mITX game systeem

Pagina: 1
Acties:

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2025
Hoi tweakers,

Laatste weken ontzettend veel topics op tweakers en andere sites gelezen om een goed beeld te krijgen van een leuk game systeem. Ondertussen is de keuze gevallen op een mITX systeem en heb ik aan de hand van 2 onderstaande topics al een GPU en een moederbord aangeschaft.

CCA voor keuze videokaart
CCA voor keuze moederbord

Ondertussen aangeschaft:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z97I-PLUS€ 121,-€ 121,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 347,50€ 347,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,50

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe systeem zal oa gebruikt worden om thuis te kunnen werken, maar aangezien dit betekent het gebruik van mail, rdp, etc is dit niet erg spannend.
Tevens wil ik met het systeem gaan gamen. Spel dat ik weer wil gaan oppakken is League of Legends, belangrijker is het echter dat ik de mogelijkheid heb om de komende tijd andere (nieuwe) spellen uit te proberen.
Mijn vriendin zal het systeem verder gebruiken voor interieur design programma's zoals Google Sketchup en simpele fotobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Onderstaand voorstel is echt de max prijs en eigenlijk zit ik hier al dik er overheen, onderdelen via de V&A aanschaffen is een optie.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen onderdelen die mee gaan. Thuis wel een synology staan die gebruikt kan worden als systeem waar alle documenten/data op staat.
Muis, toetsenbord, headset, etc is van latere zorg.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaand lijstje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk niet belangrijk, kwaliteit uiteraard wel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ondertussen is de keuze er voor een mITX systeem, ideale 'form factor'
Na overleg met mijn vriendin is er tevens gekozen om een Fractal Design Node 304 aan te schaffen, schijnbaar ideale 'vorm factor'
Het systeem komt in de woonkamer dus een stil systeem is gewenst.

Ga je overklokken?
Naast de GPU wil ik ook de optie hebben om de CPU te overklokken. Niet omdat het zo veel winst (bij games) oplevert, maar gewoon omdat het me leuk lijkt om een keer te doen.

Voorgestelde setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Samsung Syncmaster S27C590H Zwart€ 210,-€ 210,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,95€ 81,95
1Scythe Kotetsu€ 27,50€ 27,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 135,95€ 135,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 77,50€ 77,50
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 893,25

Uitleg per onderdeel:
CPU
Overklokbare CPU. Een overklokbare i7 voor het zelfde bedrag of lager via de V&A is ook een optie.

Kast
Deze kast wordt het aangezien hij klein is, goede airflow heeft en 'girlfriend approved' is. De fans schijnen redelijk stil te zijn dus vervangen is waarschijnlijk niet nodig?
Geen discussiepunt meer dus.

Monitor
Keuze vooral gemaakt op basis van prijs en design aangezien het budget al ver op is.
Voorwaarden: 27-28 inch en een mooi design (redelijk subjectief uiteraard) met een dunne bezel.
1440p zou ook gaaf zijn, maar ja de prijs...

CPU koeler
De Scythe Kotetsu krijgt echt super reviews over het gehele internet. Alternatief dat ik overweeg is de Mugen 4 PCHG edition.
Besparen op het systeem zou prettig zijn, maar de winst die hier te halen is voor een Gelid Tranquilo of een Evo 212 is maar minimaal.
Zou een 2e fan op de koeler nodig zijn voor een push-pull effect? De uitgaande fan van de node zit dicht bij de koeler dus wellicht is dit prima?

Geheugen
Hier wordt het lastig. Op dit moment zal 8GB voldoende zijn, echter het mITX bordje geeft geen ruimte om later uit te breiden. Voor mijn vriendin zal de 16GB wellicht wel prettig zijn als 3d designs gerendered moeten worden.
Lastig....

PSU
De kast is klein en PSU mag daarom max 14 cm zijn en (semi)modulair om geen problemen te krijgen met het plaatsen van de GPU.
Kan hier nog op bespaard worden, rekening houdend ook met warmte en goede airflow?
Verbruik is hier iets minder belangrijk.

