@
MoonRaven
Ik zag je prijs-hint in het
Black Friday / Cyber Monday draadje en volgde je link naar hier.
Ik gebruik sinds maart dit jaar Enpass Family. Hiervoor gebruikte ik ± 3 jaar 1Password. Voorafgaand aan beide omschakelingen heb ik me aardig goed ingelezen in de mogelijkheden van dat moment.
Het probleem met passwordmanagers is, dat er altijd wel wat op af te dingen is. De ene zit de VS, waarvan sinds de openbaringen van Snowden eigenlijk niemand meer verbaasd zou zijn als ze bij elk it-bedrijf app een achterdeurtje hebben. Een ander werkt alleen met een server-side database model, wat imho verre van ideaal is. De volgende is zelfs al een keer gehackt..
Wat betreft de prijs. Toen ik begon met 1PW kocht ik een licentie. Als in: bleef altijd werken met je huidige os. Eens in de zoveel tijd moest je die hernieuwen, tegen een lagere update-prijs, als macOS een grote update kreeg. Op die manier kon je er ook voor kiezen niet elke betaalde update te kopen maar een grote macOS-update over te slaan.
Later dwong 1PassWord gebruikers tóch naar een abonnement, door updates alleen nog in abonnementsvorm aan te bieden. Dat terwijl ze eerder daar juist altijd tegen waren. Maar ja, ze waren overgenomen en dan gaat er vaak ineens een andere wind waaien.
Bij Enpass vind ik de documentatie nogal mager en onduidelijk, maar alles staat lokaal of in ieder geval je eigen cloud en ik nog geen bugs meegemaakt. En ze reageren wel binnen een redelijke termijn op vragen via het forum. En er zijn clients voor alle populaire platforms.
Terug naar het financiële aspect. Ik heb zoals gezegd nu een jaar Enpass Family.
(Bedrijven die) password managers maken — of welke andere bedrijven / software dan ook,
kunnen het op lange termijn niet volhouden op levenslange licenties, met eenmalige betalingen. Dat lukt alleen zolang er genoeg nieuwe klanten 'instappen' maar zeker met de groeiende keus aan pw-managers en langzaamaan beter wordende standaard beschikbare mogelijkheden van os-en, droogt dat een keer op.
Ik zou een levenslange licentie van Enpass overwegen, als het ook bruikbaar was als Family, maar als ik het goed begrijp zijn er alleen persoonlijke levenslange licenties. Dus dan zou ik er voor mezelf en drie familieleden vier moeten kopen x € 53,39 (Black Friday 2021 prijs) = € 213,56.
Dat vind ik veel te gortig. Zelf heb ik honderden wachtwoorden, ook van klanten, maar mijn familie gebruikt maar een handjevol logins. Als ik ze niet achter hun broek zou zitten, en meestal het nog voor ze beheer ook, zouden ze al hun wachtwoorden op één A5-je bijhouden.
Ik zou nog liever hebben dat Enpass zou zeggen: Levenslang kan niet, maar als je het voor 5 jaar neemt, krijg je een fikse korting.
Ik zie dat ik het Family-abonnement in maart voor een jaar gekocht heb voor € 17,76. Dat was toen 50% korting op de volle Family-prijs van € 35,53. Inmiddels is de volle Family-prijs al € 42,99 per jaar.
Dit voelt net zo oneerlijk aan als bij 1PW: Met schappelijke prijzen wordt je binnengehaald en daarna gaat de prijs heel hard omhoog. Nogmaals, ik begrijp best dat levenslang niet realistisch is, maar dit is het andere uiterste.