Geachte tweakers,
In het kader van leesbaarheid begin ik met de conclusies van mijn zoektocht tot nu toe en de vragen die ik jullie graag voorleg (ook genummerd in de tekst).
Ik zoek een goede lange termijn opslag/backup voor mijn belangrijke files (documenten/foto’s):
Momenteel heb ik eigenlijk maar één PC in gebruik (en af en toen een laptop van m’n werk). De PC is wat oud maar ik ben erg tevreden over de snelheid. Het is een Dell Dimension 9200 (ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van de koeloplossingen van Dell), Q6600, 5Gib, Radeon 7870. Een tijdje geleden heb ik er een 180Gib SSD in gestoken voor boot (win7) en spul dat ik vaak gebruik waardoor de PC nog erg goed mee kan.
Ik gebruik nu de PC’s 2 originele Seagate Barracuda’s 7200.10 van 250GB voor data opslag. Middels Intel’s Matrix raid van het mobo heb ik hierop twee RAID volumes staan:
Op zich is m’n data redelijk veilig zo lijkt me. In verband met bitrot zoals in het gelinkte artikel genoemd, maak ik sinds een paar maanden nieuwe backups zonder de oude weg te gooien. Mocht een originele file namelijk beschadigd raken, dan wordt de beschadiging ook gewoon gebackupt.
1. Daarom ben ik nu op zoek naar een oplossing voor mijn data opslag waarbij de gegevens niet alleen tegen disk failure beschermd worden maar ook tegen file system failure. Dit is mogelijk met ZFS of btrfs. Mijn voorkeur gaat uit naar btrfs omdat ik er dan nog eens ’n disk bij kan steken door de online capacity expansion (als ik het goed begrijp)
2. Ik geef de voorkeur aan een niet-zelfbouw NAS.
Ik ben een tweaker en repareer spul dat niet kapot is maar dit is iets dat niet fout mag gaan. Deze keer moet het gewoon werken, blijven werken en zonder gedoe betrouwbaar zijn voor lange tijd. Dat kan ongetwijfeld met een zelfbouw NAS maar als het kan bespaar ik me liever de moeite en hopelijk kosten (alhoewel ik in het storage forum al aardig wat gunstig geprijsde zelfbouw systemen heb gezien). Daarnaast ben ik niet onhandig met computers maar ik heb eigenlijk alleen ervaring met microsoft. Dus ik ben wat terughoudend over een zelfbouw NAS met bv FreeNAS als OS.
3. Een vraag die ik heb is hoe jullie omgaan met local storage op andere apparaten?
Hoe bijvoorbeeld handig om te gaan met files op de laptop van mijn vriendin. Ik weet zeker dat zij haar foto’s graag bij zich heeft als ze haar laptop mee neemt. Remote access kan natuurlijk maar is onderweg of in het buitenland verre van ideaal. De laptop bij verbinding met thuis wifi laten backupen naar de NAS kan, maar dan zit je met het eerder beschreven risico van foutieve backups. Hoe is hier goed mee om te gaan?
4. Ik zou graag twee NAS’en hebben op gescheiden locaties die elkaars data backupen. Wat zijn hierbij de do’s en dont’s?
Om de data absoluut veilig te stellen zou ik graag twee NAS’en hebben, een bij m’n vader en een bij mij thuis, die elkaars data backupen (bv elke nacht incremental) zodat data in geval van brand/diefstad veilig is. Ik begrijp dat de meeste NAS software dit gewoon kan. Zijn hier ervaringen mee? Ik hoef geen gebruiksaanwijzing maar ik lees op internet vooral dat het kan en hoe het kan maar niet echt do’s en don’ts zeg maar.
Mis ik iets of is ZFS/btrfs nog zo nieuw dat er geen andere niet-zelfbouw opties zijn? Deze is zo'n €100 goedkoper dan de goed aangeschreven QNAP TS-412 terwijl die alleen EXT3 of EXT4 ondersteunt. Op basis hiervan zou de 104 dus een no-brainer zijn maar ik begrijp dat de software en ondersteuning slecht zijn.
6. Is ECC apparatuur noodzakelijk bij een ZFS/btrfs oplossing?
Het klinkt natuurlijk logisch om een file systeem met error correctie te ondersteunen met andere error correcting apparatuur (CPU, RAM) maar ik heb geen idee of dit zin heeft/noodzakelijk is.
In het kader van leesbaarheid begin ik met de conclusies van mijn zoektocht tot nu toe en de vragen die ik jullie graag voorleg (ook genummerd in de tekst).
Ik zoek een goede lange termijn opslag/backup voor mijn belangrijke files (documenten/foto’s):
- De eerste eis is een self healing file system, ZFS of btrfs
- De tweede eis/sterke voorkeur is een niet-zelfbouw systeem
- Een veilige oplossing vereist storage op ZFS/BTRFS en niet backup. Maar hoe gaan jullie dan om met storage op mobiele apparaten (laptop vriendin, foto’s op telefoon)?
- De Netgear ReadyNAS 104 lijkt de enige niet-zelfbouw BTRFS optie te zijn in de pricewatch. De reviews zijn wisselend over netgear vandaar dat ik me afvroeg of er hier iemand ervaring heeft met dit apparaat specifiek in een dergelijke setup?
- Ik zou graag twee NAS’en hebben op gescheiden locaties die elkaars data backupen. Wat zijn hierbij de do’s en dont’s?
- Is ECC apparatuur noodzakelijk bij een ZFS/btrfs oplossing?
