Toon posts:

Externe HD gefrituurd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn externe HD (Seagate Barracuda 7200.10 320 GB oid, heb het S/N nu ff niet maar betwijfel of die echt van belang is) gefrituurd door hem per ongeluk een laptop voeding op aan te sluiten.

We hebben de HD al uit de externe behuizing gehaald en ingebouwd in een oud PC-tje maar de PC wil met die HD niet eens op starten en de HD lijkt ook niets te doen bij aansluiten op voeding.

Nu hadden we het idee om een vergelijkbare HD te kopen en de printplaat te wisselen (een onderdeeltje op de printplaat leek kapot). De HD die erinzat is niet heel makkelijk meer verkrijgbaar (maar ik zie hem nog wel ergens online staan) en dus dacht ik ik neem eerste ff contact op met seagate of zijn het onderdeel nog hebben liggen.

Dit was de reactie:
Dear xxxxxxxxxxxx,

Thank you for sending your Seagate E-mail inquiry.

Thank you for your inquiry.

Little can be done when a drive failure occurs due to power surges, physical damage to the drive, or head crashes. It is advisable to contact a data recovery company capable of retrieving the data on the hard drive. Seagate has its own Data Recovery division which offers this service and can provide any answers you might have about recovering the data on the hard drive

See the following link: http://services.seagate.com

Replacing the drive's circuit board or any other component on the drive, can further damage the drive and is not guaranteed to resolve the problem. This is due to the unique values stored within the circuit board on the hard drive, including information about sector characteristics. Attempting to replace the circuit board on a hard drive will end up further damaging not only the drive, but the data on the drive. It is for these reasons that Seagate does not sell replacement parts, nor does Seagate recommend nor support the practice of replacing parts on our hard drives. Be aware that Seagate is not responsible for any damage that may occur when attempting this type of operation.

If you have any additional questions, please let me know.

Best Regards,

xxxxxxx

Seagate Solutions
Seagate Technology
Ik zelf ben niet zo technisch en het idee was dan ook van iemand die iets handiger is dan ik. Ik vraag me nu af: zegt Seagate dit omdat ze een eigen recovery service hebben (Ka-Ching) of moet ik dit echt niet doen. De data die op de schijf staat is me op zich heel wat waard maar ik vind de 600 E die de meeste services vragen wel aan de hoge kant. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 15:01 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 14:53

Croga

The Unreasonable Man

En wat is je vraag nu? Wat is de reden om dit in een topic te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry moest ff checken of de quote het goed deed, de vraag staat er nu onder: Het gaat er dus om of ze gewoon gelijk hebben en ik dit niet moet willen doen OF dat dit iets is wat "iedereen" hier al tig keer gedaan heeft en ip wel gaat lukken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vergelijkbare hd is iig niet goed genoeg

De kans dat het werkt is afhankelijk van hoever het hetzelfde is
Je moet echt dezelfde hd met als het even kan dezelfde revisie hebben.
Hoe dichter erbij hoe beter, maar dan is het nog niet gezegd dat het ook daadwerkelijk werkt.

En als je de pech hebt niet alleen de aansturing maar ook de stappenmotor beschadigt te hebben, dan kun je het zowiezo al vergeten !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Heb je uberhaupt gezocht?

Western Digital WD20EADS dead of overvoltage, TVS diodes?

Vervangen TVS-diode na overvoltage (12V op 5V-pin)

Die laatste eindigt met een gruwelijke cliffhanger, maar gezien het eerste topic lijkt je best wel eens geluk te kunnen hebben. De waarde van de data bepaalt hoeveel geld je uit wilt geven aan 'zekerheid' ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Thralas op 16-09-2014 15:08 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Data recovery is nu eenmaal dure business.

Volgens mij kun je ook niet zomaar de print vervangen. Ik heb begrepen dat er nog een chipje met calibratie data op de print ziet die bij die hdd hoort. (die moet je dan van de oude naar de nieuwe print overzetten).

