V&A videokaart R9 290 of R9 290X

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-07 22:07
Hoi tweakers,

Desktop benodigheden
Na eerder met hulp van jullie een HTPC gebouwd te hebben is nu mijn desktop aan de beurt.
De eisen voor mijn desktop zijn dat mijn vriendin simpele interieur design taken moet kunnen uitvoeren (Sketchup) en ik weer eens wil gaan gamen. Spel dat ik sowieso ga spelen is League of Legends, andere spellen zal de tijd uitwijzen. Heb zelfs geen idee wat er tegenwoordig op de markt te krijgen is. Des te leuker is het om wel de mogelijkheid te hebben om nieuwe spellen te kunnen uitproberen.
Enige dat verder vast staat is dat ik graag een 27 inch monitor wil, heb nog geen keuze gemaakt welke.

videokaart wens
Om het budget iets omlaag te krijgen (en de kosten te spreiden) zou ik graag in de komende maand ergens een videokaart alvast via de V&A aanschaffen. Uit de ontelbare topics die ik ondertussen al heb nagelezen op het forum komt de 7950 vaak naar voren als beste bang for bucks. Echter speel ik nu met de optie om meteen een stapje hoger te gaan door een r9 290 of een r9 290x via de V&A aan te schaffen zonder het budget meteen heel erg omhoog te gooien. Ik heb begrepen dat deze op dit moment vaak erg goedkoop aangeboden doordat mensen stoppen met minen.
Wensen voor de videokaart:
  • Zo goed mogelijk prestaties zonder SLI/crossfire
  • Max 250 euro via V&A inc kosten voor een koeler
  • Liefst een kaart die niet te groot is zodat ik op zoek kan naar een kleine kast (mini-ITX of net wat groter) waar ik deze toch nog in geknutseld krijg
vraagstelling
  • Dan nu de vraag. Kunnen jullie me aanraden om voor een V&A 290 of 290x te gaan ipv voor een nieuwe 7950?
  • Zijn de risico's van defecte kaarten via V&A erg groot?
  • Welke kaart/merk/type raden jullie dan aan van de 290 of 290x serie?
  • Mogelijkheden tot overclocken en de daadwerkelijke prestatiewinst? Indien dit betekent dat ik hiervoor veel extra kosten moet maken voor een duurdere koeler en mobo is dit waarschijnlijk geen optie.
Alvast bedankt voor alle meningen en suggesties!

[ Voor 5% gewijzigd door bieske op 09-09-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53

br00ky

Moderator Harde Waren
bieske schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 10:11:

Wensen voor de videokaart:
• Zo goed mogelijk prestaties zonder SLI/crossfire
Check, daarvoor is een 290(x) geschikt.
• Max 250 euro via V&A inc kosten voor een koeler
Check, inclusief een (bijv.) pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards) moet dat lukken.
• Liefst een kaart die niet te groot is zodat ik op zoek kan naar een kleine kast (mini-ITX of net wat groter) waar ik deze toch nog in geknutseld krijg
Pfoe, 290's zijn vrij groot, daar is weinig aan te veranderen helaas. Gelukkig zijn er miniITX cases waar die inpast.
vraagstelling
• Dan nu de vraag. Kunnen jullie me aanraden om voor een V&A 290 of 290x te gaan ipv voor een nieuwe 7950?
Als je niet vies bent van een beetje knutselen met de aftermarket GPU koeler, zou ik het zeker doen! De 290(x) is een stuk krachtiger (duh) dan een 7950.
• Zijn de risico's van defecte kaarten via V&A erg groot?
De meesten hebben nog gewoon garantie, dus daar zit je safe. Ik zou er eentje kopen van een verkoper met een aantal goede beoordelingen en het liefst ook dat je de kaart nog even werkend kan zien.
• Welke kaart/merk/type raden jullie dan aan van de 290 of 290x serie?
De goedkoopste zijn de Sapphire met standaard koeler. Als je van plan bent er zelf een andere koeler op te zetten, zijn die het meest interessant, prijs-technisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
Dank je br00ky voor het uitgebreide antwoord!
Ik neig nu nog meer na het aankopen van een 290(x) ipv een nieuwe 7950.

De belangrijkste vraag die ik nu nog heb is welke 290 of 290x ik dan het beste kan aanschaffen en waar ik op moet letten (zoals welke koeler erop zit)?
Door het aantal kaarten zie ik het bos niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je wil knutselen ben je het goedkoopst uit met een model met reference cooler. Die kan je voor rond de 200 wel uit de V&A plukken. Die zien er zo uit. Om een fatsoenlijk geluidsniveau te krijgen moet je daar dan wel de koeler vanaf halen en die eerder genoemde Gelid Icy op monteren. Een beetje handigheid is dus wel nodig. Dan ben je voor rond de 240-250 euro wel klaar.

Anders ben je aangewezen op modellen met een aftermarket cooler zoals de TRI-X. Die zijn gelijk een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
Knutselen is een optie, echter aangezien ik er helemaal geen ervaring mee heb doe ik dat liever niet.
Ik betaal persoonlijk liever een paar euro extra zodat de kans kleiner is dat ik de kaart kapot maak.

