Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-05-2024
Hoi hoi!

Ik ben er gisteren in geslaagd om mijn WD Black 3TB (WD3003FZEX) kapot te krijgen door per ongeluk de SATA-power kabel in het verkeerde slot van mijn AX860 te steken. (Het was donker en ik *dacht* dat die dingen idiot-proof waren 8)7 )

Het resultaat was dat mijn HDD 12V heeft gekregen waar dat maar 5V mocht zijn. Als ik de HDD nu aansluit doet ie niets: geen spin-up, wordt niet opgepikt door de BIOS etc etc.

Na wat lezen op HDD fora denk ik dat de TVS-diode is doorgebrand om de HDD tegen overvoltage te beschermen. In principe zou het volstaan om dewoon de TVS-diode te verwijderen en dan de HDD dan terug aan te sluiten.

Dit zou echter betekenen dat ik in de toekomst niet meer beschermd ben tegen voltage-pieken etc.

Normaal zou ik de HDD gewoon rechtstreeks naar de fabrikant sturen en een nieuwe verwachten. Helaas heb ik geen deftige back-up van mijn data. (Ondertussen een DS214SE met 2x WD Red 3TB besteld, lesje geleerd)

Hoe moeilijk is het om dit zelf te herstellen (lees: de TVS-diode vervangen)? Indien dit eerder moeilijk is: waar kan ik dit laten doen? (Of heeft een van de tweakers-leden hier ervaring mee en wil die dit -voor een vergoeding ofc- doen?)

Oh, ja: Ik woon in België.

Alvast bedankt!

-Xio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
xioros schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:20:
Ik ben er gisteren in geslaagd om mijn WD Black 3TB (WD3003FZEX) kapot te krijgen door per ongeluk de SATA-power kabel in het verkeerde slot van mijn AX860 te steken.
[...]
Normaal zou ik de HDD gewoon rechtstreeks naar de fabrikant sturen en een nieuwe verwachten.
Wat bedoel je? Jij blaast hem op en dan claim je garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 21:16
xioros schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:20:
Hoi hoi!

...
Na wat lezen op HDD fora denk ik dat de TVS-diode is doorgebrand om de HDD tegen overvoltage te beschermen. In principe zou het volstaan om dewoon de TVS-diode te verwijderen en dan de HDD dan terug aan te sluiten.
Een TVS diode beschermt tegen Transiënt Voltages (de naam zegt het al). Heel kortstondige inschakel pieken worden opgevangen doordat de diode zich als een laag-ohmige weerstand gaat gedragen en de extra energie dissipeert. Als de diode dat te lang (meer dan een paar milliseconden) moet doen en doorbrandt, dan is de bescherming weg en komt de volle 12V weer op je 5V circuitjes te staan. Einde verhaal, jammer dan.

Twee leermomentjes dus:
1. Dubbel checken voordat je zomaar ergens een connectortje in duwt
2. Thou Shalt Make Backups.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
Mijzelf schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:03:
[...]

Wat bedoel je? Jij blaast hem op en dan claim je garantie?
...
scsirob schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 09:23:
[...]

Een TVS diode beschermt tegen Transiënt Voltages (de naam zegt het al). Heel kortstondige inschakel pieken worden opgevangen doordat de diode zich als een laag-ohmige weerstand gaat gedragen en de extra energie dissipeert. Als de diode dat te lang (meer dan een paar milliseconden) moet doen en doorbrandt, dan is de bescherming weg en komt de volle 12V weer op je 5V circuitjes te staan. Einde verhaal, jammer dan.

Twee leermomentjes dus:
1. Dubbel checken voordat je zomaar ergens een connectortje in duwt
2. Thou Shalt Make Backups.
Ik had het na enkele seconden al door. Langer dan 30 seconden zal het niet geweest zijn.