Maar kun je misschien wat meer vertellen over de schade aan de print. Misschien is er enkel een overspanningsbeveiliging (TVS-diode?) oid gesneuveld (ligt dan in kortsluiting, wat de problemen met de pc verklaart). Mogelijk is een simpel soldeerklusje dan voldoende om de data eraf te kunnen halen

edit:
dammit, net te laat |:(

[ Voor 4% gewijzigd door timberleek op 16-09-2014 15:08 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb zelf meerdere malen data kunnen redden door de printplaat over te zetten van een werkende HDD.
Je moet inderdaad hetzelfde type/rev/fw hebben maar het is wel degelijk mogelijk.

Ze hebben ook ooit eens gebeld of 'wij' niet al iets met de HDD gedaan hadden, het ging dus toen specifiek om de pcb of die door ons vervangen was ja/nee. Ze gebruiken ook deze truuk vaak om data te recoveren kwam ik toen achter.

Ook heb ik meerdere keren HDD's opgestuurd naar een data recovery bedrijf in R'dam
http://www.datarecoveryne...a-recovery-rotterdam.html

Wat het gekost heeft weet ik niet meer omdat de administratie meestal gelijk de rekening opstuurd naar de klant.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In Thematopic: Datarecovery staan ook de nodige dingen over datarecovery

Wat Seagate zegt is inderdaad waar, je kunt niet zomaar een willekeurige print overzetten,dat is wel gebonden aan wat eisen zoals firmware, sitecode, datecode etc.

• Thralas
Ik zou eerst eens kijken wat er stuk is voordat je naar vervangende printplaten gaat zoeken. Als het inderdaad enkel de TVS-diode is dan heb je die mogelijk niet eens nodig (zoals timberleek reeds meldde).
Volgens mij kun je ook niet zomaar de print vervangen. Ik heb begrepen dat er nog een chipje met calibratie data op de print ziet die bij die hdd hoort. (die moet je dan van de oude naar de nieuwe print overzetten).
Klopt. Maar dat is volgens mij gewoon een serial eeprommetje, lijkt me dat je met een vaste hand, een soldeerbout en een SPI-flasher al een heel eind komt. But let's not get ahead of things.

Welke componenten zijn er beschadigd? HD-specs? Foto's? Er is vast wel iemand die je kan vertellen welk component het betreft dat in ieder geval stuk is, dan kun je daarna bekijken wat de meest gunstige recoveryoptie is.

Superuitgebreide FAQ over TVS diodes.

Uit de TS haal ik niet duidelijk of de PC uberhaupt aangaat met de HDD eraan ('wil niet eens opstarten'), maar een overvolted TVS sluit de boel kort, dus dan zou je PSU dienst moeten weigeren. Echter:
If the drive has additional protection devices, then these may go open circuit as a consequence of diode failure. One example would be an open fuse, usually 2 amp or 4 amp. Other examples are burnt inductors in some Seagate models (..). In such cases the drive will not shut down the PSU, but it will not spin up or be detected by BIOS.

[ Voor 28% gewijzigd door Thralas op 16-09-2014 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Seagate Barracuda ST3320620A, 320 GB IDE Hard Disk. Ik kan er wel een kopen met precies datzelfde nummer maar verdere data staat op de verkoop sites niet vermeld helaas.

Ok hier volgen wat foto's 1 van de sticker met gegevens over de schijf.
Vervolgens 1 van de printplaat, 1 van de printplaat met het onderdeel wat kapot lijkt omcirceld En een closeup van dat kapotte ding.

https://www.dropbox.com/s...AACoWk1vYSKoEHpMLg-vnPXma

Ik hoop dat met die foto's jullie me een gericht advies kunnen geven over wat handig is om als volgende te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik met dezelfde voeding 2 HD's gefrituurd, maar deze is belangrijk. Beide HD's ingebouwd gehad. Met DEZE HD wilde de computer niet eens opstarten.

• Thralas
Dat is een 12v TVS (STmicro, marked BUX). Overduidelijk stuk. Ik zie verder niets met schade, dus als je die diode weet te verwijderen dan werkt de disk waarschijnlijk weer.

Zonder overspanningsbeveiliging that is. Normaal gesproken ben ik fel tegen de heersende mening alhier dat goedkope PSUs veredelde explosieven zijn, maar in dit geval lijkt een degelijke voeding me wel op z'n plaats.

