[Zelfbouw] Beep-codes en zwarte schermen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Sinds zo'n kleine vier weken heb ik een nieuw systeem (zelfbouw). De eerste installatie van het systeem ging prima en al die weken lang heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van het systeem. Afgelopen week heb ik het systeem zelfs nog voorzien van een upgrade - nieuwe grafische kaart - een ook die installatie ging prima.

Echter, de afgelopen dagen liep ik tegen wat problemen aan toen ik nieuwe drivers wilde installeren voor de grafische kaart. Het systeem deed nog steeds prima haar werk, maar toch besloot ik vandaag een 'fresh install' uit te voeren. Ik had wat tijd over en dacht dat het misschien wat problemen in de toekomst kon voorkomen.

De herinstallatie van Windows 8.1 Pro. verliep in eerste instantie zonder problemen. Binnen enkele momenten was het systeem voorzien van een 'verse' Windows en de meest recente driver e.d. Maar toen ging het ergens mis. Bij een herstart van het systeem kreeg ik een aantal biepjes te horen: één lange & drie korte. Het systeem startte wel door, maar ik kreeg geen beeld. Een snelle Google-search later gaf mij als antwoord dat het aan de GPU zou moeten liggen. Nu al defect na nog geen vier dagen? Dat zou raar zijn, dacht ik bij mezelf. Maar goed, toch de GPU uit het systeem gehaald en het systeem startte netjes op met beeld (via de 'onboard graphics' van Intel).

Toch kon ik het niet geloven dat het de GPU zou zijn, dus besloot ik om de BIOS-batterij te verwijderen en de kaart even later terug te plaatsen. Et voìla! Het syteem deed het weer en ik kon gelukkig verder met installeren. :)

Maar dat duurde niet lang, want toen ik later de computer in slaap-modus wilde zetten bleek dat hij niet meer wilde ontwaken. De computer ging wel aan, maar gaf geen beeld. Dat was wederom balen. :(

Vervolgens de kast weer opengeschroefd en opnieuw de batterij eruit gehaald. Daarna deed alles het weer en besloot ik maar opnieuw te beginnen met de installatie van Windows, want misschien was er ergens wel een fout in de installatie geslopen.

Ook deze installatie verliep zonder problemen. Windows + meest recente drivers waren redelijk snel weer geïnstalleerd. Ondertussen deed de GPU gewoon netjes zijn werk, zonder problemen. Tot het moment dat ik de computer weer in slaap-modus wilde zetten ... De computer wilde wederom niet ontwaken: zwart scherm. ;(

Nu heb ik voor een derde keer het batterijtje eruit gehaald in de hoop dat het systeem weer door zal starten. We zullen zien.

Mijn vraag aan jullie: wat kan dit in hemelsnaam zijn? Ik word nu onderhand wel érg moe en hopeloos.

Mijn systeemspecificaties zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,80€ 154,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,85€ 66,85
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 462,05€ 462,05
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Linksys AE3000€ 28,-€ 28,-
1Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart€ 54,04€ 54,04
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 160,-€ 160,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,04€ 81,04
1Logitech X-230€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Skiller€ 14,-€ 14,-
1Sharkoon Shark Force Zwart€ 11,-€ 11,-
1Steelseries Qck€ 9,83€ 9,83
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1Logitech Wireless Headset F540€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 128GB€ 58,49€ 58,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.258,95

Zie tevens signature.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0EPnicnRDSwcl9OoS9mCUjEr/medium.gif

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MFnkfg8lCKQK4THtlVnLOlFC/medium.gif

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QFS2BL6JnJuCDU6EKyMkLCaI/medium.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gpPKt09YzHfomnYKnSz6k5hz/medium.png

Wat weten we?
• De computer geeft sinds de eerste keer dat de batterij eruit is gehaald geen biepjes meer;
• De computer maakt gebruikt van de meest recente drivers (chipset, grafisch, LAN etc.). Daarnaast is ook het BIOS voorzien van een update (versie: F8);
• De computer werkt verder prima: geen haperingen, BSOD's, alle ventilatoren draaien en geen foutmeldingen o.i.d.;

Wat denk ik?
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het misschien de 'fast boot'-optie is in het BIOS (de optie staat aan). Misschien dat deze voor een conflict zorgt met Windows 8.1? Wat ik raar vind, omdat deze optie sinds dag één aanstaat. Waarom zou dat opeens niet meer werken? :?

Wat ook zou kunnen: misschien een conflict tussen de Intel- en AMD-graphics drivers?

