The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Wat ik wel merk is dat ik al mijn lenzen met +10 moet tunen (zelfs de nikkor). Denk dat mijn body keer naar nikon moet om getuned te worden.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
http://www.avfoto.nl
dus daar ga ik de moeite niet voor doen
@xoror: dat je de AF moet afstellen na een firmware update lijkt mij wat onwaarschijnlijk
@Arrien: ik dacht dat beelden terug kijken afhankelijk was of deze nog in de buffer beschikbaar zijn; na wegschrijven wordt de buffer geleegd en dat lezen duurt dan lang
weet je zeker dat het nu sneller gaat als je de knop direct in duwt?
weet het niet meer

Kan gebeuren, mijn ene D610 staat gemiddeld op +3 terwijl mijn andere op gemiddeld -7 staat. Het let erg nauw en als er een afwijking in de mount zit en ook in de lens kan het makkelijk oplopen ipv compenseren. Zodra het eenmaal afgesteld is hoef je er geen zorgen over te maken.xoror schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:21:
Hier geinstalleerd, merk geen verschil. Mijn sigma ART (24/50) lenzen doen het nog, dus dat is niet f*cked door de firmware.
Wat ik wel merk is dat ik al mijn lenzen met +10 moet tunen (zelfs de nikkor). Denk dat mijn body keer naar nikon moet om getuned te worden.
zelfs icm de 85/1.2 niet. begrijp me niet verkeerd de d750 is een fantastisch apparaat, maar heb het idee dat Nikon het minder nauw neemt met de QA.
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 29-05-2015 10:16 ]
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Tsja, dan heb je heel erg mazzel of heb je nooit goed gemeten. Ik dacht dat ik met mijn Canon 1Ds III en 85 1.2L er ook aardig dichtbij zat maar vooral verderaf bleken er afwijkingen in te zitten en kwam ik op ~ +8. Veel lenzen hebben wel een lichte afwijking en dat heeft niet zozeer met QA te maken maar ook met externe factoren als temperatuur.xoror schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:16:
mijn vorige 5d mk1 en mk2 hoefte ik anders met mijn snelle L lenzen niets af te stellen...
zelfs icm de 85/1.2 niet. begrijp me niet verkeerd de d750 is een fantastisch apparaat, maar heb het idee dat Nikon het minder nauw neemt met de QA.
Snap dus niet helemaal wat je nou met deze post wil aantonen en het klinkt meer als simpel een beetje bashen

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Voor mijn gevoel heeft nikon het op dit gebied minder voor elkaar. Het is toch de bedoeling om ervaringen uit te wisselen ? En ja daar horen ook gewoon mindere dingen bij! En als je topic even terug leest ben ik niet de enige die opmerkingen heeft over afwijkingen.
beetje jammer om dat gelijk als bashen te typeren.
Ik heb nog geen geluiden gehoord over constuctieve AF-problemen bij Nikon, dus ga er van uit dat de D750 van xoror een uitschieter is.
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Overigens is het in dit topic al N=2
Advocatus ineptias | Free Speech Online
This too shall pass
Nu mijn DX (11-16 F2.8, 35 F1.8, 17-55 F2.8, D7000) spullen maar eens gaan verkopen om de FX lenzencollectie uit te breiden, in eerste instantie met een UWA.
This too shall pass
Ik wil de D750 eind dit jaar/begin komend jaar kopen, en dan ook een Samyang 800mm spiegellens erbij halen. Is een standaard, passieve adapter van T naar F mount genoeg voor auto exposure of moet ik toch écht een actieve adapter kopen (met zo'n Dandelion chip oid erin)?
Dat auto focus niet gaat werken begrijp ik volledig en dat maakt me ook vrij weinig uit, maar ik ben een ramp met zelf de exposure instellen. Als ik de S modus kan gebruiken ipv M dan ben ik al heel blij
De 'hier' linkt naar https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/65004Beste Nikon-klant,
Uit onze gegevens blijkt dat u een Nikon D750 digitale SLR-camera bij ons hebt geregistreerd.
We hebben ontdekt dat de sluiter in sommige Nikon D750 digitale SLR-camera's die zijn geproduceerd in oktober en november 2014 niet normaal functioneert, wat soms leidt tot donkere delen in beelden.
Nikon heeft nu een gratis service gestart om het optreden van dit probleem te verminderen.
Als u wilt controleren of dit probleem van toepassing is op uw camera, klikt u hier* voor meer informatie.
Voor eventuele vragen kunt u contact met ons opnemen. Beantwoord deze e-mail niet. We kunnen niet vanaf dit e-mailadres reageren.
Onze oprechte excuses voor het eventuele ongemak dat hierdoor wordt veroorzaakt.
Met vriendelijke groeten,
Nikon-klantenondersteuning
Mijn eigen D750 heeft overigens officieel last van het 'flare probleem' en van dit probleem. Toch heb ik er met de paar duizend foto's die ik er nu mee geschoten heb geen last van gehad. Het zal dus weer vooral een preventieve maatregel zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Emiel L op 09-07-2015 11:29 ]
Bedankt. Gelukkig zit die van mij ook niet bij deze terug roep actie. Dat was in 2004 wel anders, twee keer raak met de Back-Focus en de Green Light of Death (D70). Toen een wijze les geleerd, een Nikon uit de eerste serie vermijden ...Emiel L schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:27:
Even een klein schopje - Nikon heeft weer eens een service advisory uitgestuurd voor de D750.