SSD
Aangezien ik thuis een Synology heb staan skip ik een HDD. Grote bestanden als films, series en foto's kunnen allemaal op de Synology.
256GB lijkt me dan een prima oplossing, een 2e SSD kan altijd later bijgestoken worden.

Benieuwd naar jullie visie en mening. Kan er nog ergens iets van de prijs af? Alternatieven voor onderdelen? Ga ik nog ergens tegen problemen/uitdagingen aanlopen?

Update:
Bovenstaande setup besteld met als verschil 8GB ipv 16GB geheugen.
Alleen de monitor nog.

Verwijderd

Een relatief klein budget en dan willen overklokken voor de leuk. Ik snap het wel, maar je kan al gauw 100/200 besparen.

Nou heb je je mobo al en valt daar weinig aan te doen, maar houd dus iig in je achterhoofd dat overklokken heel duur is.

Overigens, nog een tip, hoe kleiner hoe warmer en luider de PC word. Maak een goeie afweging tussen die 2. Een fractal design R4 staat nooit mis, en scheelt een bak in geluid en warmte. (waar warmte vaak meer geluid betekend.)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2014 10:35 ]

• Neusor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-02 21:32
-

[ Voor 99% gewijzigd door Neusor op 23-02-2017 21:53 ]

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Neusor schreef op woensdag 24 september 2014 @ 10:35:
De videokaart die je hebt gekozen heeft DirectX 11.2
Het lijkt mij slimmer om de pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
te pakken die de laatste DirectX versie heeft zodat hij ook meer future proof is.
videokaart is al aangeschaft

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:50
PSU
De kast is klein en PSU mag daarom max 14 cm zijn en (semi)modulair om geen problemen te krijgen met het plaatsen van de GPU.
Kan hier nog op bespaard worden, rekening houdend ook met warmte en goede airflow?
Verbruik is hier iets minder belangrijk.
zeker weten? bij de behuizing staat dit: "Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm" Daarnaast krijg je juist met (semi) modulaire voedingen problemen met je GPU (tegenovergestelde van wat jij zegt).

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:21
Rrob schreef op woensdag 24 september 2014 @ 10:43:
[...]

zeker weten? bij de behuizing staat dit: "Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm" Daarnaast krijg je juist met (semi) modulaire voedingen problemen met je GPU (tegenovergestelde van wat jij zegt).
Het zal inderdaad makkelijker passen met een niet-modulaire PSU. Desondanks denk ik wel dat een (semi-)modulaire PSU gaat passen omdat je nog ruim 2cm tussen de PSU en GPU hebt zitten.

• bieske
@Rrob Ik omschrijf het in de OT inderdaad erg onhandig.
Voor een (semi)modulaire PSU is 14cm ongeveer de max, bij een niet-modulaire mag deze 16cm zijn maar dan krijg je schijnbaar problemen om je kabels nog goed weg te werken in de kleine kast.

@merryb Aangezien het moederbord al aangeschaft is (overigens voor 90 euro slechts) kan ik toch niet meer zo veel 'verdienen' aan een niet overklokbare CPU? De i5 4460 kost me 50 euro minder, en wellicht 5-10 euro minder voor een simpele koeler?
En qua kast geef ik je helemaal gelijk dat hoe kleiner hoe lastiger het wordt, de kast is echter het enige onderdeel dat niet ter discussie staat (vastgelegd in mijn 'samenwonenovereenkomst' :p)

[ Voor 16% gewijzigd door bieske op 24-09-2014 11:00 ]

• bieske
Geen Tweakers die verder nog suggesties hebben over bovenstaande opzet en onderdelen?
Lijkt me sterk dat ondergetekende noobie een perfecte opzet heeft gedaan ;)

Vooral de mogelijke problemen rondom de keuze van de kleine 304 (warmte en geluid) ben ik geïnteresseerd. Ik heb echter wel mijn hart gezet op deze node 304, dus een 'oplossing' waarbij een andere kast aangeraden wordt ben ik niet op zoek.
Wellicht dat een alternatieve keuze van PSU, CPU, koeler en casefans hier nog bij kan helpen.

Verder heb ik me sterk ingelezen in de hardware maar is mijn kennis rondom monitoren vrij beperkt. Goede suggesties voor een 27-28 inch monitor van rond de 250-300 euro?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:23

br00ky

Moderator Harde Waren
bieske schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:44:
Vooral de mogelijke problemen rondom de keuze van de kleine 304 (warmte en geluid) ben ik geïnteresseerd. Ik heb echter wel mijn hart gezet op deze node 304, dus een 'oplossing' waarbij een andere kast aangeraden wordt ben ik niet op zoek.
Wellicht dat een alternatieve keuze van PSU, CPU, koeler en casefans hier nog bij kan helpen.
Voor wat betreft voeding. Dat is een prima ding, erg stil, erg efficiënt. Prima keus imo.
CPU, tja, overklokken voegt niet veel toe voor game-prestaties en het is wel weer 50 euro extra. Daarnaast zorgt het ook voor extra warmte en geluid in een toch al kleine case. De Kotetsu erbij is ook niet echt een monster. Waarom geen Mugen 4 (PCGH)?

Enige echte punt is je 16GB RAM. Dat is voor deze bak echt niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 25-09-2014 11:57 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:52
Ik zou een Mugen 4 nemen (niet PCGH, de Node 304 heeft vlakbij de cpu koeler al een exhaust fan), ipv de Kotetsu. Kotetsu lijkt me vergelijkbaar met de Gelid Tranquillo rev2 en voor overklokken vind ik die eigenlijk wat tekort schieten (ben zelf nu van Tranquillo naar een Mugen Max gegaan, maar die is misschien wat overkill voor jouw behuizing, al zou die ook passen).

Wat betreft voeding, je kunt wat euro's besparen met een niet-modulaire pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of pricewatch: XFX TS 550W 80Plus Bronze. Dat die niet modulair zijn maakt volgens mij niet zoveel uit, de meeste kabels gebruik je toch behalve de molex en sata kabels maar die kun je wat wegmoffelen in de ongebruikte HDD bays. Het voornaamste verschil met de V550 is dan de efficiëntie.

Op V&A ga je volgens mij niet veel meer onderdelen vinden voor dit systeem. Je kunt eens kijken voor de processor en geheugen, de rest moet je waarschijnlijk nieuw kopen. Schermen ken ik ook niet zoveel van. Die Samsung die je gekozen hebt heeft een PLS paneel (wat ongeveer Samsung's variant is op IPS dacht ik) dus dat is toch al beter dan een TN paneel.

• bieske
Dank je br00ky voor de insights.
br00ky schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:54:
[...]
Daarnaast zorgt het ook voor extra warmte en geluid in een toch al kleine case. De Kotetsu erbij is ook niet echt een monster. Waarom geen Mugen 4 (PCGH)?
Dat verbaasd me enigszins wel. Heb redelijk wat reviews gelezen en kon nergens een review vinden waar de Mugen beter uit de test komt dan de Kotetsu (oa silentpcreview etc)
Heb jij wellicht een bron, dan switch ik met plezier naar de Mugen 4 PCGH of de standaard versie?
br00ky schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:54:
[...]
Enige echte punt is je 16GB RAM. Dat is voor deze bak echt niet nodig.
Was voor mij ook een twijfelpunt. Had de keuze vooral gemaakt om meer futureproof te zijn aangezien het ITX bordje maar 2 geheugensleuven heeft en ik dus niet kan uitbreiden door later iets bij te steken.
Verwacht jij dat de komende paar jaar 8GB voldoende is?