Dus, als je de TVS weet te verwijderen, sluit hem dan bij voorkeur aan op een fatsoenlijke interne PSU.

Voor wat betreft het verwijderen/desolderen van de diode, misschien heeft iemand met meer electronica-ervaring nog goede tips. Ik las ook ergens een anekdote van iemand die simpelweg de pootjes doorknipte met een tangetje, maar dat lijkt me met dit exemplaar lastiger (brede pin).

Let wel, ik heb er geen ervaring mee, deze wijsheid put ik allemaal uit de eerder gelinkte draadjes. Maar dat kan niet missen zou ik zeggen.
Met DEZE HD wilde de computer niet eens opstarten.
Ja, het is nu duidelijk dat dat door de TVS komt die de boel kortsluit.

Verwijderd

Topicstarter
Thralas: dank voor je reactie. Het LIJKT een goede oplossing. Ik zelf bezit ook geen praktijk ervaring in deze (mocht dat niet duidelijk zijn).

Zijn er nog tweakers die uit ervaring kunnen spreken. Hoe groot schatten jullie de risico's van deze actie overigens (als iemand iets fout doet met het desolderen van die TVS kan een professioneel bedrijf er dan nog iets mee evt? Is er een groot risico op verlies van alle data na het aansluiten op een PSU?)

Om het even in perspectief te zetten: er staan o.a. (en als enige belangrijke) al mijn digitale foto's op incl. de foto's van de jeugd van mijn kinderen (die zijn nu 2-3-5 jr oud), de vakanties de afgelopen jaren (eigenlijk tenminste sinds ik mijn vrouw heb leren kennen). Zeg maar: als ik dit niet fix heb ik een erg niet blije vrouw thuis.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 17:57 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:56:
Thralas: dank voor je reactie. Het LIJKT een goede oplossing. Ik zelf bezit ook geen praktijk ervaring in deze (mocht dat niet duidelijk zijn).

Zijn er nog tweakers die uit ervaring kunnen spreken. Hoe groot schatten jullie de risico's van deze actie overigens (als iemand iets fout doet met het desolderen van die TVS kan een professioneel bedrijf er dan nog iets mee evt? Is er een groot risico op verlies van alle data na het aansluiten op een PSU?)
De platters zul je er niet mee beschadigen dus dat risico lijkt me niet heel groot. Je hebt wel kans dat een eventuele recovery er duurder van wordt als je de print nog verder zou vernaggelen.
edit: De foto's even bekeken en het lijkt me dat dat onderdeel vrij makkelijk te vervangen zal zijn. Maar het is natuurlijk maar de vraag of dat het enige defecte onderdeel zal zijn. Onderkant van de print ook bekeken?
Om het even in perspectief te zetten: er staan o.a. (en als enige belangrijke) al mijn digitale foto's op incl. de foto's van de jeugd van mijn kinderen (die zijn nu 2-3-5 jr oud), de vakanties de afgelopen jaren (eigenlijk tenminste sinds ik mijn vrouw heb leren kennen). Zeg maar: als ik dit niet fix heb ik een erg niet blije vrouw thuis.
:X Ik zou willen zeggen: Dan plaats je toch je backup terug? Maar als dit het geval is zou ik toch maar een serieuze recovery service overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 16-09-2014 18:20 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb hetzelfde gehad, heb toen van een ander bordje er 1 afgehaald en deze vv en de HDD deed het weer perfect. En nog steeds werkt het.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En ik had twee identieke WD SATA schijven van 120 GB waarbij het overzetten van de printplaat helaas niet werkte. Gelijktijdig gekocht, ws nog zelfde batch ook. Ene schijf is nog steeds stuk. Fysieke datarecovery begint bij 800 euro kan ik je melden :/

Je kunt het altijd proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
:X Ik zou willen zeggen: Dan plaats je toch je backup terug? Maar als dit het geval is zou ik toch maar een serieuze recovery service overwegen.
Inderdaad, of je moet het willen gokken, ik heb zelf in het verleden ook diverse keren printplaatjes met succes gewisseld en data van schijven gehaald (om daarna weer tegen mensen te zeggen dat ze toch echt eens aan een backup moeten denken)

Maar als het je echt dierbaar is pruts dan niet zelf aan maar laat het recoveren door een bedrijf die weet wat ze doen :X

Verwijderd

Topicstarter
Venom: Ik overweeg het ook, echter als ik de printplaat wissel OF dat TVS ding verwijder en het enige gevolg is dat de reparatie misschien duurder wordt... dan kan ik het overwegen (de meeste sites leken voor zelf klooien 25% boete aan te houden.. dat is dan 150/200 E op 600/800 E waarbij er dus een (grote?) kans is dat ik mezelf die 600-800 E kan besparen...

Als ik het goed begrijp is de kans dat de data op de platters kwijt raakt niet zo groot?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je een PCB zoekt voor je HDD kan je het beste op hddguru.com vragen, met plaatjes van je PCB, schijf enz. Er zitten daar genoeg mensen die ze hebben of ze wel even willen uitlenen.

Kijk ook even wat er precies kapot is. Of nog beter, post een high-res foto van de voorkant en de achterkant, dan kunnen we met je mee kijken. Heb vaak genoeg gezien dat het een diode, cap, weerstand of zekering was, en dat is simpel te repareren voor een recovery.

• Thralas
The Eagle schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 18:56:
En ik had twee identieke WD SATA schijven van 120 GB waarbij het overzetten van de printplaat helaas niet werkte. Gelijktijdig gekocht, ws nog zelfde batch ook.
De grap is natuurlijk dat er hier waarschijnlijk geen printplaat hoeft te worden geswapped. En als je enkel de printplaat overzet, maar niet de EEPROM met calibratiedata dan is het niet heel vreemd dat het niet werkt.
Je kunt het altijd proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen :)
Hier nog 4 gevallen met een blown TVS waarbij verwijderen het oploste, en nog 7200.10 ook ;)

http://forum.hddguru.com/viewtopic.php?t=16113
http://forum.hddguru.com/viewtopic.php?t=13027
http://forum.hddguru.com/viewtopic.php?t=15397
http://forum.hddguru.com/viewtopic.php?t=14092
Fysieke datarecovery begint bij 800 euro kan ik je melden :/
Volgens mij kan het wel goedkoper, maar als het tegenzit proberen ze alsnog een paar honderd euro te vangen terwijl ze in 5s de TVS diode erafwippen. De gemiddelde klant heeft geen weet van, en maakt het ook niet uit of er een diode wordt gelicht of een hele head wordt vervangen. Dat laatste zou ik thuis ook niet doen als m'n data me lief was.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:52:
Venom: Ik overweeg het ook, echter als ik de printplaat wissel OF dat TVS ding verwijder en het enige gevolg is dat de reparatie misschien duurder wordt... dan kan ik het overwegen (de meeste sites leken voor zelf klooien 25% boete aan te houden.. dat is dan 150/200 E op 600/800 E waarbij er dus een (grote?) kans is dat ik mezelf die 600-800 E kan besparen...
Yes, qua slagingskans kan die boete wel uit, is m'm onderbuikgevoel. Again, printplaat swappen zie ik zo geen reden toe, en is lastiger (je 7200.10 heeft een SOIC EEPROM welke je sowieso moet behouden).
Als ik het goed begrijp is de kans dat de data op de platters kwijt raakt niet zo groot?
Die durf ik niet te beantwoorden. In principe hef je enkel de kortsluiting van de TVS-diode op, dus if anything zou ik bang zijn voor gevolgschade (printbaantje dat loskomt door langdurige verhitten).

Zelfde met knippen, volgens mij knip je gemakkelijk door het tin heen met een tangetje.

