (system idle process 99%)
- snelheid van de disken zelf is prima. Om de disks te testen kopieer ik 3 files, samen 3Gb, meerdere malen van de SSD naar het dynamic volume (zit nu op 400Gb, ga door tot de disks vol zitten). Dit gaat met 100Mb/s+
Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen waar ik aan denk:
- windows is z'n C: en E: partities kwijt (boot is H:). Het dynamic volume is nu C: geworden en alle data staat weer op z'n plek. De data van E: staat nu in een map op C:. Om te kijken dit het is heb ik die folder als netwerkshare gemapped naar E: (\\localpc\C$\e drive). De mapping werkt prima maar lost het probleem niet op. Mogelijk een nieuwe windows install maar als ik dat kan voorkomen is dat wel prettig.
- is het windows file systeem na disk activiteit druk met het mirroren van de disken dat daardoor de boel hangt? Dit zou niet verklaren waarom de boel hangt na boot+logon want dan zijn deze disken nog niet (erg) actief geweest.
- is mijn hardware te oud voor 3Tb disks (Dell dimension 9200, Q6600, P965 mobo)? Lijkt me ook gek want alles werkt verder prima.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen wat ik zou dit oude trouwe beestje graag in de lucht houden!
Alvast hartelijk dank!