Beste Collaborator,
Internationale handel - zeker waar het particulieren betreft - lijkt vaak, en is soms, schimmiger dan nationaal. Je verhaal laat mij wel wat rode vlaggen trekken. Het is lastig mensen op hun blauwe ogen te geloven, zeker wanneer niet duidelijk is welke regels er op internationaal niveau gelden. Dit is wat ik denk:
Ten eerste: het Verenigd Koninkrijk. Internationale oplichting (goederenfraude) binnen West-Europa komt niet zo heel veel voor. De paar gevallen die ik ken betreffen eigenlijk allemaal Britten, die actief reageerden op Marktplaats advertenties, zowel vraag als aanbod. Zonder verder op de zaak vooruit te lopen, wekt het mijn argwaan.
Dan: ik ken de waarde van het object niet, en kan dus niet bepalen of € 500 een significant deel is van de waarde. Gedacht vanuit het perspectief van een oplichter kan dit slechts een kleine investering zijn om een grote vis binnen te hengelen. Aan de andere kant is het gezien de situatie ook niet ongebruikelijk om een voorschot te geven.
Maar vooral: Er zou een rijke verzamelaar in het spel zijn. (Puisant) rijke mensen hebben inderdaad vaak vele rekeningen in evenzovele locaties. Dat kan. Maar. Als deze vent inderdaad rijk genoeg is om zich geen zorgen te maken over het aanschaf bedrag, is het wel zeer opvallend dat hij twee rekeningen nodig heeft, in twee geheel verschillende delen van de wereld.
Als het "mis" gaat, vermoed ik dat het ongeveer zo zal gaan. Op de dag van het transport bevestigt de koper telefonisch (of via e-mail, al dan niet met bevestiging van diens bank) dat hij de overboeking heeft gedaan. Je moet weten dat die overboekingen ongeveer 1-2 dagen duren vanuit het Verenigd Koninkrijk, en 1-2 weken vanuit Dubai, zal ook je bank bevestigen. De "man with the van" zal echter niet wachten totdat het geld binnen is. Hij zal stellen dat het bedrag is voldaan, en de Jukebox meenemen. De rest kun je zelf wel bedenken.
Ik denk dat je toch wel een aantal zekerheden zou kunnen inbouwen. Nogmaals, ik weet niet of we het over een Jukebox van € 5.000 of € 25.000 of misschien wel € 100.000 hebben, maakt natuurlijk nogal een verschil. Maar goed, hier zijn een paar ideeën.
- Vraag om een bankverklaring, waaruit blijkt wie de eigenaar is van de rekening, met saldo (of, in ieder geval, een verklaring dat het over te boeken bedrag aanwezig is), voor alle betrokken bankrekeningen. Gestemeld. En ondertekent. Dit is een vrij gebruikelijke procedure waarvan ook de nieuwe eigenaar niet zal opkijken, zeker niet wanneer hij vaker internationale handel bedrijft. Natuurlijk kost het hem moeite (=tijd =geld), en zal het liever niet doen, maar zal toch snel akkoord gaan wanneer hij serieus is over deze zaak. Wanneer hij pertinent weigert kun je vragen om ontvangst van het geld voor vrijgave van de goederen (kan niet worden omgekeerd), of de koop ontbinden (en de € 500 terugboeken).
- Cash. Ja, beetje ongebruikelijk. Maar bij bedragen tot € 10.000 zeker niet ongehoord. Er is niets zo eenvoudig en duidelijk als cashgeld. Deze vent is rijk, het mag hem dus nauwelijks of geen moeite kosten om te lappen.
- Advocaat en/of notaris. Als de prijs echt zo hoog is, kun je ook een notaris (in Nederland) of een advocaat (in het VK) vragen om toe te zien op de verkoop. Hij kan als tussenpersoon fungeren, waarbij de koper de overboeking doet naar de derdengelden rekening van de notaris, de notaris je daarvan verwittigd, levering plaatsvindt, en de notaris - na inhouding van gage, uiteraard - uitbetaald. Dit is een zeer veilige manier, zeker wanneer je je eigen advocaat kan kiezen (ga niet met zijn advocaat in zee). Ook dit is, zeker bij grote bedragen, een veel geziene methode om internationale handel in goede banen te leiden.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000