Aanvullende informatie
Mocht het zo zijn dat aanvullende informatie nodig is: let me know. :)

Update 08-09-2014 (02:14u):
Ik bedenk mij zojuist wel dat het in de afgelopen weken wel eens voorkwam dat de computer moeilijk uit slaapmodus wilde komen. Soms ging het scherm niet aan of reageerde de computer niet op muis/toetsenbord. Maar dat was zelfs al met mijn 'oude' videokaart - Sapphire Radeon HD 7950 With Boost.

Update 08-09-2014 (07:00u):
Ik heb de computer vannacht met rust gelaten met de hoofdschakelaar (voeding) uit. Daarnet opgestart en alles werkt weer, maar ik durf hem niet in slaapmodus te brengen.

Ik zal zo eens kijken wat Windows Update zegt.

Update 08-09-2014 (17:42u):
Ik heb nog steeds last van het probleem en ook daarnet waren de biepjes (na een 'hard reset') weer te horen: één lange & drie korte. Volgens Google duidt dit op het falen van de GPU of het werkgeheugen. :(

Uiteindelijk heb ik besloten om deze componenten los van elkaar te testen, dus heb ik de videokaart - wederom - uit het systeem gehaald. Wat blijkt? Bij het starten van het systeem - nu zonder GPU - waren de biepjes weer te horen. Is het misschien toch het werkgeheugen? Het beeld blijft zwart en er gebeurt verder niets. Ik heb de batterij er maar weer uitgehaald om het geheel te resetten, dat schijnt te helpen.

Zometeen maar eens het werkgeheugen gaan testen met Memtest86. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen; hopelijk een antwoord.

Ik heb i.i.g. de hoop dat de grafische kaart niet defect is. Ik vond het al raar, want vanochtend heb ik nog wel gewoon een benchmark uit kunnen voeren zonder problemen en rare meldingen ( zoals hoge temperaturen e.d.).

We gaan het zien!

Nu valt mij tijdens het uitvoeren van Memtest86 het volgende op:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gpPKt09YzHfomnYKnSz6k5hz/medium.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uG3tNIgW1IddmCVFXgA8DoZc/medium.jpg

In de screenshot met daarop Speccy afgebeeld is hetvolgende te lezen bij het kopje RAM:
8,00GB Dual-Kanaal @ 665MHz (9-9-9-24)

En in de foto van de Memtest-sessie - die nog steeds draait - is het volgende af te lezen:
PC3-12800 DDR3 XMP 800MHz / 8-8-8-24 / Crucial Technology BLT4G3

Vanwaar dit verschil? Ik heb sowieso geen verstand van latency's e.d. Is dit iets wat al kan duiden op defect werkgeheugen?

Het betreft de volgende reepjes: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Nu heb ik op internet nog wat research gedaan naar de biepjes die het BIOS/moederbord geeft en nu lees ik in een handleiding (pag. 122) van één van de Gigabyte Sniper G1-moederborden dat één lange en drie korte biepjes een 'keyboard error' is. :S Nog nooit van gehoord.

Maar nu is natuurlijk de vraag of dat het ook daadwerkelijk is en hoe ik het op kan gaan lossen. Inmiddels is Memtest nu al zo'n 2 uur en 15 minuten aan het testen (Pass 3 of 4) zonder ook maar één error.

[ Voor 15% gewijzigd door Yonix op 08-09-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft die Keyboard error; gebruik je een verloop stekkertje van USB naar PS/2?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/USB_to_PS2_adaptor_angled.jpg/320px-USB_to_PS2_adaptor_angled.jpg

Misschien een andere USB poort proberen of een andere keyboard, al denk ik dat dat laatste niet zal helpen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Nee, ik gebruik geen adapter (USB naar PS/2). Memtest86 is nu nog aan het testen (0 errors so far).
Ik ben wel de keyboard driver vergeten te installeren (Sharkoon Skiller), misschien dat dat het probleem is? Straks ga ik dat checken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Update 08-09-2014 (23:22u):
Oké, Memtest86 heeft zo'n vier uur staan draaien en heeft geen errors geconstateerd. Vanuit daar heb ik meteen de computer opnieuw gestart, de keyboard drivers geïnstalleerd en ook de Intel Graphics Drivers voorzien van een update. Daarna nog eens opnieuw gestart en uiteindelijk de sleepmodus maar weer eens geprobeerd. Wat blijkt? Het werkt!

Maar toen was ik er nog niet, want ik moest de GPU nog terugplaatsen. Dat heb ik dan ook gedaan waarna ik meteen de drivers heb geïnstalleerd. Dit ging allemaal prima. Opnieuw gestart en ook toen de sleepmodus geprobeerd. Resultaat? Alweer een zwart scherm!

