Hallo mede-tweakers,
Met goedkeuring van de mods wil ik graag mijn nieuwe open-source password manager
AliasVault met jullie delen, waar ik sinds vorig jaar in mijn vrije tijd met veel passie aan werk.
Wat is AliasVault?
AliasVault is een gratis open-source wachtwoord- en (e-mail)aliasmanager, volledig van Nederlandse bodem

. Het stelt je in staat om voor elke website een unieke identiteit te creëren, inclusief wachtwoord en zelfs e-mailadres. Hiermee bescherm je je privacy, voorkom je dat je overal dezelfde gegevens gebruikt en maak je het moeilijker voor bedrijven om "shadow profiles" aan te maken. Dit laatste gebeurt tegenwoordig steeds vaker wanneer je bij meerdere diensten hetzelfde e-mailadres gebruikt.
Wat maakt AliasVault bijzonder?
- Zelf hosten, geen afhankelijkheden: Je kunt AliasVault eenvoudig op je eigen server draaien, zonder tussenkomst van derden. Daarnaast kun je ook de gratis cloud-hosted variant gebruiken die ook volledig wordt ondersteund.
- Meer dan wachtwoorden: Naast sterke wachtwoorden genereert AliasVault unieke e-mailaliassen en identiteiten voor elke dienst.
- End-to-end encryptie: Al je data (inclusief ontvangen e-mails) worden lokaal versleuteld met Argon2Id en AES-256-GCM voordat het op je eigen server wordt opgeslagen.
- Eenvoudige installatie: Ondersteunt Docker en draait op Linux (ook ARM voor Raspberry Pi).
- Open-source: Vrij beschikbaar onder de MIT-licentie om te gebruiken, te auditen en aan te passen.
Link naar de GitHub pagina en installatie instructies:
https://www.aliasvault.net
Demo:
Toevallig heeft vandaag iemand op YouTube een video gemaakt met een demo van AliasVault, inclusief een uitleg over hoe je het zelf kunt installeren. Deze persoon had toevallig een topic van mij op Reddit gezien van twee weken terug. Vind het persoonlijk erg leuk om te zien hoe mensen het gebruiken.
Komende maanden wil ik het platform verder doorontwikkelen en ook browser extensies toevoegen voor het makkelijker auto-fillen van login en registratieformulieren. Voor de mensen met GitHub: een ster wordt gewaardeerd!
Thx voor het lezen! Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en naar jullie feedback!
[
Voor 2% gewijzigd door
lanedirt op 20-01-2025 18:09
. Reden: beschrijving aangepast ]