Je kunt sowieso de twee diodes nog even nameten met een multimeter. Maar hij lijkt me vrij stuk :+
johnkeates schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:57:
Kijk ook even wat er precies kapot is. Of nog beter, post een high-res foto van de voorkant en de achterkant, dan kunnen we met je mee kijken. Heb vaak genoeg gezien dat het een diode, cap, weerstand of zekering was, en dat is simpel te repareren voor een recovery.
Verwijderd in "Externe HD gefrituurd"

Verwijderd

Topicstarter
Thralas:
Yes, qua slagingskans kan die boete wel uit, is m'm onderbuikgevoel. Again, printplaat swappen zie ik zo geen reden toe, en is lastiger (je 7200.10 heeft een SOIC EEPROM welke je sowieso moet behouden).
Dat snap ik niet maar ik begrijp dat zelfs met een precies dezelfde schijf (gelijk type nummer) je niet verwacht dat dit gaat werken?
johnkeates schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:57:
Als je een PCB zoekt voor je HDD kan je het beste op hddguru.com vragen, met plaatjes van je PCB, schijf enz. Er zitten daar genoeg mensen die ze hebben of ze wel even willen uitlenen.

Ik weet niet of jij je beschouwt als een van die mensen van HDDguru maar dit is een link met 4 plaatjes, waarop de schade die ik kon zien zichtbaar is.

https://www.dropbox.com/s...AACoWk1vYSKoEHpMLg-vnPXma

Verwijderd

Topicstarter
Ok uiteindelijk, na nog wat extra gerust stelling van mensen op HDDguru heb ik besloten de diode te verwijderen.

We hebben eerst de TVS diode verwijderd (ip had iedereen op HDDguru het over desolderen of de connectoren doorknippen maar om een of andere reden had mijn zwager (die op zich redelijk verstand heeft van PC's maar dit soort acties toch niet eerder gedaan had en verder toch twijfelde of we dit wel zouden moeten doen) me toch overtuigd dat we hem ook konden vastpakken met een tang en eruit trekken. Dat laatste bezorgde me toch wel een hartaanval want toen IK dat deed verkruimelde die diode en bij nog wat trekken leek ook de aanhechting op de PCB iets los te zitten (en wij hadden eigenlijk geen idee of dat kwaad kon).

Vervolgens moesten we de HDD aansluiten. In mijn nieuwe PC (met gold rated PSU, Corsair CS550M) zat helaas geen IDE connector dus we hebben de HDD ingebouwd in een andere kast (oude PC van mijn zwager) maar aangesloten op de PSU in mijn nieuwe PC.

En.... VICTORIE... de schade bij het verwijderen was of niet reeel OF niet relevant want ik ben nu net bezig de laatste dingen te kopieren.

Wilde dit vast hier mededelen, jullie zijn de eersten die het horen (want mijn vrouw moet nog thuiskomen van haar avonddiest).

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Gelukkig is het gelukt!
Volgende keer zou ik echter toch liever kiezen voor het doorknippen van de pootjes van de diode (zo hoog mogelijk dus), of beter nog, netjes desolderen.

Op deze manier kan je, zoals je hebt ontdekt, heel makkelijk schade aan de printplaat toebrengen, waarna het voor de gemiddelde gebruiker erg moeilijk wordt om te herstellen ;)

Met goed gereedschap, heb ik zo'n diode er af binnen 5 sec, met een simpele soldeerbout thuis duurt het misschien wat langer, maar wat mij betreft is dat toch fijner dan de boel verder slopen.

Toch fijn dat je je data weer terug hebt!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Cool! Weer wat geleerd, de PCB vervangtruuc had ik wel eens gehoord maar het blijkt dus niet eens altijd nodig te zijn bij overvolten. Zulke data zou ik voortaan wel beter opslaan, maar dat hoef ik er vast niet meer in te wrijven. Ik heb als buurjongen die iets weet van PCs vroeger wel eens mensen moeten vertellen dat de (enige) harddisk waar hun dierbare foto's op stonden kapot was (piep kraak sleep alles), en dat is geen goed nieuws en in sommige gevallen ook niet met 600 euro überhaupt te verhelpen.

Het lostrekken van de trace op de PCB is trouwens op zich niet erg zo lang je maar geen andere onderdelen meesleept, maar met een uitschieter is dat zo gebeurd. Dan was je wel nog verder van huis :9. Een mesje door de trace halen zou zelfs al kunnen werken, zo lang die maar onderbroken is.

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroen op 22-09-2014 00:14 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Pagina: 1