[...]
De 'hier' linkt naar https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/65004
Mijn eigen D750 heeft overigens officieel last van het 'flare probleem' en van dit probleem. Toch heb ik er met de paar duizend foto's die ik er nu mee geschoten heb geen last van gehad. Het zal dus weer vooral een preventieve maatregel zijn.
Heb die van mij nog niet opgestuurd voor het flare issue waar hij wel last van heeft. Deels omdat ik er nog niet aan toegekomen ben, maar deels ook omdat ik er in de praktijk nog nooit wat van gemerkt heb (heb het alleen kunnen reproduceren zonder zonnekap, terwijl ik die in de praktijk eigenlijk altijd wel gebruik).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Probeer het eens ;-) Net een D7200 aangeschaft en voor die prijs zou ik het wel eens gewaagd hebben, maar helaas geen verzending naar NL of BEL.OMX2000 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 07:32:
Lijkt wel too good to be true : http://www.ebay.com/itm/151429087219?rmvSB=true#shpCntId
Daar kun je ze over mailen. Ik zag ook een D7200 voor weinig maar het projsverschil was dan wel minder. Zit nu even niet in mijn planning. Wilde volgend jaar pas de D7200 of de mytische D400.RigolleM schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:32:
[...]
Probeer het eens ;-) Net een D7200 aangeschaft en voor die prijs zou ik het wel eens gewaagd hebben, maar helaas geen verzending naar NL of BEL.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Als de foto's niet beter zijn ligt het in ieder geval niet aan de cameraOrion84 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:52:
[afbeelding]
Niet dat je van zo'n award betere foto's gaat maken, maar toch
This too shall pass
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
http://www.dpreview.com/a...ucts-of-the-year?slide=20Universal Creations schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 18:06:
Prima camera met dito specs, maar ik had eerder een Sony A7-serie verwacht.
Ze hebben de D750 en de Sony Alpha 7R II als gezamenlijke winnaar uitgeroepen.
Best Full Frame System Camera
Shortlist:
Canon EOS 5DS R
Nikon D750
Sony Alpha 7 II
Sony Alpha 7R II
There's no runner-up in this category because two products ended up being a perfect tie. The arguments made in favor of both products were similarly compelling, so we decided to declare joint winners:
The Sony Alpha 7R II represents a big step forward for Sony's full-frame mirrorless system. The image quality is superb, with the sensor providing benchmark levels of performance, particularly at high ISOs, and the video capabilities are best-in-class. This flexibility, plus the superbly accurate Eye-AF feature and the ability to autofocus other brands' lenses makes it a significant step forward for both Sony and mirrorless cameras in general.
Edit:The Nikon D750 is probably the most complete enthusiast camera we've ever encountered. The combination of image quality, ergonomic design and autofocus capability make it a really compelling package. It's not the cheapest way to get into full-frame but it's so capable that it still represents great value for money.
De Sony wint ook de DPReview Product of the Year prijs.
Winner: Sony Alpha 7R II
The Sony's combination of image quality, video capability and autofocus performance come together to make it our camera of the year. The camera's sheer capability: a 42MP sensor that performs well in high contrast or low light situations, built-in image stabilization, 4K video with internal recording, is hugely impressive. But add to this the ability to sensibly use other brands' lenses and the a7R II becomes a significant camera far beyond the market for this particular high-end model: it could be the sign of things to come.
[ Voor 17% gewijzigd door Sallin op 10-10-2015 20:10 ]
This too shall pass
Er staat niets over op de site van digitalstreet.nl en digitalstreet.nl kan ook niet geselekteerd worden op Cashbackaanvraagsite van Nikon .....
Ik heb digitalstreet.nl al een mailtje gestuurd om te vragen hoe het ermee zit.
5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT
Anoniem: 478829
Heb al getest met verschillende lenzen zoals nikkor 35mm afs f1.8 dx, 35mm afs f2, 50mm f1.8 en sigma 35mm f1.4 telkens met diafragma f/4 met en zonder gezichtsherkenning.
Als ik zelf niet manueel kan framen en focussen gebruik ik om die reden altijd mijn Sony a7 om te filmen.
De Sony a7 heeft fasedetectie punten op de sensor en de Nikon heeft alleen contrast detectie.Anoniem: 478829 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:34:
Is het normaal dat op mijn d610 bij opnemen van video bij gebruik autofocus de lens continu loopt te hunten? Is dat bij de d750 ook of is die op dat vlak beter? Wat is jullie ervaring?
Heb al getest met verschillende lenzen zoals nikkor 35mm afs f1.8 dx, 35mm afs f2, 50mm f1.8 en sigma 35mm f1.4 telkens met diafragma f/4 met en zonder gezichtsherkenning.
Als ik zelf niet manueel kan framen en focussen gebruik ik om die reden altijd mijn Sony a7 om te filmen.
Met contrast detectie weet je vrij zeker of iets in focus is of out of focus omdat het contrast toeneemt als iets scherp in beeld is. Je weet alleen niet welke kant (dichterbij of verder af) je nou moet focussen om het beeld scherp te krijgen, daarom gaat je camera hunten.
Fase detectie is een stuk geavanceerder en weet wél welke kant het object out of focus is en kan veel preciezer en sneller vaststellen of een object scherp is. Elk AF punt bestaat uit meerdere fase detectie punten waar voor elk een klein lensje voor zit welke het licht opvangt van de uiterste beeldhoek van je lens. Als beide uiterste hoeken op 1 punt samenkomen op de fase detectie sensor dan is het beeld scherp. Hij weet dus ook hoe ver ze uit elkaar liggen en hoe ver hij dus moet focussen, ook in welke richting.
Photography Life heeft hier een mooi artikel over: https://photographylife.c...detection-autofocus-works
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
http://downloadcenter.nik...m/nl/download/fw/157.html
De optie Besturing externe opname is toegevoegd aan het item HDMI in het SETUP-MENU. Als de camera via HDMI is verbonden met een recorder van een ander merk die Atomos Open Protocol (Atomos SHOGUN, NINJA2 of NINJA BLADE) ondersteunt, kan door het selecteren van Aan de camerabediening worden gebruikt om de opname te starten en te stoppen. Meer informatie is beschikbaar in een extra handleiding.
Opmerking: Kies een andere optie dan 576p (progressief) of 480p (progressief) voor HDMI > Uitvoerresolutie in het SETUP-MENU.
• De volgende problemen zijn verholpen:
- De helderheid van het scherm voor livebeeldfotografie werd niet veranderd wanneer aan een instelschijf werd gedraaid om belichtingscorrectie aan te passen met Aan (automatisch herstellen) geselecteerd voor b Lichtmeting/belichting > b3 Eenv. belichtingscorrectie > Eenv. belichtingscorrectie in het MENU PERSOONLIJKE INST.
- Hoewel de voorbeeldknop ervoor zorgde dat het objectief werd stopgezet op maximaal diafragma bij toewijzing aan de rol Voorbeeld, verscheen de aanduiding voor maximaal diafragma niet in de monitor.
- In zeldzame gevallen werd de sluiter niet ontspannen wanneer de gebruiker foto’s probeerde te maken in filmlivebeeld.
- Ongeveer 4 seconden statisch was hoorbaar voor audio opgenomen met externe HDMI-recorders tijdens filmlivebeeld.
- De sluitertijd, het diafragma en de ISO-gevoeligheid weergegeven in de monitor tijdens filmlivebeeld waren verschillend ten opzichte van de waarden in het uiteindelijke filmbestand.
- Een deel van het scherpstelpunt zou verdwijnen als de gebruiker inzoomde terwijl het raster werd weergegeven.
- Soms kon het volume niet worden aangepast als films met verborgen aanduidingen werden afgespeeld tijdens schermvullende weergave (Geen (alleen beeld)).
- Belichtingscorrectie kon de gewenste resultaten niet produceren als een negatieve waarde was geselecteerd wanneer NEF (RAW)-afbeeldingen werden verwerkt met behulp van de optie NEF (RAW)-verwerking in het RETOUCHEERMENU.
- In zeldzame gevallen werden beelden niet correct opgenomen met HDR (hoog dynamisch bereik) geselecteerd in het FOTO-OPNAMEMENU.
- Als Aan werd geselecteerd voor Gelijkmatige belichting tijdens intervalfotografie, zou elk beeld na het eerste beeld overbelicht zijn.
- Bestandsnummers werden niet in de juiste volgorde toegewezen.
- Het scherpstelpunt zou niet op de juiste plaats worden weergegeven in de monitor.
- In sommige talen zouden tekens of delen van tekens ontbreken in de weergave SETUP-MENU > Locatiegegevens > Positie.
- In sommige talen zouden tekens of delen van tekens ontbreken in de weergave SETUP-MENU > AF-fijnafstelling > Opgeslagen waarden tonen.
- In sommige regio’s werd niets weergegeven wanneer Conformiteitsmarkering werd geselecteerd in het SETUP-MENU.
• Sommige helptekst is gewijzigd.
• Optimale vibratiereductie is nu beschikbaar voor objectieven met vibratiereductie.
Bij temperaturen onder nul heeft de spiegel moeite met terug klappen. Regelmatig meegemaakt dat als je de ontspanknop indrukt dat het beeld dan donker wordt (spiegel omhoog) maar dat er geen foto wordt gemaakt. Er verschijnt dan 'Err' in het display. Vervolgens nogmaals op de ontspanknop drukken en de spiegel gaat weer naar beneden. En vervolgens kan ik wel weer een foto maken.
En soms overbelichtte foto's. En soms is het nog erger en moet de accu eruit om de error te herstellen.
Ik weet, er staat in de handleiding dat je de camera helemaal niet mag gebruiken bij temperaturen onder nul. Dus ik klaag niet, maar jammer is het wel. Met andere (compacts en crop-camera's) nooit problemen gehad. En ik moet wel zeggen dat mijn Nexus 7 tablet er na één dag helemaal mee ophield

weet het niet meer
Kan best dat door de (deels) metalen body de accu ook sneller afkoelt dan met kunststof bodies.
Ik had geen termometer bij me, maar het was waarschijnlijk een paar graden onder nul.Orion84 schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:01:
Hoe koud was het? Kan best dat de accu het niet trok. Tip: accu op je lichaam dragen tot je foto's wil maken, zodat hij op temperatuur is.