Na nog wat Googlen, kwam ik op een afbeelding van de PCB
Afbeeldingslocatie: http://ep.yimg.com/ay/yhst-14437584971410/2060-771822-003-3.gif

Dit is een foto van de Rev P1 PCB, waar dat ik een REV A heb. Deze PCB kan ik trouwens hier bestellen. Nu is het wel zo dat ik de HDD Bios chip moet wisselen indien ik een nieuwe PCB koop, wat ook niet handig is.

Zelfs als de HDD mogelijks totaal "fried" is, wil ik toch eerst een poging wagen door de TVS-diode te vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb ook een keer een disk gered zo die helemaal dood was. Tvs vervangen en hij draaide prima nog een paar jaar door.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
rikadoo schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:52:
Ik heb ook een keer een disk gered zo die helemaal dood was. Tvs vervangen en hij draaide prima nog een paar jaar door.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
j
xioros schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:45:

Ik had het na enkele seconden al door. Langer dan 30 seconden zal het niet geweest zijn.
In het bericht boven je, werd gesproken over milliseconden, TVS'en zijn bedoeld om hele korte piekjes (door in / uitschakelen van andere apparaten op dezelfde voeding bijvoorbeeld) op te vangen.

Het vervangen van de TVS is zeker het proberen waard, maar houd er serieus rekening mee dat het wel eens einde oefening kan zijn voor deze HDD.

PCB vervangen en de bios chip overzetten is iets wat inderdaad zou kunnen helpen, met een klein beetje handigheid, en de juiste spullen, is dit zo gebeurd.

Mocht je niet (goed) kunnen solderen, of heb je niet de benodigde spullen, doe dit alles dan niet zelf! zeker als je data zo waardevol is voor je, laat het dan door iemand doen die dit wel kan.
Zonde als de data die misschien nog te redden is, straks echt "down the drain" gaat omdat de print kapot gesoldeerd wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
nick_haak schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:25:
j
[...]

In het bericht boven je, werd gesproken over milliseconden, TVS'en zijn bedoeld om hele korte piekjes (door in / uitschakelen van andere apparaten op dezelfde voeding bijvoorbeeld) op te vangen.

Het vervangen van de TVS is zeker het proberen waard, maar houd er serieus rekening mee dat het wel eens einde oefening kan zijn voor deze HDD.

PCB vervangen en de bios chip overzetten is iets wat inderdaad zou kunnen helpen, met een klein beetje handigheid, en de juiste spullen, is dit zo gebeurd.

Mocht je niet (goed) kunnen solderen, of heb je niet de benodigde spullen, doe dit alles dan niet zelf! zeker als je data zo waardevol is voor je, laat het dan door iemand doen die dit wel kan.
Zonde als de data die misschien nog te redden is, straks echt "down the drain" gaat omdat de print kapot gesoldeerd wordt ;)
Wel, ik ga eerst en vooral gewoon de TVS diode demonteren en dan VEILIG op een DUBBEL GECHECKTE voeding aansluiting koppelen. Als het probleem de TVS diode is, zou de HDD moeten werken.

En anders: eventueel een replacement PCB zoeken en iemand zoeken die goed kan solderen :)
Een TVS diode kan ik nog wel, maar bios chips etc blijf ik liever van. Too bad dat er unieke data op de chip staat =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
wees ook hier voorzichtig mee, geen enkele voeding is 100% stabiel namelijk.
In theorie (in vrijwel alle gevallen in praktijk ook) zal dit geen problemen geven, omdat het binnen de marges van de componenten valt.

Maar houd er rekening mee dat het laatste beetje bescherming op deze manier weg is, dus als er op welke manier dan ook alsnog een piek ontstaat op je voedingslijn, kan de schade natuurlijk groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
Eerst de diode verwijderen, data veilig backuppen en daarna nieuwe diode monteren.
Hoewel voedingen idd nooit 100% stabiel zijn, valt dat bij mij AX860 heel goed mee (zolang je de connectors juist aansluit ofc :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
Bon, kga vandaag een poging wagen..
Wish me luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak