WD Red in omloop met LCC / head parking probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Topicstarter
Niet om paniek te zaaien maar aangezien veel mensen deze dingen in hun NAS/fileserver hebben zitten en ik hier nog niks specifieks zag op GoT meld ik het maar even.

Het blijkt dat Western Digital in al zijn wijsheid heeft besloten om schijven met verschillende head parking waardes mee te geven. 8)7 Zo heb je dus drives die disabled zijn maar zijn er ook schijven die de head parking waarde op dezelfde achtelijke niveau hebben staan als de green schijven namelijk 8 seconden.

Het lijkt er op dat het volledig random en niet specifiek firmware en batch gerelateerd lijkt te zijn.

Alhowel WD een tool WD5741 heeft uitgebracht welke je hier van Western Digital vandaan trekken. Blijkt WDidle3 ook nog gewoon te werken. WDidle3 Download

Ik zou dus zeggen check de SMART data van je RED's voor de zekerheid na.

bronnen: Freenas Forum, QNAP Forum, WD Community (3TB draad) & WD Community (4TB draad)

[ Voor 8% gewijzigd door Hakker op 02-07-2014 20:58 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Ik dacht dat dit een beetje algemeen bekend was bij de Reds. Heb er vaker over gelezen hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Topicstarter
Het is een bekend gebeuren bij de Greens bij de Red was het juist niet zo. Juist het feit dat sommige het wel hebben en anderen weer niet maakt het des te vreemder wat WD ertoe besloten heeft dit op Reds te doen.

[ Voor 48% gewijzigd door Hakker op 02-07-2014 21:03 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Blijkbaar werken die fixes niet op alle REDs. Mijn REDs hadden ondanks de fixes al ruim een 4000 load/unload count in amper 24 uur tijd... die zijn dus alweer de deur uit.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

In mn Qnap zitten nu twee WD red's maar één van de twee maakt vrij rare geluiden (klikken/spindown?)
Volgens de s.m.a.r.t. is alles nog ok maar wel is duidelijk te zien dat de tweede schijf ondanks minder uren toch meer start_stop en load_cycle_counts heeft dan de eerste.(geen raid)

Zijn deze waardes ''normaal'' of moet ik ook die WD5741 tool toepassen ?Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/dg8vxAoniaLlzrSIWzmJD6N6/full.png?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 11:45

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Mocht je linux gebruiken dan zijn er de idle3-tools. Kan je gewoon online de timer aanpassen of uitzetten.
Je moet na het aanpassen de drive wel ff helemaal uit en dan weer aan zetten. Disk met hotswap trekken en weer terug of systeem ff helemaal power off. (een reboot is niet genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Goshimaplonker298 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 23:05:
Mocht je linux gebruiken dan zijn er de idle3-tools. Kan je gewoon online de timer aanpassen of uitzetten.
Je moet na het aanpassen de drive wel ff helemaal uit en dan weer aan zetten. Disk met hotswap trekken en weer terug of systeem ff helemaal power off. (een reboot is niet genoeg)
Er staat qts 4.1 op wat Linux based is maar ik weet niet of jouw verhaal daarmee gaat werken.
Ik kan de schijven evt wel aan de pc hangen en die tool laden via bootable usb. Zolang Windows zich er maar niet mee bemoeit zou het moeten lukken toch ?

Ps: Die idle3 tool zou voor de green schijven zijn en die wd5741 tool voor de red's, doen die tools precies hetzelfde (de timer van de head parking aanpassen) of zit er meer achter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:36
Heb er hier 4 draaien sinds vorig jaar oktober hebben een LCC count van 18/19 op een power on time van bijna 9K uren

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Hippocampus schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:24:
[...]

Er staat qts 4.1 op wat Linux based is maar ik weet niet of jouw verhaal daarmee gaat werken.
Ik kan de schijven evt wel aan de pc hangen en die tool laden via bootable usb. Zolang Windows zich er maar niet mee bemoeit zou het moeten lukken toch ?

Ps: Die idle3 tool zou voor de green schijven zijn en die wd5741 tool voor de red's, doen die tools precies hetzelfde (de timer van de head parking aanpassen) of zit er meer achter ?
http://idle3-tools.sourceforge.net/

Draai debain en daar kan je ze gewoon met apt-get installeren. Werkt op de Greens en Reds. Heb er zelf ondertussen 50+ in een mix van greens en reds draaien. Allemaal met Idle3 op disabled gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:21
Moet ik mij zorgen maken?

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/8abedbe99411003b4b24646c7f9fab13.png

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Zorgen om wat? Dingen zijn rated voor 300.000 of 600.000 Load_cycles.
Als je disk er 300.000 zou hebben betekend dat nog niet dat hij bij 300.001 direkt stuk is.

Je hebt 6977 Poweron hours en 227 load cycles. Das totaal verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het compleet uitzetten van de headparking geeft verder geen probleem ?

Bedankt voor de hulp iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Hippocampus schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 23:40:
[...]

Het compleet uitzetten van de headparking geeft verder geen probleem ?

Bedankt voor de hulp iig. :)
Heb geen problemen ervaren met het disablen van headparking. Zowel de Greens and Reds doen het goed. Al is mijn sample size voor de Reds kleiner dan de Greens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:43
Kan dat disablen van headparking gedaan worden als de disk in een NAS hangt of moet deze daarvoor op de reguliere manier aan een PC gekoppeld zijn?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
Volgens mij is er wel meer mis met mijn WD Red. Naast de Load_Cycle_Count, gezien de Power_Cycle_Count

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/19msf9.png

Ik heb deze draaien in een Synology DS412+

EDIT:
net even de Tool gedraaid, zover ik begrijp zet de tool de Park Cycle time van 8sec naar 300sec.
Ik maak mij wel zorgen om de Power_Cycle_Count die lijkt mij erg hoog in mijn geval.

[ Voor 28% gewijzigd door KiefDelicious op 02-10-2014 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:24

ThaHandy

Discovery Channel

effe een schop.

Nu heb ik geen "last" van het agressieve headparking maar de 5minuten parkeren is voor mijn nog steeds een probleem.
Aangezien deze WD RED 4Tb een dataschijf gaat deze deze 9/10 keer op slot na 5 minuten en elke keer als ik de verkenner open(loopt even vast), de HD weer hoor klikken.

Nou heb ik al geprobeerd met idle3 de headparking (in DOS) uit te zetten maar dan doet het niets anders dan het parkeren (staat op 1 sec? 8)7 ) Dus maar weer de WD RED tool gebruik om deze in Windows op 5 minuten te zetten

Nu gebruik ik een simpele copy batch van 1MB om de 4 minuten om te voorkomen dat de heads gaan parkeren.

Anyone nog ideeën? Is er een "universele" tool om headparking uit te zetten?
Pagina: 1