• bieske
MacPoedel schreef op donderdag 25 september 2014 @ 12:07:
Ik zou een Mugen 4 nemen (niet PCGH, de Node 304 heeft vlakbij de cpu koeler al een exhaust fan), ipv de Kotetsu. Kotetsu lijkt me vergelijkbaar met de Gelid Tranquillo rev2 en voor overklokken vind ik die eigenlijk wat tekort schieten (ben zelf nu van Tranquillo naar een Mugen Max gegaan, maar die is misschien wat overkill voor jouw behuizing, al zou die ook passen).
Ben zelf verrast dat de Mugen Max zou passen in dit systeem! Deze optie had ik zelf nog niet bekeken.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:52
Je kunt in de Node 304 vrij grote koelers kwijt, tot 165mm zegt FD zelf, de Mugen MAX is er 161mm. Of een koeler past in de andere dimensies hangt vooral af van het moederbord. Om compatibiliteit in de breedte te controleren gebruik ik vaak de website van Noctua, bv de compatibiliteitslijst van de NH-U14S (die even breed is als de Mugen MAX aangezien beide een 140mm fan hebben) http://noctua.at/main.php...id=64&lng=en#LGA1150_Asus. Het is vooral belangrijk hoe ver de cpu socket van het PCIe slot staat, als die te kort bij staat, zit de koeler in je grafische kaart. Verder zitten er geen stekkers in de buurt van de cpu socket, ze zitten meer aan de randen, dus die horen toegankelijk te blijven.

Blijft nog de diepte over. De Mugen MAX is dieper dan de NH-U14S dus zomaar van Noctua uit gaan gaat daarin niet. Omdat de koeler assymmetrisch is, hangt die niet boven het (en de stekkers die voor een groot deel aan die kant staan), maar ik heb eigenlijk geen idee of er naar het IO panel toe genoeg plaats is, volgens mij misschien wel maar je zou misschien de exhaust fan van de kast moeten verwijderen.

Dus was ik niet helemaal correct als ik zei dat de Mugen MAX zomaar zou passen. Een hoge, brede maar minder diepe koeler zoals de NH-U14S bv zou wel passen, maar die is nogal duur (al levert Noctua wel fantastisch kwalitatief materiaal wat voor mij het geld wel waard is). En de Kotetsu presteert eigenlijk zo te zien wel best goed, al is het niet de stilste koeler in idle.

• bieske
Dank je MacPoedel voor de uitgebreide uitleg!
Exhaust fan van de case verwijderen lijkt me geen optie aangezien deze hard nodig is om de airflow in de kast goed te houden. Ik ga proberen online te vinden of de Mugen MAX past, anders toch kiezen tussen de Mugen 4 (PCHG) of de Kotetsu. Goede vergelijkingen tussen die twee zijn lastig te vinden, maar de Kotetsu komt vaak verrassend goed uit de tests zie bv link 1 link 2 link 3

• bieske
Ik overweeg nu om via de V&A een i7 4770k aan te schaffen ipv een i5 4690K.
Tenminste indien ik er één kan vinden voor rond de prijs van de 4690K.

Zijn er nog voordelen om voor de één of de ander te gaan, buiten de hyperthreading die door de i7 uiteraard ondersteunt wordt?

Verwijderd

i5 is nergens persee beter in dan een i7, alleen prijstechnisch (helemaal voor gamen) gewoon een stuk interessanter.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:22
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 10:56:
i5 is nergens persee beter in dan een i7, alleen prijstechnisch (helemaal voor gamen) gewoon een stuk interessanter.
Voor gamen maakt het juist niets uit, een i7 is gewoon een i5 met Hyperthreading, wat maar bij een enkele game wordt gebruikt.

• bieske
Ondertussen zijn alle onderdelen behalve de monitor aangeschaft.
De videokaart is aangeschaft via V&A, die krijg ik vrijdag pas.

Na het lezen van de volgende review maak ik me wat zorgen of mijn PSU wel voldoende is.
In deze test wordt van het systeem al 450W gevraagd, dan houdt ik waarschijnlijk heel weinig ruimte over als ik mijn i5 nog ga overclocken?

• bieske
Even een update voor mensen die nog op zoek zijn naar een leuk mITX systeem.

Systeem draait nu soepel en relatief koel. Processor is overklokt tot 4700mhz en wordt door een goede airflow en de Kotetsu cooler goed koel gehouden. Casefans zijn erg stil, vooral de kleinere voorste fans. Optioneel zou de achterste (140mm) fan nog vervangen kunnen worden als je de kast muisstil stil wilt krijgen.
Kabelmanagement is een beetje prutsen in de kast, maar met wat moeite krijg je alles redelijk goed weggewerkt en is de airflow in de kast echt super!

Kortom, wat mij betreft een aanrader!

ps: iedereen die meegedacht heeft bedankt _/-\o_
Pagina: 1