Aanleiding en huidige situatie
Ik zoek een oplossing om mijn belangrijke files (documenten, foto’s ed) op te slaan/backuppen. Aanleiding daarvoor is dit artikel.Momenteel heb ik eigenlijk maar één PC in gebruik (en af en toen een laptop van m’n werk). De PC is wat oud maar ik ben erg tevreden over de snelheid. Het is een Dell Dimension 9200 (ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van de koeloplossingen van Dell), Q6600, 5Gib, Radeon 7870. Een tijdje geleden heb ik er een 180Gib SSD in gestoken voor boot (win7) en spul dat ik vaak gebruik waardoor de PC nog erg goed mee kan.
Ik gebruik nu de PC’s 2 originele Seagate Barracuda’s 7200.10 van 250GB voor data opslag. Middels Intel’s Matrix raid van het mobo heb ik hierop twee RAID volumes staan:
- 200GB RAID 0 voor niet kritiek spul zoals muziek, films, games en overig
- 150 GB RAID 1 (dus 300GB op de disks) voor wel kritieke files zoals documenten en foto’s
Op zich is m’n data redelijk veilig zo lijkt me. In verband met bitrot zoals in het gelinkte artikel genoemd, maak ik sinds een paar maanden nieuwe backups zonder de oude weg te gooien. Mocht een originele file namelijk beschadigd raken, dan wordt de beschadiging ook gewoon gebackupt.
1. Daarom ben ik nu op zoek naar een oplossing voor mijn data opslag waarbij de gegevens niet alleen tegen disk failure beschermd worden maar ook tegen file system failure. Dit is mogelijk met ZFS of btrfs. Mijn voorkeur gaat uit naar btrfs omdat ik er dan nog eens ’n disk bij kan steken door de online capacity expansion (als ik het goed begrijp)
Storage vs backup
Het idee is dan natuurlijk dat je het ZFS/btrfs systeem als storage gebruikt en niet als backup. Dan ben je namelijk wederom data van een foutgevoelig systeem met mogelijk incorrecte data aan het backupen naar een super veilig systeem wat weinig zin heeft. Dan kom je dus uit bij een NAS (liefst zou ik gewoon al m’n devices op ZFS/btrfs overzetten maar dat kan (nog) niet). De storage op een NAS is dan ook te bereiken met andere apparaten dan mijn eigen PC (laptop vriendin, telefoons, toekomstige tablets). Met ‘n gigabit netwerk zouden files snel genoeg accessable zijn als ik het goed begrijp.2. Ik geef de voorkeur aan een niet-zelfbouw NAS.
Ik ben een tweaker en repareer spul dat niet kapot is maar dit is iets dat niet fout mag gaan. Deze keer moet het gewoon werken, blijven werken en zonder gedoe betrouwbaar zijn voor lange tijd. Dat kan ongetwijfeld met een zelfbouw NAS maar als het kan bespaar ik me liever de moeite en hopelijk kosten (alhoewel ik in het storage forum al aardig wat gunstig geprijsde zelfbouw systemen heb gezien). Daarnaast ben ik niet onhandig met computers maar ik heb eigenlijk alleen ervaring met microsoft. Dus ik ben wat terughoudend over een zelfbouw NAS met bv FreeNAS als OS.
3. Een vraag die ik heb is hoe jullie omgaan met local storage op andere apparaten?
Hoe bijvoorbeeld handig om te gaan met files op de laptop van mijn vriendin. Ik weet zeker dat zij haar foto’s graag bij zich heeft als ze haar laptop mee neemt. Remote access kan natuurlijk maar is onderweg of in het buitenland verre van ideaal. De laptop bij verbinding met thuis wifi laten backupen naar de NAS kan, maar dan zit je met het eerder beschreven risico van foutieve backups. Hoe is hier goed mee om te gaan?
4. Ik zou graag twee NAS’en hebben op gescheiden locaties die elkaars data backupen. Wat zijn hierbij de do’s en dont’s?
Om de data absoluut veilig te stellen zou ik graag twee NAS’en hebben, een bij m’n vader en een bij mij thuis, die elkaars data backupen (bv elke nacht incremental) zodat data in geval van brand/diefstad veilig is. Ik begrijp dat de meeste NAS software dit gewoon kan. Zijn hier ervaringen mee? Ik hoef geen gebruiksaanwijzing maar ik lees op internet vooral dat het kan en hoe het kan maar niet echt do’s en don’ts zeg maar.
Concrete optie
5. De Netgear ReadyNAS 104 lijkt de enige niet-zelfbouw optie te zijn in de pricewatch. De reviews zijn wisselend over netgear vandaar dat ik me afvroeg of er hier iemand ervaring heeft met dit apparaat specifiek in een dergelijke setup?Mis ik iets of is ZFS/btrfs nog zo nieuw dat er geen andere niet-zelfbouw opties zijn? Deze is zo'n €100 goedkoper dan de goed aangeschreven QNAP TS-412 terwijl die alleen EXT3 of EXT4 ondersteunt. Op basis hiervan zou de 104 dus een no-brainer zijn maar ik begrijp dat de software en ondersteuning slecht zijn.
6. Is ECC apparatuur noodzakelijk bij een ZFS/btrfs oplossing?
Het klinkt natuurlijk logisch om een file systeem met error correctie te ondersteunen met andere error correcting apparatuur (CPU, RAM) maar ik heb geen idee of dit zin heeft/noodzakelijk is.