Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ultra HD of Full HD?

Pagina: 1
Acties:

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 22:14
Beste tweakers,

Het is bijna kerst, ik ben toe om mijn HD-ready TV toch maar eens te vervangen.

Ik kijk hier en daar al een beetje rond, ook bij de media markt veel mooie tvś gezien. Echt bizar veel keuze heb je tegenwoordig.

Ik heb straks een budget van 1000 euro. Met de komst van Ultra-hd voor de allerdaagse consument is het dan handig een jaartje te wachten? Ik wil met een nieuwe TV toch weer heel wat jaartjes plezier hebben. Ik ben bang als ik een Full-HD tv koop dat ik dan binnen een jaar of 2 achterloop met de kwaliteit en dat ik dan weer een nieuwe moet kopen.

Ik kijk erg graag films, en het liefste de beste kwaliteit die er is. Ook denk ik eraan om een new generation console te kopen waar ik op kan gamen met geweldig beeld kwaliteit. (games zoals Destiny)

Ik heb een media speler, dus de opties die de TV levert zal ik weinig mee doen.

Qua merken en type heb ik nog niets gevonden wat ik specifiek leuk vind. Ik weet dat ik 42 of 47 inch tv wil.

Naast de TV ga ik een sound bar of surround set kopen, dus de geluidskwaliteit van tv speelt voor mij niet een hele grote rol.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Alvast bedankt.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Ik verwacht niet dat op korte termijn fullHD wordt vervangen voor UHD. Zeker voor Tv-uitzendingen zal dit nog niet gaan gebeuren op korte termijn; daar is 1080i net de standaard aan het worden. Ga je veel content van BluRay kijken, dan kán het meerwaarde opleveren, maar dat is dan ook nog afhankelijk van scherm-grootte, kijk-afstand etc. Daarnaast denk ik dat je gegeven het budget je beter kan investeren in een goed FullHD-scherm dan in een matig UHD-scherm.

iRacing Profiel

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

UHD is nutteloos mbt gamen, dat kunnen consoles niet aan. Films zijn amper verkrijgbaar in UHD en dan zal het nog lastig zijn verschil te zien op comfortabele kijkafstand. Ga liever voor full HD en dan goede beeldkwaliteit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tja, het is maar net hoeveel vertrouwen je hebt in de ontwikkeling van 4K. Zoals kroegtijger hierboven al aangeeft is het in tv-land niet eens heel gebruikelijk om fatsoenlijk in full-hd uit te zenden. Kun je nagaan hoe lang het zal duren voordat je van 4K zult kunnen genieten.

Behalve dat er nog nauwelijks content beschikbaar is in 4K is er ook nauwelijks apparatuur dat er iets mee kan doen. Ook de mediaspeler die je nu hebt staan, zal waarschijnlijk niets met 4K doen. Ook de nieuwe generatie gameconsoles brengen nog niets op dit gebied. Ook deze hebben nog altijd moeite genoeg op 1080p op een hoge framerate weer te geven.

Naar mijn mening heeft het nadenken over 4K op korte termijn geen enkel nut. Misschien dat dit over een jaartje of 5 onderhand eens goed ingeburgerd zal raken.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 17:54
Moest ik voor de keuze staan, dan zou ik ook niet voor UHD gaan.
Sowieso wanneer je voor een 42 inch kiest, zie je het verschil niet eens.
Bij 47 inch zie je het misschien als je op een meter van de TV af zit.

• Zaratrass
Audiowaste schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:17:
Moest ik voor de keuze staan, dan zou ik ook niet voor UHD gaan.
Sowieso wanneer je voor een 42 inch kiest, zie je het verschil niet eens.
Bij 47 inch zie je het misschien als je op een meter van de TV af zit.
Vandaar dat de meeste UHD vanaf 55 inch begint.

Aan de reacties te zien moet ik wat meer gaan verdiepen in de Full-HD.
En om alles in huis te gaan vervangen voor UHD wordt me toch wel te gek.

Hebben jullie zo snel tips voor welke Full-HD TV ik zou kunnen gaan

even snel alles op een rijtje

- 42/47 inch
- Geluid niet super belangrijk i.v.m. speakers/soundbar
- Tv mogelijkheden media speler niet belangrijk i.v.m. externe open ELEC xbmc media speler
- 3d mag
- Beeld kwaliteit +++ Vooral bij films/games
- makkelijk mee om te gaan i.v.m. vriendin :9 :9

max te besteden 1000 euro

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-11 13:45

R-B

Blokkert

Ik volg je op de voet,

Ik ben ook aan oriënteren naar nieuwe tv, waarschijnlijk 46 inch. Ik heb voorlopig deze op keuze lijst staan:

- pricewatch: Samsung UE46F8000 Zwart
- pricewatch: Samsung UE46H7000SL Zwart

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• S1NN3D
  • Niet online
Tot voor enkele maanden geleden zou ik sowieso gezegd hebben: overweeg eens een plasma tv van Panasonic nu het nog kan. Fantastische beeldkwaliteit voor het geld waar een gelijk geprijsde lcd niet bij in de buurt zou kunnen komen. Ze zijn helaas nog maar dun gezaaid maar een GT60 zou je misschien nog kunnen krijgen.

Maar speel eens wat met de filtermogelijkheden van de Pricewatch en lees reviews op een site zoals bijvoorbeeld hdtvtest.co.uk. Een Tweaker steekt er natuurlijk ook zelf de nodige energie in. :+

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

JT

VETAK y0

Ik heb pas een nieuwe TV gekocht. Nu is dat een mooi midrange ding maar wel in de aanbieding. Ik wil niet teveel geld eraan besteden omdat er 2 ontwikkelingen zijn; UHD en OLED. Die eerste vind ik nog niet eens zo heel boeiend maar OLED is echt de shit. Dat geeft zo verschrikkelijk mooi beeld. Daarvan zie je inmiddels dat fabrikanten proberen de prijzen omlaag te krijgen. Ik denk dus dat met een jaar of 2-3 OLED tv's zeer betaalbaar zijn. Daarom heb ik nu besloten om een wat goedkopere TV te kopen en het geld wat ik daarmee bespaar over een paar jaar in te zetten voor OLED. Wellicht is dit ook een overweging voor jou.

Eventueel heb ik mijn vorige 100hz full HD plasma voor je te koop :P

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 29-09-2014 14:07 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Zaratrass
OLED is wel heel erg mooi maar ook heel erg aan de prijzige kant helaas. Dat gaat echt buiten mijn budget!

@D vd V bedankt voor je link, ik zal er vanavond even rustig naar kijken, heb nog even om onderzoek te plegen voordat het kerst is.

@R-B laten we elkaar beetje op de hoogte houden ? Je kan me altijd een DM sturen als je wat mooit ziet/leest!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 17:54
manii schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:23:
even snel alles op een rijtje

- 42/47 inch
- Geluid niet super belangrijk i.v.m. speakers/soundbar
- Tv mogelijkheden media speler niet belangrijk i.v.m. externe open ELEC xbmc media speler
- 3d mag
- Beeld kwaliteit +++ Vooral bij films/games
- makkelijk mee om te gaan i.v.m. vriendin :9 :9

max te besteden 1000 euro
Dus eigenlijk heb je maar 2 eisen: het moet 42/47 inch zijn en een goede beeldkwaliteit.
Zelf ben ik heel erg tevreden over mijn Sony Bravia, deze is er in 2 maten 42 inch en 50 inch.
pricewatch: Sony Bravia KDL-42W828B Zwart
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W828B Zwart

Erg goede beeldkwaliteit, alleen het geluid minder. Maar zoals jij aangeeft is dat voor jou niet van belang
Daarnaast vind ik het uiterlijk van de Sony Bravia altijd heel erg straks, daar houd ik wel van.

• S1NN3D
  • Niet online
Ik heb in het Sony topic gelezen dat de 50 inch varianten van de Sony W8-serie hebben een beter paneel hebben dan de 42 inch varianten. Als je er de ruimte voor hebt, zou ik je dus het grotere model adviseren.

• R-B

R-B

Blokkert

in dit topic wordt de pricewatch: Samsung UE55H6400AW Zwart genoemd als optie..

Leuker geprijst, en schijnbaar redelijk in de buurt van de F8000 en H7000?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Met het geld wat jij te besteden hebt ga je geen 4K-televisie kopen die klaar is voor de toekomst. Eigenlijk is dat ook nog maar de vraag met alle 4K-televisies.

De huidige 4K-televisies hebben namelijk nauwelijks ondersteuning voor UHD waaronder 10-bit kleurdiepte en hoger, geen 4:4:4 chroma subsampling, waarschijnlijk niet in staat de Rec. 2020 kleurruimte te vullen en dat soort kwaaltjes. Straks krijg je dit soort content en dan is de televisie niet in staat hieraan te voldoen waardoor het kwalitatief niet goed is. Dan heb je slechts de pixels en pixels zijn, zoals al vaker gezegd, slechts een onderdeel van de algemene beeldkwaliteit. Dan ben je nu aan het investeren op de toekomst terwijl je nu al weet dat het de toekomst niet gaat halen. Net zoals de 4K-televisies van een jaar geleden, die zijn nu ook al verouderd doordat ze geen HDMI 2.0 ondersteuning hebben en geen HEVC-decoder.

Laat ze eerst maar verder ontwikkelen op het gebied van 4K en kom over twee of drie jaar terug wanneer er wat mee zekerheid is. Met een beetje geluk zijn de OLED-televisies dan ook betaalbaar. Dan zou ik eerder voor een Full HD OLED-televisie kiezen dan een 4K LCD-televisie.

• Zaratrass
Hey Dimens,, Bedankt voor je reactie. Ik ben nu ook al afgestapt om een UHD te kiezen.
Na de bovenstaande reacties kan ik prima een LCD/LED te kopen.

heb een stukje over LCD, LED of plasma gelezen.

http://www.beamerplanet.n...d_plasma_led_of_oled.html
Misschien leuk om te lezen voor mensen die interesse heeft in een nieuwe TV.

ondertussen heb ik een tv gevonden die aardig aan mijn eisen voldoet.

Ook zit hier 4 HDMI poorten in wat ik ook wel een PRE, aangezien ik sowieso al 3 poorten gebruik.

De reviews zien er ook goed uit. Misschien dat ik dan voor een 42 inch versie zou gaan.
R-B schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:14:
in dit topic wordt de pricewatch: Samsung UE55H6400AW Zwart genoemd als optie..

Leuker geprijst, en schijnbaar redelijk in de buurt van de F8000 en H7000?
Deze heeft naast de 55 inch versie gelukkig ook kleinere versies, en dit zijn ook leuke prijzen.!

[ Voor 26% gewijzigd door Zaratrass op 30-09-2014 15:13 ]

• S1NN3D
  • Niet online
manii schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:01:
ondertussen heb ik een tv gevonden die aardig aan mijn eisen voldoet.

Ook zit hier 4 HDMI poorten in wat ik ook wel een PRE, aangezien ik sowieso al 3 poorten gebruik.

De reviews zien er ook goed uit. Misschien dat ik dan voor een 42 inch versie zou gaan.
Zie mijn vorige post. De panelen van de 50 inch modellen uit de W8-serie zijn beter dan de 42 inch modellen.

• Zaratrass
S1NN3D schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:12:
[...]

Zie mijn vorige post. De panelen van de 50 inch modellen uit de W8-serie zijn beter dan de 42 inch modellen.
Oh, heb ik even die link gemist. Bedankt !

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

JT

VETAK y0

manii schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:32:
OLED is wel heel erg mooi maar ook heel erg aan de prijzige kant helaas. Dat gaat echt buiten mijn budget!
Lees mijn post nog een keer ;)
Daarvan zie je inmiddels dat fabrikanten proberen de prijzen omlaag te krijgen. Ik denk dus dat met een jaar of 2-3 OLED tv's zeer betaalbaar zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Zaratrass
JT schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:36:
[...]

Lees mijn post nog een keer ;)

[...]
Ja ik had het gelezen alleen mijn antwoord verkeerd geplaatst 8)7
Ik wil niet meer 2-3jaar wachten op een nieuwe TV, er komt in december een nieuwe TV alleen de vraag is nog welke ;)

• R-B

R-B

Blokkert

Dus, resumerend zijn er de volgend opties denk ik:

- pricewatch: Sony Bravia KDL-50W828B Zwart
- pricewatch: Samsung UE50H6400AW Zwart (48" sinds gister bij pixmania met 150 gezakt???)

Ik zit ook te filteren op opties tot opnemen met TV zelf, echter bij de Sony kan het wel. Alleen op de website staat bij 50" opslaan op USB "-". Zit er dan ingebouwde HDD in? Kan dat niet terugvinden.

En kan je opnemen en kijken tegelijk? Als er maar 1 tuner inzit?

Als ik zo goed interpreteer blijft alleen de ue46h7000sl over met een Twin Tuner, DTV 2x. De F8000 is officieel via samsung niet meer leverbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door R-B op 01-10-2014 11:00 ]

• Zaratrass
Samsung UE48H6500 voor héél lage prijs

daar is deze tv morgen (Samsung UE48H6500) 599,-

• apis29
  • Niet online
R-B schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:27:
Dus, resumerend zijn er de volgend opties denk ik:

- pricewatch: Sony Bravia KDL-50W828B Zwart
- pricewatch: Samsung UE50H6400AW Zwart (48" sinds gister bij pixmania met 150 gezakt???)

Ik zit ook te filteren op opties tot opnemen met TV zelf, echter bij de Sony kan het wel. Alleen op de website staat bij 50" opslaan op USB "-". Zit er dan ingebouwde HDD in? Kan dat niet terugvinden.

En kan je opnemen en kijken tegelijk? Als er maar 1 tuner inzit?

Als ik zo goed interpreteer blijft alleen de ue46h7000sl over met een Twin Tuner, DTV 2x. De F8000 is officieel via samsung niet meer leverbaar.
De 50" H6400 heeft een paneel van een andere fabrikant; 48" en 55" wel weer gewoon van Samsung. 50" is misschien wel vergelijkbaar met die in de Sony W7/8 ...

Opnemen op USB is harde schijf of usb stick aansluiten en opnemen ja. TV formateert de schijf en is verder niet bruikbaar op de pc of andere tv ... (met Linux was ie nog wel leesbaar geloof ik maar je kan niet de opnames kopieren). En met 1 tuner kan je (alleen) kijken wat je aan het opnemen bent ja ;) .
H6500 heeft vlgns mij 2 tuners en daarboven ook (H6700, 6600, hoe ze allemaal ook mogen heten)

Pixmania is waarschijnlijk een import model uit Frankrijk (Samsung tv's zijn daar en in Duitsland stukken goedkoper, scheelt makkelijk 100 euro en soms wel richting de 200 en misschien wel nog meer bij duurdere en grotere modellen)

[ Voor 22% gewijzigd door apis29 op 27-10-2014 23:34 ]

• shameblaster
  • Laatst online: 24-10 21:18

shameblaster

BB4E^Cons

Waarez in "Samsung 46F7000 of 48H6400"

Misschien nog goede extra info mbt de h6400....

Zelf overweeg ik ook de h6400, zal de input lag van 42ms storend zijn (ps4 console, icm fifa en fps games)?

[ Voor 32% gewijzigd door shameblaster op 01-10-2014 22:06 ]

Cons:::BB4E

• Zaratrass
Ben nog steeds aan het rondkijken en stuit net op een actie van media markt de Sony Bravia KDL-48W585B Zwart voor 488 euro

pricewatch: Sony Bravia KDL-48W585B Zwart

Heeft iemand ervaring met deze TV? kan er verder geen reviews over vinden, maar vind dit wel een aantrekkelijke prijs.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
manii schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:42:
Ben nog steeds aan het rondkijken en stuit net op een actie van media markt de Sony Bravia KDL-48W585B Zwart voor 488 euro

Heeft iemand ervaring met deze TV? kan er verder geen reviews over vinden, maar vind dit wel een aantrekkelijke prijs.
Kom alleen maar Oost-Europese sites tegen met dit nummer?

• apis29
  • Niet online
manii schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:42:

Want dan kan je er twee kopen! :Y)
Denk dat ie zeer vergelijkbaar met de W605 zal zijn, alleen met een andere voet en misschien wat minder rekenkracht voor de Motionflow ...
Pagina: 1