Accu met lichaamstemperatuur warm houden weet ik; probleem is dat het in de praktijk niet zo makkelijk is.
Het was gewoon twee weken lang koud, dan maakt plastic of metaal ook geen verschil meer.Kan best dat door de (deels) metalen body de accu ook sneller afkoelt dan met kunststof bodies.
Hier heb je dus een voordeel met een crop camera; vanwege de kleinere spiegel moet er minder massa versneld en vertraagd worden.
weet het niet meer
https://www.t-dimension.com/uk/catalogsearch/result/?q=d750
Geen belasting en geen invoerrechten (UK) Ik heb hier een D5200 gekocht en een gelukkige klant!
Misschien wisten de meeste dit, maar toch goed om even te melden
in het verleden had ik bij het terugkijken van de foto's op het display ook hoeveelste foto van het totaal het was (1/101 bijv) nu staat er totaal geen info meer op het display en ik kan toch nergens terugvinden hoe ik dit weer herstel
iemand de gouden tip?
Via de info-knop achterop je body? Heb geen ervaring met Nikon, maar bij Fuji en Canon werkt het in ieder geval wel op zo'n manierWognummer schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:19:
Ok ergens iets verkeerd gedaan en ik kan nergens de instelling meer vinden![]()
in het verleden had ik bij het terugkijken van de foto's op het display ook hoeveelste foto van het totaal het was (1/101 bijv) nu staat er totaal geen info meer op het display en ik kan toch nergens terugvinden hoe ik dit weer herstel![]()
iemand de gouden tip?
[ Voor 122% gewijzigd door tobiasvs op 28-01-2016 00:05 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ik weet niet of je het van de camera kan aflezen, dat kon ik niet vinden. Het staat wel in de exif van elke foto bij shutter movements.Wognummer schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:19:
Ok ergens iets verkeerd gedaan en ik kan nergens de instelling meer vinden![]()
in het verleden had ik bij het terugkijken van de foto's op het display ook hoeveelste foto van het totaal het was (1/101 bijv) nu staat er totaal geen info meer op het display en ik kan toch nergens terugvinden hoe ik dit weer herstel![]()
iemand de gouden tip?
This too shall pass
geprobleerd maar ook dat werkte niet meer nadat ik de accu eruit heb gehaald en weer terug werkte het weer als vanouds....Orion84 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:46:
Gewoon 'pijltje omhoog' met de multiselector, of omlaag, daarmee loop je door de verschillende weergave modi (alleen de foto, foto met nummertje, foto met settings, foto met histogram etc.).
maar idd dat is het truukje
https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/65004
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
This too shall pass
Afgelopen zondag drie maal dat de spiegel bleef hangen. Na indrukken ontspan knop blijft de zoeker donker en verschijnt er 'Err'in het LCD. Nogmaals indrukken verhelpt het probleem.
Wel is het nu duidelijk dat het optreedt als de camera een tijdje heeft uitgestaan.
weet het niet meer
wel slordig al die recalls.
Probeer eens een andere accu. Mogelijk is de capaciteit dusdanig brak geworden dat ie niet genoeg stroom meer levert om de spiegel ook weer terug te klappen als je afdrukt. Heb ik ook gehad met mn D700, nieuwe accu en het probleem was gefixedVishari Beduk schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:53:
Tja, niet de meest betrouwbare camera die D750![]()
Afgelopen zondag drie maal dat de spiegel bleef hangen. Na indrukken ontspan knop blijft de zoeker donker en verschijnt er 'Err'in het LCD. Nogmaals indrukken verhelpt het probleem.
Wel is het nu duidelijk dat het optreedt als de camera een tijdje heeft uitgestaan.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het tijdelijk verwijderen van de accu werd als workaround gebruikt. Anderen melden nadat dat ze de D750 voor reparatie hadden aangeboden, ze een nieuwe sluiter kregen.Chiron schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:59:
[...]
Probeer eens een andere accu. Mogelijk is de capaciteit dusdanig brak geworden dat ie niet genoeg stroom meer levert om de spiegel ook weer terug te klappen als je afdrukt. Heb ik ook gehad met mn D700, nieuwe accu en het probleem was gefixed
front/back focus kan je meestal zelf oplossen met fine tuning, mijn D7100 bv heeft gemiddeld -8 nodigxoror schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:36:
hmmpf, ik had ook nog last van front focus, dus denk ik gelijk maar laten fixen nu met lens.
wel slordig al die recalls.
dat is zeg maar software-matig afstellen
je kan ook hardware-matig afstellen, met schroefjes enzo
dan wil je camera en objectief ieder afzonderlijk op nul laten zetten
dat wil je dus niet gelijk laten fixen
De accu van afgelopen zondag staat 2015 op; die had ik in november pas gekochtChiron schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:59:
[...]
Probeer eens een andere accu. Mogelijk is de capaciteit dusdanig brak geworden dat ie niet genoeg stroom meer levert om de spiegel ook weer terug te klappen als je afdrukt. Heb ik ook gehad met mn D700, nieuwe accu en het probleem was gefixed
weet het niet meer
Als de sluiter blijft hangen zoals je beschrijft hoeft het in ieder geval niet puur aan een mechanisch probleem met de sluiter te liggen.
Maar als je de verhalen zo leest en dat Nikon het aantal serienummers met problemen heeft uitgebreid (https://nikoneurope-en.cu...l/a_id/64946/locale/en_GB) lijkt het er echter wel op dat het toch de sluiter is. En dat zouden ze zonder kosten moeten fixen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
www.maartendeboer.net
Het prijsverschil is de moeite waard om even over de grens te wippen en de camera daar te halen. In verband met het eventueel toekomstig verkopen van de camera kan ik daar nog bij Nikon in Nederland een NL handleiding voor € 30,- bij kopen.
Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld garantie en evt. reparatie bij een servicepunt?
Uiteindelijk is natuurlijk Saturn je formele aanspreekpunt bij garantiekwesties, dus op zich zou het niets uit moeten maken. Maar het is (zeker de eerste paar jaar, en bij evt. terugroepacties) wel fijn om gewoon de fabrieksgarantie te gebruiken zonder daarvoor naar een duits service center te moeten.
Dresden, Berlijn, Hamburg, Keulen, Frankfurt, München
Het center in Keulen zal vanuit Limburg iets dichterbij zijn, maar anders zal Beverwijk al snel dichterbij zijn.
Ik moet nieuwe geheugenkaarten hebben voor deze camera. M'n huidige camera's (D3S en D700) werken met CF.
Gezien de hoeveelheid megapixels en data lijkt me een of twee kaarten van 64GB een goede optie. De camera zal primair voor fotografie worden gebruikt. Incidenteel misschien een keertje filmen...
Zijn er merken en/of typen die jullie kunnen aanbevelen (of juist afraden)?
Moet ik nog ergens op letten?
Thanks.
[ Voor 15% gewijzigd door vtpeters op 18-03-2016 13:40 ]
pricewatch: Sandisk Extreme Pro 64GB (95MB/s)
Die 64GB is voor foto's trouwens redelijk ruim bemeten. De NEF bestanden van de D750 (14-bit lossless compressed) zitten zo rond de 30MB per stuk, dus daar kan je er dan 2000 van kwijt of zo op één kaartje.
[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 18-03-2016 13:46 ]
De Sandisk kaarten die Orion aanbeveelt zijn erg goed, maar ook erg duur. Je kan dezelfde capaciteit en snelheid krijgen voor een stuk minder.
Kingstons nieuwe high-end kaarten zijn bizar goed, zeker gezien de scherpe prijs. De 64GB kost €27 en 128GB €45. Ze halen 90MB/s leessnelheden (voor snel kopiëren van geheugenkaart naar computer) en schrijven met 80MB/s.
http://www.cameramemorysp...test-sd-card-speed-tests/
't is ook niet helemaal eerlijk om een camera van €500 met een camera van €2000 te vergelijken hé
This too shall pass
- Camera gecontroleerd nav serviceadvies bij Nikon support center (sluiter)
- Sluitereenheid getest / vervangen
- Camera gecontroleerd en gejusteerd naar fabrieksspecificaties
- Camera imaging gecontroleerd
Is ook helemaal niet mijn bedoeling, wou alleen maar aangeven dat het verschil tussen beide behoorlijk groot is. Ik gebruik mijn Sony cameras even graag, en ze hebben op bepaalde vlakken zelfs aantal zaken die ik enorm verkies boven de Nikon (of SLR in algemeen). Maar qua gebruiksgemak, snelheid van AF, ruis en gewoonweg algemene 'feel' is de D750 echt wel gigantisch. Heb jarenlang met Canon gewerkt (laatste was 5D3) en de sprong van 5D3 > D750 was echt wel schokkend te noemen (zeker qua dynamisch bereik).Balance schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 23:41:
[...]
't is ook niet helemaal eerlijk om een camera van €500 met een camera van €2000 te vergelijken hé.
Voor de prijs die hij nu kost, echt een 'no brainer', zolang je tenminste graag een 'zware' slr meesleurt.
Vishari Beduk in "Het algemene Nikon topic"
Maar het schijnt dat er weer een nieuw sluiterprobleem bij de Nikon D750 aan de orde is.
Meer lezen op de Nikon site kan hier:
https://nikoneurope-nl.cu.../65004/kw/flare/related/1
Direct checken op serienummer kan hier:
http://advisory.nikonrepair.eu/Language_Select_D750_2.aspx
Dus voor alle duidelijkheid er zijn 2 soorten mogelijke problemen met de sluiter van een D750:
Artikel 63596 - Voor gebruikers van de Nikon D750 digitale SLR-camera - mogelijke lichtvlekken van felle lichtbron [update 20-01-2015]
Artikel 65004 - Aan de gebruikers van de Nikon D750 digitale SLR-camera - mogelijk donkere delen in beelden door sluiter [update 29/02/2016]
Bovenstaande linken hebben betrekking op artikel 65004.
GetaGrip is net een mens.......
Nu wordt ik een beetje moe van dat ding van de grond rapen en/of voor de zoveelste keer een setje nieuwe kopen. Daarom mijn vraag: Heeft iemand een tip voor een beugeltje ofzo om dat ding echt vast te klemmen?

p.s. Lijmen of schroeven ga ik niet aan beginnen.
weet het niet meer
Blijft wel een waardeloze constructie, ik ben blij dat ik daar met de D500 van verlost ben.
[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 26-06-2016 20:33 ]
Goed idee, bedanktOrion84 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 20:33:
Je zou op zich iets kunnen knutselen dat je in de hotshoe schuift en wat daarna naar beneden loopt tot tegen de bovenkant van de oogschelp. Stripje plastic of zo dat zich met hitte laat buigen en daarna stijf blijft. Metaal is wat tricky vanwege de contacten in de hotshoe denk ik?
weet het niet meer
www.maartendeboer.net
Grappig dat ik dit nu hier lees; mijn oogschelp ligt nu ergens in Barcelona.Vishari Beduk schreef op zondag 26 juni 2016 @ 18:56:
Zo af en toe gebruik ik mijn Error750 nog wel eens. En dan verlies ik in no time mijn oogschelp, deze gaat veel te gemakkelijk los.
Nu wordt ik een beetje moe van dat ding van de grond rapen en/of voor de zoveelste keer een setje nieuwe kopen. Daarom mijn vraag: Heeft iemand een tip voor een beugeltje ofzo om dat ding echt vast te klemmen?
[afbeelding]
p.s. Lijmen of schroeven ga ik niet aan beginnen.
Waar jij 'het beste' kan bestellen weet ik niet.quelake schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:07:
[...]
Grappig dat ik dit nu hier lees; mijn oogschelp ligt nu ergens in Barcelona.Waar kun je het beste een nieuwe bestellen?
Wat ik altijd kijk voor dit soort grut is ebay. Duurt wat langer maar kost geen drol.
weet het niet meer
Thanks. Geloof ik? Ik heb inmiddels al het ding via DX.com besteld. 2 stuks voor 3 euroVishari Beduk schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:46:
[...]
Waar jij 'het beste' kan bestellen weet ik niet.
Wat ik altijd kijk voor dit soort grut is ebay. Duurt wat langer maar kost geen drol.
Ik vind trouwens die perikelen over de accu's van de D500 wel interessant. https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/66517
Het zou natuurlijk best kunnen dat de D750 ook problemen geeft met de Li-ion01 versie. Ik ga er eens op letten, nu zit er een Li-ion20 in en inderdaad 'Err'
weet het niet meer
https://petapixel.com/201...third-time-shutter-issue/
Heeft iemand zijn camera al ingeleverd in het verleden om dit probleem gefixed te krijgen en hoe lang was je hem kwijt, ik ga begin september op vakantie en het zou extreem frustrerend zijn als mijn camera dan nog bij de service desk ligt.
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Vanavond nog maar eens checken dan.Paladin schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:37:
Beetje een grote topic kick, maargoed ik las eergister een artikel op dat Nikon de batch van D750 camera's welke het shutter probleem hebben verder heeft uitgebreid en waar mijn camera eerst nog geen positief resultaat gaf, geeft deze nu wel een positief resultaat.
https://petapixel.com/201...third-time-shutter-issue/
Heeft iemand zijn camera al ingeleverd in het verleden om dit probleem gefixed te krijgen en hoe lang was je hem kwijt, ik ga begin september op vakantie en het zou extreem frustrerend zijn als mijn camera dan nog bij de service desk ligt.
Ik heb tot dusver overigens geen problemen, dus ga hem niet opsturen. Sowieso niet voor september, want dan ga ik naar New York en dan wil ik niet zonder camera zitten.
Vier verschillende links gevonden via Google, de antwoorden verschillen.
http://advisory.nikonrepair.eu/D750_Check.aspx?Language=NL
-> OK
http://advisory.nikonrepair.eu/Language_Select_D750_2.aspx
-> "We are sorry to inform you that your D750 is affected by this issue and we request that you send it for repair."
Dan ook maar twee Amerikaanse links getest:
https://nikon.tfaforms.net/215
-> "Your camera is affected. Please continue to repair."
https://nikon.tfaforms.net/236
"Your camera is unaffected. Repair not necessary"
Beetje verwarrend. Maar ik lees hierboven (26 april 2016) dat het gaat om twee verschillende issues. De links met uitleg in die post zijn helaas offline.
Ook: wat vervangen ze? De hele sluiter? Want ik zit bij die body aan 140.000 foto's, begint al te tellen, dus een nieuw sluiter zou tof zijn.
Sowieso de laatste tijd een serieuze deuk in mijn vertrouwen in Nikon. Mijn recenste D750 (feb 2017) heeft een irritant defect: de kleine knop die op de linkerdraaiknop bovenaan de body de keuze qua modus (M, A,, S, P, etc...) fixeert, werkt gewoon niet meer. Doet niets meer. Op & neer, dat wel, maar de draaiknop blijft losjes. Bijzonder irritant. Zit je in in A mode druk druk foto's te nemen tijdens een opdracht, klikt de draaiknop onopzettelijk door mijn vinger, wenkbrauw of wat dan ook naar M modus en neem ik een hele reeks foto's die recht naar de prullenbak mogen.
Kut is ook dat ik de body weer 2-4 weken kwijt ben waarschijnlijk. Geen NPS - Nikon moet maar betere lenzen dan Sigma maken. Tijd om de oude D700 vanonder het stof te halen

[ Voor 23% gewijzigd door Mlazurro op 25-07-2017 02:15 ]
Gecheckt, maar geen service benodigd voor mijn D750.PdeBie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:36:
[...]
Vanavond nog maar eens checken dan.
Ik heb tot dusver overigens geen problemen, dus ga hem niet opsturen. Sowieso niet voor september, want dan ga ik naar New York en dan wil ik niet zonder camera zitten.
Ondersteuning toegevoegd voor de volgende functies van AF-P-objectieven:
- Als de stand-by-timer afloopt nadat de camera heeft scherpgesteld, wordt de scherpstelpositie niet veranderd wanneer de timer opnieuw wordt geactiveerd.
- In handmatige scherpstelstand knippert de scherpstelaanduiding in de zoeker (of in livebeeld, het scherpstelpunt geselecteerd in de monitor) om aan te duiden dat oneindig of de kortste scherpstelafstand is bereikt door aan de scherpstelring te draaien.
- Wanneer foto’s na de opname met Overloop geselecteerd voor Functie van kaart in sleuf 2 werden bekeken in het FOTO-OPNAMEMENU, gaf de camera soms de voorlaatst gemaakte foto weer.
- Microfoongevoeligheid werd soms niet correct aangepast wanneer films werden opgenomen met Automatische gevoeligheid > Microfoongevoeligheid.
Ik heb het een en ander uitgezocht :
De buffer kan 11 raw bestanden bevatten.
Deze buffer schiet ik snel vol, kan ik zien in het display. Daar zit het probleem niet.
Maar dan is het wachten totdat de buffer is weggeschreven naar de sd kaart.
Ik schrijf alleen raws naar de eerste sd kaart.
Met stopwatch erbij duurde dat wegschrijven een 11 seconden!
Ik schiet op festivals en bruiloften, dat is niet wenselijk voor de snelheid. Ik moet te lang wachten totdat de buffer weer leeg is.
Ik heb als sd card de beste kaart die je kunt krijgen voor de d750 zoals online te lezen is.
Nl. de Sandisk Extreme Pro uhs-I 32 gb class u3 10.
Enige wat ik nog kan bedenken is een andere sd kaart maar deze wordt al aangeprezen in elke speed test!
Iemand nog een idee?
Dat is gewoon het euvel van SD kaarten maar de bottleneck zal vooral de grootte van de buffer zijn samen met de controller. Deze zit bij SD kaarten in de camera in tegenstelling tot CF kaarten waar de controller op de kaart zelf zit. De enige bottleneck is daar is de bus snelheid die de camera ondersteund.Harribo schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:26:
Ik vind de burst shooting te traag op mijn d750.
Ik heb het een en ander uitgezocht :
De buffer kan 11 raw bestanden bevatten.
Deze buffer schiet ik snel vol, kan ik zien in het display. Daar zit het probleem niet.
Maar dan is het wachten totdat de buffer is weggeschreven naar de sd kaart.
Ik schrijf alleen raws naar de eerste sd kaart.
Met stopwatch erbij duurde dat wegschrijven een 11 seconden!
Ik schiet op festivals en bruiloften, dat is niet wenselijk voor de snelheid. Ik moet te lang wachten totdat de buffer weer leeg is.
Ik heb als sd card de beste kaart die je kunt krijgen voor de d750 zoals online te lezen is.
Nl. de Sandisk Extreme Pro uhs-I 32 gb class u3 10.
Enige wat ik nog kan bedenken is een andere sd kaart maar deze wordt al aangeprezen in elke speed test!
Iemand nog een idee?
Ik vrees dat je er niks aan kan doen behalve een andere (snellere) camera te kopen met CF slot(en). Ik loopt tegen de zelfde bottleneck aan bij mijn 1Ds III (CF+SD) maar mijn buffer is met 5fps zo vol en zelfs met CF duurt het soms nog langer dan mij lief is. Ik zit dus erg te azen op een leuke 2e-hands 1D X.
www.maartendeboer.net
Dank jeVentieldopje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:58:
[...]
Dat is gewoon het euvel van SD kaarten maar de bottleneck zal vooral de grootte van de buffer zijn samen met de controller. Deze zit bij SD kaarten in de camera in tegenstelling tot CF kaarten waar de controller op de kaart zelf zit. De enige bottleneck is daar is de bus snelheid die de camera ondersteund.
Ik vrees dat je er niks aan kan doen behalve een andere (snellere) camera te kopen met CF slot(en). Ik loopt tegen de zelfde bottleneck aan bij mijn 1Ds III (CF+SD) maar mijn buffer is met 5fps zo vol en zelfs met CF duurt het soms nog langer dan mij lief is. Ik zit dus erg te azen op een leuke 2e-hands 1D X.
Ik was al bang dat dit het antwoord was.
Wel slecht dat de d750 dan zo traag is
Slecht?
Of gewoon volgens de specificaties?
't Hangt natuurlijk ook af van of je RAW files, 14/12 bit, al dan niet compressed, gebruikt. of JPEGs.
Wat info ter vergelijking:
https://photographylife.com/nikon-d750-buffer-capacity
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d750/16
citaat:
...•Limited buffer capacity affects continuous shooting...
Nikon heeft ook snelheidsmonsters, qua fps en qua buffer wegschrijven, maar dan moet je wel in de buidel tasten...
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 12-08-2018 14:06 ]
CF is verleden tijd. Moderne UHS-II SD kaartjes in de juiste camera zijn sneller dan CF ooit kan zijn. Het probleem wat je aankaart van de controller is wel waar natuurlijk, maar CF heeft zijn pieksnelheid bereikt. De toekomst zit bij CFexpress.Ventieldopje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:58:
Dat is gewoon het euvel van SD kaarten maar de bottleneck zal vooral de grootte van de buffer zijn samen met de controller. Deze zit bij SD kaarten in de camera in tegenstelling tot CF kaarten waar de controller op de kaart zelf zit. De enige bottleneck is daar is de bus snelheid die de camera ondersteund.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Gewoon CFast (pci-e) CFExpress/XQD inderdaad. Er zijn niet eens SSDs die pci-e x16 vol trekken. Genoeg ruimte dusUniversal Creations schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:15:
[...]
CF is verleden tijd. Moderne UHS-II SD kaartjes in de juiste camera zijn sneller dan CF ooit kan zijn. Het probleem wat je aankaart van de controller is wel waar natuurlijk, maar CF heeft zijn pieksnelheid bereikt. De toekomst zit bij CFexpress.
ninja edit, CFast is inderdaad SATA 3, wat ook prima is als ik de 1D X II. Knappe jongen als je door de buffer heen gaat. Bija camera's met meer megapixel is dit eerder een probleem denk ik en dan is CFExpress/XQD wel handig maar voor ~ 20MP is CFast nog prima.
[ Voor 24% gewijzigd door Ventieldopje op 12-08-2018 14:52 ]
www.maartendeboer.net
Interessant voer maar het probleem zit hem niet in het schieten (fps) en dan de buffer die gevuld wordt. Dat gaat snel zat.ehtweak schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:05:
[...]
Slecht?
Of gewoon volgens de specificaties?![]()
't Hangt natuurlijk ook af van of je RAW files, 14/12 bit, al dan niet compressed, gebruikt. of JPEGs.
Wat info ter vergelijking:
https://photographylife.com/nikon-d750-buffer-capacity
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d750/16
citaat:
...•Limited buffer capacity affects continuous shooting...
Nikon heeft ook snelheidsmonsters, qua fps en qua buffer wegschrijven, maar dan moet je wel in de buidel tasten...
Het enige probleem voor mij zit hem in het wegschrijven van de buffer naar de sd kaart.
Dan krijg ik een pauze van een 10 seconden.
Dat is onafhankelijk van de buffer grootte.
Tuurlijk, als de buffer groter zou zijn, kan je langer schieten maar dat is niet hetgene wat mij tijd kost.
Maw die buffer moet sneller leeg, tenminste dat wil ik graag om geen momenten te missen
Het enige wat ik nog kan verbeteren hieraan is de raw van 14 naar 12 bit zetten. Scheelt nog best wat zie ik.
Enige vraag blijft over: verlies ik niet teveel data zodat ik tijdens het nabewerken van een bruiloft tekort kom? Denk aan hooglichten/schaduwen. Zal ff lezen
Edit: 14 bit is onnodige overkill, buffer gaat hierdoor van 11 raw naar 18 raw, ook compressie aangezet
[ Voor 12% gewijzigd door Harribo op 19-08-2018 16:42 ]
Volgens het serienummer is het een Europees model, en heeft ie nog aanspraak op een vervanging van het sluiter mechanisme. Volgens het NPS in Beverwijk is het serienummer nog niet binnen geweest voor reparatie.
Mij lijkt het een goede deal, heeft iemand nog tips voor waar ik op moet letten bij de aankoop?
Geen slechte deal nee
Ik fotografeer vooral concert en interieurfotografie.avanreijn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:44:
Waarom specifiek een D750 en niet een D800?
Van de D750 spreekt mij de WIFI en de ISO performance (die schijnbaar toch beter dan de D800 is) wel aan, plus het het feit dat ie iets kleiner en lichter is.
De hogere resolutie van de D800 zou misschien weer fijner zijn voor mijn interieur fotografie, maar ik zie daar het voordeel niet van in ... meer een nadeel want meer storage nodig en tragere postprocessing van mijn bestanden.

Vraag mij af wat ze met die camera gedaan hebben.
Olie probleem gehad en sluiter vervangen? Kan zo weinig anders bedenkenPdeBie schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:12:
600 foto's maar? Dat is wel heel weinig. Sowieso als hij al meer dan 2 jaar oud is.
Vraag mij af wat ze met die camera gedaan hebben.
www.maartendeboer.net
600 foto's in 2 jaar is niets in ieder geval
Op een enkel school evenement waar ik fotografeer ga ik daar al overheen.
Irritant, want als ik kaart 2 erin heb is de camera vol, haal ik deze eruit, dan kan ik opeens nog 83 foto's maken.
Is er een instelling die ik mis? Wanneer ik een foto verwijder in-camera ben ik namelijk wel écht zeker dat ik hem niet wil hebben en hoeft die niet op kaart 2 bewaard te worden.
Verwijder je per ongeluk een foto van kaartje 1, heb je hem nog op kaartje 2 staan.
Als je hem van beide kaartjes wilt verwijderen, moet je volgens mij eerst kiezen voor de optie 'Switch slot' bij het bekijken van een foto. Moet je de handleiding even voor controleren.