Verdomme! Nu word ik toch wel onwijs pissig van dit probleem, want wat kan de oorzaak zijn? Is het dan toch de GPU? Maar waarom dan die biepjes zonder GPU in het systeem?

Kan iemand mij alsjeblieft een antwoord geven, want ik ben nu radeloos en sta op het punt het systeem uit het raam te flikkeren ...

En terwijl ik dit typ besluit Windows zich opnieuw te starten, zonder ook maar één druk op de knop van ondergetekende. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Staat je memory op het juiste aantal mhz in bios? Dus als je 1333mhz heb 1333 aangeduid en dus niet hoger of logar, heb je de volts voor ram vastgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
thibautb schreef op maandag 08 september 2014 @ 23:36:
Staat je memory op het juiste aantal mhz in bios? Dus als je 1333mhz heb 1333 aangeduid en dus niet hoger of logar, heb je de volts voor ram vastgezet?
Dit is wat ik terug kan zien in het BIOS:
System Memory Multiplier: 13.33 - AUTO
Memory Frequency (MHz): 1333MHz
Memory Timing Mode: AUTO
Memory Boot Mode: AUTO
Memory Initialization Mode: AUTO
Profile DDR Voltage: 1.35V (is niet aan te passen)
Channel Interleaving: AUTO (is niet aan te passen)
Rank Interleaving: AUTO (is niet aan te passen)

Channel A en B Memory Sub Timings: ENTER (is niet aan te passen)

Verder staat er links nog het volgende bij 'Memory Status':
DDR Frequency:
1330.59MHz - dit verandert steeds (1330.52/1330.60 etc.);
DRAM Voltage (CH A/B):
1.416V
Memory Channel A & B:
9-9-9-24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
Je videokaart draait nu op pcie 1x 1.1? Lijkt me dat daar sowieso iets niet goed zit. Heb je al je andere pci-e slot geprobeerd?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Biersteker schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 00:01:
Je videokaart draait nu op pcie 1x 1.1? Lijkt me dat daar sowieso iets niet goed zit. Heb je al je andere pci-e slot geprobeerd?
Waar kun je dat zien? Je bedoelt de screenshot van GPU-Z (bus-interface)?

Dat is de energiebesparingsmodus, de IDLE-stand. Zodra de kaart moet renderen verandert die waarde:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v7DwYr4GDQFJjysL0l8z8yRM/medium.jpg

Nu staat er netjes: PCI-E 3.0x16 @x16 3.0

[ Voor 39% gewijzigd door Yonix op 09-09-2014 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 23:18
Heb je de voedingsspanningen misschien al eens effectief nagemeten ? (Dus niet met het tooltje maar met een multimeter) ? Of beter , beschik je over een andere (eventuele zwaardere) voeding ? Met die grafische kaart is de belasting op je voeding (veel) hoger. Het zou kunnen dat die steken laat vallen of het benodigde vermogen niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
Yonix schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 00:03:
[...]

Waar kun je dat zien? Je bedoelt de screenshot van GPU-Z (bus-interface)?

Dat is de energiebesparingsmodus, de IDLE-stand. Zodra de kaart moet renderen verandert die waarde:
[afbeelding]

Nu staat er netjes: PCI-E 3.0x16 @x16 3.0
Ja precies. Er word hier ( http://www.overclock.net/...5-owners-thread-club/1660 ) ook wat besproken over een pcigen issue met sommige bios versies. vandaar.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
floorcleaner schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 00:21:
Heb je de voedingsspanningen misschien al eens effectief nagemeten ? (Dus niet met het tooltje maar met een multimeter) ? Of beter , beschik je over een andere (eventuele zwaardere) voeding ? Met die grafische kaart is de belasting op je voeding (veel) hoger. Het zou kunnen dat die steken laat vallen of het benodigde vermogen niet haalt.
Helaas beschik ik niet over een multimeter o.i.d. en heb ik zo ook geen andere/zwaardere voeding liggen. Is er misschien een andere manier om uit te sluiten dat het de voeding kan zijn?

Voorafgaand aan de aanschaf heb ik wel onderzocht of de XFX 550W Pro voldoende sterk genoeg zou zijn voor de R9 290X. Zowel op Tweakers.net als op Guru3D is te lezen dat een goede 550W voeding (A-merk) voldoende zou moeten zijn.

Daarnaast kan ik gewoon alles draaien op mijn systeem en ook vertonen benchmarks (3DMark, PCMark) geen opvallende dingen (foutmeldingen, artifacts etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:42
Over de USB die niet reageert na slaapstand.
De eerste batchen chipsets voor haswell hadden (weer) een fout... waardoor de usb niet altijd goed uit slaapstand kwam, vooral een probleem bij usb opslag, maar ik neem aan dat muizen en keyboards ook beïnvloed kunnen worden :/

Om de een of andere rede lees ik redelijk veel problemen met sapphire kaarten in de R9 series, maar ik vermoed dat dat ook komt doordat die zoveel gekocht worden :/
Heb je al eens een "optimized defaults" geprobeerd in je bios? soms wil een update wel eens conflicteren met oude settings die soms aangepast zijn met de update en daardoor vreemde problemen kunnen geven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Yonix schreef op maandag 08 september 2014 @ 23:26:
Update 08-09-2014 (23:22u):
[...] de keyboard drivers geïnstalleerd en ook de Intel Graphics Drivers voorzien van een update. Daarna nog eens opnieuw gestart en uiteindelijk de sleepmodus maar weer eens geprobeerd. Wat blijkt? Het werkt!

Maar toen was ik er nog niet, want ik moest de GPU nog terugplaatsen. Dat heb ik dan ook gedaan waarna ik meteen de drivers heb geïnstalleerd. Dit ging allemaal prima. Opnieuw gestart en ook toen de sleepmodus geprobeerd. Resultaat? Alweer een zwart scherm!
[...]
Hier gaat iets mis, je hebt én de Intel drivers, én de AMD drivers geïnstalleerd, wat voor conflicten kan gaan zorgen. Zorg dat je éérst de Intel-drivers compleet verwijderd hebt, installeer dan pas de AMD kaart en sluit je monitor daar op aan en installeer dan de AMD drivers.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Mad Marty schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 09:58:
[...]

Hier gaat iets mis, je hebt én de Intel drivers, én de AMD drivers geïnstalleerd, wat voor conflicten kan gaan zorgen. Zorg dat je éérst de Intel-drivers compleet verwijderd hebt, installeer dan pas de AMD kaart en sluit je monitor daar op aan en installeer dan de AMD drivers.
Uit mijn hoofd zou dat gewoon goed moeten gaan, enduro werkt toch ook op desktops lijkt mij?
(heb zelf de igp in de bios uit staan omdat ik met overgeklokte schermen werk en intel dat niet ondersteunt en ik igp's ook gewoon brak vind als je dedicated spul hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
TS, als je alleen op je onboard grahpics in pc sleep mode zet, geeft hij dan hetzelfde probleem ?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Wauw, hartelijk dank voor alle reacties tot nu toe! Je moet begrijpen dat dit probleem mij echt wakker houdt, dus alle hulp is zéér welkom. :)
Mad Marty schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 09:58:
[...]

Oké, maar zorgt dat dan ook voor problemen buiten het OS? De beep-codes komen toch echt voort uit het BIOS en in hoeverre heeft een driver daar (slechte) invloed op?

Daarnaast doet het sleep-mode-probleem zich ook voorals ik de onboard graphics uitschakel in het BIOS en uitschakel in het OS. Voorheen stonden de onboard graphics gewoon aan in het BIOS.
Je zou toch zeggen dat Windows 8.1 dat beter geoptimaliseerd heeft dan Windows 7? Hybrid staat sowieso standaard aan bij Windows 8(.1); ook als er een SSD is geconstateerd bij installatie.
SRich schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 17:11:
TS, als je alleen op je onboard grahpics in pc sleep mode zet, geeft hij dan hetzelfde probleem ?
Nee. Bij onboard graphics, zonder videokaart in de PC, doet hij het prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Yonix op 09-09-2014 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Dan is je GPU het probleem, drivers zijn niet de oorzaak.
Kan 2 dingen zijn. 't slot waar je hem in steek of de kaart zelf.

Kan je de kaart in een andere slot steken?

Blijf het probleem zich voordoen dan terug naar verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
SRich schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 19:29:
Dan is je GPU het probleem, drivers zijn niet de oorzaak.
Kan 2 dingen zijn. 't slot waar je hem in steek of de kaart zelf.

Kan je de kaart in een andere slot steken?

Blijf het probleem zich voordoen dan terug naar verkoper.
Ik heb nog een slot, maar wel draaiend op een lagere snelheid ('PCI Express x16 slot, running at x4') is dat een probleem? Ik zal het straks even testen en ik laat het weten. Bedankt voor je reactie i.i.g. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg nieuwschierig of het gaat werken Yonix.

Ik ben het eens met SRich dat het een slot probleem of een GPU probleem kan zijn. Verder kan er iets mis zijn met het moederbord in het algemeen of de BIOS. Het blijft een kwestie van uitsluiten.

Ik vind het allemaal wel super vervelend voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Oké. Ik heb de videokaart in het tweede PCI-E-slot geplaatst en het probleem blijft zich voordoen: zodra de PC in slaapmodus wordt geplaatst en daarna eruit wordt gehaald gaat het beeld op zwart: geen signaal.

Tja, is het dan toch de GPU die dwars zit? Het tweede PCI-E-slot lijkt prima te functioneren en ook zie ik zo niets wat duidt op een falend moederbord. Zijn daar duidelijke aanwijzingen voor? Nogmaals: het enige signaal dat het BIOS af heeft gegeven is een BIOS beep-code zo nu en dan (één lange, drie korte). Die code kan dus een falend RAM of GPU zijn. Memtest geeft, na 4 uur testen, geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Heb je al optimized defaults in je bios geprobeerd in te stellen?
En een iets oudere bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
DCG909 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 20:16:
Heb je al optimized defaults in je bios geprobeerd in te stellen?
Ja, maar dat gaf geen positef resultaat.
En een iets oudere bios?
Is het mogelijk om een oudere BIOS te installeren? En is dat verstandig? Het systeem het sowieso twee weken zonder problemen gedraait op de meest recente versie (F8). Weliswaar met mijn 'oude' Sapphire HD 7950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik heb even je topic geskimmed en zag het niet langs komen.
Excuses als ik er overheen gelezen heb maar.

Heb jij wel de 2 voedingkabeltjes op je GPU aangesloten?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
MrMonkE schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 20:25:
Ik heb even je topic geskimmed en zag het niet langs komen.
Excuses als ik er overheen gelezen heb maar.

Heb jij wel de 2 voedingkabeltjes op je GPU aangesloten?
Jup. Eén keer 8-pins en één keer 6-pins. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Nu online
Update 09-09-2014 (22:12u):
Goed, ik heb nog wat lopen knutselen vanavond :O :

[list]
• GPU in ander slot = hetzelfde probleem. Sleepmodus + wake = zwart beeld;
Optimized defaults laden + 'save & exit' in BIOS = geen beeld. Computer 'start' wel, maar laat dus niets zien. Vervolgens een 'hard reset', waarbij alle leds van het randapparatuur blijven branden (dat is nieuw). Uiteindelijk stroom er compleet af en opnieuw starten met - uiteindelijk - beeld;
PCIe Slot Configuration staat normaal op 'AUTO'. Deze heb ik, naar aanleiding van dit topic veranderd naar zowel Gen2 als Gen3. De R9 290X is een Gen3 kaart, dus beide opties zouden moeten werken. Na het wijzigen van de optie koos ik steeds voor 'save & exit'. Bij het opnieuw starten van de PC bleef het beeld wederom op zwart - bij Gen2 & Gen3. Uiteindelijk was er pas weer beeld na de zoveelste 'hard reset';
• Natuurlijk heb ik na elke poging de PC opnieuw in sleepmodus gezet, maar na een 'wake' bleef het beeld zwart.

Ik moet toegeven dat ik inmiddels aan het moederbord begin te twijfelen. Ik heb nog geen oudere versie van het BIOS geflasht, omdat ik dat eerlijk gezegd niet durf. Wie weet ben ik dan nóg verder van huis.

Inmiddels sta ik er steeds van te kijken hoe veel 'hard resets' het systeem kan hebben. Dit kan nooit goed zijn denk je dan, maar hij loopt verder als een zonnetje. Echter, ergens onder de motorkap zit er iets goed mis.

Iemand nog meer tips? Misschien toch het moederbord als je kijkt naar het bovenstaande lijstje?

Update 09-09-2014 (23:43u):
Ik heb toch nog even een game geïnstalleerd om de grafische kaart nog eens te 'stressen' en, in ieder geval, goed te testen.

[list]
• Battlefield 4: max. temp. 63 graden Celsius, 33% fan speed, 100% GPU load, 11,63V. Speeltijd: +/- 30 min. De framrate: een steady 60 FPS (V-Sync: ON + Mantle);
• 3DMark - Firestrike: max. temp. 75 graden Celsius, 42% fan speed, 100% GPU load, 11,75V. Score: 9102;
• AMD Driver: 14.7 RC3 (Beta).

Tijdens het spelen ook geen artifact o.i.d. En als je dit zo leest ga je mij toch niet vertellen dat de GPU defect is. :/

[ Voor 16% gewijzigd door Yonix op 09-09-2014 23:49 ]

Verwijderd

Zomaar een gedachte:
Kun je nog spelen met de kabels van de voeding? Zitten er nog andere 8/6 pins die je kunt gebruiken?
Nog een losse flodder:
Kun je de spanning doormeten (van de 8 en 6pins kabel)? Ik heb hier voor de rest geen verstand van, maar anderen op dit forum wel.

Vragen:
1) Zwart beeld tijdens het opstarten? Altijd, meestal, soms?
2) Zwart beeld tijdens wakeup? Altijd?
3) Tijdens het opstarten met zonder beeld: Start de computer verder wel op?
4) Tijdens wakeup zonder beeld: Blijft de computer hangen?
5) Als je beeld hebt, en in Windows bent, wat zegt de eventviewer?
6) En kun je dan ook onder Apparaat beheer nog wat (vreemds) gezien?
*5 & 6 zijn voornamelijk voor eventuele hints naar het probleem.

Niet dat ik denk dat het helpt als je deze vragen beantwoord maar het is mij onduidelijk wanneer het wel en niet gebeurd en wat de rest van de computer doet.

Verder zou je, als je 290x beeld geeft, een 3Dmark/Futuremark test kunnen uitvoeren om je PC even flink te laten stressen. Als er een voedings probleem is verwacht ik dat het dan wel aan het licht komt.

Ik zit me te bedenken, eigenlijk zou je die 290x moeten testen in een ander systeem. Dan kun je uitsluiten dat het daar aan ligt. Mocht ie niet werken in een ander systeem, dan mag het duidelijk zijn dat de 290x stuk is. Echter sluit dit nog steeds niet uit de je moederbord niet okay is. Ik heb zelf meegemaakt dat de grafische kaart het moederbord mee trok in z'n val.

Verder ben ik een beetje leeg. Ik kan je voor de rest, helaas, niet verder helpen.

• DCG909
Wat hierboven staat idd.

Hmmmmmmmm.
Bedenken mij net iets wat ik bij mijn pc ook heb (4770K).
Als die een tijd (20 á 30 minuten+) in idle is geweest, dan krijgt het beeld ook geen signaal meer en krijg ik het niet werkend zonder een harde reset.
Mijn laptop i7 3601QM met 7970m blijft in soortgelijke situaties in 2D "boost clock" hangen (idle is 300mhz, "2d boost" is 450 mhz en 3D is 850 mhz)

Bij de desktop dacht ik dat het voornamelijk aan de C-states boven C3 lag, die dus nieuw zijn bij windows 7.

Uiteindelijk werkte dit.
C-states limiteren tot C3.
Beeldscherm niet automatisch uit laten zetten.

Over de bios.
Soms gaat er iets stuk in een bios update en is de oudere beter. Of mensen vinden de oudere gewoon beter werken.

• Yonix
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2014 @ 00:18:
Zomaar een gedachte:
Kun je nog spelen met de kabels van de voeding? Zitten er nog andere 8/6 pins die je kunt gebruiken?
Ik zal vanmiddag even kijken of de GPU functioneert zonder dat de kabels erin zitten. Er zitten verder geen andere 8/6-pins kabels die ik kan gebruiken.
Kun je de spanning doormeten (van de 8 en 6pins kabel)? Ik heb hier voor de rest geen verstand van, maar anderen op dit forum wel.
Nee, ik heb hier helaas geen apparatuur voor liggen.
Vragen:
1) Zwart beeld tijdens het opstarten? Altijd, meestal, soms?
Zwart beeld tijdens het opstarten bij het wijzigen van de volgende opties in het BIOS: PCIe Slot Configuration, Optimized Defaults of het (ver)plaatsen van de GPU naar een ander slot.
2) Zwart beeld tijdens wakeup? Altijd?
Altijd
3) Tijdens het opstarten met zonder beeld: Start de computer verder wel op?
Daar lijkt het wel op. Ik kan de LED van mijn Wi-Fi adapter zien dat er wel iets gebeurt op de achtergrond. De LED geeft dan aan dat er internet-activiteit is.
4) Tijdens wakeup zonder beeld: Blijft de computer hangen?
Daar lijkt het niet op, want ik kan de PC via de power-knop wel uitschakelen. Echter, vervolgens start de PC op zonder beeld.
5) Als je beeld hebt, en in Windows bent, wat zegt de eventviewer?
Moet ik nog even checken.
6) En kun je dan ook onder Apparaat beheer nog wat (vreemds) gezien?
Apparaatbeheer geeft geen rare meldingen. Alles lijkt 'prima' geïnstalleerd te zijn.
*5 & 6 zijn voornamelijk voor eventuele hints naar het probleem.
Niet dat ik denk dat het helpt als je deze vragen beantwoord maar het is mij onduidelijk wanneer het wel en niet gebeurd en wat de rest van de computer doet.

Verder zou je, als je 290x beeld geeft, een 3Dmark/Futuremark test kunnen uitvoeren om je PC even flink te laten stressen. Als er een voedings probleem is verwacht ik dat het dan wel aan het licht komt.
Ik ben nu PCMark aan het draaien.

Update 10-09-2014 (08.06u):
PCMark heeft nu een klein uur gedraaid met een uiteindelijk score van: 3925.
Verder heb ik ook tijdens deze test niets vreemds gezien.
Ik zit me te bedenken, eigenlijk zou je die 290x moeten testen in een ander systeem. Dan kun je uitsluiten dat het daar aan ligt. Mocht ie niet werken in een ander systeem, dan mag het duidelijk zijn dat de 290x stuk is. Echter sluit dit nog steeds niet uit de je moederbord niet okay is. Ik heb zelf meegemaakt dat de grafische kaart het moederbord mee trok in z'n val.
Helaas beschik ik niet tot de mogelijkheid om de R9 290X in een ander systeem te plaatsen. :(
Verder ben ik een beetje leeg. Ik kan je voor de rest, helaas, niet verder helpen.
Bedankt voor je input! Dat stel ik zeer op prijs. :*)
DCG909 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 07:18:
Wat hierboven staat idd.

Hmmmmmmmm.
Bedenken mij net iets wat ik bij mijn pc ook heb (4770K).
Als die een tijd (20 á 30 minuten+) in idle is geweest, dan krijgt het beeld ook geen signaal meer en krijg ik het niet werkend zonder een harde reset.
Mijn laptop i7 3601QM met 7970m blijft in soortgelijke situaties in 2D "boost clock" hangen (idle is 300mhz, "2d boost" is 450 mhz en 3D is 850 mhz)

Bij de desktop dacht ik dat het voornamelijk aan de C-states boven C3 lag, die dus nieuw zijn bij windows 7.

Uiteindelijk werkte dit.
C-states limiteren tot C3.
Beeldscherm niet automatisch uit laten zetten.

Over de bios.
Soms gaat er iets stuk in een bios update en is de oudere beter. Of mensen vinden de oudere gewoon beter werken.
Het beeld valt niet zomaar weg, het is zo nu en dan tijdens opstarten en het ontwaken uit de sleepmodus.

Verder weet ik zo even niet hoe ik op de meest handige manier een BIOS-flash uit kan voeren. Ik had gisteravond nog versie F7 gedownload en geprobeerd via QFlash te installeren, maar hij (het BIOS) zag hem niet, omdat het een 'oudere' versie betreft.

• DCG909
Soms duurt het even voor alles werkt als je iets in de bios veranderd wat de gpu aangaat, geef het 2 á 3 minuten, zelfde als van slot wisselen.

Bij mij viel het beeld ook niet weg, enkel als windows het dan even uit zette ging het niet meer aan :/ (ook scherm uit en aan werkte niet)

Bij MSI kun je vanuit de bios zelf het bestand aanspreken en update/downgrade ie altijd naar het bestand dat je selecteert.
Neem aan dat jouw mobo zoiets ook kan.

• Yonix
  • Nu online
DCG909 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:05:
Soms duurt het even voor alles werkt als je iets in de bios veranderd wat de gpu aangaat, geef het 2 á 3 minuten, zelfde als van slot wisselen.

Bij mij viel het beeld ook niet weg, enkel als windows het dan even uit zette ging het niet meer aan :/ (ook scherm uit en aan werkte niet)

Bij MSI kun je vanuit de bios zelf het bestand aanspreken en update/downgrade ie altijd naar het bestand dat je selecteert.
Neem aan dat jouw mobo zoiets ook kan.
De computer staat nu thuis in slaapmodus, ben benieuwd of hij vanmiddag magischerwijs gewekt kan worden. :)

Daarnaast zal ik vanmiddag nog eens gaan kijken naar de BIOS-downgrade. Even uitvogelen hoe ik dat voor elkaar ga krijgen, want misschien ligt daar de oplossing wel.

• Yonix
  • Nu online
Update:

Ik heb daarnet nog even gekeken naar de mogelijkheid om het BIOS te downgraden via Gigabyte's @BIOS, maar toen kreeg ik de melding dat het BIOS beschermd wordt en ik geen oudere versie kan flashen (F6 in dit geval).