Ik zie echter op dit moment in de V&A geen kaarten met aftermarket koeler voor een leuk prijsje (en van persoon met al een aantal goede reviews).
Wordt komende tijd dus de V&A goed in de gaten houden denk ik!

edit:
Bij een aantal V&A topics staat dat de 290 unlocked is naar een 290x. Betekend dit dat deze kaart simpelweg overclocked is tot het niveau van een 290x, of is dit dan echt een 290x die eventueel nog verder overclocked kan worden?

[ Voor 22% gewijzigd door bieske op 09-09-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-07 09:41
Het verschil tussen een 290 en 290x is miniem, vergeleken met het verschil tussen bijv. een 280 en 280x.

Mijn keuze zou gaan naar een 290 en die dan overclocken omdat het in principe gewoon hetzelfde is als een 290x. Uiteraard als je niet kunt/wilt overclocken en het geld hebt is een 290x sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 09:02

Imprezzion

E92 320i & 307CC

bieske schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 11:02:
Knutselen is een optie, echter aangezien ik er helemaal geen ervaring mee heb doe ik dat liever niet.
Ik betaal persoonlijk liever een paar euro extra zodat de kans kleiner is dat ik de kaart kapot maak.

Ik zie echter op dit moment in de V&A geen kaarten met aftermarket koeler voor een leuk prijsje (en van persoon met al een aantal goede reviews).
Wordt komende tijd dus de V&A goed in de gaten houden denk ik!

edit:
Bij een aantal V&A topics staat dat de 290 unlocked is naar een 290x. Betekend dit dat deze kaart simpelweg overclocked is tot het niveau van een 290x, of is dit dan echt een 290x die eventueel nog verder overclocked kan worden?
Toevallig is mijn kaart daar een van. Unlocked betekend puur dat de kaart middels een andere (290X) BIOS op volledige 290x specs draait dus clocks, shader units enz. Er is geen verschil tussen een ''echte'' 290x en een unlockte. Ook niet in overclocken. Een unlockte 290 kan het even goed / beter doen dan een 290x.
Punt is alleen dat de unlockbare 290's maar vrij kort verkocht zijn. Daarom zijn er niet zo heel veel van.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
De vraag was ook oa door jouw V&A aanbod Impression, vandaar ook de dm die ik je al had verstuurd :)
In ieder geval bedankt voor je duidelijke uitleg!

@ItsShowTimeZ, het geld is net het probleem. Het lijkt erop dat de 290 dan een betere optie is. Volgende stap is kijken of het overclocken het waard is omdat ook dit niet gratis is, er is nl een andere koeler en duurder mobo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 16:26

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Voor overclocken van de graka heb je geen duur mobo nodig B bordjes kunnen dit ook gewoon met bijvoorbeeld MSI afterburner. Je moet wel kijken of de koeler van de graka een overgeclockte chip koel kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
Additionele vraag waar ik online geen duidelijk antwoord op kan vinden.
Veel monitoren van 27 inch hebben hoge resoluties (hoger dan 1080p). Indien ik kies voor een HD7950 ipv een r9 290, geeft dit dan performance problemen bij het gamen met een hoge resolutie?

Het hebben van een monitor met een hoge resolutie lijkt me nl erg prettig bij het gebruik van de desktop voor allerlei andere taken als gamen.
Indien iemand het gamen op hogere resolutie afraad zou ik graag horen waarom dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Hoezo niets te vinden?

Als je een 1440p monitor pakt, zou ik wel een betere videokaart dan een HD7950 aanraden. Een 290 is wel lekkah voor 1440p. Of je moet je settings naar bijv. medium willen zetten.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, lees ik sowieso vaak dat >27inch FHD geen porem is, "je kan de pixels tellen". In hoeverre dat echt zo is, kan ik niet bevestigen. Echter is een 7950 idd zoals jorisvdelsen aangeeft vrij zwakjes voor meer dan FHD. Klikkerdeklik, kijk vooral naar resoluties hoger dan FHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
Dank.
Ga me ahv jouw link er eens in verdiepen. Meer dan FHD gaat redelijk wat geld kosten aangezien ik dus naast een duurdere monitor ook een duurdere GPU nodig heb. Lastig.
Echter de portemonnee is helaas niet oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Je kunt de games ook renderen op 1080p en het scherm dat laten scalen, de desktop zet je wel op 1440p, dat kan elke videokaart aan (desktop 1440p bedoel ik, voor 1080p gamen voldoet de HD7950/R9 280 dan). Als midrange kaarten over een jaar of twee makkelijker 1440p doen, kun je dan upgraden.

Ik zou zelf FHD op 27" niet echt storend vinden en me eerder storen tijdens het andere pc gebruik (browsen en desktop werk).

Maar ik zou niet bang zijn van een tweedehands R9 290(X), de enige videokaarten die ik ooit heb weten sneuvelen waren een productiefout (Geforce 8400M GS, de Geforce 8000 reeks was slecht gesoldeerd) en ééntje dat ik gewoon veel te hard had overklokt (Geforce 3).

[ Voor 32% gewijzigd door MacPoedel op 15-09-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
Ow kijk dat is wellicht beste van twee werelden, dekstop hogere resolutie en gamen op 1080p.
Over 2 jaartjes nieuwe GPU kopen spreekt me wel aan en dan nu een videokaart in de V&A voor zo'n 100 euro.

Fijn dat je even meedenkt.
Pagina: 1