Toen kreeg ik het idee om de meest recente versie (F8) opnieuw te flashen, want misschien was er bij de laatste upgrade wel een fout ingeslopen. De installatie ging prima. Netjes 100% en de melding of ik het systeem opnieuw wilde startte. No problem, dus dat deed ik dan ook. Maar nu zit ik met het probleem dat ik:
• Geen beeld meer krijg;
• Het systeem in een restart-loop zit. PC gaat aan, doet het dan even en start zichzelf opnieuw.

Kan ik gewoon niet concluderen dat het moederbord brak is? Met het geheugen en de GPU lijkt er namelijk niets aan de hand.

Daarnaast zie ik absoluut niets terug van Gigabyte's 'DualBIOS'. Deze functie moet ervoor zorgen dat een back-up van het BIOS wordt geladen bij een flinke crash o.i.d. Geen automatische back-up dus, maar heel wat problemen.

Ik denk dat ik zo maar eens het mobo RMA ga aanmelden.

• Yonix
  • Nu online
Als ik straks de processort terugplaats op een nieuw moederbord is het dan aan te raden een nieuw laagje koelpasta aan te brengen?

• SRich
Ja :)

• Yonix
  • Nu online
Oké. Heb je nog tips m.b.t. het aanbrengen van de koelpasta, want dat is nieuw voor mij. ;)

Anyhow, het moederbord is RMA-aangemeld en zal ik morgen verzenden. I will keep you guys posted!

Update.
Nu heeft de PC heel de avond in slaapmodus gestaan en wat blijkt: ontwaakt het ding gewoon. :/ Wat is dit voor een magie?! En wat is er nu anders dan afgelopen zondag??

Misschien heeft het apparaat door dat ik hem terug wil sturen naar de winkel. :P Maar serieus: wat is nu wijsheid? Terugzenden of houden?

[ Voor 34% gewijzigd door Yonix op 10-09-2014 23:13 ]

• DCG909
Nog even testen, om te kijken of het geen fluke was dat hij het wel deed.

Anders kan hij ook bij de verkoper werken en heb je onderzoekskosten etc. Wat zonde zou zijn :/

• Yonix
  • Nu online
DCG909 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 07:05:
Nog even testen, om te kijken of het geen fluke was dat hij het wel deed.

Anders kan hij ook bij de verkoper werken en heb je onderzoekskosten etc. Wat zonde zou zijn :/
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Thanks! :)

Nog één laatste vraag: zal ik Windows 8.1 opnieuw installeren of het zo laten nu om verdere problemen te voorkomen??

• Yonix
  • Nu online
Laatste update 11-09-2014 (12:07u):

Het probleem is verholpen en ik zal je eens vertellen welk component de 'boosdoener' was. Het was niet de grafische kaart; het was niet het werkgeheugen; niet de processor en ook niet het moederbord. De boosdoener in deze kwestie was de PSU!

Vanochtend heb ik een gesprek gehad met een beste man bij Computaria Tilburg en hebben we deze kwestie uitvoerig besproken. Ook deze man kwam, net als een aantal Tweakers hier, op het idee dat het miscshien wel eens de PSU kon zijn. Het is namelijk zo dat 550W best aan de 'karige' kant is voor een systeem met een Sapphire Radeon R9 290X, ongeacht wat andere misschien zeggen.

Van hem mocht ik een 700W voeding van Sharkoon lenen en deze heb ik net in het systeem geplaatst met succes tot gevolg!
[list]
• Het upgraden van het BIOS naar F8 ging zonder problemen. Bij het herstarten verscheen meteen beeld;
• Ook het aanpassen van de PCI-E Slot Configuration naar 'Gen3' ging zonder problemen. Ook hier bij het herstarten meteen beeld;
• Sleepmodus en ontwaken: uitstekend!

Alle eerdere problemen zijn verholpen en ik ben, na vier dagen knutselen, een happy camper! :*)

Ik wil iedereen hier bedanken voor zijn kennis, inzet en - bovenal - tijd.
Dank je wel! O+

• DCG909
Dus het is toch geen echte overkill om een zwaardere voeding dan nodig te hebben :(
Geeft mij ook weer een goed gevoel met een Cooler Master V1000 in mijn systeem (2x 7970) :)

Gelukkig dat alles nu werkt :p

• Yonix
  • Nu online
DCG909 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:21:
Dus het is toch geen echte overkill om een zwaardere voeding dan nodig te hebben :(
Ik heb het nu mogen ervaren. Natuurlijk blijft er een verschil tussen A & B-merk, maar het kan dus geen kwaad om wat extra Watts te hebben. ;)
Gelukkig dat alles nu werkt :p
Thanks. :*)
Pagina: 1